Tomb Raider / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Tomb Raider

IMAGE(http://www.gaming-age.com/wp-content/uploads/2012/06/tomb-raider-logo.jpg)

Tomb Raider -pelisarjan päähenkilö Lara Croft on vuodesta 1996 asti seikkailut yli kymmenessä kotikonsoli-pelissä sekä kaksi kertaa valkokankailla Angelina Jolien tähdittämissä Tomb Raider -leffoissa. Nyt sarjan nykyinen kehittäjä Crystal Dynamics julkaisee uuden Tomb Raider -pelin joka reboottaa koko pelisarjan.

Peli sijoittuu Lara Croftin nuoruuteen jossa hän haaksirikkoutuu Tyynemeren saarelle. Laran on löydettävä saarelta ruokaa ja vettä selviytyäkseen, taistella vaarallisia alkuasukkaita vastaan ja löytää muut haaksirikossa selviytyneet ihmiset. Pelin edetessä Lara kehittyy pelokkaasta nuoresta naisesta kokeneeksi selviytyjäksi jonka me kaikki olemme hänet oppineet tuntemaan.

12-15 tuntia kestävässä kampanjassa pelaajat pääsevät tarinatehtävien lisäksi tutkimaan avoimen pelimaailman muodossa saarta tekemällä sivutehtäviä sekä etsimällä hautaholveja. Peli sisältää myös moninpelin jossa neljän pelaajan tiimit taistelevat toisiaan vastaan kolmessa eri pelimuodoissa.

Minkäslaisia tuntemuksia pelisarjan vanhemmat osat ovat jättäneet teille ja odotatteko innolla uutta Tomb Raider -peliä?

IMAGE(http://www.nerdlikeyou.com/wp-content/uploads/2012/12/tomb-raider-2013-video-games.jpg)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noin, nyt kun aloitusviesti on kunniakkaasti saatu pois alta niin alanpa kirjoittelemaan omia ajatuksiani pelistä.

Aikaisempia Tomb Raider -kokemuksia ei löydy ollenkaan mutta aion paikantaa tämän sivistysaukon joskus lähitulevaisuudessa. Pelisarjan rebootti on taas herättänyt paljon mielenkiintoa siitä asti kun se esiteltiin 2-vuotta sitten E3-messuilla.

Peli näytti minusta aluksi hyvin Uncharted-sarjan peliltä mutta nyt kun nykyään pohdin asiaa ei se 3rd person -kuvakulma ja kiipeily tee siitä niin Unchartedin näköisen. Unchartedissa Drake räiskii tiensä poikki samalla huudellen nokkelia one-linereita kun taas Tomb Raiderissa pelokas Lara taistelee hengestään vaarallisissa tilanteissa. Tykästyin jo ennakkoon Laran hahmoon sillä hän ei vaikuttanut trailereissa ärsyttävältä ja kaikesta valittavasta ämmältä. Pelin brutaalit kuolemat antavatkin minulle enemmän halua suojella Laraa kaikilta vaaroilta.

Peli keräsi E3-messuilla lukuisia palkintoja ja tämän takia innostuin ennakkotilaamaan pelin kalleimman Collector's Editor -paketin. Olen iloinen että peli on jo aluksi saanut lämpimän vastaanoton pelimedialta, sillä olisi kieltämättä vituttanut maksaa sata euroa keskinkertaisesta pelistä.

Nyt kun julkaisu on enää 2-3 päivän päässä olen kasvattanut hypeä entisestään katsomalla trailereita, gameplaytä ja arvosteluja.

Ensimmäisiä Tomb Raidereita tuli silloin pikkunatiaisena pelattua, mutta ei mulla mitään tunnesidettä ole sarjaan ollut. Käsittääkseni viimeisimmät osat ovatkin olleet ihan vehkeestä, joten ei mulla mitään mielenkiintoa ole niitä ollut pelata. Pelaajan arvostelu tästä tuoreimmasta viritelmästä kuitenkin nosti mun mielenkiinnon melko korkealle. Nyt kun se GTA:kin siirtyi sinne syksyyn, niin jotain uutta pelattavaa tässä kyllä kaipaisikin. Odottelen vielä kuitenkin MoonTV:n Jaakkiman ensivilkaisua tähän peliin ja luultavasti sen perusteella sitten päätän että ostanko vai en. Vielä ainakin tuntuu siltä että voisihan tämä olla ihan pelaamisen arvoinen peli.

Niin ja onhan toi nuorempi Lara aika hottizbeibe. Siis jos tommosista pikselitytöistä tykkää. Ite en myönnä mitään.

Eipä ole minkäälaista kosketusta aikaisempiin Haudan Raidaajiin ja tämä uusinkin tuntui aika pitkälle vain naisdraken uudelta tulemiselta, mutta ainakin arvosteluiden perusteella peli seisoo hyvin omilla jaloillaan. En oikein missään välissä uskonut, että pelistä tulisi niin hyvä mitä arviot antavat olettaa, mutta onneksi olin väärässä. Suurimmaksi ongelmaksi arviot mainostavat samaa mikä ainakin omissa kirjoissani vaivaa Unchartedeja, eli räiskinnän liiallisuus. Tosin ainakin videoiden perusteella, tässä t-paitaiset piraatit eivät kestä kolmea lippaallista AK-47:n luoteja. Ihan vain vinkkinä ND...

Videoiden perusteella melkoisen nätti peli myös kyseessä ja vihut kaatuvat jousipyssylläkin aika nopsaan. Aika heikkoon aikaan peli kuitenkin imestyy, kun mielenkiintoisia julkaisuja satelee maaliskuussa oikealta ja vasemmalta. Voisi tuon silti joskus myöhemmin kaupasta näpistää.

Lainaus käyttäjältä Ravenwood+

Niin ja onhan toi nuorempi Lara aika hottizbeibe. Siis jos tommosista pikselitytöistä tykkää. Ite en myönnä mitään.

Rivien välistä luin, samanlainen pervo kuin me muutkin.

