The Witness / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
The Witness

IMAGE(http://gotgame.com/wp-content/uploads/2013/05/The-Witness-1.jpg)

Pitkästä aikaa minulle on noussut aivan järjetön odotus jotain peliä kohtaan. Tulee päivittäin vähintään kolme kertaa käytyä pelin kotisivuilla katsomassa onko mitään uutta sinne päivitetty. Eli aina, kun käyn tietokoneella. Tulee myös googlattua ainakin kerran päivässä mitä pelistä on viimeisen 24 tunnin aikana netissä kirjoitettu. Pahinta tässä on se, että pelin julkaisupäivää ei ole vielä annettu ja kehittäjä sanoo, että se julkaistaan "kun se on valmis." Viimeksi vastaavanlainen hypekuume nousi Dead Space 3:a kohtaan, mutta se jätti kylmäksi pahemman kerran. Mistä pelistä nyt mahtaa olla kyse? No sehän on tietysti The Witness.

IMAGE(http://i2.cdnds.net/13/42/618x348/gaming-the-witness-screenshot-7.jpg)

Meinasin aluksi mennä kirjoittamaan pelistä vain tuonne hype, uutiset ja uutuudet-keskusteluun, mutta tekstistä tuli niin pitkä, että ajattelin tehdä pelille ihan oman aiheen. Onkos boardeilla muita minun lisäkseni, joka olisi pelin spotannut ja siitä kiinnostunut? Jos ei, niin aika suppeaksi jää tämäkin keskustelualue. En itse edes ymmärrä enkä olisi ikinä uskonut, että voisin innostua ja alkaa odottamaan näin paljon jotain indie-peliä. Mutta nyt luettuani enemmän kehittäjien postaamia blogeja, niin paremmin ymmärrän indie-pelien hyvät puolet. Suuret budjetit tuovat tiukemmat aikataulut ja enemmän rajoituksia. The Witness pelin kehityksessä Blow on saanut tehdä juuri niin kuin haluaa ja juuri niin pitkällä aikavälillä kuin mitä se vaatii. Uskon ja toivon, että tämä näkyy lopputuloksessa.

Tykkään lukea kuinka Blow kirjoittelee pelistään milloin mitäkin. Mitä hän on saanut aikaiseksi pienen tiiminsä kanssa, mitä hän aikoo tehdä seuraavaksi ja missä on vielä parannettavaa, jotta peli on täydellinen ja valmis julkaistavaksi. Oli myös mielenkiintoista mennä pelin kotisivuilla kolme vuotta taaksepäin ja katsoa muutaman kuukauden välein otettuja snapshotteja saaresta ja nähdä kuinka älytön muutos on tapahtunut pelin kehitystaipaleen aikana. Syyt minkä takia minä olen kiinnostunut niin suuresti pelistä on sen uskomattoman kauniit ympäristöt yhdistettynä todella hienoihin grafiikoihin sekä pulmien uudenlainen tyyli vetoaa minuun suuresti.

IMAGE(http://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2013/02/The-Witness-PS4.jpg)

Pelihän on alusta asti avoimeen saareen sijoittuva pulmanratkonta, jonka luojana on Braidista tunnettu Jonathan Blow. Pulmia ratkotaan näyttöjen kautta mihin piirretään erilaisten rajoitusten ja sääntöjen mukaan reitti alkupisteestä ruudussa määrättuun loppupisteeseen. Pelissä ei anneta minkäänlaisia vihjeitä pulmista, vaan pelaajan tulee itse keksiä, oppia ja kehittyä pelin mukana ratkaistakseen koko ajan haasteellisemmiksi käyviä aivopähkinöitä. Pulmat liittyvät erilaisten sääntöjen lisäksi välillä myös ympäristöön ja ääniin. Jostain myös luin, että peli sisältäisi vähän tasoloikkaa.

Dialogia ei ole muuta kuin saarelta löytyvillä ääninauhureilla, jotka ilmeisesti paljastavat ainakin saaren sisältämää historiaa ja salaisuuksia, mutta varmasti myös muuta pelin tarinaan liittyviä asioita. Kehittäjät eivät ole äänimaailmaa kuitenkaan jättäneet huomiotta, sillä muunmuassa erilaisia askelten ääniä oli kesällä tallennettuna peliä varten 1,756 kappaletta. Vielä ei ole paljastettu mitä kaikkea pulmien ratkaiseminen antaa pelaajille, muuta kuin avaa oven tai kääntää sillan 90 astetta, mutta kehittäjät ovat kiusoitelleet, että peli tulee sisältämään pulmiin liittyen ja niiden lisäksi jotain suurempaa, mitä ei aiota paljastaa ennen kuin pelaajat itse pääsevät sen kokemaan.

