Mobiilipelit, uuden alku - kaiken loppu!? / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Mobiilipelit, uuden alku - kaiken loppu!?

Kaikki ovat varmasti kuulleet näistä seitsemänkymmenenyhdeksän sentin Omena-peleistä. Angry Birds hyvänä esimerkkinä.

Mobiilipelit haukkaavat koko ajan isompia paloja etenkin käsikonsolibisneksestä, joka taas ei (todennäköisesti) ole Sonysta ja Nintendosta ollenkaan hyvä asia. Applen iOS, Googlen Android, Nokian Symbian ja MeeGo sekä Microsoftin Windows Phone 7 näyttävät kelpaavan asiakkailleen, jos he haluavat pelata muualla kuin kotona television ääressä. <!--break-->

Minä voin tunnustaa, että olen ladannut maksullisia pelejä ihan vain siksi, koska ne ovat halpoja. Ja tämä on (onko?) mielestäni suurin vahinko, minkä voi ajan myötä tehdä. Jos vuodesta toiseen ostelee 79 sentin pelejä, niin siitä ajan kanssa muodostuu iso lasku.

Kännykällä pelaamininen on minulle ristiriitainen juttu. Bussia odottaessa saattaa kaivaa Omenan taskusta ja alkaa possuja pommittamaan. Tai kotona, jos ei jaksa konsolia avata, niin puhelinhan se sieltä taskusta tulla tupsahtaa.

Minulle se aito ja oikea taskupelikone on käsikonsoli. 3DS, DS, PSP ja Vita ovat tehty sitä varten, mitä varten niitä useimmiten käytetään.

Eli pelaamiseen.

--

Mitä sinä pelaat mobiililaitteellasi? Oletko jäänyt koukkuun ja paistanut munakkaan?
Millainen asema käsikonsoleilla on muutaman vuoden kuluttua? jne........

Jatkakaa te tästä.

Hieno aihe. Itsellä muhii taskussa Samsungin älyluuri ja ainoat pelit mitä sille tulee latailtua ovat ilmaisia. Vihaiset Linnut löytyvät kaikki ja on siellä pari muutakin ilmaista peliä ja näitä pelanneena täytyy sanoa, että mistään näistä en maksaisi senttiäkään. Ihan hauskaa puuhaa noin minuutiksi, kunnes alkavat tympiä ja vituttaa. Eivät ole kyllä mitään näiden oikeiden kannettavien pelien rinnalla. Tarkoitan tällä esimerkiksi Nintendon konsoleilla esiintyneitä Pokemoneja, Marioita ja monia muita.

Mielestäni kännykkäpelien ja kannettavien pelikonsolien peleillä on niin valtaisat erot, että en todellakaan usko niiden pystyvän suistamaan käsikonsoleita pois kartalta, ainakaan näitä Ninskan omia versioita, Sonysta en osaa sanoa. Alle euron maksava Angry Birds on kuitenkin kokemuksena kivikautinen kun sitä verrataan vaikkapa huomattavasti kalliimpaan Mario Karttiin. Mielelläni maksan MK7:n tapaisista pelikokemuksista myös tulevaisuudessa. Enkä henkilökohtaisesti usko kännyköiden pääsevän pelikoneiden tasolle pelien syvyydessä ja tasossa, ainakaan lähiaikoina.

Lainaus

Mitä sinä pelaat mobiililaitteellasi? Oletko jäänyt koukkuun ja paistanut munakkaan?
Millainen asema käsikonsoleilla on muutaman vuoden kuluttua? ........

tällä hetkellä, kun yritän pelaa 2€ fruit ninjaa nokia puhelimellani, koko kännykkä tilttaa, angry birdsissä pisteiden ja lintujen tilalla on mustat neliöt ja doodle jumpissa ei toimi puhelimen kääntely. Tällä logiikalla ne pelit, jotka eivät toimi ei ainakaan kannattaisi laittaa myyntiin tai edes korjata nuo suuret bugit. En siis pelaa mobiililaitteilla (inc. Nintendo DS lite ja Nokian C6-01 puhelin, koska en ole löytänyt hyviä pelejä ds:lle ja kännykkäni ei toimi. )

ps. kohta lentää tää puhelin ikkunasta ulos, jos kerrankin vielä valittaa järjestelmävirheestä ja puhelimen alustamisesta kun käynistän sen.

Julkisilla lähes aina matkustavana tulee iOS-plattiksen peleihin laitettua eniten aikaa kaikista konsoleista. Valtava valikoima takaa että valtaosa peleistä on kuonaa, mutta kyllä niitä "oikeisiin peleihin" rinnastettavia helmiäkin löytyy.

Omat suosikkini ovat vuosien varrella olleet Tiny Tower, Fieldrunners, DoDonPachi Resurrection, Zen Boundit, Bejeweled (Blitz-tila), Peggle, Plants Vs. Zombies, Space Invaders InfinityGene, Dungeon Raid, Death Rally, Bike Baron ja iPadillä Machinarium.

Kyllä näille mobiilialustoille voidaan kehittää erinomaisia pelejä, jos ne tehdään laitteen ehdoilla. Surkeimpia tekeleitä ovat mielestäni olleet virtuaaliohjainta näytöllä simuloivat pelit lähes kautta linjan.

Itse olin hyvinkin aktiivinen iOS-pelaaja vielä reipas vuosi sittten, kunnes iski totaalinen tylsistyminen siihen keskinkertaisuuden ja melkein toimivien pelien sumaan, joka odottaa toisella iLuurini ruudullisella. Hipaisunäytöllinen puhelin on mahtava keksintö ja pelilaitteena sellainen hakee vertaistaan laitteen ehdoilla suunniteltujen pelien kanssa. Kaikenlaiset pulmapelit maistuvat vieläkin varsinkin köhvessassaköh ja niiden lyhyet kentät ovat omiaan lyhyehköihin sessioihin. Omat lempimobiilipelini ovat tällä hetkellä Cut the Rope, Where's My Water? ja Bike Baron. Vanhemmat suosikit ovat PvZ, Mirror's Edge ja erinomainen Soosiz.

Parhaat iOS pelit ovat sellaisia, joissa tarvitaan pääasiassa yksi käsi. Gameloftin kopioräiskinnät, kuten N.O.V.A ja Modern Combat, omaavat ihan ok kontrollit ja kohtuu pelisuunnittelun, mutta takaraivossa nakuttaa koko ajan, että kyseiset pelit olisivat mukavampia fyysisellä ohjaimella. Twin stick shootterit, kuten MiniGore ovat sieltä monimutkaisimmasta päästä toimivia "hipaisupelejä". All in all, mobiilipelit tulee kehittää laitteiden ehdoilla konsolipelien muottiin vääntämisen sijaan. Jos haluan pelata yli 20 minuuttia, avaan koneen tai boksin. Jos tarve on kymmenen minuutin tappamiselle, kaivan kännykän taskusta. Pitkät kentät eivät sovi siihen tarkoitukseen.

Mitä tulee Angry Birdsiin, ennustan kyseisen pelisarjan hidasta kuolemaa, jos Rovio ei tee jotain oikeasti uutta sillä saralla. Omistan vain originaalin painoksen, jota en ole juuri pelannut neljän ekan maailman täydellisen läpäisyn jälkeen. Myönnän, että pelasin kyseistä peliä vähän liikaa, mutta täysin saman kaavan toistaminen kolmen pelin ja lukemattomien lisäkenttien ajan ei taida kannattaa pitkässä juoksussa. Angry Birds on mobiilipelien Call of Duty, monessakin mielessä.

Mulla on pelialustana iOS ja Android puhelimissa. Pelejä löytyy molemmista puhelimista enemmän kuin tarpeeksi, kuitenkin mä pelaan puhelimella ääriharvoin.

Saatan kuluttaa aikaa jossain reissussa, mutta useimmiten mukana kulkee läppäri jokatapauksessa ja sillä se aika kuluu kivemmin. Kotona en pelaa lähes koskaan puhelimillani. Välillä jopa naurattaa, kun ympärillä on paljon mobiililaitteilla pelaavia ihmisiä ja itseä ei vaan kiinnosta sen kummemmin.

Käsikonsoleilla pelaan huomattavasti enemmän ja pelilaitteena reissussa ne ovatkin ykkösvalintojani. Muksun kanssa olen vähän samoilla linjoilla käsikonsoli vs mobiili-asetelmasta. Lisäksi omiin mieltymyksiini kosketusnäytöllä pelin kontrolloiminen ei vaan ole niin miellyttävää, kuin perinteisillä konsolinamiskoilla.

Angry Birdsistä mä en kommentoi mitään, se on niin ylihypessä tällä hetkellä että saan siitä kylmiä väreitä.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Hieno aihe. Itsellä muhii taskussa Samsungin älyluuri ja ainoat pelit mitä sille tulee latailtua ovat ilmaisia. Vihaiset Linnut löytyvät kaikki ja on siellä pari muutakin ilmaista peliä ja näitä pelanneena täytyy sanoa, että mistään näistä en maksaisi senttiäkään. Ihan hauskaa puuhaa noin minuutiksi, kunnes alkavat tympiä ja vituttaa. Eivät ole kyllä mitään näiden oikeiden kannettavien pelien rinnalla. Tarkoitan tällä esimerkiksi Nintendon konsoleilla esiintyneitä Pokemoneja, Marioita ja monia muita.

Mielestäni kännykkäpelien ja kannettavien pelikonsolien peleillä on niin valtaisat erot, että en todellakaan usko niiden pystyvän suistamaan käsikonsoleita pois kartalta, ainakaan näitä Ninskan omia versioita, Sonysta en osaa sanoa. Alle euron maksava Angry Birds on kuitenkin kokemuksena kivikautinen kun sitä verrataan vaikkapa huomattavasti kalliimpaan Mario Karttiin. Mielelläni maksan MK7:n tapaisista pelikokemuksista myös tulevaisuudessa. Enkä henkilökohtaisesti usko kännyköiden pääsevän pelikoneiden tasolle pelien syvyydessä ja tasossa, ainakaan lähiaikoina.

Tämä! Kaikkialla kauhistellaan kuinka Apple, Samsung ja kumppanit ovat valtaamassa 79-sentin peleillään (siis puhun ELEKTRONISISTA peleistä) Nintendon ja Sonyn hallitsemat markkinat. Koko väitehän on täysin absurdi. Sama asia kuin ennustaisi HC PC-pelaamisen kuolemista, koska Farmville ja Flash pelit.

En itsekkään usko tähän mobiilipelien maailman valloitukseen. Yllättävän hyviä ne parhaimmillaan kyllä on kunhan kontrollit on saatu kuntoon edes puoliksi. Taidan olla niitä harvoja jonka luurista ei vihaisia lintuja löydy koska en vaan näe siinä pelissä mitään hienoa tai ihmeellistä. Muutama muu kyllä löytyy kuten boom beats, NFS:shift, GT Racing Motor Academy HD , Spider-Man: Total Mayhem HD .

Boom beats taisi maksaa kolme euroa ja loput ei maksaneet mitään kun nokialla oli kesällä kampanja jossa oli kohtuu läjä pelejä ilmaiseksi.

Itselläni ei ole mitään noita mobiilipelejä vastaan, mutta ei pahemmin myöskään kiinnostustakaan niitä kohtaan. Varmaan johtuu siitä, etten ole koskaan omistanut mitään älypuhelimia, vaan aina omistanut ns. peruskännykän missä ei ole edes kosketusnäyttöä. Lisäksi omistan jo PSP:n, millä pystyn pelaamaan jo niitä mieluisia pelejä ja keskeyttää pelin koska tahansa, kiitos PSP:n ominaisuuksien. Vaikka näin onkin, niin olen monesti jäänyt melkein koukkuun matopeliin :D. Varmaan ainut mobiilipeli, mitä tulee vieläkin pelattua lyhyitä sessioita esim. juuri ennen sängystä nousemista.
Hiukan minuakin kyllä ärsyttää tuo, että muka mobiilipelit tappavat konsolipelaamisen..jotenkin ei vaan usko siihen.

