XCOM: Enemy Unknown / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
XCOM: Enemy Unknown

Kehittäjä: Firaxis Games (Siviilisaatiot anyone?)
Julkaisija: 2K Games
Alustat: Xbox 360, ps3 ja PC
Julkaistu: 12.10.2012 ainakin Euroopassa
moninpeli: 1v1

IMAGE(http://d1vr6n66ssr06c.cloudfront.net/wp-content/uploads/2012/09/xcom-enemy-unknown-na1.jpeg)

Pelihän on vuoropohjainen strategia/roolipeli, millaisia ei ainakaan konsoleilla ole kovin montaa (laadukasta) julkaistu.

Pelissä pelaaja pääsee toimimaan XCOMin johtohahmona, ja ideana on kaikessa yksinkertaisuudessaan torjua alienien invaasio. Mutta tämä ei ole niin yksinkertaista miltä kuullostaa: Täytyy päivittää tukikohtaa, lähettää sateliittejä, tutkia alieneja ja niiden aseistusta, koota iskujoukko(ja), tiputella ufoja ja ennen kaikkea mennä niittaamaan alas pudotetun ufon miehistö. Hurjat pelaajat voivat myös kokeilla napata muukalaisia elävänä, mikä on tietysti vaikeampi tapa. Myöskin vähän väliä hälytyskellot pirisevät, ja jossain päin maailmaa alienit kiusaavat taas ihmisiä. Yleensä vielä kolmessa paikkaa yhtäaikaa, joten pelaaja ei voi auttaa kaikkia. Suurinosa pelistä onkin taistelua alieneja vastaan, vaihtelevissa ympäristöissä:(joita kuuleman mukaan on vain rajallinen määrä) Löytyy kaupunkimaisemaa, metsää ja jopa ufoissa päästään vierailemaan.

IMAGE(http://pikigeek.com/files/2012/01/xcom-enemy-unknown-underground-base.jpg)

Mitään edellämainituista asioista ei ole pakko tehdä, tosin uskallan epäillä että pelin läpäisy vaikeutuu. Olen myös ymmärtänyt että peli loppuu jos 8 maata eroaa XCOm projektista. Joten jos pelin haluaa läpäistä, on syytä räiskiä alienit reikäjuustoksi, eikä vain löhöillä tukikohdassa (^kuva^) pasianssia pelaillen.

Alieneilla en muuten tarkoita niistä elokuvista tuttuja alieneita, vaan eroja kyllä löytyy: On klassisen näköistä isopäistä muukalaista, kummallisia pukumiehiä, pienen auton kokoisia körmyjä, heinäsirkkoja muistuttavia inhotuksia, erilaisia robotteja jne.

Pelistä löytyy myös 1v1 moninpeli netin välityksellä. Mitä tuli itseasiassa eilen kymmenisen peliä pelailtua, ja vaikutti hauskalta. Moninpeli on sitä samaa räimettä mitä singlekin, tosin tässä pääsee pelaamaan myös alieneilla.

Kyseisestä pelistä tosiaan valitusta, itkua, raivoa ja yleistä keskustelua tänne. Kehuakkin saa jos siltä tuntuu.

E3 Traileria

"Our Last hope" Launch Trailer

"Casualties of War" Trailer

Interaktiivinen Traileri <-- Tässä pääsee vähän kokeilemaan valinnantekoa taistelukentällä.

Metacritic

(Syytän tästä aloituksesta mukavien poikien puutetta!)

Eipä ole nuita aikaisempia sarjan pelejä koskaan kokeiltua, mutta sen verran kovaa hehkutusta on pelistä kuulunut suunnalta jos toiselta, että kuumottelisi melkoisesti ostaminen. Kyseinen genre tosiaan vaarallisen aliarvostettu, osittain siksi, että eipä ainakaan PS3:lle ole kummemin genren pelejä viime aikoina tipahdellut. Valkyria Chroniclesit tulevat mieleen, siihen se oikeastaan jääkin.

Muutenkin demon perusteella asennen kohdillaan. Alienit jotenkin vastenmielisiä, joten kanuuna laului oikein mielellään marssilaisten suuntaan. Pari pientä bugia taitaa keikkua vielä pelin kiusana, mutta eiköhän ne saada liiskattua piakkoin. Kunhan liiskaamista tapahtuu tasapuolisesti kaikilla konsoleilla, niin no röplems.

Perjantaihan olisikin palkkapäivä....

E: Propsit hienon aiheen aloittamisesta.

Kiitokset minultakin aiheen aloittamisesta.

Itsekin peliä pelaillut julkaisupäivästä lähtien ja PC versiolla mennään. Upeaa vuoropohjaista strategiaa kaikenkaikkiaan. Vaikka peliä riivaavatkin monet bugit, niin ei se onneksi peli iloa ole syönyt ollenkaan. Tokihan tyhjästä ilmestyvät viholliset tai tilanteet jossa vihollinen ampuu sotilaani hengiltä kolmen eri seinän läpi rassaavat, mutta nämä on vain kestettävä. Classicilla pelatessa tätä näki hyvinkin paljon. Impossiblea en halua edes ajatella.

Kaksi peliä on tällä hetkellä meneillään, joista ensimmäinen Classicilla on vain loppurutistusta vailla ja toinen Normal Ironmanilla. Tuntuu vähän siltä, että Classic pelailut jättivät minut liiankin varovaiseksi tuota Normal tasoa varten. Äsken meni Alien Base läpi ja aivan älytön teurastushan siitä tuli. Kuuden everstin ryhmä Titan Armoreissa ja plasma aseilla raivasi koko mestan leikiten. Ironmanilla nyt haluaakin olla varovainen, mutta kun mietin miten Classicilla tuon menin, niin homma oli aika overkill. Viimeksi ryhmäni oli paljon kokemattomampi, johon kuului vain 5 solttua Carapace armoreilla ja lasereilla. Muutenkin tässä Normalilla pelatessa vain 2 kuollut tähän mennessä ja hekin aivan alussa. No, enköhän minä vielä ehdi jossain kohtaa tyriä, että se maksaa koko ryhmän hengen.

Pentuna tuli pelin aikaisempia osia pelailtua pc:llä, niin pitihän tämä käydä sitte nostalgiapäissään poistamassa, ps3 versiona tosin.
Ei kyllä pettänyt, peli on koukuttanut huolella ja uskaltaisin sanoa, että edustaa lajityypin parhaimmistoa konsoleilla.
Mukavasti huomaa miten noihin solttuihin "kiintyy" , meinaa nimittäin todella harmittaa kun pitkään grindattu supersotilas kaatuu, sillä tosimieshän ei lataile edellistä savea. ;)
Vielä kun saataisiin nuo bugit pois päivityksen myötä.

