The Wonderful 101 / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
The Wonderful 101

Wii U:n julkaisuun suunniteltiin alunperin Killer Freaks From Outer Space -nimistä tekelettä, mutta kyseinen peli ei koskaan nähnyt päivänvaloa. Peli kävi Rolfin leikkauspöydällä ja siitä muodostui omalla tavallaan todella laadukas ZombiU. Nyt, melkein vuosi julkaisun jälkeen, Wii U saa viimein omakseen ulkoavaruudesta saapuvia valloittajia*. Koska Aku Ankasta tuttu järjestö PAM ei ole käytettävissä, on Iwata rekrynnyt Wonderful 101-pelin sankarit konsolin tueksi!

IMAGE(http://www.nintendo.fi/files/uutiset/uutinen_e3_2013_wonderful_logo.jpg)

Julkaisija: Nintendo
Kehittäjä: Platinum Games
Alusta: Wii U
Genre: Toiminta
Pelaajia: 1-5
Julkaisu: 23.8

IMAGE(http://www.nintendo.fi/files/uutiset/uutinen_e3_2013_wonderful_art.jpg)

Jo useamman teoksen verran on japanilainen Platinum Games taikonut eri alustoille vauhdikkaita, laadukkaita ja tietenkin hauskoja toimintapelejä. Taho tuli tunnetuksi (hyvässä ja pahassa) muun muuassa siitä, että Bayonetta 2:nen jää Nintendon kotikonsolin yksinoikeudeksi. Kuitenkin, ennen kuin pelaajat pääsevät kurittamaan Perkelettä nahkapukuisella noidalla, niin sukelletaan sarjakuvamaiseen toimintaan hieman erilaisessa pelissä.

Pelaaja (se olet sinä, rakas lukija), ottaa komentoonsa Blossom Cityssä vaikuttavan opettajan Will Wedgewoodin. Will tunnetaan kuitenkin tietyissä piireissä paremmin Wonder-Redinä, supersankarina, kenen toimenkuvaan kuuluvat erilaiset sankarihommat. Samantyyliset kuin Teräsmiehellä ja Batmanilla. Pääpointtina pelissä on hyvin yksinkertaisesti lähettää GEATHJERK-muukalaiset takaisin sinne mistä ne sikiävätkin.

Yksin ei leppoisa pedagookikkomme kuitenkaan taistoon käy. Mukaan pelaaja saa esimerkiksi Wonder-Bluen ja Wonder-Greenin. Jokaisella supersankarilla on omia kykyjään ja toki oma paikkansa tiimissä.

Pelaaminen hoituu Wii U:n ohjaimen ruudun avulla. Pelaaja piirtää siihen yksinkertaisia kuvioita, kuten suoria viivoja. Tällöin pelaajan keräämät kansalaiset ja sankarit muodostavat esimerkiksi miekan, millä voi kurittaa ulkoavaruudesta tulleita muukalaisia.

Peli on kerännyt internettiin jo ennen julkaisua melko kiihkeän kunnan hypettäjiä, osittain varmasti kiitos kuuluu Platinumin nauttimalle kansallisluottamukselle. Peli vaikuttaa värikkäältä ja helvetin hauskalta, joten ihan oikein on olla pelistä innoissaan. Eurooppalaiset ovat sinänsä onnellisessa asemassa, että peli saadaan täällä kauppoihin jo parin viikon päästä. USA:ssa majailevat joutuvat odottelemaan ensi kuuhun asti.

Kannattaa myös muistaa, että kun ostaa Pikmin 3:n eShopista, niin W101:n saa samaisesta paikasta -30% hintaan.

Pelin intro

E3 2013 Traileri

Mikäli on innostusta, niin pelin ruorissa häärivä kaveri, kuka Kamiyana tunnetaan, on myös melko aktiivinen Twitterissä. Kannattaa tosin muistaa, että kaveri on melkoinen veijari, kiusoittelija ja paskanpuhuja. Hieno mies.

*Ainiin, olihan siellä Mass Effect 3 julkaisussa. Sori EA, unohdin.

