Fallout / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Fallout

IMAGE(http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20110709022246/fallout/images/d/d9/Fallout_Steam_banner.jpg)

En ollut taas uskoa korviani kun huomasin että täältä rakkailta boardeiltamme ei löydy omaa aihetta rakastamallemme pelisarjalle, Falloutille. Noh, koitetaanpas hieman sivistää tietämättömiä, spekuloida sarjan tulevaisuutta ja muistella hieman historiaa sekä pelikokemuksia.

En viitsi jaaritella tuhottomasti jokaisesta pelistä, mutta lyhyet tarinoinnit sallittakoon. Lyhyet turinoinnit saattavat olla täynnä epäoleellisia asioita, mutta koittakaahan sitten vaikka puhua asioista ja niin edelleen.

Sota...sota ei muutu koskaan

IMAGE(http://www.wastelander.info/wp-content/uploads/2012/04/wasteland-dos.jpg) IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5c/Wasteland_animated_title.gif) Isoisä Wasteland

Hommahan lähti käyntiin vuonna 1988, kun kauppojen hyllyille putkahti peli nimeltänsä Wasteland Apple II tietokoneelle. Tämä Interplayn kehittämä, EA:n julkaisema peli sijoittui post-apokalyptiseen maailmaan, ja saavutti suurta suosiota julkaisussaan. Peli voitti julkaisuvuotenaan mm. Vuoden parhaan seikkailupelin tittelin Computer Gaming World -lehdeltä (joka on varmasti tuttu kaikille).

Vuodet vieri ja derp derp. Fallout, syntyi vuonna 1997 kun Interplay ei saanut oikeuksia Wastelandiin EA:lta. (Tai näin ainakin ne sanoo). Pelin maailma on hyvin paljolti sellainen kuin 50-luvulla kuviteltiin tulevaisuuden olevan. Retro-futurista tyyliä lasereilla ja "vanhoilla" tietokoneilla.

Pelin aloitusvuosi on 2161. Maailma on tuhoutunut ydinsodissa ja muutamat onnekkaat ovat päässeet suojaan vuorien sisällä oleviin holveihin (Vault). Holvien ulkopuolella säteily on muuttanut eläimiä ja ihmisiä mutanteiksi ja ghouleiksi. Vault 13:sta vesisiru menee rikki, ja pelaajan tehtävänä on lähteä ensimmäistä kertaa ulos maailmaan etsimään uusi siru, että kansa ei menehdy.

IMAGE(http://3.bp.blogspot.com/-J9ETGgPWFYM/Tr5UWOIyWII/AAAAAAAAAGo/Z9XA6z1jpGM/s1600/fallout-pipboy.jpg) Ikoninen Vault Boy IMAGE(http://gamerszone.tv/Image/covers/fallout-2/fallout-2-image604421.jpg) Gonna go downtown, gonna get my gun

Tämä kaikkien rakastama RPG voitti lukuisia palkintoja ja synnytti täysin samalta näyttävän jatko-osan vuotta myöhemmin 1998; Fallout 2:n. Interplayn rivistöistä synti Black Isle, jonka esikoispeli FO2 oli. Fallout 2 oli julkaisunsa aikoihin niin buginen että sitä ei voinut edes pelata läpi, mutta bugit korjattiin (osittain) ja peli menestyi. Tällä kertaa seurattiin Vault Dwellerin jälkeläistä, joka sai heimoltaan tehtäväksi etsiä Garden of Eden Creation Kit, jotta elämä olisi ihanaa.

IMAGE(http://media.giantbomb.com/uploads/0/3715/680513-fatapc003_super.jpg) Tacticsin UI näyttää vähän erilaiselta

2001 pelifirma nimeltänsä Micro Forté teki Fallout Tacticsin, joka on monen fanin mielestä hirvittävän huono peli, mutta en itse suosittelisi kuuntelemaan ketään, vaan kokeile itse! Taattua hupia. Peliä voisi kutsua hieman virtaviivaistetummaksi, painotus on enemmän taistelussa ja taktikoinnissa, ja esim. NPC hahmojen kanssa ei ole mitään dialogivaihtoehtoja.

IMAGE(http://www.destructoid.com/elephant//ul/6547-468x-falloutwtf.jpg) IMAGE(http://www.unseen64.net/wp-content/gallery/fallout-3-van-buren/vanburen.jpg) Fallout 3

Vuonna 2004 Interplay taisteli talousongelmien kanssa, ja päätyi lopulta antamaan potkut koko Black Isle poppoolle. Van Buren nimellä liikkunut projekti piti olla Fallout 3, mutta peli peruttiin (Kuten myös Baldur's Gate 3 ja Dark Alliance 3). Nykypäivänä voi vielä koittaa tekniikkademon muodossa sitä miltä Fallout 3:n pitäisi oikeasti tuntua.

IMAGE(http://www.gamershell.com/static/screenshots/4329/69969_full.jpg) Arcade Falloutia

Potkujen jälkeen Interplay jatkoi Fallout: Brotherhood of Steel pelin kehitystä Xboxille ja PS2:lle ilman Black Islea. Ja kaikkihan tietää miten hyvin se meni...*köh*

IMAGE(http://pcmedia.gamespy.com/pc/image/article/888/888779/fallout-3-20080713114002297_640w.jpg) Fallout 3

Kun Interplay meni konkurssiin, myivät he oikeudet Falloutiin Bethesdalle, ja fanit olivat raivoissaan; "Morrowind aseilla" "nönnöönöö". Mutta laitettiinpahan faneille jauhot suuhun kun Fallout 3 julkaistiin 2008. No hyvä on, osa vanhoista jääristä ei vieläkään voi hyväksyä Falloutia ensimmäisen persoonan kuvakulmasta, mutta he ovat väärässä. Hyvä peli se oli, ja on edelleen. Toki hieman taktikointi muuttui, mutta V.A.T.S mahdollistaa silti ajan pysäyttämisen ja raajoihin tähtäämisen.

IMAGE(http://www.psnation.org/wp-content/uploads/2010/12/FalloutNewVegas3.jpg) Outo tyyppi, ja silleen

Obsidian Entertainment pääsi tekemään Fallout: New Vegasin, jolloin sarjan alkuperäiset kehittäjät Interplayn ajoilta pääsivät taas työstämään Laskeumaa. Peli julkaistiin vuonna 2010, eikä ollut suoraa jatkoa Fallout 3:lle, vaan itsenäinen osa pelisarjaa.

Tuoreimmissa uutisissa tällä hetkellä on se että seuraava Fallout sijoittuisi Bostonin ympäristöön. Myös Black Isle on muodostettu uudelleen, ja korviin on kantautunut tieto että he "jatkavat vanhojen sarjojensa parissa"...tästä voisi vetää johtopäätöksen että pitkään kehitteillä ollut Fallout MMO (Jonka oikeudet Interplay sai pitää itsellään, pienen oikeusjupakan jälkeen) voisi saada Mustan Saaren nimen taakseen...vai mitä? No ei tietenkään, koska mokasin täysin sillä Bethesdallehan ne oikeudet menivät. Oli Interplay silti betavaiheeseen ehtinyt kehittää FO MMO:ta. Nyt ei ole varmaa tietoa onko tulossa mörppiä vai ei.

Pahoittelut rushatusta lopusta ja turhista jutuista, mutta nyt pitää mennä nukkumaan.

Monet vanhimmat pelimuistot mitä aivoistani enään löytyy johtavat tähän sarjaan. Isoveli aikoinaan hommasi Falloutin ja mielissään sitä tuli toljoteltua. Pelasin aluksi harvoin kun ei huonon englannin pelaamisesta tullut oikein mitään (ikää oli jotain 7v) mutta todella mukavaa oli vierestä katsella kun veli pelaili ja selosti mitä nyt tapahtuikin. Nykyäänkin jos muistelen parhaita (peli)muistoja lapsuudesta ikinä niin ne ovat juuri näitä. Fallout 2 tuli sitten pikkasen myöhemmin ja vielä parempi pelihän se oli.

Kyseisen pelin syövereihin jopa minäkin pääsin paremmin sisälle kun jo osasin ulkomaankieliä jollain asteella eikä aina tarvinut kysellä apua mitä nyt pitäisi tehdä. Falloutit olivat aikoinaan jotain aivan hämmästyttävää, niin kerronnaltaan kuin pelillisesti. Voin nykyäänkin suurelta osalta kiittää tätä sarjaa siltä että roolipelit ovat lähellä sydäntä. Fallout 3 oli kaauan odotettu eepos ja Bethesda teki yllättävän hyvää työtä sen suhteen. Itse pääpeli oli mainio mutta etenkin lisäri Point Lookout oli jotain parhautta. Isoveljen kanssa sinäänsä kolmonenkin pelattiin läpi kerran, mutta nyt niin että minä olin sen eka vetänyt eikä hän.

New Vegas oli ennakkoon itsellä todella odotettu peli. Ja pelihän veti kaikki odotukset mukanaan. Peli oli niin monella tavalla "vanha kunnon Fallout" mutta tietenkin nykyisessä paketissa. Peli tuntui monesti suurelta nostalgia-tripiltä ja kaikkiaan vieläkin yksi tämän sukupolven parhaista peleistä.

Tulevaisuudesta mainittakoon vielä että Falloutin isä ja Wastelandin sisko Brian Fargo on tällä hetkellä kehittämässä Wasteland 2:ta. Mielenkiinnolla odottakaamme mitä projektista syntyy.

Itse taisin Falloutiin tutustua vasta ~13 kesäisenä, eli Dempan vuonna 2000. Voi olla että muistan väärin...täytyy vähän varmistella asiaa myöhemmin. Mutta kuitenkin, Fallout 2 oli se peli jonka kautta sarjaan kaverilla tutustuin. Vuonna 2003 sain vihdoin tietokoneen jolla pystyi pyörittää peliä (juu olin vähän jälkijunassa PC hommissa) ja tuli ostettua se itse. Elävästi muistan sen kuinka koitin saada hahmoni statsit niin että olisin ollut mahdollisimman hyvä pornotähti. Kaikkea sitä tekeekin peleissä..

Ensimmäistä osaa en ole tosiaan edes pelannut. Hups. Kyllä juu ehdottomasti pitäisi, kunhan saa muut projektit alta pois.

Kolmas osa tuli ostettua heti julkaisupäivänä keräilyversiona, ja nautin pelistä suuresti! En kuulunut yhtään siihen jääräpää yhteisöön, vaan nautin hyvistä peleistä, oli se sitten kuvakulmaltaan isometristä tai ensimmäistä persoonaa.

Fallout: New Vegas on myös ostettuna, nyt taas PC:lle, mutta ainainen peleistä toisiin hyppääminen on pahana vaivana tällä hetkellä..

Fallout MMO voisi kiinnostaa kunhan se ei olisi taas perinteiseen WoW malliin tehty. Se olisi kamalaa.

Olen syntinen kurja ja kaikki Fallout kokemukseni on koettu pleikkarin välityksellä. Nyt myöhemmin New Vegasia tietokoneellakin koitin pelata ja kokemus oli selvästi parempi. Varsinkin Fallout 3 pelaaminen oli välillä yhtä tuskaa notkahtelevan ruudunpäivityksen takia.

