Inazuma Eleven / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Inazuma Eleven

Olen huomannut valitettavaa puutetta kyseisestä sarjasta näillä boardeilla, joten jos mitään niin toivon tämän aiheen saavan kaikki DS ja 3DS omistajat ostamaan sarjan pelejä ja luomaan vähän keskustelua.

IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fr/2/20/Inazuma_Eleven_1_logo.jpg)

Julkaisija: Level-5
Kehittäjä: Level-5
Alustat: Nintendo DS, Nintendo 3DS, Nintendo Wii
Julkaisu: 2007 lähtien

Inazuma Eleven on Level-5:n kehittämä ja julkaisema jalkapalloroolipeli, joka on 2007 ensimmäisen julkaistun pelin jälkeen laajentunut useamman pelin sarjaksi. Euroopassa sarjan ensimmäinen osa nähtiin kuitenkin vasta 2011. Peleissä tarkoitus on tarinavetoisesti koota unelmiensa jalkapallotiimi, kunkin pelaajan osaten kykyjä joita voisi verrata Pokémonien osaamiin iskuihin. Kyseisestä pelisarjasta on tehty myös anime sekä manga.

<!--break-->

Sarja ilmestyi ensimmäisenä DS:lle 2007, yksittäisen pelin muodossa. Pelin jatko-osa kuitenkin ilmestyi myöhemmin kahtena versiona, nimillä Blizzard ja Firestorm. Versiot sisälsivät Pokémon-pelien tyyliin hiuksenhienoja eroja pelaajissa, hieman tapahtumissakin sekä keräiltävissä asioissa. Sarjan kolmas osa jatkoi 2010 tätä kaavaa versioilla Spark ja Bomber ja myöhemmin elokuvaan pohjautuvalla Ogre versiolla. Tämän jälkeen DS:n osalta sarja oli ohi.

Tämän jälkeen Wii sai ensimmäisen pelinsä 2011 Inazuma Eleven Strikersin muodossa. Muista osista poikkeuksellisesti tämä osa ilmestyi Eurooppaan jo vuosi Japanin julkaisun jälkeen. Pian tämän jälkeen 3DS sai ensimmäisen Inazuma Eleven pelinsä, lisänimellä GO. Kyseinen peli julkaistiin myös kahtena versiona, kuten myös pelin jatko-osa "Inazuma Eleven GO Chrono Stone" vuonna 2012. Samana vuonna Strikers sai myös jatko-osan "Inazuma Eleven Strikers 2012". Ensimmäiset kolme DS peliä myös laitettiin Japanissa yhteen pakettiin ja tuotiin 3DS:lle samoihin aikoihin, nimellä "Legend of Endou Mamoru". GO sarjan mahdollinen päätösosa "Inazuma Eleven GO Galaxy" taas julkaistiin vuonna 2013.

Toistaiseksi länsimaissa sarjasta on julkaistu sarjan alkuperäinen trilogia kokonaisuudessaan, paitsi sarjan kolmas osa tuotiin 3DS:lle DS:n sijaan. Myös Wiille on julkaistu Inazuma Eleven Strikers ja Inazuma Eleven GO on ilmestynyt 3DS:lle.

Inazuma Eleven - DS - 2007 (JP), 2011 (EU)

IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/Inazuma_Eleven.jpg)

Ensimmäisessä pelissä sarjan päähenkilö Mark Evans on koulunsa jalkapallokerhon kapteeni, mutta muulla tiimillä ei ole kiinnostusta pelata. Yhtäkkiä joukkue saa kuitenkin vastaansa seudun parhaimman koulun, Royal Academyn jalkapallotiimin. Mark tiimeineen häviää ottelun murskaavasti, mutta tästä alkaa heidän matkansa kohti Japanin jalkapallomestaruutta Football Frontier turnauksessa.

Kyseisestä pelistä löytyy 1000 erillaista pelaajaa valittavaksi, vaikkakin erikoistekniikoiden määrä ei paljoa tilaa ainutlaatuisuudelle anna.

Inazuma Eleven traileri (englanniksi)

Inazuma Eleven 2 - Blizzard/Firestorm - DS - 2009 (JP), 2012 (EU)

IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fc/Inazuma2.jpg)

Sarjan toisessa pelissä Markin tiimi kohtaa uhkan avaruudesta. Alius Academyksi itseään kutsuvien avaruusolioiden tavoitteena on näyttää ylivertaisuutensa Maan ihmisille jalkapallon kautta. Mark kumppaneineen alkaa kiertää Japania pysäyttääkseen avaruusoliot, samalla kooten Maan voimakkaimman jalkapallojoukkueen.