Edit: The Wonderful 101 Direct Presentation - 09.08.2013: Kliketi

The Wonderful 101 Trailer (Director's Edition): Klaketi

Traileri (60 FPS): Kluk

Onko 3DS versiota tiedossa?

Ja mielenkiintoiselta todellakin näytti. Innolla odotan mitä tästäkin tulee.

Lainaus käyttäjältä Moromopo

Onko 3DS versiota tiedossa?

Ja mielenkiintoiselta todellakin näytti. Innolla odotan mitä tästäkin tulee.

Ei ole käsikonsolille tulossa omaa versiotaan. Lisäsinpä selvyyden vuoksi tiedon vaaditusta pelikoneesta myös aloitusviestiin. En tajunnut laittaa sitä sinne alunperin, kun pienessä kiireessä laitoin ketjun pystyyn. My bad siis.

Tänään saadaan sitten tästäkin pelistä kunnon infopaketti, kun pelkästään Wonderful 101:stä käsittelevä Nintendon Direct-lähetys paukahtaa ruuduille reilun parin tunnin kuluttua, eli kello 17 & Reikä-Reikäleipä! Platinum Games on kiusoitellut lisäksi, että Direct-lähetyksen jälkeen on luvassa jotain pientä extraa. Oh my Lord.. tulisiko Demo eShoppiin tänään? Saisko se sun Levikset repeemään!!? :D

PlatinumED: Demohan sieltä tuli, ei muuta kuin lattaukseen! Aivan käsittämätön oli tuo uusi Wonderful 101 Traileri Directin lopussa, koska kyseessä oli niin tautista menoa, että ei vanha perässä meinannut pysyä. Saiko kukaan selville lähetyksestä, koska peli oikein julkaistaan? ;)

Traileri oli kyllä aivan uskomaton paukku. Eeppinen ja samalla aivan hervottoman hauska (repesin pariinkin kertaan). Ja demo tuntuu kyllä huomattavasti hauskemmalta kun mitä odotin. Action-pelejä en erityisesti ole koskaan muutenkaan fanittanut, mutta tämä kyllä nappaa.

Peli sai muuten jo ensimmäisen arvostelunsakin. Arvostelija kuitenkin rikkoi vahingossa embargon, joten ei enää ole sivulla, mutta neogafista löytyy suurin osa siitä. Aika positiivinen on.

Directi pätki niin perkeleesti, että jätin suosiolla kesken. Hauskalta se kuitenkin näytti kaikin puolin. Demo tulee melko varmasti heti ladattua kun pääsee takaisin kämpille. Pienellä varauksella olen peliä odotellut, mutta jos demo osoittautuu toimivaksi, niin toki voi kokonaiseen versioon sitten siirtyä.

Heitelkää toki fiiliksiä, jos demoa pääsette testailemaan.

Demo on kyllä hauskaa pelattavaa, vaikka en reilun tunninkaan tahkoamisen jälkeen sisäistänyt kontrolleja, mutta silti se ei häirinnyt. Kunhan vain mäiski menemään ja yritti ottaa selkoa että mistä tässä oikein on kyse? Tätä haluaa ehdottomasti lisää, koska tuon uuden trailerin perusteella kokoversiossa on älyttömästi niitä eeppisiä kohtauksia. Mielestäni pelaaminen on hauskempaa mitä edes osasin odottaa, joten pitänee pistää tämän osto "vakavaan" harkintaan.

Täältä löytyy koko TW101-Direct

Täältä löytyy Directissa ollut traileri (youtube-versio). Varoituksen sanana sisältää spoilereita, mutta on rakennettu aika pitkälti kuten elokuvatrailerit tehdään, eli kaikki on aivan sekaisin että tarinaa ei silti saa tuosta selville juurikaan. Jos yhtään peli mietityttää niin suosittelen tuon katsomaan kyllä ehdottomasti. Pitkä traileri on (yli 7 minuuttia), mutta pitää tuon mielenkiinnon yllä kyllä koko ajan.

Täältä (selaa alas) löytyy trailerista 60 fps -versio, joka tekee sille oikeutta vielä huomattavasti enemmän.
Täältä pystyy myös lataamaan 60 fps -trailerin.

