Yleinen BioWare-ketju / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Yleinen BioWare-ketju

Yleistä keskustelua BioWaresta, sen peleistä ja muista aiheeseen liittyvistä kommervenkeista.

BioWaren perustajat jättävät studion.

Ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä, että BioWaren perustajat jättävät yhtiön sen jälkeen, kun EA tuli, osti ja pilasi sen. Eipä tarvitse kauas katsoa ja verrata ensimmäistä Mass Effectia ja Dragon Agea niitä seuranneisiin äpärälapsiin, jotka kantoivat samaa nimeä, mutta siihen se suurin yhtäläisyys sitten loppuikin. Tästä lähtien BioWare on virallisesti taas niitä kausittaisia uutuksia nakkaava "shithole-studio", jonka ahne kapitalismi tuhosi. Jos joku vielä muistaa Westwoodin, Origin, Bullfrogin ja Criterionin... noh, eipä tarvitse sanoa tämän enempää.

Lisää kasuaalipelejä massoille! Jee!

Olinkin juuri tulossa itsekin huutelemaan asiasta.

Tulevaisuus näyttää tosiaan synkältä Biowaren osalta, Dragon Age 3 näyttäköön että onko studiosta vielä johonkin. Alaspäinhan homma on EA:n omistuksen jälkeen mennyt.

IMAGE(http://blog.bioware.com/wp-content/uploads/2012/09/RayGreg-April-20101.jpg) R.I.P in peace, Bioware.

Kiitoksia muuten ketjun nimen muutoksesta jne., olen vähän mietiskellyt että olisi kiva päästä puhumaan Biowaren varhaisemmistakin tuotoksista joille ei ole omaa ketjua.

Muutin ketjun yleisesti BioWarea käsitteleväksi. Lähtöasiasta varmasti saa jutunjuurta, mutta eipä se yksin välttämättä ketjua tarvitse. Varsinkaan kun aloitusviestin perustelut pelitalon "tuholle" ovat näinkin vankat.

-Riepu, moderaattori

Lainaus käyttäjältä Riepu+

Muutin ketjun yleisesti BioWarea käsitteleväksi.

Kiitos. Monenhan mielestä nuo kaksi herraa ovat se, mikä tekee BioWaresta sen studion, joka muistetaan Baldur's Gatesta ja Jade Empiresta sekä muista hyvistä peleistä. Onhan tarinallisesti ME2, ME3, DA2 hyvin paljon heikommat, kuin edellämainitut pelit. Kai tämäkin jatkossa tekee tasapaksua tuubaa, ihan kuten suurin osa EA:n muistakin studiosta. Tästähän oli merkkejä ilmassa, kun seuraava Command & Conquer on myös "BioWaren" käsialaa, eli liitettiin jokin täysin ulkopuolinen taho osaksi brändiä.

Ymmärrän kyllä, Riepu, että tähän voidaan suhtautua peruspelaajana, joka ei suhtaudu yhtä intohimoisesti kyseistä pelifirmaa kohtaan tai sitten ihmisenä, joka kasvoi Baldur's Gatejen ja muiden parissa. Kiitos kuitenkin muokkauksesta, liiallinen tunnelataus sumensi arvostelukyvyn.

En oikein näe pointtia siinä miksi tälle nyt pitäisi oma topikki olla, surra nyt sitä että muutama henkilö jättää firman ja sitä että firma tekee näennäisesti kuolemaa. Eikö tälläiset jutut kuuluisi jonnekkin yleiseen osastoon, kun ei tekstin alkukaan käsittele ko. firmaa sen suuremmin.

Mitä poislähtöön muutaman "avain henkilön" kohdalta tulee, niin se on luonnollinen prosessi jota monessa firmassa tapahtuu. Se on tietenkin valitettavaa, sillä jotain alkuperäistä tietenkin samalla katoaa, selvähän se. Valoa varmasti on kuitenkin tunnelin päässä uusilla lupauksilla, ja eikö nämäkin vanhat jampat joskus ollut niitä uusia lupauksia ja loivat jotain uutta mistä me nyt sitten olemme saaneet pitkään nauttia. Se nyt tietenkin huolettaa jos firma alkaa suoltamaan jotain ympäripyöreätä vuosittaista pakollista tuubaa.