Kyseisestä pelistä löytyy 1500 erillaista pelaajaa valittavaksi ja erikoistekniikoidenkin määrä on kasvanut huimasti, puhumattakaan pelillisistä ominaisuuksista. Versioiden eroina on muutamat hahmot, erikoistekniikat ja kummassakin pelissä on nimen teeman mukaisesti yksinoikeustiimi vastustajaksi. Blizzardissa tämä on jäänkylmä Diamond Dust ja Firestormissa tulenkuuma Prominence. Kun kaksi versiota yhdistää, myös nämä tiimit yhdistyvät.

Inazuma Eleven 2 - Blizzard/Firestorm traileri (vain japaniksi löytyy, hämmentävää kyllä)

Inazuma Eleven 3 - Lightning Bolt/Bomb Blast/Ogre - DS/3DS - 2010 (JP), 2013 (EU)

IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8b/InazumaEleven3.jpg)

Sarjan kolmannessa pelissä ei tähdätä vähempään kuin maailmanmestaruuteen, aloittaen Japanin tiimin kokoamisesta, sitten Aasianmestaruuteen ja lopulta Maailmanmestaruuteen.

Kyseisestä pelistä löytyy 2200 erillaista hahmoa ja entistä enemmän erikoistekniikoita ja etenkin pelillisiä ominaisuuksia. Pelin kannalta tärkeä ominaisuus on kuitenkin joukkueen omat erikoistekniikat joihin osallistuu koko tiimi. Versiot eroavat jälleen hyvin hiuksenhienosti ja jotakuinkin samalla tavalla kuin kakkosen versiot. Kolmas versio Ogre sisältää vielä ensimmäiseen Inazuma Eleven elokuvaan liittyvän tapahtuman.

Inazuma Eleven 3 - Sekaie no Chousen - Spark/Bomber traileri (vain japaniksi löytyy tällä hetkellä)

Inazuma Eleven GO - 3DS - 2011 (JP), 2014 (EU)

IMAGE(http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20131126123246/inazuma-eleven/images/2/21/Shine_cover_site.PNG)
(ei löytynyt pientä kuvaa länsimaalaisesta versiosta)

Peli sijoittuu 10 vuotta Inazuma Eleven 3:n jälkeen ja jalkapallo on muuttunut. Nykyään otteluiden tuloksia hallitsee Fifth Sector, jolloin maalien määrää ja maalien tekijöitä ei saa itse päättää. Raimonin yläasteen uusi oppilas Arion Sherwind ei tätä kuitenkaan hyväksy ja päättää aloittaa vastarinnan Fifth Sectorin kaatamiseksi.

Peli on tehty 3DS:ää ajatellen, joten graafisesti peli on valtavasti parantunut. Muuten pelilliset ominaisuudet ovat säilyneet suht samana, mutta uutena lisänä on Fighting Spiritit ja näihin hyvin pitkälti keskitytään. Vertailun vuoksi Fighting Spirittejä voisi verrata esimerkiksi Jojo's Bizarre Adventuresin standeihin.

Jokaisen DS:n omistajan kuuluisi edes kokeilla näitä pelejä. Tarinallisesti pelit eivät hirveän vahvoja ole, mutta hahmoihin on helppo kiintyä ja ennenkaikkea pelaaminen on hauskaa ja addiktoivaa. Pituudestakaan ei tarvitse huolehtia sillä tarinat on noin 15 tunnissa läpäisty.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Itsehän rakastan sarjaa aivan suunnattomasti. Tutustuin sarjaan ensin animen kautta, jonka jälkeen saikin kuulla uutisia että ensimmäinen peli olisi viimein tulossa Eurooppaan. Tulihan se ennakkotilattua ja pelattua todella puhki. Kakkonen ilmestyi vuotta myöhemmin ja päädyin ostamaan kummatkin versiot. Blizzardin kellossa taitaa olla jotain 170 tuntia ja Firestormissa 60.