Voisi mielestäni nuo lisätä OP:hen.

Kannattaa ottaa aluksi ihan rauhassa tuossa demossa ja kokeilla kontrolleja. Mitä nyt on ehtinyt lukemaan, niin jotkut tykkäävät selkeästi enemmän kosketusruudun käyttämisestä unite morph -hyökkäyksiin, ja jotkut tykkäävät selkeästi enemmän analogitatin käyttämisestä. Itse tykkäsin kosketusruudun käyttämisestä paljon enemmän. Kannattaa siis kokeilla sitä ja myös perusjuttuja rauhassa aluksi, ja kannattaa katsoa niitä neuvoja mitä peli antaa.

Vedin aluksi ihan päin mäntyä, mutta lopuksi jo veti huomattavasti paremmin kyllä. Aluksi lähinnä paineli nappeja, mutta pikku hiljaa sitä alkoi huomaamaan taistelumekaniikan syvyyttä (mikä on tietysti varsin ominaista Platinumin peleille). Aina pystyy suorittamaan paremmin. Ei sillä, vedin lopuksikin melko huonosti vielä tietysti.

Peli muuten myös näyttää aivan ilmiömäisen upealta mielestäni.

Itse olen ihan myyty kyllä tosiaan.

Edit:
Tässä muuten peruskontrollit demoon:

Lainaus

A - Attack using Morph or without/Activate morph after drawing it
X - Climb Attack
Y - Dash/Action button/Get out of the Morph
B - Jump
ZL - Unite Guts (block/reflect)
ZR - Unite Spring (dodge)

D-Pad:
Left + Right - Cycle through items
Hold down to use it.

Lainaus

Voisi mielestäni nuo lisätä OP:hen.

Yleisön pyynnöstä lisäsin trailerit sinne. Sieltäpä siis löytyy.

Mitä nyt on netistä lueskellut demosta irronneita fiiliksiä, niin oppimiskäyrä on demossa selkeästi luokkaa Platinum. Kun kontrolleihin pääsee sisään, niin pelistä alkaa saada enemmän irti. Noh, täytyy itsekkin latailla demo ja ottaa fiiliksiä.

Demo kokeiltu ja mukavaa menoa tarjosi. Peli tuli ennakkotilattua ennen directiä ja vakuutuin ettei ollut turha ostos. Pelissä on mukavan lepposaa huumoria. Demossa jäin jumiin yhdessä kohdassa. Ihmettelin kun kuvassa näkyvä näpyttelysarja ei toiminut. Pääsin eteenpäin kun otin kouran takaisin käyttöön.

Kamera oli tosi ärsyttävä kun demoa pelasin. Grafiikatkin ovat aika tylsän näköiset ja kontrollit olivat aivan liian sekavat. En osta.

Lainaus käyttäjältä kilpikoo

Kamera oli tosi ärsyttävä kun demoa pelasin. Grafiikatkin ovat aika tylsän näköiset ja kontrollit olivat aivan liian sekavat. En osta.

Millä tavalla kamera oli ärsyttävä? Jos meinaat vaan sitä että kuvattiin ylhäältä, niin sitten ymmärrän kun se on toki preferenssikysymys. Jos ongelmana oli jokin muu, niin kameraa pystyy siirtämään lähemmäksi/kauemmaksi muistaakseni L/R-näppäimillä. Rakennuksen sisällä pystyy kameraa käyttämään Gamepadin liiketunnistuksella tai vaihtoehtoisesti R-tatilla kun painaa R:ää pohjassa.

Omasta mielestäni visuaalinen tyyli näyttää kiehtovalta. Värit tuntuvat ihanan eläväiseltä. Tämäkin on toki preferenssikysymys.

Kontrollit ovat tyypillinen Platinum-pelin piirre. Niihin kestää hetki tottua, samoin kuin muuhun toimintaan. Ei ole siis perus länsimainen peli, jonka voi vain aloittaa ja pelata kuin olisi pelannut peliä ennenkin vaikka olisi vain ensikertalainen, vaan oppiminen kestää hetken. Jos pelaa toisen kerran, niin nähtävästi melkein jokainen hahmottaa kontrollit ja toiminnan jo huomattavasti paremmin.

