Pelaaja-lehti 149 helmikuu -palauteketju / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Pelaaja-lehti 149 helmikuu -palauteketju

Hyvää helmikuuta kaikille!

Joidenkin tilaajien postiluukuista saattaa tänään tipahdella uusin Pelaaja ja lopuille huomenna. Kaupoissa lehti on perjantaina. Kannessa komeilee Warhammer: The End Times - Vermintide, jonka paljastamme mitä ilmeisemmin ensimmäisenä maailmassa, kiitos hyvän ajoituksen ja tähtien asennon!

Tuttuun tapaan palautetta lehdestä ja sen sisällöstä voi jättää tähän ketjuun. Jos on ongelmia tilauksen kanssa, ottakaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluumme (tiedot mm. sivun alalaidassa).

katoin että prkl uusi warhammer tulossa mutta sitten tipahdinkin maan pinnalle kun selvisi että se on taas yksi lisää left 4 dead tyllisistä peleistä joka ei itseä kiinosta yhtään :(

edit :tyylikäs kansi kyllä muttä vähän epäilen että moni ei tule tykkään :)

Erittäin tyylikäs kansi, ja Pyykköseltä erittäin persoonallinen ja hyvä kolummi. Säästelen lehteä huomiselle junamatkalle.

Mieletön tämä helmikuun lukupaketti. Noiturista luki mielellään, mutta Vermintide vei kyllä potin ja kiinnostus nousi kyllä mokomaa kohtaan. Kudos ja kiitos!

Kuvat Vermintidestä sekä kannessa että itse artikkelissa olivat kovin tummia, eikö parempaa materiaalia irronnut? Noh, toivottavasti lehti myi kannesta huolimatta, olihan se sentään maailman ensiesittely, vaikkei peli niin kiinnostavalta vaikutakkaan...(40K for life)

Ja hei! Majora's Maskin arvostelu oli jollain tavalla kovin tyhjän tuntuinen. En saanut oikein käsitystä tekstistä että pitikö arvostelija pelistä vai ei.

Lainaus

pelimaailma on rakennettu tavalla joka on vielä 15 vuoden jälkeen on vertaansa vailla

parannellut tekstuurit, raudanluja ruudunpäivitys

ansaitsee tulla koetuksi uudelleen 3DS:llä

Tuossa nyt ehkä ne positiivisimmat asiat mitä sain tekstistä irti. Ei siis oikein mitään itse pelin pelaamiseen liittyviä huomioita. Miten toimivat muutetut pomotaistelut? Onko Zorana helpompi liikkua hidastetulla vauhdilla vai oliko muutos turha? Helpotusta tuovat kyllä, mutta vievätkö ylimääräiset tallennuspisteet pois sitä alkuperäisen pelin kuumotusta ja paniikinomaista tunnelmaa? Oliko uudistettu Song of Double Time hyvä muutos? Ei myöskään mainintaa siitä että peli tukee "New" 3DS:n C-tikkua kameran ohjaukseen. Äyh, kenties turhia uteluita nämä, mutta jotenkin vain tuntui siltä että arvostelun ensimmäinen kappale oli lähinnä tyyliin "Kulttiklassikko palaa. Peli alkaa ja maailma pitää pelastaa." Puolet arvostelusta siis alustusta siitä että mikäs peli on kyseessä. Kenties vain liian vähän palstatilaa annettu? Mainitsitte että tahdotte laittaa lyhyemmän arvostelut nettiin ja antaa enemmän tilaa lehteen, mutta ei kai niitä sivuja pidä kuvilla täyttää?

Puhumattakaan sitten niistä negatiivisista asioista mitä tuodaan esiin tuossa Majora's Mask arvostelussa! ...eli ei mitään? Miksi pelin arvosana ei sitten ollut vaikka 10? Ehkä en osaa vain lukea arvosteluja sitten, mutta koska negatiivisia asioita ei mainittu ollenkaan ja positiivisia oli jonkin verran, voisin helposti tuon tekstin perusteella arvosanan olevan 7. Vai oliko se niin että Zelda-pelien arvosana lähtee kahdeksikosta?

