1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Horizon Zero Dawn

Tehimpäs nyt sitten tällekkin pelille oman palstansa.

IMAGE(http://i8.aijaa.com/m/00056/14351780.jpg)

"Luonto on ottanut unohdetun sivilisaation rauniot haltuunsa, ja ihmiskunnan jäänteet elävät rehevän postapokalyptisessa maailmassa primitiivissä metsästäjä-keräilijäheimoissa. Pelottavat ja alkuperältään tuntemattomat koneet ovat anastaneet heiltä tämän uuden erämaan hallinnan.

Olet nuori metsästäjä Aloy, joka lähtee etsimään kohtaloaan ikivanhan menneisyyden raunioista. Lapsuudestaan asti heimonsa hylkimä Aloy on oppinut käyttämään ketteryyttään, viekkauttaan ja tappavaa tarkkuuttaan koneita metsästäessään, puolustautuessaan vihollisheimoilta ja selviytyäkseen armottomassa erämaassa.

Matkaa läpi omituisia artefakteja ja murenevia raunioita täynnä olevan maailman avataksesi sen syvimmät salaisuudet. Miten koneet saivat tämän maailman haltuunsa, ja mitä tapahtui sitä edeltäneelle sivilisaatiolle? Vastaukset saattavat määrittää Aloyn sekä ihmiskunnan kohtalon.

Aloita syvällinen ja palkitseva roolipeli, joka sisältää todella monipuolista taktista taistelua. Yhdistä primitiiviset varusteet huipputeknologian kanssa luodaksesi laitteita, joilla saalis muuttuu metsästäjäksi. Kehitä ainutlaatuisia strategioita eri konetyyppejä vastaan ja hakkeroi vangitut yksilöt toimimaan puolestasi.

Tutki värikästä ja luonnonkaunista maastoa. Matkaa läpi uskomattoman yksityiskohtaisten metsien, mahtavien vuorten ja menneen sivilisaation tunnelmallisten raunioiden. Kaikki nivoutuu yhteen elävässä maailmassa, josta löytyy vaihteleva säätila sekä täysin yön ja päivän kierto."

Pelille on myös povattu jonkinlaista jatkoa, mutta eiköhän siitäkin kuulla sitten tulevaisuudessa lisää.

Itsellä peli vielä kesken, mutta nyt ~40h pelailun jälkeen voi vain sanoa, että aivan huikea peli! Lisää fiilistelyitä jahka tarina on paketissa.

Loistavaa viihdettähän peli on ja ehdottomasti open worldien parhaimpia.

Itselläni on kuitenkin nyt alkanut tietyt asiat vähän ärsyttämään. Nimittäin ensinnäkin kiipeily, jossa hahmo ei ota kiinni ihan selvistä reunoista jos ne eivät ole tiettyjä ns. kiipeilykohtia. Samalla kuitenkin Skyrim-tyylinen hyppykiipeily onnistuu mutta siinä on vaarana tippua korkealta alas tai eksyä johonkin umpikujaan.

Mikä ehkä tällä hetkellä kuitenkin kyrsii eniten, on kamojen kerääminen craftausta varten. Olisi ihan jees että jos metsästää ketun, niin siltä saisi turkin. Nyt tuntuu olevan jonkinlainen random-elementti kehissä, joka antaa summassa jotain kettuun liittyviä kamoja, esim. ketun luita tai lihaa. Eli Aloy siis ei saa tai jostain syystä huoli elukasta kaikkea mahdollista tai sitten osa ketuista elelee ilman turkkia. Tosi typerä suunnitteluvalinta.

Tuli kaksi pitkähköä kappaletta nyt valitusta mutta hankala tästä oikeasti kunnon ongelmia on löytyy kun homma vain imaisee mukaansa ja pelin parissa viihtyy. Nämä valitukseni aiheet lähinnä tulevat mieleen silloin kun esim. haluaisi oikaista vuoriston tai kivien yli taikka haluaa craftata jonkun tietyn pussukan, johon ei millään saa sitä oikeaa puuttuvaa materiaalia.

Aivan aiheellisia valittamisen aiheita. Itselläkin välillä pännii tuo kiipeäminen, varsinkin kun pitää mennä jonnekkin korkealle ja ihan etsimällä etsiä sitä yhtä kohtaa mistä pääsee ylös. Sitä toki helpottaa se, kun saa nuotioita auki, niin pystyy periaatteessa menemään minne vain pikasiirtymällä. Ja pelissähän on nuotioita melkein joka paikassa ja lähekkäin.

