Dragon's Dogma / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Dragon's Dogma

Vuosi 2012 alkaa lähennellä keskivaiheitaan ja jo nyt on selvää, että tänä vuonna ei todellakaan ole ollut pulaa mainioista roolipeleistä. Fantasiaa meille on tarjoiltu jo niin Final Fantasyn, Kingdoms of Amalurin kuin Last Storynkin muodossa. Jos jostain kumman syystä ei ihminen nauti fantasiaropeista, niin aina on voinut lentää avaruuden kamalaan tyhjyyteen Mass Effect 3:n avustamana. Nyt RPG-kaarti saa kuitenkin jälleen uuden jäsenen, kun Dragon's Dogma yrittää varastaa pelaajien sydämmet, vapaa-ajan ja rahat. Miekat voi nostaa korkealle ilmaan ja nuoliviinit täyttää, sillä eeppinen seikkalu odottaa.

IMAGE(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6c/DragonsDogma.jpg)

Nimi: Dragon's Dogma
Genre: RPG
Alusta(t): PS3, Xbox 360
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Julkaisupäivä: 25.5.2012(?)

Jos se nyt tosiaan jäi vielä epäselväksi, niin DD on RPG, joka yhdistelee muutamaakin mielenkiintoista elementtiä. Avoimeen pelimaailmaan on heitetty mukaan roolipelielementtejä (yllättävää kun kyseessä on RPG...) ja hack and slash tyylistä toimintaa. Kehittäjät ovat halunneet tuoda roolipeliin hauskan ja toimivan taistelusysteemin, mikä on tietenkin, enemmän kuin tervetullutta. Esimerkkiä on lainattu selvästi niin Monster Hunterista kuin Dark Soulsistakin.

Kuten kunnon roolipeliin kuuluukin, voi pelaaja valita millaisella hahmolla pelaa, aina ulkonäöstä hahmon aseisiin ja tämän tapaan taistella. Eli tätä samaa perussettiä kuin muissakin RPG:ssä. Voit siis kantaa miekkaa ja kilpeä, jousta ja puukkoja tai heilua Harry Potterin hengessä taikojen voimalla. It's all good!

DD:lla on kuitenkin muutama ässä hihassa tai missä niitä nyt sitten pidetäänkään. Pelaaja luo itselleen oman pelissä mukana keikkuvan apurin, kenen kanssa lähdetään kurmoottamaan vihollisia ja tallustamaan maita ja mantuja. Ihmeellisen internetin avulla pelaaja saa kuitenkin mukaansa muiden luomia hahmoja ja voi näin täydentää omaa sankariseuruettaan. Tietokoneen (tai konsolin) ohjaamille hahmoille voi myös antaa yksinkertaisia käskyjä.

Pelissä vastaan kävelee usein myös isompia vihollisia, joiden kepittämiseen tarvitaan tietenkin vähän erilaisia keinoja. Pelaaja voikin päättä napata kiinni jättiläisestä ja alkaa kavuta kohti kaverin päätä, jotta pääsisi puukon kanssa jätin kaulavaltimon välittömään läheisyyteen. Jätti tuskin tästä erityisemmin välittää, joten kannattaa olla varuillaan.

Kun matkaaja lähtee kulkemaan kohti suuria seikkaluja, kannataa varmistaa, että on mukana kylliksi tarveaineita, sillä yön koittaessa, saattavat koittaa myös vaikeat ajat. Kehittäjien mukaan yöllä koloistaan kömpii ylös entistä vahvempia mölliäisiä ja pimeys laskeutuu valtakuntien ylle. Lamppuöljyä saa onneksi ainakin Hong Kongista kelpoon hintaan!

Pelin tarina on sitä tuttua Huttusta (nauroit, myönnä se!). Taikasormus taotaan ja se päätyy yllättäen Hob.... Eikun se olikin se tiarapäähommeli.
Pelaajan hahmolla käy suhteellisen huono tuuri, kun lohikäärme päättää repiä tältä sydämmen rinnasta. Kuolema ei kuitenkaan saavu paikalle, mikä on toki ymmärrettävää, sillä aika lyhyt olisi siinä tapauksessa tämä peli. Pelaaja jää siis eloon ja sitten se sydämmen varastanut lohikäärme tuleekin laittaa kylmäksi. Perusperjantai siis. Tarinasta on vähän vaikea alkaa mitään spoilaamaan, peli kun ei ole vielä kuluttajille saapunut.

Tällä hetkellä pelaajat kiillottavat vielä ohjaimiaan melko toiveikkaina, yhtään arviota ei ole vielä julkaistu, joten yhtään negatiivistakaan arviota ei ole tullut. Sen sijaan positiivisia ennakoita on yllin kyllin. Pelaajan lukijat ovatkin saattaneet kuulla casteissa Janne Pyykkösen hypetystä ja tämän perusteella jotain hyvää on tulossa. Arvio löytyy kuulemma ensi kuun lehdestä, joten pian selviää, kannattiko se peli ennakkotilata. Pelin demo löytyy tosin jo molempien konsolien nettikaupoista, joten pientä esimakua on mahdollista saada.

E3-traileri.

GT:n ennakko.

Itsekkin demoa testailin ja mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä arvioita. Koska olen usein pettynyt elämässä ennenkin, niin en jaksa vielä teroittaa omaa miekkaani, mutta en silti jaksa uskoa tämän pelin mikään järkyttävä pettymys olevan. Katsellaan, katsellaan...

Nyt soihtu siirtyy kuitenkin teille muille. Keskustelkaa, vihatkaa rakastakaa!

Dragon's Dogma kuuluu kyllä niihin peleihin, joita ennen arvioita en mene tilaamaan. Jotenkin demo jätti liian kaksiteräisen (vai miekkaisen) fiiliksen pelistä. Toisaalta keitto, jossa juureksina toimii Skyrim ja lihaliemen virkaa toimittaa Dark Souls, ei voi olla kuin mahtisoppa. Kuitenkin demossa esitelty Prologue story oli itselle sitä samaa pimeässä ravaamista, mitä en enää noiden kahden edellä mainitun jälkeen jaksaisi kokea pitkään aikaan. Roolipelit fantasiamaailmassa olivat vielä vuosi pari sitten hyvin lähellä sydäntä, mutta aika on ilmeisesti tehnyt tepposet ja näihin tämän vuoden suuriin ropeihin ei ole innostus enää jaksanut millään yltää. Liekkö ähky tullut, vai meikän päässä jotain vinossa!?

Ja palataan takaisin peliin. Ensinnäkin pitää tietenkin mainita, että Capcomilta arvostettava veto julkaista näinkin suuri uusi ip ja vieläpä genreen, joka kuhisee tänä vuonna kovanaamoja enemmän kuin mikään laki sallii. Vielä kun viikko pari aikaisemmin tulee se jengin vanhaparta aka. Diablo 3 niin ei voi kuin nostaa päähinettä Capcomin luotolle tätä peliä kohtaan.

Ihan lähiaikoina tuskin tulen tähän lohikäärmeen opinkappaleeseen kynsiäni iskemään, mutta arvioita tosiaan odottelen mielenkiinnolla ja varmasti roolipelien suurkuluttajille on tässä mahtava tapaus. Jos siis herra Phykönen asiasta on yhtään perillä ja minä sen mietteitä oikein tulkitsin.

Aloituksesta sen verran että ihan paska rastasi pistit Muksu. Mikään ei ole parempi tapa aloittaa ketjua pelistä, kuin kertoa siitä oman innostuksen voimalla. Toivottavasti keskustelua saadaan hyvin aikaan, eikä peli heti julkaisun jälkeen häviä unholaan. Voipa Capcom tästä ihan oman sarjankin väsäistä jos myynnit ovat kohtuulliset.

Previkoita lukiessani olin melko liekeissä tästä ja varsinkin viittaukseet Dark Soulsiin nostivat odotukset kolmanteen potenssiin. Demon pelattuani läpi, jouduin kuitenkin pettymään karvaasti. Taistelussa ei ollut minkäänlaista tuntumaa, kaikki tuntui kankealta, eikä juuri mikään säväyttänyt. Taistelu oli oikeastaan hack & slashia, jota itse en ainakaan pidä "toimivana" taistelusysteeminä RPG:issä.

En nyt kuitenkaan rupea enempää moittimaan, sillä kyseessähän oli vasta demo. Kuitenkin demon takia jää mahdollinen ostaminen myöhempään. Riippuen toki arvioista.

En näköjään ole ainut jolla on vaihtelevat fiilikset pelin demosta. Airus sanoikin tuossa omat ajatukseni jo varsin hyvin. Ehkä se itsellänikin on vain yliannostus Dark Soulsia ja Skyrimiä. Tullut liikaa ravattua pimeitä käytäviä ja etenkin ammuskeltua jousella, joka sattui viimeksi olemaan molemmissa mainitsemissani peleissä pääaseenani. Tuon vuoksi se Countryside Quest tuossa demossa tuntui liiankin tutulta meiningiltä.

Mutta löytyy tuossa Dragon's Dogmassa myös mielenkiintoisia puolia. Tuo apuri systeemi vai mikä lie pawn hommeli vaikuttaa ihan hauskalta. Myös hahmonluonti on mallikkaasti hoidettu. On vähän liikaakin vaihtoehtoja oman seikkailijansa luomiseen. Tarkemmin kun ajattelen, niin tämä systeemi vituttaa minua joka ikinen kerta kun siihen jossain pelissä törmään. En koskaan osaa muokata mieleistäni hahmoa alusta alkaen. Yleensä vain otan premade hahmon ja muokkaan siltä vain hiuksia/partaa.

Ja vähän kyllä ihmettelen sitä, että Capcom on monia nimekkäitä pelintekijöitä tähän projektiin laittanut, mutta en ole lukenut vielä mistään, että Monster Hunter kehittäjiä olisi projektissa ollut myös mukana. Luulisi että heillä jos kellä olisi osaamista tällaisen pelin kanssa. Totta puhuen olisin paljon mieluummin nähnyt Monster Hunter Portable 3rd HD version länsimaihin käännettynä PS kolmosella kuin Dragon's Dogman. Mutta vaikea vielä sanoa mitään. Voihan se olla, että pidän tästä pelistä jopa enemmän kuin Monster Hunterista.

Lainaus käyttäjältä Airus+

Ja palataan takaisin peliin. Ensinnäkin pitää tietenkin mainita, että Capcomilta arvostettava veto julkaista näinkin suuri uusi ip ja vieläpä genreen, joka kuhisee tänä vuonna kovanaamoja enemmän kuin mikään laki sallii. Vielä kun viikko pari aikaisemmin tulee se jengin vanhaparta aka. Diablo 3 niin ei voi kuin nostaa päähinettä Capcomin luotolle tätä peliä kohtaan.

Näinhän se vähän on, capcomin onneksi Diablo 3 ei kuitenkaan tule konsoleille. mut pitää olla kyllä luottaakkin omaan tekeleeseen jos meinaa pistää skyrimiä ja dark soulssia paremmaksi.

