Super Smash Bros.-sarja / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Super Smash Bros.-sarja

Aggressiivisuus ja erilaiset aggression muodot ovat täysin normaali osa ihmistä. Aina välillä jokin asia/esine, joskus jopa ihminen alkaa vituttaa niin kovasti, että tekisi vain mieli läväyttää kyseinen objekti pesäpallomailalla kiertoradalle. Voisin väittää, että myös Nintendolla alkoi joskus vituttaa. Mario tepastelee vuodesta toiseen omahyväisenä kansan (en viittaa nyt artistiin) suosikkina, kun muut yhtiön työntekijät saivat tyytyä jämäpaloihin. Tähän löytyy onneksi ratkaisu!

Mikäli ei kyseisen LVI-asentajan naama miellytä, niin paras ratkaisu ongelmaan on hankkia kaupasta yksi Super Smash Bros.-sarjan peleistä!

IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/7a/Super_Smash_Brawl_logo.png/255px-Super_Smash_Brawl_logo.png)

Sarjan osat: Super Smash Bros. (N64), Super Smash Bros. Melee (GC), Super Smash Bros. Brawl (Wii) ja tämän vuoden E3:ssa kunnolla paljastettava osa Wii U:lle ja 3DS:lle.

SSB.-sarja on tosiaan jopa Nintendon mittapuulla kummallinen pelisarja. Yhtiön suosituimmista peleistä napattiin kasa hahmoja samaan peliin, mutta sen sijaan että hahmot laulaisivat lauluja Afrikan vapauttamisesta ja halailisivat kuutteja, vedetään kaveria turpaan. Kirjaimellisesti.

Sarjan ensimmäinen osa oli alkujaan vain Japanissa julkaistu pienen budjetin peli, mutta suuren suosion takia se näki päivänvalon myös pallon muissa osissa. Sarja saavuttikin suuren suosion pelaavan kansanryhmittymän keskuudessa. Gamecubelle ja Wiille julkaistut pelit keikkuvat konsolien myyntitilastojen kärjessä. Täysin ansaitusti voisin vieläpä lisätä.

Pelien keskeinen idea on aiheuttaa kaveriin kylliksi vahinkoa, että tämän saisi lingottua peliareenalta ulos. Idea kuulostaa pinnalliselta ja yksinkertaiselta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Helppo oppia, mutta vaikea hallita kuvaa pelaamista mielestäni äärimmäisen hyvin. Soppaa sekoitetaan erilaisilla itemeillä, mutta myös areenoista itsestään löytyy useampia sudenkuoppia pelaajan pään menoksi.

Kaikki ketkä ovat päässeet pelaamaan sarjan pelejä tilanteessa, missä samalla sohvalla istuu parhaillaan neljä kaveria (entisiä kavereita kun pelit on pelattu) tietävät että samanlaista tunnetta ja fiilistä ei saa oikeastaan muualta. Vaikka ystävyyssuhteet katkeaisivatkin tilapäisesti, niin television lämpimän valon eteen kokoonnutaan silti uudestaan piakkoin.

Henkilökohtaisesti olen tutustunut eniten sarjan Wiillä tekemään debyyttiin, koska taloudesta ei aikoinaan GC:a löytynyt ja N64 on vanhojen setien konsoli, mutta varsinkin Kuution versiota tuli pelattua kavereilla ja jopa Ruotsin risteilyllä. Brawlissa oli parissa hahmossa pikkuisen liikaa ytyä (Meta Knight, katsomme kaikki sinua), mutta on se silti erittäin loistava peli. Nykyäänkin tulee vielä silloin tällöin laitettua peli tulille ja kuritettua muita pelaajia pääosin Samuksen, Captain Falconin ja Kirbyn voimin.

Sarjan uusin osa paljastuu pelaajille vain muutaman viikon päästä E3:ssa, joten nyt lyödään tiskiin spekulaatiot uusista hahmoista ja rakkaimmat muistot sarjan tiimoilta. Uusia hahmoja ja areenoita saadaan varmasti reilusti, mutta miten Namco Bandain hyppääminen kelkkaan tulee vaikuttamaan? Onko nettipeli entistä suuremmassa roolissa? Onko Reggie viimein pelattava hahmona? Onko joku saanut pidettyä Sakurain aisoissa? Pian olemme viisaampia…

Loppuun vielä yksi parhaista videopelimainoksista koskaan!

Super Smash Bros. -pelien pelaaminen on kenties hauskinta, mitä joukko ihmisiä voi tehdä vaatteet päällä! Melee ja Brawl ovat liimanneet minut ja ystäväni kuvaruutujen ääreen lukemattomina iltoina, eikä loppua näy. Smash Bros.in nerokkuus on juurikin sen ilmiömäisen hieno pelimekaniikka. Hahmojen ulos nakkaamiseen perustuva pistelasku on paljon vivahteikkaampi ja viihdyttävämpi kuin perinteinen energiamittareiden nakertelu. Toinen hieno seikka on liki loputon uudelleenpeluuarvo.Yksikään ottelu ei ole samanlainen, ainakin kun mukaan otetaan esineet ja jokin villi kenttä. Pisteenä iin päälle sarjan pelit toimivat erinomaisina oppitunteina Nintendon historiasta ja maailmoista. Silkkaa nannaa fanipojille siis!

Wii U:n ja 3DS:n tuleva Super Smash Bros. on siis eräs eniten odottamistani peleistä. Uusiksi hahmoiksi toivoisin ainakin Donkey Kong Country -sarjasta tuttua King K. Roolia, sekä Punch Outin Little Mac -nyrkkisankaria. Veikkaisin, että sekä Wii U:lla että 3DS:llä on eksklusiivisia hahmoja, jotka saa avattua toiseen peliin vain laitteet yhdistämällä. Kunhan mukana on runsaasti uusia areenoita sekä makiaa grafiikkaa, olen tyydytetty. Ei silti haittaisi, jos sarja yllättäisi joillain uudistuksilla.

Kaikki alkoi siitä kun pelasin N64:n Smash Brossia laivalla. Mahtavaa oli. Sitä en sitten pitkään aikaan päässyt pelaamaan, mutta serkut ostivat pian Gamecuben ja ylijumalapelin: Smash Bros Meleen.