Ostin myös Inazuma Eleven Strikersin vaikka Wiitä ei ole, tosin tyttöystävällä sellainen onneksi on. Tätä ei kuitenkaan ole tullut pelattua oikein yhtään.

Myönnän, että en ole koskaan koskenutkaan sarjan peleihin, mutta aloitusviestistä sai ainakin ihan hyvän kuvan. Jalkapallo ei ole omaa sydäntä lähellä, vaikka arvostankin sen fanikunnan intohimoa, mutta se tuskin on ongelmana. Oma tiimi siis kasataan noiden tuhansien(!) pelaajien joukosta, mutta hoituuko itse pelaaminen realiajassa? Potkitaanko palloa siis kuin Messi konsanaan, vai seurataanko menoa sivusta valmentajana.

Jos tuosta 3DS:n osasta saataisiin eShoppiin demo, niin olisi ainakin hauska kokeilla. Käsittääkseni sarja on ainakin Japanissa ollut melkoinen kultakaivos, joten ei se kokonaan paska voi olla. Pelaajien määrä ainakin on melko käsittämätön.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Oma tiimi siis kasataan noiden tuhansien(!) pelaajien joukosta, mutta hoituuko itse pelaaminen realiajassa? Potkitaanko palloa siis kuin Messi konsanaan, vai seurataanko menoa sivusta valmentajana.

Sen verran tarinapainotteinen peli on että ainakaan tarinan aikana ei täysin vapaasti voi pelaajia valita (jotkut hahmot vaaditaan tietyissä tilanteissa), mutta sen jälkeen on vapaat kädet. Suurimman osan tiimistä saa kyllä tarinan aikanakin muokattua täysin omanlaisekseen. Ykkösessä kannattaa varautua siihen ettei tuhannen hahmon joukosta juuri ainutlaatuisia hahmoja löydy (erikoistekniikoita kun on rajallinen määrä) mutta kakkosessa tilanne on jo parempi. Niin ja mainittakoon että ykkösessä myös itse pelaajien rekrytointi on erittäin puuduttavaa : D Kakkosessa on onneksi kaikki paremmin.

Ja kyllä, reaaliaikaisesti peliä pelataan. Kun matsi alkaa niin pelaajia on ohjattava styluksella haluamaansa suuntaan. Ruutua on tökittävä sinne minne haluaa pallon potkaistavan ja syötettävän. Tietyissä tilanteissa peli sitten seisahtuu jotta pelaaja voi valita mitä erikoistekniikkaa käyttää, kuten vaikka silloin kun pääset lähelle vastustajan maalia ja päätät potkaista.

Helpompi havainnollistaa peliä videon avulla, tässä pelaan itse kakkosta pelin voimakkainta tiimiä vastaan omalla tähtitiimilläni.

On sanottava etten itsekkään jalkapallosta välitä, mutta tämä sarja vaan iski kuin sata salamaa.

Tänään olikin sarjan kolmannen osan länsimainen julkaisu. Minun fiilikset?

Nooo, ei vielä mitkään kun en peliä ole saanut. Aluksi en meinannut sitä ostaa mutta Puolenkuunpeleihin oli 25€ lahjakortti ja se kevensi hintaa huomattavasti... näkyisi olevan tilausvalmiudessa mutta eipä ole vielä postiin näköjään kolahtanut. Versiovalintani oli Lightning Bolt, päätös oli kyllä vaikea mutta ehkä Bomb Blastkin joskus hyllyyn ilmestyy.

Ensi viikolla sitten! Odotus on kyllä erittäin korkea sillä kakkonen oli hirmuista nannaa ja enkkusivusto nosti hypeä entisestään. Se oma 3DS olisi kuitenkin aika jees mutta sitä ei juuri nyt pysty hankkimaan joten on tyydyttävä lainaamaan pinkkiä Hello Kitty koristeista 3DS:ää :)

Tämä aihe taitaa jäädä yksinpuheluksi, mutta ehkä on toivoa, että keskustelua syntyy niin päätin päivittää aloitusviestiä. Kuitenkin kolmonen sai julkaisunsa vuosi sitten ja eilen sai myös 3DS:lle alunperinkin tehty Inazuma Eleven GO.