Tuo prologue missionin kanssa olin ihan samoilla linjoilla kun Airus ja Retro, juurikin läpäisin Demon's soulssin niin eihän tuollaista pimeässä rämpimisestä tulee mitään uusia säväytyksiä. Taistelut kuitenkin oli ihan sulavaa ja vaihto miekasta jouskariin ei ollut mitenkään kömpelöä niinkuin joissain muissa peleissä. silti ilmassa riipi semmonen pieni tunnottomuus automaattinen semi lock on oli todella outo välillä.

Muissa RPG on aikalailla aina ajantasalla että mitä tapahtuu, mutta tässä taistelu on jotenkin todella sekavaa. Kai tuo on sitten samanlainen kuin Dragon Age että siihen pitää tottua, tosin DA pystyi vaihtamaan hahmoja sekä pausettamaan taistelun suunnitellakseen seuraavaa siirtoa. Tässä sitä aikalailla vaan juostiin päälle ja hakattiin normi iskuilla.

Olihan osa noista erikoisiskuista ihan käteviä, mutta ei niitä kannattanu spämmiä kun normi iskuilla sai nopeammin lämää eikä se vie staminaa. juokseminen vei aika paljon staminaa, sitten normi hakkaus ei ollenkaan mikä oli outoa. myöskin kiipeily vihollisen päällä vei tosin vähän staminaa joka oli sitten helppo tapa hyökätä jos vihu liikkui paljon...ehkäpä jopa liian helppo.

Pitää katsastella noita arvosteluita ennenkuin päätän mitään. Petyin kyllä jonkin verran tuohon taistelusysteemiin ja taisteluiden kaaokseen.

Hienoja pointteja edellisiltä kirjoittajilta. Pitää tosiaan nostaa näkymätöntä hattua Capcomin pojille ja tytöille, kun julkaisevat pelin näinkin lähellä Diabloa. Dippis ei tosin tule konsoleille, mutta se on korkeintaa marginaalinen hyöty. DD on myös melkoisen kunnianhimoinen ja iso projekti. Nähtäväksi jää, tuleeko se olemaaan tyydyttävä peli, hyvä peli, vaiko jopa erinomainen. En oikein jaksa uskoa, että mitään hirveää kuraa sielät tulisi, mutta katsellaan nyt, saako teos Pelaajalta 7/10 vai 9/10. Tällä viikollahan se selviää, olettaen että posti kulkee Kustin polkiessa.

Lainaus käyttäjältä Airus+

Aloituksesta sen verran että ihan paska rastasi pistit Muksu. Mikään ei ole parempi tapa aloittaa ketjua pelistä, kuin kertoa siitä oman innostuksen voimalla. Toivottavasti keskustelua saadaan hyvin aikaan, eikä peli heti julkaisun jälkeen häviä unholaan. Voipa Capcom tästä ihan oman sarjankin väsäistä jos myynnit ovat kohtuulliset.

Kiitän, kumarran ja kuittaan. Ihan kelvoksi itsekkin tuon aloituksen koen ja hauskaa sitä oli myös kirjoittaa. Se nyt vain on kylmä fakta, että jos aloituksessa on pelin nimi ja "vittu varma ihan vitu kova, tai emt voi olla kans iha paksa", niin ei se kyllä innosta avaamaan kyseistä keskustelua enää koskaan. Saatika kirjoittamaan sinne.

Tuli juuri lukaistua Pelaajan arvostelu pelistä ja pakko sanoa, että nyt alkoi jo itseänikin kiinnostamaan. Juuri tuo Pyykkösen kuvailema HC meininki kiehtoo. Mikä voisi olla mukavampaa kuin käydä ottamassa välillä turpaan haastavammilta hirviöiltä. Demoa pelatessa kaikki tuntui turhan helpolta, mutta taisi vain nuo pawnit olla turhan korkeatasoisia griffiniä ja muita vastaan. Olisivat varmaan piesseet nuo bossit ilman minun apuanikin.

Ainut mikä jo valmiiksi kyrsii on tuo arvostelussa mainittu luolien kierrätys. Tästä alkoi saamaan tarpeekseen Dragon Age 2 pelatessa. Mutta nuo graafiset ongelmat eivät onneksi itseäni vaivaa pätkääkään. Eipä sitä koskaan ole pitänyt grafiikkaa tärkeimpänä asiana peleissä. Mukavana pointtina pelissä on tuo pimeys. Luolat ja yöt tuntuvat oikeasti pimeiltä.

Tässä on kyl yks keissi mikä kiinnostaa, etenki Skyrimin tarjoaman lievän, korostan sanaa lievän, pettymyksen jälkeen. Käyttäjän Muksu mainitsemat companionin luominen ja mahollisesti kavereitten charujen nappailu netistä kuulostaa omaan korvaan aika hauskalta ja tuoreelta idealta. Co-oppaaminen kun muiden muassa on lähellä omaa sydäntä, tuntuu ajatus kaverin hahmon käyttämisestä tietyllä tavalla kutkuvalta. En kuitenkaan usko että yksin tuo pieni innovaatio jaksaa kantaa koko peliä.

Toisaalta taas Airuksen mainitsema ähkykin vaanii omassa pelimieltymyksessä. Näitä fantsu ropeja on tullut pelailtua pieni maailman sivu, ja viimeiset 3kk olenkin huomannut vain odottavani laadukasta scifiä. Osin ehkä ME3 jättämän nälän päälle. Sehän kasvaa syödessä jne.

Kuitenkin DD menee mun mielestä ehottomasti tämän vuoden enemmän mielenkiintoisten julkasuiden listalle. Ja todennäköisesti sen tulen viimeistään hinnan pudotessa hankkimaan. Odottelen mielenkiinnolla lisätietoa. Tai empäs odottelekkaan, luin pelistä viimeksi useampi päivä sitten. Voi olla aika päivittää oma tietokantani. :)

Itsellenihän Skyrimit ja muut fantasia-miekka-magia-keskiaika-lohari pelit ovat hyvin pitkälti oksennusreaktioita aiheuttavaa kryptoniittia, ja tämä peli ei juuri ulkoisesti sen erikoisemmalta vaikuta. Kuitenkin yhden yön peliin liittyviä videoita katsomalla kiinnostuin tästä Pawn-järjestelmästä, ja toiminnasta yöllä.

Lähinnä jääkin sitten nähtäväksi että saako pelistä mitään selvää omalla telkulla, kun olen kuitenkin kuullut että jopa 19-tuumaisella SDTV:llä teksteistä ei saa kunnolla selvää. Kuva valaisemaan omaa upouutta kotiteatteria. Muuten olenkin valmis ottamaan uskonloikan ja katsomaan josko viimein kykenisin tällaisia pelejä pelaamaan.

Lainaus käyttäjältä erakko

Lähinnä jääkin sitten nähtäväksi että saako pelistä mitään selvää omalla telkulla, kun olen kuitenkin kuullut että jopa 19-tuumaisella SDTV:llä teksteistä ei saa kunnolla selvää.

Tuo on harmittavan yleistä nykypeleissä. Tekijät unohtavat sd-telkkareilla pelaavat kokonaan, jolloin esim. Tekken 6:n tekstit vaativat lukijalta hyvää mielikuvitusta. Onhan se totta, että modernit konsolit ja pelit on tarkoitettu hd-töllöille, mutta olisi mukava huomioda myös vanhempaa tekniikkaa käyttävät...

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Tuo on harmittavan yleistä nykypeleissä. Tekijät unohtavat sd-telkkareilla pelaavat kokonaan, jolloin esim. Tekken 6:n tekstit vaativat lukijalta hyvää mielikuvitusta. Onhan se totta, että modernit konsolit ja pelit on tarkoitettu hd-töllöille, mutta olisi mukava huomioda myös vanhempaa tekniikkaa käyttävät...

On se niinkin että meidän pitää pysyä kehityksessä mukana eikä vain odottaa että kehittäjät jumittaisivat vanhemman tekniikan kanssa. Itsehän en isompaa telkkaria ole ostanut ihan vain jääräpäisyyttäni, kun monta sataa euroa maksava telkku ei tunnu kuin pelkältä graafiselta päivitykseltä, ja samalla rahalla saisi vaikka millä mitalla pelejä joita voi pelata oikein hyvin nykyisellä telkkarilla.

Nyt kun demoa kokeilin niin tosiaan pitää melkein suurennuslasilla tiirata että teksteistä saa selvän. Itse pelihän vaikutti varsin kiinnostavalta mutta myös aika sekaavalta. Ruudulla oli koko ajan toimintaa ja tekstiä ja kaikkeen pitäisi ehtiä reagoida. Toki näin kun ottaa ensimmäistä kertaa pelin käsiinsä niin kaikki tuntuu uudelta ja oudolta, en odottaisikaan että RPG:seen pääse mukaan heti ensi yrittämällä. Ilmeisesti yöllä (siis ei pelissä) tätä ei pelata, äänimaailma taitaa olla aika suuressa roolissa.

Nyt kun noita pelin arvioita katselee, niin on melko selvää, että mikään kaiken kansa hurraama mestariteos DD ei ole. Itselleni käy melko usein niin, että kun odotan jotain peliä ja arviot ovatkin "MEH-luokkaa", niin omakin innostus saattaa laskea. Toki jos aina olisi varaa ostaa myös niitä keskikastin pelejä, niin tätä tuskin tapahtuisi. DD:n kohadalla en kuitenkaan ole heittänyt kirvestä kaivoon. Kun pelin Metacritic arviota katsoo, niin ei kyseessä mitenkään surkeat pisteet ole. Vielä en tuota kaupasta nappaa, rahat vähissä ja Amalurin taikametsätkin ovat vielä pelastettava, mutta ehtiväthän korjata pelin bugeja ja muita ötököitä. Demppaliini ainakin ennakkotilasi pelin, joten laitahan sitten mietteitä tänne suunnille.

....Meanwhile at Kusipääkylä. Suurimpia miinuksia peli on saanut bugeista ja paskasta tarinasta. Taistelua on kuitenkin kehuttu kovasti. Mikähän viime vuoden suhteellisen suuri RPG saa huippuarvosanoja, vaikka oli buginen, omasi huonon tarinan ja hyvin vaatimattoman taistelusysteemin? I wonder...

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Nyt kun noita pelin arvioita katselee, niin on melko selvää, että mikään kaiken kansa hurraama mestariteos DD ei ole. Itselleni käy melko usein niin, että kun odotan jotain peliä ja arviot ovatkin "MEH-luokkaa", niin omakin innostus saattaa laskea.

Peli näköjään jakaantuu siihen kastiin, että sitä joko vihaa tai rakastaa, välimuotoja ei juurikaan ole. Itse mietin, että ostanko nyt tämän vai Amalurin, mutta kyllä se vaaka taitaa kallistua tämän puolelle, juurikin ryhmäpainotteisen taistelun takia, ja sen maailman vaikka olisihan se ollut hauska välillä pelata vähän värikkäämpää fantsua, kun Skyrimissäkin juuri kolahti reilusti yli sadan tunnin pelikello. Mietityttää kuitenkin, että onko tässä sitten dialogivaihtoehtoja juurikaan vai seurataanko tässä ennaltamäärättyä tarinaa, siinä yhdessä samassa polussa, kun se näennäinen valinnavapaus juonen suhteen on kuitenkin lopulta aika tärkeä osa modernia roolipelaamista.