Aivan uskomaton kokemus meinaan. Voiko näin hauskaa olla nelinpelissä! Myöhempinä vuosina sitten huomattiin että tässä on kunnon turnaus-skene ja aivan helvetin kovia pelaajia siinä. Siis youtubessa huomattiin, vielä on turnauksissa käyminen tekemättä. Kyllä sitä olisi kiva siellä turpiin ottaa jotta saisi teoriassa käsityksen pelaajien tasosta. Noh, todettakoon että Melee on loistavaa moninpelihubaa ja tarjoaa turnausfägäreillekin hikisiä käsiä.

Sitten Brawl. Ah Brawl, kompastuminen, hidas putoaminen, Meta Knight ja muutenkin epätasapainosemmat hahmot. Tämä melee-nörttien haukkuma teos. Vaikkei ylläkään Meleen tasolle, pidän Brawlistakin todella paljon. Siis ihan oikeasti hyvin paljon. Toivon kuitenkin että noita vikoja (random kompastuminen c'mon!) korjataan seuraavissa Smash Brosseissa.

E3 ei voi tulla liian aikaisin. Erityisen hyvä juttu että käsikonsolillekin saadaan oma versio, kun osa kavereistani ei aioi WiiU:ta ostaa. Hyvä että tarjotaan vaihtoehtoja. Näiden pelien tekoa ei saa rushia yhtään. Ei mikään kiire kunnes pelit ovat oikeasti valmiita. Tsemppiä Sakurai ja kumppanit!

Kyllä Melee on vain klassikoiden klassikko. Voisin kirjoittaa kyseisen pelin hienouksista eeppisen tekstimuurin, jonka yli mongolitkaan eivät pääsisi Kiinaa valloittamaan, mutta tyydyn toteamaan, että peli taitaa yhä olla se yksittäinen peli, jonka parissa olen käyttänyt enemmän aikaa kuin minkään muun pelin seurassa. Brawl ei iskenyt lainkaan niin kovaa, mutta jos kunhan seuraava Smash Bros näkee päivänvalon, saatan hyvinkin rynnätä Wii U:ta noutamaan.

Lainaus käyttäjältä Vulpes Arctos+

Wii U:n ja 3DS:n tuleva Super Smash Bros. on siis eräs eniten odottamistani peleistä. Uusiksi hahmoiksi toivoisin ainakin Donkey Kong Country -sarjasta tuttua King K. Roolia, sekä Punch Outin Little Mac -nyrkkisankaria. Veikkaisin, että sekä Wii U:lla että 3DS:llä on eksklusiivisia hahmoja, jotka saa avattua toiseen peliin vain laitteet yhdistämällä. Kunhan mukana on runsaasti uusia areenoita sekä makiaa grafiikkaa, olen tyydytetty. Ei silti haittaisi, jos sarja yllättäisi joillain uudistuksilla.

Little Mac on tosiaan melko hyvä kandidaatti kun aletaan miettimään noita hahmoja. Tietyllä tavalla erilainen hamo kuin muut, mutta silti hänelle olisi varmasti helppoa keksiä liikesarjoja. Muistanko ihan väärin, vai eikö kaveri ollut "avustusitemin" roolissa Brawlissa.

Sen enempää miettimättä, niin Chase McCain olisi mielestäni yksi melkoisen hauska lisä hahmorosteriin. Hahmo on siis Wii U:lle ilmestyneen LEGO City Undercoverin päähahmo ja tähdittääpä kaveri myös 3DS:lle julkaistua esiosaa. Palikat ovat melkoisen ikonisia leluja vielä nykyäänkin, joten yksi tämän rodun hahmo olisi hieno lisä. Muutenkin hahmolle mikä hajoaa liitoksistaan (kirjaimellisesti) saisi varmasti hauskoja liikkeitä, etenkin kun hahmolla on Undercoverissakin monia erilaisia asuja. En panisi Lego-teemaista kenttääkään pahakseni.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

N64 on vanhojen setien konsoli

Kylläpäs sait ikivihreän klassikon kuulostamaan irstaalta, hyi kauhistus!

Mutta tuosta irstaudesta puheenollen, niin toivoisin että Smash Brossiin tulisi paljon tissejä, paljon ISOJA tissejä. Ei vaineskaan.. älä Nintendo tee sitä, sillä DOA ja Soul Calibur on sen tontin jo hoitanut mallikkaasti. Poikkeuksena voisi tietty olla Bayonetta, koska olisihan se hauskaa ottaa turpaan nahka-asuiselta kissalta.

Ihan mukavahan pelisarja on kyseessä, tosin lähinnä juurin kavereiden kanssa pelatessa. Meleetä tuli aikoinaan pelailtua hyvinkin paljon naapurissa, kun en itse koskaan Pelikuutiota omistanut. Olihan se mainio peli vaikka en pahemmin koskaan osannutkaan pelata kuin vaan parilla hahmolla. Ganondorfia(lähinnä tuli vain spammailtya sitä yhtä iskua) ja Kirbya tuli pelailtua, ja Kirby onkin ollut ihan Brawlissakin se oma päähahmo.

Sama juttu kävi myös Brawlin kanssa, paitsi että tällä kertaa toinen kaveri omisti Wiin ja Brawlin. Sitä tuleekin aina välillä pelailtua jopa nelistääkin samalla sohvalla, kunhan vain porukka on kasassa. Brawlissa kuitenkin ärsyttää nuo eri hahmojen Smash-iskujen tasapainottomuus (esim. Kirbyn kattila vs. Super Sonic). Onneksi nuo saa otettua pois pelistä. Kiva idea, mutta heikosti toteutettu. Ja tosiaan, peli rikkoo hetkellisesti kaikki ystävyyssuhteet pahimmassa tapauksessa.

Kyllä siis pelisarjan pelejä pelaa ihan mielellään kavereiden kanssa, mutta siihen se valitettavasti jääkin itselläni.

Koska ei ole enää kavereita joiden kanssa samalla sohvalla istuisi pelaamassa, niin odotan hyvinkin innolla 3DS:n peliä ja nettipuolta. Erikoista tästä tekee sen että vaikka Melee olikin aikoinaan mahtava peli jota tuli paljon pelattua, en ole koskaan ollut suuri tappelupelien ystävä. Enkä myöskään ole koskaan pärjännyt niissä, mutta hupia se silti on kun ei liian vakavasti tappeluita ota.