Itse tuli eilen normaalilla läpäistyä, ja täytyy sanoa että petyin vähän loppu taisteluun. Juonikaan ei nyt mikään kovin ihmeellinen ollut, mutta se ei itseä haitannut. Mutta tosiaan jos joku on battleshippiin hyökännyt (minkä itse teinkin vasta eilen! Aikasemmin mainitsemani olikin.... joku muu) ja sieltä selvinnyt hengissä niin ei pitäisi pahemmin kuumotella loppu mähinän. Ainut oikeastaan missä saattaa ongelmia tulla on viimeinen huone jossa:

[spoiler]3 Etherealia odottaa noutajaansa. Itsellä taas peli vaihteeksi bugasi ilmoittaen että "vapaaehtoinen" on kuollut, kun tapoin yhden Etherealin plama snipulla. Onneksi tuli tallennettua, sillä sama ilmoitus tuli kun juoksin parhaalla haulikolla kosketusetäisyydelle ja ammuin seulaksi. Ihana bugi. Pääsin lopulta läpi kun tapoinkin kyseisen Etheralin viimeisenä. Ja vinkkinä kaikille että katsokaa vapaaehtoisen uutta psi ablityä. Tekee "kevyttä" vahinkoa vaikkapa kahteen vierekkäin seisovaan sectopoddii vinkvink.

Ja nyt kun xcom.wikiasta lunttasin kyseisen muukalaisen nimen, niin se/ne saattaakin olla "Uber Ethereal" hahmoja:

"(last encounter/high damage potential (20)) can't be mind controlled ultra high resistance against psi abilities, psy storm ~ 18 dmg no cooldown or rdm use."

En kyllä yhtään tajunnut katsoa, mutta eipä noita nyt muuallakaan pelissä taida olla. Prepare!
[/spoiler]

Multiplayeriä tulikin muutama tunti pelailtua läpäisyn jälkeen ja ihan huikeaa! Itse ainakin vanhana Heroes fanina diggaan! Kaikista loistavin fiilis tuli kun voitin taistelun hautausmaalla, missä vastustajallani oli näkymättymyyspuvulla varustettu snipa ja support. Kyseistä mappia pelanneet tietävät, että snipa dominoi tässä vähän liikaakin, ja näkymättömyys puvun avulla helppo spottailla vihollisia. Haastavan tästä teki se että itsellä oli niinkin fiksusti valitut hahmot kuin 2 Muton Berserkeriä ja muutama Sectoidi. Aika plama snipalta karkuun juoksemista ja keskitalossa lymyilyä oli kyllä, mutta julmetun hyvä fiilis voiton jälkeen!

Testasin tuon demon silloku se ilmesty, mutta kukkaro ei oo vielä antanu myöten koko version hankkimiseen. Demosta jäi aika kova täpinä päälle, vaikka olikin vähän suppea ja kökkö. Mitäpä demolta nyt odottaa, eniten harmitti että baseen ei päässyt tutustumaan ollenkaan, mikä tietenkin olisi heti taistelun jälkeen mielenkiintoisin juttu pelissä. Eipä itse taisteluunkaan saanut vielä paljoa tuntumaa, kun virtuaali äly käskee painaa käytännössä tiettyä pikseliä, että pääsee demokentät läpi juoksemaan.

Kuitenkin taistelu vakuutti, ja tietynlaisessa kitkussa piti mm. Silent Storm kaivaa naftaliinista, jotta pääsisin edes hivenen taktikoimaan. Nyt olisi kovasti ideana saada lomaviikolle hankittua tuosta mahdollisesti boksi versio. Kone ei oikeen taittanut demonkaan kanssa, ja uuen näyttiksen ku saan vasta tuossa jouluna niin samakait tuo on laittaa siihen x-laatikkoon. Kuulemma ihan hyvin toimivia nämä konsoliversiotkin?

Itsekkään en alkuperäistä X-COMia kyllä oo pelaillu, ja tääkin tuli itselle vähän puskista. Jännä että mennyt tuollainen ohi, kun nassikkana olin paljon enempi PCeen kimpussa kun nykyään. Ehkä pelin ikä verrattuna oman elämänkaaren mittaan tekee sen, että peli oli jo hittilistoilta pudonnut kun opin englantia tarvittavan määrän "play" ja "save" nappien takomiseen. Tämä uus vaan nyt tuli Civilization pelien tekijöiltä, jotka on omia favoritteja ollut aika pitkään, ja jo ensimmäisten kuvien ja tietojen tihkuttua olin täysin myyty tälle. Civin tekijöiltä vuoropohjaista uforäiskintää? Shut up and take my money!

Lainaus käyttäjältä Silvio Melamiina

Kuulemma ihan hyvin toimivia nämä konsoliversiotkin?

Itsehän boxilla pelailin läpi, eikä bugeja ja paria jäätymistä lukuunottamatta mitään ongelmia! Hyvin toimii padilla, ja suhteellisen pitkä pelikin kun itselle upposi reilusti päälle 30h läpipeluuseen.

Mutta itse ärsytyksen aiheeseen: Multiplayeriä tässä pelannut aikas monta tuntia, ja voi vittu sitä jetpackkia x_x Se on joka helvetin ikisellä jampalla, ja koska joku fiksu setä on päättänyt et löpöä ei kulu jos ei liiku, niin siellä "seisoskelee" jengiä pitkin mappia. (ja Floatterilla ei ole edes löpö mittaria :/ Cyberdiscistä en mene vannomaan, mutta tuskin silläkään on) Ja ei siinä muuten mitään, mutta itse tykkään berserkerillä ruhjoa ihmisrodun edustajia maan rakoon, mikä onnistuu äärettömän heikosti kun ruhjomisen kohde seisoskelee ilmassa. Singlessähän tuo ei tietenkään haittaa, mutta kyllä pistää multiplayerissä vihaksi kun melee hahmot täysin turhia. Ei nyt tietenkään aina, mutta aivan liian usein.

Mappejakin on hurjat 5 kpl mikä myöskin on liian vähän. Ja singlestä tuttu VIP:n suojelu voisi toimia multiplayer modenakin ainaisen 1v1 sijaan. Vinkvink pelin kehityksestä vastaavat!

Ihan julkasusta asti nyt tahkottu ja kyllä ihan koukuttavaa tosiaan on. Tuttua vanhasta x:com/UFO löytyy, mutta ihan suora kopio ei kuitenkaan ja ihan hyvä niin onkin. Multiplayer puoli viellä kokonaan testailematta, mutta kyllä sen tuossa kerkeää testailla viellä, tuo yksin peli on tosiaan tähän asti riittänyt ihan hyvin, siellä juhlitaan voittoja ja otetaan ryyppyä kaatuneille. Hammasta nyt eniten kiristänyt tuo kamera, jos nousee korkeammalle poraa se häiritsevästi rakennuksen sisään tai sitten ufo aluksen katto tulee tielle, toivottavasti tuo korjataan tässä jossain vaiheessa.

Lainaus käyttäjältä janneus+

Mappejakin on hurjat 5 kpl mikä myöskin on liian vähän. Ja singlestä tuttu VIP:n suojelu voisi toimia multiplayer modenakin ainaisen 1v1 sijaan. Vinkvink pelin kehityksestä vastaavat!

Heh. Itse olen kuullut tähän mennessä lähinnä hyvää palautetta multiplayeristä, eikä korviini ollut kantautunut ollenkaan tuommosta tietoa. Sen tiesin että pelimuotoja on vain yksi, jonka arvelin jo alusta asti syövän MPeen pitkäikäisyyttä, mutta että vielä vain viisi mappia? Semmoisen määrän karttojahan tahkoaa 3 kertaa illassa läpi. Sanokaa nyt kuitenkin joku edes että esteet yms. generoituu kentälle ympäristöjen rajoittuessa viiteen?