Lainaus

tse mietin, että ostanko nyt tämän vai Amalurin, mutta kyllä se vaaka taitaa kallistua tämän puolelle, juurikin ryhmäpainotteisen taistelun takia, ja sen maailman vaikka olisihan se ollut hauska välillä pelata vähän värikkäämpää fantsua

Itselleni Amalur kilahti postiluukusta perjantaina ja about 25 tuntia on sitä jo takana, Dragon´s Dogma on taas laitettu ennakkotilaukseen jo viime kuun puolella. Amalurista voin sanoa sen verran, että vaikka peli onkin ok tasoinen on se aivan liian helppo jopa hard tasolla. Tämä asia vie pelifiilistä aika tehokkaasti, koska sitä vaaran tunnelmaa pelistä ei tunnu löytyvän. Myöskin kyseisen pelin värikäs maailma omaan silmiin tuntuu tylsältä ja tätä ei helpota NPC hahmojen elämättömyys ja tästä johtuva, tylsyys.

DD kohdalla juurikin itseäni kiehtoo pelin vaikeus ja vaaran tuntu. Se, että öisin peli ottaa toisenlaisen asenteen kuulostaa erittäin kiehtovalta. Pimeys on pimeyttä myöskin tässä pelissä (not like Amalur) jota näkee tämän päivän RPG peleissä aivan liian harvoin. Vaikka arvosanat tuntuvat heittelevän laidasta laitaan ei tämä itseäni haittaa tai pelota. Arvostelujen tekstit kertovat parempaa tarinaa ja esim OXM videot olivat ne jotka itseni vakuuttivat. Suurin osa alhaisista arvosanoista tekstien puolesta eivät oikeastaan käsitelleen pelin vahvuuksia ja näin ollen eivät taineet arvostelijat kuulua HC/Old school kerhoon vaan, Bethesdan pehmyt ropejen kastiin. Ei siinä mitään, ylihuomennahan tätä (toivottavasti) pääsee pelaamaan ja itselläni ainakin Amalur lähtee tauolle. Amalur ei ole huono, se on vain ok tasoinen ja pitemmällä pelaamisella tylsä, niin tehtävien, maailman kuin hahmojen kanssa.

Tulikin juuri ilmoitus VPD:ltä että lähti paketti liikkeelle. Jos vaikka huomenna vois heittää ensifiilikset.

Arvosanoista sen verran, että tuntuu taas hieman luotettavammalta Pelaajan arvio, kun kilpailevassa lehdessä oli pisteitä 92. Pyykkönen mainitsi että maailma ei ole niin avoin kun annetaan olettaa, mutta toinen heppu sanoi että maailma on täysin avoin.

Demon perusteella ainoa häiritsevä asia itselleni oli mustat palkit ylhäällä ja alhaalla. Yh. Tulisipa päivitys korjaamaan ne pois. Aivan sama vaikka kuvaa venytettäisi, palkit on perseestä.

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Tulikin juuri ilmoitus VPD:ltä että lähti paketti liikkeelle. Jos vaikka huomenna vois heittää ensifiilikset.

Hyvä minä.. Yleensä olen VPDstä ennakkotilaukset tehnyt, mutta kerta muutama tilaus on viime aikoina viikolla myöhästynyt, päätin Verkkokaupasta tämän tilata. Tietenkin tein väärän valinan niin kuin aina.. Toivottavasti sieltä nyt lähettäisivät perjantaiksi, I truly hope so...

E: Jaahas. VPDn Ahvenanmaan varasto näyttää +6kpl varastossa, kun taas Verkkokaupan sivustolla Ahvenanmaalla ei ole yhtään ja tavan varastossa on -4kpl. Saa todellakin nähdä milloinkahan oma kopio saapuu.

Päivitystä..

Peli kilahti tänään postiluukusta ja about 4-5h takana päin. Tähän mennessä meno on ollut mitä parhainta. Vaikeustaso tuntuisi olevan kohdillaan ja yleinen maailman fiiliskin huomattavasti mielyttävämpi kuin Amalurin vastaava. Pawn systeemi miellyttää itseäni ainakin.

Eniten tässä ihmetyttää se, että demo oli sulava kuin mikä, mutta screen tearingiä tuntui olevan. Tässä koko versiossa FPS ei todellakaan ole sulava (välillä laskee), mutta screen tearing taas loistaa poissa olollaan. Ovatko muut boordilaiset huomanneet saman? 360 versio kyseessä siis..

Kunhan tänään pääsen Chenetin kimppuun ja tarkemmin tutustumaan peliin, niin kerron myöhemmin tarkempia mielipiteitä tästä pelistä. Bck to reality check..

Lainaus käyttäjältä Artyx80

Päivitystä..

Peli kilahti tänään postiluukusta ja about 4-5h takana päin. Tähän mennessä meno on ollut mitä parhainta. Vaikeustaso tuntuisi olevan kohdillaan ja yleinen maailman fiiliskin huomattavasti mielyttävämpi kuin Amalurin vastaava. Pawn systeemi miellyttää itseäni ainakin.

Eniten tässä ihmetyttää se, että demo oli sulava kuin mikä, mutta screen tearingiä tuntui olevan. Tässä koko versiossa FPS ei todellakaan ole sulava (välillä laskee), mutta screen tearing taas loistaa poissa olollaan. Ovatko muut boordilaiset huomanneet saman? 360 versio kyseessä siis..

Kunhan tänään pääsen Chenetin kimppuun ja tarkemmin tutustumaan peliin, niin kerron myöhemmin tarkempia mielipiteitä tästä pelistä. Bck to reality check..

Jostain arvostelusta olin lukevinani, että Boksin versio olisi yleisestikkin PS3-versiota heikompi tuolla saralla. Piti sekin päivä nähdä, että näin käy...
Muutaman pisteen ero taitaa olla pelien Metacritic arvioissakin, vaikka ei sillä tietenkään mitään väliä ole. Mukavaa kuulla positiivista palautetta pelistä ihan pelaajiltakin, sillä arvostelut ovat aina arvosteluja. Täytyy ennen inttiä vielä ostaa tämä(kin). Ihan vielä en edes kerkeä pelaamaan, mutta sitten kun saadaan vähän näitä velvollisuuksia pois alta. Ehtivätpähän laittaa ulos patchin tai kaksi, jos niille on tarvetta.

Yksi pätsi olikin jo tänään ladattavissa. Huh. Alkaa muistuttaa PC-pelaamista tämä konsolitouhu.

Itsehän en päässyt alkuvalikkoa pidemmälle koska Day-Z on onnistunut addiktoimaan.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Jostain arvostelusta olin lukevinani, että Boksin versio olisi yleisestikkin PS3-versiota heikompi tuolla saralla. Piti sekin päivä nähdä, että näin käy...
Muutaman pisteen ero taitaa olla pelien Metacritic arvioissakin, vaikka ei sillä tietenkään mitään väliä ole. Mukavaa kuulla positiivista palautetta pelistä ihan pelaajiltakin, sillä arvostelut ovat aina arvosteluja. Täytyy ennen inttiä vielä ostaa tämä(kin). Ihan vielä en edes kerkeä pelaamaan, mutta sitten kun saadaan vähän näitä velvollisuuksia pois alta. Ehtivätpähän laittaa ulos patchin tai kaksi, jos niille on tarvetta.

Täysin totta, kyseessä luultavimmin IGN arvostelu. Kyseisessä arvostelussa oli vain ikävä moka sillä arvostelu versiota ei pystynyt kovalevylle asentamaan ja näin, täysin puolueeton arvostelu ei ole kyseessä, niin kuin nykyisissä maksetuissa IGN arvosteluissa ylipäätänsä tuntuu käyvän. Tuntuu vähän siltä, että tämä day 1 patch toi boxi versioon v-syncin joka demosta puuttui kokonaan ja tämä hidastaa FPS jonkin verran. Outoa on myös se, että kaikki box videot joita olen katsonut, eivät ole hidastelleet yhtään joten yksi syy voisi olla itse laitteiden erot. Esimerkkinä Fable 2 joka ei kertaakaan nykinyt entisellä lootalla, mutta tässä huollosta saadussa (korvaus) boxissa taas Fable 2 hidasteli, niin kuin myös Fable 3, juurikin kohdissa joista aikoinaan pieni määrä pelaajia valitti. Jotain outoja eroja täytyy konsoleissa olla.. No mitä tuota miettimään, hidastelut eivät kumminkaan niin kauheasti ole haitannut pelinautintoa.

Nyt sitten enemmän mietettä (very little).. Level 18 alla ja täytyy myöntää, että on erittäin koukuttavaa menoa. Chenetkin katosi jossain välin ja kerkesi tulla melkein yksinäinen olo. En ole kovinkaan montaa questia hoitanut, mutta ne mitä olen kokenut on, olleet erittäin hyvää menoa. Pawn systeemi koukuttaa, koska sen hahmonkehitystä tulee ajateltua muidenkin pelaajien kannalta, ei pelkästään oman. Juuri äsken laitoin oman pawnin warrior luokalle kaksi kätisen miekan kanssa ja päähahmona taas toimii magic archer. Melkein liian helppoa menoa ollut. Not.. Hoitelin yhden muka simppeli questin joka päättyikin tiukkaan bandit taisteluun jossa saikin juosta ympyrää läpi yön. Aamu kun sarasti niin viimeinen vihukin tipahti ja fiilis oli korkea. Dark Souls vibat iskee vähän väliä niin vaikeustason kuin tunnelman kanssa. Vielä on vaikea sanoa miten "hyviä" sivutehtäviä on tarjolla ja miten pitkän eliniän näin peli tarjoaa, näyttäisi ainakin olevan iso liuta escort tehtäviä. Tähän mennessä siis näyttää/vaikuttaa erittäin hyvältä. Lisää mietteitä sitten astetta myöhemmin...

E: Kokeilinpa tänään poistaa pelin kovalevyltä ja pelata suoraan levyltä. Kumma kyllä, mutta peli on huomattavasti sulavampi. Ainoastaan popiniä esiintyy kaupungissa aika ajoin tällä tavalla, mutta huomattavasti sulavampaa menoa noin muuten. Ehkäpä joku bugi tuli itselle vastaan, täytyy vielä kerran kovalevylle asentaa ja kokeilla myös niin.. Tunteja on kertynyt kumminkin pelin parissa aivan liikaa ja kyllä se täytyy myöntää, että parasta Capcomia vuosiin. Itsellä ei oikeastaan ole pelistä mitään pahaa sanottavaa kaikki toimii ja maistuu.

Tulipahan tunnin verran alkua väännettyä, ja oikein kivalta vaikuttaa! Itse tykkäänkin siitä kiipelyhommasta sen verran että täytyy vaihtaa classia maagista pois heti kun ehtii. Jos pleikkarilla pelaatte niin lisätkäähän meikämanne kaverilistoillenne että voitte palkata Strider pawniani, puukoilla tökkivä pikkutyttö Rose (idea pöllitty Pyykköseltä). Praemorior.

Graafiseen antiin joutui kyllä hiukan pettymään, ainakin ihmisten osalta. Isot monsterit näyttää perkeleen siistiltä. Hieman leuka lattiassa piti väistellä kun Hydra teki tuhojaan.