Vanhempi Link ftw.

Lainaus

NintendoAmerica
The Wii Fit Trainer has been announced as a new character in #SmashBros. #nintendo #e3

EDIT: Videota

No hahmo slotteja on näemmä ruvettu tuhlaamaan välittömästi. Wii fit trainer, THE FUCK?!? Nyt viekää se Sakurai johonkin kauas tästä pelistä.

Videota missä Sakurai esittelee uusia hahmoja ja peliä ihan yleensäkkin. Wii Fit Trainer oli tosiaan melkoinen paukku. Kuten kaveri itsekkin sanoo, kukaan tuskin odotti tätä. Kahden version eroista on videossa myös ensimmäiset tiedot, vaikka melko niukasti vielä. Käsikonsolilla on siis enemmän käsikonsolipeleihin perustuvia kenttiä ja kotikonsolilla vice versa.

Naamakirjassa kuva kun Sakurai "testaa" peliä kahden ohjaimen avulla. Eikö sitä toista ohjainta voisi kuitenkin antaa toiselle pelaajalle...

Peli-ilta: Super Smash Bros. Melee!

Pelattiin tosiaan kaveriporukalla wanhaa kunnon Meleetä. Tietenkin parin oluen jälkeen. Jälki on sen mukaista kohellusta, mutta ainakin läppä lensi ihan kiitettävästi. Kumpa seuraavassa Smash Bros.issa palattaisiin edes hieman enemmän tähän Meleen energiajuomapäristelyyn. Brawl tuntui niin auttamattoman verkkaiselta tähän verrattuna.

Itseltäni löytyy originaali N64:lle ja Melee GameCubelle, taitaa Brawl löytyä myös Wiille muuta viimeisintä olen pelaillut vähiten, todella hauskaa touhua kun koko ajan tapahtuu ja paukkuu.
Jos saisivat seuraavaan jo sitten muitakin "kovanaamoja" muista peliuniversumeista, olisipa veikeää saada vaikka Duke Nukem mukaan tai vaikkapa Master Chief.

Olimar liittyy odotetusti uusimman osan hahmovalikoimaan, linkkiä en valitettavasti puhelimella jaksa kaivaa.

EDIT:PIKMIN & OLIMAR

Hienosti paljastivat hahmon samaan aikaan kun Pikmin 3 julkaistiin Japanissa. Hyvä että pitivät Olimarin pelissä, eivätkä korvanneet hahmoa Pikmin 3:n kapteeneilla. Oma fanikuntansa kuitenkin Olimarinkin takana.

Jos ketään kiinostaa nähdä high level SSBM matseja kannattaa katsoa tänä viikonloppuna EVO:a (joka on siis ainaskin länsimaitten suurin tappelupeli turnaus) niin painakaa tästä niin voitte katsoa streamia.

Jos uusi smashi kiinnostaa, kannattaa kurkata ensi yönä kello 2:00 (4 PM Pacific time) alkava Invitational turnaus: http://e3.nintendo.com/tournament/

Osa pelaajistahan on valittu jo Melee-turnareiden sun muun kerman joukosta, ja juontajina toimii tuttuja melee/brawl-puhujia (nimet ja muut tiedot myös aiempaa linkkiä selalemalla. Turnaukseen pyrkiviä muitakin pelaajia näytti olevan runsaasti.

Heitetään hype-junaan vielä tänään julkaistu Palutena.

Lainaus käyttäjältä Wiii

Jos uusi smashi kiinnostaa, kannattaa kurkata ensi yönä kello 2:00 (4 PM Pacific time) alkava Invitational turnaus: http://e3.nintendo.com/tournament/

Osa pelaajistahan on valittu jo Melee-turnareiden sun muun kerman joukosta, ja juontajina toimii tuttuja melee/brawl-puhujia (nimet ja muut tiedot myös aiempaa linkkiä selalemalla. Turnaukseen pyrkiviä muitakin pelaajia näytti olevan runsaasti.

Heitetään hype-junaan vielä tänään julkaistu Palutena.

Vanha SSBB-guru saapui piiiitkästä aikaa boardeille. Mun puolesta saat kurittaa näitä kaikkia "siivottomia" jannuja joita boardeilla nykyään pyörii.. ;)

Osaako joku sanoa miten tuossa turnauksessa kävi? Roundtablessa julkistivat käsittääkseni Pac-Manin mikä nyt ei yllätä ketään. Nuo Mii-hahmot mitkä julkistivat Digital Eventissä kiinnostavat huomattavasti enemmän, kun tuollainen kustomoitava oma hahmo tuntuu loistavalta lisältä sarjaan.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Osaako joku sanoa miten tuossa turnauksessa kävi? Roundtablessa julkistivat käsittääkseni Pac-Manin mikä nyt ei yllätä ketään. Nuo Mii-hahmot mitkä julkistivat Digital Eventissä kiinnostavat huomattavasti enemmän, kun tuollainen kustomoitava oma hahmo tuntuu loistavalta lisältä sarjaan.

Zero Suit Samus(Zero) voitti finaalissa Kirbyn(Hungrybox). Loput tulokset

Ja jatkan omaa ristiretkeäni ja totean Miiden olevan suurinta paskaa mitä uudessa smashissa on. Täysin sieluttomia, värittömiä ja mauttomia. Nintendo stop trying make Mii's a thing, it ain't happening.

Lainaus käyttäjältä YritaEdes+

Lainaus käyttäjältä Muksu+Osaako joku sanoa miten tuossa turnauksessa kävi? Roundtablessa julkistivat käsittääkseni Pac-Manin mikä nyt ei yllätä ketään. Nuo Mii-hahmot mitkä julkistivat Digital Eventissä kiinnostavat huomattavasti enemmän, kun tuollainen kustomoitava oma hahmo tuntuu loistavalta lisältä sarjaan.Zero Suit Samus(Zero) voitti finaalissa Kirbyn(Hungrybox). Loput tulokset

Ja jatkan omaa ristiretkeäni ja totean Miiden olevan suurinta paskaa mitä uudessa smashissa on. Täysin sieluttomia, värittömiä ja mauttomia. Nintendo stop trying make Mii's a thing, it ain't happening.