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Puhumattakaan sitten niistä negatiivisista asioista mitä tuodaan esiin tuossa Majora's Mask arvostelussa! ...eli ei mitään? Miksi pelin arvosana ei sitten ollut vaikka 10? Ehkä en osaa vain lukea arvosteluja sitten, mutta koska negatiivisia asioita ei mainittu ollenkaan ja positiivisia oli jonkin verran, voisin helposti tuon tekstin perusteella arvosanan olevan 7. Vai oliko se niin että Zelda-pelien arvosana lähtee kahdeksikosta?

Vain arvostelija itse voi vastata näihin kysymyksiin, mutta onko nuo viimeinen kappale kenties kommenttia sen suhteen, että pitäisikö Pelaajankin ehkä luopua numerollisista arvosanoista? ;)

Hymiöstä huolimatta oikea kysymys, mitä mieltä lukijat ovat? Palvelevatko arvosteluiden arvosanat teidän tarpeitanne? Pelaajahan aloitti aikoinaan musiikki- ja elokuva-arvosteluista tutulla viiden tähden systeemillä, mutta se koettiin silloin lukijoiden keskuudessa liian epätarkaksi.

Lainaus käyttäjältä Miika Huttunen+

Hymiöstä huolimatta oikea kysymys, mitä mieltä lukijat ovat? Palvelevatko arvosteluiden arvosanat teidän tarpeitanne? Pelaajahan aloitti aikoinaan musiikki- ja elokuva-arvosteluista tutulla viiden tähden systeemillä, mutta se koettiin silloin lukijoiden keskuudessa liian epätarkaksi.

Numerot ovat OK niin kauan kun se numero on linjassa itse arvostelutekstin kanssa. Legendaarinen Edge on siitä syystä lähellä sydäntäni että vaikka se numero onkin niin kovin pienellä siellä sivun alakulmassa, saa siitä jo pitkältikin kuvan pelin lopullisesta laadusta tekstiä edes vilkaisematta. Toki ne hyvät asiat ja lapsukset löytyvät sitten itse tekstistä mutta kympin peli on nimenomaan kympin peli eikä siitä vikoja löydy vaikka kuinka tekstiä kävisi suurennuslasin kanssa läpi. Dempan esimerkki ylempänä oli mainio. Jos ei arvostelutekstissä mainita pelin mahdollisia vikoja, silloin numeron pitäisi myös rinnastaa pelin laatua. Jos pelissä ei ole vikoja ja se on kaikin puolin kaunis ja loistava videopeli niin ka-boom baby ja täydet pisteet tiskiin ja jos siitä jotain mainitsemisen arvoista löytyy niin ilmoitus tästä kuluttajalle arvostelutekstiin ja numeroa luonnollisesti alemmas.

Toinen vaihtoehto olisi myös numeron korvaaminen plussilla ja miinuksilla ja mielellään ilman näitä ulkomaan medioista tutuksi tulleilla hassutteluilla. Jos Batman Arkham Cityn plussiksi lasketaan "Batman on niin cool äijä", ollaan peliarvostelussa menty pahasti metsikköön mutta Playboyn, Tuning-lehden tai länsinaapurista tutun Slitz-lehden lukijoiden mieltymykset ollaan varmasti täytetty. Plussat ja miinukset on myös hyvä läpileikkaus itse arvostelutekstistä.

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Ja hei! Majora's Maskin arvostelu oli jollain tavalla kovin tyhjän tuntuinen. En saanut oikein käsitystä tekstistä että pitikö arvostelija pelistä vai ei...

Kiitos palautteesta! Hyviä ja aiheellisia kommentteja.

Majora's Maskin arvostelulle varattu palstatila oli varsin lyhyt, joten monet mainitsemistasi pelimekaaniikkaan liittyvistä asioista jäivät valitettavasti tekstistä pois. Ensimmäinen puolisko on pohjustusta pelin tarinalle ja sen syntytaustalle siksi, että kyseessä on pelisarjan sisälläkin pienoinen outolintu. Näin toivottavasti myös Majoraan vihkiytymättömät lukijat pääsevät paremmin perille siitä, miksi pelille on muodostunut mainittu kulttimaine.