No en kuitenkaan XCOMia ensisijaisesti MPeen vuoksi olekkaan hankkimassa, joten ei tuo tieto muuta suunnitelmiani mitenkään. Lievä pettymyksen tunne kuitenkin väkisillä hiipii huppuun kun kuulee että kartat rajoittuvat viiteen. Olen muutenkin niitä moninpelaajia jotka mieluiten vuorottelevat karttoja paljon, varsinkin peleissä joissa on vain yksi moninpelimuoto...

Lainaus käyttäjältä Silvio Melamiina

Lainaus käyttäjältä janneus+
Sanokaa nyt kuitenkin joku edes että esteet yms. generoituu kentälle ympäristöjen rajoittuessa viiteen?

Objektit/esteet kartoissa ovat aina samoilla paikoilla. Tosin tässähän on hyvinkin tuhoutuva ympäristö, joten esimerkiksi taloon voi puhkoa singolla uusia sisäänkäyntejä, ja suurinosa objekteistakin tuhoutuu taistelussa.

Ja jotain positiivistakin, niin pelaajayhteisö on tässä kyllä oikeen mukava. Codista tutut hatemailit: "fckin noob" jne loistavat poissaolollaan. Sen sijaan melkeenpä joka pelin jälkee tulee "Good game" viestiä, riippumatta siitä oliko ottelu tasainen, vai ottiko jompikumpi käkättimeen oikeen huolella. Itselle tullut myös aika paljon kysymyksiä, että voisinko kertoa hyviä taktiikoita ja neuvoja, vaikken pelissä mielestäni mikään kovin hyvä olekkaan. Tämmöinen on oikeen mukavaa kun aikaisemmin vain kokemusta noista hatemaileista :D

Lainaus käyttäjältä janneus+

Ja jotain positiivistakin, niin pelaajayhteisö on tässä kyllä oikeen mukava. Codista tutut hatemailit: "fckin noob" jne loistavat poissaolollaan. Sen sijaan melkeenpä joka pelin jälkee tulee "Good game" viestiä, riippumatta siitä oliko ottelu tasainen, vai ottiko jompikumpi käkättimeen oikeen huolella.

Oon ehkä huomannut joskus että RTS pelien nettihakkaaminen on jotenkin herrasmiesmäisempää puuhaa monesti kuin FPS. Myönnän toki syylistyvän itse samaan, Quakea pelatessahan on totta kai mukava liekittää vastustajaa välissä, kunhan pysytään hyvän maun rajoissa, eikä ns. vedetä äitiä mukaan tähä. Naksuja pelatessa sitten viestien sävy monesti vähän rauhottuu. Saattaa toki olla että rts pelaajien keski-ikä on pykälän suurempi ja sekin vaikuttaa vähän yhteisöön.

Hyvä että noi tuhoutuvat ympäristöt sitte toimii, jotenki demossa en päässyt yhtääm kokeilemaan niitä. Vaikka pari kranaattia viskoinkin niin ei ainakaan niillä vielä näyttänyt paikat paljoa leviävän. Ainakin Silent Stormissa tuhoutuvat ympäristöt oli ihan parhautta monesti. En malta odottaa, ensi viikko voi hyvinkin olla se aika hankkia XCOM.

Peli korkattu ja mahtavaa kamaahan tämä on. Normalilla lähdin pelaamaan, mutta aika pian nappasin automaattiset tallennukset pois päältä, niin pysyy jännitys pikkuisen korkeammalla. Tutoriaali on ollut vielä päällä, mutta jauhaako se neuvoja koko pelin ajan vai pelkästään pari ensimmäistä tehtävää? Eipä sitä nimittäin jaksaisi koko peliä ottaa neuvoja muilta.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Normalilla lähdin pelaamaan, mutta aika pian nappasin automaattiset tallennukset pois päältä, niin pysyy jännitys pikkuisen korkeammalla.

En tiedä, mikä on tilanne muilla alustoilla, mutta itselläni pelin bugit ovat Boxilla välillä pakottaneet lataamaan tallennuksia (ja käynnistämään pelin jopa uudestaan) sen verta useasti, että laitoin suosiolla automaattitallennukset myöhemmässä vaiheessa päälle.

Lainaus käyttäjältä Riepu+

Lainaus käyttäjältä Muksu+Normalilla lähdin pelaamaan, mutta aika pian nappasin automaattiset tallennukset pois päältä, niin pysyy jännitys pikkuisen korkeammalla.En tiedä, mikä on tilanne muilla alustoilla, mutta itselläni pelin bugit ovat Boxilla välillä pakottaneet lataamaan tallennuksia (ja käynnistämään pelin jopa uudestaan) sen verta useasti, että laitoin suosiolla automaattitallennukset myöhemmässä vaiheessa päälle.

Uuh, kiitos vinkistä. Pleikalla ei ainakaan vielä ole tullut vastaan kummempia bugeja, mutta pelitunteja onkin takana vielä melkoisen vaatimattomasti. Seuraavan tehvätän aikana olisi ainakin tarkoituksena napata yksi ulkoavaruudenmuukalaisista elossa mukaan leikkimään. Pleikalla tosin pientä tekstuurien latausonkelmaa huomattavissa, mutta missäpä pelissä niitä ei olisi.

Osaako kukaan muuten sanoa, voiko pelissä saada sotilaalle suomalaisia sukujuuria? Olisi melkoisen koomista jos siellä se kotomaan lippu heiluisi.

Eikös tuohon jännitykseen ja bugien taltuttamiseen ole mukava kompromissi eli jokaisen ratkaisun kohdalla tallentava Ironman? Itse en ole peliä vielä ostanut, koska hinta on kokeilumielessä kova ja bugeja on kuulemma tuhottomasti, mutta Steamin joulualennusten aikaan saattaa lähteä liikkeelle Normaali Rautamies. Kyseinen tapa pelata vaikuttaa kaikkein mielenkiintoisimmalta.

Uutta sisältöäkin on jo tulossa peliin. Joystiqistä luin että Slingshot niminen DLC-paketti on tekeillä. Paketti sisältää kolme council-tehtävää, jotka sijoittuu Kiinaan. Tehtävissä tavataan Triad-agentti, harhautetaan muukalaisia ja taistellaan ufoa vastaan. Triad-agentista pitäis tulla kaiken lisäksi pelattava hahmo. Sotilaiden muokkausmahdollisuuksiakin luvataan lisää. Tehtävät aukeavat ilmeisesti vain uuden pelin aloittamalla, minkä jälkeen ne voi suorittaa haluamassaan ajassa.

Itse tulen paketin ostamaan kun kyseessä on yksi parhaita pelejä pitkään aikaan. Taidan säästää toisen läpipeluu kerran classic/ironman tasolla paketin ilmestymiseen.

Lähde: Joystiq

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Osaako kukaan muuten sanoa, voiko pelissä saada sotilaalle suomalaisia sukujuuria? Olisi melkoisen koomista jos siellä se kotomaan lippu heiluisi.

Suomalaista hahmoa ei itsellä ainakaan tullut vastaan. mutta paras sotilaani Börje oli kylläkin Ruotsista :) (Itse nimetty)

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Peli korkattu ja mahtavaa kamaahan tämä on. Normalilla lähdin pelaamaan, mutta aika pian nappasin automaattiset tallennukset pois päältä, niin pysyy jännitys pikkuisen korkeammalla. Tutoriaali on ollut vielä päällä, mutta jauhaako se neuvoja koko pelin ajan vai pelkästään pari ensimmäistä tehtävää? Eipä sitä nimittäin jaksaisi koko peliä ottaa neuvoja muilta.