Aloin katsomaan turnausta ja kadun kyllä etten jaksanut valvoa. Tuo meteli mikä paikalla olevasta yleisöstä lähtee on jotain aivan käsittämätöntä. Desibelit suuremmat kuin kaikissa muissa presseissä yhteensä.

Tuo invitationalin loppuhuipennus ikävä kyllä päättyi promootion kannalta todella surkeasti. Osasyynä varmaan tietämättömyys peliä kohtaan, mutta osoitti selkeästi pelin hidastempoisuuden. + Turnauksen säännöt kusivat lopussa ihan pystyyn. Ei pitäisi olla missään nimessä suotavaa, että häviöllä oleva pelaaja voi voittaa pelin stallimalla kellon kuoliaaksi. Aivan uskomaton sääntöratkaisu vaikka kuinka hupipromoinvitational olikin.

Huomenna olisi uuden hahmon julkaisua luvassa. Perinteikkäistä hahmoista puuttuvat vielä ainakin Captain Falcon, Ganondorf ja Ness, mutta en jaksa uskoa, että millekään näistä varattaisiin näinkään paljoa huomiota, eli eiköhän jokin uusi hahmo ole luvassa. Bayonetta? Cranky Kong? Virtual Boy?

Lainaus käyttäjältä Kingsta+

Huomenna olisi uuden hahmon julkaisua luvassa. Perinteikkäistä hahmoista puuttuvat vielä ainakin Captain Falcon, Ganondorf ja Ness, mutta en jaksa uskoa, että millekään näistä varattaisiin näinkään paljoa huomiota, eli eiköhän jokin uusi hahmo ole luvassa. Bayonetta? Cranky Kong? Virtual Boy?

Toivokaamme, että kyseessä on Jigglypuff. Ei siksi, että kukaan haluaisi sitä, mutta täytyyhän sen olla mukana ihan vain perinteen (tai vitsin) vuoksi.

Lainaus käyttäjältä Kingsta+

Huomenna olisi uuden hahmon julkaisua luvassa. Perinteikkäistä hahmoista puuttuvat vielä ainakin Captain Falcon, Ganondorf ja Ness, mutta en jaksa uskoa, että millekään näistä varattaisiin näinkään paljoa huomiota, eli eiköhän jokin uusi hahmo ole luvassa. Bayonetta? Cranky Kong? Virtual Boy?

Monolithin työntekijöistä on useampi kuin yksi twiittaillut tästä, joten Shulk tulee viimein liittymään rosteriin. Kuten kuuluukin.

Ei kyllä ihan osunut maaliin uudet hahmon omalla kohdallani.
Kaksin kappalein uusia Fire Emblem hahmoja sekä Captain Falcon.

Lainaus käyttäjältä Kingsta+

Ei kyllä ihan osunut maaliin uudet hahmon omalla kohdallani.
Kaksin kappalein uusia Fire Emblem hahmoja sekä Captain Falcon.

Make that kolmin kappalein. Chrom pääsee myös kehiin kuten trailerin loppu osoitti.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Lainaus käyttäjältä Kingsta+Ei kyllä ihan osunut maaliin uudet hahmon omalla kohdallani.
Kaksin kappalein uusia Fire Emblem hahmoja sekä Captain Falcon.

Make that kolmin kappalein. Chrom pääsee myös kehiin kuten trailerin loppu osoitti.

Samalta ne kaikki näyttivät.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Lainaus käyttäjältä Kingsta+Ei kyllä ihan osunut maaliin uudet hahmon omalla kohdallani.
Kaksin kappalein uusia Fire Emblem hahmoja sekä Captain Falcon.

Make that kolmin kappalein. Chrom pääsee myös kehiin kuten trailerin loppu osoitti.

Chrom on osa Robinin FInal Smashia. [spoiler]Tai Chrom on alt. skini Ikelle ja Lucina Marthille.[/spoiler]

Tässä Captain Falcon paljastuksessa on liikaa Fire Emblem hahmoja. Paljastus sisälsi myös liian vähän Ganondorffia.

Muikun paluu on todella hyvä uutinen, ei siitä sen enempää. Olisin tosin halunnut mähdä enemmän muikkua kuin näitä uusia hahmoja. Lucina näyttää pelottavan paljon Martan kloonilta, ollakseen uusi hahmo, joten toivokaamme ettei kyseessä ole pelkkä klooni. Robin vaikutti mielenkiintoiselta kikkailuhahmolta, mutta saa katsoa mihin asti tällainen jack-of-all-trades-master-of-none -hahmo pääsee. Chrome selain on lähes sata varmasti altrenate skin Martalle, assist trophy tai osa jonkun hahmon final smashia.

Hahmoja on nyt 36 jos emme laske mukaan *pthyi* Mii Fighteria *pthyi* ja alkuperäisestä kahdestatoista puuttuvat vielä Ness ja Jiggly. Vähiin käy tila...

Lainaus käyttäjältä Kingsta+

Lainaus käyttäjältä NorsukampaLainaus käyttäjältä Kingsta+Ei kyllä ihan osunut maaliin uudet hahmon omalla kohdallani.
Kaksin kappalein uusia Fire Emblem hahmoja sekä Captain Falcon.

Make that kolmin kappalein. Chrom pääsee myös kehiin kuten trailerin loppu osoitti.

Samalta ne kaikki näyttivät.

Suosittelen vierailua lähimmässä silmälaseja välittävässä liikkeessä.

Hienoa että Fire Emblem saa osakseen rakkautta, tosin tämä johtuu varmasti yksinomaan Awakeningin suuresta menestyksestä. Noh, samapa tuo. Traileri oli hieno, kuten aina sarjan kohdalla ja varsinkin Kapteenin paluu sai sormeni kihelmöimään.

Lainaus

Hahmoja on nyt 36 jos emme laske mukaan *pthyi* Mii Fighteria *pthyi* ja alkuperäisestä kahdestatoista puuttuvat vielä Ness ja Jiggly. Vähiin käy tila...