Ja se eläinten turkkien ja luiden keräily on kyllä perseestä. Itse sain viime pelailussa kaikki kantokyvyt nostettua maksimiin ja kyllähän siihen aikaa meni. En viitsinyt edes katsoa kauan juoksentelin eri elukoiden perässä turkkien toivossa, puhumattakaan sitten kalojen ruodoista. Tosin kertaalleenhan nuo vain "tarvii" kerätä ja sitten niillä ei ole enää mitään arvoa.

Ja muuten voikin sitten kompata loppua. Pelin tarinan kulku on mukavan sujuvaa ja avoin maailma on houkutteleva, tylsiä hetkiä ei ole ollut ja takana ~46h. Jokaisen tehtävän myötä on oppinut lisää ja näin ollen saa kysymyksiin vastauksia, jopa siihen, että miksi juuri dinosaurus robotteja. Nyt ollaan sitten saatu selville, miksi maailma näyttää tuolta ja mikä Aloyn rooli siinä on, mutta ei siitä sen enempää. "Virallisia" sivutehtäviä ei ole tullut oikeen tehtyä, mutta metsästysmaat ja padat tuli nuohottua jo läpi. Ne olivatkin oikein mukavia.

Hahmon kyvyt on kaikki jo avattu ja aseetkin on ilmeisesti parhaimmasta päästä, hyvin muokattuina tietenkin. Alussa aseiden tehosuhteet olivat hieman hakusessa, sillä alku jousen nuoli teki saman vahingon kuin hyvin harvinaisen aseen vastaava nuoli. Tosin sitten hoksas, että harvinaisemmilla aseilla voi ampua useampaa eri nuolta ja muokkauksien määrä on eri. Ihan yllätyin kuinka paljon tehokkaampia aseista tulee muokkauksien jälkeen, tosin niinhän sen kuuluukin mennä. Asuja en ole alkanut testailemaan, sillä pidän Aloyn alussa saamasta puvusta ja sen myös aion loppuun saakka pitää, ellei jotain aivan radikaalia tapahdu.

Nyt sitten vielä tarina pakettiin ja platina trophy onkin sitten siinä, mielenkiinnolla odotan miten peli tulee päättymään.

Horizon Zero Dawn oli hyvä peli, mutta se oli kuitenkin aika perinteinen avoimen maailman peli eli toistoa alkoi jossa vaiheessa tulemaan aika reippaasti. Varsinkin kun itselläni on joku pakkomiele tehdä kaikki mahdollinen, niin jossain vaiheessa rupes rosvoleirien tyhjentäminen ja metallikukkien keräily hieman puuduttamaan. Sivutehtävät ei todellakaan tarjonnut samanlaisia herkkuhetkiä kuin mitä vaikkapa The Witcher 3 onnistui tekemään.

Itse pääjuoni ja tehtävät oli ihan ok settiä vaikkei mitään tajunnanräjäyttäviä hetkiä ei ollutkaan. Robottien tuhoaminen oli pelin parasta antia ja se onneksi jaksoi pitää mielenkiinnon yllä ihan loppuun asti. Toinen asia mistä pidin erityisesti oli ne Padat, vai millä ihmeellä niitä suomeksi kutsuttiinkaan. Ne toi mukavaa vaihtelua pelaamiseen ja kaikki oli tarpeeksi erilaisia.

Itellä meni 40 tuntia pelin läpäisyyn ja samalla tuli Platina-trophy hankittua. Ihan oli hintansa väärti tuo peli ja varmasti pelaan jatko-osan kun ja jos se joskus tulee. Ei ihan kympin peli eikä ysikään, mutta vahva 8/10.

ps. pelasin pitkästä aikaa pelin suomiteksteillä ja välillä oli oikeasti vaikea ymmärtää mitä jotkut asiat tarkoittivat. Sitä on niin tottunut englantiin peleissä että niitä ei edes tarvitse päässä suomentaa ja tää aiheutti välillä harmaita hiuksia kun piti kääntää suomennoksia englanniksi. Mut eipä siinä, ihan hyvät tekstit oli noin niinku muuten. Aika vähän näkyi mitään kirjotusvirheitä. Varmaan vähempi kuin mitä tässä mun sekavassa tekstissä esiintyy...

Itselleni jo pelkkä "pata" olisi pistänyt mietityttämään että mitä ihmettä mutta sana "cauldron" onkin jo täysin eri asia. Tämä summaakin aika hyvin miksi en koskaan laita tekstejä suomeksi. Sama juttu esim. käyttöjärjestelmissä ja ohjelmissa: joku ongelma on paljon helpompi löytää kun tietää mistä puhutaan.