Fallout 3 ostoa harkitsin aikanaan kauan, mutta lopulta päädyin hyvään ratkaisuun. Tämä tuli pelattua kahdesti läpi ja lisäreistä on pelattuna vain Broken Steel. Pelin huippuhetkiä oli ehdottomasti ensimmäinen taistelu Behemoth mutanttia vastaan, kun se tuntui tulevan jotenkain yht'äkkiä ja kaikki varusteet tuntui siinä vaiheessa ihan surkeilta. Maasta löytyvä Fat Boy piristi päivää myös kummasti. Ja voi sitä tunnetta kun ensimmäisen kerran vedät Power Armorin päällesi. Taisin olla 13 kun tätä pelasin ja jäi ehkä osia juonesta vähän hämärän peittoon, kun Brotherhood of Steel vaikutti sellaiselta "ah ihanaa pelastamme maailman mutanteilta" järjestöltä. Osittain tämä oli kai senkin takia että tuohon oli pakko mennä mukaan.

New Vegas on loppujenlopuksi yksi niistä harvoista peleistä jotka olen ennakkotilannut. Tämä iski todella lujaa ja tuntui että peliä oli paranneltu jokaiselta osa-alueelta sitten kolmosen. Enää ei ollut yhtä hienoa mahtavaa järjestöä jonka kelkkaan hypätä, vaan jokaisella oli plussat ja miinuksensa. Edes Brotherhood of Steelin motiivit eivät vaikuttaneet niin mustavalkoisilta.

Seuraavan Falloutin on uumoiltu sijoittuvan Bostoniin, jah, no mikäs tuossa. Mielenkiintoista tuossa on lähinnä se että kyseessä on rannikkokaupunki, toisin kuin New Vegasissa. Onhan siellä myös Harvard, tästä kehittäjät varmasti väsäävät hyvää läppää, jossei sitten olisi osa juontakin : D Se mitä Fallout-sarja nyt kaipaa on uusi pelimoottori. Uskoisin että sitä me myös saamme. Uskaltaisin veikata myös että seuraavan Fallout sarjan pelin julkaisuun on vielä melko pitkä aika. Jos uudet konsolit tulisivat 2013 jouluna ulos, uskaltaisin toivoa seuraavan pelin olevan ihan next-gen kamaa. Uusi Fallout saattaisi itselle ainakin olla se syy ostaa PS4/Xbox720.

Falloutin haittapuolena on mielestäni aina ollut todella tönkkö animointi, ihan yleisesti ja varsinkin kasvoista. Skyrimissä otettiin jo harppaus eteenpäin mutta silti lopetusliikkeet ovat melko kamalaa katseltavaa varsinkin senjälkeen kun on pelaillut Unchartedin tai Max Payne 3: n kaltaisia pelejä. Aseisiin olis myös mukava saada järeämpää tuntumaa, juurikin parempien animointien ja paremman äänimaailman kautta.

Näin jälkeenpäin ajateltuna (ja paljon Skyrimiä pelanneena) on todettava että New Vegasin maailma oli auttamattoman tylsä. Aavikko alkoi nopeasti puuduttamaan ja kaikki hökkelit olivat todella ankean näköistä katseltavaa (mikä sinänsä oli varmaan tarkoituskin), eikä luonnosta tainnut löytyä ainuttakaan olentoa joka ei tahtonut tavalla tai toisella repiä päätäni irti. Koko erämää tuntui vain niin kuolleelta. Ehkä se oli tarkoituskin, muttei se muuta sitä faktaa että tämä erämaa oli tylsähkö.

Toivottavasti siis Boston olisi jollakin tavalla vaikkapa paremmin säästynyt alue (mikä ei sinänsä ole kovin todennäköistä) ja pitäisi sisällään enemmän elämää.

Ripittäydyn tässä, siitä että en ole koskaan Fallout 2 tai yköseen koskenut. Antakaa anteeksi...

Mutta oma Fallout ura alkaa siitä kun olin kymmenen. Tuli hommattua käytetty Fallout 3 Gamestopista ja kotona kaverin kanssa aloitettiin peli, ja alku vaikutti meistä molemmista lupaavalta. Mutta sitten, siinä kohdassa kun isän pitäisi tulla antamaan BB-gun niin tietysti peli oli lukinnut oven ja isä ei päässyt sisälle. Tätä kokeiltiin korjata lataamalla tallennus uudestaan, mutta ei sekään toiminut. Huom. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen huomattu bugi. Aloitettiin peli alusta ja sillä se sitten korjaantui. Mutta koska olin kymmenen-vuotias, niin ei tehnyt mieli mennä minnekkään tunneleihin tai Vaultteihin. Three Doginkin luokse pääsin niin että BoS Outcastit auttoivat minua menemään sen tunnelin läpi. Kyllä se pienenä tuli aina vitunmoinen kuumotus kun Gjouli huutaa jossakin ja radar on täynnä punaista. Joten en silloin niinkään koskenut siihen peliin.

Mutta, sitten 12 iässä hankin Fallout NV:n. Enkä kadu. Peliä on nyt tahkottu about 200 tuntia koska kyllä se maailma niin veti puoleensa. Vasta kun pelasin NV:tä tajusin kuinka helvetin ihanaa se oli, kun meni pimeään vaulttiin jossa tiesi että joitakuita pitää vetää turpaan. Mutta Vault 22:desta jäi traumoja. True story.

Sen jälkeen kun Fallout New Vegasia tuli pelattua oikein saatanasti, niin Fallout 3:sen hankin takaisin. Kyllä se sitten iski, mutta ei yhtä hyvin kuin NV. Siinä on sitten tullut pyörittyä Fallouttien kanssa niin että olen kolmosen ostanut neljä kertaa, ja New Vegasin kolme. Älkää kysykö.

Olen myös suuri Elder Scrolls fani joten Skyrim iski minulle hyvin lujaa, grafiikoiden ja elävän maailman ansiosta. Mutta sitten kun tajusin että seuraava Fallout tehdään varmaan samoilla grafiikoilla, (tai toivottavasti paremmilla) se oli hieno hetki.

Tässä on nyt tullut mietittyä Fallout Collectionin ostamista. En vain tiedä kun aloitin Fallout urani noilla FPS peleillä, että mitenköhän se ylhäältä katsottava oikein toimii.

Ja uuden Falloutin huhuista. Jos Bostoniin saadaan tehtyä, paljon kaupunkeja, mutta myös erämaata, niin siitä tulee minun lempi Fallouttini. Mutta aika näyttää.

PS. Sitten kun seuraava Fallout julkistetaan, minun pitää säästää siihen kalleimpaan erikoisversioon.

Tosi hyvä aloitusviesti, Demppa. Itsekin kuulun niihin n00beihin, jotka tutustuivat sarjaan vasta kolmosen kohdalla. Fallout 3 GOTY Edition löytyy itseltäni, ja se on hakattu suht hyvin puhki. Kaikki lisärit tietenkin pelattu, ja muistaakseni jotain ~1500 gamerscorea kerättynä. Toista kertaa en sitä kuitenkaan ole jaksanut aloittaa, jotenkin vaan tuntui läpipeluun jälkeen siltä, että tää on nyt nähty. Niin mukavaa kuin siellä post-apokalyptisessä, karussa maailmassa seikkaileminen olikin, niin toista kertaa en ehkä samaa karttaa jaksaisi koluta läpi.

Mutta onneksi ei tarvitsekaan, sillä mulla on edelleen New Vegas pelaamatta. Jätin sen aikoinaan ostamatta, koska tiesin että siitä julkaistaisiin ennen pitkää joku über-versio, jossa on kaikki lisärit. Ja olinkin aivan oikeassa. Muistaakseni Ultimate Editionin nimellä kulkeva loota löytyy jo kauppojen hyllyltä, mutta vielä en ole saanut sitä hommatuksi. Se on kuitenkin sen kokoluokan peli, että en halua kiireellä pelata. Siksi odottelen jotain rauhallista aikaa, että muut pelit on kutakuinkin koluttu, ja ostan sen vasta sitten... Todnäk. menee vielä ensi keväälle.

Mutta tosiaan, ehkä hienoin Fallout (3) -muisto on se, kun tuli ensimmäisen kerran Vaultista ulos. Se saastaisen kellertävä, täysin lohduton maisema oli jotain todella hienoa. Silloin tiesin, että hieno seikkailu oli alkamassa...

PS. Pitänee joskus sivistää itseään ja pelata myös vanhat Falloutit...

Itsekin aloitin Fallouttini kolmosesta, ja se olikin aivan ensimmäisiä uuden sukupolven pelejä joita pelasin, (vaikkakin veljeni sen silloin omisti, oman kopioni ostin vasta viime vuonna) ja edelleenkin on todella lämpimät muistot kyseisestä pelistä, ja sen takia varmaankin rankkaan kolmosen NV.n ohi, vaikka mahtava peli sekin on. Nostalgiankyyneleet nousevat pintaan, kun muistelen synnyinvaulttia, Walmartia tai koulua, ah miten ihanaa. Se maailma ja huumori on vain jotain mahtavaa, puhumattakaan musiikista. Varsinkin kolmosen musiikkia tuli kuunneltua pelin ulkopuolellakin, NV ei pärjännyt niin hyvin musavalinnoissa. Toki kolmosessa oli vikaakin, tai vika, Enclavet. Yh, suht tylsiä vihollisia.

Itse ostin kakkosen tuossa viime jouluna, mutta se jäi kesken parin ekan tunnin jälkeen. Ei se sikäli vaikea ollut, mutta voi hyvä Jumala, että minua vituttaa kun ei ole pointmarkereita, jotka ilmoittaa minne mennä seuraavaksi, puhumattakaan tehtävälogista, siinäpäs sitten yrität muistella mitä piti tehdä. Sama asia oli ykkösessä, kun sen sai ilmaiseksi GoGista tuossa keväällä. Selvästi hyvä peli, mutta ei minulla kärsivällisyys riitä. Sama asia mm. Baldur Gateissa. Ehkä olen vain tyhmä kasuaali.

Nelosta odotellessa, itselle aikalailla sama minne peli sijoittuu kunhan vain Yhdysvaltojen maaperälle, ja on mielenkiintoisempi kuin eloton Mojave Wasteland. NV ei vain pärjännyt yhtä hyvin maailmanluomisessa kuin kolmonen. Asutuskeskukset olivat tosin parempia.

Lainaus käyttäjältä appa-king

Toivottavasti siis Boston olisi jollakin tavalla vaikkapa paremmin säästynyt alue (mikä ei sinänsä ole kovin todennäköistä) ja pitäisi sisällään enemmän elämää.

Itse toivon juuri toisinpäin, että olisi enemmän kolmosen kaltaista, alkukantaisempaa elämää. NV kaikessa mahtavuudessaan tuntui enemmän futuristiselta lännenpeliltä kuin elonjäämiskamppailulta ydintuhon jälkeisessä erämaassa.

Fallout on kyllä yksi niistä pelisarjoista, joista voisi tarinoida pitkiäkin tekstejä. Katsotaan millainen tekstimutantti tästä syntyy.

Ensikosketukseni sarjaan oli Fallout 2, peli jonka voisin edelleenkin luokitella parhaaksi Fallout peliksi... tai oikeastaan voisin jopa sanoa sen ylettyvän omilla top-listoilla sinne kärkisijoille Metal Gear Solidin kanssa. No oli miten oli, Fallout 2 tuli ensimmäistä kertaa vastaan kaverin tietokoneella. Vuosilukua en osaa sanoa, mutta jotain kertoo se että peli oli asennettu jollekkin ”super PC:lle” jossa oli huimat 333 megahertsiä (en tiedä miksi tälläinen luku on syöpynyt mieleeni) ja jollakin Gameboy emulaattorilla kaverini kanssa pelattiin Pokémon Blue:ta ja Red:iä. Kaverini isoveli pelasi Fallout 2:ta ja itsekkin halusin kokeilla kyseistä peliä, siis peliä jossa voi kuulemma tehdä melkeen mitä vaan (mm. käyttää huumeita??). Kaverini oli sitä mieltä, että peli on aivan liian vaikea. Sain kuitenkin kokeilla peliä ja KYLLÄ voin sanoa ettei pelistä paljoa sen ikäinen pieni ihminen tajunnut, varsinkin kun Englanninkieli oli tasoa yes, no, help... ja mitä nyt kaikkea sitä lapsena oli oppinut.
Aikaa kului vuosia ennen kuin palasin pelin äärelle. Tällä kertaa peli aukesi minulle aivan uudella tavalla, ikävä kyllä en koskaan pelannut peliä kauhean pitkälle, aina tuli jotain muuta pelattavaa. Tämä johti siihen, että aloitin pelin aina alusta, koska en muistanut mitä pelissä oli tapahtunut. Edellä mainitusta seikasta johtuen vihaan pelin alussa olevaa temppeliä ja niitä jättiläismuurahaisia.