Lainaus käyttäjältä Ravenwood+

Käsittääkseni viimeisimmät osat ovatkin olleet ihan vehkeestä, joten ei mulla mitään mielenkiintoa ole niitä ollut pelata.

Jokaisella toki mielipiteensä mutta kyllä nuo oikein mainioita seikkailuja muistini mukaan ovat olleet. "Alkuperäiset" 5 osaa (Tomb Raider 1-3, Last Revelation, Chronicles) alkoivat toimivuudestaan huolimatta toistaa itseään loppua kohden ja sitten kustiin pelisarja Angel of Darknessilla mutta sitten tulivat nuo uudemmat 3 (Metacritic pisteet Legend 80, Anniversary 83 ja Underworld 75) jotka toivat kaavan uudelle sukupolvelle mielestäni hyvin tehtynä. Itse ainakin noista nautin mutta myönnetään, että nekin alkoivat jo kolmessa osassaan toistaa itseään. En kuitenkaan ikinä sanoisi että yksikään TR on ihan vehkeestä, lukuun ottamatta AoD:ia, joka on ilmeisen paska peli.

Olisi itse varmaan tullut ostettua tuota vanhempaakin sarjaa lisää mikäli sitä olisivat jatkaneet mutta en tosiaankaan ole muutosta vastaan, erityisesti kun tuntuu menevän hyvään suuntaan. Pitihän se ennakkotilatakin tuo uutuus, erityisesti kun saattaapi tulla metallikotelo kaupan päälle :D

Juu, itsehän vanhemmista osista tiedän vain tuon Underworldin. Ihan näppärä peli se kyllä oli. Rakastin sitä kun joka puolella pursusi eräänlaisia viittauksia eri mytologioihin(etenkin Thoriin ja Odiniin yms...) Kiipeily ja tutkiminen oli myös hauskaa. Valitettavasti se toiminta ei ollut ihan meikäläisen mieleen, ja turhia kuolemia tuli kun Lara välillä hyppäsi omaan turmioonsa epätarkahkojen kontrollien takana. Vika voi toki myös olla pelaajassa itsessään :)
Noh, tätä uusinta osaa olenkin odottanut jo pitemmän aikaa ja on varmaan tämän vuoden halutuin tekele itselle. Nuoren Laran( brittiaksentti wtf!) selvityminen sekopäisellä ja vihamielisellä saarella on mainio idea. Saarella näytti trailerin perusteella olevan melko vanhojakin haaksirikkoutuneita laivoja, joten on tässäkin osassa on varmaan joku historia aspekti :)
Ei enää oikein jaksaisi odotella.

Itselleni peli saapui jo perjantaina ja erittäin hyvähän se on tähän mennessä ollut =D Pelin tunnelma on ollut ainakin minulle kovasti mieleen,, kovasti muistuttaa unchartedeita....

Juuh elikkäs, vaikka en olekaan aiempia Tomb Raidereita pelannutkaan, niin tätä on tullut seurattua vaihtelevalla innostuksella ööh muutaman vuoden takaisesta julkistuksesta lähtien, vaikkakin pettymys oli suuri kun kävi ilmi, että olivat luopuneet avoimesta maailmasta ja korvanneet sen Uncharted-tyylisellä putkiräiskinnällä. Onneksi vaikuttaa siltä, että joitakin jäänteitä vanhasta suuntauksesta edelleen on. Silti, tätä odottelen suth kieli pitkällä vieläkin eikä positiiviset arviot ainakaan ole innostusta vähentäneet. Ylitsevuotavan realistinen väkivalta ja kuolemavideot ovat kaltaiselleni misogynistille automaattista plussaa, ja videoita onkin tullut seurattua leka pystyssä. Jossain vaiheessa tulee varmasti hommattua, se onkin sitten eri asia onko se ennemmin vai myöhemmin. Ja ainiin, tämä uuden sukupolven uusi ultrasöpö Lara polkee vanhaa horoa 6-0. :3

Juuh elikkäs peli lähti nytten tilaukseen. En sitten jaksanut enää ootella, vaan aika sokkona lähin nyt tähän hommaan. Toivon mukaan peli olisi nyt ihan pelattava, ettei tarvitse jälkeenpäin itkeä rakkaiden rahojeni tuhlaamista. Fiiliksiä pelistä voisin kirjailla kunhan se joskus tänne landelle saapuu.

Onko täällä joku hemmetin "juuh elikkäs" -päivä menossa? Kummasti alkanut tämä uusi Tumppu kiinnostaa, asiaa ovat edistäneet kiittävät arvostelut eikä pelikuvakaan ihan kehnolta näytä. Ei kuitenkaan ihan sillä lailla kuumota, että heti pitäisi päästä Laraan kiinni vaan jaksan kyllä kärkkyä alelaareille asti.

Originaalin Pleikkarin Tomb Raidereista on osat 1-3 koluttu nuoruudessa läpi ja kovasti pidin, 3D-seikkailu oli jotain ihan uutta silloin. Last Revelationiin kiinnostus sitten lopahti, enkä ole sarjaan sen jälkeen koskenut lukuunottamatta PS2:n Legendiä, jonka hankin halvalla, pelasin läpi ja unohdin.

P.S. Ihan ekojen Tumppujen lättänaamainen ja noin seitsemästä polygonista kasattu Lara moppaa edelleen näillä uudemmilla yrittäjillä lattiaa.

Ensimmäisiä Tomb Raidereita tuli kokeiltua, mutta en innostunut kokeilua enemmän pelaamaan. Angel of Darknessia tuli enemmän pelattua juonen takia, mutta lopulta pelin laatu ei riittänyt pitämään kiinnostusta yllä.

Anniversary ja Underworld tuli pelattua, mutta eniten itse olen pitänyt Legendsistä.

Reboot kiinnosti jo reippaasti erilaisen meningin takia, mutta sitten kuului jostain pelin trailerista tullut kohu. Luulin nähneeni jo kaikki trailerit ja ihmettelin menikö minulta jotain ohi. Tutkin trailereita uudelleen ja ihmettelin että ei kai se tuo voi olla missä vihu hiplaa Laran reittä ja pääsee tämän johdosta hengestään, mutta ilmeisesti oli.