Kolmoseen on uponnut n. 80 tuntia, en kyllä ole peliä pelannut tosin yhtä kovalla innolla kuin kakkosta. Tämä johtuu toki ajanpuutteesta, mutta osittain myös siitä että peli on liian tasapainossa. Kakkosessa hahmojen statseja sai korottaa todella paljon, etenkin TP:n ja FP:n suhteen, mutta kolmosessa tekniikoiden käyttö on paljon kalliimpaa ja on harvinaista nähdä edes pelaajaa jonka TP yli 150 olisi. Kakkosessa tämän sai jopa yli 250 jos vain potentiaalia siihen riitti. Myös Competitive Route vaatimukset kuten "boys/girls only", "use team with no blocking techniques" tai "use air players only" ottivat erittäin paljon päähän, vaikka nämä eivät mitään uutta sarjalle ole. Samaten on myös typerää että tehtiin paluu siihen systeemiin ettei tiimiä voi hallita lennosta. Tarina on kuitenkin sarjan parhaimmasta päästä ja hahmovalikoima on erittäin rikas.

GO sitten ilmestyi eilen, mutta odottelin liikaa ja sain tilauksen tehtyä vasta eilisiltana. Ei siis pysty vielä mitään ensivaikutelmia antaa. Animen perusteella tarinan asetelma tulee olemaan todella mielenkiintoinen, mutta lopetus seuraa ihan ensimmäisen pelin jalanjäljissä ja on erittäin antiklimaattinen. Saa nähdä oliko tämä kuitenkin vain sovitusongelma.

Itse pelasin ensimmäisen kerran kyseistä sarjaa tuossa viime viikolla. Satuin löytämään varastosta tuliterän ensimmäisen osan (muoveissa vielä), en muista kyseistä peliä edes ostaneeni mutta pitihän se sitten korkata. Odotuksia peliä kohtaan ei ollut minkään laisia, ehkä sen takia olinkin positiivisesti yllättynyt. Tarina on sopivan pöhkö (vaikka ehkä turhan ohut), ja hahmoja on enemmän kuin tarpeeksi vaikkakin suurin osa on aika persoonattomia. Itse pelaaminen on kyllä hyvin toteutettu, en odottanut että tuo olisi kynäpalloa. :) En nyt mitään sen syvempiä mietteitä rupea tähän laittelemaan, mutta kyllä varmaankin tulee tutustuttua uudempaan osaan kun ensimmäinen osa menee läpi. :)

Aivan mainio sarja, näitten hakkaamiseen on kulunut satoja tunteja. GO:ssa kylläkin ketuttaa se, kuinka paljon ranteesta väännetään jotta pelaaja linkkaisi toisen pelin version kanssa; suuri määrä jopa edellisten osien hahmoista vaatii linkkauksen! Ja mitenkäs tästä kiekkoilijoitten jalosta maasta edes löytää Inazumalaisia?!

Lainaus käyttäjältä Kylaeihminen

GO:ssa kylläkin ketuttaa se, kuinka paljon ranteesta väännetään jotta pelaaja linkkaisi toisen pelin version kanssa; suuri määrä jopa edellisten osien hahmoista vaatii linkkauksen! Ja mitenkäs tästä kiekkoilijoitten jalosta maasta edes löytää Inazumalaisia?!

Itse en niin paljoa ole pelannut, että tuota olisin huomannut. Muutenkin rekryäminen on aiempaa hitaampaa, kun pitää ensin kerätä tietyt asiat ja sitten vasta saa pelaajan ostettua. Battleistakaan hyvin harvoin kukaan haluaa liittyä jengiin. Tietyllä tavalla kyllä pidän tuosta asioiden keräilystä, mutta vietävän hidasta se on, eikä ennen ostoa saa pelaajastakaan muuta tietoa kuin elementin ja sijoituksen kentällä. Olisi kiva jos kakkosen nimi- ja tyyppihaku tekisi joskus paluun, oli äärettömän nopea tapa löytää tietynlainen pelaaja mukaan. Kolmosen capsulet olivat hyvin kömpelöitä.

Vaan eipä siinä, lukuun 4 olen päässyt ja kaikki on vaikuttanut todella hyvälle. Siinä missä IE3 oli niin selkeä porttaus DS:ltä tuntuu viimein, että on pelaamassa kunnon modernia 3DS peliä. Vanhalle koiralle pelissä kuitenkin riittää totuteltavaa, kun ottelutkin on vaihdettu 3D:hen. Meininki on aivan toisenlaista. Todella iso plussa kyllä miten paljon selkeämmäksi eri osa-alueita on tehty, tähän peliin ei ole sarjaan tutustumattomillakaan vaikea hypätä.