Meni jälleen pari vuotta, kunnes taas palasin Fallout 2 äärelle. Nyt päätin pelata peliä aivan uudella tavalla. Uusi pelitapani oli, varasta lähestulkoon kaikki mitä irti saa ja jos ei saa, niin mikään ei estänyt rämpyttämästä SAVE/LOAD. Tämä johti siihen, että olin hampaisiin asti varustettu lähestulkoon isoimmilla tykeillä mitä löysin... tekemättä oikeastaan ainuttakaan tehtävää. Voitte sitten kuvitella kun taistelut ei sujuneet aavikkolla ihan niinkuin piti. Vielä jonain päivänä pelaan Fallout 2 läpi, sen lupaan.

Seuraaksi olikin vuorossa Fallout 3 (xbox360), tähän sitten uppoutuikin aikaa 100-120 tuntia. Pelasin peruspelin läpi ja muutama dlc tuli myös kolutta aika huolella. Loput dlc:t jäivät pelaamatta kun leveli katto tuli vastaan. Itse pelistä pidin todella paljon ja uskon että vielä joku päivä tulen palaamaan tämänkin peli äärelle. Onnekseni en joutunut juurikaan kärsimään paljon puhtuista bugeista, mitä nyt peli kaatuili kohtalaisen usein, mutta siinä oppi ainakin tallentamaan, tulihan siihen sitten korjauspakettikin ajan kanssa. Suurin vihan aiheeni tässä pelissä on päättymättömät metro/junatunnelit. Ulkona odottaa suuri ydintuhon jälkeinen maailma ja silti oltiin ”kokoajan” hiihtämässä tunneleissa. ARGHH!!!

Fallout New Vegas (xbox360), peli jota pelasin pitkälle yöhön ja jatkoin heti aamulla uudestaan, jos siihen oli mahdollisuus. Odotukseni peliä kohtaan oli todella korkealla Fallout 3:n jälkeen.
New Vegasin ensimmäinen läpipeluu kerta vei aikaa noin 150 tuntia, jonka jälkeen peli lähti melkeen heti toiselle pelikierrokselle HC moden säestyksellä. Tuntui vaan että pelissä oli vielä niin paljon vielä tutkittavaa ja eri valintoja tehtävänä. Sitä oli saatava lisää HETI.

Hauska muisto HC modesta on jäänyt heti pelin alkumetreiltä. En tiennyt yhtään kuinka ankara peli on juomisen ja syömisen suhteen. Tämä johti siihen, että keräsin kaikki mahdolliset tölkit ja purkit mitä vain satuin löytämään ja vaihdoin ne sitten vedeksi ja ruuaksi. Loppuen lopuksi minulla oli varastossa niin paljon ruokaa ja juomaa, ettei se aivan heti loppunut kesken. Kun sitten vauhtiin päästiin niin juomisesta, syömisestä ja nukkumisesta tuli aivan rutiinia Falloutin pelaamista.
Myönnän että HC mode on edelleen kesken. Pelikello tikittää tuolla 150-170 tunnin välillä, mutta tuli niin paljon muita pelejä joita halusin pelata ja Fallout NV jäi odottamaan vuoroaan.
Niin ja tosiaan New Vegasin dlc:t pelasin suurimmaksi osaksi HC moden aikana.

Tämän jälkeen olen pintaraapaissut Fallout ja Fallout Tactics pelejä, mutta nämä odottavat vuoroaan siihen saakka kun ostan itselleni jonkinmoisen peli PC:n ja siihen voi mennä aikaa.

...Ainiin, tämän vuoden puolella tuli tuolta paikallisesta pelikaupasta poistettua myös tuo Fallout pelisarjan musta lammas PS2:lle, vaikka tasantarkkaan tiesin ettei sieltä mitään mieltä ylentävää kokemusta ole tulossa. Olihan se sitten pakko koeajaa kaverin kanssa co-oppina yksi ilta, muttei sen jälkeen ole tullut palattua sen äärelle. Eikä siitä sitten sen enempää.

Tulevaisuus näyttää valoisalta Fallouttien osalta. Huhujen perusteella voisin väittää, että uusi Fallout peli on tulossa ja Wasteland 2 vaikuttaa todella hyvältä. Odotan vielä sitä hetkeä kun aamukahvi kädessä luen peliuutisen jossa ilmoitetaan että Fallout Enhanced Edition tyylinen ratkaisu on työn alla.

Tuli mieleen tuosta Enhanced Edition setistä se että virtsaisin hunajaa jos se toteutuisi ja saisin sen iPadille pelattavaksi. Se alusta on täydellinen juuri tällaisille peleille. Toivottavasti kohta julkaistava Baldur's Gate menestyy.

Itse pelannut Fallouteista vain kolmosta ja New Vegasia, mutta tykkäsin kummastakin osasta kuin hullu puurosta. Pelien ydintuhon jälkeinen settingi on loistava ja on onnistuttu tekemään todella vakuttavasti (Rage, köh köh!). Pelin yleistunnelma tuntuu viimesen päälle hiotulta ja pelin musiikki antoi viimeisen silauksen. En ole valitettavasti pelannut kolmosta hirveän paljon, mutta New Vegasiin on tullut upotettua aikaa senkin edestä. Pelikellossa taitaa olla lähinnä 50 tuntia, sillä on paljon muutakin, mitä täytyy pelata.

Hardcore-moodi on pelillisenä ratkaisuna New Vegasissa erityisen toimiva ja täytyy miettiä, miten ihmeessä ilman sitä pärjäsikään kolmosessa. Nykyään peliä pelatessa tulee täysin rutiininomaisesti varastoitua kaikki vesi ja nukkuminen tulee hoidettua lähes aina yön koitettua pelissä. Muistan kuinka peli tuntui raastavan vaikealta aluksi, varsinkin hajoavien varusteiden kanssa, mutta pikkuhiljaa haasteesta oppi nauttimaan.

Juu, en osannut vihata näitä uudempia kun Fallout 3:sta lähti omat Fallout -kokemukset käyntiin. Tämän jälkeen tuli tykitettyä New Vegas josta tykkäsin vielä enemmän kuin kolmosesta. Sitten vasta kokeilin näitä vanhempia Falloutteja ja Fallout 2 on selkeästi Fallout 1:tä parempi, jotenkin se tunnelma on parempi. Ja tosiaan se meininki tuntuu karummalta noissa vanhemmissa kuin uudemmissa.

Muttajoo, laatu sarja kyseessä, Fallout 4:sta odotellessa.

Ostin New Vegasin ja pelasin Primmiin asti. Tallensin ja menin nukkumaan. Seuraavana päivänä aloitin pelaamaan, mutta mitä tapahtui? Näppäimet eivät toimineet. Ainoastaan paussi ja tatit toimivat. D-Pad:ista hyppi ja kyykisti samaan aikaan.

Katsoin Custom Mapping ja kaikki symbolit (X, Neliö, R2) olivat numeroita! Ainoa kerta, kun koskin Custom Mapping oli kun vaihdoin X:n ja Kolmion paikkaan. Auto-Save:issa ja Save:issa on sama ongelma.

Sammuttaminen ei toiminut ja luulen, että ainoa keino korjata ongelma on poistaa asetustiedot. Kyseessä on siis PS3 ja Ultimate Edition. Googlesta en löytänyt mitään.

Onko mitään väliä kummasta vanhat Falloutit ostaa, GOG tai Steam? Steamistä saisi tällä hetkellä alennuksella, mutta muistaakseni PBC Fallout jaksossa oli jotain puhetta että GOG:sta olisi parempi.. Onko muilla mitään tietoa?

Edit: Hyvä ostin sen nimittäin jo Steamistä :) Hyvä tulla aina näin jälkeen päin kyselemään kummassa on parempi, mutta eipä se paljon maksanut jos gogissa olisi parempi :D

Eipä niissä taida teknisesti ainakaan olla mitään eroa että mistä ostat. Gog.com ostetut pelit tietenkään ei vaadi mitään erillistä ohjelmaa pelaamiseen. Nyt tällä hetkellä tietenkin hyvä ostaa Steamista kun vielä alessa on, sieltä siis suosittelen tällä hetkellä.

Miten on foorumilaisilla mennyt Fallout 4:n odottelu? En malta odottaa teaser traileria, Miltäköhän Fallout näyttää (uskottavasti) Skyrimin moottorilla. En tiedä siis onko tätä linkattu johonkin muuhun threadiin, mutta suurin osa täällä oliskelijoista tietää tämän jo.

Lainaus käyttäjältä Cerker+

Miten on foorumilaisilla mennyt Fallout 4:n odottelu? En malta odottaa teaser traileria, Miltäköhän Fallout näyttää (uskottavasti) Skyrimin moottorilla. En tiedä siis onko tätä linkattu johonkin muuhun threadiin, mutta suurin osa täällä oliskelijoista tietää tämän jo.

Niin paljon mielenkiintoisia roolipelejä, mutta niin vähän aikaa. Tulevat vuodet tulee olemaan RPG -fanille melkoista hunajaa, kun katselee tulevia julkaisuja. Dragon Age: Inquisition, Witcher 3, Stick of Truth, Project Eternity, Torment: Tides of Numenera ja nyt vielä tämä. Jokainen edellämainituista sellainen, minkä tulen hankkimaan julkaisupäivänä. Viime vuodet ovat olleet enemmän tai vähemmän hiljasia länkkäriroolipelien saralla, mutta nyt niitä tuntuisi tulvivan ovista ja ikkunoista. En kyllä pane pahakseni.

Lainaus käyttäjältä Milkshake

L
Niin paljon mielenkiintoisia roolipelejä, mutta niin vähän aikaa. Tulevat vuodet tulee olemaan RPG -fanille melkoista hunajaa, kun katselee tulevia julkaisuja. Dragon Age: Inquisition, Witcher 3, Stick of Truth, Project Eternity, Torment: Tides of Numenera ja nyt vielä tämä. Jokainen edellämainituista sellainen, minkä tulen hankkimaan julkaisupäivänä.

Tuohon listaan voisi vielä lisätä Monolith Softwaren X:än. Mutta joo...voipi olla, että Fallout 4:n ilmestyessä pitää alkaa harkitsemaan vakavasti tehokonsolin hankintaa (olettaen, että se ei prev-genille ja Wii U:lle tule), New Vegas kuuluu kuitenkin kuluneen sukupolven suosikkipeleihini.

Toivon toden teolla, että ovat vaihtaneet pelimoottoria, eivätkä käytä tätä samaa gambryoon perustuvaa. Sama oli käytössä jo Morrowindissä.

tulispa jo se fallout 4!

Onko sen Fallout 4:sen mahdollisesta julkaisusta tullut mitään tietoa?

Fallout 4:sta ei tiettävätsti ole mitään virallista tietoa, ne Fallout 4 sivustotkin olivat "huijausta" mutta eiköhän melko varmasti sellainen nähdä ennen vuotta 2016.