Sitten luen Pelaajasta että kyseinen kohta onkin sitten poistettu ja vedän herneen niin syvälle nenään että se tulee takaraivosta läpi, vielä kun pelin tekijät ovat moneen otteeseen maininneet kohtauksen olevan Laran hahmoa määrittävä.

Eipä sen puoleen, pelit eivät melko todenäköisesti koskaan tule olemaan samalla viivalla elokuvien tai sarjakuvien kanssa tarinan kerronnassa, koska niillä on pelejä paremmat työkalut siihen.

Eipä sen puoleen, ei ole ensimmäinen kerta kun sensuuri on ottanut aivoon (No More Heroes, Yakuza 3, Mortal Kombat [SNES]), eikä varmaan viimeinen (Metal Gear Solid 5?).

Meitsin collector's edition unboxaus. Tuli myös tuo 10 biisin soundtrack maistiainen kuunneltua läpi eikä ainakaan vielä herättänyt osto haluja.
Pelistä sitten lisää kunhan sitä pääsee aloittamaan.

edit: On tuo multiplayer kyllä hirveää paskaa ainakin plesellä. Framerate on alle 30 ja lagaa kivasti. Yhdessä matsissa porukkaa kuoli ihan kivasti ja seuraavassa ei tuntunut enää melkein lipas riittävän jotta saisi jonkun hengiltä.
Tuossakin tietysti on spawnaus aika joka ainakin minua ärsyttää. Objective hommissa ok, mutta perus tdm ei sitä kaipaa. Ei ole kivaa odottaa melkein 10s jotta pääset taas kuolemaan melkein samassa ajassa. Tosin tuon lagin ja paskan frameraten takia tuota ei kyllä tulisi pelattua vaikka olisikin insta spawn.

Noh yksinpelin takia tämä ostettiin joten toivotaan, että se ei petä. Olisi kyllä ollut ihan kiva jos tuosta moninpelistäkin olisi yhden ryyppyillan huvit saanut, mutta ei sitten.

Pelihän kolahti itselle postiluukusta jo maanantaina ja tiistaina nuo lopputekstit vilisivät ruudulle. Läpipeluussa meni sellaiset 14 tuntia ja nautin joka ikisestä hetkestä. :D Oli kyllä aivan huikea kokemus. Miten tätä lähtisi purkamaan...

Noh, ensinnäkin täytyy antaa suuri plussa siitä, miten pelintekijät ja hahmojen näyttelijät ovat saanet tunteet esille. Etenkin Camilla Luddington Lara Croftin roolissa. Tuli oikeasti itsellekin paha mieli kun katsoo kuinka Lara palelee kylmissään ja sormet tärisevät kohmeessa. Etenkin ensimmäinen tappo oli todella dramaattinen ja omalla tavallaan ahdistava. Tuli ihan kylmät väreet. Tähän varmaan vaikuttaa vasta käyty intti, jossa oli myös omanlaista "selvitymis" meininkiä. Tiedän miltä tuntuu kun on niin kylmä etteivät sormet toimi, tai kun on niin nälkä että vatsaa väntää. Kun näin sitten Laran painivan näitten samojen ongelmien kanssa, niin sympatiat oli kyllä heti hänen puolellaan. :)

Itsehän en aivan allekirjoita tätä, että täytyy metsästää ja juoda vettä selviytyäkseen. Elukoita kyllä saarella kirmailee, mutta peli ei alkuosan jälkeen sisällä mitään osiota, jossa pitäisi metsästää sapuskaa. Elukoista kuitenkin saa kokemuspisteitä ja tavaraa, joten metsästys kannattaa. Pelihän menee loppu kohti enemmän toiminta painoitteiseksi, mutta itseä tuo ei haitannut.
Liikkuminen ja kontrollit ovat todella hyvät ja tarkat. Kertaakaan ei tullut sellaisia harhahyppyjä kuten Underworldissa. Taistelu on myös tosi hyvin tehty eikä pahempaa turhautumista pääse tulemaan. Taistelutilanteet ovat intensiivisiä ja vihollisia ei yleensä tule liika, poikkeuksena pari kohtaa. Aseita saa kehiteltyä näppärästi erillaisia osia löytämällä.

Tarina oli mainio. :) En sitä tässä isommin lähde aukomaan, mutta hyvää selvitymismeininkiä, brutaalia otteita ja arkeologiaa on luvassa. Itseäni kiehtoi suuresti synkempi ja ahdistavampi ote tarinassa. Se puhutteli jotenkin omalla tavallaan paremmin kuin Unchartedeissa. Se kun näkee Laran raahautuvan likaisena, verisenä ja uupuneena nuotion äärelle hetkeksi levähtämään oli hieno hetki. Mutta ei auta jäädä lepäämään. Pakko jatkaa veristä ja sekopäistä taivalta.
Kuolemat ovat paikoin todella häijyjä. Kun terävä teräsputki lävisti Laran kaulan, niin kuolemia halusi välttää ihan uudella motivaatiolla.

Pitkästä aikaa seikkailupeli imaisi minut mukaansa. Myös molemmat siskoni jotka eivät yleensä seuraa pelaamistani mitenkään massiivisesti, katsoivat koko Tomb Raider läpipeluun alusta loppuun :D Toinen tokaisi että Lara on jopa huono onnisempi kui Nate :D Hieno kokemus!