Seikin on toki pakko hyväksyä, että kaikki hyvä loppuu aikanaan. Noitten vanhempien pelitalojen luetteleminen toi lämpimiä muistoja menneisyydestä, mutta aina ei mene nallekarkit tasan. On maailmassa kuitenkin monta muutakin firmaa joilla taas toisaalta pyyhkii hyvin, jotka ovat tähdenlentonsa nousuvaiheessa ja tekevät laatupelejä, miksi siis surra sen tähden kuolevaa. Parasta vain kai antaa aikaa Biolle tällä hetkellä ja odotella optimistisena mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Ikävähän sitä takavuosien Biowarea on jäänyt. En nyt sanoisi, että ovat huonoja pelejä EA:n alaisuudessa tehneet, mutta huononpaan ja kasuaalimpaan suuntaan ollaan siltikin menty. Etenkin DA2 jätti paskan maun suuhun, kun Origins oli ollut helvetin upea roolipelikokemus. Jatko-osaksi kyseessä oli tekele surkeimmasta päästä.

Mutta saa nyt nähdä mitä DA3 tuo tullessaan. Firman perustajien lähtö tuskin auttaa asiaa yhtään. Tärkeintä nyt olisi, että kehittäjät kuuntelisivat fanejaan ja ottaisivat opikseen DA2 virheistä. En sitten tiedä mitä tästäkään tulee. Biowaren foorumeille kun on pesiytynyt sangen suuri lauma sellaisia, jotka puolustavat firman uutta suuntaa henkeen ja vereen. Kumpaa puolta Bioware sitten kuuntelee? Toivottavasti eivät sentään tätä.

Lainaus käyttäjältä Retro

Biowaren foorumeille kun on pesiytynyt sangen suuri lauma sellaisia, jotka puolustavat firman uutta suuntaa henkeen ja vereen. Kumpaa puolta Bioware sitten kuuntelee? Toivottavasti eivät sentään tätä.

Et selvästikkään lukenut tuota artikkelia. Kirjoittaja on "puolten" välistä. Huomaan, että edustat toista ääripäätä jonka mielestä ennen oli kaikki paremmin. On totta, että DA:O on parempi peli näistä kahdesta mutta ei kakkonen mikään täysi floppi mielestäni ollut.

Lainaus

Dragon Age took a good idea — streamlining down some overwhelming bits — and went too far.

One thing needs to go and never be seen again: the endless waves of parachuting enemies that defined nearly every fight in the game.

But I do believe that BioWare can find middle ground, where the mechanics, scope, personality, and epic feel of DA:O can join the deep, heartfelt character drama and personal tragedy of DA2.

Tuossa muutama quote linkittämästäsi artikkelista.

En minä DA2 flopiksi haukkunutkaan. Kuten tuossa sanoin, jatko-osaksi tämä oli surkea tekele. Jos peli olisi ollut jotain muuta ilman DA nimeä, niin montakin asiaa voisi katsoa läpi sormien. Ja miksi ihmeessä linkittäisin jotain sellaista jota en ole lukenut? Toki artikkelin kirjoittama toimittaja on oikeassa monessakin kohtaa, mutta sitten kun hän alkaa luettelemaan asioita jotka BW teki pelin kanssa oikein, niin silloin menee sukset ristiin viimeistään. Ensinnäkin nuo hahmot. Toimittajan kehumat naishahmot eivät mielestäni todellakaan ansaitse sitä kunniaa mitä saavat, etenkään Merrill tai Isabela. Samalla tuossa unohdetaan kokonaan Varric Tethras, joka oli ehdottamasti yksi pelin harvoista valopilkuista.

Samaten tuo hahmon kehitys. Itse ainakin haluan, että minulla on täysi kontrolli niin oman hahmoni, kuin myös NPC hahmojen varusteiden ja statsien kanssa. Voin mennä pelaamaan vaikka JRPG peliä, jos haluan pelin heittävän automaattisesti jokaisen statin kun hahmot saavat levelin.