/off topic.

Ei hitto tämä peli on kyllä tarinansa osalta niin loistava ja meikäläiselle näin scifi-fanina kuin tehty! En nyt ala edes pieniä spoilereita kirjoittelemaan mutta kun tarina loppua kohti alkaa kunnolla kertomaan tapahtumista niin ohjainta ja peliä on todella vaikea laittaa pois.

Itsellänihän kävi niin, että ajattelin "vielä tämän tehtävän" pelata ja kohta oli pari tuntia taas mennyt. Aika lailla koko tarinan kehys on jo tiedossa ja isoimpia juttuja itse asiassa arvasin jo etukäteen mutta asia ei kyllä mitenkään haitannut kokemusta vaan ehkä jopa päinvastoin: arvailuni päälle sain vielä paljon tarkempaa lisäinfoa tapahtumista.

Tarina ei vieläkään täysin lopussa ole ja löytyykin ainakin yksi vierailtava paikka vielä, johon tosin jo aiemmin eksyin harhailemaan kerättävän kaman perässä mutta aika pian huomasin että siellä jotain erikoista on ja ei ehkä ole vielä se oikea aika vierailulle.

Tämäkin peli on suomennettu? Siinä minulle kaksi hyvää syytä alkaa PS4:n käyttäjäksi!

Horizon: Zero Dawnin ehkäpä isoin saavutus on se, miten ehjä kokonaisuus se on. Peli ei jätä mitään jatko-osan varaan, antaa vastaukset kaikkiin herääviin kysymyksiin ja kaiken huipuksi ei tarvitse mitään korjaustiedostoja toimiakseen ongelmitta.

Tarina tuli pelailtua loppuun jo eilen ja tänään tuli vielä kaksi viimeistä trophya kerättyä. Toinen vaati viimeisen robotyypin hoitelemista, joka vähän ihmetytti: enkö muka ollut tappanut vähintään kerran jokaisen tyyppistä roboa? No enpä ollut ja selitys oli lopulta ilmiselvä, sillä tarinatehtävässä ollutta erästä roboa ei laskettu vaan se piti hoidella ihan ns. luonnossa. Yhdestä "tee kaikki nämä asiat"-tyyppisestä jutustakin puuttui pari "tekoa" mutta nyt on tehty kaikki trophyjen sekä tarinan että keräiltävien osalta.

Tai no, on siellä paljon vielä teksti-dokumentteja sun muuta vastaavaa keräämättä, joihin ei karttoja voi ostaa ja jotka eivät tule tai ole suoraan pääjuoneen liittyviä. En tiedä jaksanko niitä keräillä vaikka mielenkiintoisia ovatkin. Tämä onkin ehkä yksi pienen pieni miinus pelille: kartat saa tiettyihin kerättäviin muttei kaikkiin ja nimenomaan nämä ehkä helpommin missattavat eivät omaa karttoja.

Yksi sivutehtäväkin on tekemättä kun googlailin montako niitä on. Se pitää vielä jostain metsästää.

Kaiken kaikkiaan ymmärrän viimeistään pelin tarinan jälkeen kaikki 10/10-arvostelut. Tämä on tosiaan niin ehjä kokonaisuus sekä tarinallisesti, pelillisesti että teknisesti että sitä on jo unohtanut kuinka valmiita pelit voisivat suoraan paketista olla. Samalla tosin tuli outo fiilis: ollaan niin tottuneita fixeihin ja patcheihin että tällainen ns. perushomma nostaa pelin arvoa huimasti.

Tämäkin peli sitten jäi sitten kesken, kuten tavallista syynä on itselleni aivan liian korkea vaikeustaso...ylilevuilla, ylivarustettuna ja helpoimmalla. Jep, tiedetään, mitä peleihin tulee olen megaluokan tumpelo, mutta ei voi mitään. 4-5 tuntia sudin paikallani ennenkuin turhautuminen oli liikaa, tuo aika meni eri kuolemien katselemiseen. Isoihin lintuihin tyssäsi ensin ja niistä pääsi usean yrityksen jälkeen juoksemalla.

Suurimmaksi ongelmaksi muodostui hiippailu, nyt vihut ovat kovempia ja niitä on suuremmissa ryhmissä, joten paljastua ei saa, muuten lähti henki. En ole vielä kertaakaan onnistunut tekemään puhdasta stealth-suoritusta, joten game over on tullut tutuksi.