Itse pääsin pelin pariin vasta tänään ja siinä sitten hieman vierähtikin aikaa. Shanty Towniin asti yhdellä pelikerralla. Samahan tässä kävi kuin Unchartedin kanssa: ei malta lopettaa pelaamista. Todella mahtavaa seikkailua, ammuskelua ja hyppelyä. Yhtäläisyydet tuon Unchartedin kanssa ovat kyllä mielestäni todella suuret, mikä on vain hyvä juttu. Vähemmän ampumista tosin taitaa olla kuin verrokissa. Paras Tomb Raider tämä on ylivoimaisesti ja pelinä muutenkin laatukamaa. Tässä taitaa lopulta olla vain yksi vika ja se on sama kuin Dishonoredissa: lyhyys. Kerättävää tosin tuntuu olevan paljon ja kaikkea ei saa heti haettua ja näin ollen kevyttä Zeldamaisuutta siis on myös luvassa, sillä tietyt kamat saa vasta tiettyjen tavaroiden avulla. Lienen itse jo vähintään puolivälissä peliä ja tähän mennessä ollut täyttä timangia. Oikeastaan en tästä vikoja nyt edes keksi.

Eilen ja tänään tullut pelattua ja nyt olisi 99% läpi. Kahdesta challangesta on yksi asia löytämättä kummastakin ja sitten olisi siis kaikki tehty yksinpelistä. Omalla pelityylillä olen saanut kulutettua aikaa sellaset 20 tuntia.
Tarinaa kun pelasin niin en pahemmin mihinkään juossut vaan esim sisätiloissa tuli aina käveltyä ja usein ulkonakin ja nautein maisemista. Tämä kyllä säväytti paljon kovemmin graafisesti kuin esim crysis 3.

Koitin kaikki paikat tutkia, mutta silti oli vain 78% läpi kun lopputekstit oli menneet. Sitä survival instict hommaa en käyttänyt kuin siihen kun äkkiä varmistin, että mihin suuntaan pitikään olla menossa ja karttaa käytin vielä vähemmän. Helposti kyllä missaa noita kerättäviä kamoja noin. Mutta ei se mitään kun läpipeluun jälkeen niitä saa keräillä niin paljon kuin haluaa ja juuri siksi päätinkin keskittyä vaan fiilistelyyn.
Tänään tuli sitten sellaset 8 tuntia vaan kerättyä kamaa ja tehtyä challangeja. Olisi varmaan ollut nopeampaa jos olisin heti huomannut, että kartalla voi laittaa waypointin kerättävän kaman kohdalle. Tosin suurin osa ajasta meni niihen haasteiden kanssa enkä ole vieläkään esim siitä kylästä löytänyt viimeistä patsasta johon pitäisi sytyttää tuli vaikka olen etsinyt sitä yli tunnin. Nuo kaksi viimeistä puuttuvaa kyllä lunttaan jostain video guidesta.

Sitten voikin aloittaa pelaamaan tarinaa toisen kerran läpi. Ainoa miinus minusta on ne haudat. Olisiko ollut ign joka sanoi video revikassa, että niissä saa oikein miettiä, mutta puzzlet ei ole niin vaikeita että ne turhauttaisi. Jotenkin kuvittelin, että ne haudat olisi sitten pikkasen pitempiä ja haasteellisempia. Niitä on kuusi tai seitsemän ja jokaisessa on tasan yksi puzzle ja nekään ei pahemmin miettimistä vaadi.

Muuten tämä on kyllä loistava ja pelattavuuden osalta kaikki toimii paremmin kuin esim unchartedissa. Varsinkin toiminta on 10 kertaa paremmin tehty ja se automaatti suojautuminen toimii kuin ajatus. Toimintaa ei myöskään ollut todellakaan liikaa ja varsinkin tuolla omalla rauhallisella tyylillä tuntui, että peliajasta olisi varmaan vähintään 70% ollut sitä rauhassa kulkemista paikkojen tutkimista. Tietenkin jos kauheaa vauhtia menee eteenpäin mitään tutkimatta niin sitten voikin tuntua, että sitä on liikaa.

Kyllähän täällä peliä ahkerasti hehkutetaan, varmaankin täytyy ostella se sitten ensi kuussa kun on hieman parempi raha tilanne. Ja eiköhän siihen mennessä joku pätsi tule PC:lle kun kuulemma ongelmia on ollut suorituskyvyn kanssa.

Itellä jäi peli kesken, koska kameran pomppiminen aiheutti hirveän pääsäryn ja pahan olon.

Huvittavaa sinänsä ettei ole mitään asetuksia tolle kameralle vaivauduttu laittaamaan.

Mitä mieltä muut olivat tuosta kohutusta Laran ensimmäisestä taposta? Moni valittaa, että larasta tulee liian nopeasti kylmäverinen tappaja jne, mutta siitä lisää spoilereissa:
[spoiler]Olen varmaan ainoa jonka mielestä Lara ei sen tapon jälkeen itkenyt ja ollut tunnekuohun vallassa sen tapon takia vaan sen takia, että tajusi kuinka lähellä juuri oli omaa kuolemaansa. Mietitäämpä asiaa näin, että joku hullu hyökkää teidän kimppuunne ja yrittää kuristaa hengiltä joten puolustaudutte ja tapatte kyseisen henkilön.
Nyt oletetaan, että kyseessä oli joku täysin random tyyppi kuten pelissä. Itkisittekö sen takia, että juuri tapoit jonkun hullun joka koitti tappaa sinut vai sen takia, että olit juuri lähellä kuolemista itse ja jos tuo tapahtuisi ihan kaupungissa niin varmasti myös pelkäisit minkä tuomion tuostakin tulet saamaan. Tuskin kukaan itkee "yhyy tapoin hullun joka yritti tappaa minut"

Lisäksi ehkä noin viisi minuuttia tuon jälkeen Lara kertoo Rothille, että joutui tappamaan koska muuta vaihtoehtoa ei ollut. Roth sanoo, että se oli varmaan kamalaa johon Lara vastaa, että se oli oikeastaan pelottavaa kuinka helppoa se oli.

Eli miten larasta muka tuli liian nopeasti tappaja kun jopa itse myöntää, että se oli jopa pelottavan helppoa? Tyydynkö liian vähään vai missaako kaikki tuon radio keskustelun Rothin kanssa.