Ajattelin kirjoittaa tästä pelisarjasta nyt, koska GO-sarjan 1. pelit julkaistiin juuri viikko sitten englanniksi. Kirjoitan tässä vain DS:lle ja 3DS:lle englanniksi julkaistuista peleistä, muihin en ole koskenut, vaikka olenkin joitain videoita katsellut.

Tutustuin tähän pelisarjaan v. 2012, kun huomasin Prismassa Inazuma Elevenin alle kympillä. Muistin lukeneeni Anime-lehdestä pelistä ja siitä, kuinka se oli saanut testissä täydet pisteet. Kannen jalkapalloilijat näyttivät niin lapsellisilta (nyt todella hävettää, kun muistelen), että arvelin pelin olevan kuin Beyblade PSone-konsolille. En siis odottanut juuri mitään muuta kuin tylsistymistä, mutta ostin pelin kuitenkin, koska rahallinen tappio tulisi olemaan niin pieni.

Ei tullut rahallista tappiota. Olen vain harvoin ostanut mitään niin koukuttavaa ja viihdyttävää alle 10 eurolla. Kerrankin sain hyvää halvalla. Joskus tosiaan kannattaa ostaa jotain ihan kummaa pelattavaa, voi olla, että se muuttuu yhtä kivaksi kuin Inazuma Eleven muuttui minulle. :D

Pidin pelissä ensinnäkin otteluiden toteutuksesta. Ohjaaminen styluksella oli helppoa ja sen oppi hyvin jo muutamassa tunnissa. Ihmettelin, kun jokin urheiluun liittyvä peli saattoi olla niin letkeä. Tiedän kyllä pelin olevan enimmäkseen roolipeli, mutta silti. Olen aina pitänyt peleistä, jotka eivät ole liian hankalia, eli jotka ovat helposti opeteltavissa ja ainakin keskinkertaisesti hallittavissa.

Pelin grafiikat olivat minusta selkeät ja värikkäät. Animetyyliset välinäytökset näyttivät mahtavilta. Ruudulla näkyvä opasnuoli oli jotain upeaa, koska saatoin tehdä kaiken, mitä halusin ja edistää juonta, milloin tahdoin. Ei tullut eksyttyä, tykkäsin opastusteksteistä todella. Tekstit ja kuvat olivat ylipäätään selvästi erottuvia.

[spoiler]Juoni oli aluksi tylsähkö, mutta sitten jokin muuttui. Tuli isompi vaihde päälle, kun eri pelaajien menneisyyksiä käytiin täikammalla läpi ja mietittiin niin maan perusteellisesti. Olin lumoutunut, sillä vaikka tarina oli yksinkertainen, siitä löytyi useampia tasoja, esim. Juden menneisyys.[/spoiler] Kaikki pelissä seisoskelevat hahmot näkyivät pisteinä kartalla ja kaikilla oli jokin lause mielekästä sanottavaa. Kyllä oli lukeminen mukavaa pelin aikana, tosissaan. :)

Musiikit nappasivat minut mukaansa rentoudellaan, kiihkeydellään ja iloisuudellaan. Välillä taasen kuului jotain surullista ja synkkää melodiaa. Äänimaailma toimi täysin ääninäyttelyä lukuun ottamatta. Minusta tuntui ärsyttävältä, etteivät näyttelijät tuntuneet panostavan rooleihinsa tai että jonkin hahmon ääninäyttelijä oli vain ”kaupan kassajonosta tempaistu” tapaus (tuossa on vähän liioittelun makua, mutta merkitys meni varmaan perille). No, en koskaan mykistä pelin ääniä vain kehnon ääninäyttelyn takia, ja kyllä niihin ääniin varmaan 10 tunnin kieppeillä tottui.

Vaikeustaso oli sopivan kireä, sillä jouduin käymään vapaaehtoisia matseja läpi ennen pääjuonen läpäisyä. En koskaan perustanut satunnaisotteluista, mutta pakottivathan sentään grindaamaan, ettei kaikki treenaaminen kasautunut yhdeksi sumaksi juuri ennen loppua. Pelasin ykkösosaa 27 h.

