Doom - Yleinen Keskustelu / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Doom - Yleinen Keskustelu

IMAGE(http://doom.com/assets/imgs/doom-frontcover.jpg)

Näin tänään alkavan Doom closed Betan ja julkaisun alla onkin hyvä tehdä jokaiselle peli-foorumille oleellinen lanka, eli Doom-lanka. Työstän tähän aloitusviestiin jotain hienompaa ja tietopitoisempaa kun jaksan.
Mutta joo, monellako on Doom-muistoja kertynyt vuosien varrella? Montako kertaa on peli(t) vedetty lävitse? Mikä on sarjan suosikki-osasi? Kuulutko niihin, joita Doomin musiikki innoitti Heavy Metallin pariin?
Oletko tutustunut Doomin kirjavaan Modi-maailmaan? Esimerkkejä: Brutal Doom, Project Brutality ja muita. Varsinkin Brutal Doom (ja sitä viilaileva Project Brutality) ovat joka Doom-fanin koettava. Modit piristävät ja uudistavat peli viihdyttävämmäksi kuin useat nyky-räiskinnät ovat. Ja on hyvin ilmeistä, että uusin Doom on ottanut vaikutteita Brutal Doomista.
Doom (4) trailereita:
Campaign Trailer
Gameplay Trailer
Gameplaytä
Multiplayer
Entä löytyykös Pelaaja-boardeilta Betaan osallistujia?
Olen tehnyt Ps4:llä yhteisön DooM Finland, johon voi ihan vapaasti liittyä. Tarkoituksena on pitää Doom-yhteisöä fanien kesken ja helpottaa peli-seuran löytämistä.

Eipä ole hirveämmin tullut Doomeja pelattuna, Doom 3:sta tuli pelattua jonkin verran skidinä ja sit Brutal Doomia vähän vanhempana mut siihen se jäänytkin. Uutta osaa kuitenkin odotan ihan innolla, kuvamateriaali näyttänyt kivalta, ja tykkäsin Wolfensteinista: New Orderista (eri tekijä joo mut kuitenniin) joten odotukset ihan posiitiviset tästä uudesta.

Vanhoja doomeja ei oo tullut hirveesti pelattua. DOOM 3 taisi olla ensimmäinen doom minkä pelasin ekan xboxin aikoina lävitte. Uutta doomia pääsinkin suljetun alphan aikana kokeileen. Peli oli jotain todella nannaa. Vaikkakin oli alpha kyseessä. Suljettua betaa odotankin vielä enemmän! Tuossa eilen päivitin alphan tiedoston ja kävin kattelemassa näitä kustomointi hommia mitä betassa tarjolla. Ihan siistiä että voit aseisiin ja varusteisiin luoda omat camot editorilla. Huomasin myös että ovat laittaneet multiplayeriin levelit. Kehitys avaa uusia värejä, armoreita, camo kuvioita jne.

Suosittelen käydä Jackfragin youtube kanavalta kattomassa eilen lisätty doom video missä herra kertoo mitä kaikkee on tarjolla.
Mut löytää PS4 puolelta nikillä AwesomeTepi

Mielestäni värikkyyteen panostaminen on hyvin freesiä ja tavallaan uskollista sarjakuvamaiselle pikseli sprite-grafiikalle. Kaikista eniten olen yllättäen innoissani moninpelistä, kerta sinkohipat ovat melkeinpä kokonaan kadonneet katukuvasta. Siitä on tehty hyvin urheiluhenkinen, mutta samalla hauska ja isompaan yleisöön vetoava.
Ja yhtiä hienoimpia juttuja on tietenkin Snapmap, eli peliin tulee loputon määrä käyttäjien itse tekemiä yksin- ja moninpeli karttoja. Jotakin mistä olen haaveillut ensimmäisen Littlebigplanetin ajoista lähtien eli juurikin Doom (tai Quake) yksin/moninpeli-editori.
Tuntuu, että Wolfensteinilla kokeiltiin miten kuluttajille uppoaa vanhan aikaiseen räiskintää palaaminen, jonka piirteitä ollaan viillattu nykyaikaisiksi. Mutta oikeastaan tuntuu, että peleihin nykyään panostetaan ihan uudella tavalla tehden niihin omat tasapainoa ja pelattavuutta säätelevät "säännöt". Tämän olen viimeksi huomannut Rainbow Six: Siegessä ja Bloodbornessa, joissa pienillä harkituilla yksityiskohdilla tehdään pelikokemuksesta juuri tietynlainen. Ja Doomin kohdalla ollaan samoilla linjoilla, räiskintä on "push-forwardia", nopeatempoista ja agressiivista. Aikaa ei jää siihen, että menet nurkan taakse hengittämään itsesi takaisin terveeksi.

