Yooka-Laylee - 3D tasoloikkien paluu! / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Yooka-Laylee - 3D tasoloikkien paluu!

Onkos täällä foorumin puolella kukaan innostunut Playtonic Gamesin tulevasta Yooka-Laylee pelistä?

http://www.playtonicgames.com/games/yooka-laylee/

Kyseessä siis vanhojen Rare-veteraanien kunnianhimoinen tavoite tuoda N64 aikakauden collectathonit takaisin maailmankartalle tällä uutukaisella joka muistuttaa kovasti vanhoja Banjo-Kazooie tasoloikkia. Kickstarterissa peli avasi viime viikolla rahahanat melkosella voimalla ja onkin nousemassa jonkinlaiseksi ennätyksenhaltijaksi.

Pelin takaa tosiaan löytyy Donkey Kongeista ja Banjo-Kazooieista tuttua kehittäjäporukkaa jotka ovat aikoinaan Rarella olleet jos jonkinlaisessa vetovastuussa joten voisi kuvitella että visio on häiskillä melko selkeä. Itse suurena 3D-tasoloikkien ystävänä olenkin surkutellut jo vuosikymmenen kun Nintendon lisäksi kukaan ei ole jaksanut pitää genreä oikein hengissä. Isojen avoimien kenttien tasoloikat ovatkin sitten olleet melkein täysin kuollut tapaus.

Mukaan on saatu myös sellaisia nimiä kuin David Wise ja Grant Kirkhope jotka ainakin pelimusaan vihkiytyneille ovat melko kovia nimiä. Yooka-Layleen Kickstarter sivuilla näiltä herroilta olikin jo parit musanäytteet annettu ja voi pojat kun meni kyllä kylmät väreet selkäpiitä pitkin, sen verran nostalgiahuuruissa noita kuuntelin.

N64-aikainen Rare on ollut meikäläiselle varmaan se pelitalo numero uno joten en voi kuin jännäkakat housuissa odotella mitä vanhat veteraanit tästä uutukaisesta saavatkaan aikaiseksi :)

Itse olen sangen hypettynyt tästä pelistä sillä ainakin osaamisen pitäisi olla huipputasoa kahden loistavan Banjo-pelin sekä "donkkari kuusnelkun" jäljiltä. Myös musiikkirintamalla David Wisen työn jäljestä maksaisi mielellään jo kokonaisen täyden pelin (+ 50€ season passiin) hinnan ja viime vuoden Donnkey Kong Country Tropical Freeze osoitti että nero on yhä tikissä mitä tulee pelimusiikkeihin.

Tärkeintähän tämänkaltaisissa peleissä ovat kontrollit, vaihtelevuus sekä tietty ulkoasu ja ainakin viimeksi mainittu näyttää olevan hallussa kehittäjätiimillä. Myös tuo vaihtelevuus on sellainen asia joka etenkin kahden Mario Galaxyn sekä loistavan Super Mario 3D Worldin myötä pitää olla hyvin hallussa. Olen pelaillut tässä Donkey Kong 64:ä ja vaikkakaan se ei ole aivan niin paha mitä nettijonnet kommenttikentissä huutelevat, on pelissä tiettyä toistoa syö osan pelin loistosta. Monnipuolisia tehtäviä vaihtelevissa maisemissa ja meikäläinen on myyty.

Mielenkiintoinen seikka on myös pelin päähahmot ja miten pelaava kansa ottaa ne vastaan. Banjo ja tämän apuri Kazooie ovat vähäisistä peliesiintymisistään huolimatta yksi pelihistorian rakastetuimmista pelihahmoparivaljakoista joten on ensisijaisen tärkeää että näiden kahden ennenäkemättömän hahmon kemiat ja persoonat saadaan osumaan maaliinsa joka lisää pelin viihdyttävyysaspektia ja toivon mukaan luo hahmoille myös tulevaisuuden tällä avaruusmariinien ja persoonattomien pyssysankarien tähdittämässä maailmassa.

Joo David Wise on legenda ja miehen melodiat on kyl täyttä kultaa. Myös Kirkhopen biisit on jotenkin niin Banjomaisia että ei ole haitaksi vaikka mies pääsee tässäkin pelissä näyttämään taitojaan, vaikkakin "metsään haluat mennä nyt" remiksejä tuskin on tulossa... Wisen biisit ovat enemmänkin sellaista klassikkoainesta jota kuuntelee vapaa-ajallaankin kun taasen Kirkhopella biisit sopivat paremmin pirteäksi taustamusaksi tasoloikiskelun keskelle. Molempi parempi!

Kontrolleista en olisi tämän kehittäjäporukan kanssa huolissani ja ulkoasuun kerkesin jo ihastua joten nuo molemmat melko varmasti tulevat toimimaan. Mitä vaihtelevuuteen tulee niin se on toki tärkeää pelissä, mutta itselle on aina maistunut tuollaiset suurien maailmojen keräilyrumbat paremmin kuin nämä uudempien 3D-Marioiden tyyliset lyhyet rykäykset. Tuntuu ettei pelistä saa kunnolla otetta kun ideat ja niiden hyödyntäminen vaihtelee niin rajusti. Mieluummin rauhassa annan kentän ensin tulla tutuksi ja sitten lähden seikkailemaan ympäriämpäri ja etsimään mitä kaikkea jännää sieltä löytyykään. Tästä nyt voi varmaan päätelläkin että itselleni DK64 oli suurinta mannaa mitä tällä rintamalla on ollut tarjota. Mutta toivotaan että Playtonicilla löytävät sopivan tasapainon tuon vaihtelevuuden ja suurien kenttien välillä!