Ei nämä halvat pelit mitään uhkaa. Kyllä ihmiset ymmärtävät että 0,79€ kokemus on täysin erilainen kuin 69€. Meille peruspelaajille mobiilipeleillä ei ole kovin paljon tarjottavaa, joskin juuri julkisilla kulkuneuvoilla kulkevat saattavat hyödyntää kännykäänsä ajan tappamiseen, tai possujen.

Sen sijaan ihmiset jotka eivät normaalisti pelaa, ovat enemmän innoissaan Angry Birdsistä ja muista. 5 vuotias sukulaistyttö pelaa aina innoissaan, kuten myös hänen isänsä. Ja he eivät muuten pelaa mitään.

Itselläni on omaan Galaxyyn hommattuna vaikka mitä, jos joskus tulisi tilanne että tarvitsisi aikaa tappaa, mutta enemmän tulee silti netissä surffailtua kuin pelailtua. Huvin vuoksi tuli GTA3 ostettua, ja vaikka en ole sitä aktiivisesti pelannut niin satunnaisesti käynnistän pariksi minuutiksi ja päivittelen sitä että miten teknologia kehittyy.

Kyllä tosipelaajat niitä tosipelejä ostaa vaikka olisi kaikki mobiilipelit ilmaisia.

Kauppiksessa & linja-autossa tuli usein tahkottua iPhone 4S:lläni paljon erillaisia mobiilipelejä. Etenkin Clash of Clans, Rayman Jungle Run & Temple Run 2 ovat nousseet suosikeiksi. Nykypäivänä en pelaa enää yhtä paljon mobiilipelejä, nyt kun olen valmistunut kauppiksesta & hillun tällä hetkellä kotona odottamassa armeijan alkua. Tästä voikin päätellä, että pelaan mobiilipelejä enemmän matkoilla, kuin kotona. Uskon kuitenkin palaavani mobiilipelien maailmaan armeijan aikana, pitkien bussimatkojen ajantapoksi

En itse usko, että mobiilipelit tulevat radikaalisti muuttamaan AAA-pelien kehitystä. Mobiilipelit tuovat uutta yleisöä pelialalle, joista pieni osa saattaa myöhemmin innostua tietokone- ja konsolipeleistä.

Ehkä ainoa kännykkäpeli mitä olen jaksanut pelata yli kymmenen tuntia on Tetris. Oma kännykkäni on vanhan koulukunnan sininen nokialainen, jolla on turha kuvitella pelaavansa edes kärttylintuja. Käytän kännykkää harvoin ja arvostan niissä kestävyyttä, pientä kokoa ja halpaa hinta. Siksi en käytä "älypuhelimia". Asiaa ei auta että pelikäytössä Analogiset painikkeet ja tatit pieksevät kosketusruuduista ilmat pihalle. Eli jos matkustelen, mukana kulkee jompi kumpi Sonyn taskukonsoleista. Pakko vielä mainita että työssäni tuo puhelinparka on putoillut lukemattomia kertoja maahan tai muuten kärsinyt ja edelleen se pelittää. Samaan älypuhelimet eivät varmasti pääse.

En oikein arvosta mobiilipelejä. Jotain niiden laadusta (tai omasta pelimaustani) kertoo, että paras pelaamani "mobiili"peli on NetHackin Android-versio, ja sekin on oikeastaan PC-pelin porttaus mobiililaitteille. Toisia mobiilipelejä/sovelluksia, joista olen nauttinut ovat shakki ja erilaiset emulaattorit, eikä näidenkään tapauksessa voi oikeain puhua mobiilipeleistä. Toki pelasin aikoinaan Angry Birdejä kohtalaisella innolla, mutta ähky iski melko nopeasti. Mikäli pitäisi matkoilla pelata jotakin, 3DS hoitaa homman kotiin.

Mobiilipeleissä voisi olla potentiaalia, mutta se hukkuu liian usein liikaan rahanahneuteen ja hyvien pelien hukkumiseen muun muassa EA:n isolla rahalla markkinoimien "pelien" alle. Jotta kunnolliset mobiilipelit voisivat tulla yleisempään tietoisuuteen, tarvittaisiin jonkinlainen mobiili-Steam/Desura, jossa sonta ei pääsisi niin helposti läpi kuin Google Playssä.

Mitä tulee väitteeseen, että mobiilipelit uhkaavat AAA-pelejä, niin sellainen on mahdollista vain maailmassa, jossa kaikki muut paitsi kasuaalipelaajat tapetaan sukupuuttoon. Sitä päivää odotellessa.

Kyllähän noita mobiilipelejä on kuluneen vuoden aikana tullut pelattua ja tosiaan tuo Andzerxin mainitsema Rayman Jungle Run on kyllä helposti mobiilipelien parhaimmistoa. Tuon lisäksi luurista löytyy myös mm. Cut the Rope Experiments, sananmuodostuspeli Wordament sekä Gameloftin näyttävät ja kunnianhimoiset, mutta luurin kosketusnäytöllä hiaman heikosti toimivat autopeli Asphalt 7 ja CoDia/Battlefieldia apinoiva Modern Combat 4......etenkin jälkimmäisen kanssa meinaa välillä mennä totaallisesti hermot kun ohjattavuus kosketusnäytöllä on välillä kerrassaan onnetonta, mikä nyt tuskin yllättää ketään. Gameloftille kuitenkin pisteet yrittämisestä ja heidän peleissään on kyllä ainakin tuotantoarvot aina todella korkealla ja grafiikka mobiilipelien mittapuulla suorastaan häikäisevää, mutta FPS pelit eivät kertakaikkiaan taivu ainakaan kännykän pienelle näytölle.

Joten kyllä olen tässä hiljalleen mobiilipeleille lämmennyt, mukavahan noita on pelata aina silloin kun ei konsoleiden/PC:n äärellä ole, eikä parempaakaan tekemistä löydy. Vihaisiin lintuihin kyllästyin jo kauan sitten, eikä se auta asiaa yhtään että samaa ideaa vain kierrätetään eri teemoilla (Rio, Space, Star Wars)....myös SuperCellin Cash of Clansin kaltaiset PaytoWin-kaltaiset pelit kierrän kaukaa, jos Suomalaiset mobiilipelifirmat eivät parempia peli-ideoita keksi, niin en niitä myöskään tue....Roviokin voisi nyt vihdoin ja viimein kehittää jotain aivan uutta, mutta tuskin kultamunia munivaa lintua aikovat tappaa ennenkuin se on lypsetty kuiviin.

Ja todella ne jotka väittävät mobiilipelien uhkaavan perinteistä konsoli/PC-pelaamista eivät selvästikkään tiedä mistä puhuvat, sen nyt jo todistaa pelkästään GTA V:n viimeaikainen menestys

Jotenkin on iskenyt sellainen tunne, että mobiilipelien kupla tulee parin vuoden sisällä puhkeamaan. Ellei se ole sitten jo alkanut....

Ei siinä. Hyviä mobiilipelejä tulee varmasti vielä tulevaisuudessa, mutta eivät ne millään tavalla uhkaa oikeita konsoleita. Sure, käsikonsoleille ne antavat haasteita, mutta Vita ja 3DS kilpailevat kuitenkin aivan eri sarjassa kun puhutaan pelien laadusta ja niiden tuomasta arvosta.

Kännyköiden kaupat pursuavat toisiaan kopioivia jäätävän surkeita tekeleitä, joista suurin osa on ilmaisia. Valtava määrä kehittäjiä on haistanut rahan, joten jokainen haluaa jonkilaisella virityksellä kokeilla jäätä. Jossain välissä ihmiset varmasti kyllästyvät pelaamaan luokattomia kopiotekeleitä. Etenkin kun käsikonsolilla voi saada niitä "oikeita" pelejä.

Jos Sony ja Nintendo toisivat omille laitteilleen 40 euroa maksavien pelien lisäksi noita 0,99$ maksavia Angry Böördejä, niin voisivat puolestaan nakertaa Applen ja kamujen pelaajia. Saisi samalla laitteella pelattua molemman ääripään pelejä.

Tuli tsekattua classic game roomin gamestick "arvostelu" ja kiinnostuin tuosta vaikka muuten ei ole nuo android konsolit kiinnostaneet ollenkaan. Tuohan on siis n.usb tikun kokoinen härpäke joka tungetaan telkkarin hdmi paikkaan kiinni ja mukana tulee myös bluetooth padi. Hintaa näyttää ainakin gamessa olevan 93e.

Ei tuo sinänsä kallis ole ja ainakin tuo gears kopio ja riptide gp näyttää ihan kivalta.
Edit: Näköjään jenkki amazonissa 58e. Tuolla hinnalla ostaisin aika äkkiä, mutta ne hemmtin alvit tulee tuohon päälle eli melkein neljännes lisää hintaa.

Tulinpa tänne avaamaan hieman keskustelua mobiilipeleistä. Itsehän kehitän yhtä ja julkaisen sen viimeistään ensi syksyn aikana. Eikä peli ole mikään flappy birds räpellys, jonka olen tehnyt viikossa, vaan ihan täysiverinen mobiilipeli. Johtuen mobiilipeliteollisuuden nykyisestä markkinatilanteesta niin F2P malli on oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu toiminnan jatkamisen näkökulmasta ja sitä tulee myös oma pelini käyttämään ansaintamallina.

Teen tällä hetkellä markkinointisuunnitelmaa pelille ja suunnittelen liiketoimintamallia yritykselleni, jonka perustan ensi kesänä. Tähän liittyy paljon markkinatutkimusta ja ajattelin, että olisi mielenkiintoista ja erittäin hyödyllistä kuulla mielipiteitä mobiilipeleistä ja F2P mallista konsoli- sekä tietokonepelaajien näkökulmasta. Mikä mättää ja miksi? Entä mikä toimii hyvin tällä hetkellä? Mihin suuntaan toivoisitte F2P mobiilipelien menevän tulevien vuosien aikana? Älkääkä sanoko pois, koska sitä ei tule tapahtumaan.

Voin vaikka itse avata ja antaa hieman tarttumapintaa aiheelle. Pelaajan näkökulmasta omasta mielestäni tarjonta mobiilikauppapaikoilla on genrejen puolesta turhan suppeaa. Tällä hetkellä dominoi strategia, endless runner ja casual match-3 tyyppiset genret. Toivoisin tulevaisuudessa näkevän kauppapaikoilla hieman enemmän suosittuja, hyviä pelejä, jotka painottuvat tarinallisuuteen. Tämähän on täysin kehittäjistä ja heidän innovaatioista kiinni. Tarinallisen pelin ja F2P pelin yhdistäminen on kieltämättä haastavaa, mutta ehdottomasti mahdollista.

Toinen harmi pelaajalle on iOS alustan yksinoikeudet monien erittäin viihdyttävien pelien kohdalla, kuten tuoreet suomalaiset "Zombie Catchers" sekä "Monsu". Näihinkin ongelmiin on selkeät syynsä, mutta uskon useimpiin ongelmiin löytyvän aina myös ratkaisun. Näiden ongelmien määrittäminen sekä ratkaisujen kehittäminen onkin suurin syy koko tälle aloittamalleni keskustelulle.