Harmi, hyvältä peliltä vaikutti, ehkä joskus kokeilen levuttaa lisää, taso 20 oli itselleni liian vähän tason 12 tehtävään.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä miten onnistut noin epäonnistumaan noillakin "spekseillä". Itse pelailin tuon läpi vaikeimmalla ja vaikka välillä saikin kunnolla turpaan niin lopulta peli oli läpäisty.

Nuo linnut taitavat olla kaivautujaörmöjen lisäksi ne pahimmat vastukset. Muu on aika helppoa kun tietää mitä elementtiä tai varustetta käyttää.

Itselläni ei kyllä ymmärrys riitä jos ei kykene tätä peliä läpäisemään. Kai tajuat että sitä vaikeustasoa voi säätää? Ja tuo hiippailusysteemihän on ihan rikki tässä pelissä. Meet vaan istumaan johonkin piiloon ja yksitellen viheltelet vihulaiset lähelle ja tiputat yhdellä iskulla. Helppoa kuin lapsen lyöminen.

Kokeilin vähän levuttaa tekemällä sivutehtäviä alueilla ilman lintuja ja vastaavia hankalia öttiäisiä.

Linna täynnä ihmisvihuja, ammun yhden pusikosta, kaikki huomaavat minut ja ampuvat 100% tarkkuudella, pakenen kunnes vihujen ympyrä on keltainen, mutta ne huomaavat minut vaikka olen piilossa pusikossa ja kyykyssä. Juoksen pakoon nuolisadetta, mutta päädyn vahingossa konelauman keskellä, mutta käykin tuuri ja linnanvartijat ja koneet alkavat tappaa toisiaan.

Seuraavaksi tapettavana on saarella lymyävä alligaattorikone. Pusikossa taas lymyän, r1 isku piilosta ja takaisin puskaan, paitsi että jäätä alkaa sataa niskaan 100% tarkkudella vaikka olen mäen nyppylän takana. Karkuun ja odottelua että allu häipyy saarelta, sitten paukutan koko saaren ansoja täyteen. Nuoli alluun ja käpälämäkeen, tällä kertaa niin ison kivenjärkäleen taakse ettei varmasti tule jäätä niskaan, rytinää kuuluu ja allu on viittä vaille vainaa, r1 ja henki pois...siis allulta, ei minulta (tällä kertaa).

Eli edelleen olen hankaluuksissa, mutta sietokyky ei ole lähelläkään ylittymistä, toisin kuin tuntien myrskylintuhelvetin kanssa.

Vaikeustaso oli siis helpoin, joten alemmaksi ei mene. Itselleni hiippailu tuntuu olevan ihan toisella tapaa rikki, sillä se on itselleni yhtä tyhjän kanssa kun ei tunnu olevan mitään väliä olenko piilossa vai en. Niin kauan kuin vihut ei huomaa, niin kaikki on ok, mutta stealth tappaminen onnistuu itseltäni vain kerran ja sen jälkeen on lähes aina täysi rähinä päällä. Veikkaan että syy siihen on se että itseltäni on jäänyt ehkä jotain huomaamatta tai teen jotain päin p:tä tai molempia.

Kai sä käytät niitä robottien heikkouksia hyväkses etkä yritä vaan perus nuolilla tiputella niitä? Kannattaa oikeasti katsoa mikä kohta on millekkin heikko ja ne repijänuolet (vai mitä ne nyt olikaan suomeks) on aika tehokkaita lähes kaikkia vastaan. Yks minkä huomasin olevan hemmetin tehokas oli pommit. Ite ainakin nakkelin tulipommia (muistaakseni) alligaattoreiden niskaan ja niillä ne sai aika äkkiä hoideltua.

Oikeasti ainut vihu mikä mua vitutti tossa pelissä oli ne maan alla möyrivät jyrät. Tuntu että niihin sai tyhjentää aina koko arsenaalin ennen ku ne tipahti, muuten ei kyllä hirveen ongelmallisia vihulaisia vastaan tullut. Siinä myöhemmin kun tulee niitä älyttömän kokosia mörköjä, niin niiltä kun ammut niitten omat aseet irti ja käytät niitä niin ei sulla ole huolen häivää.

Mä luotan suhun Angel of Death, älä luovuta!

