Dragon Quest-sarja / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Dragon Quest-sarja

Siinä missä FInal Fantasy on (tai siis oli) se JRPG-pelien kuningas länsimaissa, niin Dragon Quest on aina ollut täällä Japanin puolella se ehdoton kuningas. Länsimaissa se ei jonkitakia ole saanut sitä suosioita jonka se on saanut Japanissa. Pelisarjahan on hyvin tavanomainen JRPG-sarja, jossa tarina on yleensä "päihitä ilkeä demonilordi/jäbä/monsteri X", kun taas Final Fantasyn tarina alusta alkaen on täynnä melodramaatiikka ja ties mitä steampunkia ja muuta. Dragon Quest on aina pysynyt samana, mutta uudistaa kaavaansa. Neljäs osa kerrotaan eri hahmojen näkökulmasta ja jokaisella hahmolla eri motiivit, vitonen kertoo kirjaimellisesti elämäntarinan, lapsuudesta isyyteen, seiska on jättimäinen eepos jonka tarina on täynnä hyvin synkkiä teemoja rasismista avioliiton mukavuuteen jne.

Eurooppalaisia syrjittiin kauan, kunnes kahdeksas osa oli ensimmäinen Dragon Quest joka julkaistiin Euroopassa. Kyseisen pelin kanssa minäkin tutustuin sarjaan ja kasi oli kyllä mitä loistavin kokemus. Kahdeksikko on sen verran haastava peli, varsinkin alussa, että Final Fantasyissa ei ikinä päästä sille tasolle. DQ-sarjassa eräs suurin ero FF on se, ettei pelin alussa pysty herättämään hahmoja takaisin kuolleesta henkiin. Kestää hyvin kauan enne kuin oppii tarvitsavan loitsun ja silläkin loitsulla on vain 50% mahdollsuudet siihen. Siinä missä FF repppu on täynnä potioneita ja Phoenix Downeja, niin DQ ei pahemmin niitä ole. Kahdeksikossa olet pelannut jo montaa kymmentä tuntia ennen kuin saat esineen jolla voit herättää kaverin kuolleesta.'

Euroopan tilanne on parantunut DQ saatavudesta, DS saa IV-VI remaket, PS2 VII ja IX DS, sekä joitakin spin-offeja kuten Joker pelit. Tällä hetkellä on myös 3DS remake VII, joka tuskin tulee muualle maailmaa, kuten samoin X.

Itse pelailen tuota seiskan remakea 3DS ja pakko sanoa, harvinaisen kova peli. Ensinäkin tämä on pisin JRPG jota olen pelannut, 85 tuntia takana ja viimeinen luola avautui, sekä pelin jälkeen on vielä ekstrakovia luolia ja netistä voi ladata Square-Enixni virallisia luolia jotka antaa yhden kovan bossin joka pudottaa jotain hyödyllistä, sekä voit itse luoda näitä luolia ja street pasin avulla levittää ihmisille. Itse juuri pelasin yhtä Square-Enixin luolaa, jonka pomo oli sen verran kova jäbä ettei kaatunut vaikka pistin kaiken mahdollisen sen päälle. Pelin yksikään pomo ei ole kestänyt samanlaista höykytystä ja se vain jatkoi minun tappamistani kunnes kaaduin urhoollisesti.

Keskustelua mikäli kellään nyt kokemuksia täsät sarjasta on.

DQ3 minulle se ensikosketus sarjaan. Hyvä peli ja ikimuistoiset musiikit. Peli tarjosi ikimuistoisen hetken Tower Of Sanpagessa Kandaria ja sen henchmaneja vastaan. Taistelu oli sen verta tiukka että menetin kolme hahmoani Kandaria vastaan ja jäljelle jäi vain yksi. Tilanne oli aika epätoivoinen ja Kandar oli selkeästi teurastamassa seurueeni, mutta onni alkoi kääntymään Kandarilla ja iskun perään sain sille sitten sisään ja voitin kun voitinkin taistelun. Viimeiselle hahmoistani jäi vain pari HP jäljelle ja seuraava osuma olisi eittämättä tappanut hahmoni. Fiilis oli matsin jälkeen katossa. Jostain syystä peli jäi kuitenkin kesken.