Positiivisena näen faktan, että pystyn nykyään pelaamaan ilman tunnin sitoutumista koska tahansa, missä tahansa. Ilmainen on myös aina ilmainen ja voin itse päättää mistä maksan ja paljonko maksan. Toistaiseksi se on mennyt niin, että oikeasti hyvistä peleistä olen maksanut noin puolet konsolipelien hinnasta ja taas keskinkertaiset poistan hyvinkin nopeasti. Tämä on pelottavaa kuluttajakäyttäytymistä kehittäjien näkökulmasta, mutta näin pelaajana täytyy myöntää, että nautin siitä helppoudesta, kun voin testata minuutin sisällä mitä tahansa peliä kauppapaikalta ja tehdä päätöksen pelin jatkamisesta sitä seuraavan minuutin sisällä. Tämä pakottaa kehittäjiä keskittymään tekemään peleistänsä entistä parempia ja "koukuttavia" positiivisella tavalla, koska pelaajien liipasinsormi delete nappulan kohdalla on herkempi kuin koskaan. Koska ilmainen. Ilmaispelien jälkeen olen myös alkanut kaipaamaan sitä paljon monien konsolipelienkin kohdalla, kuten Destinyssä. En millään jaksa käyttää kymmeniä tunteja pelaamiseen kehittääkseni uuden lisäsisällön kaikki varusteet siihen asti, että pääsisin käsiksi lisäosan loppusisältöön. Sen sijaan 20e maksaminen tavaroiden kehitttämisestä välittömästi olisi erittäin helppo sijoitus. F2P mobiilipeleissä tämä on mahdollista. Ja se siinä on parasta. Ihmisillä on erilaiset tottumukset kulutuksen ja pelaamisen suhteen ja F2P malli antaa tähän paljon enemmän joustavuutta.

Olen toki tietoinen lukuisista tapauksista kun F2P mallia käytetään aivan järkyttävällä tavalla peleissä. Tämä johtuu ansaintamallin olevan monelle peliyhtiölle yhä uusi asia, jonka he luulevat voivansa implementoida peliinsä tuosta vain perinteisen "premium" pelin päälle liimaamalla. Tämän lisäksi esimerkiksi EA aluksi luuli uskomattomien mobiilipelien menestystarinoiden valossa pystyvänsä nyt uuden ansaintamallin avulla printtaamaan loputtomasti rahaa. Joten he iskivät pelinsä ilmaiseksi ja maksuseinän jokaiseen mahdolliseen väliin mitä pelistä löytyy. Ei näin. Onneksi EA:kin on nyt oppinut hieman hienovaraisemmaksi toiminnassaan.

Mobiilipelien ja pelien tulevaisuudelta yleensäkin odotan kaikkien eri laitteiden välistä vuorovaikutusta niin konsoleilla, tietokoneilla, mobiililaitteilla, älykelloilla, älytelevisioilla kuin älykkäillä huonekaluillakin. Vessanpönttö, uuni tai astiakaappi, jokainen niistä voi liittyä johonkin pelilliseen elementtiin tulevaisuudessa. Kun tekngologia leviää jokapäiväiseen elämäämme kaikilla mahdollisilla tavoilla niin pelit seuraavat luonnollisesti perässä. Ja silloin jos joskus on tilaa innovaatioille pelien kehittäjillä mikä on mielestäni erittäin jännittävää sekä pelinkehittäjien, että myös pelaajien näkökulmasta!

Mitäs itse olette mieltä mobiilipelien markkinoista ja liiketoimintamalleista nykyisellään? Mikä mättää, mikä toimii, mihin haluaisitte pelien suuntaavan? Voi myös tarttua johonkin omaan mielipiteeseeni, niin mielellään keskustelen asiasta lisääkin.

Itsekkin olen tehnyt mobiilipelejä ja hiljattain myös sovelluksia, joten annanpa omat pari senttiä tästä asiasta.

Mobiilipeleissä noin yleisesti en näe mitään vikaa. En pidä niitä mitenkään alempiarvoisina esimerkiksi konsolipeleihin verrattuna, kuten valitettavan moni tuntuu tekevän ja ikävästi vain niiden imagon perusteella. En myöskään tunne että mobiilipelit mitenkään turruttaisivat pelaajakuntaa tai tappaisivat muita markkinoita, eihän näihin ole mitään kunnon perusteita. Voisin antaa tietty kritiikkiä tiettyjen genrejen ja pelityyppien painottuneisuudesta, mutta kyllähän niitäkin löytyy moneen lähtöön kunhan jaksaa etsiä. Eikä mikään estä kehittäjiäkään tekemästä tietylle genrelle mobiilipeliä.

Ehkä isoimpana ongelmana näen kuitenkin mikromaksut. Bisnesmallina tätä en kritisoi, se on ihan yhtä pätevä kuin kaikki muukin. Mutta vaikka tämä omalla tavalla tarjoaa joustavuutta pelaamiseen, se ei tunnu joissakin peleissä olevan niinkään joustava mitä paperilla lukiessa vaikuttaisi. Perinteisesti jos joudut keräämään X määrä jotain asioita, saat ne hankkia vain peliä pelaamalla ja tämä on tyypillisesti hauskaa kun pelin pelaaminen on hauskaa (pelistä riippuen). Nykyään mikromaksut mahdollistavat tuon määrän saamisen samantien, mutta useimmissa peleissä maksuton menetelmä on tehty äärettömän vaikeaksi ja hitaaksi prosessiksi. Ymmärrettävää bisnesnäkökulmasta, mutta pointti on ettei se ole hauskaa eikä todellakaan joustavaa (pelaajahan voi haluta pelata peliä, aivan kamalaa!). Ja vaikka peli tarjoiltaisiin ilmaisena, pitäisi sen mielestäni silti olla hauskaa pelattavaa. Jännä kyllä, että konsolipeleissä tämä on toteutettu pääsääntöisesti järkevästi ja oikeasti pelityyleille joustavasti, mutta mobiilimarkkinoilla ollaan hyvinkin röyhkeitä. Tiedän useamman esimerkin missä mikromaksut lähestulkoon ehdollistetaan eikä tekijätiimin takana edes komeile EA:n logo *köh* Hasbro *köh*.

Noin pähkinänkuoressa: jos ne toteutetaan järkevästi, olen okei mikromaksujen kanssa. Sillä ei taas ole itselleni väliä miten kuka haluaa omia rahojaan käyttää, vaikka kieltämättä hämmentää miten kukaan rationaalinen ihminen voi oikeuttaa 10 000 euron käytön mobiilipelissä. Itse en pystyisi oikeuttamaan mielessäni edes paria euroa.

Kehittäjänä en todennäköisesti tule mikromaksuja tekemään kuin teknisen uteliaisuuden vuoksi. Vaikka ymmärtäisin tehdä mikromaksut järkevästi, niillä on myös nykyään sen verran ristiriitainen maine etten ennakkoluulojen pelossa niitä halua toteuttaa. Mobiilipelejä sen sijaan on kivaa tehdä, mutta pääasiassa siksi että voi milloin tahansa näyttää ihmisille omia tuotoksia.

Lainaus käyttäjältä erakko

Mobiilipeleissä noin yleisesti en näe mitään vikaa. En pidä niitä mitenkään alempiarvoisina esimerkiksi konsolipeleihin verrattuna, kuten valitettavan moni tuntuu tekevän ja ikävästi vain niiden imagon perusteella.

Tässäpä nyt konsolinatsin näkökulma:

Itse olen juuri sitä koulukuntaa, joka pitää mobiilipelejä vähempiarvoisina sekunda-epäpeleinä, jotka pilaavat pelaamisen, jota minä rakastan :D. Sana "mobiilipeli" on minulle välitön turn-off, koska en pidä niitä peleinä siinä mielessä, mitä konsolipelejä. Jos joku peli portataan mobiilista konsoleille, kiinnostukseni romahtaa välittömästi tuon "mobiili"-sanan kohdalla, tai ainakin suhtaudun suurella varauksella julkaisuun. Myös pelikehittäjän arvo laskee silmissäni välittömästi, jos he alkavat "kosiskelemaan" tuota mobiilipuolta. Yksi merkittävimpiä asioita, josta arvostan Nintendoa, on se, että he vetävät tiukan linjan tämän suhteen. Näitå kahta maailma ei mielestäni pidä myöskään sekoittaa; pidetään mobiiipelaaminen ja siellä yleiset toimintamallit, kuten F2P erillään konsolipelaamisesta.

Jos se päivä tullaan näkemään, jolloin kaikki uusi pelaaminen pyörii Android/iOS-alustojen ympärillä, siirryn täysimittaiseksi retropelaajaksi.

Onnekseni mobiilipelaaminen tosiaankin näyttäisi ehkä olevan kupla jossain määrin; mobiilipelimaailma hukkuu keskinkertaiseen sisältöön ja tuon Angy Birds-generaation mielenkiinto alkaa laskemaan. Mobiilipelimaailman jättimenestykset eivät tuota enää sen kaltaista voittoa, mitä kovimman buumin aikoihin; kamelin selkä on katkennut. Paluumuutto takaisin konsolipelien äärelle on myös alkanut pelikehittäjien keskuudessa, sillä toimivien ansaintamallien rakentaminen mobiilipuolella on päivä päivältä haastavampaa.

Mobiilipelit on suunniteltu lähtökohtaisesti yleisölle, jota ei kiinnosta pelit siinä määrin, että maksaisivat kunnon rahaa peleistä/konsoleista. Erinäisillä mobiilipelivillityksillä tämä yleisö ollaan saatu pelaamaan, mutta tosiseikka tulee vastaan, että nämä ihmiset eivät tosiaankaan edelleenkään ole pelaajia ja he kyllästyvät tähän ilmiöön, vähän niinkuin kävi Wiin kanssa. Tosipelaajat taas löytävät tasokkaampaa sisältöä "oikeiden" pelilaitteiden valikoimasta.

Ainoa hyvä puoli, mitä näen mobiilipeleissä on tosiaankin se, että aloittelevat tekijät pystyvät verrattain helposti julkaisemaan näille laitteille sisältöä ja löytämään tuottavia toimintamalleja.

Lainaus käyttäjältä erakko

Ehkä isoimpana ongelmana näen kuitenkin mikromaksut. Bisnesmallina tätä en kritisoi, se on ihan yhtä pätevä kuin kaikki muukin. Mutta vaikka tämä omalla tavalla tarjoaa joustavuutta pelaamiseen, se ei tunnu joissakin peleissä olevan niinkään joustava mitä paperilla lukiessa vaikuttaisi. Perinteisesti jos joudut keräämään X määrä jotain asioita, saat ne hankkia vain peliä pelaamalla ja tämä on tyypillisesti hauskaa kun pelin pelaaminen on hauskaa (pelistä riippuen). Nykyään mikromaksut mahdollistavat tuon määrän saamisen samantien, mutta useimmissa peleissä maksuton menetelmä on tehty äärettömän vaikeaksi ja hitaaksi prosessiksi. Ymmärrettävää bisnesnäkökulmasta, mutta pointti on ettei se ole hauskaa eikä todellakaan joustavaa (pelaajahan voi haluta pelata peliä, aivan kamalaa!). Ja vaikka peli tarjoiltaisiin ilmaisena, pitäisi sen mielestäni silti olla hauskaa pelattavaa. Jännä kyllä, että konsolipeleissä tämä on toteutettu pääsääntöisesti järkevästi ja oikeasti pelityyleille joustavasti, mutta mobiilimarkkinoilla ollaan hyvinkin röyhkeitä. Tiedän useamman esimerkin missä mikromaksut lähestulkoon ehdollistetaan eikä tekijätiimin takana edes komeile EA:n logo *köh* Hasbro *köh*.