Jigglyn pää on jo käytännössä vadilla. Ness tulee melko varmasti tekemään paluun, mutta "kloonihahmoja" ei taida tällä kertaa peliin mahtua samaan tahtiin kuin Brawliin. Wolf, Falco, Lucas, kiitos ja anteeksi.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Jigglyn pää on jo käytännössä vadilla. Ness tulee melko varmasti tekemään paluun, mutta "kloonihahmoja" ei taida tällä kertaa peliin mahtua samaan tahtiin kuin Brawliin. Wolf, Falco, Lucas, kiitos ja anteeksi.

Siltä vaikuttaa, vaikka en jigglystä niin paljoa välitä koska en pelaa ko. hahmolla tulisi se minusta silti olla mukana koska oli osa alkuperäistä hahmokaartia ja pallolla on kuitenkin vankka kannattaja kunta.

Hahmo kaartista puuttuu muutama muukin, kuten Meta Knight, GW, Wario, Snake (ei taida palata) ja ROB. Falcon pudottaminen olisi sinänsä outoa, että kyseessä on luultavasti kaikkein poikkeavin 'klooni', varsinkin kun ottaa huomioon että Toon Link on mukana ja hän on selkeämpi klooni kuin Falco. Ganondorfin puute on taas outoa koska se leikkaa yhden suurimmista ja suosituimmista Nintendo hahmoista pois kokonaan.

Ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon. Ei kaikkia brawlinkaan hahmoja paljastettu ennen julkaisua. Toivoa on niin kauan kunnes peli on kauppojen hyllyillä.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Lainaus käyttäjältä Kingsta+Lainaus käyttäjältä NorsukampaLainaus käyttäjältä Kingsta+Ei kyllä ihan osunut maaliin uudet hahmon omalla kohdallani.
Kaksin kappalein uusia Fire Emblem hahmoja sekä Captain Falcon.

Make that kolmin kappalein. Chrom pääsee myös kehiin kuten trailerin loppu osoitti.

Samalta ne kaikki näyttivät.

Suosittelen vierailua lähimmässä silmälaseja välittävässä liikkeessä.

"Et sinä laseja tarvitse, mutta et kyllä mitään näekään." sanoi ajokorttitarkastusta tehnyt lääkärini aikanaan. Olihan tuo kommentti tosiaan liioiteltu, sillä kyllähän vaikkapa tuo Robin eroaa muista Fire Emblem hahmoista aika selvästi. Ajatustasolla nuo miekanheiluttajat ovat kuitenkin omaan makuuni hyvin pitkälti samasta puusta veistettyjä ja kuten joku toinenkin kerkisi jo sanomaan, että nyt tehdään hahmokaartia Super Smash Brosiin eikä Soul Caliburiin.

Lainaus

Ajatustasolla nuo miekanheiluttajat ovat kuitenkin omaan makuuni hyvin pitkälti samasta puusta veistettyjä ja kuten joku toinenkin kerkisi jo sanomaan, että nyt tehdään hahmokaartia Super Smash Brosiin eikä Soul Caliburiin.

Totta. Olisivat voineet jättää vaikka Iken (tai Marthin, mutta hahmo lienee liian suosittu) pois ja tehdä täten tilaa uusille tulokkaille.

Sakurai on nyt hieman selventänyt Lucinan ja Marthin eroja/yhtäläisyyksiä

Lucina on siis käytännössä Roy, sillä erolla, että Roylla on sweet spot kohta miekassa ja Lucinalla ei ole sitä ollenkaan.

Robinistakin on nyt tihkunut lisätietoa. Robinin Levin-miekka aktivoidaan smash-iskuilla ja miekkaa tosiaan voi käyttää vain rajoitetusti, ennen kuin sen täytyy latautua, jolloin hän on käyttää pronssimiekkaa.

Vaikka FE on vihdoin tullut Eurooppaankin ansaitulla rytinällä, niin pienimuotoinen ylibuukkaus hahmokaartissa tällä hetkellä tuntuu olevan. Varsinkin kun vertaa nimikkeisiin nimeltä Zelda, pokemon tai Mario, jotka laajuutensa ja suosionsa puolesta ymmärrettävästi ansaitsevat enemmän hahmoslotteja pelistä.

Retrohahmoista pelissä taitaa tällä hetkellä suurimmassa asemassa olla Little Mac ja pacman kun Ice Climbers ja GW loistavat vieläkin poissaolollaan. En pistäisi näiden kahden hahmon takaisin tulemista pahana, koska molemmat ovat selkeästi pelillisesti ja asemallisesti uniikempia (ja pala nipan historiaa) kuin iso liuta miekkaa heiluttavia Fire Emblemereitä.

Ganondorf ja Wario kuuluvat samaan kastiin Muikun kanssa... fanikunta on olemassa ja peli tarvitsee tällaisia syväpersoonaisia protagonisteja. R.O.B ja Snake nyt alkavat olemaan jo ulkona keskusteluista, mutta rauha heidän muistolleen. Kiva kun kävivät Brawlissa (ja PM:ssä) vaikka brawl itsessään on pelinä aika B-luokkainen.

Pokemoneista näkisin Jigglyn paluun sen "alkuperäisyys"-statuksen vuoksi selkeänä. Pokemoneja on kuitenkin tähän mennessä julkistettu ainoastaan Pika, Chari, lucario ja Greninja. Näkisin että viidennelle popelle olisi hyvinkin tilaa ja Pope trainerin ja pichun kaltaiset hylkiöt eivät paikkaansa kaipaa. Sen sijaan M2:n droppaus pois brawlista oli aika outo ratkaisu.

Koko earthboundin puuttuminen tän hetkisestä rosterista voi johtaa kahteen lopputulokseen: a) Ness vain odottaa paljastustaan tai b) Nintendo pissii yhden pelisarjansa päälle köyhentäen hahmodiversiteettiä ja edelleen osoittaen suurta ihmestystä FE:n suosimista kohtaan.

Sakurai paljasti viikolla miltä 3DS-version päävalikko tulee näyttämään.

IMAGE(http://i.imgur.com/LVQABs2.jpg)

Pakko sanoa, että diggaan siitä millaisia valikoita Sakurai peleihinsä upottaa. Mielenkiinnolla odottelen myös millaisia StreetPass-juttuja peliin on saatu lisättyä. Myös Wii U:lle omistettu "nappula" herättää mielenkiintoa. Kenties 3DS-versiossa voi avata sisältöä ilman, että samaa pitäisi toistaa Wii U-versiossa.