Ihmiset on kyllä melkosia taikinanaamoja. Oman hahmon ja Pawnien kasvot on tosin onneks paremmin tehty kun muiden hahmojen.
Ääninäyttely on ihan hyvällä tasolla... Kunhan tottuu Pawnien lätinään ja antaa sen mennä ohi korvien. Niillä on aika harvon mitään relevanttia sanottavaa.

Ite tein Striderin ja tykästyin kanssa kiipeilyyn. Se kannattaa maastossakin koska kivien päältä ja talojen katoilta on löytyny ihan jees tavaroita.
Apuna on maagi joka parantelee ja enchantaa aseita ja joutessaan pommittaa vihollisia salamoilla. On ollu ihan toimiva peruskaksikko. Pari miekanheiluttajaa sitte lisäks yleensä mukana tekemässä raskaan työn. :)

Alkua on myös tullut mentyä jonkin verran ja aika hyvät fiilikset on tällä hetkellä pelistä. Eri questien vaikeudesta on vähän vaikea tietää välistä, sillä esimerkiksi heti alun hydran jälkeen jos palaa kalastajakylään niin siellä saaduissa tehtävissä tuli ainakin niin rankasti pataan heti että oksat pois. Striderilla tuli aloitettua ja juuri äsken vaihdoin classin salamurhaajaksi. Hieman on toistaiseksi tullut ikävä kilpeä, kun tuo jousi on niin onnettoman tehoton.

Pawnisysteemi on ollut oikein mukava toistaiseksi ja onkin aina jännä kuulla yöpymisten aikaan, onko se oma ukko ollut jossain seikkailemassa. Pleikkaripelaajat lisäilkää toki minut ja viekää kahden käden lyömämiekkaa heilutteleva Jhen ulkoilemaan :)

Tuo pelihahmojen vanhan englannin käyttö on kyllä melkoisen huvittavan kuuloista. Välillä tosin on ongelmia ymmärtää osaa käytetyistä termeistä, kun ei tuollaista kieltä tule missään kuultua muuten. Ja alkumenun biisi oli myös aika yllärivalinta :)

Edit:
Ja nyt on hieman lisää tunteja takana, mutta edelleenkään en ole kovin pitkälle uskaltanut lähteä. Hieman on myös epäselvää, minne tarinan kuuluisi nyt kuljettaa. Sain juuri wyrmienkaatoluvan, mutta sitten tehtäviä tulikin sellainen setti että ei oikein tiedä mitä lähtisi tekemään. Palasin myös hahmoluokissa takaisin strideriin, kun ei tuo salamurhaaja oikein vakuuttanut. Tulee varmaan sitten striderin maksimoinnin jälkeen vaihdettua joko rangeriin tai magick archeriin, saapa nähdä. Alkoi myös tuntua hieman tylsähköltä tuo harpyjen ja goblinien hakkaus, kunnes eksyin vähän syvemmälle metsään. Sieltähän tuli puskien takaa Chimera kimppuun ja johan nousi taas jännitys pelissä toiseen potenssiin. Näissä isompien hirviöiden kohtaamisissa DD kyllä loistaa komeasti.

On kyllä Jumalien lahjoittamaa mannaa tämä herrojen kommenttien lukeminen. Helvetin kovalta vaikuttaa. Ensi viikolla on (toivottavasti) omien ylppärien jälkeen hitusen enemmän rahaa, joten voi huoletta ostaa vielä yhden uuden pelin ennen inttiä.

On kyllä välistä aikamoista sormusten herra -menoa tässä. Tänäänkin tuli vastaan luolastossa sellainen suurehko sali, jossa oli useampia korkeita pylväitä. Ja mikäs muu kuin luolapeikko siellä tuli tietenkin vastaan :)

Tietääkö joku pidemmälle päässyt jo, lähteekö kaikki nykyiset questit, jos menee kuningasta tapaamaan?

Lainaus käyttäjältä Muksu+

On kyllä Jumalien lahjoittamaa mannaa tämä herrojen kommenttien lukeminen. Helvetin kovalta vaikuttaa.

Samaa tässä ajatellut kun kommentteja lueskellut. Oli suunnitteilla lykätä pelin ostoa myöhempään, mutta pakko se näköjään on tämä hommata pleikalle hyvinkin pikaisesti. Kovasti itse kaipaillut Monster Hunter tyylistä menoa ja tämä peli kyllä vaikuttaisi täyttävän tämän osan hyvin. Muutenkin pelissä näyttää olevan aivan tuhoton määrä questeja sun muuta sälää, joten tekemistä varmasti riittää pitkäksi aikaa.

Taidankin tästä mennä katselemaan mistä peliä lähtisi tilailemaan. Pakko se itsekin on päästä Chimeroita ja luolapeikkoja pieksemään.

Lainaus käyttäjältä varjo+

Tietääkö joku pidemmälle päässyt jo, lähteekö kaikki nykyiset questit, jos menee kuningasta tapaamaan?

Uskoisin, että kyllä. Tämän takia en vielä olekkaan kyseistä hemmoa mennyt tapaamaan vaan pelaan niin monta sivuquestia kuin mahdollista. Eikä tässä kiire todellakaan ole, sen verran herkullinen peli ollut tähän mennessä.

Boxi pelaajille pieni vinkki. Itsellä käytössä VGA kaapeli ja resoluutiona toimi 1360x768. Ruudun repeilyä ei ollut yhtään, mutta ruudunpäivitys ei ollut sulavinta mahdollista. Resoluution tiputus 1280x720 tuo repeilyä vähän, mutta ruudunpäivitys on erittäin sulavaa vaikka miten paljon taikoja olisi ympärillä. Tuleekin mieleen, että pelissä on Boxin skaalaus bugi tai vastaava. Ei siinä mitään, nyt asiat toimii ja maistuu :)

E: Nyt on käyty Dukea tapaamassa ja vaikuttaisi, että se hetki poistaa vain Wyrm Hunt questit. Ne neljä, kun hoitaa niin ei mitään hätää. Tämän tapaamisen jälkeen sitten tuleekin tauluille entisten lisäksi iso läjä uusia ja kaupatkin saavat hyllyn täytettä ;)

Tulipa myös eilen käytyä Duken luona ja minulta ainakin lähti wyrm questien lisäksi se taikakirjaan liittyvä questi, vaikkei se kai wyrm hunt questeihin kuulunut.

Vähän enemmän saisi mielestäni peli kertoa näistä mekaniikoistaan. Eilen sain Strider-luokan viimeiselle tasolle asti ja aloin sitten miettimään mitä seuraavaksi. Ilmeisesti statsien saanti on kuitenkin tehokkainta lv. 1-100, ja olen nyt jossain 30 paremmalla puolella hieman, joten olisi tuota voinut miettiä ehkä aiemminkin. Striderhan ei ole statsienkeruun puolesta mikään sankari, kun kaikkea saa aika tasaisesti. Magick archer oli aiemmin mielenä classiksi, mutta siihen täytyisi varmaan levelöittää magea/sorcereria, mutta ei viitsisi tuohon hommaan lähteä. Eli Assassin tuli valittua taas (paras dmg:n lisäys levelien myötä) ja varmaan sen jälkeen Rangeriksi.

Toinen asia mikä ihmetytti, oli tuo kun peli kertoo pawnisi käyneen muiden Arisenien apuna ja saat palkkioita yms. Valikoista näkyy kuitenkin, ettei yhtäkään arviota ole pawnilleni tullut. Jostain selvisikin sitten, että jos kukaan ei ota pawniasi mukaan, luo peli satunnaisesti näitä tapahtumia. Eli kellekään ei ole vielä Jheni kelvannut kaveriksi :(

Muuten meno maistuu edelleen todella hyvin ja eilen olikin pari melko eeppistä Ogrenkaatoreissua. Questeissakin on ollut kivasti vaihtelua; mm. eilen piti erään npc-hahmon oikeudenkäyntiin hakea todisteita. Ihan mielenkiintoisia olleet tuollaisetkin tehtävät vaihteen vuoksi.

Lainaus käyttäjältä varjo+

Magick archer oli aiemmin mielenä classiksi, mutta siihen täytyisi varmaan levelöittää magea/sorcereria, mutta ei viitsisi tuohon hommaan lähteä

Itsehän otin kyseisen luokan melkein heti alkuun. Nyt, kun tuosta mainitsit ja tuli tutkittua asiaa, niin mage/sorcerer luokkaa ei välttämättä tarvitse nostaa. Jos kyseisiä nostelee, tipahtaa samalla melee taistelun tuottama vahinko, kun taas magic vahinko nousee. Hetken jo mietin, että pitäisikö vocation muuttaa ja nostaa oma magic damage, mutta tuo tikareilla heiluminen on taistelun tuoksinnassa ihan miellyttävää hommaa joten pysyttelen "puhtaana" magic acherina ainakin hetken vielä. Ja tämän hetkinen magic damage on ollut täysin riittävä ja tasoja alla about 38.

Itse olen erittäin hitaasti edennyt ja ei ole vielä vastaan tullut oikeudenkäynti questeja. Juuri äsken itselläni oli tähän mennessä eeppisin kokemus. Piti käydä 10 bandiittiä tappamassa ja matkalla tulikin cyclop vastaan, tämähän tipahti melkein hyvin, ainoastaan oma pawn lenti kielekkeeltä alas ja kuoli + nämä 10 bandiittiä tuli samaan taisteluun sekoittamaan soppaa. Hetkenhän tätä säädin ja voitinkin. Ongelmaksi koitui se, että yö saapui. Saman tien uusi bandit joukko kimppuun ja nämä kun sain tiputettua tulikin vuorostaan iso lauma susia + uusi bandit joukko, nämähän kerkesi uusia joukkoja kutsua ison kasan vähän väliä ja kotiin paluu venyi oikein kunnolla.Tätä taistelu settiä siis kolmen joukolla ja kaikki alkoikin olemaan heikossa hapessa. Meninkin sitten kallion vierestä läpi pimeän metsän ja ajattelin, että homma kondiksessa, kunnes naaman eteen hypähtää chimera. Tämä onneksi ei kauheasti vastusta antanut ja samaan aikaan kun tämä tipahti, nousikin aurinko horisontista. Oh so epic stuff.. Upeita hetkiä peli kyllä viljelee..

Hieman pääsi kyllä nyt ärsyttämään yksi questi, johon ilmeisesti liittyy glitch. Harmittavasti kyseessä on vielä melko tärkeä tehtävä, nimittäin Escort Duty, josta voi saada kait Golden Idolin. Jos ette halua mokata tuota..
[spoiler]..niin menkää hide-and-seek osuudessa heti ensimmäisenä etsimään majatalosta / kuppilasta / viemäreistä. Muuten voi jäädä questi siihen. Nuohosin kattoja myöten kaupungin, eikä sitä enää missään ollut, kun en tarpeeksi nopeasti mennyt oikeaan paikkaan.[/spoiler]

Ja toinen mikä muuten käy hermoille on Gran Sorenin asekauppias. "They're masterwork all. You can't go wrong." Arh!