Mutta juu, peli ei siis ole kaikille. Kehottaisin kuitenkin kokeilemaan demoa sen kaksi kertaa ennen kuin sanoo että ei ole oma juttu. Platinumin pelit eivät yleensä juuri myy sen takia kun eivät ole ihan tavallisia pelejä, mikä on sääli koska ovat pääsääntöisesti varsin kovalaatuisia ja uniikkeja.

Tässä muuten yksi kovatasoisen pelaajan Let's Play -video demosta. Videossa havainnollisestaan melkein kaikki demossa tapahtuva mielestäni varsin hyvin, ja annetaan neuvoja. Kerrottiin muutama juttu jotka olin itsekin missannut ihan täysin. En yleensä juuri katso Let's Play -videoita, mutta tämä oli kyllä kiva katsoa.

Ainakin itse pidin demosta kovasti kun vain toisen kerran testasin ja pelasin kaikessa rauhassa. Aluksi pelin hahmottaminen oli todella vaikeaa, mutta homma alkaa selkeytymään oppiessaan kontrollit kunnolla. Perus Platinum peli niin laadultaan kuin oppimiskynnykseltään. Grafiikat ja musiikit myös miellyttävät ainakin itseäni. Eiköhän tuo(kin) tule WiiU:lle hommattua kun vain armeijasta pääsee ja on taas aikaa pelata kunnolla. WiiU on vihdoinkin alkanut saamaan kunnolla hyviä pelejä, joka saisi myös alkaa näkymään myynneissä.

Jos pitäisi päättää kumman perusteella ostaa peli, tuon pelidemon vai Directin lopussa näytetyn 7 minuutin eeppisen trailerin, niin jälkimmäiseen kallistun. Toki demon parissa viihtyy, ja kuten muutkin ovat sanoneet, niin kannattaa tosiaan pariin kolmeen kertaan pelata se, jotta pelimekaniikat hieman aukeavat. Ja tuo 60fps:n video (linkki aloitusviestissä) kannattaa katsoa pariin kertaan myös, on se sen verran rautaista meininkiä. Myös tämä "sankarimarssi" iskee ainakin allekirjoittaneeseen jostain syystä..

UK Launch Trailer!

Julkaisutraikkua pukkaa, eikä ole yhtään hullumpi ainakaan omasta mielestäni. Vaikea kuvitella, että jo ensi viikolla päästään Euroopassa pelistä naatiskelemaan. Mikäli naatiskelun aihetta on. Muu maailmahan saa odotella peliä syyskuulle asti. Saa nyt nähdä ehtiikö sitä ihan julkaisussa kauppaan, kun Pikmin 3:ssa on vielä tekemistä.

Itse tilasin pelin tänään verkkokaupasta kun edullisesti siellä myyvät.

Lainaus käyttäjältä jjl89

Itse tilasin pelin tänään verkkokaupasta kun edullisesti siellä myyvät.

Juu mikäli joku ei ole vielä muuten huomannut, niin verkkokaupasta saa neljälläkympillä. Erittäin edullinen hinta sanoisin. Itsekin pistin sieltä tilaukseen.

Pääsin viimein itsekkin kokeilemaan demoa kun kämpille palasin ja olihan se melkoista ilotulitusta. Paljon paremmalta näytti peli liikkeessä kuin olisin osannut arvailla, myös musiikit osoittautuivat toimiviksi. Kun kontrolleihin pääsi sisälle, niin toiminta ja pelaaminen oli todella hauskaa ja nopeaa. En osaa vielä oikein sanoa, että toimiiko piirtäminen paremmin tatilla vai näytöllä, mutta molemmissa oli puolensa. Jotain uutta ja erilaista pelissä kuitenkin on, ainakin demon perusteella. Tarinatilaa kokeilin kerran ja pari tehtävää. Pitää ottaa tuntumaa uudemman vielä uudemman kerran...