Ymmärrän tämän näkökannan ja näinhän se onkin lukuisien pelien kohdalla. Mutta ideana onkin, että pelistä pitää tehdä niin hyvä, että pelaajat jaksavat ja haluavat pelata sitä satoja tunteja maksamatta mitään. Sitten on niitä jotka tykkäävät pelistä paljon ja muutenkin halukkaita maksamaan kulutustottumuksista tai malttamattomuudestaan johtuen. Ja tässä ei mielestäni ole mitään ongelmaa, vaan päin vastoin, se on mielestäni joustavaa. Tuo mainitsemasi tapa ajaa pelaajat hyvin nopeasti pois. On paljonkin pelejä missä tämä on tehty hyvin, joilla on satoja miljoonia käyttäjiä, joista 95% pelaa maksamatta senttiäkään. Ei voi olla pelillisesti kovin ärsyttävä, jos sadat miljoonat pelaajat jaksavat pelata sitä päivästä toiseen. Suosittelen latailemaan tuolta kauppapaikoilta tuottavimpia ja suosituimpia pelejä pääosin. Ne kun ovat menneet jo sen paskafiltterin läpi, josta ainoastaan hyvät pelit pääsevät läpi ja ottavat ne paikat sieltä kärkisijoilta.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Myös pelikehittäjän arvo laskee silmissäni välittömästi, jos he alkavat "kosiskelemaan" tuota mobiilipuolta. Yksi merkittävimpiä asioita, josta arvostan Nintendoa, on se, että he vetävät tiukan linjan tämän suhteen. Näitå kahta maailma ei mielestäni pidä myöskään sekoittaa; pidetään mobiiipelaaminen ja siellä yleiset toimintamallit, kuten F2P erillään konsolipelaamisesta.

Ymmärrän tietysti tämänkin näkökulman, varsinkin kun muutos vanhasta saattaa olla aina hieman vaikeaa. Tuo F2P malli tulee kyllä yleistymään konsolipuolellakin. Se on perusasteen markkinoiden laki, että kun jakelun kustannukset tippuvat nollaan ja tuotetta pystytään kopioimaan loputtomasti ilmaiseksi, niin sen hintakin muuttuu väkisin ennen pitkää ilmaiseksi. Sama ilmiö käy tasan tarkkaan kaikessa digitaalisessa ennemmin tai myöhemmin. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki menisivät F2P malliin, mutta uskoisin, että samanlainen valta ansaintamallille tulee konsoleillakin olemaan kuin millainen tilanne on nyt mobiilimarkkinoillakin. Ehkei ihan yhtä räikeä, mutta kuitenkin. Mutta suosittelen oikeasti antamaan hieman köyttä kehittäjillekin tämän suhteen. F2P on vielä nuori liiketoimintamalli ja se tulee kehittymään vuosien aikana järkyttävästi, jonka jälkeen katsomme vuoteen 2015 ja mietimme kuinka alkeellista kusetusta F2P oli siihen aikaan. Mutta kehitystä ei tapahdu ilman kokeilemista ja virheitä.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Jos se päivä tullaan näkemään, jolloin kaikki uusi pelaaminen pyörii Android/iOS-alustojen ympärillä, siirryn täysimittaiseksi retropelaajaksi.

Tätä en todellakaan usko käyvän. Konsoleista vaan tulee enemmän niche-tuotteita, joilla on uskollinen ja vakaa asiakaskunta. Tai sitten niin kuin aiemmassa viestissäni maalailin, niin kaikki integroituu yhteen, jolloin konsoli- ja mobiiliympäristöt sekä niiden käyttäjäkunnat tulevat olemaan paljon aiempaa enemmän yhteydessä toisiinsa.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Onnekseni mobiilipelaaminen tosiaankin näyttäisi ehkä olevan kupla jossain määrin; mobiilipelimaailma hukkuu keskinkertaiseen sisältöön ja tuon Angy Birds-generaation mielenkiinto alkaa laskemaan. Mobiilipelimaailman jättimenestykset eivät tuota enää sen kaltaista voittoa, mitä kovimman buumin aikoihin; kamelin selkä on katkennut. Paluumuutto takaisin konsolipelien äärelle on myös alkanut pelikehittäjien keskuudessa, sillä toimivien ansaintamallien rakentaminen mobiilipuolella on päivä päivältä haastavampaa.

Mobiilipelit on suunniteltu lähtökohtaisesti yleisölle, jota ei kiinnosta pelit siinä määrin, että maksaisivat kunnon rahaa peleistä/konsoleista. Erinäisillä mobiilipelivillityksillä tämä yleisö ollaan saatu pelaamaan, mutta tosiseikka tulee vastaan, että nämä ihmiset eivät tosiaankaan edelleenkään ole pelaajia ja he kyllästyvät tähän ilmiöön, vähän niinkuin kävi Wiin kanssa. Tosipelaajat taas löytävät tasokkaampaa sisältöä "oikeiden" pelilaitteiden valikoimasta.

Mobiilipelien voitot kasvavat koko ajan. Supercell kyntää vuosi toisensa jälkeen enemmän rahaa kuin ikinä mobiilipelihistoriassa. Rovion suosio on kieltämättä laskenut, mutta kyllähän heidänkin tuotot moninkertaistuivat, kun siirtyivät F2P malliin Angrybirds GO!:n kautta. Ansaintamallien rakentaminen ei ole haasteellistunut mitenkään, päinvastoin. Käyttäjien hankinta on tällä hetkellä painavin tulppa tuolla markkinoilla, mutta siihenkin on ratkaisunsa.

Tuostä jälkimmäisestä pätkästä olen eri mieltä monestakin kohtaa. Ensinnäkin Wiihin ihmiset kyllästyivät, koska Wii on konsoli. Uuden konsolin ilmestyessä vanhan konsolin sisällön julkaisu katkeaa, niin miten on edes mahdollista, että ihmiset pysyisivät loputtomiin sen parissa? Kännykällä ei ole tätä ongelmaa ainakaan vielä. Kaikilla on se ja tulee aina olemaan. Myös kehittäjän näkökulmasta on paljon helpompi elää mobiilimarkkinoilla, koska siirtymät uusiin laitteisiin eivät ole teknologisesti niin järkyttäviä harppauksia kuin konsoleilla. Ja mobiilipelit eivät ehdottomasti ole mikään villitys joka kuolee pois tai puhkeaa. Niiden suosio kasvaa vuosi vuodelta ja kilpailun kasvaessa myös pelien taso nousee.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Ainoa hyvä puoli, mitä näen mobiilipeleissä on tosiaankin se, että aloittelevat tekijät pystyvät verrattain helposti julkaisemaan näille laitteille sisältöä ja löytämään tuottavia toimintamalleja.

Tämä oli alunperin minunkin syy aloittaa mobiilipeleistä. Helpoin tapa aloittaa ja siirtyä myöhemmin muille laitteille tekemään pelejä.

Suosittelen vahvasti megaman selailemaan hieman kännykän kauppapaikan tuottavimpia pelejä ja lataamaan niistä sellaisia, jotka ovat edes genreltään miellyttäviä omalla kohdallasi.

Niin ja kiitos vielä vastauksistanne. Lisää vaan mielipiteitä kehiin, minä varmaan täällä isken hieman vastalauseita sinne tänne, mutta sitä kautta saadaan hyvää keskustelua ja löytyy enemmän ongemia sekä syitä näihin ongelmiin!

Tässä vähän konsoli/PC -jäärän näkemyksiä mobiilipelien ongelmista.

Mulle yksi ylitsepääsemätön ongelma kännykkä- ja tablettipeleissä (ilmiselvien maksumalliongelmien jne. lisäksi) on se, että ne laitteet ovat kelvottomia sellaisissa peleissä, joita eniten pelaan, toiminta ja taistelupelit etupäässä. Tähän on syynä nappien puute, kosketusnäytöllä ei vaan voi millään korvata kunnollisen peliohjaimen tarkkuutta ja miellyttävyyttä.

Olen jokusta tablettipeliä kokeillutkin ja todennut, että ne soveltuvat vain hidastemposiin ja vuoropohjaisiin peleihin, joissa on yksinkertaiset kontrollit. Tämän ongelman voisi tietysti teoriassa kiertää lisälaitteilla, mutta sitten meillä onkin taas käsissä kummallinen konsolihybridi, jollaiselle en näe oikein pointtia: kotikonsolin ja käsikonsolin heikkoudet samassa paketissa, ilman hyviä puolia.

Toinen iso ongelma on fyysisten kopioiden puute. Jos on suinkin mahdollista, niin ostan aina fyysisen kopion peleistä, tällä tavoin en ole julkaisijoiden ja lakimiesten oikkujen armoilla pelin saatavuudesta, vaan tiedän että voin pelata milloin huvittaa, vaikka 10 vuoden kuluttua.

Kolmantena se hardware. En ole niitä, jotka vaihtelevat puhelintaan joka vuosi, enkä aio sitä tehdä myöskään pelikoneelleni. En tiedä muista, mutta itse en ole ostamassa joka kerta uutta 700€ ipadia/phonea, että voisi pelata uusinta mobiilipeliä. Tässä siis oletuksena, että mobiilipeleistä tulee se määräävä osa markkinoita.
Arvelen, että yleinen vasta-argumentti on mobiilipelien keveys laitteistovvatimusten kohdalla, mutta on aika naivia olettaa, että siinä vaiheessa jos vaikka ios on johtavassa asemassa pelialustana suuret julkaisijat eivät halua tuoda uusimpia pelejään alustalle. Milläs näitä pelejä markkinoidaan? No ulkoasulla tietysti, se on nähty jo moneen kertaan. Sitten meillä onkin taas sama tilanne kun konsoli/PC -markkinoilla, uutta rautaa tarvitaan tasaisin väliajoin. Mobiiliympäristössä raudan kierto on vaan vielä paljon nopeampaa.

Siinäpä nyt muutama pointti, miksi meikäläistä ei mobiilipelit oikein napostele.

@Malone

Hyviä pointteja kyllä. Fyysisten kopioiden puutteeseen on vaikea kieltämättä kehittää ratkaisua. Konsolitkin sinne jossain vaiheessa menevät (aikavälillä 5-X vuotta), että en tiedä miten tähän ongelmaan vastataan. Vai annetaanko kuluttajan luvan taipua. Vaikea sanoa. Tuosta mainitsemastasi hybridiratkaisusta vielä sen verran, että veikkaan vahvasti Applen menevän tähän jossain vaiheessa. Eli iPad, johon sitten isketään ohjain kiinni ja streamataan kuva älytelevisioon. Se ei vielä pakota normaalikonsoleita siirtymään suuntaan tai toiseen ennen kuin asiakkaat niin määräävät lompakoillaan, joten en näe tuollaisessa ratkaisussa ongelmaa. Päinvastoin, tässä tapauksessa sinäkin pääsisit ehkä nauttimaan hyvistä toimintapeleistä mobiililaitteella, kun ohjaukseen voisi käyttää perinteistä ohjainta!

Tuosta viimeisimpänä mainitsemastasi hardwareongelmasta olen sitä mieltä, ettei tuollainen skenaario ole mahdollinen. Ei ole julkaisijoiden tai kehittäjien kannalta mitään järkeä julkaista pelejään vain uusimmille puhelimille, koska niin kuin sinäkin, niin 95% muustakin markkinasta eivät ole halukkaita päivittämään puhelintaan lähellekään vuosittaista vauhtia. Nuo mobiilimarkkinat tuottavat nimenomaan sen takia, että saadaan jaettua se peli mahdollisimman laajalle yleisölle, josta 5% maksaa ja josta tästä 5% joukosta 10% maksaa aivan järjettömästi. Tämän joukon, kun rajaisi vielä kaksikymmentäkertaisesti suppeammaksi tekemällä pelin ainoastaan uusille laitteille olisi aivan järjetöntä.

Mutta niin kuin sanoin, niin hyviä pointteja oli! Tuo rajattu ohjattavuus kieltämättä rajaa peligenrejä pois mobiililaitteilta.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Ymmärrän tietysti tämänkin näkökulman, varsinkin kun muutos vanhasta saattaa olla aina hieman vaikeaa. Tuo F2P malli tulee kyllä yleistymään konsolipuolellakin.

No, jokainen askel tuohon suuntaan on itselleni askel kohti täysimittaista retropelaamista.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Tuostä jälkimmäisestä pätkästä olen eri mieltä monestakin kohtaa. Ensinnäkin Wiihin ihmiset kyllästyivät, koska Wii on konsoli. Uuden konsolin ilmestyessä vanhan konsolin sisällön julkaisu katkeaa, niin miten on edes mahdollista, että ihmiset pysyisivät loputtomiin sen parissa?