Lisäksi jos ihmisellä on kaksi vaihtoehtoa eli tappaa tai tulla tapetuksi niin 90% varmasti tappaa mieluummin. Varsinkin jos kyseessä on jotain random hulluja. Jos joku narkki murtautuu asuntoonne niin tapatteko mieluummin sen vai annatte sen tappaa teidät? Tosin suomessa olisi varmaan parempi antaa sen hullun tappaa sinut sillä täällä ei saa itseään puolustaa, mutta se onkin ihan eri triidin juttuja.[/spoiler]

Edit: Katsoin vasta tänään inside gamingin arvostelun. Joo onhan se jokaisen oma mielipide, mutta jumaliste, että tuo voi olla paska arvostelu. En pystynyt katsomaan edes puolia. Entä kuinka vaikeaa voi olla sanoa sana LARA. Ei se ole mikään hemmetin LAURA.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Mitä mieltä muut olivat tuosta kohutusta Laran ensimmäisestä taposta? Moni valittaa, että larasta tulee liian nopeasti kylmäverinen tappaja jne, mutta siitä lisää spoilereissa:

Vastaan nyt varmuuden vuoksi spoilerissa vaikka itse pelistä ei suoranaisia paljastuksia olekaan:

[spoiler]Tuo ensitappohan oli juuri sellainen tilanne missä kuvittelisin kenen tahansa pystymään tappamaan uhkaajansa jos ennen tätä ehtii. Tilanne myös oli nopea, kaoottinen ja sekava joten senkään takia tapahtunutta ei edes kunnolla ehtisi tajuta. Lisäksi kun kokee sen kaiken mitä Lara kokee, niin ei kai siinä voi kuin uskotella itsellensä sen olleen tarpeellista. Tämän kautta voisi helposti myös ajatella että on turha itkeä/miettiä koko asiaa. Loogista. Voisin myös itse kuvitella ajattelevani Laran tavoin tuollaisen tapahtuman jälkeen: "siinäkö se oli, näin helpoltako se tuntuu?". Ihmisen päässä se moraali on ja tuossa tilanteessa ainakin itsellä se oikeuttaisi itsensä puolustamiseen tuolle tasolle kun vaihtoehto on kuolla itse.

Ja itkeminen voisi purkautua vasta sitten siellä turvassa kotona takan ääressä viinilasin ääressä kun ehtii miettiä asiaa enemmän. Näinhän se on autokolareissa ja muissakin traagisissa tapahtumissa: asiaa ei "tajua" paikan päällä kunnolla. Lieneekö sitten juuri jonkunlainen alkukantainen puolustusmekanismi, joka auttaa keskittymään siihen tärkeimpään, eli selviytymiseen.[/spoiler]

Asiasta toiseen pysyen silti samassa pelissä: mitä mieltä olette tuosta moninpelistä? Unchartedin moninpeliä en ole ikinä pelannut mutta parin videon perusteella se on aika samanoloista (kuten tosin pelit muutenkin). Ei tuo mielestäni missään nimessä täysin susi ole mutta ei toisaalta omaa tarpeeksi imuakaan. Onkohan tuota edes paljoa testattu, sillä paljon huomasin asioita joita voisi ruuvata. Odotusajat ovat pitkät, parhaat varusteet saa auki vasta isommilla leveleillä jonka kautta jo muutenkin kokeneemmat pelaajat ovat etulyöntiasemassa sekä lagaaminen. Erityisesti viimeisin asia ärsyttää silloin kun yrittää osua nuolella ja vihollisen liikkuminen on osittain pientä warppia. Ei tuollaista hyppivää liikettä ole vaikkapa Gears 3:ssa tai BF1943:ssa.

Lisäksi nuo tietyt moninpelimoodit omaavat 3 erää ja näissä vaihtuvat tiimien tavoitteet. Hyvin pian tuli huomattua että toinen tavoite on paljon helpompi täyttää kuin toinen, joten melko varmasti tietää jo alussa onko häviävässä vai voittavassa tiimissä. Esimerkiksi lääkepakettien roudaus on mielestäni paljon helpompaa kuin niiden puolustus. Varma en tosin ole kumpi lopulta on helpompaa mutta joka tapauksessa erien vuorot eivät mene tasan. Mikäli olet alussa puolustavassa asemassa, teet sen kahdessa erässä, kun toinen tiimi tekee sen vain kerran ja hyökkää taas kahdessa erässä. Tässä siis on epätasapaino. Tosin näin vain jos erät menevät tasan mutta näinhän se pitäisi moninpeleissä mennä: tasaisin tiukkaa peliä joka ratkeaa vasta viimeisessä erässä.

Juu tuo moninpeli on perseestä. Toivoin, että tuosta olisi edes yhden ryyppyillan huvit saanut, mutta ei sitäkään. Perus tdm matseista siis kokemukset. Lagia on ihan järkyttävästi, framerate korkeintaan 20 kun jotain tapahtuu jne. Matsien välillä liian pitkä odotus kuten kuolemisen jälkeenkin. Tainnut jo ennenkin sanoa, että tuo spawn aika on ok objective muodoissa, mutta tdm peleissä pitäisi olla insta spawn sillä ainakin minusta koko tdm muoto perustuu liikkumiseen. Samasta syystä myös vihaan snipereita tdm peleissä oli peli mikä vaan.

Ja se syy miksi kaikki on isolla levulla on se yksi trophy/saavutus joka vaatii ostamaan kaikki hahmot joka taas tarkoittaa sitä, että on pakko vetää maksimi tasolle kolme kertaa joka taas tarkoittaa sitä, että porukka boostaa soolona priva matseissa sitä muotoa jossa haetaan med packeja. Itse käytin tuota viisi kertaa ja olen yli 20 tasolla jo koska halusin pikkasen parempia aseita ja perkkejä. Tosin ei nuo mitään tuon frameraten ja lagin keskellä auta.

Annoin vielä toisen mahdollisuuden moninpelille. Olen kahtena päivänä pelannut sitä n.tunnin / päivä. Ekana päivänä tdm muotoa lisää ja olihan se ihan ok ja nyt jopa huomasin käyttää ansoja joka on ihan kiva lisä. Lagia kyllä on ja ainakin beach mapissa toinen tiimi menee aina sinne korkealle camppimaan. Muissa mapeissa sellasta "kyllä tätä nyt pelaa" tasoa.