Robojahan nimenomaan kannattaa käyttää hyödyksi ihmisiä vastaan: jos saat ne samalle alueelle niin alkavat hyvin todennäköisesti pieksämään toisiaan. Omaa ratsuakin on helppo käyttää tuolla lailla hyödyksi. Samoiten korruptoituneet robot ovat eri porukkaa kuin normit, joten alkavat takoa toisiaan turpaan. Itse voi vain kyykkiä puskissa ja jos huvittaa, niin laittaa parit ansalangat hommaa sekoittamaan. Ansalankoja kun laittaa niin silloin ei pitäisi ainakaan suoraan kenenkään huomata missä Aloy on piilossa. Itse ainakin ammuskelin niitä aika vapaasti jos ei huvittanut lähteä sekaan pomppimaan.

Läpi meni. Tuon jälkeen kaikki kuolemat tulivat putoamisista, hissikuiluun, kalliolta ja putosin myös tekstuurien läpi kun peli bugasi. Ilman erikoisharniskaa noutaja olisi varmasti tullut muutaman kerran viimeisissä bosseissa.

Vuoden alusta pelaamani lähes kaikki pelit ovat sen verran miellyttäneet että jokainen voi olla vuoden peli-ehdokkaitani loppuvuodesta.

Harvat napinan aiheet olivat että joskus oli hankala hahmottaa hyppypaikat, inventaario oli jatkuvasti täynnä ja olisin toivonut että kama olisi jaoteltu eikä kaikki roju pistetty yhteen syssyyn (eri materiaalit ja myytävä roju yms.), tehtävää osoittava merkki poukkoili välillä miten sattuu ja seuraavaa etappia oli välillä hankala hahmottaa (onneksi ei kovin usein).

Metsästystehtävistä jäi blazing sunit saamatta ja ostamatta jäi myös ase joka olisi vaatinut hanhen nahkoja, näin koko pelin aikana vain yhden hanhen ja se lensi pois ennenkuin ehdin ampua, lisäksi nahat ovat äärimmäisen harvinainen droppi, joten annoin olla.

9 tai 10 arvosana, joten taas kompromissi 9.5/10

tehtävää osoittava merkki poukkoili välillä miten sattuu ja seuraavaa etappia oli välillä hankala hahmottaa (onneksi ei kovin usein).

Sen etappi merkin olisi saanut otettua options valikosta pois, jolloin olisit nähnyt vain sen määränpää merkin.

Joo, tuo etapin näyttö oli ensimmäinen asia, jonka otin pois kun pelin aloitin. Harvinaisen turha ja jopa harhaanjohtava juttu kun pääsee helposti suoraan päämäärään oikaisemalla paljon nopeammin.

En muuten suosittele Gravity Rush 2:sta jos Horizonissa jo kokee ettei hypyt osu kohdalleen. Voi hitto että meni järki välillä kun ohjaus oli niin huono ja etäisyyttä on todella hankala arvioida hypyissä. Sen lisäksi hahmo vielä löllyy laskeutumisen jälkeen ja helposti putoaa kielekkeeltä alas.

Nuo eläinten dropit oli muuten yksi niistä harvoista valituksen aiheista tässä pelissä: millä järjellä ei joku elukka pudota taljaa?! Eiköhän jokaisella villisialla tai vastaavalla se talja ole, en ainakaan itse nähnyt yhtään alastonta elukkaa pelissä. No, pieni juttu mutta rasitti ajoittain metsästää jotain yhtä asiaa varten kymmenittäin jotain eläinlajin edustajaa.

Julkkarissa tämä tuli hommattua ja viimein sain aikaiseksi aloittaa pelaamisen ja tulihan se kahdesti pelattua läpi.
Ensin tuli vedettyä easylla rauhallisesti edeten. Ihan kirjaimellisesti sillä enimmäkseen etenin kyykyssä ja kierien. Eihän sitä koskaan tiedä mitä puskan takana odottaa ja parempi olla itse se joka tekee ensimmäisen osuman.
Tuli myös oikeastaan aina mentyä täysin eri suuntaan mihin quest markeri osoitti ja otettua n.70 kuvaa jotka löytyy tästä.

Lopulta kun lopputekstit oli ohi ja niiden jälkeen tuleva cliffhanger lopetus hieman latistanut muuten hyvän lopun tunnelmaa niin kellossa oli 60 tuntia.
Kaksi sivutehtävää tuli missattua.

Heti seuraavana päivänä tuli aloitettua hardilla ihan uteliaisuudesta, koska moni on sanonut tämän olevan kohtuu haastava.
Nyt kun tiesi mitä aseita kannattaa käyttää ja mihin perkeihin panostaa niin aikaisin kuin mahdollista niin itselle peli oli jopa helpompi kuin eka kerta easylla.
Easylla en tosin kuollut kertaakaan ja hardilla kuutisen kertaa ja kaikki samassa paikassa.
Kyseessä tietenkin se corrupted zone jossa tapellaan kahta rock breakeria vastaan. Toki olisin voinut tehdä tuon pelin parhaan armorin kanssa, mutta käytin sitä joka antaa 30 pojoa melee suojausta ja laitoin vielä hieman lisää melee suojausta + corruption suojausta.