Tutoriaali ei kestä koko peliä, mutta tavattoman monta tuntia. Itse muistan kun useita tunteja pelin aloituksen jälkeen yritin rakentaa jotain, ja silmiini osui teksti "ei voi rakentaa tutoriaalissa". Olin lievästi sanottuna hämmentynyt... Mutta se muistaakseni loppui about silloin kun sai Outsiderin vangittua, eli et joudu kuuntelemaan koko peliä. Ja autotallennus kannattaa pitää päällä, kuten Riepukin jo mainitsi! Saattaa estää takapuolen repeämisen ;)

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Eikös tuohon jännitykseen ja bugien taltuttamiseen ole mukava kompromissi eli jokaisen ratkaisun kohdalla tallentava Ironman?

Jännitykseen kyllä, bugien kanssa pelaamisesta tekee yhtä helvettiä kyseinen mode. Itse en sitä nyt ensimmäisellä kerralla laittanut edes päälle, ja jälkikäteen voin sanoa että hyvä niin. Kyseinen modehan siis estää pelin loadaamisen kesken tehtävän. Eli jos sotilaasi sinkoutuu alas aluksesta jolloin et pysty elvyttämään häntä, (itkin) niin et myöskään pysty lataamaan peliä, vaan joudut pelaamaan kyseisen tehtävän loppuun, ja sitte latamaan tallennuksen ennen äsköistä tehtävää. Ja pelinhän siis tosiaan voi vain tallentaa tukikohdassa, ei tehtävien aikana ollenkaa, kun Iron Man mode päällä.

Lainaus käyttäjältä imppala

Uutta sisältöäkin on jo tulossa peliin. Joystiqistä luin että Slingshot niminen DLC-paketti on tekeillä. Paketti sisältää kolme council-tehtävää, jotka sijoittuu Kiinaan. Tehtävissä tavataan Triad-agentti, harhautetaan muukalaisia ja taistellaan ufoa vastaan. Triad-agentista pitäis tulla kaiken lisäksi pelattava hahmo. Sotilaiden muokkausmahdollisuuksiakin luvataan lisää. Tehtävät aukeavat ilmeisesti vain uuden pelin aloittamalla, minkä jälkeen ne voi suorittaa haluamassaan ajassa.

Itse tulen paketin ostamaan kun kyseessä on yksi parhaita pelejä pitkään aikaan. Taidan säästää toisen läpipeluu kerran classic/ironman tasolla paketin ilmestymiseen.

Lähde: Joystiq

Omaan korvaan kuulostaa aika vähälle 3 mappia.... Eli ei nyt hirveämmin kuumotusta tämä kyllä herätä.

Ja Pelaajan uutisesta poimitun tiedon mukaan uusi jantteri saa oman tarinansa. Täh? Eihän tässä pelissä muillakaan mitään tarinoita ole, joten hyvin oudolle kuulostaa.

Eniten itseä kiinnostaa tulevatko ne 3 mappia multiplayeriin, sillä sinne kaivattaisiin niitä lisää. Noin huonolla tarjonnalla pitäisi olla todella halpa kyseisen sisällön, että itse viitsisin roposiani laittaa likoon.

Ja tähän vielä maininta bugista mikä itselle tuli viimeisien tuntien aikana:

Olin fiksuna poikana aina luonut uuden tallennuksen, kun kyseistä toimintaa (=tallentamista) harrastin, eli aika usein. (monta sataa kertaa) Ja pelin loppupuolella uudet tallennukseni eivät enään näkyneet. Jouduin poistamaan vanhoja että uudet tulivat näkyviin. Huomasin tämän vasta kun viimeisen parin tunnin ajalta tallennuksia ei näkynyt yhtään, ja päätin kokeilla poistaa jotain vanhaa savea, ja buff! 1 uusista tallennuksistani ilmestyi näkyviin. Eli siinä piti sitten hyvä tovi poistella että sain sen uusimman näkyviin.

Eikä siinä mitään muuten, mutta boxilla sitä latausruutua sai katsella about 30s kun yhden saven poisti. Niitä sitten poistat parikymmentä, niin alkaa "hieman" tympimään.

Ja tämän jälkeen tosiaan pidin 2 savea: Ennen tehtävää ja tehtävän aikana. Vikassa tehtävässä tosin loin useamman... ihan kaiken varalta. (Mitä varten sain tietysti taas poistaa muutaman tallenuksen!)

Lainaus käyttäjältä janneus+

Jännitykseen kyllä, bugien kanssa pelaamisesta tekee yhtä helvettiä kyseinen mode. Itse en sitä nyt ensimmäisellä kerralla laittanut edes päälle, ja jälkikäteen voin sanoa että hyvä niin. Kyseinen modehan siis estää pelin loadaamisen kesken tehtävän. Eli jos sotilaasi sinkoutuu alas aluksesta jolloin et pysty elvyttämään häntä, (itkin) niin et myöskään pysty lataamaan peliä, vaan joudut pelaamaan kyseisen tehtävän loppuun, ja sitte latamaan tallennuksen ennen äsköistä tehtävää. Ja pelinhän siis tosiaan voi vain tallentaa tukikohdassa, ei tehtävien aikana ollenkaa, kun Iron Man mode päällä.

Aha. Bugikorjausten odottaminen oli siis harvinaisen hyvä idea. Toivottavasti edessä ei ole uutta Skyrimiä eli sivutehtävän peruuttamattomasti rikkovia bugeja.

Itse siis pelaan tai pelasin PC:llä tätä peliä ja en törmännyt mihinkään varsinaisiin bugeihin. Mahtoiko olla sitten vain tuuria vai olisiko peli tehty ensisijaisesti PC:lle ja sitten portattu konsoleille. Tosin alusta asti konsolit ovat kehityksessä olleet mukana, siis julkaisu alustoina ainakin. Toivottavasti korjauksia tulee konsoleille nopeasti, buginen peli tappaa kyllä peli-ilon nopeasti. Konsolien päivitystahti vaan on normaalisti aika hidas verrattuna PC puoleen.

Lainaus käyttäjältä imppala

Itse siis pelaan tai pelasin PC:llä tätä peliä ja en törmännyt mihinkään varsinaisiin bugeihin. Mahtoiko olla sitten vain tuuria vai olisiko peli tehty ensisijaisesti PC:lle ja sitten portattu konsoleille.

TotalBiscuit ainakin valittaa bugien määrästä. On kuulemma esimerkiksi perinteisiä laukauksia seinien läpi sekä kamerabugeja niinkin radikaalissa muodossa, että näkymä oli kerran lähtenyt itsekseen 10 minuutin vaellukselle alueen ulkopuolelle ja palannut 20 minuuttia näyttääkseen muukalaisen laukauksen. Toivottavasti saavat jouluun mennessä liiskattua pahimmat pois.

Itse en ole PS3:lla kohdannut vielä ainuttakaan bugia *koputtaa lastulevyä*. Sen sijaan parit alienit olen saanut tuotua jo ihan elävänäkin leikkimään lääkäriä ja voi niitä mielenkiintoisia löydöksiä. Tukikohtaa sain juuri laajennettua, joten parin päivän päästä pääsee laukaisemaan lisää satelliitteja. Niille tuleekin tarvetta. Tilanne on myös nyt päällä, sillä Meksiko huutelee kovasti apua, mutta samalla on pari vakiopelaajaa sairastuvalla. Tehtävän vaikeusastekkin on melkoisen korkea, joten haastetta pitäisi ainakin löytyä.