DQ8 olikin seuraava sarjassaan, jonka pelasin läpi pienoisen ikuisuuden jälkeen. Peli kerkesi olemaan tauolla ainakin puoli vuotta kun olin juuttunut Dark Ruinsille. Siellä lymyillyt bossi vain teetti päänvaivaa. No, viimein sen sain kuitenkin kukistettua ja sain siitä sen verta virtaa että pelasinkin peli läpi. Hieno peli ja hienot musiikit, jotka sopiva tunnelmaan ja tilanteisiin. Erikoiset vastustajat ja niiden erikoisliikkeet ovat myös plussaa. Monsterit taistelussa ovat myös jännä juttu ja etenkin pomotaisteluissa arvokkaita. Paljon aikaa kului oikeastaan monstereiden metsästämiseen. Mikä hienointa, joitakin monstereita pystyi yhdistelemään yhdeksi isoksi monsteriksi, tai saada ne tiimissä tekemään jotain yhteishyökkäyksiä. Siitä onkin aikaa kun tämän pelasin, HD remake olisi tervetullut. Peli on niitä jotka kuuluvat jokaisen JRPG -fanin yleissivistykseen pelata joskus. Mainio peli myös siinä mielessä, että se on tuotteistettu hyvin. Esimerkkinä vaikka nämä figuurit. Ihan nättejä nuo olisi hyllyä komistamaan, etenkin tämä Gigantess olisi mainio.

Todella hyvät ja kattavat aloitukset täällä. Pelisarja on kiinnostanut jo jonkin aikaa, niinpä sellainen kysymyssy että mitä osaa suosittelette ensimmäiseksi kosketukseksi?

No, aloita vaikkapa DQ kahdeksikosta, mistä minäkin aloitin. Peli hyvin esittelee kaiken mikä on ollut Dragon Questeissa tähdellistä, vaikeusaste oikeasti pistää pataan ellei pelaa kunnolla (ei nyt ole minkään Dark Soulsin tasolla, mutta vaikeustaso on paljon korkeampi kuin useammassa JRPG-pelissä joita olen pelaillut), sekä siinä on paljon sivutehtäviä.

Itse menin DQ7 läpi ja jäi harmittamaan juuri sivutehtävien puute. Pelissä on kaksi ekstraluolaa, mutta pomot ovat aika meh. Onhan se eka ekstrabossi aika mukava yllätys, mutta sen jälkeen kun tajuat että se pitää hakata kolmesti ennen kuin pääse toiseen ekstraluolaan vie ilon siitäkin, Onhan tässä hirviöden kaappaus, jonka avulla voit tehdä oman luolaston ja lähetätä ihmisille. Mä kaappasin Metal King Slimen ja muita metallimonsuja jotka antaa parikymmentätuhatta exp ja tein itselleni grindausluolan josssa tunnissa sai pari kymmentä levelliä.

Ja itse Immigrant Town on vähän meh, "Olen herra x, kuulin että talvisessa kylässä asuisi samankaltainen mies kuin minä". Tuo kertaa 10 ja se on hoidettu. Kylän kehitystä on hauska katsoa, mutta alkuperäisessä sä itse värväsit niitä asukkaita ja se vaikutti lopputulokseen. Esim. jos värvästi farmareita vain niin kapungista tuli iso farmville jne.

Ja mitä tapahtuu kun otetaan vanha peli, joka vaati paljon grindausta. Mitä jos se peli on kokonaan suunniteltu sen ympärille. Mitä jos poistat grindauksen tarveen, mutta et muuta pelin vaikeusastetta? Saat pelin jossa ei tarvi grindata ja on helppo.

Kasia myös suosittelisin. Se oikeastaan niputtaa suuren osan yhteen mitä sarjassa on ja on helposti saatavilla. Taistelut voi olla aluksi hankalia, mutta oikean taktiikan löytäminen on palkitsevaa. Peli on myös siitä vänkä että voit ihan oikeasti mennä sellaiseen paikkaan jossa on liian kovia vastustajia ja selkään tulee helposti, jopa korkeammallakin tasolla. Pro tip aloittelijalle että kannattaa kerätä niitä mini medalseja, niillä kun saa kaikkea hyödyllistä myöhemmin. Joskus muinoin päätin aloittaa pelin uudestaan ~10h kohdalla kun huomasin missanneeni mini medalseja. Ja tietty mitään tavaraa ei kannata myydä pois, niitä kun voi käyttää alchemyyn ja tehdä erinäisiä hyödyllisiä aseita ja esineitä. Voisi vaihteeksi aloittaa itsekin uuden runnin.