No itseasiassa viittasin siihen kyllästymiseen, joka tapahtui casuaaleilla jo Wiin elinkaaren aikana. Kun ne Wii fitit, Wii sportsit ja Just Dancet oli pelattu konsoli jäi kaappiin keräämään pölyä, sillä se loppu oli suunnattu ihmisille, joita kiinnostaa videopelit.

Mutta totta tuokin toki...yksi Wii U:n merkittävimpiä kompastuskiviä oli se, ettei suurta osaa alkuperäisen Wiin yleisöstä kiinnosta investoida satoja euroja uuteen pelifokusoituneeseen rautaan.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Suosittelen vahvasti megaman selailemaan hieman kännykän kauppapaikan tuottavimpia pelejä ja lataamaan niistä sellaisia, jotka ovat edes genreltään miellyttäviä omalla kohdallasi.

No enpä varsinaisesti koe mitään tarvetta tuohon. Aika ei riitä edes Nintendon konsolien laatujulkaisujen pelaamiseen ja toisekseen kännykkä on varsin ikävä pelilaite.

Lainaus käyttäjältä Malone

Toinen iso ongelma on fyysisten kopioiden puute.

Sama. Ostan aina fyysisen kopion jos suinkin mahdollista. Pakon alla digitaalisen kopion ostaessani tuntuu vähän samalta, kuin olisin warettanut pelin. En ole varsinaisesti saanut peliä, pääsin vain pelaamaan sitä ja tässä tapauksessa rahat meni silti. Tosin kännykkäpeleissä digitaalisen kopion ostaminen ei olisi varsinaisesti ongelma (jos niitä siis ostaisin), koska eivät ne ole "oikeita" pelejä kuitenkaan.

Lainaus käyttäjältä Malone

Kolmantena se hardware. En ole niitä, jotka vaihtelevat puhelintaan joka vuosi, enkä aio sitä tehdä myöskään pelikoneelleni.

Jep. Itselläni kipukynnys kännyköiden hinnoissa liikkuu siinä 150-200€ akselilla. Omistamani iPhone 3GS toimii puhelimena edelleenkin vallan mainiosti, mutta aika tuskaa sillä on pelailla mitään pelejä....

Toisekseen kännykkä on nimenomaan puhelin ja pelatessa siitä loppuu helposti akku, jolloin sitä ei voi enää käyttää puhelimena.

Tuo yllämainittu tosiseikka linkittyy vielä yhteen asiaan, josta johtuen mobiilipelit eivät kiinnosta, eli kännykkä ei ole pelilaite, vaan nimenomaan puhelin. Itselleni konsolipelaamisen viehätyksestä suuri osa tulee konsolibrändeistä, historiasta, imagosta, konsolin ja ohjaimen muotoilusta, graafisesta ilmeestä, exclusive pelisarjoista, jotka antavat kullekkin konsolille oman ilmeensä jne. Tästä perspektiivistä katsottuna kännykkä on varsin sieluton kapine pelilaitteena.

Tilasin juuri itselleni upean kuvakirjan Sega Mega Driven historiasta, joka antoi todella mielenkiintoisen ja persoonallisen katsauksen eräästä kaikkien aikojen hienoimmasta konsolista ja merkittävästä aikakaudesta videopelaamisen historiasta. Jos kännyköistä tulisi merkittävin/ainoa pelimedia, niin kyllä niiden historiankuvaus vaikuttaisi mielestäni aika taantuneelta suhteessa tuohon.

Itse myös olen tämän asian kanssa tekemisissä työni puolesta. Suunnittelemme ja tuotamme mm. videopelibrändejä tukevia oheistuotevaatteita. Sen tiimoilta olemme olleet tekemisissä myös mobiilipelifirmojen kanssa. Mobiilipelien hahmot ja brändit ovat niin kertakäyttöisiä ja ohimeneviä, ihan jo johtuen tuosta stereotyyppisestä mobiilipelaajan luonteesta, ettei niihin pysty/ehdi kehittämään minkäänlaista oheistuotteistoa vrt. konsolipelien hahmot ja brändit, joista osa on jo kymmeniä vuosia suosiossa olleiden postmodernien ikonien statuksessa (tietenkin sans Angry Birds).

Täälläkin yksi, jota ei mobiilipelaaminen, siis kun puhelimista ja tableteista puhutaan, kiinnosta. Käsikonsoleilla voisin pelata mutta eipä ole tullut tarvetta sellaiselle. Jotta kuitenkin pysytään aiheessa, niin itsellä myös ehkä se isoin ongelma on ohjaus. Ei kosketusnäyttö vain toimi kuin tietyissä peleissä. Tuore uutinen Grimrockin iPad-versiosta sisälsi videon, jossa pelaaja tippuu ansaluukkuun. Kohta joka voi helposti olla vaikea jopa näppäimistöllä tai ohjaimella pelattaessa, ja se pitäisi pelata virtuaalinäppäimillä. Ei kiinnosta. Melkein turhautti jo katsoa videolta kyseinen kohta.

Lisäksi:

Lainaus käyttäjältä xtpro

--Eli iPad, johon sitten[b] isketään ohjain kiinni[/b] ja [b]streamataan kuva älytelevisioon[/b].

Kysyn vain, että mikä tuossa enää on MOBIILIpelaamista?

Lainaus käyttäjältä xtpro

--tässä tapauksessa sinäkin pääsisit ehkä nauttimaan hyvistä toimintapeleistä mobiililaitteella, kun ohjaukseen voisi käyttää perinteistä ohjainta!

Tai mitä jos vain pelaisi sillä vehkeellä, joka on valmiiksi jo tehty tuollaista ohjausta ja television käyttöä varten?

Et kai oikeasti usko että mobiilipelaajat, joista suurin osa lienee kasuaaleja, investoisi johonkin ohjaimeen ja valitsisi television sen kautta että se tukee tuota systeemiä? Toki usealla on jo älytv mutta aina nuo eivät toimi kaikkien vehkeiden kanssa yksiin, aika kova luotto tuossa siihenkin että tulevaisuudessa tilanne muuttuisi ja kaikki olisi yhteensopivaa.

Lainaus käyttäjältä zappah

Kysyn vain, että mikä tuossa enää on MOBIILIpelaamista?

Siis niin kauan kuin laite, jonka kautta pelaaminen tapahtuu on mobiililaite, niin kyllä sitä mielestäni voi kutsua mobiilipelaamiseksi. Onhan Snaken ja uusimpien mobiilipelien välillä melko paljon eroa niin ohjauksen kuin kaikkien muidenkin ominaisuuksiensa puolesta, mutta kyllä molemmat lasken mobiilipeleiksi. Sitä kutsutaan kehitykseksi.

Lainaus käyttäjältä zappah

Tai mitä jos vain pelaisi sillä vehkeellä, joka on valmiiksi jo tehty tuollaista ohjausta ja television käyttöä varten?

Toki siinä tapauksessa pelaankin, jos minulla on PS4 television alla. Mutta entäs ne kymmenet miljoonat ihmiset, jotka pelaavat paljon mobiililaitteillaan, mutta eivät omista konsoleita? Tämähän on selkeä markkinarako, johon varmasti Apple tai Google iskee jossain vaiheessa ja tarjoaa mahdollisuutta näillekin ihmisille pelata televisioruudulta pelejään vaivaisen lisälaitteen hankintahinnalla. Konsoliin verrattuna monelle paljon houkuttelevampi ratkaisu. Sama kuin Wiin kohdalla. Ei tarvitse kuin pari sataa hintaa tiputtaa kilpailijoihin nähden ja johan löyty massaa, jotka olivat kiinnostuneita ostamaan konsolin uudella hassulla liikkeenohjauksella. Ja kun sitä massaa on, niin hieman perinteisempien konsolipelien kehittäjät kiinnostuvat alustalle julkaisemisesta, jonka jälkeen siellä onkin taas tarjontaa pelien puolesta niille nykyisille konsolipelaajillekin. Tästä porukasta kun suhteellisen moni nykyään sen tabletin tai muun mobiililaitteen omistaa, niin ei ole kovin hankala sijoitus tuollaista lisälaitetta hankkia. Käytännössä, kun niihin laitteisiin perusominaisuuksina on koko ajan enemmän ja enemmän tuota striimausta tulossa, niin tekniikka mitä tälläisen mobiiliohjainhässäkän pitäisi sisältää on sen verran halpaa, että sitä voisi hyvin myydä alle 100 euron hinnalla. Varmaan allekin. Paitsi Apple, joka ottaa merkistään sen tuplahinnan, mutta jos Google iskee kilpailevan tuotteen, niin Applenkin on taivuttava.

Lainaus käyttäjältä zappah

Et kai oikeasti usko että mobiilipelaajat, joista suurin osa lienee kasuaaleja, investoisi johonkin ohjaimeen ja valitsisi television sen kautta että se tukee tuota systeemiä? Toki usealla on jo älytv mutta aina nuo eivät toimi kaikkien vehkeiden kanssa yksiin, aika kova luotto tuossa siihenkin että tulevaisuudessa tilanne muuttuisi ja kaikki olisi yhteensopivaa.

En usko, että lähellekään suurin osa mobiilipelaajista on kiinnostunut tuollaisesta hybridiohjain/striimaus ratkaisusta. Mutta ne mobiilipelaajat, jotka pelaavat myös konsolilla, määrä joka kasvaa jatkuvasti, saattavat hyvinkin olla. Enkä nyt puhu, että tällainen ratkaisu olisi käytännöllinen vielä tänä tai ensikään vuonna, mutta muutaman vuoden jälkeen saattaa tilanne olla aivan toinen. Sanoisin, että nimenomaan tähän yhteensopivuuteen ja eri laitteiden väliseen kommunikointiin tullaan panostamaan lähivuosina aivan jäätävästi vielä lisää. Internet of Things ja sitä rataa. Yritykset, jotka eivät pysy mukana tässä menettävät kilpailuetunsa ja asiakkaansa.

Tämä on juuri tätä:

Flappy Bird-Like Game ‘Flap Flap’ Flaps To Nintendo 3DS eShop Next Week

Mobiilipelipaske vuotaa tänne konsolipuolelle ja kaikista irvokkainta siinä on se, että siitä kiskotaan 8$. Jengi on tottunut maksamaan tämän tyyppisistä peleistä maksimissaan sen 0,80€, rämppäämään sitä muutamat kerrat bussia odotellessa ja unohtaa peli sen jälkeen.

Iwatan lausunto siitä, että he aikovat kehittää enemmän mobiilipelimäistä sisältöä 3DS:lle oli mielestäni varsin huolestuttava. Itse näkisin parempana strategiana selkeän pesäeron ottaminen mobiilipelimaailmaan ja tätä kautta corepelaajien - eli Nintendon asiakkaiden miellyttäminen, sen sijaan että mobiilipelaajaa lähdettäisiin kosiskelemaan. Mobiilipelaaja on täysin tyytyväinen siellä kännykkäpuolella ja jos jotain laitehankintoja puhelimen lisäksi tekisi, olisi se todennäköisesti Apple TV:n tai Amazon Firen tyylinen monitoimiboksi pelifokusoituneen videopelikonsolin sijaan.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Iwatan lausunto siitä, että he aikovat kehittää enemmän mobiilipelimäistä sisältöä 3DS:lle oli mielestäni varsin huolestuttava. Itse näkisin parempana strategiana selkeän pesäeron ottaminen mobiilipelimaailmaan ja tätä kautta corepelaajien - eli Nintendon asiakkaiden miellyttäminen, sen sijaan että mobiilipelaajaa lähdettäisiin kosiskelemaan. Mobiilipelaaja on täysin tyytyväinen siellä kännykkäpuolella ja jos jotain laitehankintoja puhelimen lisäksi tekisi, olisi se todennäköisesti Apple TV:n tai Amazon Firen tyylinen monitoimiboksi pelifokusoituneen videopelikonsolin sijaan.