Saako kosketusnäytöltä pois nuita "ohjeita"? Pikkuisen häiritsi piirtämistä kun siinä oli jatkuvasti ohjeet esimerkiksi torjumiseen. Pieneksi mysteeriksi jäi myös miten voi tehdä kaksi yhdyshyökkäystä samaan aikaan?

Hirveesti oli ruudulla informaatiota. Ihan mukiinmenevää toimintaa ja kivaa vaihtelua kaikelle muulle tappamiselle peleissä. Sekava peli tosin välillä.

On saanut peli arvosteluissa paljon paremman vastaanoton mitä osasin odotella. Samaa luokkaa mitä muissakin kehittäjän peleissä, vaikeuskäyrä ja gameplay jakavat mielipiteitä. Positiivisen puolelle ovat silti vahvasti kääntyneet, mikä on tietenkin pelin kannalta hyvä juttu. Saa nyt nähdä miten hyvin peli tekee kauppansa vai tekeekö ollenkaan.

Demossa ei saa ymmärtääkseni noita juttuja pois ruudulta. En ole varma saako pelin asetuksista tosin. Itse pelissä noita ei kuitenkaan ole.

Peli on saanut aika paljon ristiriitaisia arvosteluja. Positiivisen puolelle kyllä enemmän, mutta valitettavasti 7 ja 8 on monelle joko "paska peli" tai "ehkä ihan hyvä peli, mutta ei juuri ostamisen arvoinen". Harmi sinänsä, koska 7 ja 8 ovat ihan hyviä arvosanoja etenkin kun on kyseessä 1-10 skaala. Saanut joitakin posiitivisempia arvostelujakin tosin (kuten IGN Italyn 9,5), mutta luulen että arvosanat pitkälti vaikuttavat aika negatiivisesti.

Osittain minusta tuntuu että välillä on arvosteltu vähän epäreilustikin. Muun muassa kontrolleista on valitettu aika paljon. Toki olen pelannut vain demon toistaiseksi, mutta itse pelissä pitäisi olla vain kaksi Unite Morphia jotka puuttuvat demosta. Nämä myös näyttävät suhteellisen yksinkertaiselta mitä nyt on näkynyt joillain videoilla, joten en usko että loppupelissä mitenkään ihan hirveän monimutkaisia muotoja tulee.

Musta tuntuu, että tässä on käynyt vähän siten, että kriitikot ovat oikeasti arvostelleet peliä osittain omien mokiensa takia. Samoin kuin taistelupeleissä kombot pitää vetää oikein (oikea ajoitus, yhdistelmä yms.), niin tässä pelissä muodot pitää piirtää oikein. Koska tässä on kyseessä kuitenkin aika uudehko mekaniikka peleissä, niin on helppo olla ymmärtämättä sitä samalla tavalla kuin perinteisiä taistelupelin mekaniikkoja.

Esimerkiksi Wonder Yellowin Unite Hammer oli mielestäni aluksi vähän hankala piirtää, ja tuntuikin että peli sekoitti piirrokseni helposti muihin Morpheihin, mutta sitten kun tajusi kunnollisen tavan piirtää se (ekaksi viiva, ja sitten ympyrä), niin ei ollut mitään ongelmia. Eli ihan samoin kuin perinteisen taistelupelin combo, joka vain pitää opetella. Myös esim. IGN:n Keza arvosteli jopa Unite Whippiä, joka mielestäni on kyllä erittäin yksinkertainen piirtää (varmaan helpoin miekan jälkeen). Tämä olikin erityisesti kummallista mielestäni.

Ja muutenkin koska gameplay hidastuu erittäin roimasti (melkein kokonaan) heti kun piirtää mitään, niin niitä muotoja ei tarvitse piirtää mitenkään epätoivoisen kiireisesti.

Mutta joo, kun ei ole täyttä peliä pelannut tietenkään, niin en halua lähteä tuomitsemaan noita arvosteluja vielä. Toistaiseksi kuulostaa mielestäni paikoittain vähän epäreilusti arvostellulta, mutta katsotaan nyt. Toivon että suomalainen pelimedia miettii vakavasti onko kyseessä tällaiset asiat joita esitin tässä, vai onko kyseessä oikeasti huonot kontrollit.