Katselin tuossa noita Nintendon stream videoita SDCC:ltä ja täytyy kyllä sanoa, että huolestuttavan hitaalta uusi smash vaikuttaa, ei pelkästään hahmojen liike ja floatin määrä ilmassa, vaan myös kaikissa liikkeissä joita tehdään, niin jabit kuin smashitkin tuntuvat sisältävän todella suuren wind up ajan ja liikkeet ovat ulkona todella pitkään hitboxin kadottua. Toivon mukaan peliä nopeutetaan muutama pykälä tuosta nykyisestä buildista. Muuten kohtalo on sama kuin brawlilla eli hyllyn nurkassa pölyä keräämässä.

Lainaus käyttäjältä YritaEdes+

Katselin tuossa noita Nintendon stream videoita SDCC:ltä ja täytyy kyllä sanoa, että huolestuttavan hitaalta uusi smash vaikuttaa, ei pelkästään hahmojen liike ja floatin määrä ilmassa, vaan myös kaikissa liikkeissä joita tehdään, niin jabit kuin smashitkin tuntuvat sisältävän todella suuren wind up ajan ja liikkeet ovat ulkona todella pitkään hitboxin kadottua. Toivon mukaan peliä nopeutetaan muutama pykälä tuosta nykyisestä buildista. Muuten kohtalo on sama kuin brawlilla eli hyllyn nurkassa pölyä keräämässä.

Juurikin näin. Buu Nintendo että teette pelin joka soveltuu valtavirran peliviihdekäyttöön enemmän kuin pilkkuja alati nussivaan turnauspelaamiseen! Sietäisitte hävetä...

Onneksi meillä superhooseetosipelaajilla on vielä Gamecube ja Melee jolla voimme hyvillä mielin hakata finaldestinationnoitemsfoxonlyjä seuraavat kymmenen vuotta.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Juurikin näin. Buu Nintendo että teette pelin joka soveltuu valtavirran peliviihdekäyttöön enemmän kuin pilkkuja alati nussivaan turnauspelaamiseen! Sietäisitte hävetä...

Onneksi meillä superhooseetosipelaajilla on vielä Gamecube ja Melee jolla voimme hyvillä mielin hakata finaldestinationnoitemsfoxonlyjä seuraavat kymmenen vuotta.

Miten vitussa se on pelistä jotenkin maagisesti pois, jos peli olisi pykälän pari nopeampi?

Lainaus käyttäjältä YritaEdes+

Miten vitussa se on pelistä jotenkin maagisesti pois, jos peli olisi pykälän pari nopeampi?

Katsoin kirjoittamani tekstin valehtelematta 22 kertaa läpi ja en nähnyt missään mainintaa jossa väittäisin ko. seikan olevan jotain pois valmiista pelistä. Näytätkö tuon kohdan mielellään lihavoimalla?

Nämä ns. turnauspelaajien itkut Smash Bros-sarjaa kohtaan tarjoavat kyllä huvittavinta kamaa pelimaailmassa heti Halo-fanien ja Sony-fanipoikien juttujen jälkeen. Kaikki on Meleen jälkeen ollut niin päin helvettiä kuin vain voi olla ja Nintendon olisi tyyliin pitänyt julkaista vain Melee vikoineen päivineen uudelleen niin nämä pelimaailman kovimmat jätkät olisivat olleet tyytyväisiä. Sieltä on kuitenkin Meleen jälkeen tullut aivan helvetin laadukasta peliviihdettä Brawlin muodossa ja uskallan sanoa että nämä kaksi uutta peliä tarjoavat aivan yhtä suurta hupia vaikka ne wind up-liikkeiden ajat ovatkin hieman pitkään ulkona hitboxin kadottua...

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Katsoin kirjoittamani tekstin valehtelematta 22 kertaa läpi ja en nähnyt missään mainintaa jossa väittäisin ko. seikan olevan jotain pois valmiista pelistä. Näytätkö tuon kohdan mielellään lihavoimalla?

Nämä ns. turnauspelaajien itkut Smash Bros-sarjaa kohtaan tarjoavat kyllä huvittavinta kamaa pelimaailmassa heti Halo-fanien ja Sony-fanipoikien juttujen jälkeen. Kaikki on Meleen jälkeen ollut niin päin helvettiä kuin vain voi olla ja Nintendon olisi tyyliin pitänyt julkaista vain Melee vikoineen päivineen uudelleen niin nämä pelimaailman kovimmat jätkät olisivat olleet tyytyväisiä. Sieltä on kuitenkin Meleen jälkeen tullut aivan helvetin laadukasta peliviihdettä Brawlin muodossa ja uskallan sanoa että nämä kaksi uutta peliä tarjoavat aivan yhtä suurta hupia vaikka ne wind up-liikkeiden ajat ovatkin hieman pitkään ulkona hitboxin kadottua...

No et sanonut, minulla kuohahti yli. Pahoitteluni siitä. Minulla on vain jäänyt hyvin lyhyt pinna mitä tulee näihin kasuaali "pelaajiin" jotka ovat aina itkemässä kuinka competitive scene on pilannut jotenkin maagisesti kaiken smash bros. sarjassa ja jotka ovat aina juhlimassa kun jotakin negatiivista tapahtuu pelien kilpailulliselle aspektille.