Mutta muuten oli jälleen maittavaa menoa. Tänään kaatui Chimeran lisäksi ensimmäinen Golemini (oli muuten hauska tappelu se) ja Griffiniäkin metsästin. Viimeinen istunto päättyikin sitten Järven toisella puolella näkyvän tornin porteille.. aikamoinen rakennus kyllä kyseessä näin vierestä nähtynä :)

Lainaus käyttäjältä varjo+

Toinen mikä muuten käy hermoille on Gran Sorenin asekauppias. "They're masterwork all. You can't go wrong." Arh!

Mutta muuten oli jälleen maittavaa menoa. Tänään kaatui Chimeran lisäksi ensimmäinen Golemini (oli muuten hauska tappelu se) ja Griffiniäkin metsästin. Viimeinen istunto päättyikin sitten Järven toisella puolella näkyvän tornin porteille.. aikamoinen rakennus kyllä kyseessä näin vierestä nähtynä :)

Ymmärrän täysin mistä puhut, "They are masterwork..", aaaargh. Itse kun vielä usein vierailen kauppiaan luona niin aivan varmasti kyseinen lause tulee vielä painajaisiini.

Itsellänikin golem tippui ensimmäistä kertaa tänään, ja kyllä, maittava taistelu oli kerta kaikkiaan. Griffon taas on muutaman kerran suolestettu. Jos pilalle mennyt quest harmittaa, niin korjaat virheen sitten new game+ tai new game+ infinite tilassa ;)

E: Olipas siinä taas saatto keikka. Juuri ennen määränpäätä tulikin pelin toinen golem vastaan. Hetken aikaa tätä pehmentelin, mutta kerta saatettava pyöri tämän jaloissa oli pakko lähteä karkuun. Saaton jälkeen olikin aika lähteä kohti leiriä, no ei siinä.. 2 cyclooppia ja iso lauma goblineitahan sieltä tuli, no nämä menikin suht helposti läpi, mutta yö alkoikin jo saapumaan. Läpi synkän metsän goblineita ja öö henkiä vastaan taistellen askel askeleelta lähestyinkin leiriä, mutta tietenkin chimerankin piti hypähtää naaman eteen varjoista. Pawnien kunto alkoi olemaan jo miinuksella, mutta onneksi chimera oli kuin kilti pieni kisumirri ja kävi makuulle hyvinkin nopeasti. Leiri tulikin seuraavan mutkan takaa ja siellä olikin hyvä yöpyä ja aamu tuimaan kohti suunnata kohti kaupunkia, mutta kas, mikäs siellä puitten latvoissa lentelee. No tietenkin loharin piruhan siellä. Eikun tuumasta toimeen ja taistelut kehiin. Tällä oli 8 kertainen energia/health/whateva palkki ja kyllä tuota sai aamusta iltaan hakata, mutta voittajana selvittiin. Itselläni oli healthit lähes täydet, kun taas pawnit jälleen kerran nitisivät kuntoaan. Ei siinä, loistava peli ja mukavan eeppistä menoa aamusta iltaan

Päivitystä ennen, kuin tämäkin keskustelu katoaa hamaan pimeyteen. Mitenkäs jengillä peli etenee? Itse edelleen hitaasti otan asiat ja suoritin juuri Varjon mainitseman todisteiden keräämisen. Onneksi pelissä ei ole mitään aika laskuria sillä olen peliin kuluttanut uskomattoman määrän aikaa. Sivuquesteja tehden ja luon myös itselleni materiaali hankkimis tehtäviä, ihan vain että kamat saan kolmen tähden tasolle.

Koska olen pelistä tykännyt sen verran paljon, niin tänään nappasin 1000ms pistettä ja ostin kaksi ensimmäistä from different sky dlc tehtävä pakettia. Tuossahan ei tehdä muuta kuin kerätään lätkiä ja bonuksena saa turhia rift kristalleja joita muutenkin on jo yli 100 000 kappaletta. Itselleni heräsikin mielenkiinto, että mitä bonusta saa, kun kaikki nämä turhukkeet on käynyt läpi.? Ur-Dragon gameplay videoita ei omaan silmään eilen löytynyt, joten voisiko olla että nämä ovat sitten menolippu kyseisen otuksen nirhaamiseen? Mitä mieltä jengi? Kaksi muutakin DLC pakettia oli, ase/armor ja hiusjuttuja, mutta nämä ei todellakaan kiinnosta sillä pelin omat sisäiset kamat on jo sen verran hyviä ja ainakin tällä hetkellä vaikeustaso on tipahtanut very easy tasolle.

Lvl 50 kolkuttelee jo ovella ja mietinkin, että pitäisikö se vocation sittenkin muuttaa päähahmolla ja myös omalla pawnilla. Jos seuraavat 50 tasoa hakkaisi sorceress/mage hahmolla ja pawnin vetäisi mageksi tai assasiniksi, ihan vain että saisi magic attackia ja basic attackia saisi nostettua kummallakin, miten boordilaiset ovat asiaa omalta kohdalta miettineet? Mahtavinta pelissä on se, että näinkin monen tunnin jälkeen peli jaksaa tunkea WOW elämyksiä tämän tästä. No ei siinä, rahat eivät todellakaan menneet hukkaan Dogman kohdalla, me likes too mch..

Niin ja mites muiden pelaajien pawn lainaus? Itselläni tuntuu oma Artyx Hawks olevan tämän tästä lainassa, mutta jotain kuraisia oksia saan vain palkaksi, oh U 360 players.. Itse kun lainaan niin heitän kiitokseksi sentään jotain astetta harvinaisempaa ja hyödyllisempää kamaa, mm skeleton keys... Nyt Chenet takaisin kehiin (3L oh man), hyvä ilta tiedossa joo...

Onko enemmän pelalleilla(whaat?) mitään hajua kuinka kauan tähän saisi aikaa upotettua?

Ensimmäistä kertaa kosken näin länsimaalaistyyppiseen roolipeliin, ja vaikkei tämä mitään hirveän huikeaa settiä ole, on sitä ihan mukava pelata. Saa nähdä vain jaksanko pelata läpi asti, on ollut aika yksitoikkoista touhua.

Ezequieliksi ristimäni pelaajan kanssa alkoi seikkailu eilen, ja nyt ollaan lähinnä vain juoksenneltu ympäri metsiä. Alkuun tein hyvin ahkerasti tehtäviä, kalastajakylästä en tiedä onko mitään jäljellä, mutta sen jälkeen meno on muuttunut niin, että aloitan tehtävän, ja löydän itseni vain harhailemasta keskellä yötä jossain tuntemattomassa metsässä. Ei sen puoleen, pelkkiä hiisiä ja rosvoja on tullut vastaan. Kimaira tuli kerran, juoksin pakoon. Sitten en tiedä pimeydeltä mikä otus se oli, traakki vai lohikäärme, mutta jotain vastaavaa murahteli kuitenkin pelottavasti edessä. Sanomattakin selvää että kiersin kaukaa! Jossain luolassa myös tapasin örkkejä, olivat kyllä työn takana kaataa. En voinut uskoa silmiäni kun hyökkäsin "vahingossa" kahden sellaisen kimppuun, ja silti voitin.

Twitter ja Facebook tuki on kanssa aika hauska. Latrinastani onkin tullut otettua pari kuvaa. Nykyään hän on 22 tasoinen.

Ei ole ollut valittamista, mikä nyt on ottanut päähän niin on ollut lähinnä omaa tyhmyyttäni tai varomattomuuttani. Vaikka on kyllä yksi asia: huomaa että olen tottunut JRPG:iden "coolit aseet ja vaatetus" politiikkaan, sillä kaikki tähän mennessä näkemäni haarniskat ja vaatteet ovat lähinnä aiheuttaneet naurureaktioita ja syvää nolotusta. Joo joo, käytännöllisyys ennen ulkonäköä, mutta JOTAIN makua sentään. Tässä ollaan kuitenkin olevinaan joku hirveä sankari, mutta näytetään kuitenkin joltain maantierosvolta. Etenkin alussa vain hävetti miten juntilta pelaajan sai parhaimmillaan näyttämään :D

Lainaus käyttäjältä luolaeläin

Onko enemmän pelalleilla(whaat?) mitään hajua kuinka kauan tähän saisi aikaa upotettua?

Riippuu tietenkin pelityylistä.. Jos panostaa vain mainquesteihin, niin 25-30h on lähellä totuutta. Jos taas haluaa pilkkua tökkiä ja tutkia+tehdä kaikki sivutehtävät on 100h+ varmaan aika lähellä totuutta myös. Pelihän on juuri sellainen, että joko pitää tai ei, omalla kohdalla kolahti ja kovaa, pakko nostaa pawnin lvl+armor muiden iloksi ja tämä vie aikaa..

Lainaus käyttäjältä Artyx80

Päivitystä ennen, kuin tämäkin keskustelu katoaa hamaan pimeyteen. Mitenkäs jengillä peli etenee? jne... pawnin vetäisi mageksi tai assasiniksi... Sivuquesteja tehden ja luon myös itselleni materiaali hankkimis tehtäviä, ihan vain että kamat saan kolmen tähden tasolle.

No ainakaan pawnia et vedä assassiniksi, kun dual classit eivät ole auki pawneille ;)
Oletkin varmaan jo huomannut, mutta sanotaan nyt varmuudeksi, että kamathan voi päivittää aina suoraan kolmostasolle. Lisäksi ainakin joitain materiaaleja voi käydä Gran Sorenissa kopioimassa väärentäjällä, jolloin välttyy turhalta kamojen grindaamiselta.

Level 50 lähenee täälläkin kovaa kyytiä ja edelleen meno maistuu makealta. Strider ja Assassin on tullut vedttyä jo maksimiin ja nyt vaihdoinkin ainakin hetkeksi warrioriksi. Tosin kyllä tuo jousi on selvästi ollut oma suosikkiaseeni ja luultavimmin lähden warriorin jälkeen rangeriksi. Warriori tosin kannattaa avata ihan vain Bastionin vuoksi, sama mikä classi on mielessä (Bastion on siis ensimmäisellä tasolla jo saatava passive, joka parantaa puolustusta). Assassinia tosin taidan pitää vielä leveluppien lähellä, kun sillä saa mojovat 6 pistettä hyökkäystä per level up. Jhen, joka on puolestaan täysillä tasoilla Fighter ja Warrior, joutui toistaiseksi Strideriksi, jotta magick defenseä saisi edes vähän.

Tuli myös koettua pieniä ahaa-elämyksiä, kun viimein tajusin, että noita joitain tikareiden erikoisiskuja voi käyttää myös hirviöissä kiinniroikkeussa :) Lisäksi olen todennut tikariskill-puusta löytyvän Instant Resetin olevan aivan uskomattoman kova skilli. Combojen lisäksi sillä voi keskeyttää myös ilmalentoja tai vasustajien aiheuttamia "stunneja" comboista. Suosittelen lämpimästi.

Drakea tekisi myös mieli kohta lähteä kaatamaan. Kerran sellainen tuli yöllä vastaan ja tulikun pataan aika rankasti (samaan aikaan tuli hobgoblin ambush).

Niin ja tosiaan... melkein 50 leveliä mittarissa ja pawnini on yhden (1) kerran palkattu ei-kaverin toimesta (kiitos Demppa täysistä tähdistä :).