Itse tarina siis meni ihan kuolematta. Pari kertaa tuli kuoltua myös parissa hunting trialissa, koska ne on vaan paskasti suunniteltu.
Esim se jossa pitää tappaa kaksi ravageria thunderjawn disc launcherilla.
Toki voit vaan tehdä siitä thunderjawista sun kaverin, mutta ei se niitä ravagereita hengiltä saa siinä ajassa mikä vaaditaan parhaaseen mitaliin.
Tuossa on oikeastaan pakko vaan ampua se disc launcher irti ja lähteä sen kanssa ravagerien perään samalla kun kaikki muut ampuu ja mätkii niin perkeleesti.

Nyt kun päästiin valittamisen makuun niin en tajua miksi guerilla on nerffannut tätä. Kyseessä kuitenkin on puhdas yksinpeli.
Tuorein päivitys nerffasi sen parhaan armorin ja nykyään se kestää hardilla 40% ja very hardilla 60% vähemmän mitä ennen.
Tuon lisäksi nerffattiin stealth armorit. Ennen nora silent hunter heavy armorilla oli stealth arvo 50 ja nyt 30.
Medium versiolla oli stealth arvo 40 ja nyt 20.
Tuo ilmeisesti muutettiin sen takia, että pelaajat laittoi heavy versioon pari kunnon stealth modia jonka jälkeen olit käytännössä näkymätön vihollisille. So what? Se on yksinpeli joten antaa niiden tehdä noin jos siitä iloa saavat.
Myös thuderjawn disc launcherit nerffattin ja nykyään niissä on 8 ammusta vanhan 12 sijaan.
Itse poistin koko pelin ja asensin uudestaan jotta sain pelata hardilla ilman nerffausta.
En kuitenkaan tehnyt mitään uber stealth armoria vaan käytin sitä medium versiota jossa on 40 stealth arvo ja laitoin siihen vaan suojausta meleetä vastaan.
Isoin syy sille, että halusin pelata ilman päivityksiä oli tietenkin se, että sain viimeisessä tehtävässä käyttää sitä parasta armoria sellaisena kuin se alunperinkin oli.
Tuon jälkeen en sitä sitten käyttänytkään.

Kaikista typerin muunnos on stealth tehtäviin keskittyvän hunting trialin yksi tehtävä jossa pitää lootata neljä sellaista laatikkoa jota ne shell walkerit kantaa selässään.
Alunperin noita laatikkoja on kahdessa paikassa 3kpl joten voit nopeasti vaan juosta ja lootata.
Tuo kuitenkin muutettiin niin, että nyt niissä paikoissa on enää yksi laatikko ja loput on jo niiden rapujen selässä. Aikaa toki on se sama hieman päälle minuutti kuin ennenkin. Sanomattakin selvää, että tuossa on stealth täysi mahdottomuus.
Tosin sitä se on siinäkin trialissa jossa pitää tappaa kaksi stalkeria kahdessa minuutissa. Blast sling käteen ja paukkumaan. EI niitä muuten ehdi tuossa ajassa tappamaan kun et edes tiedä missä ne on eikä niitä muutenkaan huomaamatta tappaa voi noin nopeasti mitenkään.

Noh tuosta päästäänkin taas iloisempiin asioihin eli aseisiin.
Siitä harvinainen peli, että ainakaan minulle tässä ei ollut yhtään turhaa asetta. Joku rattler esim saattaa vaikuttaa aivan turhalta, mutta esim wellowbackit ja corruptorit tippuu aika mukavasti kun ne ensin jäädyttää ja sitten tuolla menee ampumaan läheltä.
Tuo oli yksi asia jonka opein easy läpipeluun aikana ja nyt hommasin heti perus jää pommeja ampuvan slingin ja rattlerin. Ne on molemmat vielä halpojakin.
Samoin shadow ropecaster on silkkaa parhautta kun siihen laittaa kolme kovaa handling modia. Tänäänkin tapoin kaksi stormbirdia ennen kuin ne ehti hyökkäämään kertaakaan.
Ropecasterilla maahan -> jäädytys -> stickyja blast slingilla jossa kolme kovaa damage modia = bye bye birdie.