Enkä tiedä tarvitseeko pelimoottoria itsenään vaihtaa, reipas päivittäminenkin ajaisi asiaa hyvin, toisaalta jos pelisarjaan lisättäisiin hajoavaa ympäristöä niin sitten moottorin vaihtoakin varmaan täytyisi harkita.

Yhyy!!

http://fi.ign.com/news/2386/fallout-4-aa-saadaan-viela-odottaa

Onko mahdollista, ettei Fallout 4:stä käydä täällä lainkaan keskustelua? Ehkä olen sokea, tai ehkä kovasisuksisimmat post-apokalyptikot elävät ilman internetiä, kuka tietää. Uskon kuitenkin jonkun hankkineen tämän PS4:lle ja kysynkin, oletteko havainneet fps-droppeja vai onko meno ollut sulavaa? Itse mietin hankkisinko pelin PS4:lle vai PC:lle. Nopealla googletuksella ilmeisesti ihan sulavan tasaista 30 fps:n menoa ei ole ollut, mutta onko dropit haittaavia? Onko konsoliversiota patchattu? Mitkäs jengillä muuten yleisfiilikset?

Pleikalla takana yli 10 tuntia eikä mitään minua häiritseviä droppeja ole tapahtunut. Mukavasti rullannut. Bugeja on ollut joitakin mm. herättyäni kaksipäinen lehmä oli vieressä sängyllä. Hehe.

Pelihän on ihan tajuttoman kova!

Tein pc-suorituskyky aihetta sivuavan videon, jossa lähinnä höpisen 21:9 kuvasuhteella pelaamisesta ja FO4: n asetusten puutteesta.

Lainaus käyttäjältä SEPPO-SILAKKA

oletteko havainneet fps-droppeja vai onko meno ollut sulavaa? Itse mietin hankkisinko pelin PS4:lle vai PC:lle. Nopealla googletuksella ilmeisesti ihan sulavan tasaista 30 fps:n menoa ei ole ollut, mutta onko dropit haittaavia? Onko konsoliversiota patchattu?

Kommentoinkin tuolla F4 suorituskyky uutisessa sXboner version fps tippumisista ja tilanteesta jossa tämä ilmaantui. Yhden kerran on siis ruudunpäivitys tipahtanut jonnekkin 10-20 tasolle, uskoisin että 10-15 on lähempänä totuutta. Giant Bomb podcastissä käsiteltiin PS4 versiota jossa informoitiin täysin samasta asiasta ja about samasta tilanteesta. Peli tunteja itsellä on takana noin 17 ja yhdesti näin käynyt, niin ei aivan kamala asia Bethesdan peliksi.

Xbonella olen myös tavannut sekoilevia NPC hahmoja, leijuvia esineitä jotka ovat ihan siis kiinteitä eikä näiden ohi pääse (uudelleen lataus ei auta) ja tästä samasta samaisessa podcastissä sanottiin myös PS4 versiosta. Näiden asioiden valossa uskaltaisin sanoa, että PC versio oli se #1 kehistysvaiheessa ja hyvä näin. Uskaltaisin siis sanoa, että iske kyntesi PC versioon.

Konsoli versiota ei ole vielä patchattu muuta kuin day one patchillä joka ei ole siis näihin ongelmiin keskittynyt näköjään..

TheCpp0 (ei varmistettu)
Käyttäjän Anonymous kuva

Ei PC:llä pelaavilla oo samanlaisia ongelmia ku mulla? Jotkut näppäimet lakkaa mystisesti toimimasta, ja kiva kun se välillä sattuu kesken combatin niin ettei saa pip-boyta esille. Joskus hahmo ei myöskään lähde juoksemaan, pari kertaa käynyt myös niin että se ei ala tähtäämään. Muut pistän varalta spoilereihin jos joku ei oo kerenny alkua pidemmälle;

[spoiler]Joskus käy myös niin että siinä basen rakennusUI:ssa ei yhtäkkiä pysty scrappaamaan itemeitä tai jokin muu random näppäin ei vastaa. Tätä tulee vastaan myös armoreitten ja aseitten craftausasemilla.[/spoiler]

Lainaus käyttäjältä SEPPO-SILAKKA

Itse mietin hankkisinko pelin PS4:lle vai PC:lle.

PC-versio on kertakaikkisen loistava. Olin kyllä täysin puulla päähän lyöty miten hyvin se oli tehty. n. 15 pelitunnin jälkeen olen kuitenkin yhtäkkiä saanut FPS -droppeja tietyissä paikoissa (lieviä ja pahempia), en tiedä onko vika omassa koneessa vai pelissä. Myös jotain pikkubugeja on tullut vastaan kuten sellaisia että ovissa ei ole open -vaihtoehtoa, mutta nekin lähtee pois kun käy päämenussa. Ei mitään sen hirveempää, sinuna hommaisin PC:lle.

Ps4:

Muutamaan kertaan on ovesta johonkin loukkoon (autotalli, luola, katos, oviaukko tms.) katsottaessa näkynyt vain todella kirkas valo ja kun menee sisälle niin renderöi normaalisti, ja takaisin ulospäin katsottaessa paistaa taas kirkas valo.. Häiritsevin esimerkki tästä oli Sanctuaryssä kun jokainen romutalo hohti valoa kuin aurinko. Boottasin vehkeet ja ongelma korjaantui.

Mainittavia FPS droppeja on ollut tasan yksi, olin Corvegan katolla myrskyn osuessa kohdalle. Spotlightit ja salamat oli ilmeisesti liikaa.

Tärkein päätös on ostopäätös, tätä ei vain kannata missata.

Fallout sai toisen mahdollisuuden... Kolmonen jäi aikoinaan alkuinnostuksen jälkeen kesken ja saas nähdä miten käy tällä kertaa. Noin 10 tuntia PS4 versiota takana ja ihan hyvältä on ainakin toistaiseksi maistunut, bugittanut kerran tekstitysten osalta. Hahmon luonti tuotti harmaita hiuksia enkä ole edelleenkään vakuuttunut siitä, että tuliko tehtyä oikeita valintoja vaikka käytössä oli editorit ym. "apuvälineet". Ulkoasu miellyttää silmää (saamansa kritiikin perusteella olin varautunut pahempaan) ja imua löytyy... Kannattava hankinta!

10h PC:llä pelattu ja ihan perus Bethesdan peliltä tämä vaikuttaa. Grafiikat vuodelta 2010 ja optimointi naurettavan surkeaa. Frame droppeja, niitä tulee ja paljon. Pahimmillaan toiminnan keskellä dippaa jopa 20 framea ja välillä keskellä ei mitään 5 framea, eikä peli edes näytä mitenkään hyvältä moista suvaitakseni. Asetuksina Ultra/High sekoitus ilman AA:ta ja 1440p resolla. Tätä ei voi mitenkään puolustaa, koska olemme tänä vuonna saaneet jo 2 avoimen maailman peliä (GTAV ja Witcher 3), mitkä hoitavat homman paljon näyttävämmin ja sulavammin. Maailma näyttää muuten ihan hyvältä ja täyteläiseltä, vaikka nämä kirkkaat värit evät mielestäni tähän peliin sovi. Bethesdan olisi syytä ottaa Stalkereista mallia miten tehdä kunnon tunnelma ja värit post-apokalyptiseen maailmaan, eikä yli generoida vihreää, oranssia tai pastellivärejä.

Mutta eihän ne graafiikat hyvää peliä yksistään tee. Pelillisesti tämä on hyvä tuotos ja jaksaa edelleen tempaista mukaan, vaikka edeltäjiinsä nähden perus mekaanikalta melkolailla samaa tavaraa onkin, josta itse juuri pidän. Tarinaan ja hahmoihin on selvästi yritetty panostettu vähän enemmän, mutta ei se kyllä vakuuta vieläkään. Mielenkiintoisia hahmoja pelistä kyllä löytyy, mutta se jokin niistä puuttuu tai sitten ne jätetään muutaman repliikin jälkeen täysin unohduksiin. Tekemistä ja keräiltävää pelissä riittäää ja vihdoinkin noille kaiken maailman turhille tavaroille saatiin jotain käyttöä customoinnin muodossa.

Lainaus käyttäjältä Masa

Tekemistä ja keräiltävää pelissä riittäää ja vihdoinkin noille kaiken maailman turhille tavaroille saatiin jotain käyttöä customoinnin muodossa.

Onko pelin tehtävät taas Bethesdan peleistä tuttua satunnaisesti generoitua simppeliä puuhastelua, joilla ei ole mitään vaikutusta pelimaailmaan ja joiden tarkoitus on vain lisätä hahmon "kokemuspisteitä"?

Veikkaan, että peli saa taas arvostelupisteisiin Bethesda-lisää ainakin sen 20%.

@Masa Kannattaa kokeilla laittaa God ray ja Shadow distance mediumille. Itselläni nuo kaksi asetusta vaikutti merkittävästi suorituskykyyn. Tämän jälkeen peli on pyörinyt todella loistavasti. Kaikki muut asetukset voi pitää ultralla. Itse olen kylläkin ottanut motion blurrin ja DoF pois käytöstä / low:lle. Peli on kyllä harmittavan buginen vielä julkaisun aikaan. Itse olen jo turvautunut modeihin, joilla voi säätää muun muassa Field of View yms säätöjä paremmiksi. Onhan tuonne nexuksen puolelle jo ilmestynyt kasa erilaisia graafisia modeja, jos haluaa niiden kanssa säätää ulkoasua paremmaksi.

TheCpp0 (ei varmistettu)
Käyttäjän Anonymous kuva

Noni, päätarina läpäisty viime yönä 60 tunnin kohdalla. Että sellanen loppu meikälle... pistän spoilereihin miten etenin tuon lopputarinan & mikkä on fiilikset.

[spoiler]Tein Fatherille ensin pari questia. Siinä "katto-osuudessa" missä se vierailee ensimmäistä kertaa pitkään aikaan maan päällä, sanoin dialogin aikana että en liity Instituteen.
Noh, sen jälkeen järjesteltiin se reissu missä mentiin minuuttimiesten kans tuhoamaan se paikka. Siinä vaiheessa kun piti Fatherin huoneeseen mennä käyttään sitä tietokonetta, tuli pieni feels-hetki kun näki sen makaavan siinä sängyssä... sen dialogin aikana sain puhuttua sen sammuttamaan osan niistä syntheistä.
Lopputaistelun päätyttyä kun kaikki kokoontui sinne Instituution aulaan ennen räjäytystä... johan tuli Feels -hammerista naamaan. Se 10-vuotias version Shaunista joka kutsuu sua äidiksi löi kyllä itelle palan kurkkuun.[/spoiler]

Ja jos joku haluaa lainata jotakin spoilereista ni tehkää muille palvelus ja laittakaa ne itsekin spoilereihin! En halua pilata muitten iloa, ku aika monella on tää varmasti kesken vielä.

Joka tapauksessa, tarinasta tykkäsin. Ihan hyvä se oli, mitä nyt muut valittaa että se on muka hirveen lyhyt. Ei se mun mielestä ainakaan siltä tuntunu, mut varmaan siitä tulee vaan se illuusio ku tein niin paljon sivujuttujaki (60 tuntia kertoo kyl jotain).

Itselläkin sellaiset 60 tuntia pelikellossa. Tekemistä on ihan valtavasti, ampuminen on hauskaa ja perkkisysteemi ihan toimiva. Kaipaan kyllä edelleen esim. trait-systeemiä, mutta skillejä en niinkään. Kiva että saa käyttää kaikkia aseita eikä rajoittua esim. kahteen eri aseluokkaan. Aseiden, settlementien ja armoreiden craftailu on muuten pirun kivaa, joskin tuntuu että parhaat aseet on liian helppo saada (kokeilkaa huviksenne panssarinläpäisevää rynnäkkökivääriä, deathclawitkin kaatuvat yhdellä sarjalla) Myös power armor on sen verran vahva työkalu, ettei sitä edes tohdi käyttää koko ajan. Huippuun päivitettyä X-01 Power Armoria ei pysäytä enää medium-vaikeusasteella mikään, joten vaikeustasoa kannattaa nostaa jos halua haastetta.