Lainaus käyttäjältä varjo+

No ainakaan pawnia et vedä assassiniksi, kun dual classit eivät ole auki pawneille ;)
Oletkin varmaan jo huomannut, mutta sanotaan nyt varmuudeksi, että kamathan voi päivittää aina suoraan kolmostasolle. Lisäksi ainakin joitain materiaaleja voi käydä Gran Sorenissa kopioimassa väärentäjällä, jolloin välttyy turhalta kamojen grindaamiselta.

Drakea tekisi myös mieli kohta lähteä kaatamaan. Kerran sellainen tuli yöllä vastaan ja tulikun pataan aika rankasti (samaan aikaan tuli hobgoblin ambush).

Tiesinkin, ettei pawnia esim assasin polulle saa väännettyä, selitin asian vähän väärin kiitos tuon punaviinin. Myöskin tiesin kamojen kolmelle tähdelle suoraan päivityksen, mutta joitakin materiaaleja ei vielä ole tullut vastaan joten kaksikin tähteä riittää omaan koukutukseen :)

Gran Sorenin väärentäjästä en tiennytkään, tai siis siitä että materiaalejakin voi kopioida, joten tuohan pitää ensi tilassa tutkia ja kaikki harvinaisemmat tuplata ellei triplata, kiitos erittäin hyvästä vinkistä.

Nyt otat nuolet mukaan ja lähdet Draken kaatoon. Itselläni tämä tippui jo muutama leveli sitten, olihan se hidasta ja tuskaista mutta kyllä se siitä. U can do it!

No niin. "Lopputekstit" koettu, mutta ei oikeastaan omasta tahdosta. Haluankin kevyesti varoittaa Great Wall nimisestä tehtävästä ja siitä ettette tutkisi paikkoja, kun olette tämän tehtävän tehneet, vaan suunnatkaa vain sinne mihin tehtävä osoittaa. Itselle kävi niin, että paikkojen tutkiminen (varsinkin tietty ovi) laukaisi pelissä tehtävän joka poisti kaikki NPC pelaajilta saadut tehtävät ja näin, näitä en enää voinut hoitaa. Not funny, varsinkin kun minkäänlaista varoitusta ei ollut.

Tämän enempää en spoilaile JA tietoisesti jätin spoiler varoitukset pois, ihan vain ettette menisi tekemään samaa virhettä kuin minä. Ei siinä, peli maistuu edelleen mahtavalta vaikka ihan vielä en ole päässyt new game+ tilaan asti.....

Tulipahan todettua, että kannattaisi DLC:stä ottaa selvää ennen lataamista. Tuossa kun Journeyn kävin ostamassa niin päätinpä samalla kokeilla tämän From a Different Sky DLC:tä ja aikamoinen pettymys. Uusia questeja toki tuli, mutta ne olivat sellaisia "mene paikkaan X ja poimi tavara".. suurin osa oli vieläpä alkukylän alueella ja vain kaksi Gran Sorenin vieressä rosvojen talon luona. Todellista rahastusta kyllä.

No mutta tulipa tänään kaadettua Cocatrice ja olivatpa saaneet vaikuttavan näköisen ilmestyksen noinkin erikoisesta hirviöstä. Itse taistelu oli tosin hyvin helppo, eikä pelkäämääni petrify-statusta tullut kellekään kertaakaan. Veljen ps3:lla tuli myös testailtua maagia noin 15 levelin verran, mutta auttamattoman tylsältä vaikutti tuo taikominen melee tai ranged tyyleihin verrattuna. Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että olisi syytä alkaa kulkemaan loppua kohti. Questejahan tässä riittäisi vaikka kuinka ja paljon, niin ei vain pysty kaikkea tekemään. Harmitti hieman varsinkin kun huomasin tuolla maagilla pelatessani heti, että olin missannut esimerkiksi sen tehtävän, jossa autetaan muuan naista pystyttämään kauppa.. mitä sieltäkin olisi sitten saanut.

Lainaus käyttäjältä varjo+

Tulipahan todettua, että kannattaisi DLC:stä ottaa selvää ennen lataamista. Tuossa kun Journeyn kävin ostamassa niin päätinpä samalla kokeilla tämän From a Different Sky DLC:tä ja aikamoinen pettymys. Uusia questeja toki tuli, mutta ne olivat sellaisia "mene paikkaan X ja poimi tavara".. suurin osa oli vieläpä alkukylän alueella ja vain kaksi Gran Sorenin vieressä rosvojen talon luona. Todellista rahastusta kyllä

Tuossa aiemmin vähän jo varoittelinkin näistä "turhista" DLC tehtävistä. Itse siis olen napannut kummankin paketin ja uutta varmaan tullut jo tai ainakin tulee tällä viikolla. Toisessa DLC paketissa lätkät on jo astetta hankalemmissa paikoissa, vaikka ei nekään kyllä pään vaivaa tuota. Aiemmin kyselinkin vähän boordilaisten mielipidettä, että mitä herkkua tai turhuketta mahdollisesti saa, kun nämä kaikki 100 lätkää on hakenut ja tukenut peliä 800 ms pisteen verran. Aluksi ajattelin, että olisi menolippu Ur-dragonin kohtaamiseen, mutta näinhän asia ei ole. Se otus on kerran jo tavattu ja häntä koipien välissä paettu (through quit & load). Itse aion nyt tällä kertaa peräti jotain pelintekijää tukea ja ostaa noita turhia DLC paketteja, sen verran paljon pidän tästä pelistä ja toiveena olisikin joku täysi mittainen DLC paketti monella pelitunnilla varustettuna.

Täällä taas matka edelleen etenee hitaasti. Eilen tipahti toinen drake ystävä, wyvern ja myöskin hydra ja tipahti myös siinä sivussa dragonkin. Pään vaivaa näistä eniten, ehkä tuotti wyvern (jos se nyt tämä edes oli) sillä tämä sai omat pawnit yhdellä iskulla maan tasolle ja ulkona tietenkin oli synkkä pimeys, että pehmennys varmasti oli vaikeaa.

Niin ja varjo, haluan vielä varoittaa sinulle tulevasta Great Wall tehtävästä. Tämän, kun olet hoitanut niin älä jää tutkimaan paikkoja vaan jatkaa matkaa tai tee muita tehtäviä. Edelleen harmittaa tuo oma mielenkiinto joka kolkan tutkimiseen ja näin monen tehtävän menetykseen...

E: Niin ja DLC 2 paketin lätkiä on myös aika lähellä DLC 1 vastaavia joten edes takaisin juoksua riittää. Ja se ottaa aivoon...

E2: Tänään sitten tuli myös DLC3 paketti. Ottaa sinänsä aivoon, sillä ainakin yksi lätkistä on paikassa joka oikeastaan tarvitsisi levitaatiota, tiedä jos jättäisi new game+ tilaan tuon sitten. 3 näistä lätkistä ei edes tehtäväksi tullut joten ne ovat varmaan tarkoitettu aiempaan hakuun joten new game+ tilaan nekin. Yksi lätkistä taas on sen verran kummallisessa umpikuja paikassa kaltereiden takana, etten tiedä miten sen saa poimittua, noh ainakin lisätunteja kerääntyy peliin taas sievoisesti. Vaikka nämä ovatkin fetch tyylisiä tehtäviä, niin tällä reissulla tipahti pari kyklooppia, 2 drakea, iso liuta goblineja jne. Osa turva paikoistakaan ei enää niin turvallisia ollutkaan, joten good stuff in overall. 80ms pisteen hinta ei harmita tippaakaan

Eilen rullasivat lopputekstit ruudulla täälläkin ja melko yllättäen oli jo loppu käsillä. Täytyy sanoa, että ei aivan puhtain paperein DD selviä, vaikka kovasti pelistä pidinkin. Erityisesti tarinankerrontaan ja pelaajan vähän vahvempaan ohjaukseen tarinan questeihin. Nyt varsinkin wyrm hunt questien jälkeen oli epätietoisuuttaa siitä, mitkä questeista tehtävistä ovat tarinaan kuuluvia ja mitkä eivät.

Sitten lopetuksesta:
[spoiler]Ensinnäkin, kuten Artyx80 aiemmin varoittelikin, saattaa pelin loppuun joutua hieman yllättäen, sillä vaikka Great Wall taistelussa lohikäärme kertookin pelaajalle, ettei tämä ole vielä valmis taisteluun, voi pelaaja heti painella tähän kohtaamiseen. Eipä muuten, mutta aikaisemmin sai juuri tehtäväksi käydä pohjois-Gransysin kukkuloilla asuvan miekkosen puheilla. Menin joka tapauksessa suoraan lohikäärmeen luo, kun ei quest listalla ollut mitään "tapa X otusta" kummempia tehtäviä.

Taistelu lohikäärmettä vastaan olikin sitten melko eeppistä meininkiä, vaikka ekan kerran tulikin pataan; kiitos parantajamaagini, joka jäi loukkuun jonnekin ennen tuollaista kohtaa missä on pakko juosta eteenpäin. No mutta onneksi load palautti tämän henkiin. Kovin suurta ongelmaa ei lohikäärmestä sitten muuten koitunutkaan ja mielestäni jopa Drake aiheutti enemmän päänvaivaa.

Tarinan osalta lopussa oli joitain wtf juttuja. Erityisesti Dutchessin mukana olo kummastutti; vaikka eipä sillä, en ymmärtänyt aiemminkaan mistä tuo romanssi Dutchessin kanssa repäistiin. Varsinkin kun oma Arisenini oli nainen. Myös lohikäärmeen motiivit eivät ihan auenneet minulle.. ehkä niissä lohikäärmeen puheissa taistelun aikana olisi ollut enemmänkin vinkkejä, mutta meni osa ohi kun piti keskittyä hengissäpysymiseen. Sen verran poimin, että Duke oli ilmeisesti tehnyt diilin lohikäärmeen kanssa. Mutta miksi lohikäärme suorastaan pyysi päästä hengestään?[/spoiler]

Hieno peli joka tapauksessa ja jonkinlainen epilogue olisi nyt kai käsillä? Jos siihen on mahdollisuus, taidan käydä vielä muutamassa paikkaa kiertelemässä. Ei nimittäin ainakaan ole tullut vielä vastaan Gargoyleja, Wuverneja (oliko näitä edes?) tai Hydraa (sen alun jälkeen). Tekisi mieli myös unlockailla lisää Rangerin skillejä, kun vasta 5 rankkia ehdin sitä saada. 10 ja 11 kertaiset nuolet ovat muuten aika tuimia skillejä damagen suhteen :)

Lainaus käyttäjältä varjo+

Jos siihen on mahdollisuus, taidan käydä vielä muutamassa paikkaa kiertelemässä. Ei nimittäin ainakaan ole tullut vielä vastaan Gargoyleja, Wuverneja (oliko näitä edes?) tai Hydraa (sen alun jälkeen). Tekisi mieli myös unlockailla lisää Rangerin skillejä, kun vasta 5 rankkia ehdin sitä saada. 10 ja 11 kertaiset nuolet ovat muuten aika tuimia skillejä damagen suhteen :)

[spoiler]Kyllä vain, kerta valitsit taistelun lohikäärmettä vastaan on itse todellinen loppu vasta tiedossa. Uskoisin, että nyt saadaan selville Duken sun muiden todellinen luonne itse pääjuonessa, mm miksi Duke vanheni lohikäärmeen myötä jne. Maailmahan muuttui nyt astetta synkemmäksi, mutta niin myös vaarallisemmaksi. Drake ystäviä on tiedossa huomattavasti enemmän, wyrmit myös lentelee taivaalla ja esiin astuu hellhounds, grim goblins and so many others. Muutama noista turvallisista paikoistakin on muuttunut jälleen vaaralliseksi joka tietenkin omalla kohdalla nosti innostusta.