IMAGE(http://i1-news.softpedia-static.com/images/news-700/The-Witness-on-PS4-Gets-New-Details-Screenshots.jpg?1381931945)

Aluksi pelin oli tarkoitus olla noin saman pituinen kuin Jonin edellinenkin peli Braid eli noin 5 tunnin kestoinen, mutta projekti kuulemma paisui näytöillä toimivan pulmanratkaisumekaniikan tuomien ideoiden mukana kuin pullataikina. Jonathan ei kuitenkaan tiiminsä kanssa halunnut perääntyä vaikka ideoiden ja skaalan myötä myös budjetti paisui. Blow sanoikin jossain haastattelussa, että hän on joutunut sijoittamaan kaikki säästönsä ja tuotot mitä Braidista sai tähän projektiin. Tällä hetkellä pulmien määrän on laskettu olevan 595 ja kesto 25-40 tuntia pelaajasta riippuen. Noin puolet kaikista pelissä olleista pulmista on leikattu pois, koska kehittäjät ovat halunneet pitää tason todella korkealla pulmien laadun suhteen. On mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea he ovat keksineet, kun Blow on kertonut miettineensä useita pulmia ja pulmatyyppejä vuosien ajan, kunnes hän on saanut koottua ne todella toimiviksi ja tyydyttäviksi kokonaisuuksiksi.

Olen itse niin kiinnostunut pelin pulmista ja niiden haasteista, että en edes kaipaa uusien paikkojen tutkimisen lisäksi pulmien ratkomisesta muuta palkintoa kuin se tyydytys ja ahaa-elämykset mitä ratkaisuista joka tapauksessa saan. Tähän loppuun vielä video pelin aivan alussa esiintyvälle pulmalle, jossa pelin kehittäjä Jonathan Blow avaa katsojille mekaniikkaa miten pelin pulmia ratkaistaan. Keksitkö sinä ratkaisun videon viimeiselle ruudulle, jota Blow ei halua paljastaa?

IMAGE(http://b-i.forbesimg.com/erikkain/files/2013/09/The-Witness.jpg)

Julkaisualusta: PS4 (rajoitetun ajan konsoliyksinoikeus), PC ja iOS.
Julkaisuaika: 2014 ensimmäinen puolisko (suunniteltu, mutta todellinen on; sitten kun se on valmis)
Kotisivut: Linkki
Traileri: Katsokaa hyvällä kuvanlaadulla

Pakko myöntää että näyttää järjettömän siistiltä, ainakin kuvissa ja väriä nykypeleihin saa tullakkin, viime sukupolvi meni melko harmaissa väreissä.

Koskakohan tämä tulee, siis tarkka aika. Oli omissa kuvissani julkaisu peli, mutta eipä näytä olleen.
Väreistä ja kuvituksesta tosiaan pidän tässä. Täytyy vai katsoa onko ne puzzlet oikeasti pelaamisen arvoisia, kun trailerissa näytti vähän oudolta.
Mutta selvästi parasta tässä pelissä on graafinen tyyli. Pelottaa vain onko siinä sitten mitään muuta.
Jos se kestää tosiaan max 40h, niin ei mikään lyhyin indie tyylinen peli ole. Pulmiakin on mukava määrä, kunhan ovat laadukkaita.

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Koskakohan tämä tulee, siis tarkka aika. Oli omissa kuvissani julkaisu peli, mutta eipä näytä olleen.
Väreistä ja kuvituksesta tosiaan pidän tässä. Täytyy vai katsoa onko ne puzzlet oikeasti pelaamisen arvoisia, kun trailerissa näytti vähän oudolta.
Mutta selvästi parasta tässä pelissä on graafinen tyyli. Pelottaa vain onko siinä sitten mitään muuta.
Jos se kestää tosiaan max 40h, niin ei mikään lyhyin indie tyylinen peli ole. Pulmiakin on mukava määrä, kunhan ovat laadukkaita.

No ei ole julkaisuun ollut missään vaiheessa tarkoitus keretä, mutta Blow on monissa haastatteluissaan kertonut, että 2014 ensimmäinen puolisko on tällä hetkellä tavoite. Pelin ensimmäisen trailerin aikaan PS4 julkistustilaisuudessa tavoite oli 2014 maaliskuuhun mennessä ja ihan alunperinhän, kun peliä alettiin tekemään taisi arvioitu julkaisu olla siinä 2012 alussa, mutta projekti kasvoi ja niin julkaisukin on siirtynyt parilla vuodella.