Keskustelua taas on tyhmennetty hiukan liikaa, ja esimerkiksi New Vegasiin nähden harppaus taaksepäin on merkittävä. Keskusteluissa tuntuu olevan aina samat vaihtoehdot, kyllä, ei, sarkasmi ja joku neljäs. Poissa ovat esimerkiksi skillien tai perkien käyttäminen keskustelussa (Intelligence, Survival, Perception, Lady Killer...) Ääninäytelty dialogi on kyllä toimivaa, siitä propsit. Juoni on suoraan sanottuna turhaa huttua, ja loppuratkaisu oli mielestäni täysi floppi. Enempiä spoilaamatta koko homma lyötiin pakettiin lyhyellä videolla ja se siitä. Moni sivutehtäväkin oli paljon pääjuonta mielenkiintoisempi. Companionien affinity-systeemi on kiva, mutta vähän harmittaa että se tekeminen tavallaan loppuu siihen kun max affinity on saavutettu, eikä esim. lisädialogia sen jälkeen ole. Toivoisin, että voisi esimerkiksi Mass Effect -tyylisesti jutella niitä näitä jos kerran lähdetään sille linjalle että tuodaan sivuhahmoihin tällaista syvyyttä, eikä tehdä hommaa puolijuosten.

Valitukset sikseen, onhan FO4 ihan täyttä huumetta. Viime viikkojen aikana en ole muuta pelannutkaan ja aina vain tekee mieli palata tutkimaan Commonwealthia jännien paikkojen toivossa. DLC:tä odotellessa, toivotaan että on yhtä hyvää settiä kuin kolmosessa ja NV:ssä!

Nyt kun muutama kuukausi kulunut ja pahin hype sen mukana niin mikä on jengin mielipide nykyään pelistä? Itse 3:n ja NV:n fanina olen kyllä hiukkasen pettynyt. Onhan peliä ihan hauska pelata joo, mutta Fallouttina peli on ikävä kyllä hiukkasen epäonnistunut, ja pääsyynä on totaalisen rampautettu dialogisysteemi. Keskusteluvaihtoehdot ovat totaalisen rampautettuja ja valinnat silloin, kun niitä pystyy tekemään ovat aika merkityksettömiä. Aika sääli, varsinkin kun ottaa huomioon että miten varsinkin NV loisti kyseisellä alueella.

Myös nämä uudet ominaisuudet eli tukikohtien ja asutusten rakentelu on itselle täysin tympeää ja turhanpäiväistä roskaa josta en pidä yhtään, mikä on sääli koska se on kuitenkin aika iso osa peliä. Myös isojen kaupunkien ja ja asutusten puute harmittaa, tämä johtunee siitä juuri tukikohtien rakentelusta, että Bethesda ei ole viitsinyt/kyennyt niitä tekemään. Luolastoissa ei ole sen kummasempaa ideaa tai yksilöllisyyttä, sinne mennään ja tapetaan raiderit vai mitkä ikinä asuttavatkaan kyseistä paikkaa. Ja tämä 100X. Tämä toimii loistavasti Skyrimissä ( IMO top-3 peli) mutta tässä se jostain kumman syystä on vähän ikävä asia. Liekö johtuu siitä että ainakin muistikuviern mukaan NV:ssä ainakin oli aina vähän enemmän syytä mennä mihin ikinä sinä nyt menitkään.

Näin muuten peli toimii ihan hyvin, ei aiheuta mitään sen kummempia elämää sykähdyttäviä kokemuksia eikä koukuta kuten aikaisemmat pelit, mutta ihan hauskaa on ollut. Räiskintä toimii ihan hyvin ja on syytäkin kun sitä tässä kuitenniin enimmän aikaa tehdään. Peli on ihan nätti ja pyörii varsin sulavasti. 23h kellossa ja siinähän se nyt menee kuukausien tauon jälkeen (ostin julkaisupäivänä) mutta edellä mainittujen syiden takia olo on vähän ehhh koko pelin suhteen. Mut mikäs on boardilaisten mielipide pelistä kuukausien jälkeen.? Pelillä oli aivan tolkuton hype päällä julkaisun alla ja tämä varmasti vaikutti aikaiseen mielipiteeseen pelistä, mutta imo pelissä on niin paljon kaikkea pikkuvikaa että ei kyllä ollut kaiken hypen arvoinen.

Hype ja ylistävät arvostelut tekivät tehtävänsä ja peli tuli hankittua heti julkaisupäivää seuraavana päivänä. Mielenkiinto kolmosta kohtaan lopahti aikanaan melko nopeasti ja peli jäi kesken, joten tähän peilattuna nelonen on pärjännyt huomattavasti edeltäjäänsä paremmin. Alkuun pelitahti oli laiska (n. kerta/vko) ja moneen otteeseen tuli tuumailtua, että jätän kesken, mutta jokin tässä pienestä kömpelyydestään huolimatta viehättää, jopa koukuttaa. Rakenteluunkin on vastoin kaikkia odotuksia tullut välillä tuhrattua useita tunteja.

Tarinan ohella on tullut vedeltyä tasaisella tahdilla sivutehtäviä ja ihan hyvin on onnistunut viihdyttämään. Power armorista en oikeastaan tykkää juur lainkaan, silver shroud asu aurinkolaseineen on paljon tyylikkäämpi ratkaisu. Tuskinpa tähän enää tarinan läpäisyn jälkeen tulee palattua, mutta vannomatta paras.

Käsittelyssä siis PS4 versio vaikeustasolla medium eikä mitään tarvetta ruuvata vaikeustasopotikkaa yhtään ylemmäs. Pääasia, että etenee eikä tarvitse "tuhrata"

Lainaus käyttäjältä PussikissaHelvetistä

Myös nämä uudet ominaisuudet eli tukikohtien ja asutusten rakentelu on itselle täysin tympeää ja turhanpäiväistä roskaa josta en pidä yhtään, mikä on sääli koska se on kuitenkin aika iso osa peliä.

Itse olen pelannut varmaan 70 tuntia ja rakentamaan olen joutunut vissiin tasan kaksi kertaa. Minutemen porukalla tuota vissiin on kaikista eniten ja sen takia en ole niille käynyt edes moi sanomassa sen jälkeen kun heti alun jälkeen ne löysin ja käskin painua sanctuaryyn.

Nuo pakollisetkin rakentelut on olleet nopeita ja simppeleitä juttuja kun brotherhoodin kanssa olen ne hoitanut. Tuo on varsin jees koska minuakaan ei tuo rakentelu kiinnosta. Ei myöskään kiinnosta pitää kaveria mukana koska en ole niin ennenkään tehnyt joten solona seikkailen ja onneksi tuohon on jopa oma perk joka nostaa oman hahmon kantokykyä 100:lla ja lopulta jopa hahmon tuottamaa vahinkoa 25%:lla. Toki nuo lähtee pois käytöstä heti jos otat kaverin mukaan.

Aluksi tämä tuntui kohtuu tylsältä koska tämä on sitä samaa niin hyvässä kuin pahassa. Kun on kolmosessa ja new vegasissa nähnyt ne talojen rauniot niin ne on nähnyt myös tässä.
Onneksi peli alkoi maistumaan paremmin kun perkit kehittyi ja nyt on tullut viisi päivää tahkottua ihan mielellään paikkoja tutkien ja kaikki questit unohtuu jatkuvasti kun taas ilmestyy kompassiin näkyville joku lähellä oleva paikka joka on pakko käydä tsekkaamassa.
Kyllä se vanha taika vaan edelleen tuntuu toimivan. Nyt siinä vaan kesti yli 10 tuntia kunnes se iski.

Paikkojen tutkimisesta puheenollen tässä on tullut myös napsittua screenshotteja yllättävän paljon. Kyllä sitä välillä miettii, että kuinka vahvasti joillakin on muistot parantaneet kolmosen ja new vegasin graffoja kun sanotaan, että tämä näyttää melkein ex-gen peliltä.

Tuossa on meikäläisen fallout 4 albumi jossa on nyt 48 kuvaa ja lisää varmaan tulee vielä kun pelaaminen jatkuu.
Muutama kuva omasta hahmosta ja loput on ihan maisema kuvia HUD pois päältä. Vastineeksi voi sitten vaikka googlata, että miltäs ne ex-gen falloutit näyttikään :D

Onedrive muuten näyttää nuo meikäläisen kuvat suttuisempana mitä ne oikeasti on joten jos näkee jotain josta tykkää niin kannattaa klikata sitä "view original" namiskaa niin näkee sen kuvan ihan sillä laadulla mitä se alunperin oli.

Laitetaan nyt muutama abload linkki kun pari kuvaa tuli konsolifinin foorumillekin heitettyä niin ne on valmiina:

http://abload.de/img/fallout4_201602242003x1osf.png
http://abload.de/img/fallout4_201602281135ciox3.png
http://abload.de/img/fallout4_201602281635bzrnl.png
http://abload.de/img/fallout4_201602281556zzoeq.png

Joo siis en itekkään ole 46 tunnin aikana rakennellut paljon paskaakaan, joten ei siinä mitään, mutta tarkoitinkin sitä että kehittäjät ovat varmastikin itse käyttäneet, ja tarkoittaneet pelaajien käyttävän tähän paljon aikaa. Sitä vaan tarkoitin. Olen kyllä 100% samaa mieltä että kyseessä on todella hyvän näköinen näin yleisesti ottaen, varsinkin ulkona wastelandissa, ja tärkeissä juonikohtauksissa johon kehittäjät ovat nähneet enemmän aikaa. Myös valaistus yleisesti ottaen on todella hyvää. Tekstuurihan ne paistaa aika useasti silmään mut whatevs.

Uusi valituksenaiheeni on tosin uusi power armor-systeemi. Toisaalta tykkään haarniskan tuntumasta, miten se todellakin on raskas ja vaarallinen "ajoneuvo", mutta toisaalta hitto on se vain ärsyttävää kun sen osat hajoilee koko ajan ja niitä pitäisi olla korjaamassa. Polttoaineesta ei ole ollut hirveästi vielä pulaa kun aloitin haarniskan käyttämisen kun niitä oli 10 ja aikalailla samoissa lukemissa ne on pysynyt siitä lähtien.

Mut jooh, 46 tunnin jälkeen olo pelistä aika paljonkin positiivisempi, ei todellakaan lähimaillekaan täydellinen peli, mutta ei sen tarvitsekaan olla. Noin vuorokauden verran sitä olen pelannut viikon aikana, eikä vieläkään oikein kehtaisi laskea ohjainta alas ja sen on itselle hyvän pelin merkki. (On se paljon mulle!)

Havaitsin eilen aamulla, että minullahan on krapula ja ajatus sohvalla istumisesta ei tuntunut kovin mielekkäältä, mutta falloutia teki mieli pelata. Muistin sitten, että joku oli gamefaq:ssa sanonut, että tässä toimii kontrollit varsin hyvin remote playn kautta joten vita kouraan ja sänkyyn maate.

Tulihan tätä sitten useampi tunti pelattua ja tarinakin pamahti brotherhoodin joukoissa läpi ja tarinasta jäi kyllä yleisestikin varsin jees maku suuhun jos niin voi sanoa. Vielä tosin on paikkoja tutkimatta ja questeja tekemättä joten ei se pelaaminen tuohon lopu.