Eilen koitin free for all muotoa. Yleensä otan tuossa vielä pahemmin turpaan kuin tdm:ssä, mutta nyt jopa voitin kolme matsia ja kaksi niistä ihan ylivoimaisesti. Tuossa on se kiva homma, että nyt ei voi koko toinen tiimi mennä johonkin kämppimään koska kaikki koittaa tappaa toisensa.
Tosin se miinuspuoli oli, että en ole ikinä nähnyt niin paljon bunny hoppingia ja jatkuvaa kierimistä kuin tässä. Tuohon kun yhdistää sellasen lagin, että jos joku vaikka kiipeää seinää niin näyttää kuin koko hommassa olisi vain kolme framea niin tuollaista pomppijaa on kiva koittaa ampua.
Osa vaan hyppii ja kierii ja melettää.

Silti tuota jaksoi pelata sen tunnin sillä jokainen matsi ei sentään ihan tuollaista ollut. Lisäksi free for all muodossa on vain se yksi rundi kun taas tdm muodossa on samassa kentässä "paras kolmesta" metodi eli pahimmillaan kolme rundia samaa kenttää. Jokaisen rundin välillä 20s odotus ja jokaisen matsin välissä n.minuutin odotus. Lisäksi tdm:ssä on spawnaus aika pitempi kuin free for all muodossa.

On muuten ensimmäinen kerta kun tykkään free for all muodosta. On tämä parempi kuin ei mitään, mutta en silti suosittele. Jos tämä olisi vienyt kehitysaikaa yksinpeliltä niin tämä olisi aivan turhaa, mutta koska yksinpelin on tehnyt crystal dynamics ja moninpelin eidos montreal niin on tämä parempi kuin ei mitään.
Tietenkin achievement/trophy huoraajat valittaa, mutta ne muut voi valita pelaako vai ei.

Nyt harmittaa vielä enemmän se, että tämä olisi oikeasti ihan hauskaa jos vaan mapit olisi edes pikkasen parempia, lagi kuriin ja edes 6.vs 6 matsit. Tosin tuo ei camppaajia poista joita olen alle viiden tunnin aikana nähnyt enemmän kuin black ops 2:ssa likemmäs 30 pelatun tunnin aikana joten tuo varmaan kertoo jotain.

Tuli myös pelattua yksinpeli toisen kerran läpi ja on se vaan toisellakin kerralla hemmetin hyvä. Jollei bioshock yllätä kunnolla niin tässä on tämän hetken GOTY minulle. Tosin vielä on last of us tulossa ja kuka tietää mitä muuta ylläriä vielä tulee, mutta on tämä silti varmasti jossain kategoriassa GOTY tasoa. Tai jollei ole niin minä keksin tavan sovittaa tämä johonkin ;)

Mites muuten kenelläkään hajua koska meidän Laraa saisi PS Storen puolelta?
Olen ainakin itse lukenut (jenkeiltä tosin) että Tomb Raider siellä jo olisi, mutta eipä näytä olevan. En sitten tiedä onko se taas että Eurooppaan tulee myöhemmin, mutta olisi kiva saada se ostettua kun tuolla tilillä rahaa on enkä halua niitä heittää suoraan roskatynnyriin.

Lainaus käyttäjältä KingWhirlWind

Mites muuten kenelläkään hajua koska meidän Laraa saisi PS Storen puolelta?
Olen ainakin itse lukenut (jenkeiltä tosin) että Tomb Raider siellä jo olisi, mutta eipä näytä olevan. En sitten tiedä onko se taas että Eurooppaan tulee myöhemmin, mutta olisi kiva saada se ostettua kun tuolla tilillä rahaa on enkä halua niitä heittää suoraan roskatynnyriin.

Euroopan PS Storessa pitäisi olla oikein etusivulla ''Lara Croft: Tomb Raider for 59 €'' tai jotain vastavaa

Lainaus käyttäjältä Playboy

Lainaus käyttäjältä KingWhirlWindMites muuten kenelläkään hajua koska meidän Laraa saisi PS Storen puolelta?
Olen ainakin itse lukenut (jenkeiltä tosin) että Tomb Raider siellä jo olisi, mutta eipä näytä olevan. En sitten tiedä onko se taas että Eurooppaan tulee myöhemmin, mutta olisi kiva saada se ostettua kun tuolla tilillä rahaa on enkä halua niitä heittää suoraan roskatynnyriin.

Euroopan PS Storessa pitäisi olla oikein etusivulla ''Lara Croft: Tomb Raider for 59 €'' tai jotain vastavaa

Ai, no asia selvä. Itse en ole ainakaan huomannut, mutta menenpäs korjaamaan asian nyt ja heti.

Itse olen alkuperäisen sarjan fani. AoD oli siinä välissä, melkoisen säälittävänä tekeleenä, enkä koksaan jaksanut pelata sitä loppuun. Sitten tuli nuo uusimmat kolme CD:n peliä, jotka ovat pelattavuudeltaan aika mukavaa tasoa. Musiikit kyllä toimivat, mutta tunnelma on omasta mielestä ollut vähän pielessä. Jotenkin ne kolme uusinta ovat tuntuneet tunnelmaltaan koostuvan asioista kuten tylsä/huono/outo dialogi, kuppikoko ja alituinen toiminta (kärjistettynä siis). Kuitenkin huonoimmillaankin siedettäviä pelejä.

Uusinta olen pelannut jonkun pari tuntia. En kyllä pidä noista epäloogisista tulella leikkimisistä ja puzzlejen luonnottomuudesta, mutta voe mahoton. että pelissä on tunnelmaa! Maisemat ovat upeat, graafinen tyyli palvelee pelisarjaa enemmän kuin tarpeeksi tämän fanipojan mielestä, ja draama, vaikkakin erittäin kliseistä, ei tunnu ainakan pilaavan omaa pelikokemusta.