Myönnettäköön toki, että olen kyllä poteroitunut omalle puolelleni jo 13 vuotta sitten, joten mielipiteeni on hyvin pitkälle painottunut. Meleetä ollaan pelattu kohta 13 vuotta, koska Brawl ei tuonut minuntavallani pelaaville mitään syytä vaihtaa peliä. Siitä käytännössä otettiin kaikki pois minkä osa pelaajista mielekkäiksi, joten on helppo ymmärtää miksi peliin ei oltu tyytyväisiä ja nyt kun katselee Brawl turnauksia, niin se kertoo omaa surullista tarinaansa kun suurin osa (arviolta 8/10) pelaajasta käyttää vain ja ainoastaan Meta Knightia. Nyt Smash. 4:sen kohdalla on olemassa riski, että se on liian samankaltainen Brawliin. Tällä tarkoitan sitä, että Brawl on mekaniikkojensa ja fysiikkoidensa takia hyvin hidastempoinen, passiivista pelityyliä massiivisesti tukeva ja tämä rankaisi tarpeettomasti agressiivisempia ja kaikkia muita pelityylejä. Tämä tekee Brawlista tylsähkön pelattavan koska, paras mahdollinen taktiikka on kytätä vastutajaa ja yrittää rankaista tätä virheistä ja kun molemmat/kaikki pelaajat noudattavat tätä taktiikka pelin tempo hidastuu mateluksi ja menettää mielenkiintonsa. Siis pelaaja joka jaksaa pisimpään stallata menestyvät parhaiten ja se ei luo mielenkiintoista peli ympäristöä. Toivon että, peli löytäisi jonkin sortin kultaisen keskitien Meleen ja Brawlin välille. En halua Melee 2.0:aa, enkä halua Brawl 2.0:aa, haluan Smash Bros. 4 tai vaihtoehtoisesti smash 64 1.5:den. Smash 4 varmaankin tulee olemaan ihan hyvä peli, mutta riittääkö siinä iloa useaksi vuodeksi eteenpäin on asia erikseen.

Näin ohi mennen mitkä olivat sinun mielestäsi Meleen vikoja?

Lainaus käyttäjältä YritaEdes+

No et sanonut, minulla kuohahti yli. Pahoitteluni siitä. Minulla on vain jäänyt hyvin lyhyt pinna mitä tulee näihin kasuaali "pelaajiin" jotka ovat aina itkemässä kuinka competitive scene on pilannut jotenkin maagisesti kaiken smash bros. sarjassa ja jotka ovat aina juhlimassa kun jotakin negatiivista tapahtuu pelien kilpailulliselle aspektille.

Mikä tekee näistä pelaajista "kasuaaleja" ja vielä enemmän pitää ihmetellä "pelaaja"-termin lainausmerkkejä? Itse pystyn pelaamaan yhtä lailla nelinpelimatsin Hyrule Templessä pelkillä Poképalloilla tai sitten sen kuuluisan kahden Foxin välisen esineettömän taistelun Final Destinationissa, ihan sama minulle ja silti naurattaa tämä lokerointi "kasuaaleihin" ja "tosipelaajiin". Mikään ei anna niin kovaa tyydytystä Smashissa kuin myllyttää elitistiturnauspelaajaa tämän omilla suositussäännöillä, etenkin kun janari on hetkeä aiemmin nostanut hirveän metelin ja kieltäytynyt pelaamasta esineillä tai random levelillä (terkut eräänkin suomalaisen kaupungin Smash-turnausskeneen, oli kiva käydä...). Paljon enemmän nostan hattua nimenomaan niille jotka pystyvät pelaamaan Smasheja näillä molemmilla tyyleillä. Pelin kilpailullinen aspekti on nimenomaan pärjätä pelissä kokonaisvaltaisesti eikä vain yhdellä pienellä osa-alueella (FD + Fox_only + No Items).

Lainaus käyttäjältä YritaEdes+

Näin ohi mennen mitkä olivat sinun mielestäsi Meleen vikoja?

Kai tiedät että jokainen wavedash, grab&smash tai tuplaitemi jonka Meleessä teet, on bugi tai glitchi? Nämä ovat vikoja vaikka ne onkin jalostettu osaksi peliä.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Mikä tekee näistä pelaajista "kasuaaleja" ja vielä enemmän pitää ihmetellä "pelaaja"-termin lainausmerkkejä? Itse pystyn pelaamaan yhtä lailla nelinpelimatsin Hyrule Templessä pelkillä Poképalloilla tai sitten sen kuuluisan kahden Foxin välisen esineettömän taistelun Final Destinationissa, ihan sama minulle ja silti naurattaa tämä lokerointi "kasuaaleihin" ja "tosipelaajiin". Mikään ei anna niin kovaa tyydytystä Smashissa kuin myllyttää elitistiturnauspelaajaa tämän omilla suositussäännöillä, etenkin kun janari on hetkeä aiemmin nostanut hirveän metelin ja kieltäytynyt pelaamasta esineillä tai random levelillä (terkut eräänkin suomalaisen kaupungin Smash-turnausskeneen, oli kiva käydä...). Paljon enemmän nostan hattua nimenomaan niille jotka pystyvät pelaamaan Smasheja näillä molemmilla tyyleillä. Pelin kilpailullinen aspekti on nimenomaan pärjätä pelissä kokonaisvaltaisesti eikä vain yhdellä pienellä osa-alueella (FD + Fox_only + No Items).

Ehkä minun olisi pitänyt käyttää jotain parempaa termiä "pelaajan" sijasta, kuten trollia tai jotain samantyylistä, tämä siis koskee puhtaasti näitä netissä asioista valittavia tapauksia. No kuitenkin, kukin voi toivon mukaan pelata tyylillään omassa piirissään, koska nykyiset karkeasti kärjistäen osapuolet ovat kuin vesi ja öljy. En muista koska olen viimeksi pelannut Hyrule Templeä, mutta aikoinaan kyllä siellä pelattiin paljonkin 4 pelaajan kaikki vastaan kaikki matseja, aika ajoin myös tietyt esineet päällä ja se oli/on varsin nautinnollista. Toki hyvä pelaaja pärjää molemmissa asetelmissa niin Smashin turnaus skenen ympäristössä, kuin tämän tiukan sääntölistan ulkopuolella. Kuitenkin kokisin kilpailullista aspektia esittää parhaiten tilanne jossa pyritään minimoimaan RnG vaikutus peliin, jotta pelaajan taito merkitsee enemmän kuin onni. En erityisesti nauti ja tuskin moni muukaan tilanteessa jossa peli päättyy siihen, että räjähtävä kapseli ilmestyy iskun tielle, se voi olla hauskaa kerran tai kaksi mutta sen jälkeen se rupeaa harmittamaan.

Lainaus

Kai tiedät että jokainen wavedash, grab&smash tai tuplaitemi jonka Meleessä teet, on bugi tai glitchi? Nämä ovat vikoja vaikka ne onkin jalostettu osaksi peliä.