Lainaus

Jännitykseen kyllä, bugien kanssa pelaamisesta tekee yhtä helvettiä kyseinen mode. Itse en sitä nyt ensimmäisellä kerralla laittanut edes päälle, ja jälkikäteen voin sanoa että hyvä niin. Kyseinen modehan siis [b]estää pelin loadaamisen kesken tehtävän.[/b] Eli jos sotilaasi sinkoutuu alas aluksesta jolloin et pysty elvyttämään häntä, (itkin) niin et myöskään pysty lataamaan peliä, vaan joudut pelaamaan kyseisen tehtävän loppuun, ja sitte[b] latamaan tallennuksen ennen äsköistä tehtävää[/b]. Ja pelinhän siis tosiaan voi vain [b]tallentaa[/b] tukikohdassa, ei tehtävien aikana ollenkaa, kun [b]Iron Man mode[/b] päällä.

Siis Ironman-moodi on käytännössä sama asia kuin Souls-pelien tapa. Pelistä on yksi tallenne, jota voit päivittää itse "save game and quit"-komennolla. Itse pelin tapahtumat tallentuvat reaaliajassa, joten et voi ladata tehtävän jälkeen tallennetta ja yrittää uusiksi jos se tuli kustua tai joku kiva kaveri kuoli. Kuolemat ovat siis pysyviä.

Jos tulee hutiloitua tarpeeksi niin kyllähän se Game Over-tekstikin tulee varmasti eteen ko. modilla.

Itse pelailen boxilla (ainoa pc juuri nyt läppäri joka ei kyllä tätä pyörittäisi) Classic-Ironmania ja mukavaa on ollut. Etenkin alku oli hyvin hiostava, mutta silloin kun sai viimein plasmaa käsiin, titaanipanssarit ylle ja kuolon enkelin yläilmoihin alkoi homma vähän mennä turhan, jos ei nyt helpoksi niin, junakiskoilla eteenpäin tykitykseksi.
Ja tällä runilla tähän mennessä (noin puoli vuotta mennyt ja kaikki eteen tullut tutkittu) kolme operaattoria kaatunut, yksi kersantti (3/4 aloitusryhmästä jäi henkiin ja ovat everstejä) ja kaksi miehistön jäsentä. Eli yksikään alokas ei ole kuollut, vain 3 sotilasta ja kaksi SHIV:ä poistunut riveistä.
Etelä-Amerikasta luovuin suosiolla jotta Eurooppa säilyi ja nyt kaikki muut maanosat ollut jo kaksi kuukautta tutkasyynissä ja Firestormien suojeluksessa.

Ei peli ehkä tällaisenaan kovin pitkäikäiseksi kestä, mutta onpahan kuitenkin todella upea peli silti. Helposti paras suuri julkaisu toistaiseksi tänä vuonna. Enkä jaksa uskoa että kovin monella pelillä on mahdollisuuksia tätä viedä pois minun silmissäni, ehkä jos se Guilty Gearssin onlinepäivitys tänne joskus tulee (P4A on jo kuollut ja kuopattu)...

Sotilaat ovat loppu. Ne harvat joissa vielä henki pihisee ovat menettäneet halunsa sotia enää tätä sotaa. Tehtävästä toiseen valiojoukko ottaa osumia vastaan aina vain kamalammilta ulkovaruuden valloittajilta. Vastikaan kohdattu Berserker oli varsin mieluisa yllätys, ei tosin ihmisille, mutta kuitenkin. Varusteet ovat lopussa, mutta rahakirstu ammottaa tyhjyyttään, joten uusia varusteita tuskin tulee ainakaan seuraavaa palkanmaksua. Onneksi satelliitteja sentään on tuotannossa, harmi vain että niitä ei voi laukaista...

...miten mahtava tämä peli voikaan kaikkine vikoineen olla.

Lainaus käyttäjältä Sai Maa+

Lainaus

Itsehän et tosiaan tuota moodia koskaan edes ole kokeillut, joten oma versioni oli jotain mitä kaverin puheista ymmärsin. Hyvä että korjasit :)

PELIGASMI!

Sain ton vihdoin asenneltua alkuviikosta ja sen jälkeen ei ole tullutkaan vapaa-ajallani juuri muuta tehtyä kuin jauhettua XCOMia. Tietsikalle mä tän laitoin ja ainakaan tässä vaiheessa ei ole itsellä tullut mitään pahoja bugeja vastaan, onneksi.

Nakkasin heti alkuun vaikeustasoa aika korkealle, ja onnistuin kuin onnistuinkin jauhamaan yllättävän pitkälle, nimittäin melkein siihen asti että kokenein sotilaani oli majoria alempana arvoasteikossa, mikäköhän se nyt olikaan. Sodan varrella uskollisen "Double Downin" ympäriltä kaatui alokkaita kuin heinää, vaan sinnikäs haulikkomies senkuin jaksoi huhkia, raahaten alokkaita ja kokemattomia korvaaja sotilaita tehtävästä toiseen ja niiden läpi. Ainakin kahdesti hän palasi tehtävältään yksin kotiin. Sitten viimeyönä se kohtalokas tapahtui. Lähetin tuttuun tapaan karvaisen skottini laserhaulikkoineen keulaan kulkemaan. Varovaisesta tunnustelusta huolimatta nurkan takaa pomppaa yksi sanatarkkaan kuvailtuna "SAATANAN MUTONI EISSSSS NYT POIS EISSSS!!" ja täräyttää plasmakiväärillä rintaan sankariani. Urho kun on hän ei vähästä hetkahda, mutta niinkuin sanotaan... Ei yhtä ilman toista. Toinen mutoni pomppii nurkan takaa kauempaa ja täräyttää tappavalla tarkkuudella urhoa uudestaan rintaan, ja siinä se. Joukkueeni moraali hajoaa välittömästi ja lopputaistelu on säälittävää sähläystä. Kaikki kuolevat, ja pian tämän jälkeen havaitsen että kaikissa tehtävissä tulee takkiin ja paniikki valtaa hitaasti mutta varmasti koko maapallon.... Peli ei ole vielä pelattu, mutta tilanne on tasan tarkkaan epätoivoinen.

En muista milloin viimeksi olisin nauttinut pelaamisesta yleisellä tasolla näin paljon. Tunnelma, pelattavuus, strategia, musiikki ja visuaalit. Kaikki miellyttävät kyynistä mieltäni suunnattomasti. Enkä muista milloin viimeksi olisin hävinnyt pelin! No okei dwarf fortress.....

Ja niinkuin Dwarf Fortrressikin opettaa; Losing is fun!

Jos joku pelailee tätä PC:llä ja olisi valmis muutaman erän ottamaan multiplayeriä, niin lähettäkää kaverikutsu steamissa Cerker nimiselle hepulle.

Mitäpä tässä ny voisi sanoa, GOTY kamaa Dishonoredin kanssa. Singleplayerissä olen pomossa, mutta ei helvetti siitä tule mitään nykyisen squadin kanssa. Pelaan siis Regular (kumminkin se keskitaso) ja Ironmanilla.
Pitää aloittaa uusiksi jossain vaiheessa.