Japanissa muuten ilmeisesti retailerit saavat vain 30 tuhatta kappaletta aluksi, joten ei tule hyviä myyntilukuja sieltä (ainakaan aluksi). Musta tosin tuntuu että vaikka peli saattaa myydä suhteellisen huonosti aluksi kaikkialla, niin peli saattaa silti myydä elinaikanaansa sentään suhteellisen hyviä määriä. Noh, ainakin toivon näin.

Pelasin tuon tarinatilan toiseen kertaan ja peli kolahti jotenkin entistä kovempaa. Kontrollit olivat tutummat, enkä huomannut niissä sen suurempia ongelmia. En tosin vieläkään tiedä miten voi tehdä comboja hyökkäyksillä, mutta se nyt johtuu pelaajasta. Visuaalinen anti on myös ottanut melkoisen niskalenkin allekirjoittaneesta, jäätävän nätti peli. Ainakin demon perusteella.

Polttelisi, polttelisi...

Ihan pariksi esimerkiksi kombosta, esim. voit lyödä vihollisen ilmaan kun se on tainnoksissa (b => a) ja lyödä sitä ilmassa niin että vihollinen pysyy siellä. Myös ymmärtääkseni siitä saat kombopisteitä jos käytät useampaa Unite Morphia samaan aikaan.

Myös esim. dodgen (ZR) jälkeen jos heti hyökkää oikealla ajoituksella, niin ymmärtääkseni saa pisteitä. Tällaisia ajoitusperusteisia juttuja on ymmärtääkseni aika paljonkin.

Tainnoksiin saat vihollisen esimerksiksi käyttämällä climb attackia ( X ) tai käyttämällä Unite Gutsia juuri kun vihollinen hyökkää (toimii yllättävän moniinkin hyökkäyksiin)

Lainaus

Myös ymmärtääkseni siitä saat kombopisteitä jos käytät useampaa Unite Morphia samaan aikaan.

Miten niitä tehdään samaan aikaan? Poistin tosin tuon demon konsolista, kun jätti muutaman peluukerran jälkeen niin hyvän hypen päälle. Teki siis tehtävänsä.

Tekee piirroksen niin kuin normaalisti, mutta A:n sijasta painaa X:ää. Näitä ei voi itse ohjata, vaan hyökkäävät automaattisesti lähellä olevien kimppuun. Jos on liikaa sankareita pää-Unite Morphissa, niin sitten ei tietenkään onnistu.

Demo testattu. Olisi se voinut tällaiselle idiootille pikkasen enmmän kyllä ohjeita kertoa. Padi vaan täynnä jotain kivoja kuvia ja kesti pieni ikuisuus tajuta, että esim se "hyytelö" on blockaus jolla saa ne mini bossit lentämään selälleen kun oikeaan aikaan käyttää. Olisi myös kiva jos niiden käytettävien itemeiden kohdalla myös lukisi mikä hemmetti se on. En minä muista enää hetken päästä mikä on mikäkin kun 10 minuutin aikana on ruudussa näkynyt ties mitä ohjusta ja healing itemiä.

Muuten kyllä peli oli graafisesti parempi mitä videoiden perusteella näytti ja muutenkin kivempi. Kiinnostus heräsi senverran, että saatan hankkia kun hinta on alle 30e. Meneekö siihen vuosi vai kaksi niin se jää nähtäväksi.

Ai niin. Kyllä minulla ainakin oli noiden piirrosten kanssa ongelmia jos niitä nopeasti teki sormella, mutta tatilla tehdessä toimi hyvin. Sinänsä kyllä outoa kun sormella teki ympyrän joka jopa näytti ympyrältä niin ei toimi, mutta kun tatilla tekee lähinnä jonkun kaaren niin katsos kun ruudulle ilmestyi nyrkki.

Tänään tuli oma peli. Jos vaikka illalla ehtis testailla.