Tuo hahmojen persoonallisuus on kyllä hyvin tärkeä aspekti myös pelissä. Huumori Playtonicin häiskillä tuntuu olevan kohillaan ainakin mitä Twitteristä ja Kickstarer sivulta voi päätellä joten luulisi siitä valuvan osa myös hahmoihin. Pelivideoista ei kyllä vielä käynyt ollenkaan selville että minkälainen rooli kaveruksilla dynaamisessa duossa on, mutta eiköhän siinä jonkinlaista piikittelyä ole luvassa. Jos juoneenkin vielä jotain hupasaa plotwistiä saavat aikaiseksi niin eiköhän tästä ihan huumorpainotteinen paketti ole tulossa.

Seikka mikä hillitsee intoani tähän parivaljakkoon on pessimistinen suhtautuminen pelaajien rahoilla kasattuihin peleihin. Kickstarterit paukkuivat tunneissa, mutta lopullinen tuote on vielä meeeeeeeeeeelkoisen kaukana tulevaisuudessa. Jos ja kun sieltä nyt saadaan kovaa multiplattari tasoloikkaa, niin olen toki mukana menossa.

Mitä itse tajusin kehittäjien puheista niin tarkoitus oli viedä homma loppuun saakka vaikka omilla varoilla jos kickstarterista ei mitään olisi tullut (toki pienemmässä mittakaavassa, vain yksikielisenä, ilman moninpeliä jne.). Haastatteluissa myös mainitsivat että ovat seuranneet tarkkaan muiden edistymistä kickstarter rahoilla ja pistäneet korvan taakse pahimmat sudenkuopat jotka kannattaa välttää. Täsmensivät myös että strech goalit on laadittu sitä silmällä pitäen että projekti ei paisu yli äyräiden vaan ovat enemmänkin sellaista mukavaa bonusta joka ei loppupeleissä pistä aikataulua sekaisin.

Uutta haastattelua oli myös tullut hahmosuunnittelijalta pelin virallisille sivuille: http://www.playtonicgames.com/the-man-behind-yooka-and-laylee/ Rakastan kyllä tuota tuttua ja niin kuivaa Rare-huumoria joka tuossa sananvaihdossa on hyvinkin läsnä :D

Voi pojat. Pelille menin sitten rahojani antamaan. Ensimmäisen kerran Kickstarterissa bäkkäsin mitään tuotosta ja toivottavasti en nyt joudu katumaan. Monia kovia pelejä olen meinannut tukea mutta aina vain joko unohtanu/tai pelit menny läpi ilmankin apuani joten ei ole vain jaksanut. Tässä nyt kun kuukauden verran Pillars of Eternityäkin pelailin niin ei voi kuin kehua Kickstarterin tapaista palvelua joka on mahdollistanut monet todella kovat pelit.

Mutta itse Yooka-Layleesta, näyttää hyvältä. Melkonen super-tiimi on saatu kokoon ja aika lupaavalta näytti tuo vaivaisessa 3kk tehty pelimatskukin jo. Banjo-Kazooie ja Tooie ovat omat 3D-tasoloikka suosikit joten melko hypeissäänhä tämmösestä pakollakin on. Hienoa kun tämän vuoden alussa Grant Kirkhope vielä haaveili jostain tämmösestä mm. AGDQ Banjo-Kazooie striimin aikana ja nyt me olemme tässä. Eipä tuolloin olisi uskonut tätä todeksi.

Peli sai nyt kickstarterissa tuon 1,5 miljoonan punnan potin kokoon, joten orkesteraalista soundtrackiakin on sitten luvassa! Seuraavaksi stretch goaliksi lupailivat sitten tehdä ilmaiseksi lisää kamaa tukijoille kunhan vain saavat pelin ensin valmiiksi. Jännästi tuosta saatiin sitten jonkinlainen kakkamyrsky internetissä aikaiseksi, koska DLC-termin käyttäminen saa ihmisissä (välillä toki aiheesta) karvat pystyyn. Olemmeko me pelaajat vain tottuneet niin siihen että kaikki DLC on rahastusta joten tunnemme heti itsemme huijatuksi? Playtonic vielä erikseen vakuutti että mitään ylimääräistä sisältöä ei olla tekemässä ennen kuin alkuperinen peli on saatu julkaistua.

Playtonic myös taas näytti kuinka kritiikkiä tulee ottaa vastaan ja julkaisivat ensimmäisen support characterin ja pakko sanoa että kyseessä melko nerokas veto. http://www.playtonicgames.com/learn-from-the-bessst/ Tuostahan siis oli suuri huoli fanien keskuudessa kun kummallakaan päähahmoista ei ollut vaatetusta ja kuulemma "jotain olennaista" puuttui... Noh nyt on sitten housuja ja vieläpä käärmeellä! Trowser nimikin on jotenkin niin raremainen sanaleikki että itse ihastuin käärmeherraan ensisilmäyksellä :)