Mutta on pakko sanoa että multiplayer on hauskempaa! Saan viimeinkin käyttää niitä alieneja jotka minua ovat niin paljon kurmottaneet! Pari ranked erää pelasin, molemmat jonkun venäläisen kanssa. Ja keksin todella hyvän yhdistelmän siinä. Mutta, pystyykö tässä pelaamaan muita kuin niitä venäläisiä vastaan?

Minulla on ollut peli jo pidemmän aikaa jäissä törmättyäni sangen rasittavaan bugiin vai mikä lie onkaan. Normal Ironman pelissäni pääsin siihen Overseer tehtävään asti, mutta halvatun UFO pääsi pakoon, kun ei ehtinyt korjata/siirtää koneita Etelä Amerikkaan. Kolme kuukautta tuon jälkeen pelin kello raksuttanut, eikä UFO ole palannut vieläkään. Liekö peli bugannut vai kestääkö tuon uudelleen ilmestyminen niin pirun kauan. Ensimmäisessä Classic pelissäni sain ammuttua tuon alas ensi yrittämällä, kun UFO sattui epäonnekseen Firestormin reitille.

Jos tässä jaksaisi aloitella uutta Ironman peliä ja tällä kertaa valmistautua tuohon Overseeriin oikein kunnolla. Eiköhän pari Firestormia EMP:llä jokaisella sektorilla olisi oiva lääke tähän. Harmittaa vain, koska tuo aloittamani Ironman seikkailu oli kulkenut upeasti.

Edit: Pitää varmaan myöhemmin tänään vielä kertaalleen koittaa tuota, jos vaikka jotain bugi korjauksia olisi ilmestynyt. Jos tuo nyt bugi edes on.

Edit2: No siinä ei kauaa mennyt. Hetken skannailin ja sieltähän se overseer ilmestyikin. Olisi nyt perkule ilmestynyt jo aiemmin. Tuossa kolmen kuukauden ihmettelyn aikana laiminlöin hommiani siinä määrin, että jätin yhden terror missioninkin huomioimatta kokonaan ja jatkoin skannailuja. Tuo johti siihen, että Intia lähti XCOM projektista. No, kaikki muut maat vielä mukana onneksi.

Tulkaas ny poijjaat Ps3: moninpeliin, ei oo tullut vielä tarpeeksi kovaa vastusta :). Rank 102 tällä hetkellä ja ei tappioita. En uskalla tosin liikaa pelata kerralla, koska varmasti se tappio jossakin vaiheessa sieltä tulee. Sydän hakkaa matseissa niin pirusti ja peukut pystyssä overwatchien kanssa aina :D. Overwatch FTW

Tietyt seikat oli aika ärsyttäviä mun mielestä tässä suvteessa edellisiin xcomeihin. Ensinnäki turha yksinkertaistaminen sotilaiden kehittämisessä ja tukikohta jutuissa muutenki. Lisäksi typerät rajoitteet taistelussa.

Miksi en voi ampua halutessani ovea tai seinää tehdäkseni uuden reitin? Entäs vihujen alarm videopätkät... Tuo on aika järjetön ratkaisu. Ensinnäkin vihujen yllättäminen on tämän takia mahdotonta ilman snipun skannerin käyttöä. Vihut kun heti huomaavat sotilaan joka vaivihkaa kurkkaa nurkan takaa. Lisäksi, kun satut liikkumaan viimeiselä sotilaalla niin pahimmassa tapauksessa huomaat sillä samanaikaisesti pari vih,ollisryhää. Toinen ryhmä juoksee ensin "alarm vuorollansa" sen parhaimmassa tapauksessa noin kymmenen ruutua lähemmäs ja toinen ryhmä menee asemiin joissa ovat hyvin suojassa. Tässä vaiheessa et voi enää paljoa tehdä sillä yhdellä toimimattomalla sotilaalla, joten vuoron vaihto. Sitten vihun vuoro tulee ja melee vihut onkin heti iskuetäisyydellä ja ranged vihut pääsee heti liikkumaan viellä parempiin ampumisasemiin. Miksi vihut saavat liikkua pelaajan vuorolla ja minsi niiden liikkuvuus tuntuu olevan niin rajoittamatonta. Itse pidin aikaisempien osien vihujen vapaata liikkuvuutta paljon järkevämpänä.

Ok peli, mutta paljon parempaankin olis ollu mahomlisuudet panostamalla enemmän pelin suunnitteluun.

Huomasiko kukaan tuota Mikko Rautalahden X-COM projektia? Idea on äärimmäisen mielenkiintoinen, ja olenkin itse ajatellut suorittavani samanlaisen homman kunhan peli tulee napsaistua mukaan paremmassa taloudellisessa tilanteessa. Nimiksi laitan varmaankin täällä X-COM ketjussa nähtyjä nimiä ja muutama muu random boardilainen, riippuen tietenkin siitä menestyksestä sitten.

Boardeiltakin tuttu(?) Zhinarkos oli mukana yhdessä Rautalahden tehtävässä.

Ideana siis periaatteessa luoda persoonallisuudet hahmoille ja kertoa vähän tarinaa tapahtumista. En välttämättä ihan noin yksityiskohtaisesti pysty "ylimääräistä" kaikenmaan transmissioneja kirjoittelemaan, kuten Mikki hienosti oli kirjoittanut, mutta ehkäpä siitä saadaan jonkinlainen Let's Play. ...vai olisiko sellainen videomuodossa millään tavalla kiinnostava?

Mutta muutkin, ajatelkaa hahmoillenne omat persoonallisuudet ja laittakaa niitä omia nimiä, näin tulee pelaamisesta nautinnollisempaa.

Äsken meni peli läpi ja oikein hyvää viihdettähän tuo oli koko matkan ajan. Yksi tai kaksi juttua jättivät jossain määrin heikomman maun suuhun, mutta onhan tämä nyt yksi vuoden 2012 helmistä. Pidempää arviota kirjoittelen varmaankin huomenissa. Täytyy ensin maistella kunnolla loppuun asti.

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Nimiksi laitan varmaankin täällä X-COM ketjussa nähtyjä nimiä ja muutama muu random boardilainen, riippuen tietenkin siitä menestyksestä sitten.

...ehkäpä siitä saadaan jonkinlainen Let's Play. ...vai olisiko sellainen videomuodossa millään tavalla kiinnostava?

Olisi! :D Itse ainakin seurailisin innolla.

Itsehän nimesin tosiaan kaikki sotilaani ja kyllähän niihin selkeästi kiintyy silloin enemmän. Mitään persoonallisuuksia en jaksanut alkaa miettiä. Mutta tosiaan jos aiot tällaisen Let´s Playn tehdä, niin minä ainakin katsoisin.

Ja paljonkos Muksulla meni läpäisyyn aikaa?

Itellä on 50 tuntia tikitetty ja en ole vielä pelannu läpi!

Tosiaan pelailen Classic Ironmodi päällä niin on joutunu restarttaa kerran ja muutenki pitää liikkua niin varovaisesti... Muuten sectopodi saatta kävellä seinän läpi ja tappaa mun teamin ;_;

Classic ei ole niin vaikea kuin alussa. Thin Manit jotenki aina onnistuu ampupaan 95% tarkasti Overwatchissa niin ei siitä tule mittään jos yks Thin Mani tappaa koko teamin >_> Tulee hirmu itku kun yksikin ukko kuolee..