Katsoitko muuten aloitusviestissä linkkaamani videon yhdestä puzzlesta, joka käydään vaihe vaiheelta läpi? Siitä nyt saat vähän kuvaa minkälaisia ne puzzlet ovat ja minusta ainakin näyttävät ihan varmasti pelaamisen arvoisilta. Sitä onko pelissä sitten mitään muuta, en osaa sanoa, mutta uskoisin ettei ainakaan pelimekaniikka mitenkään älyttömästi laajene pulmanratkaisun ulkopuolelle. Blow on muutenkin maininnut ettei hän tarinaa pidä kovin arvokkaana peleissä, vaan hän keskittyy enemmän pelinautintoon pelattavuuden kautta. Itse pidän kyllä tarinavetoisistakin peleistä, mutta eivät sitä kaikki pelit välttämättä tarvitse.

Lainaus käyttäjältä xtpro+

Keksitkö sinä ratkaisun videon viimeiselle ruudulle, jota Blow ei halua paljastaa?

Kyl maar, tai ainakin näin luulen. Peli on ehdottomasti under radar, ainakin tämän ketjun luettuani. Tällainen ongelmanratkonta maistuisi varmasti myös paremmalle puoliskolle ja peli on muutenkin kerta kaikkiaan upean näköinen. Ainoa huolestuttava asia, joskin positiivinen sellainen, on tuo pelin pituus. Ei nykyään meinaisi millään löytyä aikaa uppoutua samaan tekeleeseen yli 20 tuntia, mutta kyllähän sitä aikaa jostain keksii, jos peli onnistuu todella koukuttamaan. Toivottavasti saadaan julkaisupäivä pian.

Googlailin pikkuisen olisiko tästä indie-helmestä valunut lähiaikoina mitään uutta tietoa ja olihan siitä! Oikeastaan aika paljonkin, nimittäin 10 minuuttia pelikuvaa, jossa pelin kehittäjä Jonathan Blow esittelee pelin alkupään pulmia. Itse tykkäsin todella paljon videosta. Peli näyttää juuri siltä mitä siltä odotankin. Rauhallista pähkäilyä ja tutkimista. Toivottavasti vain saadaan todella kinkkisiäkin puzzleja sekaan niin kyllä hyvä tulee. Ketkä saavat ratkaistua videossa näytetyn harmaan paneelin musta/valkoisilla pisteillä? Vieläpä ennen kuin Blow näyttää siitä alkuratkaisun! Tässä linkkiä videoon.

Pitkästä aikaa oli julkaistu tästäkin teoksesta lisää pelikuvaa. Uskomattoman näköinen maailma ja pulmat näyttävät edelleen oikein mielenkiintoisilta. Yksi eniten odottamistani peleistä ollut jo vuoden verran. Eipä julkaisua kyllä näy vieläkään ja Jonathan Blow itse asiassa tuossa videossa mainitseekin toivovansa saavan pelin julkaistua joskus "ei niin myöhään 2015 puolella". Noh, tiimi on pieni ja peli valtava, joten hommaa varmasti riittää. Parempi julkaista peli sitten vasta, kun se on kunnossa!

Lainaus käyttäjältä xtpro

Pitkästä aikaa oli julkaistu tästäkin teoksesta lisää pelikuvaa. Uskomattoman näköinen maailma ja pulmat näyttävät edelleen oikein mielenkiintoisilta. Yksi eniten odottamistani peleistä ollut jo vuoden verran. Eipä julkaisua kyllä näy vieläkään ja Jonathan Blow itse asiassa tuossa videossa mainitseekin toivovansa saavan pelin julkaistua joskus "ei niin myöhään 2015 puolella". Noh, tiimi on pieni ja peli valtava, joten hommaa varmasti riittää. Parempi julkaista peli sitten vasta, kun se on kunnossa!

Hyvältä näytti kyllä joo. Tästä ei ollakkaan kuultu pitkään aikaan.
Noh, innolla odotellaan yhä, vaikka pääseekin välillä unohtumaan. :)

Tästä pelistä tulee jotenkin sellainen fiilis, että tätä olisi kiva pelata jouluna. Toisaalta, mitä nopeammin tulee, sitä parempi. Kaikki previkat, jotka olen pelistä lukenut, ovat olleet todella positiivisia.