Negatiivisia elementtejä on haastavaa nostaa oikein esille silloin, kun merkkimäärä on vähäinen. Jos ongelmaa sivuaa lauseen tai kahden verran: "Juttu X on vähän hanurista," jäävät perustelut helposti uupumaan, eikä lukija saa kommentista paljoakaan irti. Jos perusteluille taas suo kokonaisen kappaleen, pian huonojen puolten ruotiminen syökin jo merkittävän osan koko tekstistä.

Lopputulema tällaisessa tasapainottelussa on helposti teksti, joka on hieman liian hajuton ja mauton. Pyrin ottamaan tästä opiksi :)

Lainaus käyttäjältä Miika Huttunen+

Hymiöstä huolimatta oikea kysymys, mitä mieltä lukijat ovat? Palvelevatko arvosteluiden arvosanat teidän tarpeitanne? Pelaajahan aloitti aikoinaan musiikki- ja elokuva-arvosteluista tutulla viiden tähden systeemillä, mutta se koettiin silloin lukijoiden keskuudessa liian epätarkaksi.

Itseä ei ainakaan haittaisi yhtään jos numerot poistettaisiin. Silloin harvoin kun arvosteluja luen niin kyllä tekstin sisältö ratkaisee ja numero on täysin turhanpäiväinen. Ja eipä tuo 1-10 arvosteluasteikko ole sen tarkempi kuin mitkään tähdetkään, jos tarkkuutta jotkut vaatii.

Arvosanoilla on muutenkin nykyään liian suuri painoarvo lähes kaikessa yhteiskunnassamme, joten ei olisi pahitteeksi, jos edes viihteessä säästysimme kaiken muottiin vääntämisltä ja vertailulta. Itse en peliarvostelun numerolla tee yhtikäs mitään, 30 vuotta videopelejä pelanneena luotan omaan kykyyni arvioida, mikä on minun makuuni ja mikä ei. Tekstin pohjalta voi sitten katsella vähän tarkemmin, onko pelissä suuria ongelmakohtia tai jotain poikkeuksellisen merkillepantavaa.

Tämä on on tosin pitkään pelanneen ja melko valikoivan maun muodostaneen pelaajan mielipide, minulle tarttuu useimmin mukaan jotain persoonallista ja nicheä kuin isoin megapläjäys arvosanasta riippimatta, joten peliarvostelun merkitys on minulle joka tapauksessa erittäin pieni pelin laatua arvioitaessa, kriteerini ovat sen verran eriävät valtavirrasta.

Mitä pikemmin pääsemme takakireästä "74 ja puoli" -mentaliteetistä irti, sen parempi. Arvosamnat ruokkivat juuri sitä kaikkea negatiivista, mitä pelialalla on viime vuosina ollut havaittavissa. Epäkohtiin pitää tottakai puuttua kaikessa uutisoinnissa ja arvioinnissa, se on kuluttajien palvelemista, joka ainakin minun silmissäni on lehdistön pääasiallinen velvollisuus, mutta internetissä vallalla olevaan pikkusieluiseen pilkunnussintaan ei kannata ainakaan antaa yhtään enempää eväitä, päinvastoin.

Eurogamerin ilmoitettua luopuvansa ainakin osittain arvosanoista, he saivat minusta yhden lukijan lisää rohkeutensa ansioista, aiemmin en ole noteerannut heitä millään tavalla.

Tuohon arvosanajutskaan, mua arvosanat lähinnä ohjailevat lukemaan arvosteluja sellaisistakin peleistä, jotka eivät itseäni genrensä tms. puolesta kiinnostaisi. Täysi kymppi tai rupunen vitonen houkuttelevat lukemaan ja ottamaan selvää, minkä peli tekee loistavasti/huonosti. Jos arvosanoista luovuttaisiin, niin tilalle toivoisin sitten jotain boxia missä on lyhyesti pelin hyvistä ja huonoista puolista, esim. plussien ja miinusten tyyliin. Nämä Pelaajan valinta- ja Pac-man -merkit ovat jo aika kivoja symboleja jotka toimivat pelin laadun osoituksena ilman arvosanoja.