Kyllähän mulla koodi tohon Betaan löytyis joten kai sitä vois ainakin testata. Kamalan innoissani en kyseisestä pelistä kuitenkaan ole kun en Doom 95:n jälkeen ole koko sarjaan koskenut. Mutta ehkäpä tuo yllättää samalla tavalla kuten Wolfenstein yllätti New Orderilla, joka oli aivan helvetin tiukka räiskyttely.

Voi muuten olla että sain ylimääräisen beta-avaimen. Nimittäin Alpha päivittyi betaksi ja sähköpostiin tuli Betan lataamiseen avain. Katsotaan huomenna toimiiko beta ilman avainta, jos toimii niin annan (luultavasti toimivan) Beta-avaimen ensimmäiselle joka sitä haluaa.
Hypen kunniaksi

Itse en ole ikinä pelannut näitä DOOM-pelejä. Videoista mitä oon nähny niin hienolta näyttää. Berzerker mulle kelpais koodi jos on ylimääräinen. Pääsis vähän testaa tota peliä niin tietäis kannataako ostaa.

Lainaus käyttäjältä Berzerker+

Voi muuten olla että sain ylimääräisen beta-avaimen. Nimittäin Alpha päivittyi betaksi ja sähköpostiin tuli Betan lataamiseen avain. Katsotaan huomenna toimiiko beta ilman avainta, jos toimii niin annan (luultavasti toimivan) Beta-avaimen ensimmäiselle joka sitä haluaa.
Hypen kunniaksi

itelle tuli kans. Koodin alla luki näin "If you have redeemed an Alpha code, you already have access and no additional action is necessary" joten lahjotin koodin pois.

Lainaus käyttäjältä mrteemu9800+

Itse en ole ikinä pelannut näitä DOOM-pelejä. Videoista mitä oon nähny niin hienolta näyttää. Berzerker mulle kelpais koodi jos on ylimääräinen. Pääsis vähän testaa tota peliä niin tietäis kannataako ostaa.

Laitan siis huomenna koodin tulemaan yv:llä, haluan kumminkin nähdä varmuudella että homma pelaa ja sitten vasta antaa koodin.

Jos jollain sattuu olemaan/tulemaan vielä ylimääräistä koodia, niin otan ilomielin vastaan kiitos. :)

Itse sain ID-softwarelta yhden ja Gamestopilta yhden, mutta molemmat ehtivät mennä. Betan annista diggailen paljon ja beta rajoittaa tasoetenemisen leveliin 15. Tuntuisi, että "random rewardsit" ovat nimenomaan randomeja isosta kokonaisuudesta, tason 15 jälkeen ei niitä enempää saa (toistaiseksi ennen kokoversiota) ja minulta jäi puuttumaan kypärä jonka moni on avannut. Sen sijaan tuli metallic-värejä avattua sininen ja vihreä. En toiminnan keskellä huomannut, mutta kaveri totesi että aseiden äänet jäävät hiemat pliisuiksi. Mikä pitää paikkansa. Mainonnan ja pelin itsensä perusteella voisi todeta, että Doom pyrkii vetoamaan vanhaan fani-kuntaansa ja samalla uusiin pelaajiin.

32KL-7JNL-P5NP ps4 koodi. Nopein ottakoon haltuun. Sain tämän gamestopista kun ennakkovarasin.