Tämä on kyllä totta. Mutta onhan Nintendolla aina ollut paljon enemmän tähtäimessä kasuaalipelaajat verrattuna Microsoftin ja Sonyn strategiaan.

Ja näyttihän tuo FlapFlap pelillisesti hieman monipuolisemmalta verrattuna FlappyBirdiin, mutta 8$... Herran jumala. Eikös Nintendo 3DS:lle ole mitään digitaalista kauppapaikkaa? Jos on, niin en ymmärrä miksi FlapFlap ei olla F2P. Toisaalta jos ei mainoksia pysty alustalla näyttää, niin saattaa olla hieman riski veto mennä noin yksinkertaisella pelillä F2P:hen. Mutta sitten taas videon perusteella peli näytti siltä, että sen kehittää muutaman hengen voimin kahdessa viikossa, joten...

Lainaus käyttäjältä xtpro

Tämä on kyllä totta. Mutta onhan Nintendolla aina ollut paljon enemmän tähtäimessä kasuaalipelaajat verrattuna Microsoftin ja Sonyn strategiaan.

Wiin ja DS:än kohdalla kyllä, muuten ei juurikaan. Nintendon klassikkosarjat, kuten Super Mario, Zelda, Pikmin, Donkey Kong jne. ovat coreyleisölle suunnattuja pelejä. Jos katsoo Wii U:n nykyisiä ja tulevia pelejä, on siellä pelkästään coreyleisölle suunnattua sisältöä muutamaa Wii Fit:iä ja Party U:ta lukuunottamatta.

Nykypäivän casuaalipelaaja taitaa olla se uusimmat Fifat, Codit, GTA:t ja Assassin's Creedit uskollisesti ostava "pleikkarigeneraation" edustaja, joka on autuaan tietämätön pelaamisesta uusimpien listahittipelien ulkopuolella ja joka luulee Tomb Raiderin olleen ensimmäinen 3D peli.

Mutta en kyllä ole varma kuuluuko tämä tähän ketjuun...

Lainaus käyttäjältä Megaman

Lainaus käyttäjältä xtpro
Tämä on kyllä totta. Mutta onhan Nintendolla aina ollut paljon enemmän tähtäimessä kasuaalipelaajat verrattuna Microsoftin ja Sonyn strategiaan.

Wiin ja DS:än kohdalla kyllä, muuten ei juurikaan. Nintendon klassikkosarjat, kuten Super Mario, Zelda, Pikmin, Donkey Kong jne. ovat coreyleisölle suunnattuja pelejä. Jos katsoo Wii U:n nykyisiä ja tulevia pelejä, on siellä pelkästään coreyleisölle suunnattua sisältöä muutamaa Wii Fit:iä ja Party U:ta lukuunottamatta.

Nykypäivän casuaalipelaaja taitaa olla se uusimmat Fifat, Codit, GTA:t ja Assassin's Creedit uskollisesti ostava "pleikkarigeneraation" edustaja, joka on autuaan tietämätön pelaamisesta uusimpien listahittipelien ulkopuolella ja joka luulee Tomb Raiderin olleen ensimmäinen 3D peli.

Mutta en kyllä ole varma kuuluuko tämä tähän ketjuun...

Kyllä, olen samaa mieltä, että nykyään pelkästään nuo Änärit, Codit, GTA:t ja AC.t ostava pelaaja on ihan yhtä kasuaali kuin vain Läpsyttäviä Lintuja kännykällään pelaileva. Yhteistä tässä on se, että molemmat näkevät pelit lähinnä unohdettavana ajankuluna, eivätkä harrastuksena.

Muistan nuorena poikana kaveripiiristäni nimenomaan kahdenlaisia pelaajia: Niitä, jotka pelasivat vain Mega Driven Urheilupelejä, Haloa vain kun oli muitakin paikalla split-screen pelejä varten ja sitten pelkkää Änäriä tai uusinta Autopeliä. Sitten oli niitä, joita kiinnosti pelata kaikenlaisia pelejä. Nyt aikuisina, kukaan tuosta ensimmäisestä porukasta ei tietääkseni pelaa enää mitään.

Nostetaas kun se angry birds go uutinen kirvoitti keskustelua ja myös WiiU triidissä näistä jauhetaan.

Itse olen nyt viimeaikoina pelannut kolmea mobiilipeliä.

Ekana mini motor racing joka on yläviistosta kuvattu rc autoilu. Pelihän on tullut vissiin jo pari vuotta sitten iosille ja androifille ja wp julkaisustakin on jo aikaa kulunut.
WP versio siis sisältää myös molemmat lisärit eli ajettavaa on yli 300 kisaa. Hintaa pelillä on 0.99e ja siinä se. Näyttää hyvältä ja ajaminenkin on ihan jees ja useampi ohjaustapakin löytyy. Itse käytin ruudun kulmassa olevaa virtuaalirattia.

Tokihan tässäkin voi rahaa käyttää kaman avaamiseen jos haluaa ja itse käytin toiset 0.99e jolla saa kisoista tupla rahat ja toisin kuin esim asphalt 8:ssa jossa tuo kestää vain 24t ja kello tikittää vaikka et pelaa niin tässä nuo tupla voitot kestää aina ja ikuisesti. Itse ajoin ekan 120 kisan setin läpi enkä edes voittanut kaikkia kisoja ja sain tuunattua kaksi autoa kokonaan ja avattua sen kolmannen setin joka maksaa 25 000$ ja vielä jäi pari tonnia lompakkoon eli ihan hyvin.

Jopa tuolla melkein 2e sijoituksella on kyllä saanut rahoille vastinetta vaikka en tiedä ajanko koskaan niitä loppuja n.200 kisaa sain tarpeekseni noista orkkis radoista ja vaikka esim siinä kolmannen cupin kuvauksessa lukee "all new tracks" niin on siellä niitä vanhojakin edelleen.

Videota pelistä

Toisena manuganu 2. Perus simppeli tasoloikinta jotka ei ole kännykällä kiinnostaneet, mutta videon perusteella ajattelin kokeilla ja olihan se ihan kiva.
Käytössä on kaksi nappia eli hyppy ja pysähtyminen ja hahmo juoksee automaattisesti. Ekassa kentässä on vain perus hyppy, sitten opitaan tuplahyppy, viitalla voi lentää eli hyppy nappi nostaa korkeutta ja hahmo tippuu alaspäin jollei tee mitään, sitten opitaan liitämään hetki kukan avulla pitämällä pysähtymis nappia pohjassa.
Parhaimmillaan pelissä tulee ihan hyvä fiilis kun kaikki menee nappiin. Maailmoja taisi olla neljä ja jokaisessa on 10 kenttää jotka arvostellaan 1-3 tähden asteikolla.

Jos ei halua olla perfektionisti ja pelaa vaan kaikki läpi niin tähän taitaa mennä 1-1.5 tuntia, mutta hintaa on taas vain se 0.99e ja sillä saa koko pelin. Kyllä minä tuolle rahalle vastinetta sain.

Videota pelistä

Kolmantena my little pony: friendship is magic joka nimestään huolimatta ei olekaan joku paska minipeli kokoelma vaan kaupungin rakentelua.
Kun mainitsen kaksi sanaa eli "ilmainen" ja "gameloft" niin kaikki tietää mitä se tarkoittaa. Joko omistaudut tai maksat.....ja paljon. Jos on aikaa pelata vartti niin unohda koko homma.
Omia ajatuksia kolmen päivän jälkeen löytyy blogista

En kuitenkaan täysin gameloftia syytä vaan uskomattoman pihejä mobiili pelaajia. Jopa 3e on liikaa pelistä joka oikeasti on laadukas ja tarjoaa tunneiksi pelattavaa. Otetaan mieluummin se ilmainen joka on täynnä ties mitä cooldown ajastinta ja muuta tarkoituksellista hidastetta jotka voi skipata jollain joka maksaa oikeaa rahaa.

Hyvä esimerkki windows phone marketplacella real racing 2 joka maksaa vissiin 2.9e. "Miksi maksaisin noin PALJON kun asphlat 8 on ilmainen", "miksei wp:lle ole real racing 3:a koska se on sentään ilmainen ja näyttää hienommalta".
Sentään joku fiksu oli kommentoinut, että real racing 3 on täysi mikromaksu helvetti ja kakkosen sentään voi pelata ilman julmettua grindausta läpi.
Tai sitten kyseessä oli gt racing 2. Tuo on gameloftin sarja joten sopisi kyllä siihen, että kolmas osa on täynnä maksuja.

Itsehän käytin ilmaiseen asphalt 8 peliin 8 euroa jotta sain siitä nautittavamman. Edelleen piti grindata, mutta se oli sentään jotenkin järkevää. Ei kuitenkaan huono sijoitus kun sitä tuli pelattua likemmäs 40 tuntia ja hauskempaa minulla sen parissa oli kuin vaikka drive clubin.
Jokaisesta pelistä voisi kaksi versiota. Noille "haluan kaiken ilmaiseksi" tyypeille tuo mikromaksu paske ja maksullinen versio niille jotka haluaa sen kokonaisen pelin ilman typeriä rajoitteita.

Esim heti tältä istumalta voisin maksaa 10e tuosta mlp pelistä jos siitä lähtisi ne jalokivi ja facebook paskeet pois.

Viikko sitten kävin kuuntelemassa kun Unity3D:n tyypit puhuivat Unityn uusimmasta versiosta ja tässä esiteltiin eräs uusi ominaisuus joka ei niin uutta ole tällä alalla, mutta Crossy Roadin jälkeisten tarinoiden jälkeen voi olla suuremmassakin kasvussa. Nimittäin videomainokset.

Pointti on siis siinä, että peli kysyy jossain välissä pelaajalta, haluaako tämä katsoa mainoksen. Jos käyttäjä tekee tämän, tämä saa palkinnoksi jonkun pelin sisäisen esineen, vaikka hatun. Juuri tuossa partajeesuksen MLP pelissä oli hyödynnetty jotain tällaista, mutta Unityn järjestelmässä on se etu, että videot painottuvat täysin peleihin. Mielestäni tuo MLP:n systeemi ei oikeastaan toiminut koskaan. En sitten tiedä oliko kyseessä joku kehittäjäpuolen moka vai huonosti väsätty rajoitus (eli vain yksi palkinto per yksi video). Hupsuahan se on toisaalta yrittää tuollaista mikromaksujen kylkeen, olettaen ettei se vaikuttaisi mitenkään mikromaksujen käyttöön, kun mikromaksut ovat pelin ydin.

Kuten jossain aiemmassa viestissä totesin, ei minulla ole mikromaksuja mitään vastaan kunhan ne on toteutettu järkevästi (MLP on yksi kuvottavimmista esimerkeistä). Mielestäni tämä videomainos menetelmä vaikuttaa kuitenkin ideaalisemmalta. On aika kivutonta käyttää hetki siihen, että pelin sisällä sellaisen katsoo ja saa palkinnoksi jotain millä voi peliä edistää. Tämä on vapaaehtoista ja kuten mainittua mainokset liittyvät aina peleihin. Ei tarvitse katsella sitä helvetin Valio Hörppy mainosta. Tietenkin joku hullu voi ryhtyä siihen että ehdollistaa videoiden katselun, mutta siinä missä pelialan kattojärjestöt ovat pikkuhiljaa alkaneet laittaa mikromaksuja ruotuun, varmasti tämän tyyppiselle bisnesstrategialle alkaa löytyä pelisääntöjä.

Itse ainakin tulen nykyisessä projektissani tätä hyödyntämään. Alunperin mietin Google-mainoksia, mitä yhdessä pelissäni kokeilin, mutta kuten siinäkin huomasin, on integraatio vähän vaikeampaa. Videomainokset on verrattaessa helpompi upottaa peliin sen sijaan, että suunnittelee käyttöliittymän still-kuva mainoksia varten.