Ne ovat lähes kaikki asioita jotka pelin kehittäjät ovat löytäneet kehitysvaiheessa ja todenneet että ne voi jättää peliin, eli niitä on minusta hieman hankala kutsua bugeiksi tai glitheiksi. esim. wavedash, jump canceled grab, dashdance, mutta mm. moonwalk on ehdottomasti bugi joka, johtuu pelin fysiikasta. Melee kuitenkin koki muutaman fiksauksen NTSC ja PAL versioiden välillä ja näitä elementtäjä ei poistettu.

Norsukampa ei osaa nyt katsoa nenäänsä pidemmälle asiassa. Eli jokainen turnauspelaajakin, voi halutessaan pelata täysin casuaalisti. Se on tässä vaiheessa täysin yksilöllistä, miten pelistä nauttii. Toisille popepallot Hyrulessa on juhlaa, kun taas toinen rakastaa tätä uskoamtonta 20xx kliseetä jossa on kaksi kettua laatalla ilman rihkamaa. Mutta Meleen loisto oli siinä, että sillä oli tarjota molemmat.

Toisin sanoen: Jokaikinen casuaalista pelaamisesta kiinnostunut hankkii Smash 4:n hyllyynsä jos on yhtään kiinnostunut pelisarjasta. He pelaavat sitä sen muutaman kuukauden, kunnes tulee jokin uusi peli mihin jumittua. Nintendo on saanut myydystä kopiosta rahat ja heille on ihan sama, vaikka peli jäisikin alkuhuuman jälkeen käyttäjien hyllyyn.

Jos taas peliin on upotettu syvyyttä, pelin elinkaari voi olla hyvinkin laaja ja se tarjoaa niillekin pelaajille jotain, jotka odottavat ensisijaisesti kilpailullista aspektia. Toisin sanoen, se ei ole keneltäkään pois, vaan se voi ainoastaan lisätä pelin yleistä suosiota ja elinkaarta ja turnauskulttuurin kasvaessa, tuoda Nintendolle todella hyvää mainosta. Osa-alue, josta Nintendo on viimeiset kaksi vuosikymmentä ollut täysin kujalla.

Pelin tempo ja tasapaino ovat uskomattoman tärkeitä tekijöitä siinä, että peliin tulee potentiaalia. Enkä todellakaan usko, että casuaali-jonnen pelaamiseen vaikuttaa piirunvertaa se, jos peli onkin nopeatampoinen ja siinä olisi joitakin piilotettuja tekniikoita. Tempo ja mahdollisuus osoittaa selkeät taidolliset erot ovat kuitenkin ihan spectatorinkin näkökulmasta todella oleellisia. Tiedän monia, jotka eivät piittaa smash-sarjasta, mutta korkean tason pelaaminen kiehtoo, koska peli on niin vauhdikasta. Kuiten Smashin persoonaan kuuluu se, että se omaa luonnostaan keskimäärin 4x korkeamman keston matsia kohden kuin toiset fighterit. Yleensä tämä koko 4min on kuitenkin intensiivistä ja mieluista seurattavaa.

TLDR: Miksi keskittää peli ainoastaan rajatulle käyttäjäkunnalle, kun sen voisi ihan helposti kehittää kaikille? Miksi kieltäytyä hyvästä markkinoinnista, pitkästä elinkaaresta ja ylimääräisestä määrästä tuotantoa ja rahaa?

ps. Tuo WD:n yms linjaaminen "glitcheiksi" on sekin osapuilleen aika vanhan kauran tekstiä. Peli on pelitestattu ja siihen on jäänyt mekaniikkoja, joiden olemassaolo tiedostettiin, mutta joita ei kukaan ikipäivänä osannut kuvitella, että tulee nousemaan siihen suosioon missä se nyt on.

Ilon ja onnen päivä osui eilen kohdalle kun Meta Knight saatiin vihdoin Sakurain toimesta varmistettua peliin. Kyseinen vekkuli oli yksi kolmesta mainistani Brawlissa ja nyt puuttuukin enää Mr.Game&Watch niin mainitrioni on taas kasassa. Metaritari joutui pienehkön nerffauksen uhriksi sillä gliding on riistetty pois jantterin repertuaarista täysin ja up+smash on nykyään jonkinlainen komboliike Sakurain kommenttien mukaan. Myös spämmääjien märkä uni (Pitin forward+smashin jälkeen) loisti ainakin screenshoteissa poissaolollaan joten eiköhän perus-smashikim tällä pallolla muuteta hieman yleisöystävällisempään muotoon..?

Meta Knight on toki tervetullut veteraanisoturi, etenkin mikäli hahmo ei enää dominoi aivan yhtä vaivattomasti kuin edellisessä pelissä. Muistan jo Brawlin julkaisun aikoihin hämmästelleeni, kuinka tavattoman iisisti Metaritarilla mättäminen kävi. Onneksi kukaan kaveriporukastani ei ryhtynyt LIIKAA harjoittelemaan siivekkäällä pallopäällä. Meikäläinen olisi saattanut siinä vaiheessa heittäää itkunsekaisia raivareita Falcolla räpiköidessäni.

Siitä puheen ollen: Toivottavasti Falco paljastetaan lähitulevaisuudessa. En kestä ajatusta, että kaikkien rakastama kalkkuna... Eikunsiis fasaani jäisi pois veteraanien joukosta. Vaikka eihän se tietenkään jää, jos joku Wii Fit Trainer Rainer on hyväksytty mukaan.

Uteliaisuuden vuoksi NK: Mikä oli kolmas suosikkisoturisi? Mr. Game & Watchia en suostu käsittämään, mutta en kehtaa kritisoida koska aika varmasti ottaisin jätkältä turpiin Brawlissa. :D

Lainaus käyttäjältä Vulpes Arctos+

Uteliaisuuden vuoksi NK: Mikä oli kolmas suosikkisoturisi? Mr. Game & Watchia en suostu käsittämään, mutta en kehtaa kritisoida koska aika varmasti ottaisin jätkältä turpiin Brawlissa.

Pyhä kolminaisuus muodostui tosiaan siis Meta Knightin ja Mr.G&W:n lisäksi Greilin palkkasoturien pomo ja Black Knightin kellistäjä, Ike. Lisäksi paikka paikoin tuli käyteltyä Diddy Kongia ja Pikachua mutta nuo kolme ensin mainittua olivat ylivoimaisesti kovimmassa kulutuksessa.