Ne kontrollit tosiaan on vitalla ihan jees ja kammottavaa takapaneelia ei käytetä ollenkaan.

L / R = L2 / R2
dpad ylös = VATS
dpad alas = sprint
dpad vasemmalle avaa asevalikon ja siitä sitten valitaan ase kuten normaalistikin
dpad oikealle vetää hahmon kyykkyyn.
Ruudun koskettaminen hoitaa R1 napin virkaa eli melee / kranaatit

Meni ehkä 30 minsaa niin nuo oli jo oppinut.

Lainaus käyttäjältä PussikissaHelvetistä

Nyt kun muutama kuukausi kulunut ja pahin hype sen mukana niin mikä on jengin mielipide nykyään pelistä?

Ensireaktio peliä pelatessani oli tosiaankin hämmennys. Aluksi se tuntui lähinnä FO3.2:lta ja vahva deja-vu fiilis oli läsnä. Peliä on kyhätty, kuin iisakin kirkkoa, ja vähän ihmettelin, että mihin se kaikki aika on mennyt. Pidemmälle pelattuani minulle silti aukeni alue, jossa sarja on ottanut massiivisen harppauksen eteenpäin, eli yksityiskohdan määrä. Kaikki ympäristöt, ehkä sitä kaikista geneerisintä wastelandia lukuunottamatta on tehty niin valtavasti yksityiskohtaisemmin, mitä aikaisemmissa osissa, että ei voi kuin ihastella. Mm. se bostonin keskusta on aivan upea, ja pelisarjan aiempien osien kulissikaupungeista ollaan menty valtavasti eteenpäin. Myös äänimaailma, valaistus, sääolosuhteet, värimaailma yms. on mennyt aivan uudelle tasolle. Tajusin että siihen se seitsemän vuotta helposti menee, kun tuon mittasuhteen peli yksinkertaisesti vain piirretään uusiksi.

FO4:ssä ollaan mielestäni päästy myös jo melko pitkälti eroon siitä "Oblivionin kummituksesta", ja pelin eri lokaatioilla, dungeoneilla, subquesteilla yms. on paljon merkittävämpi ja uskottavampi rooli pelin maailmassa, mitä beteshdan aiemmissa peleissä, joissa suuri osa dungeoneista oli vain jotain geneerisiä luolastoja, jotka kävivät toistamaan itseään aika äkkiä.

Juonihan tässä osassa on selkeästi heikompi, mitä aiemmissa, ja juonitehtävät tuntuvat ajoittain vähän pakkopullalta, mutta minulle Beteshdan peleissä pelin juoni on ollut aina tois-sijainen asia. Se, mikä mielestäni näistä peleistä tekee niin hienoja on mahdollisuus muodostaa oma juoni. Oman selviytymis-stoorin muodostamisessa immersio wastelandiin on varsin tärkeässä roolissa, ja immersion suhteen tämä peli on mielestäni aivan eri tasolla, mitä aiemmat osat (toki on sitäkin varmaan auttanut upgradeeminen 55" ruutuun ja hi-fi 5.1 äänijärjestelmään).

Lainaus käyttäjältä PussikissaHelvetistä

Myös nämä uudet ominaisuudet eli tukikohtien ja asutusten rakentelu on itselle täysin tympeää ja turhanpäiväistä roskaa josta en pidä yhtään, mikä on sääli koska se on kuitenkin aika iso osa peliä.

Itselleni taas tukikohtien rakenteleminen on kirkkaasti merkittävin uudistus pelissä, ihan siinä määrin, että toivoisin FO spin-off sarjaa, joka keskittyisin pelkästään romun roudaamiseen wastelandista, tukikohtien rakenteluun ja oman imperiumin rakentamiseen! Olen pelaillut peliä lähestulkoon kaiken vapaa-aikani julkaisusta jälkeen ja viekkaisin, että noin 80% siitä ajasta on mennyt settlement buildingiin.

Kaikenkaikkiaan ikimuistoinen pelikokemus, joka kipuaa omalla listallani helposti all-time top 10 listalle!

Tuli tänään lyötyä xbox one versio tulille ja laitettua modit pelikuntoon vaikka ei ole mitään tietoa koska tätä edes pelaan, mutta ompahan valmiina.

Vaikka skyrimin modit todella kivoja onkin niin mikään sen modeista ei muuta pelin visuaalista puolta ja samalla oikeastaan koko pelin tunnelmaa niin paljoin kuin falloutin green in the commonwealth.
Pari kuvaa:
Klik. Tuossa on myös realistic roads käytössä.
Sanctuary
Vertailu kuva
Ja tässä vielä video

Valitettavasti tuolla on hintansa ja vaikka luonnossa peli rullasi ihan pelattavasti niin kaupungeissa oli kohtuu tiuhaan kovia framedroppeja. Luin sitten, että 2.9 version pitäisi olla parempi kuin tuo käyttämäni 3.0 ja olihan se suorituskyvyltään parempi, mutta samalla lähti paljon kasvillisuutta pois kaupungeista.

Tosin tuollakin versiolla kunnon nytkähdyksiä tulee edelleen, mutta ei niin usein kuitenkaan.
En minä tuosta aio silti luopua ja sitten kun ihan kunnolla pelaa niin tulee kuitenkin enimmäkseen edettyä varovaisesti kyykyssä eli ei siinä ne dropit niin paljoa haittaa. Muutenkin päätin aloittaa hardilla joten varovainen saan olla.
Joo tiedetään, että tuo on monelle liian helppo, mutta minä pelasin viimeksi helpoimmalla joten iso harppaus tulee vaikeustasossa.
Osittain päätin aloittaa tuolla senkin takia kun otin muutamia uusia aseita myös, mutta en mitään overpowered kamaa esim 10mm pistooli taisi tehdä 38 damagea kun perus pisla teki alussa 13. Ainakin osa niistä aseista myös löytyy vihollisten käytöstä joten senkään takia ei pitäisi helpottaa liikaa.

Tosin oli mulla myös yksi 1000 damagen snipu, mutta sen vedin romuksi ja jos oikein hullutella haluaa niin voi tehdä iron man haarniskan ohjuksineen kaikkineen kuten tuossa videolla näkyy. Sen tekeminen ei edes vaadi mitään materiaaleja.
Modasin myös dogmeatin. Nyt se on kokonaan musta ja haukunnan tilalla kuuluu fuck. Lapsellista huumoria joo, mutta ei sille voi olla nauramatta kun se löytää jotain niin kuuluu vaan fuck...fuck...fuck.

Tuli myös ladattua hienompi pip-boy sekä uusia kampauksia.
Kummasti tuo default nais hahmon naamkin muuttui heti paljon paremmaksi kun laittoi omaa silmää miellyttävän kampauksen.

Jos ei ole skyrimia tai fallout 4:sta ennen pelannut ja vaikka olisikin, mutta pc:llä modien / pelien kanssa säätäminen ei kiinnosta niin kyllä ainakin itse lasken näiden kahden pelin modi tuen yhdeksi hyväksi syyksi ostaa xbox one.

Innostuin hieman rakentelemaan modien ansiosta. Innostuin jopa niin paljon, että ostin sitten sen season passin siihen 49.95e hintaan.
Harmittaako? Ei vielä ainakaan.

Far harbor ja nuka world kesti omalla pelityylillä yli 20 tuntia / kpl joka on enemmän mitä odotin ja molemmat oli varsin jees lisäreitä ja erosivat tunnelmaltaan peruspelistä varsin hyvin ja paikkojen tutkiminen oli kiinnostavaa.
Toki matkaan mahtui myös ongelmia. Itse olen onnistunut säästymään pahimmilta bugeilta joista jotkut bethesdan peleissä kärsii, mutta nyt tuli sitten koettua pari kunnon vkäyrää nostattavaa bugia.

Far harborin "vr tehtävät" tyssäsi heti alkuunsa kun ne hemmetin indexer ötökät eivät menneet edes ekan kuilun yli vaikka rakensin niille sillan. Siihen reunalle jäivät ja palasivat takaisin aloitus pisteelle ja jäivät sinne nurkkaan kyhjöttämään.
Google paljasti, että tuo koko quest on yksi iso bugi pesäke. Tunnettuja ongelmia on esim, se, että nuo indexerit eivät ala lataamaan dataa kun pääsevät kohteeseensa tai sitten ne lataavat vain 80%. Jotkut eivät myöskään pystyneet rakentamaan turretteja indexereitä suojellakseen.

Sitten tuo oma ongelma joka paljastui erittäin harvinaiseksi bugiksi, mutta on täysin pelin rikkova ja questia ei pääse läpi ja tuo siis on main quest tehtävä.
Mods to the rescue!
Löysin modin jonka avulla saa ottaa suoraan laatikosta noista tehtävistä kerättävät nauhat joten pääsin jatkamaan juonen pelaamista.

Nuka worldia en meinannut saada edes aloitetuksi koska kartan reunalla oleva näkymätön seinä oli edelleen siinä ja esti pääsyn transit alueelle.
No taas kerran modit pelasti ja no borders mod nimensä mukaisesti poistaa nuo kartan reunalla olevat näkymättömät seinät joten pääsin aloittamaan lisärin.

Sitä en tiedä oliko käytössä olevilla modeilla vaikutusta noiden bugien ilmenemiseen, mutta sen tiedän, että pelaajat on kärsineet noista ilman modejakin.

Niin ja se rakentaminen.
Siitä tosiaan tuli innostuttua ja heti aluksi täytyy nostaa hattua jokaiselle joka käsi sydämellä kehtaa vannoa pitäneensä siitä kun peli julkaistiin sillä ilman modeja se on vaan niin perseestä ja mitä enemmän modien kanssa rakentaa niin sitä enemmän alkaa melkein vituttamaan kuinka hutiloiden bethesda on homman tehnyt.

Aloitetaan vaikka ihan perus asioista kuten siitä, että alunperin taloihin ei voi tehdä edes ikkunoita ja esim eri seiniä on se pari erilaista.
Entäs se snap systeemi jota ei saa edes pois päältä? Ihan kiva kun se toimii, mutta useimmiten se vaan turhauttaa.

Viimeksi tänään rakensin omaa vaultia ja yhden käytävän pätkän paikoilleen laittaminen kesti pari minuuttia kun peli ei edes yritä laittaa sitä kohdilleen vaikka just mä sen siitä pois otin.
Lopulta se meni paikoilleen kun sovitin sitä täysin väärästä suunnasta ja vielä vinossa ja silloinkin piti tooodella hitaasti kääntää oikeaa tattia ja odottaa just sitä millilleen oikeaa kohtaa jolloin peli päättää, että se käytävä sopii paikoilleen.

Joku voisi sanoa, että sitä pitää vaan opetella käyttämään jotta osaa kiertää nuo ongelmat.
Se on simppeli snap systeemi. Siihen ei kuulu sisältyä opettelua vaan sen pitää osata laittaa ne palat kohdilleen.
Myös se on perseestä miten peli märittelee mihin kohtaan jonkun tavaran voi laittaa. Minun piti esim jättää nuka-cola kone niin kauas seinästä, että pystyin kävelemään sen taakse.

No onneksi on ne modit joiden ansiosta olen käyttänyt rakentamiseen kymmeniä tunteja vaikka en ole montaa settlementia edes tehnyt. Juuri eilen kasasin sitä omaa vaultia 12 tuntia ja tänään meni vielä kuusi tuntia.