Mulla ei ole mainoksia ollenkaan mlp:ssä. Pitäisi olla siinä gemien ostoruudussa vissiin joku "get free gems" kohta. Onkohan tuo joku wp version ominaisuus. Netissäkin luuri on joten ei pitäisi siitä olla kiinni. Noita katsomalla saisi ilmeisesti kolme gemiä päivässä joka olisi ihan kiva palkkio kolmen mainoksen katsomisesta. Tosin ei tuo hirveästi lopulta auttaisi sillä äsken selasin quest listaa wikistä ja sellaiset yli 800 gemia tarttis vielä saada yhteensä jos haluaa pelin päästä läpi.

Lainaus käyttäjältä erakko

Viikko sitten kävin kuuntelemassa kun Unity3D:n tyypit puhuivat Unityn uusimmasta versiosta ja tässä esiteltiin eräs uusi ominaisuus joka ei niin uutta ole tällä alalla, mutta Crossy Roadin jälkeisten tarinoiden jälkeen voi olla suuremmassakin kasvussa. Nimittäin videomainokset.

Jaa, sinäkin olit tuolla käymässä! Satuitko näkemään pelini jota esittelin yleisölle Unityn kavereiden puheen jälkeen? :) Siitä hetkestä ollaankin taas edetty hyvin ja olen tosiaan saanut nyt sen tiimin kasaan, jota tuolloinkin etsin. 9 henkeä ja täysviikkoinen työskentely koko tiimin voimin alkaa ihan juuri!

Tässä myös pikku "kevennys" F2P-pelien parhaimmistosta, jonka takia tänne keskustelun pariin alun perin eksyinkin: Super Monster Bros. En tiedä onko wanha, mutta itse törmäsin vasta nyt

Konamin uusi CEO on ilmoittanut, että tulevaisuudessa firman katse siirtyy hyvin vahvasti mobiilin suuntaan.

Klik

Noh, antaa ainakin pikkuisen selvyyttä siihen, että miksi Kojima alkoi "kiukutella", koska kaverin intressit eivät varmaan kohtaa firman näkemystä. Mielenkiinnolla jään odottelemaan, että siirtyykö firma kokonaan kehittämään mobiilipelejä, vai jatkavatko kovat konsolisarjat vielä porskuttamistaan.

Mietteenne?

Tämä särähtää omaan korvaan kaikista pahiten:

"our games must move from selling things like "items" to selling things like "features.""

Päätimpas kokeilla gameloftin gt racing 2:sta. Jo asphalt 8:ssa häiritsi grindaus jotta jotain saa, mutta tämä vetää homman aivan överiksi.
Ajan vasta alkupuolen kisoja ja kisaan ei voi koskaan osallistua liian heikolla autolla vaan jos kiihtyvyys on huono niin on pakko virittää ja siihenkin on laitettu ajastin. Siis ei jumalauta nyt alkaa menemään jo reippaasti yli. Minun pitää nyt odottaa kuusi minuuttia jotta mekaanikko saa autoon uudet jarrut tai sitten voin käyttää premium valuuttaa ja skipata sen. Tietenkin nuo ajat kasvaa aivan pirusti mitä isompaa viritystä autoon laittaa.

Siis miksi kukaan haluaisi käyttää tuollaiseen oikeaa rahaa kun peli tekee jo alussa selväksi millaista paskaa se tulee olemaan eikä tuossa vaiheessa edes mitään koukutusta vielä synny. Sääli sinänsä kun ajaminen on ihan kivaa ja peli näyttääkin ihan kivalta ja muutaman kisan perusteella tästäkin olisi voinut joku 6-8e maksaa jos kaikki tuo typeryys riisuttaisiin pois.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Tämä särähtää omaan korvaan kaikista pahiten:

"our games must move from selling things like "items" to selling things like "features.""

Juu, onnea vaan Konamille. Eipä pitkälle pärjää mobiilipelialalla, jos tätä käyttävät pelisuunnittelunsa pohjana.. F2P-suunnittelun aivan peruskauraa on, että kaikki mahdollinen sisältö ja ominaisuudet ovat käytettävissä niin maksamattomillekin asiakkaille, kuin maksavillekin. Mutta jos Konami tuolla kommentilla tarkoittaa, että "featureja" voi käyttää kuka tahansa pelaaja, mutta maksavat pääsevät niihin käsiksi useammin yms, niin se on sitten eri juttu.

Konamista takaisin rakkaan kotimaamme tarjonnan pariin, nimittäin mitäs Supercell on puuhaillut viime aikoina? No tätä: Smash Land. Kiinnostuin netistä löytämäni hypen perusteella pelistä ja oli pakko vaihtaa kansallisuus hetkeksi kanadalaiseksi, jotta sain ladattua pelin. Ja ovathan ne Supercellin velhot jälleen uskomatonta työtä tehneet. Erittäin positiiviset alkufiilikset pelistä on jäänyt ja tämä onkin omalla kohdallani vasta toka Suprecellin peli mikä on minuun iskenyt täysin. Alla minun suhteellisen laaja ennakkokatsaukseni peliin:

Smash Land on visuaalisesti todella hieno mobiilipeli ja markkinatrendejä seuraten väriltään pirtsakka kuin mikä. Vaikka visuaalisesti se onkin kirkkainta kärkeä mitä App Storesta löytää, niin on Smash Land myös optimoitu aivan täydellisesti. Se latautuu erittäin nopeasti ja toimii koko ajan sulavasti tyttöystäväni vanhalla iPhonella, jossa joka ikisen muun pelin latausajat ovat aivan järkyttäviä. Pelisessioiden pituus tuntuu hyvältä, alle 10 minuuttia ja energia täyttyy reilussa tunnissa. Smash Land tarjoaa mainiosti merkitystä myös lyhyemmillekin sessioille, jos haluan vaikka pelata ainoastaan muutaman minuutin session nopeasti, tilanne joka mobiilipeleissä tulee vastaan usein. Peliä voi käsitellä yhdellä kädellä eikä se vaadi jatkuvaa keskittymistä, vaan voin rauhassa pitää paussin tai keskustella koska tahansa peliä keskeyttämättä vaikka kenttä olisikin käynnissä. Moninpeliä pelatessa tilanne on tosin eri, sillä niissä vuoroilla on pituus ja tällöin jatkuvaa keskittymistä vaaditaan. Moninpeli on jo tässä vaiheessa todella toimiva ja monipuolinen tarjoten ominaisuuden oman tiimin luomiseen, jonka kautta pelaajat voivat yhdessä ystäviensä sekä tuntemattomienkin pelaajien kanssa otella muita tiimejä vastaan. Koska peli on yhä soft launch vaiheessa, niin omat ystäväni eivät ole peliä vielä ladanneet ja en ole siksi moninpeliin tai tiimiominaisuuteen toistaiseksi vielä tarkemmin perehtynyt.

Smash Land koostuu lukuisista eri kentistä, joita tämän hetken versiossa on joitain kymmeniä. Kenttiin valitaan lukuisista eri hahmoista aina kolme, joiden kanssa kenttää lähdetään suorittamaan. Jos hahmoja ei ole kolmea käytettävissä, jota varsinkin pelin alkuvaiheessa tapahtuu usein, niin voi koittaa onneaan kahden tai yhdenkin hahmon avulla, mutta tämä johtaa nopeasti epäonnistumiseen ellei aivan alkuvaiheen kenttä ole kyseessä. Kentissä ohjataan sankareita, joita tähdätään ja lauotaan vihollisia kohti, jonka jälkeen hahmot sitten kimpoilevat tehden vahinkoa objekteihin sekä vihollisiin joihin he osuvat. Ydinpelaaminen muistuttaa paljon ilmakiekkoa ja siitä paremman kuvan saa pelaajalehden uutisesta, johon pääsee linkistä viestini alussa. Tavoite pelaajalla on aina tyhjentää alue kaikista vihollisista, jonka jälkeen siirrytään seuraavalle alueella ja kolme aluetta läpäisemällä pääsee kentän läpi. Moninpelissä kolmen alueen sijaan on ainoastaan yksi satunnaisesti pelin arpoma alue, johon asetetaan vastakkain kolme pelaajan valitsemaa sankaria sekä vastaavasti vihollispelaajan kolmesta hahmosta koostuva tiimi. Se pelaaja kumman tiimi on hävitetty ensimmäisenä kentästä kokonaan häviää pelin. Laukauksia jaellaan vuorotellen ja pelin säännöt ovat tietysti lähes samat kuin yksinpelissäkin.

Pelin sankareilla sekä vihollisilla on paljon erilaisia erikoisuuksia, joka tuo runsaasti vaihtelua ja taktisuutta kenttiin. Pelin suunnittelijat ovat erikoisominaisuuksien lisäksi luoneet syvyyttä muiden lisämekaniikkojen avulla ja laukauksissa on runsaasti asioita joita tulee huomioida pärjätääkseen vaikeammissa kentissä, moninpelistä puhumattakaan. Eri hahmojen ominaisuudet vaativat eri määrän osumia ennen kuin erikoiskyvyt aktiovituvat, erikoiskyvyn käyttämisen jälkeen määrä sen aktivoimiseen samalla hahmolla uudestaan aina kasvaa, osumalla muihin tiimiläisiin kasvattaa sekä omaa, että osutun tiimiläisen erikoiskykymittaria sekä jokaisella hahmolla on tietysti oma spesifinen määrä kestävyyttä sekä hyökkäysvoimaa. Voin hyvin kuvitella kuinka optimaalisimpia taktiikoita eri hahmoista koostuvia tiimejä, vihollisia sekä kenttiä vastaan jaetaan ja pohditaan pelin ympärille rakennetuilla foorumeilla, jos (kun) peli julkaistaan maailmanlaajuisesti.

Mobiilipeleissä, ja etenkin ilmaiseksi ladattavissa peleissä, on myös äärimmäisen tärkeää se mitä tapahtuu ydinpelaamisen ohella kentissä tapahtuvan pelaamisen ulkopuolella. Smash Landissä tämäkin osa-alue on vähemmän yllättäen hallussa. Ensiksi, pelaaja pystyy tietysti kehittämään avaamiaan hahmojansa, jolloin niiden kestävyys ja voima kasvavat sekä uusia erikoiskykyjä aukeaa. Hinnat kolikoissa kehittämiselle ja uusien hahmojen avaamiseen kasvavat sitä mukaan, kun pelaaja etenee pelissä, luoden käyttäjälle valinnan maksaa edetäkseen nopeammin pelissä. Uusien kenttien, hahmojen ja muiden pelillisesti vähemmän merkityksellisten asioiden avaaminen pelissä vaatii aina tietyn kokemustason, joka määräytyy kokemuspisteistä mitä pelaajalle jaetaan vähän joka suunnasta pelissä, samoin kuin kolikoitakin. Tällä tavoin kehittäjät pystyvät helpommin optimoimaan pelaajien etenemistä siten, että löydetään kultainen keskitie pelikokemuksen sekä pelin tuottavuuden väliltä. Pelaaja voi lähettää hahmojansa laivalla etsimään aarteita 7 tunniksi, josta hän saa ilmaiseksi kolikoita ja kokemuspisteitä. Mitä parempia hahmoja pelaaja lähettää tutkimusmatkalle, niin sitä isomman palkinnon vastineena siitä saa. Ja hahmojen ollessa tutkimusmatkalla näitä ei tietenkään voi käyttää taisteluissa. Kun laivalle lähetettyjen parhaiden hahmojen jälkeen ainoastaan heikommat hahmot jäävät käytettäviksi, ja niiden kehittäminen on jäänyt jälkeen johtuen panostamisesti siisteimpiin ja uusimpiin hahmoihin, niin yhtäkkiä onkin houkuttelevaa kehittää halvalla niitä pienempitasoisiakin, vähemmän siistejä hahmoja. Nehän kuitenkin ovat seuraavat 7 tuntia ainot joukot, jotka ovat käytössä taisteluun sekä niiden kehittäminen on melko halpaa johtuen niiden alhaisesta tasosta. Tämä synnyttää pelillisesti miellyttävän kierteen, jossa minulla on aina jotain hahmoja kehityksessä ja tutkimassa, jolloin minulla on hyvä syy palata pelin pariin päivittäin. Samalla tunnen eteneväni pelissä, kun hahmoni saavat uusia ominaisuuksia ja tulevat vahvemmiksi sekä kun pärjään uusissa kentissä ja avaan uusia hahmoja. Kehitysten ja tutkimusmatkojen pidemmät ajastimet ovat myös miellyttävä mekaniikka, koska ne osuvat juuri näppärästi sillä tavalla, että kun itse tykkään pelata mobiilipelisessiot ainoastaan iltaisin ja aamuisin, niin juuri sopivasti siellä on aina jotain sälää odottamassa. Tämän jälkeen voin laittaa uudet kehitykset tai tutkimusmatkat tulille, jotka ovat taas valmiina seuraavan pelisessioni aloituksessa. Aktiivisempi pelaaja voi toki tykittää läpi päivän ja superfanit laittavat rahaakin, jotta etenevät pelissä nopeammin, pidentävät heidän pelisessioidensa pituutta ja kilpailevat maailman kärkipaikoista. Toisin sanoen, peli tarjoaa tapoja viihtyä sen parissa useammallakin eri tavalla monen pelaajatyypin makuun.