Kakkonen tuli ostettua miltei heti perään, Blizzard-versiona (Firestormin hankin sitten myöhemmin). [spoiler]No, juoni hyppäsi sarjan parhaimmaksi mielenkiintoisilla ”avaruusolennoillaan” ja Shawnin (sarjan paras hahmo mielestäni, nopea kuin mikä) takaumien avulla. Paikasta toiseen matkustelu linjurilla tuntui erittäin mukavalta ja tarjosi mielestäni enemmän mielenkiintoisia maisemia/kulttuuritietoiskuja kuin 1. osa. Pidin myös siitä, että tuntemattomista jalkapallonuorista saatiin irti *vielä* enemmän kuin aiemmin. Alati oli joku hätää kärsimässä, turhautunut ja syvällisiä haastava. Loistavaa, kerta kaikkiaan. ;)[/spoiler]

Ottelijoiden käsittely oli hoidettu sulavammin kuin ykkösosassa, sääli, että kolmosessa palattiin jäykempään systeemiin jälleen. Kaukaa vedettävistä erikoishyökkäyksistä en perustanut, koska aktivoin niitä milloin sattui ja pyrinkin välttelemään niiden opettamista hahmoille.

Ääninäyttely tuntui hitusen parantuneen ykkösosasta, mikä oli mukavaa. Musiikkien kuuntelumahdollisuus erillisestä valikosta oli kiva, tuli vähän soiteltua niitä.

Pelasin kakkososia 70 h.

Kolmososassa pidin eniten varmaan kapseleista, joilla pelaajia hankittiin omaan joukkueeseen. [spoiler]Niistä tuli suurin piirtein aina jotain, kuten riisipalloja ja vesipulloja. Oli myös mukavaa saada pelaajia yllätyksinä.[/spoiler]

En pelannut Bomb Blastia läpi, luovutin viimeisessä ottelussa. Juoni ei jaksanut innostaa yhtä paljon kuin edellisessä osassa ja koko peli tuntui vähän 1. osalta [spoiler]eikä ihan yhtä paljon fantasialta kuin 2. osa.[/spoiler] En myöskään perustanut siitä, että peli julkaistiin 3DS:lle, vaikka se ei eronnut aiemmista teknisesti mitenkään. Kaikki tuntui vain jotenkin laimealta erinomaisen 2. osan jälkeen, vaikka suoraan 1. pelin jälkeen 3. olisi ollut rautaa.

Tilasin GO: Shadown jo ennakkoon, mutta eihän sitä sitten ilmaantunut perjantaina 13. päivänä. No, sain sen muutamaa päivää myöhemmin ja olen nyt pelannut lähemmäs kahdeksan tuntia.

Grafiikat ovat muuttuneet ymmärrettävästi kolmiulotteisempaan suuntaan alustan vaihdon myötä. Pidän niistä paljon, kaunis maailma näyttää entistäkin kauniimmalta. Tuntuu tosin siltä, että nyt hahmot juoksevat yleensä nopeasti ja otteluissa hitaasti, kun ennen se vaikutti olevan juuri toisinpäin. Välivideot näyttävät animelta enemmän kuin koskaan, tykkään.

On mainiota, ettei tarvitse enää sietää satunnaismatseja, vaan saa itse valita haastajansa. Kyseessä on minulle paras uudistus sarjassa koskaan.

Ääninäyttely on minusta aika surkeaa, mutta kyllä jotkut näyttelijät suunnilleen onnistuvat hoitamaan hommansa. En todellakaan perusta tekstin sekaan ripotelluista muista kuin englanninkielisistä sanoista, jo 3. pelissä oli samaa vikaa. Jos peli käännetään englanniksi, niin se voisi olla sitten ihan kokonaan englantia tai sitten muun kieliset lausahdukset voisi kääntää englanniksi sulkeiden sisään (käännetäänhän peleissä kartalla kävelevien eläintenkin selitykset englanniksi).

Minulla on noin yleensä ottaen erittäin positiivinen käsitys Inazuma Eleven-pelisarjasta. Ainakin pääsarjan osat ovat olleet minun makuuni värikkyydellään, tunteikkuudellaan ja mielekkäällä jalkapallollaan. Toivon, että sarjan julkaisu englanniksi jatkuu näin vuosittain. :)

Edit: No, siitä tuli vähän pitkä, mutta onpahan vähän luettavaa jollekulle. :D