Juonihan on ollut aika perus jRPG wtf menoa tähän asti, toivottavasti tämä epilogue lopussa antaa myös vastauksia, eikä japsi tyyliin herätä vain enemmän kysymyksiä. En nyt spoilaa sinulle kumminkaan mikä on epiloguen tehtävä, ainoastaan sen verran että tämä sijoittuu Everfalliin ja sen synkkiin sisuksiin. Muutamia pieniä tappo tehtäviä myös löytyy. Maailma on siltikkin vapaa tutkittavaksi ja mm kaupat ovat saaneet jälleen hyllyn täytettä.

Vielä sen verran, että jos olisit uhrannut läheisen lohikäärmeelle olisi new game+ alkanut sitten samantien, tämä meidän alle ottama epilogue on taas sitten se "oikea" lopetus..[/spoiler]

Noh, epilogueta on nyt tullut mentyä pari tuntia ja ikävän synkäksi tosiaan maailma muuttui jopa päivisin. Uudet goblinit ja hell houndit tuottavat yllättävän paljon päänvaivaa, sen sijaan Draket ovat alkaneet tippua helposti, tosin en kauheasti niistä vieläkään pidä. Uusi vihollinenkin tuli vastaan, nimittäin Beholder. Ihan hauska tappelu oli sitä vastaan, vaikka voitto irtosikin lopulta aika helpolla. Saa nähä kauanko jaksaa kierrellä vielä.. uusia kamoja tekisi mieli hankkia vähän, mutta maksavat aika reippaanlaisesti. Ja kai tuo ranger nyt pitää 9 rankille vielä vetää.

Täällä puolen epilogue jatkuu vielä kiitettävästi. Tunteja sen kuin kerääntyy pelottavaa vauhtia ja oman pawnin muokkailut muiden mieleiseksi. Vielä olisi DLC 3 kaksi kappaletta lätkien hakua, yksi blue moon towerissa ja toinen shadow fortresissa josta en yhtään tajua miten pääsee tämän hakemaan (kokeiltu on itku potku raivareiden säestämänä). Pitää varmaan ostaa sauva ja levitaatio kyky hankkia jotta oma magic archer tämän saisi haettua.

Hellhoundit kieltämättä ovat ärsyttäviä, mutta onneksi oman archerin sixfold bolt vie ensin puolet näiden "elämänvoimasta" ja tämän jälkeen vielä muuttaa kiveksi vai mitä lie niille nyt tapahtuukaan. Ja pawnit hoitavat yleensä homman loppuun. Muilla kyvyillä taas ei ole paljoa vahinkoa näille hurtille.

[spoiler]Beholder tipahti täälläkin muistaakseni eilen ja ei siitä kyllä vastusta ollut. Käyhän astetta alempana (Lament) ja Ur-dragonia pehmentämässä, itsellä ei paljoa ollut saumaa siellä. Löytyy sieltä huoneista myös hydraa sun muuta kivaa myös.[/spoiler]

9 kappaletta wakestoneja vielä ja new game+ alkaisi...

Tuli myös palailtua Everfalliin (loistava nimi kyllä) katselemaan, josko sieltä löytyisi jotain jännää. Vielä ei mitään Succubuksia ja Hell houndjea kummempaa ole kuitenkaan tullut. Frontier Cavernsissa kävin sentään Black Hydran tappamassa.. ihan hauska tappelu, vaikkakin todella helppo. Noh, vielä 14 Wakestonea kerättävänä täällä.

Millä leveleillä Artyx80 olet? Tekisi yhä itse välistä mieli vaihtaa MA-puolelle myös, mutta täytyy varmaan tyytyä Assassiniin loppupeleissä.. nyt on Strider ja Assassin täysillä tasoilla ja Ranger 8:lla, joten magick attackissa ei ole hurraamista. Kunhan tuon Rangerin saan täysiin, niin vaihdan varmaan Warrioriksi ja koitan saada senkin tappiin asti (+20% str skill). Warriorilla on vaan niin tuskaista pelata, kun pelkät haarniskat ja ase vievät helposti suurimman osan kantokapasiteetista. Pawnini joutaa varmaan siksi aikaa Rangeriksi tai Sorcereriksi (ollut Fighter ja Warrior, kummatkin täysissä), jotta saisi vähän magick defenseä. Tällä hetkellä pawnini str taitaa olla jotain 1200 luokkaa, joten sillä puolella ei paljoa valittamista. Oma arisenini sen sijaan seilaa jossain 600-700 paikkeilla, mutta aseina on toki vain tikarit.

Lainaus käyttäjältä varjo+

Millä leveleillä Artyx80 olet? Tekisi yhä itse välistä mieli vaihtaa MA-puolelle myös, mutta täytyy varmaan tyytyä Assassiniin loppupeleissä.. nyt on Strider ja Assassin täysillä tasoilla ja Ranger 8:lla, joten magick attackissa ei ole hurraamista. Kunhan tuon Rangerin saan täysiin, niin vaihdan varmaan Warrioriksi ja koitan saada senkin tappiin asti (+20% str skill). Warriorilla on vaan niin tuskaista pelata, kun pelkät haarniskat ja ase vievät helposti suurimman osan kantokapasiteetista. Pawnini joutaa varmaan siksi aikaa Rangeriksi tai Sorcereriksi (ollut Fighter ja Warrior, kummatkin täysissä), jotta saisi vähän magick defenseä. Tällä hetkellä pawnini str taitaa olla jotain 1200 luokkaa, joten sillä puolella ei paljoa valittamista. Oma arisenini sen sijaan seilaa jossain 600-700 paikkeilla, mutta aseina on toki vain tikarit.

Leveli 59 muistaakseni kilahti eilen illalla vai kerkesiköhän se mennä peräti 60 kieppeille. Hitaasti levelit nousee, kun ei ole enää questeja jotka tarjoaisi ison läjän kokemusta kerralla. Hirviön lahtauksella nostellaan siis tällä hetkellä. Itse en ole vocationia muuttanut kummallaakaan eli edelleen "puhtaalla" mennään. Olen muutosta säästellyt new game+ tilaan ja tässä olisi tarkoitus muuttaa oma warrior pawn joksikin muuksi, että perus damage nousisi astetta paremmaksi. Tuota 1200 str luokkaa lämää tekee oma warrior nimittäin. Oman magic archerin tikareiden damage luokka muistaakseni on 750 paremmalla puolella, mutta ei perus damage vaan magic.

Sitten asia joka harmittaa.. Olen huomannut boxi puolella oikeastaan kahtia erinlaisia pawneja. Joko nämä on riisuttu lähes alastomaksi helpon lainauksen toivossa tai sitten näillä on kalleimmat armorit päällä ulkonäöstä piittaamatta ja myöskään kaikkia skill paikkojakaan näillä ei ole käytetty. Sinänsä säälittävää. Oma pawn ei omista parhaimpia armoreita, esim kypärää en edes käytä. Olen tästä tehnyt oman näköiseni, suht hyvät defencet omaavan hahmon joka on saanut hyvät arvosanat niin ulkonäön kuin avun puolelta ja uskoisin (ainakin toivon), että tämä hahmo tuo sellaisen omanlaisensa lisän lainaajan maailmaan.

Eilen en sitten yhtään wakestonea kerännyt joten 9 vielä edessä päin. Kävin DLC 3 loput lätkät metsästämässä ja sivussa lahtasin ison kasan joukkoja. Eilen sanoinkin väärin, että sixfold arrow veisi vain puolet hellhoundeilta. Näköjään nämä tippuvat jo yhdestä, joten ei noistakaan rakeista paljoa ole enää harmia. Tänään olisi tarkoitus hypätä Everfallin synkkään maailmaan ja katsoa mitä ovia jäänyt tutkimatta. Toivottavasti vastaan tulisi jotain todella haastavaa. Siihen olisi hyvä tämä ensimmäinen kierros lopettaa ja aloittaa uusi.

Lainaus käyttäjältä Artyx80

Sitten asia joka harmittaa.. Olen huomannut boxi puolella oikeastaan kahtia erinlaisia pawneja. Joko nämä on riisuttu lähes alastomaksi helpon lainauksen toivossa tai sitten näillä on kalleimmat armorit päällä ulkonäöstä piittaamatta ja myöskään kaikkia skill paikkojakaan näillä ei ole käytetty. Sinänsä säälittävää. Oma pawn ei omista parhaimpia armoreita, esim kypärää en edes käytä. Olen tästä tehnyt oman näköiseni, suht hyvät defencet omaavan hahmon joka on saanut hyvät arvosanat niin ulkonäön kuin avun puolelta ja uskoisin (ainakin toivon), että tämä hahmo tuo sellaisen omanlaisensa lisän lainaajan maailmaan.

Myös PS:n puolella noita stringeissä kulkevia tyyppejä näkee aina silloin tällöin, mutta ei vielä häiritsevän paljon ja eipä muutenkaan ole paljoa ollut ulkonäöllisesti valittamista näissä. Saat sentään jotain arvioita noista omista lainauksistasi. Tuntuu, että aina kun oma warrior-Jhenini lainataan, saa hän palkkioksi lähinnä lämmintä kättä ja tähtinä kolme jokaiseen osaan. Kertaakaan ei myöskään mitään palautetta ole tullut (kai nämä nyt näkyisivät?). Mokomat laiskat lainaajat eivät ilmeisesti viitsi muuta kuin nopeasti naputella pois nuo palauteruudut. Olen omilla lainatuilla pawneilla pyrkinyt aina antamaan rehellisen arvion tähdillä ja jonkun sopivan kommentin. Palkkiokin lähtee jokaiselle, tosin taso riippuu pawnin suorituksista. Joskus parhaimmille tulee annettua jotain rare kamoja, mutta yleensä mukaan lähtee jonkinlaisia potioneja; huonoimmille joku random materiaali, mitä mukana roikkuu.
Kysyntää taitaa pawnipuolella olla kaikkein eniten maageille, mitä olen muilta kuullut. Melee ja ranged luokat ovat varmaan sen verran yleisiä valintoja Ariseneille, ettei niille ole paljoa kysyntää. Pakko tosin myöntää, että palkkaan yleensä myös kaksi maagia (healeri ja hyökkäävä), kun oma Arisen on ranged ja pawn melee.