Xbox Onelle:
FW6HM-3R9RT-GK93P-3Q9MV-3MYRZ

Tämä peli on tämän vuoden varmaan ainoa peli jonka ostan uutena jahka saapuu, ensinmäisiä tietokonepelejä joita nuorena pelasin olivat Doom ja Wolfenstein, siitä lähtien se rakkaus Doomiin on säilynyt, pidin jopa Doom 3:sta koska se oli pitänyt monta elementtiä tallella vaikka olikin hieman liikaa ahtautta (toisaalta jos rakennetaan kompleksia Marssiin niin onhan se loogista ettei käytävät ole jalkapallohallien kokoisia)
Valolla kikkailu oli ainoa asia josta en kolmosessa pitänyt, kunnes modaajat lisäsivät taskulampun aseisiin ja sittemmin myös BFG editioniin.

Uusi Doom vaikuttaa ottaneen hienosti vaikutteita Brutal Doomista eli hurmeista demonintuhontaa luvassa, toivon myös että musiikit tekisivät kunniaa klassikoille (ne midi piisit oli vaan jotain mahtavaa silloin vuonna 1993 kun Doomiin tutustuin)

Odotan innolla

Doom 3 on nykyään melko ali-arvostettu. Kun pääsee yli jump scaren ja ymmärtää, että meno on samanlaista kuin Doomissa (ahtaampi tila ja vähemmän vihollisia) niin pelissä on ihan toinen ääni kellossa. Mutta jos puolestaan pelaa sitä pelkkänä kauhu-pelinä, eikä aitona räiskintänä, missaa nimenomaan räiskintä osuuden. Ja luojan kiitos bfg-editionissakin on erilainen lamppu, joten turhan kauhu-elemenetin (eli pimeyden ja hetkellisen puolustuskyvyttömyyden) voi unohtaa. Itse pelasin Doom 3:ea paljonkin toisella vuosi kymmenellä ja diggasin Last Man Standing-modista, muttei silloinkaan peli kunnolla auennut. Puolestaan kun peli-taidot oli korkeammalla ja alkoi pelaamaan sitä vaikeimmalla vaikeusasteella Ps3:n bfg-editionilla ja oli immuuni jumpscareille, oli Doom 3 selvästi Doom I ja II perillinen. Rebootissa on hivenen Brutal Doomia, Quakea ja lainattu uusilta räiskintä-kilpailijoilta (esim. Halolta). Ehkä tulossa on vuosikymmenen räiskintä ja siksi pelkkä DOOM on ansaittu nimi (Doom 4:n sijaan).

Nyt viikonloppuna olisikin oiva mahdollisuus porukalla lähtee kokeileen kun avoin beta saapuu. Suljettu beta tarjosi aikalailla 3päivän aikana 15 tuntia iloa, verta ja muutamia kirosanoja. Jos ps4 puolella löytyy innokkaita niin psn tunnukseni löytää profiilista. Lisäilkää. Pääsis näitä 6vs6 matseja kokeileen porukalla. :)

En tiedä onnistuisiko 6v6, kun (en muista oliko) ei ole custom match-mahdollisuutta vaan dedicated. Sen sijaan oman tiimin tekeminen onnistuu, olisin ainakin itse messissä. Jospa juurikin 15.päivälle sovittaisiin illemmalla sessio?

Joko täällä on avointa Betaa pelaillut?

Ainakin Steam-arvostelujen perusteella käynyt juuri niin kuin on pelätty. Gamepadille ja konsoleille suunnattu kevyt nykyaikaikainen (huonossa mielessä) räiskintä. Peli vaikuttaisi olevan kaukana Doom-peleistä, joita olemme tähän asti pelanneet.

Lainaus käyttäjältä edqe

Joko täällä on avointa Betaa pelaillut?

Ainakin Steam-arvostelujen perusteella käynyt juuri niin kuin on pelätty. Gamepadille ja konsoleille suunnattu kevyt nykyaikaikainen (huonossa mielessä) räiskintä. Peli vaikuttaisi olevan kaukana Doom-peleistä, joita olemme tähän asti pelanneet.