Tekemistä tässä on kyllä ihan tarpeeksi. Tarinan lisäksi on 36 sivutehtävää (14 errands / 22 side quests), viisi paikkaa joissa on jokaisessa 3 metsästys trialia, viisi rosvojen leiriä vallattavaksi ja korruptoituneita alueita taisi olla yli 10 joissa pitää tappaa kaikki korruptoituneet viholliset jotka on vaan kovempia versioita normaaleista.
Sitten on läjä kerättävää joista tärkeimpiin saa ostettua kartat. Suosittelen sieltä collectibles valikosta lukemaan kaikki vantage pointien tekstit.
Varsin kiintoisaa juttua ja noitahan ei siis mainita siinä vantage pointin audio logissa ollenkaan joten moni saattaa missata nuo.

Ei tämä silti minulle täyden kympin peli ole.
Tässä on kaksi ongelmaa joista toinen korjautui omaa asennetta muuttamalla.

Ekana se jatkuva focuksella jälkien seuraaminen. Sitä on siis melkein joka tehtävässä. "Maybe I should use my focus". "I can follow these tracks with my focus". "Lets focus on following these tracks with my focus".
Okei tuon viimeisen keksein itse, mutta tuota on aivan liikaa. Aluksi tuo häiritsi niin paljon, että vaikka monissa sivutehtävissäkin on tavallaan oma pikku tarinansa ja ihan kiintoisaa settiä niin tuo jälkien seuraaminen saa ne tuntumaan itseään toistavilta.
Sitten kun alkoi vaan olettamaan, että seuraavaksi taas seurataan focuksella jälkiä niin tuo lakkasi häiritsemästä ja jos tehtiinkin jotain muuta niin se oli suorastaan positiivinen yllätys.

Toinen vika on se, että maailma on vaan kaunis kulissi ja siellä ei oikeasti ole mitään tutkittavaa ja löydettävää.
Esim se yksi alue on täynnä isoja pilvenpiirtäjien raunioita, mutta ei niissä mitään ole. Koko tuolla alueella on neljä pientä vihujen leiriä jotka käydään läpi yhdessä tehtävässä sekä neljä niitä collectibleja joihin voi ostaa kartan.
Loput alueesta on vaan pelkkää (erittäin nättiä) kulissia. Ei mitään löydettävää. Tai voi jossain olla yksi luettava tekstin pätkä joka on pizza mainos (tuo oikeasti löytyy metsästä yhden ison ruostuneen robotin alta).

Olisi ollut kiva jos tässä olisi ollut edes jotain pieniä luolia joista voisi löytää vaikka randomisti arvotun violetin modin.
Tai on tässä yksi luola kohtuu lähellä aloitus aluetta. Siellä on 4-5 scrapperia ja sieltä saa violetin modin. Tuo onkin sitten ainoa.
Jotain kertoo sekin, että olin ihan aidosti yllättynyt kun jonkun lammen vieressä oli joku pieni puinen vaja ja siellä oli sisällä kaksi lootattavaa laatikkoa.
Tuokin taisi olla ainut kerta kun tuollaiseen törmäsin. Yleensä jos näkee jonkun random mökin jossain keskellä metsää niin siinä on ovi kiinni.

Nyt ainoa löytämisen ilo oli se, kun löysi paikan josta saa otettua hienon kuvan.
Toki jos oikein valittamaan haluaa alkaa niin on tässä muutama asia kuten se, että npc hahmot ei reagoi mitenkään siihen jos pelaaja juoksee niitä päin. Voit vaikka hypätä vartijan päälle seisomaan jos haluat. Nuo asiat oli kunnossa jo ekassa assassins creedissa.
Josta päästäänkin seuraavaan ihmetyksen aiheeseen.

Itselle tuli yllätyksenä se, että tämähän on tehty täysin "ubi kaavalla".
Otetaan verrokiksi vaikka far cry 4.

Far cryssa kiivetään radio torneihin ja tässä tallneckin päälle.
Far cryssa on ne vallattavat outpostit ja tässä bandit campit.
Myös inventaarion kasvattaminen on tehty täysin samalla tavalla. Far cryssa tarvitaan sarvikuonon (?) nahka jotta voi tehdä isomman lompakon ja tässä tarvitaan 500 palaa metallia (vai mitä ne shardit on), 300 oksaa ja kalanruoto(!), jotta voi tehdä uuden isomman pussukan ammuksille.
Samoin jatkuva kasvien noukkiminen parannus ja suojaus juomia varten tuo kummasti far cryn mieleen.
Tietenkin hiipiessä piiloudutaan maagisesti pitkään ruohoon ja vihelletään vihuille jotka tulevat varmaan kuolemaan kerta toisensa jälkeen. Melkein kuin assassins creedia pelaisi.