Nyt vasta hoksasin todellisen käytön tolle Jet packille Snipuilla! Pistää sniput lentämään heti pelin alkaessa ja istuu siellä muutaman kierroksen kun muut menee eteenpäin~ En tiennyt et pystyy ampumaan kun lentää :O

Tuossa jokunen päivä ennen jouluaattoa kävin tämän uusimman (Se)XCOMin ostamassa pleikalle. Siitä saakka pelaillut aika hitaaseen tahtiin peliä. Päätin heti alussa pistää vaikeustason helpoimmalle, sillä strategiapelit eivät ole todellakaan vahvin osa-alueeni, ja tulihan tämä huomattua tässäkin pelissä. Haastetta löytyy jo ihan tarpeeksi, välillä sotilaita menehtyy tehtävissä. Mutta, voi pojat kun on kuumottavaa meininkiä, ja kuolleita "legendoja" tulee oikeasti ikävä. Tänäänkin kuoli eräs reilu 20 alienia tappanut ja 10 tehtävää kokenut kapteeniakka *sniff*. Olen pyrkinyt pitämään homman reiluna, ja olla lataamatta vanhaa tallennusta kesken tehtävien. Muutama kaupunki jo menetetty, mutta on vain jatkettava. Rahakin on kokoajan lopussa tai tiukoilla.

Ennen joulua tuli hakattua aika paljon ja normaalilla meni läpi. Aloitin innolla uudestaan classicilla mut into laantui nopeasti. Kahdesti xcom projektin lento loppui lyhyeen n. 4 kuukauden jälkeen :) teki mieli heittää peli ikkunasta tai laittaa myyntiin. Aloitin kuitenkin kolmannen kerran ja peli lähti rullaamaan paljon paremmin kuin ensimmäisellä normal kierroksella. En tiedä johtuiko onnesta vai siitä että en pitänyt kiirettä edes arcthrowerin kehittämiseen vaan keskityin eniten sateliittien oikealle taivaalle ampumiseen ja oikeiden tehtävien valitsemiseen. Kun resurssit ja valvonta oli paremmin hallussa pystyin keskittymään muuhun tutkimukseen ja tällä hetkellä massia on liikaa ja firestormit kurmottaa helposti kaikki tähtäimeen uskaltautuvat ufot :) Maltti on valttia myös taisteluissa. Tai sitten minulla on käynyt kolmannella kierroksella hirveä munkki :D Enivei haastava, palkitseva ja jännittävä peli

Tarvisin apua helpossa, mutta mulle vaikeassa asiassa.Itse en ole strategia pelejä pelaillu juuri koskaan ja mun hahmo on talon katolla ja en millään tajuu miten sieltä päästän takas maahan? Varmasti maailman yksinkertaisin juttu mutta minulle ylitsepääsemätön ongelma.

Meikän alkutunnelmia pelistä. Peli siis tuli viimeinkin postissa, helpointa ois tietenki ollu ostaa suoraan Steamista mutta kun sai huomattavasti halvemmalla Englannista oli tyydyttävä odottelemaan noin 2 viikkoa. Eipä siinä, pelattavaa kyllä on vaikka kuinka helvetisti itellä.

Mutta niin itse peliä nyt noin 2h takana ja hyvin on maistunut. Mukavan haastava peli muttei todellakaan epäreilulta tunnu. [mainos] Muut mietteet videolla, katelkaa [/mainos]

Lainaus käyttäjältä GForeman

Tarvisin apua helpossa, mutta mulle vaikeassa asiassa.Itse en ole strategia pelejä pelaillu juuri koskaan ja mun hahmo on talon katolla ja en millään tajuu miten sieltä päästän takas maahan? Varmasti maailman yksinkertaisin juttu mutta minulle ylitsepääsemätön ongelma.

ÖÖ... miten pääsit sinne? Tikkaita pitkin? Eikö niitä pääse takaisin alas? Saatan myös muistaa ihan väärin, mutta jotain rännejä pystyi liukumaan alas.

Lainaus käyttäjältä Oselot+

Meikän alkutunnelmia pelistä.

Kiva vidi. Ja poisonhan toimii siten että 2 - 3 rundin ajan menetät yhden heltin joka vuoron alussa. Heikentää myös statseja esim. accuracyä (minkä takia mixonin shotti olikin niin huikea : ) ja matkaa minkä hahmo jaksaa liikkua. Tämäkin tieto perustuu muisteluihini julkaisun ajoilta, joten ei mitää 100% varmaa kamaa.

Joo sitäkään en vielä tajuu kunolla, että kun klikkaan hangaria ja sieltä view ship lisitiä niin mitä hyötyä on lähettää niitä aluksia eri maanosiin? Kun tutoriaali ei tätä kunnolla selittänyt et mistä tässä ship listissä on kyse? Voisiko joku auttaa.

Lainaus käyttäjältä GForeman

Joo sitäkään en vielä tajuu kunolla, että kun klikkaan hangaria ja sieltä view ship lisitiä niin mitä hyötyä on lähettää niitä aluksia eri maanosiin? Kun tutoriaali ei tätä kunnolla selittänyt et mistä tässä ship listissä on kyse? Voisiko joku auttaa.

Ufoja voi esiintyä eri paikoissa maapallolla. Jos esimerkiksi Euroopassa havaitaan lautanen, mutta siellä ei ole hävittäjiä, niin silloin lautasta ei voi ampua alas. Kannattaa tosiaan joka mantereelle niitä hävittäjiä laitella ja päivittää kunnollisiksi.

Ok kiitos muksu.

vielä yks juttu, jota en kunnolla ymmärrä eli kun yritän ostaa satelliitin niin se valittaa että "not enough uplink capacity to launch this satellite! Build more uplink facilities to increase capasity!" Eli mitä tämä kutakuinkin tarkoittaa? Tietääkö kukaan?

Sehän kutakuinkin lukee viestissäsi? Rakenne lisää Uplinkkejä tukikohtaasi. Yhdestä uplinkistä pystyt lähettämään 2 sateliittiä.

XCOM Wiki

Pyydä iskä tai äiskä suomentamaan jos vielä tulee ongelmia englannin kanssa :)

Lainaus käyttäjältä janneus+

Sehän kutakuinkin lukee viestissäsi? Rakenne lisää Uplinkkejä tukikohtaasi. Yhdestä uplinkistä pystyt lähettämään 2 sateliittiä.

XCOM Wiki

Pyydä iskä tai äiskä suomentamaan jos vielä tulee ongelmia englannin kanssa

no kiitos

Oisko kukaan halukas vaihtamaan Xbox versiota PS3 versioon? Multa löytys tää peli pleikalle mutta pelaisin sen mieluummin boxilla. Pistäkää yksityisviestiä jos kiinnostaa.

Itse tuli taas aloitettua XCOMin pelailu viikon alussa. Siinä mielessä juuri mukava peli että voi pelailla vaikka tunnin erissä, mikä ei mielestäni toimisi esim Witcher 2.ssa.

Tällä kertaa aloitin Classic + Iron Man kombolla. + Uusista asetuksista tuli laitettua "Absolutely Critical" käyttöön. Muut tuntuivat turhan vaikeilta, varsinkin kun viime kerralla läpäisin pelin normaalilla ja load gamea käyttäen.