Peli ei liikoja kerro alussa, tosi kauan menee ennekuin tajuaa missä mennään. Hieman liian sekava omaan makuun, mutta pitäähän tätä jatkaa jos paranisi. Pro Controller tulossa jota odotan innolla, GamePadillä pelaaminen ei maistu sitten lainkaan, kaikenkaikkiaan sillä on varsin paska pelata. Toimii hienosti "käsikonsolitarkoitukseen" kun TV on varattu, mutta muuten en ohjaimella pelaamisesta nauti.

Tuli pelattua story mode läpi tuossa muutama päivä sitten. Noin 20 tuntia meni, mutta otan pelit aina varsin hitaasti. Noin 15-16 tuntia tuntuisi olevan keskiarvo, ja 12-13 tuntia jos on nopea.

Pelasin ekan kerran easyllä. Silloin saa esineen joka tekee joitakin juttuja automaattisesti pelaajan puolesta, mutta otin sen heti pois.

Peli oli kyllä aivan erinomainen. Tuntui että peli oli yhtä vuoristorataa koko ajan kun peli tykitti jatkuvasti yhä uudemman, ihmeellisemmän ja vaikeamman tuntuisia juttuja. Välillä tuntui että tämän oli pakko olla loppu jo kun tuntui olevan niin pelin huipulla, mutta ei - tykitys vaan jatkui. Välillä genre myös vaihtui täysin hetkeksi.

Loppupomo oli yksi parhaista pomotaisteluista ikinä. Loppu oli muutenkin aivan eeppinen, mutta ei kuitenkaan mielestäni ampunut yli mitenkään. Muutenkin mielestäni tarina oli varsin nautittava, vaikka ei nyt mikään super-ihmeellinen välttämättä.
Loppupomo on myös selvä viittaus erääseen juttuun. Tämän tajuaa aivan varmasti jokainen kun pääsee pomolle.

Muutama ongelmakin oli. Välillä kamera oli vähän ärsyttävä. Tähän osittain pitää vain tottua sillä että muistaa kuulostella vihollisten hyökkäysten ääni-vihjeitä, ja siihenkin kyllä tottuu. Välillä peli oli myös vähän turhauttava kun ei meinannut oikein tajuta mitä pitäisi tehdä, mutta se nyt oli oma ongelma eikä pelin ongelma. Joissakin paikoissa myös täytyy vaan vetää trial-error-periaatteella, mutta tämä ei itseäni häirinnyt.
Ei kannata myöskään välittää ekalla kerralla pelatessa juurikaan pisteytyksistä, se vaan turhauttaa.

Suosittelisin käyttämään tattia kosketusruudun sijaan. Paljon mukavampaa. Ei kannata ajatella "piirtämistä" piirtämisenä, vaan yksinkertaisesti tiettyinä liikkeinä. Esim. Unite Claws tehdään vetämällä tatti vasemmalle alas, sitten oikealle ylhäälle ja vasemmalle (voi tehdä muutenkin, mutta tässä siis se liikkeen idea).

Kesti jonkin aikaa ennen kuin kaikki nuo Unite Morphit oppi tekemään kunnolla, mutta tuntui varsin palkitsevalta siinä vaiheessa kun tajusi että nythän nämä tuntuu varsin luonnolliselta. Olennaista on myös pitää samalla silmällä sekä energiamittaria että tiimin kokoa ruudulla, että ei yritä tehdä liian isoa Morphia.

Komboista vielä sen verran, että kombopisteet siis kasaantuu kun käyttää Unite Morpheja viholliseen. Kaikki lisäjutut (multi-Unite Morph, dodge bonus yms) lisäävät sitä. Jos ei käytä mitään muutamaan sekuntiin, kombolaskuri aloittaa taas alusta (ei haittaa operaation pisteytyksen kannalta). Jos saa kombokertoimen 2,5 niin sitten saa elemental-ominaisuuden Morpheihin (miekka/sähkö, nyrkki/tuli, kynnet/jää), joka on melkoisen tehokas.

Väsyneenä ei kannata pelata. Turhauttaa vaan.