Nyt voin rakentaa esim pre / post war sanctuary taloja joissa on jopa ne ikkunat ja niitäkin löytyy paria eri kokoa ja myös sisätiloihin löytyy omat seinänsä ja monta eri lattiaa.
Kolme taloa rakensin noilla palikoilla omaan sanctuaryyn alusta loppuun ja yhden hajalla olevan sisustaa korjasin laittamalla keittiöön parketin ja muualle kokolattiamaton ja tarkoitus olisi kunnostaa ne kaikki talot ainakin jotenkin.

Tuossa taas auttaa place anywhere mod joka nimensä mukaisesti antaa laittaa kamaa miten haluaa enkä voisi kuvitella tekeväni mitään ilman tuota. Kun pelin oma systeemi pakottaa laittamaan sen nuka-cola koneen kauas seinästä niin tuolla saa sen seinään kiinni. Sillä voi laittaa uuden lattian sanctuaryn risojen talojen lattian tilalle. Sillä voi omassa vaultissa upottaa kaikki "sähköpaneelit" seinien sisään jne.
Lisäksi sillä voi muuttaa joidenkin esineiden kokoa ja tehdä niistä staattisia eli nyt voi vaikka asetella bilis pyödälle pallot ja mailat nätisti eikä ne lennä miten sattuu kun joku hengittää niitä kohti.

Eräs toinen mod taas antaa käyttöön paljon kaikkea kamaa mitä ei normaalisti voi rakentamisessa käyttää. Haluatko prätkän talosi pihaan? Onnistuu. Helvetin iso patsas? Jeps.
Sitten on mattoja joiden avulla saa vakka juomien myyjän seisomaan itse tehdyn baaritiskin taakse ja ne jopa putsailee sitä tiskiä jne. Mulla on omassa vaultissa jopa parturi ettei tartte diamond cityyn mennä jos haluaa kampausta vaihtaa.

Parista settlementista on tullut otettua videotakin joten kokeillaas saanko ne linkitettyä tähän.
Meitsiltä meinaan hajosi muutama päivä sitten "paremman" pc:n kovo ja nyt on 11 vuotta vanha SER jäte 1.4ghz p4 varustettuna 512mt muistilla käytössä. Mun täytyi oikeasti odottaa likemmäs 10 minuuttia ennen kuin pystyin aloittamaan kirjoitamisen kunnolla ja tämä vetää aivan solmuun heti kun avaan tuben tuohon rinnalle :D

Sanctuary
Starlight drive in
Nuka world red rocket
Vault 88

Kahdessa ekassa on selostus, mutta muissa ei koska latasin ne suoraan boxilta tubeen.
Kaksi ekaa on myös kokenut tuon jälkeen muutoksia, mutta ei mitään kovin merkittävää.
Kuten näkyy niin en ole alkanut rakentamaan mitään isoja linnoja vaan esim red rocket on kiva pieni neljän ihmisen settlement johon koitin saada edes pienen murusen jtn prätkäjengi fiilistä.

Samoin vaultin ajattelin pitää kahdeksan asukkaan kokoisena kunhan saan sinne vielä kaksi asukasta. Sitten siellä olisi kaksi tyyppiä keräämässä ruokaa, lääkäri, kauppias, parturi, ruoka myyjä kahvilassa sekä overseer ja se tyyppi jota rääkkään testeissä :D
Tosin jostain tarttis taikoa kaksi makuupaikkaa lisää. Taidan laittaa pari patjaa sinne "pimeään" huoneeseen.

Taas tullut muutama päivä pelkästään rakennettua joten nyt on selostuksen kera esittelyssä:

Sunshine Tidings co-op
Red rocket ( Nuka World )
Dalton Farm ( Far harbor )
Jamaica Plain
Kingsport Lighthouse
Nordhagen Beach
County Crossing
Vault 88
Croup Manor

Yli 250 tuntia pelattuna ja paikkojakin olisi tutkimatta vaikka kuinka ja muutama isompi quest modikin kokematta kuten tales from the commonwealth jota kaikki tuntuu kehuvan.
Se kyllä häiritsee, että peli on liian helppo ja minä en oikeastaan koskaan valita siitä, että peli on helppo.

Tosiaan very hardilla mennään ja hahmo on nyt tasolla 53. Armor rating on n.30 ihan perus damagea sekä energia damagea vastaan eli aivan pirun heikko ja silti tulee todella harvoin tiukkoja tilanteita.
Mun oli siis pakko tarkoituksella laskea armor ratingia koska 90 arvolla sai ottaa osumaa ihan rauhassa.
Lisäksi parannan hahmoa vain syömällä paitsi jos joku raaja ottaa kunnolla osumaa niin sitten on pakko käyttä stimpak. Normistihan nuo paranee itsekseen, mutta simple survival lisää tuon stimpak vaatimuksen ellei sitten mene lääkärille.

Olen myös vältellyt kaikkia overpowered perkkejä. Pistoolit tekee 60% enemmän vahinkoa mitä normaalisti ja sneak attack 3x damagen, mutta siinä ne sitten olikin. Yhtään kivääri perkkiä en ole ottanut kuten en niitäkään jotka lisää kestävyyttä jne.
Toki modeilla tuonkin saa korjattua, mutta en halua alkaa testaamaan eri modeja koska niistä saattaa aina jäädä jotain rippeitä sotkemaan peliä joten pyrin lataamaan vain ne modit jotka tiedän pitäväni loppuun saakka.

En olisi uskonut, että pääsen tämän vielä joskus sanomaan, mutta nyt on kaikki settlementit kunnostettu.
Paitsi sommerville place, koska peli ei anna mulle tehtävää jonka tekemisen jälkeen pääsisin sinne rakentamaan. Googlen perusteella jälleen yksi bugi lisää.
Eipä tuolla silti muuta olisi tullut tehtyä kuin paikattua hieman kattoa ja seinää ja laitettua aita kasvimaan ympäri. Muuten tuo on ihan valmis mesta ja asukkaatkin on valmiina joten menetys ei ollut suuri.

Viimeisenä isompana projektina rakensin itselleni kartanon spectacle islandille snap & build modin avulla. Hommaa oli vähintään tarpeeksi kuten tuossa videolla selitän. Saman modin kanssa tuli rakennettua bunkkeri ja kasvihuone jossa on toimivat sprinklerit.
Kahta orj...siis asukasta varten tein pienen puumökin. Ilmeisesti kelpasi sillä tuosta tuli ensimmäinen ja ilmeisestikin ainut paikka jossa ollaan 100% onnellisia.

Nyt voi sitten vaihteeksi taas keskittyä vain siihen seikkailemiseen ja questien tekemiseen. Vastahan tätä on tullut n.360 tuntia pelattua ja tekemistä ja löydettävää olisi vielä ihan kivasti ja parit isommat quest modit siihen päälle. Kyllä se 400 tuntia aika varmasti täyteen tulee.
On ainakin ollut erilainen läpipeluu mitä pleikalla vuosi sitten. Silloin olin brotherhoodin riveissä enkä rakentanut mitään. Nyt olen minutemenin kanssa ja rakentanut kaiken. Railroadille ja brotherhoodille en tehnyt mitään tehtäviä ennen kuin tarina oli läpi joten nyt niille ei varmaan voi enää edes tehdä mitään.

Ei näköjään loppunutkaan vielä meikäläisen F4:n pelaaminen vaan aloitin uudestaan alusta uusien modien kanssa :D

Nyt hahmona on Jokeri ja maisematkin on mukavan lumiset: Kuva 1, kuva 2.
Latasin myös madness modin joka muuttaa pelaajan tuottamaa ja ottamaa vahinkoa. Aloitin taas very hardilla jolloin sekä pelaaja, että vihut tekee 3x määrän vahinkoa. Saa nähdä tuoko tuo lisää haastetta vai ei.

Sitten tuli otettua pari modia jotka lisää uusia vihuja. Toinen lisää jotain aivan friikkejä mutaatioita esim joku näyttää kuvien perusteella olevan osaksi delfiini ja osaksi jotain muuta ja taitaa se vielä aseitakin käyttää.
Toinen lisää kunnon bosseja joista kovimmilla on kestävyyttä vaatimattomat 50 000hp.
Noiden ainakin luulisi lisäävän haastetta eli karkuun saa juosta vauhdilla kun näkee kunnes saa parempaa arsenaalia.

Sitten tuli otettua kolme modia jotka lisää yhteensä n.100 uutta sisä / ulkotilaa.
Äsken pikaisesti testasin, että käynnistyykö edes koko peli enää kun niin paljon ladannut uusia modeja tänään ja lähdin red rocketista kävelemään concordiin niin kolmeen ekaan taloon pääsi sisälle. Kaksi oli ihan perus asuntoja ja kolmas oli kahvila ja kaikissa oli useampi kerros ja sisustettu sopivan rähjäisesti joten ainakin nuo kolme sopi pelin maailmaan täydellisesti.

Tuli ladattua myös combat zone restored joka ilmeisesti palauttaa combat zonen sellaiseksi kuin se oli alunperin tarkoitettu eli siellä voi itse tapella ja lyödä vetoa tekoäly tyyppien matseista. Normaalistihan sinne vaan mennään ja tapetaan raiderit jonka jälkeen Cait on mahdollista ottaa seuraajaksi.
Nyt ajattelin ottaa sen mukaan ja annan sille Harley Quinnin kuteet. Se on siitä kiva kaveri, että se tuntuu tykkäävän kun tiirikoi ja varastaa kamaa ja sitähän tulee tehtyä aika paljon.

Varsinkin nyt ajattelin jättää tarinan ihan sivuosaan ja kun tasot ja kamat riittää niin lähden nuka worldiin ja alan rakentaa raider settlementeja. Latasin jonkun orja modinkin jolla voi laittaa asukkaat vissiin vaikka hinkkaamaan lattioita puhtaaksi.
Nyt kun kerran Jokerilla pelaan niin ei siihen oikein sovi joku commonwealthin paremmaksi tekeminen. Orjuuttaminen ja kaikille vittuilu sopii paljon paremmin. Harmi vaan kun se mies ääninäyttelijä kuulostaa aivan siltä kuin se vaan monotonisesti lukisi tekstiä paperista. Kyllä sillä naisella oli paljon enemmän tunnetta dialogissa.

Nyt kun on tullut noita quest modejakin pelattua niin voisi niistä koittaa pari sanaa näpytellä.

Tales from the Commonwealth XB1
Tämä ei ollutkaan isompi yhtenäinen kokonaisuus kuten luulin vaan tämä lisää yli 20 sivutehtävää kartalle. Latasin tämän ekan kerran kun olin ekalla hahmolla tutkinut oikeastaan kaiken joten en jaksanut alkaa netistä lunttaamaan mistä nuo kaikki questit löytyy ja postin koko modin.
Nyt sitten latasin uudestaan kun aloitin uuden hahmon ja onhan tämä erittäin hyvä. Ääninäyttely ja questit on niin hyvin tehty, että jos ekaa kertaa pelaa fallout 4:sta niin on aika mahdotonta erottaa, että mikä quest on pelissä alunperinkin ja mikä on talesin lisäämä.
Ja nyt noita on tullut ihan luonnollisesti löydettyä kun tutkii paikkoja.
Kokoa hulppeat 494.9mt.

[XB1] James' Journey - COMPLETE - Acts One and Two
Juonellinen modi jossa lyöttäydytään Jamesin seuraan joka tarvitsee apua löytääksen vaimonsa tappajan. Ennen kuin matka pääsee kunnolla alkamaan hommataan vielä pari muuta tyyppiä mukaan.
Lisää uusia alueita ja tarina oli enimmäkseen ihan kiinnostava vaikka pari riman alitustakin löytyy.
Isoin miinus tulee kuitenkin ääninäyttelystä. Ensinnäkin James itse on täysin mykkä, koska tyyppi jonka piti tehdä ääninäyttely perui osallistumisensa. Melkein kaikki muut ääninäyttelijät sitten taas on pitäneet mikrofonia aivan liian lähellä ja ääni särkee ja kuuluu se ärsyttävä puhina. Parin hahmon kohdalla dialogi oli vähintään tuplasti kovemmalla mitä normaalisti joka sai tarttumaan vahvarin kapulaan aika vauhdilla.