Ensimmäinen aloitus: Kerkesin varmaan juurikin sen tunnin pelailemaan, ja tukikohdassa oli 3 alokasta jäljellä. Ei siis mennyt kovin hyvin. Seuraavana päivänä samanlainen yritys, joka itseasissa päättyi myös samalla tavalla, eli huonosti. Kolmannella yrityksellä muutettiin taktiikkaan huomattavasti rauhallisempaan, ja aloin myös käyttää Hunker Downia. Yllättäen tässä ollaankin nyt edistytti paljon paremmin, vaikkakin ~3h pelattu. Nyt on jo useita sotilaita joilla on oma "luokka", (snipu, assault, heavy, support) ja muutamalla alkaa olemaan jo ihan hyvin tappoja sekä leveliä kasassa. Saa nähdä kuinka pitkälle päästään ennen kuin sivilisaatio tuhoutuu....

Mutta afterall helvetin hyvä peli, mikä maistuu (alkukankeuden jälkeen) taas mainiolle. Mukavaa vaihtelua codin... noh, vähemmän strategiaa vaativaan pelailuun ;)

Siinä päästiin sitten taas niin pitkälle että huhhuh....

Siviilisaation lopun koittaessa, muistui taas mieleen miksi se load game on niin ihana nappi. Viides sateliitte ammuttiin juuri taivaalle, rahaa tuli 450 credittiä kuussa, laseraseet ja uusi panssari olivat kehitteille. Kaikki oli hyvin. Sitten hälytys pärähtää soimaan! Etelä afrikassa tapahtuu. Tehtävän luokitus "Very hard", mutta aikaisemmatkin menneet hyvin, joten en ota paineita. Siitä huolimatta tietysti parhaat sotilaat mukana.

Tehtävä alkaa: Siirryn ensimmäiseksi heavyllä owerwatchiin rekan nurkalle. Toisella kaverilla toiselle nurkalle.... ja hei! Mistä vitusti nämä 3 mutonia tulivat tähän, ja miksi tässä pelissä ne saavat liikkua kun huomaan ne omalla vuorollani!? Ainoat objektit mistä sain suojaa olivat tosiaan 2 autoa. Noh, sanotaanko vaikka että autot + plasma kranaatit ovat todella huono yhdistelmä. Sinne meni sitten kaikki parhaat sotilaat.

Ei montaa päivää kulu niin uudet vahvistukset saapuvat, ja samalla jättimäinen ufo ländäsi Nigeriaan. Sinne lähdettiin tapattamaan loputkin sotilaat, ja ai että vitutti taas huolella. 2 sotilasta oli enään jäljellä, kun vasta pääsin kukkulan päälle mistä oli näköyhteys ufon ovelle. Vihujen vuoro: Cyberdisc lentää ulos ovesta dronen kanssa. "aaa, spottaan vihollisen joten se saa liikkua uudestaan minun vuorollani" Kappas. Sehän lensi minun päälleni. Noh, ammutaan alas. 81% changea osua. Missed. Cyberdics ampuu: Critical hit 12 damage. Mitä vittua nyt taas?

Tuli myös huomattua että abort missionia ei ilmeisesti kannata painaa, koska jäljelle jääneet joukot kuolevat kuitenkin Joten nyt seuraa kysymys että mitäköhän virkaa sillä napilla sitten edes on? Kyllä on hyvä peli taas saatana.

Lainaus käyttäjältä janneus+

Tuli myös huomattua että abort missionia ei ilmeisesti kannata painaa, koska jäljelle jääneet joukot kuolevat kuitenkin Joten nyt seuraa kysymys että mitäköhän virkaa sillä napilla sitten edes on? Kyllä on hyvä peli taas saatana.

Jos nyt oikein muistan, niin ryhmä pitää olla sillä sinisellä merkityllä alueella laskeutumis aluksen takana. Eli jos jollain keinolla porukat saat sinne tai edes yhden, niin nämä selviytyvät vaikka tehtävän keskeyttäisikin.

Itse en tuohon ole turvautunut kuin kerran. Alien Battleship oli laskeutunut Kanadaan ja sitä lähdin 6 hengen super tiimilläni valtaamaan aivan Normal Ironmanin lopussa. Mutta kuinka ollakaan. Tehtävän alkaessa löydän tiimini heti ufon ovelta. Tehtävä olikin jo toisella vuorollani aivan perseellään, koska kaksi supporttiani aggrosi reilut 10 alienia ensimmäisen vuoron aikana. Toisen vuoron aikana tilanne oli jo sen verran kuumottava, että pakko oli paeta takaisin alukselle. Aivan liian iso kööri vihollisia miltei kävely etäisyyden päässä heti alussa ei tunnu kivalta.

Pitäisi tosiaan palailla peliin takaisin pitkästä aikaa. Normal Ironmanilla taas kerran, koska Classicilla peli menee liian pelleilyksi, jopa ilman Ironmania. Janneus tuossa jo kiteyttikin fiilikseni Classicciin. Tekoäly joko kusettaa jollain tavoin tai random number generator ei vain suosi pelaajaa. Mutta jos Normal Ironmanilla taas menen, niin tällä kertaa voisi mennä vain parin sotilaan kera ja muut neljä saisi olla niitä support robotteja.

Ahaa... sitä vartenhan se sininen alue jääkin sinne sitten varmaan näkyviin :) Hyvä tietää. ^^
(Siihen tuli kyllä joku varoitus teksti, mutta ei sitä velli lahkeessa kerennyt lukea...)

Kyllä toi Classic oli itsellekkin liian kova pala, joten jos sitä vaikka viikonloppuna aloittelisi uudestaan rauta mies + normal kombolla. Itse jos pääsisin sitten pelissä niin pitkälle että saisin suojausrobotin, (S.H.I.V.) niin olisin todella tyytyväinen mikäli se voisi tällä kertaa ampua ;) Syksyllä bugeja oli kuin lehtiä massa <3 Nyt tällä edellämainitulla pelikerralla en bugeja kohdannut, ellei persepaska vihujen respa ole bugi? En uskonutkaan.

En tiedä, mutta mielestäni Classic Ironman oli tähän mennessä ehdottomasti paras, kiinnostavin ja mielekkäin pelikertani tämän pelin kanssa.
Toki se suurin ongelma oli siinä kuinka hitaasti kaikki tehtävät tulee edetä jos ei mieli saada puolesta ryhmästä jauhelihaa, mutta en ainakaan itse kokenut pelin olevan mitenkään erityisen epäreilu. Ainoa oikeasti vaikea vaihe oli itselleni selvitä ensimmäisten kahden, kolmen kuukauden yli ilman pahempia epäonnistumisia.

XCOM:in moninpeli on yllättävän hyvä, vai mitä? Ainoa ongelma on se että aina kun olen pelannut sitä, on onlinessa vain kolme tyyppiä minä lukuun otettuna. Ja sitten kun olet kerran nyt keksinyt hyvän yhdistelmän ja voittanut heidät pari kertaa, niin yhtäkkiä molemmilla on aivan samat hahmot.

Haen tällä nyt sitä että jos joku olisi kiinnostunut aina välillä pelaamaan moninpeliä kanssani, niin voisi lisätä steamissa minut. Nimen saatte arvata. (vihje: se löytyy tästä läheltä)