Smash Landissa ovat kaikki kriittiset menestystekijät saman tien havaittavissa: 1. Peli on ilmeeltään ja teemaltaan suureen massaan vetoava (appealing) 2. Siihen pääsee helposti sisään kokemattomampikin pelaaja (accessibility) 3. Ydinpelaaminen tuntuu hauskalta ja viihdyttävältä (entertainment value) 4. Pelissä on paljon syvyyttä, joka ruokkii moninpeliä, taktiikoiden hiomista sekä pelaajien omien taitojen kehittämistä, tätä kautta mahdollistaen vahvan monetisaation ja syyn pelaajille pysyä pitkään pelin parissa (depth) 5. Ydinpelimekaniikka tuntuu tuoreelta länsimaisilla mobiilipelimarkkinoilla (gameplay uniqueness) 6. Peli sisältää heti näin varhaisessa vaiheessa paljon sosiaalisia elementtejä (virality), joiden avulla ja joita laajentamalla Smash Landin näkyvyyden levittämiseen uppoavia kustannuksia saadaan hillittyä samalla kasvattaen pelaajien sitoutumista runsaasti. Uskallan heti kättelyssä väittää, että miljoonia Supercell kykenee varmasti tällä pelillä tekemään. Toisaalta, yritys on tunnettu heidän korkeista vaatimuksistaan pelejänsä sekä niiden metriikoita kohtaan. Smash Land vaatii huomattavasti pidempiaikaisen perehtymisen (erityisesti sosiaalisiin ominaisuuksiin), jotta pystyisin arvioimaan mahdollisia kehityssuuntia tai haasteita pelin kohdalla ja näihin voisinkin palata vaikka seuraavassa postauksessani Smash Landistä. Toistaiseksi peli kuitenkin jo tuntuu todella hiotulta timantilta, joten nähtäväksi jää pystynkö mitään ongelmia tai kehityskohteita Smash Landistä paikantamaan.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Päätimpas kokeilla gameloftin gt racing 2:sta. Jo asphalt 8:ssa häiritsi grindaus jotta jotain saa, mutta tämä vetää homman aivan överiksi.
Ajan vasta alkupuolen kisoja ja kisaan ei voi koskaan osallistua liian heikolla autolla vaan jos kiihtyvyys on huono niin on pakko virittää ja siihenkin on laitettu ajastin. Siis ei jumalauta nyt alkaa menemään jo reippaasti yli. Minun pitää nyt odottaa kuusi minuuttia jotta mekaanikko saa autoon uudet jarrut tai sitten voin käyttää premium valuuttaa ja skipata sen. Tietenkin nuo ajat kasvaa aivan pirusti mitä isompaa viritystä autoon laittaa.

Siis miksi kukaan haluaisi käyttää tuollaiseen oikeaa rahaa kun peli tekee jo alussa selväksi millaista paskaa se tulee olemaan eikä tuossa vaiheessa edes mitään koukutusta vielä synny. Sääli sinänsä kun ajaminen on ihan kivaa ja peli näyttääkin ihan kivalta ja muutaman kisan perusteella tästäkin olisi voinut joku 6-8e maksaa jos kaikki tuo typeryys riisuttaisiin pois.

En ole peliä testannut, mutta kuulostaa aika perus mobiilipelimekaniikoilta. Grindaus on toki tylsää ja jos tätä peli sisältää paljon, niin sitten on suunnittelussa vikaa. Mutta nuo ajastimet ovat aikalailla pakollisia nykyään. Niillä nimenomaan se koukutus luodaan, koska niiden on tarkoitus tyrkätä pelaaja pois pelin parista ja palaamaan takaisin X ajan kuluttua. Mitä pidempään pelaaja palaa päivittäin tämän seurauksena pelin pariin, niin sitä vahvempi tapa siitä syntyy ja tilastollisesti mahdollisuus pelaajan rahan käyttöön kasvaa. Mutta kuten mainitsinkin, jos grindausta on aina luvassa kun pelin pariin palaa, niin aika nopeasti karttuu pelaajat ja silloin kehittäjien kannattaa nopeasti puuttua toimiin ennen kuin on liian myöhäistä. Ne timerit toimivat "hieman" mukavammin kun odotuksen päätteeksi on jotain miellyttävää puuhaa luvassa.

Ja tuosta 6-8 euron maksustasi. Ei paljoa auta, kun nuo mekaniikat mahdollistavat osan pelaajista käyttämään sen toista tuhatta euroa kuussa, jolloin pelin tuotot räjähtävät taivaisiin kertaheitolla. Enkä itse näe tässä mitään pahaa, se on pelinkehittäjien vastuulla rakentaa niin hyvä ja mahdollisimman laajalti viihdyttävä kokemus, että sen parissa viihtyy niin maksamatonkin pelaaja kuin myös ne superfanit, jotka luovat pelistä harratuksensa ja käyttävät sen nelinumeroisen summan kuussa

Lainaus käyttäjältä xtpro

Mutta nuo ajastimet ovat aikalailla pakollisia nykyään. Niillä nimenomaan se koukutus luodaan, koska niiden on tarkoitus tyrkätä pelaaja pois pelin parista ja palaamaan takaisin X ajan kuluttua.

Itseeni tuo hieno mekaniikka vaikuttaa niin että kun en kerran voi pelata niin peli lähtee vehkeestäni pois. Jos ei heti niin aika pian. En lie kohderyhmää mutta pelejäni pelaan mieluusti silloin kun minä haluan, en silloin kun peli niin haluaa/sallii.

Juu joihinkin peleihin nuo ajastimet sopii, mutta autopelit ei ole yksi niistä. Käsi ylös joka haluaisi vaikka pelata forzaa ja kun auton nostaa B luokasta A luokkaan niin tulisi viesti, että viritys kestää 4 tuntia, mutta voit skipata sen käyttämällä erittäin harvinaista premium valuuttaa jota voit kyllä kätevästi ostaa oikealla rahalla.
Sen vielä ymmärtäisi, että joku sitkeästi jatkaisi pelaamista jos on valmiiksi jo käyttänyt vaikka 20 tuntia peliin, mutta kun tuota pakotettua virittämistä ja odottamista tulee jo ekan tunnin aikana niin kuka normaali oikeasti haluaa jatkaa peliä tuossa vaiheessa?

Saman lafkan asphalt 8:ssa sentään sai ajaa alitehoisella autolla jos niin halusi eikä ollut mitään ajastimia missään muualla paitsi online eventeissä joissa koitettiin saada paras aika listoille ja palkintona oli uutta autoa jne. Tuolloin käytössä oli bensamittari ja jokainen event vei siitä tietyn määrän ja oli itsestä kiinni halusiko käyttää kaiken siihen yhteen kisaan vai kokeilla muutakin.

Perus yksinpeli urassa tai moninpelissä ei ollut mitään tuollaista. Niissä oli vaan pienet palkintorahat jotka pakotti hirveään grindaukseen ja siksi käytinkin tuohon yhteensä 8e jolla ostin kaksi autopakettia sekä tokeneita joilla sain tupla rahat 24t ajaksi ja sitten grindattiin ja kunnolla :D

Ei vissiin ollut tarpeeksi tuottoisaa gameloftille kun gt racingin kanssa ollaan vedetty homma noin överiksi. Molempiin tietenkin myydään myös 80-100e autopaketteja joissa tulee pari autoa.

Lainaus käyttäjältä zappah

Itseeni tuo hieno mekaniikka vaikuttaa niin että kun en kerran voi pelata niin peli lähtee vehkeestäni pois. Jos ei heti niin aika pian. En lie kohderyhmää mutta pelejäni pelaan mieluusti silloin kun minä haluan, en silloin kun peli niin haluaa/sallii.

No en tiedä tuosta kohderyhmästä, mutta ymmärrän toki. Onneksi valinnanvaraa on paljon. Alussa itselläni oli täysin sama fiilis tätä energiamekaniikkaa ja muita ajastimia kohtaan, noin 2 vuotta sitten. Kun aloin kuitenkin mobiilipelejä paljon enemmän pelaamaan markkinoita ja pelisuunnittelua tarkkaillen, niin nopeasti totuin niihin. Nyt ne ovat jo itselleni välttämättömiä. Se on ihan uskomatonta, mutta en jaksa pelata Hearthstonea tai Hill Climb Racingia, kun olen ne top listoilta ladannut ja niissä ei tätä pelisessiota rajoittavaa mekaniikkaa ole. Haluan ehdottomasti että peli sanoo minulle koska lopetan ja jos se aika on liian pitkä niin en tykkää siitäkään, jonka jälkeen peli lähtee pois kännykästä nopeasti.

Sitten taas pelinkehittäjän näkökulmasta: tuo energiamekaniikka sekä muut ajastinmekaniikat mobiilipeleissä oikeastaan pidentävät keskimääräistä aikaa kauanko pelaajat viihtyvät pelin parissa. Ei päivissä, vaan ihan pelitunneissa. Mobiilipelit joissa ei ole pelisessioiden pituutta rajoittavia mekaniikkoja aiheuttavat niin sanotusti "ähkyn" pelistä nopeammin kuin peli, joka tarjoilee pala kerrallaan viihdettä. Nämä ovat ihan järjettömän suuria eroja paljonko mobiilipeleissä pelaajien keskimääräinen pelituntien määrä on kasvanut tällaisten pelisessioiden pituutta rajoittavien mekaniikkojen seurauksena.

Minulla homma on päinvastoin. Kun haluan pelata niin sitten pelataan eikä odotella. Jos pelissä on ajastimia niin sen pitää sopia siihen peliin.

Esimerkkinä gameloftin my little pony. Ei haittaa ollenkaan vaikka talon valmistuminen kestää 16 tuntia tai, että kaikki kauppojen tekemät tuotteet kestää aina tietyn aikaa valmistaa koska pelin tyyli on sellainen, että voin pelata gta onlinessa tai forzassa kisan, ottaa luurin käteen ja kerätä kaikki tuotot, laittaa luurin pois ja aloittaa taas seuraavan kisan.
Tuossa se toimii, mutta esim tänään gt racingissa ajoin kisan -> pakko virittää ja odottaa 7.5 minuuttia -> aja kisa -> pakko virittää ja odottaa 7.5 minuuttia. Tuollaista jo ekan tunnin aikana ja se vaan menee pahemmaksi. Sai kyllä peli uninstallia tuon jälkeen. Mieluummin ostan real racing 2:n joka maksaa 6.5e eikä sisällä tuollaista paskaa ollenkaan.