Tuli aloitettua jo toinen peluukerta tällä kertaa normaalilla vaikeustasolla. Ei tunnu olevan hirveästi eroa easyyn, muuta kuin vihut ovat vähän kovempia ja niitä on vähän enemmän paikoittain. Kaikki progress mitä on saavuttanut ekalla kerralla säilyy ja kenttiä voi pelata missä tahansa järjestyksessä (ja myös vaikeustasoa voi muuttaa vapaasti). Yritän nyt saada mahdollisimman hyviä pisteitä ja kerätä kaiken mahdollisen mitä missasin ekalla kerralla, mutta perhana kun on siltikin vaikeaa saada parhaimmat pisteet. Hyviä pisteitä yrittäessä "retry"-funktio on mielestäni välillä vähän ikävä, kun ei mielestäni talleta aina ihan loogisiin kohtiin. Välillä joutuu palaamaan vähän liian kauas mielestäni.

Kunhan olen pelannut normaalilla läpi, niin hard mode avautuu. Väännän varmaan sitä sitten vielä hyvän aikaa. En yleensä tykkää koskea peleihin ollenkaan sen jälkeen kun olen pelannut ne läpi, mutta tämä on kyllä poikkeus. Tuntuu että pelistä saa vielä niin paljon enemmän irti ekan peluukerran jälkeen.

Varmaan toiseksi paras peli tänä vuonna mulle. Vaan Toki Tori 2 on parempi.

Itse en ole ehtinyt vielä viettää pelin parissa kuin vasta pari tuntia, mutta melkoinen "Oh my..." -ilme on naamallani tuona aikana ollut. Alussa oli pikkuisen vaikeuksia, kun hyytelöä ja hyppyä ei ollut käytössä, mutta ensimmäisen tehtävän jälkeen ne sai toki ostettua. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita tuntuu riittävän, hurttia huumoria unohtamatta. Hauskaa on siis ollut. Eipä tule mieleen peliä missä olisi ollut normaalilla näin kovaa haastetta.

Mitä kaikkia vaikutuksia sillä on, että valitsee erilaisia sankareita ohjaimen valikosta löytyvästä katraasta?

Seitsemän tuntia peliä takana ja kyllä tämä on vienyt totaalisesti mukanaan. Pomomatsit ovat jostain ihan toisesta universumista ja muutenkin ruudulla tapahtuu normaalienkin kahakoiden aikana niin paljon, että tuntuu kuin olisi nautiskellut kerralla neljä rasiaa rommikaramelleja.

Kamiya ja kumppanit todellakin hallitsevat tuollaisen täysin ylivedetyn toiminnan. Tajuttoman hauska peli pelata ja meno on muutenkin koko ajan kuin vuoristoradassa. Kirjaimellisesti. Onhan peli myös melkoinen ilo silmille, nomskis.

Vuoden kovin yllättäjä taitaa olla tässä. Lego City Undercover saa näillä näkymin luopua siitä pokaalista.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Onhan peli myös melkoinen ilo silmille, nomskis.

Onhan se:
[spoiler]IMAGE(http://i.imgur.com/e6P1vYF.gif)[/spoiler]

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Lainaus käyttäjältä Muksu+ Onhan peli myös melkoinen ilo silmille, nomskis.

Onhan se:
Spoileri!Näytä spoileri

Noh, noh. En nyt toki tarkoittanut kyseistä kohtausta ;). Mukavat naurut siitä pelin aikana toki sai.

Pelikellon tikityksestä en mene enää vannomaan, mutta Wonderful-[spoiler]White[/spoiler] liittyi äsken tiimiin ja vei sydämmeni tyystin mennessään. Erilaisille yhdistelmähyökkäyksille on saatu todella mukavasti omaa tuntumaa ja jokaiselle tuntuu löytyvän oma paikkansa.

Jokaisen bossin myötä on nuppi väännetty aina pikkuisen enemmän kaakkoon, uskomaton fiilis tässä pelissä. Vuoden parhaita pelejä ja kovimpia toimintapelejä vuosiin. Ihanaa, ostakaa!

Näin pelin USA:n julkaisutraikusta, että nyrkillä pystyisi torjumaan liekinheittimiä, mitä osalta vihuista löytyy. Pitääkö tämä paikkaansa? Noh, jälleen uusi pelimekaniikka pakkaa sekoittamaan.