En siis sano, että tuo on vika, mutta ihmetyttää kuitenkin kun ubin pelejä haukutaan juuri siitä kun niissä on aina sama kaava, mutta tässä se ei haittaakaan tai sitten sitä ei edes tajuta kuinka samalla kaavalla tämäkin on tehty.
Itsehän en ole vieläkään tuohon ubi kaavaan kyllästynyt joten en laske sitä miinukseksi, mutta tuo vaati kyllä yhden nukutun yön ja asenne muutoksen, että peli alkoi kunnolla maistumaan.
Sen jälkeen olikin aina pakko hakea vielä tuo collectible ja vallata vielä tuo leiri jne.

Ai niin oli tässä se tarinakin joka toimi ainakin itselle ja se oli hienoa, että tässä tavallaan kulkee kaksi tarinaa rinnakkain eli noihin eri heimoihin liittyvät jutut ja sitten otetaan selvää, että mikä se zero dawn oikein olikaan.
Menneisyyden tapahtumat kerrotaan audio ja teksti logeissa joita löytyy vähintään tarpeeksi vanhan maailman bunkkereista. Suurella mielenkiinnolla tuli luettua ja kuunneltua kaikki mitä löysin.
Edelleen harmittaa se, että tämä olisi toiminut erittäin hyvin tällaisena itsenäisenä pelinään ja lopetus olisi ollut erittäin hyvä ja tunnelmallinen, mutta tietenkin oli taas pakko laittaa se perinteinen cliffhanger sinne loppuun.
Kyllä sen jatko-osan olisi voinut tehdä ilman tuotakin. Noh tämä ainakin on myynyt niin hyvin, että se jatko varmaan tullaan myös saamaan.

Lainaus käyttäjältä zappah

Horizon: Zero Dawnin ehkäpä isoin saavutus on se, miten ehjä kokonaisuus se on. Peli ei jätä mitään jatko-osan varaan, [b]antaa vastaukset kaikkiin herääviin kysymyksiin[/b]

Ei anna.

[spoiler]Kuka tai mikä lähetti sen signaalin joka aiheutti sen, että Hades ja muut Gaian apu systeemit muuttui täysiverisiksi tekoälyiksi joka taas puolestaan aiheutti sen, että Hades koittaa tuhota maan ja Hephaestus tekee aina vaan vaarallisempia robotteja.
Entäs se lopputekstien jälkeinen kohtaus jossa Sylens pyydystää Hadeksen "lyhtyyn" ja matkaa sen kanssa seuraavan Horuksen luo?[/spoiler]

Lainaus käyttäjältä partajeesus

[spoiler]Kuka tai mikä lähetti sen signaalin joka aiheutti sen, että Hades ja muut Gaian apu systeemit muuttui täysiverisiksi tekoälyiksi joka taas puolestaan aiheutti sen, että Hades koittaa tuhota maan ja Hephaestus tekee aina vaan vaarallisempia robotteja.[/spoiler]
[spoiler]Entäs se lopputekstien jälkeinen kohtaus jossa Sylens pyydystää Hadeksen "lyhtyyn" ja matkaa sen kanssa seuraavan Horuksen luo?[/spoiler]

Loppukohtaus nyt oli täysin turha pohjustus jatko-osalle, jonka ainakin itse voin jättää täysin huomiotta ja johon en edes kaivannut vastausta, erityisesti ku se oli vain ikään kuin nakattu sen kaiken tärkeän päälle lopuksi.

Ne kaikki oikeasti tärkeimmät jutut tulee selville, jota siis tarkoitin. Itse en tuota toista juttua edes miettinyt ja oletin [spoiler]että jossain oli vain jokin mennyt sekaisin. Ted Faro ja cryogenics voi myös liittyä signaaliin.[/spoiler] Itse en nähnyt sitä jotenkin asiana, jota olisin edes tajunnut kunnolla pohtia ja joka olisi jäänyt vaivaamaan millään tapaa.

Ero Ubi-kaavan peleihin muuten voi nimenomaan olla maailman erilaisuudessa sekä todella hyvässä sekä mielenkiintoisessa tarinassa. Samaakin settiä jaksaa toistaa paljon jos siitä saatava palkinto on hyvä. Sitä se ehkä tässä tapauksessa on.