Muuten tosiaan oli ihan kiva pelattava ja aikaakin taisi mennä nelisen tuntia.

Sparky's Quantum Adventure (XBOX)
1-2 tunnin mittainen tarinallinen modi jossa palataan ajassa taaksepäin ja yritetään estää ydintuho. Tietenkin alusta asti on selvää, että tuossa ei voi onnistua koska silloin koko pääpeli ei olisi koskaan voinut tapahtua.
Tämä ilmeisesti on ollut ihan ensimmäisiä quest modeja jotka tehtiin pc:lle pian pelin ilmestymisen jälkeen ja siihen nähden ihan kiva.
Tämä siis sijoittuu pre-war sanctuaryyn ja sen lähellä olevaan sotilastukikohtaan.
Miinusta siitä, että joissakin taloissa on typerä väijytys kuten tuolla tukikohdassakin. Vaikka hiivit sisälle niin ennen kuin voit edes hahmoa liikuttaa niin 3-5 tyyppiä ampuu jo täyttä sarjaa rynkyllä parin metrin päässä.

Journey to Ipswich (Xbox One Edition)
Tämä oli erittäin positiivinen ylläri.
Tässä lähdetään erään ghoulin kanssa Ipswichin saarelle joka on ihan kivan kokoinen uusi alue ja omalla pelityylillä sain tuolla kulumaan 4-6 tuntia.
Ääninäytely oli hyvää, paikkoja kiva tutkia ja terminaaleissakin oli kiintoisaa luettavaa. Kokoakin on alle 40mt.
Myöskään mihinkään bigeihin en törmännyt ja toimintaakin oli juuri sopivasti.

Tai on tässä yksi vika. Tarina loppuu kunnon cliffhangeriin joten toivottavasti modin tekijä jatkaa tarinaansa.

The Smuggler's Secret [XB1]
Tämä on enemmän exploration modi sillä uusia npc hahmoja ei ole ollenkaan vaan kaikki tieto löytyy terminaaleista.
Lisää uuden saaren jossa tutkitaan lähinnä ison vuoren sisällä olevaa luolastoa. Siellä on sokkelo, uusia kovempia vihuja kuten tulta syöksevä mirelurk sekä tasohyppelyä joka onnistui aluksi ärsyttämään, mutta sitten otin annoksen jettiä ja homma sujui paljon paremmin.
Lopussa saa ihan kivaa loottia.

Red Scare [XB1]
Varsin lyhyt quest modi jossa autetaan erästä ghoulia pääsemään perheensä vanhan talon bunkkeriin.
Alle tunnin rykäisy, mutta ihan kiva quest, koska terminaaleistä löytyy kyseisen ghoulin isän kirjoittamia päiväkirja tekstejä ja samalla nuo muodostaa tuon questin tarinan.
Kokoakin on vain 17.3mt.

[XB1] Maxwell's World
Huvipuisto seikkailu joka on kuin aavemaisempi versio nuka worldista. Tosin tämä on tehty ennen kuin nuka world julkaistiin.
Tuntui olevan kohtuu buginen tapaus. NPC hahmojen väliset keskustelut eivät käynnistyneet pari kertaa ja kerran tehtävä ei päivittynyt ollenkaan. Tuonkin tajusin vasta kun menin tubesta katsomaan, että mitäköhän tässä pitäisi tehdä.
Olin siis suorittanut jo yhdellä alueella olevan questin loppuun, mutta pelin mielestä en ollut koko alueelle vielä edes mennyt.

Jos keskustelut bugaa niin modin tekijä vaan käskee pysymään kaukana npc hahmoista.
Muutenkin yritetty ihan selvästi tehdä jotain liian monimutkaista sillä tässä on myös minipelejä joista ainoa joka oikeasti toimii on perus shooting gallery.
Lisäksi löytyy useampi loppu jotka määräytyy pelaajan valintojen mukaan (joita kukaan ei edes tiedä tekevänsä).
Myös loppu bossi määräytyy noiden valintojen perusteella.

Ehkä kannattaisi tehdä jotain simppelimpää jotta skriptit toimii 100% varmuudella.

Vaikka tämä kuulostaa pelkältä haukkumiselt niin kyllä tämä pelaamisen arvoinen oli.
Tosiaan nuo kolme bugia tuotti ongelmia, mutta muuten pelaaminen toimi ihan hyvin, puistoa oli oikeasti kiintoisaa tutkia, musat oli hyvät ja ääninäyttelykin ihan ok ja muutaman kerran sai nauraakin.
Esim Wallace joka on BoS paladin oli ensimmäiseksi tyrkyttämässä montaa eri kaavaketta allekirjoitettavaksi kun sitä pyysi mukaan.
Tarinakin oli parempi mitä nuka-worldissa ja aikaa tähän saa kulutettua useamman tunnin jos haluaa. Itse luulin ihan kohtalaisesti kolunneeni paikkoja, mutta olen ainakin missannut yhden bossin joka avaa fast travelin käyttöön.

Olisin pelannut mielelläni uudestaan läpi ja koittanut saada paremman lopun jne, mutta paskalla tuurilla tuo voi olla aivan pelikelvoton.
Nexusmodin foorumilta löytyi useampikin esimerkki siitä, että ekalla kerralla kaikki toimi ok ja toisella kerralla ei päässyt paljoa alkua pidemmälle vaikka yritti neljä tuntia.

Tuossa vielä omat raider outpostit joita on tullut rakennettua.

2015 tuli ennakkotilattua lootalle peli ja silloinhan se jäi kesken jo alkutaipaleelle jostain syystä, toki noihin aikoihin ei hirveästi pelaaminen kiinnostanut(wtf?!), mutta nyt hetki sitten tuli hommattua peli ja siison päss pleikkarille ja ai että kun maistui, parissa viikossa tuli taitettua pääpeli ja nyt ois muutamaa pystiä vajaa platina plakkarissa. Imho tarpeeksi nätti ja sisältö sitä samaa Fallouttia kuin ennenkin mutta imho parempana. Esimerkiksi toi että aseet ei mene rikki poistaa monta päänvaivaa ja hahmoissakin on tarpeeksi syvyyttä, sivutehtävät mielekkäitä eikä juonikaan täysin torso ollut. Vielä ois tietenkin noi DLC:t joista Far Harbor selkeesti mielenkiintoisin, täytyykin se alotella jahka tässä kerkiää.

Enää ei ole pakko kävellä sillä nyt mulla on hevonen ja mönkijä :D
Kuvat:
Heppa
Mönkkäri

Japanilainen modaaja m150 on siis tehnyt täysi kokoisen version lasten giddyup buttercup hevosesta.
Tuo ilmeisesti käyttää brahminin animaatioita ja sen vuoksi se on varsin hyvin animoitu.
Valmistaminen tapahtuu chemistry pisteellä jossa tarvittavista materiaaleista valmistetaan kranaatti.
Tuohon tarvitaan joko kokonainnen heppa + nuclear materiaalia tai sitten ruumis, pää ja 2x etu ja takajalat + nuclear materiaalia.
Noita heppoja ja osiahan saa helpoiten suoraan firman tehtaalta. Olisiko se ollut wilson automate toys tai joku vastaava.

Sitten vaan heittää kranaatin ja heppa spawnaa. Siitäkään ei tarvitse huolehtia, että tuo vaikka katoaa kun menee vaikka taloon sisälle, sillä kun sitä lyö tai ampuu niin se palaa takaisin kranaatti muotoonsa ja sen voi poimia taskuun.

Mönkkärin saadakseen rakennetaan erillinen rakennus alusta joka löytyy settlement rakennus valikosta craftingin takaa.
Sitten vaan sen avulla valitaan yksi kolmesta vaihtoehdosta ja rakennetaan se kunhan oikeat tarvikkeet löytyy.
Tästäkin tulee kranaatti joka toimii samoin kuin buttercup.
Tämä ilmeisesti pohjautuu jotenkin vertibirdiin sillä kaveritkin kommentoi lentämisestä ja tuo tavallaan selittää sen miksi tämä tuntuu tavallaan vaan liukuvan pitkin maata ja välillä se uppoaa osittain maan sisään ja menee vaikka minne.

Tasaisella ajaessa tuo näyttää kohtuu normaalilta ajamiselta.
Aluksi tykkäsin buttercupista enemmän koska se on hyvin animoitu, mutta kun mönkkärin outouksiin (joka on vain kosmeettinen haitta) tottui niin sitä tuli käytettyä enemmän.
Eilen tuli pari tuntia vaan ajeltua ympäri karttaa ja tänään ajelin far harborissa pari kertaa kartan päästä päähän tehtäviä tehdessä.

Linkit xbox one versioon:
RidingGiddyupButtercup
RaiderQuadBike (vaatii automatron lisärin)

Seuraavaksi alkaa survival peluu muutaman modin kanssa ps4:lla.
Hämmästyin kyllä kun näin, että olin pelannut 91 tuntia ps4 versiota. En tiedä mihin tuo aika on mennyt kun en mitään edes rakentanut, koska se on ilman modeja täysin perseestä.
PS4 versio tuli hommattua julkkarissa ja vissiin viime joulukuussa ostin xbox one version paremman modi tuen takia ja sitä onkin pelattu hyvis hahmolla 400+ tuntia ja pahiksena 170 tuntia. Molemmissa suurin osa ajasta kulunut rakentelussa.

Nyt päätin uteliaisuuttani testata survivalia ja koska boxilla on modeille varattu tila 30mt vajaa täysi niin päätin asentaa ps4 version taas ja tsekata mitä modeja sille saa.
Tuli sitten asennettua overgrowth jotta saa vihreyttä vaihteeksi. Weather redux joka tarjoaa kovemmat rad myrskyt, sumua, rankempaa sadetta ja täysin pimeät yöt.
Koska yöllä on kiva jotain nähdäkin niin otin pip-boy spotlight modin.
PhyLight siivoaa sisätiloista sen leijuvan pölyn pois joka saa pelin näyttämään omasta mielestä paljon paremmalta. Hieman samaan kategoriaan lukeutuu disable god rays modi.
Toki jotain pientä helpotustakin otin mukana kannettavan makuupussin muodossa ja uudet metro tunnelit yhdistää muutaman paikan kätevästi kunhan ne ensin siivoaa vihollisista.

Cannibal of concord vuorostaan taitaa olla lähimpänä quest modia mitä ps4:lle on saatavilla, koska modit ei voi sisältää tekijöiden omia scripteja.
Kyseessä on kannibaalin koti jossa on lukittuja ovia ja piilotettuja avaimia ainakin. En kokeillut kuin pari minuuttia kun testailin eri modeja.
Tietenkin siellä on myös verta seinillä ja raatoja pitkin kämppää ja vissiin jotain tekstin pätkiäkin luettavana.

Zombie walkers muuttaa ghoulit hitaammiksi zombeiksi joita on pakko ampua päähän jos ne haluaa nopeasti hengiltä. Muualle ampumalla tuhlaa vain ammuksia.
Tuli myös joku modi ladattua joka rajoittaa stimpakkien, radawayn ja parin muun parannus tavaran löytyvyyttä.

edit: Tuli tehtyä video jossa näytän nuo modit sekä aiemmin mainitut hevonen ja mönkkäri sekä zombie arena arcade.

Ilmeisesti rikolliset ovat oppineet aseiden valmistusta Falloutista ;) MTV:n uutinen