Lainaus käyttäjältä varjo+

Myös PS:n puolella noita stringeissä kulkevia tyyppejä näkee aina silloin tällöin, mutta ei vielä häiritsevän paljon ja eipä muutenkaan ole paljoa ollut ulkonäöllisesti valittamista näissä. Saat sentään jotain arvioita noista omista lainauksistasi. Tuntuu, että aina kun oma warrior-Jhenini lainataan, saa hän palkkioksi lähinnä lämmintä kättä ja tähtinä kolme jokaiseen osaan. Kertaakaan ei myöskään mitään palautetta ole tullut (kai nämä nyt näkyisivät?). Mokomat laiskat lainaajat eivät ilmeisesti viitsi muuta kuin nopeasti naputella pois nuo palauteruudut. Olen omilla lainatuilla pawneilla pyrkinyt aina antamaan rehellisen arvion tähdillä ja jonkun sopivan kommentin. Palkkiokin lähtee jokaiselle, tosin taso riippuu pawnin suorituksista. Joskus parhaimmille tulee annettua jotain rare kamoja, mutta yleensä mukaan lähtee jonkinlaisia potioneja; huonoimmille joku random materiaali, mitä mukana roikkuu.
Kysyntää taitaa pawnipuolella olla kaikkein eniten maageille, mitä olen muilta kuullut. Melee ja ranged luokat ovat varmaan sen verran yleisiä valintoja Ariseneille, ettei niille ole paljoa kysyntää. Pakko tosin myöntää, että palkkaan yleensä myös kaksi maagia (healeri ja hyökkäävä), kun oma Arisen on ranged ja pawn melee.

Nyt level 60 alla. Sama juttu pawnien kanssa boxi puolella. Yllättävän monesti tulee 3 tähden palautetta jonkin kuraisen oksan säestämänä. Kertaakaan en ole tainnut saada itse teksti palautetta tai toivetta hahmon muokkaukseen joten täälläkin puolella taitavat pelaajat nopeasti hyppiä palautus osion läpi. Itse teen täysin samalla tavalla kuin sinä, eli annan rehellistä palautetta ja myöskin hyödyllistä palkkiota mm ferrystone. Palkkiokin riippuu miten hyödyllinen lainattu pawn lopulta oli. Pari kertaa sitten tähtien mukaan pelaaja oli edes vähän panostanut palautteeseen, mutta mitään tekstiä ei näilläkään kertaa tullut. Kerran päivässä tuntuu tulevan joku palaute itse kanssa pelaajilta, yleensä juuri tätä kolmen tähden humppaa.

Oma joukkio yleensä koostuu magic archer, healer, warrior, fighter joukkiosta. Kerran vaihdoin fighterin hyökkäävien taikojen omaavaan taikuriin, mutta tämä ei sopinut omaan pelityyliini tai sitten kyseinen pawn oli vain todella heikosti kasattu.

Äsken muuten kävin viimeisen DLC 3 lätkän hakemasta blue moon towerista (unohdin eilen hakea) ja täällä olikin wyrmi vastassa. Näitähän olenkin jo jokusen tiputtanut, mutta teksti mitä tämä wyrmi päästi suustaan poikkesi huomattavasti aiemmista wyrm, drake kohtaamisista. Iski saman tien fiilis, että taitaa jotain erikoista olla tiedossa Everfallin läpäisyn jälkeen, toivottavasti.

E: No niin. Viralliset lopputekstit on nyt koettu ja erittäin hyvä pelihän tuo oli. Valikoistakin löytyi paikka josta näkee kokonaisajan jonka peliin on tuhlannut ja itselläni oli 99 tuntia ja reilu 30 minuuttia mennyt elämästä. Kiitettävästi siis oli pelillä pituutta. Kertaakaan peli ei kyllästyttänyt vaan aina oli jotain kiinnostavaa nähtävää tai koettavaa. Lopusta en rupea tässä kertoilemaan vaan odottelen darkin kokemuksia ja valintoja kyseistä koskien, mielenkiinnolla odotaen.

Itselleni tämä peli oli oikeastaan yksi parhaimmista vuosiin. Täydellinen ei teos tietenkään ole, pienet tekniset ongelmat, tarinan heikko kuljetus jne, mutta valehtelisin jos sanoisin etten olisi nauttinut jokaisesta sekunnista pelin parissa. Nyt aloitan new game+ pelin ja mietiskelen mihin suuntaan oman hahmon tällä kertaa vedän, jotain uutta pitää tietenkin kokea.

Nyt on jonkin verran peliä takana ja kahden käden miekoilla huitova warriorini on tasolla 30. Erittäin hauskaa menoa on ollut, vaikka helpohko vaikeusaste välillä pistänyt kyrsimään. Hauskana puolena tein pelistä haastavamman tietämättäni siihen tasolle 20 asti. Vasta eräässä luolassa, jossa piti tappaa kolme ogrea, huomasin että se pawn joka liittyy alun kylässä mukaan olikin tasolla 6. Tästäkin yllätyksestä huolimatta sain piestyä nuo ogret main pawnin avulla helposti. Tuolta sitten kun pois pääsin, niin painelin ensi kertaa palkkaamaan uusia pawneja ja tuli sekin huomattua, että ryhmääni olisi mahtunut muutenkin vielä yksi.

Tuosta lähtien olenkin steamrollannut läpi melkein mistä vain. Etenkin kykloopit ja chimerat ovat kyllä bosseina olleet surkeimmasta päästä. Lähinnä kunnostautuneet kaatuilussa ja maassa kierimisessä. Mutta tulipa tuossa turpaankin ihan hetki sitten. Ensimmäiseen drakeen tuossa tuli törmättyä ja huonosti siinä kävi. Kivasti elukka antoi lämää ja omat aseet eivät edes purreet läpi tuon suomuista. Tästäkin turpasaunasta huolimatta toivon että peli vaikeutuisi vähän muuallakin.

Mutta kaikesta huolimatta, helvetin hauskaa on ollut. Ei tuota lopettaa malttaisi sitten millään. Koko ajan tahtoo mennä penkomaan uusia mestoja ja sitten yön pimeydessä lyhtyjen valossa yrittää palata takaisin kaupunkiin.

Lainaus käyttäjältä Retro+

Nyt on jonkin verran peliä takana ja kahden käden miekoilla huitova warriorini on tasolla 30. Erittäin hauskaa menoa on ollut, vaikka helpohko vaikeusaste välillä pistänyt kyrsimään. Hauskana puolena tein pelistä haastavamman tietämättäni siihen tasolle 20 asti. Vasta eräässä luolassa, jossa piti tappaa kolme ogrea, huomasin että se pawn joka liittyy alun kylässä mukaan olikin tasolla 6. Tästäkin yllätyksestä huolimatta sain piestyä nuo ogret main pawnin avulla helposti. Tuolta sitten kun pois pääsin, niin painelin ensi kertaa palkkaamaan uusia pawneja ja tuli sekin huomattua, että ryhmääni olisi mahtunut muutenkin vielä yksi.

Tuosta lähtien olenkin steamrollannut läpi melkein mistä vain. Etenkin kykloopit ja chimerat ovat kyllä bosseina olleet surkeimmasta päästä. Lähinnä kunnostautuneet kaatuilussa ja maassa kierimisessä. Mutta tulipa tuossa turpaankin ihan hetki sitten. Ensimmäiseen drakeen tuossa tuli törmättyä ja huonosti siinä kävi. Kivasti elukka antoi lämää ja omat aseet eivät edes purreet läpi tuon suomuista. Tästäkin turpasaunasta huolimatta toivon että peli vaikeutuisi vähän muuallakin.

Level 30+, kun on alla ei peli niin kauheasti haastetta enää anna. Varsinkaan tavan vihollisten puolelta. Chimerat oli itsellekkin erittäin helppoja heti alusta lähtien, niin kuin myös ogret sun muut. Drake tipahti reilu 30 tasoisena, ei se vaikea ollut, mutta sitäkin hitaampi pehmennys taistelu. Kyllä pelissä tulee vielä aika montakin haastavampaa taistelua, mutta nämä ovat sitten yksittäisiä tapauksia. Ainahan itse voi vaikeuttaa ja lähteä liikkeelle pelkästään omalla pawnilla tai kolmen joukkiona, kuten tuossa aiemmin jo pelailit.

Itse olen nyt new game+ pelaillut ja kyllähän tuo tuntuu aika naurettavan helpolta. Kaikki tippuu erittäin nopeasti ja haaste mennyt oikeastaan kokonaan. Melkein toivoisin Dark Souls tyylistä vihollisten vahvistumista joka pelikerralla, mutta veisikö tämä sitten ilon tasojen noususta? Dunno.. Onhan se myös kiva olla pelimaailman kovin hemmo joka tiputtaa isotkin örvelöt nopeasti.

Eilen sitten huomasin miten paljon on jäänytkään näkemättä pelissä. Cassardis kaupunkia en ekalla pelikerralla pahemmin tutkinut ja tuolta lähtikin kiitettävä kasa tehtäviä mukaan. Laitoin Hutista myös tilaukseen Brady guiden, ihan vain että näen mitä kaikkea onkaan näkemättä ja toiseksi, koska pidän pelistä (ehkä) liian paljon.

Haastavuutta olisi tosiaan voinut lisätä pelin sinne 20+ tasoille. Enimmäkseen aika helppoa menoa sen jälkeen, paitsi mitä loppupuolella tulee jotain kovempia taisteluita eteen. 30 taso lähenee veljen ps:llä ja hahmona siinä magiaan keskittyvä tuleva Mystic Knight tai Magic Archer. Todella helposti tuntuu kaatuvan kaikki mitä eteen laitetaan. Tuolla maagilla ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia, kun pawnit ovat kimpussa säätämässä ja itse saa huoletta kylvää tuhoa kauempaa. Bolide on muuten edelleen jäätävän siisti taika... vielä kun sen voisi tähdätä vähän paremmin.

Silti, todella paljon olen pitänyt tästä pelistä ja jatkoa toivon (paremman) DLC:n tai jatko-osan muodossa. On hienoa huomata miten paljon salaisuuksia ja tutkittavaa pelimaailma sisältää, sillä tällä toisellakin kierroksella on kaikkea uutta tullut eteen. Mitä toivoisin sitten muutettavan, on taisteluiden vieminen joko Dark Soulsin tai Monster Hunterin suuntaan. Kummassakin pelissä taidolla on huomattavasti suurempi merkitys taisteluilla kuin varusteilla tai statseilla. Hahmonkehitystä puolestaan voisi ehkä yksinkertaistaa statsien osalta. Mielestäni tuo on vähän sekava systeemi. Muutenkin pelaajaa saisi tosiaan ohjata hieman enemmän; erityisesti tarinankuljetuksen osalta. Hyvänä esimerkkinä on tuo Wyrm huntin jälkeinen tarinaosuus, jossa mielestäni pallo hukataan vähäksi aikaa ihan täysin.

Edit:
Level 40 meni tänään rikki maagilla ja sorcerer rank 9 tuli vihdoin täyteen. Nyt on alla siis Mystic Knight ja onkin vaihteeksi mukava päästä rehellisesti meleellä mätkimään. Seuraavaksi olisi sitten edessä Great Wall -tehtävät. Tietääkö joku miten tuon Madelinen kaupan saa pystyyn? Entä auttaako magick stat melee aseeseen joka tekee magick vahinkoa? Jälkimmäiseen uskoisin, että auttaa, mutta korjatakaa jos olen väärässä. Pääsinpä Mansessakin käymään.. ainoa paikka jonka missasin ensimmäisellä kierroksella.