Myös taistelut olivat aikamoisen kohelluksen näköistä verrattuna DA:Originsiin. Taisteluiden fiilis oli lähinnä hack and slash ilman sen kummemman strategian tuntua ja aina saa ihmetellä kuinka kukaan jaksoi tuota katsella mieluummin kuin Originsin vastaavaa.

Mutta tosiaan, kuten nuo quoteen laittamasi lauseet todistavat, niin löytyy tuosta artikkelista hyvääkin. On siellä muutakin kuten:

Lainaus

The lack of variety in DA2's locations hurt it very, very badly.

With one set of gear clearly placed in the player's path as the must-have, they may as well not have bothered filling chests with anything at all. And exploration — complete with treasure hunting — is half the fun in an RPG.

Voi tosiaan olla, että olen siellä toisessa "ääripäässä". Kovasti esimerkiksi kaipaan sitä "wall of text" dialogia ja sen Mass Effect tyylisen "dialogi rullan" heivaamista hevon kuuseen. Mass Effectissä tuo toimi, mutta tässä sitä en olisi kaivannut. Enemmän olisin tykännyt Originsin tyylisestä dialogista, vaikka ilman ääninäyttelyä. On oikeasti mukava saada itse valita se vastaus sellaisena kun todella haluaa sanoa. Harvempia ihmisiä enää näyttää kiinnostavan mikään syvempi dialogi. Pääasia taitaa olla toiminnassa.

Mutta vielä tuohon artikkeliin sen verran, että yksi asia siinä mättää ylitse muiden ja se on otsikko. Jos kirjoittaja lähtee sitä keskitietä kahden DA pelin välillä etsimään, niin ei tuolla ole ainakaan hyvä aloittaa. Oli kumminkin oma virheeni laittaa artikkeli heti mainitsemieni BW foorumien fanipoikien ja tyttöjen perään. Nämä nyt eivät lukemani perusteella olisi muuttamassa DA2 yhtään mitään.

Vaikka itseäni harmittaa tohtoreiden lähtö, niin en usko että se peleihin valtavasti vaikuttaa. Greg on tehnyt työnsä tätä nykyä BioWare Austinissa (jos muistan oikein) joka siis vastasi Swotorista ja Ray ollut EA:n puolella pomona. Montreal/Edmonton studioita (karkeasti sii Mass Effect/Dragon Age) on taas johtanut Aaryn Flynn.

Itse lukeudun siihen pieneen osaan ihmisistä jotka pitivät DA2:sta. Oliko se yhtä hyvä kuin Origins? Ei. Oliko siinä älyttömiä ratkaisuja (luolastojen kierrättäminen jne.)? Kyllä. Tarinallisesti taas pidin hieman maanläheisemmästä tyylistä. Origins on minulle kuin kallis illallinen ja DA2 taas pikaruokaa, molemmista nauttii omalla tavallaan.

Toivon kuitenkin, että Dragon Age ]|[ hilautuu takaisin kohti Originsia varsinkin maailman laajuuden kanssa, joka ilmeisesti onkin tapahtumassa ja tiimiläisiä voi taas kustomoida.

Jos jotain hyvää voi EA:sta sanoa, niin ilman EA:ta Originsia tuskin oltaisi nähty konsoli puolella, joka olisi ollut sääli. Itse siis kun enää vuosiin ole PC:llä pelannut :)

Varmaan tuli selväksi, että olen BioWare fani, mutta jos he muuttavat ME:n pelkäksi räiskinnäksi tai DA:n hack'n'slashiksi niin tulee ruumiita xD Ja lupailtuhan on myös jotain aivan uutta DA:n ja Me:n rinnalle. Jännä nähdä mitä sieltä tulee.

Bioware "kiusoittelee" uudella pelillä. Bioware on lähettänyt pelaajille "You've been chosen" viestin joka sisältää mm. linkin youtubeen http://www.youtube.com/watch?v=32bLpcBoxT8

Pelistä nyt ei pahemmin mitään voi sanoa noilla tiedoilla mitkä kyseisestä sähköpostista sai, mutta ilmeisesti jotain mysteeri/yliluonnollista peliin on sekoitettu.