Toimintaa on liikaa, se on valitettavaa. Mutta suuren tunnelmaplussan takia olen paljon enemmän ehdottomasti tykästynyt tähän kuin CD:n kolmeen edelliseen.

Dodiin! Nyt on sitten kaikki haasteet ja colletablesit hoidettu! :) Oikein mukava oli etsiä varsinkin noita relicejä ja vanhoja kirjallisia dokumentteja. Kertovat mukavasti saaren menneisyydestä.

Toivon todella paljon jatko tälle uudelle Tomb Raiderille. Mahdollisuuksia on omasta mielestäni melkoinen määrä. Jos Laran pitäisi lähteä etsimään esim. jotain kadonnutta kaupunkia/maailmaa, tai tutkimaan jotain tarua/mytologiaa, niin mitä tyypit haluasi? Heitelkää ehotuksia :)

Lainaus käyttäjältä hemmoheikkinen

Toivon todella paljon jatko tälle uudelle Tomb Raiderille. Mahdollisuuksia on omasta mielestäni melkoinen määrä. Jos Laran pitäisi lähteä etsimään esim. jotain kadonnutta kaupunkia/maailmaa, tai tutkimaan jotain tarua/mytologiaa, niin mitä tyypit haluasi? Heitelkää ehotuksia

Itse toivon ja rukoilen, että seuraava Tomb Raider sijoittuisi Himalajan vuoristoon. Tämä karun kaunis mesta tarjoaisi maittavat kulissit, niin selvitymiseen, kuin myös seikkailemiseenkin. Harmi vaan, että sen toisen sarjan toinen osa ehti jo sijottui näille tienoille.

Lainaus käyttäjältä Milkshake+

Itse toivon ja rukoilen, että seuraava Tomb Raider sijoittuisi Himalajan vuoristoon. Tämä karun kaunis mesta tarjoaisi maittavat kulissit, niin selvitymiseen, kuin myös seikkailemiseenkin. Harmi vaan, että sen toisen sarjan toinen osa ehti jo sijottui näille tienoille.

Kyllä tuo minullekin sopisi. Tuskinpa tuo aiempi esiintyminenkään alkuperäisessä sarjassa esteenä olisi. Tosin taitavat mennä [spoiler]ameriikan maille kadonnutta siirtokuntaa etsimään Tomb Raiderin loppuvideon[/spoiler] perusteella. Tuosta samasta aiheesta oli pieni vinkkaus myös Supernaturalin yhdessä jaksossa jonka ihan vasta katsoin ja voipi olla ihan mielenkiintoinen juttu. Kyllä siitä vähintään samankaltaista settiä saa kasaan kuin tuosta uusimmastakin, joten ei kyllä sureta jos se on lyöty raameiksi tulevalle jatkolle. Eniten toivoisin jatkolta ehkä lisäpituutta tuohon nykyiseen verraten, olisi siellä ihan mieluusti enemmänkin aikaa viettänyt. Reittejäkin saa laajentaa vaikka hieman Dishonoredin tyyliin mutta kyllä tuo nykyinenkin meno kelpaa pidennettynä. Tosin liikaakaan ei saa pidentää ettei ala turtumaan ja/tai toistamaan itseään. Ei ole helppoa pelinkehittäjilläkään :D

Pelasin vihdoin pelin läpi, oli jäähyllä hetken kun piti pelata Neverwinteriä eikä napannut yhtään jatkaa Tomb Raideria. Yleisesti en pitänyt pelistä. Varsin perinteistä tusinaräiskintää kolmannesta persoonasta. Hahmot olivat täysin harmaita ja minkäänlaisia suhteita ei kehittynyt yhteenkään hahmoon. Jousella vihollisten napsiminen oli varsin siistiä. Hyvin samanlaisissa ympäristöissä mentiin alusta loppuun, muutama poikkeus, kenttäsuunnittelu kuitenkin ihan jees. Tuntu että peli yritti aivan liikaa olla jotain aivan "yli eeppistä" ja koko ajan räjähteli ja Lara valittamiseen alko jo mennä jo hermo. Varsin tuskallista oli pelata loppuun, ehkä vaan tälläseen räiskintään on vaan tylsistynyt vuosien varrella.

Kyllä on maistunut pirkaleen hyvältä, vaikka PC -versiosta vikoja löytyykin optimoinnin suhteen. Komea peli ja ennenkaikkea combatti on todella sulavaa ja toimivaa jos verrataan esim. Uncharted -sarjaan(olen tuonkin sarjan kova ystävä joten...). Stoorista en nyt vielä sano mitään kun ei varmaan tarinakaan ole puolessavälissäkään, mutta ihan perushyvältä vaikuttaa. Nooh, kohta taas jatkamaan.

Tulipa taas itsellä palattua tämän teoksen pariin. Olen jo kohtuu yli puolenvälin ja tällä läpipeluulla olisi tarkoitus saada kehitettyä maksimiin kaikki nuo aseet. Viimekerralla(toinen läpipeluu) jäi vähän vaiheeseen, kun en löytänyt nuita kaikkia pistoolin osia. Ensimmäisellä kerralla olin jo melkein kehittänyt kaikki, mutta typeryyksissäni onnistuin poistamaan tallennuksen.

Jos tästä tehtäisiin jatko-osa, niin haluaisin että se sijoittuisi joihinkin näihin tarustoihin/kadonneisiin kaupunkeihin: Atlantis. Tiedän että se on ehkä vähän klisee, mutta legendaarinen vedenalainen kaupunki on aina kiinnostava paikka. Siellä voisi yrittää hyödyntää vettä niin puzzleissa kuin combatissa jollain tavalla. Ja mikä olisi hauskempaa, kuin Atlantiksen sekopäiset asukkaat. :) On se veden alla oleminen mahtanut vähän pehmentää päätä.
Toinen olisi Odiniin, hänen keihääseen ja maailmanpuuhun liittyvä seikkailu. Tämä kyllä tehtiin jo osittain Underworldissa, mutta omasta mielestäni Odin on paljon kiinnostavampi jumala, ja tarina voisi ehkä painottua enemmän maailmaanpuun ympärille. Ehkäpä Lara löytäisi jopa jumalien asuinpaikan :)

Minotaurus ja sen labyrintti. Olisi mahtava kun Lara joutusi harhailemaan pimeässä labyrintissa, ja jostain kuuluisi välillä Minotauruksen örinää. Jotain tälläista. :D

Niin tossa Uncharted kakkosessa ollaan minun mielestäni ihan tarpeeksi oltu jo vuoristossa. Ehkä Laran pitäisi mennä RAPTUREEN!!! No vitsi, vitsi, mulle käy viidakko aina.

Lainaus käyttäjältä hemmoheikkinen

Minotaurus ja sen labyrintti. Olisi mahtava kun Lara joutusi harhailemaan pimeässä labyrintissa, ja jostain kuuluisi välillä Minotauruksen örinää. Jotain tälläista.

Miksi muistelen että jossain TR:ssä tuollaista settiä olisi jo ollut? Samassa pelissä oli siihen aikaan todella hieno "liikkuva juna"-jakso :D

Pari päivää sitten tuli tämä pelattua jo kolmannen kerran läpi ja olihan se edelleen hemmetin hyvä.
Kyllä tämä on pakko johonkin kategoriaan laittaa sitten kun vuoden peli äänestys alkaa.

Oli näköjään storeen tullut taas kolme uutta asua laralle ja hintaa taisi olla 0.75e/kpl. Kyllä noista tulee se jousiampuja asu ostettua. Ne muut ei pahemmin napanneet.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Pari päivää sitten tuli tämä pelattua jo kolmannen kerran läpi ja olihan se edelleen hemmetin hyvä.
Kyllä tämä on pakko johonkin kategoriaan laittaa sitten kun vuoden peli äänestys alkaa.

Oli näköjään storeen tullut taas kolme uutta asua laralle ja hintaa taisi olla 0.75e/kpl. Kyllä noista tulee se jousiampuja asu ostettua. Ne muut ei pahemmin napanneet.

Onko ne asut yksinpeliin vai moninpeliin?

Yksinpeliin on kuusi asua. Tässä on video jossa näytetään kaikki.

Niistä asuista oma lemppari oli se klassinen 1930-luvun seikkailijan asu :)

Asiasta kolmanteen, nyt on kaikki aseet täydellisesti kehitetty. Melko voimakas olo tulee kun haulikossa on rumpulipas kiinni, ja jousipysyllä voi ampua räjähtäviä nuolia.

Eilen tuli pelattua netissä taas pitkästä aikaa. Samanlaista lagaavaa paskalla frameratella olevaa settiä se oli vieläkin, mutta jostain syystä minulla oli todella hauskaa. Free for all muotoa tuli pelattua pari tuntia.
Varmaan puolet tuosta ajasta siellä oli yksi 60 tasolla oleva tyyppi joka dominoi joka matsin. Yleensä k/d oli 15/3 tai 15/0 ja tuossa moodissahan matsi on ohi kun tuo 15 tappoa tulee täyteen ja välillä siihen tuntui menevän korkeintaan viisi minuuttia jos sitäkään.

Sitten kun kyseinen heebo lähti pois niin matsien pituus vähintään tuplaantui ja monesti oli kunnon vääntöä kun itse olin ekana ja toisella oli yksi tai kaksi tappoa vähemmän.

Vihdoinkin tuli tämä pelattua. Mitä pelistä kerrottiin odotin ihan hyvää Uncharted-kopiota. Totta osittain, mutta kyllä Tomb Raiderista mielestäni omiakin mausteita löytyy sen verran että pelin voi sanoa seisovan omilla jaloillaan. Voisi jopa sanoa että tällä on enemmän yhteistä Last of Usin kanssa kuin Unchartedin.

Tutkimista ja kerättävää on paljon ja peli on yksi harvoja joka onnistuu motivoimaan keräilyyn, kiitos onnistuneen hahmon- ja aseiden kehityksen.

Tarinan puolella peli vähän tökkii. Kohutusta raiskauskohtauksesta käy vieläkin täysin selväksi mikä on hyökkääjän aikomus eikä rankemmalle kohtaukselle olisi ollut tarvetta, mutta se ei muuta sitä asiaa että asiasta jota ei olisi elokuvissa tai sarjakuvissa edes noteerattu nousi täysin tarpeeton kohu. Tämä kohtaus tuo tietyn uhkan tunteen ainakin siihen asti kun Larasta tulee tappokone.

Ensimmäisen tapon jälkeen sitä seuraavat eivät tunnu Laraa enää hetkauttavan vaan Lara lahta porukkaa one linereitä laukoen kuin Arska, Syltty tai Willis konsanaan. Tarina on sitä miljoonaan kertaan nähtyä perushuttua ja toisin kuin esimerkiksi Last of Usissa hahmojen toimet ovat helposti arvattavissa.

Kuitenkin reboot on paremmin onnistunut kuin osasin kuvitella ja kyseessä on yksi parhaista pelaamistani peleistä tänä vuonna Bioshock Infinite:n ja Remember Me:n kera. Onkin harmillista että hyvästä vastaanotosta ja myyntiluvuista huolimatta peli ei saavuttanut toivottua menestestystä ja pahimmillaan onnistunut reboot saattoikin jäädä tähän.

Seuraavana pelivuorossa lienee Crysis 3, toivottavasti tämäkin pystyy kolahtamaan yhtä kovaa kuin kolme edellämainittua.

9/10

Onko kukaan muuteen kiinnittänyt tarkempaa huomiota, että mitä kirjaa Lara pitelee käsissään pelin lopussa? [spoiler]Jonkin alueen kartta siinä on ja muutakin sälää, mutten saa siitä selvää. Jokuhan tässä aiemmin puhui amerikasta. Olisiko se kysessä? Mitä myyttejä kuuluu amerikan mantereelle? Ensimmäisenä tulee mieleen mayat, inkat, intiaanit jne... [/spoiler] Mitä mieltä tyypit on?