Ei tätä nyt hyvällä omallatunnolla voi ns. nykyaikaiseksi räiskinnäksi sanoa, kun ajattelee, mitä tällä hetkellä nykyaikaisiksi räiskinnöiksi mielletään, eli Battlefieldien ja Call of Dutyjen kaltaiset räiskinnät. Noin 5 tuntia betaa takana, ja Doom vaikuttaa ihan virkistävän old schoolilta räiskinnältä moderneilla silauksilla. Steamin käyttäjäarvioille annan yhtä paljon painoarvoa kuin esim. IMDB:n tai Metacriticin käyttäjäarvosteluille - en yhtään.

Pari matsia vetelin ja totesin, että olen kamala. Itse pelistä näi muuten niin aika meh-fiilikset kaiken kaikkiaan. En voi kuvitella että tätä pelattaisiin aktiivisesti kuukausia pelin julkaisun jälkeen. Vuosista puhumattakaan. Ei tarpeeksi hc että voisi kilpailla muiden e-urheilu räiskintöjen kanssa ja ei tarpeeksi hyvä että voisi vakiinnuttaa asemansa Call of Dutyn, Halon ja Bäfän dominoivilla kasuaalimarkkinoilla. Noh, singleplayerin takia tätä muutenkin odotin joten anyways.

Moninpeli hauskaa pikahupia. Doomin henkeä arvioin vasta yksinpelin jälkeen.

Kontrollit on varmaan parhaat, mitä olen moninpelissä pelannut. Ja tykkään paljon sen hieman arcademaisesta luonteesta.
Lv 8 olen tällä hetkellä, eli on tullut pelattua melko reippaasti, vaikka siihen pääsikin jo tunnissa. :D

Oletan että Doomin multiplayerin pointtina ei ole olla täysin identtinen muiden vastaavien kanssa, pitää muistaa että Doom oli se peli joka loi koko Multiplayer/deatmatch käsitteen jota ilman ei niitä muitakaan välttämättä olisi, ainakaan siinä kunnossa kuin nyt ovat.

On pitkä aika siitä kun FPS multiplayer oli suoraa toimintaa vailla jatkuvaa kykkimistä ahmamies ihmekyvyn kanssa (vedä henkeä laatikon takana ja olet jälleen kunnossa)

Itse en betaa kokeillut mutta demonivoimat näyttivät sen verran hauskalta että varmasti tulen tarttumaan multiplayer puoleenkin. Singleä odotan eniten

Tuli vihdoinkin onnistuttua Project Brutalityn asentamisessa Steamin Ultimate Doomille, harmi vain en osaa modata siihen addoneja, sillä UDV-Hud olisi törkeän siisti ja oikeilla soittimilla tehty soundtrack myös. Mutta toisaalta näyttäisi että muilla on erilainen HUD muutenkin, eli ehkä jokin osa ei toimi kunnolla steam-version kanssa. Joka tapauksessa, suosittelen lämpimästi Brutal Doomia ja Project Brutalityä joka on Brutal Doom ja kokoelma Addoneja mitä ko. Modin yhteisö on väsännyt. Toisaalta tekisi kyllä mieli pelata BFG Editionin RoE lävitse, koska se on ainut doomeista joita en ole pelannut läpi (tosin master levels Doom 2:sta on myös vetämättä).

Mutta joo, mietin tässä että olisi siistiä pitää Pelaajan sivuilla jonkinlaista liigaa tulevan Doomin multiplayerista. Tietääkseni peliin tulee TDM:n lisäksi tavallinen neljän pelaajan Deathmatch, joten jonkilaiset divarit ja rankingit olisi melko helppo järjestää. Ja tietenkin jos Pelaajan ylläpito kiinnostuisi, niin voisivat järkätä jotain kisaa multiplayerin ympärille.

Hype-junassa olen vihdoinkin tilannut itselleni Doom 1:n coverart-paidan (jota olen ikuisuuden halunnut, muttei ole ollut missään fiksussa paikassa sopivaan hintaan myynnissä). Ja samalla myös Doom-logo printtisen Collegen, sekä Mukin. Täältä tilasin: http://www.emp.fi/lis_Doom_bandbrand/ Ja oikeastaan otin aikaisemmin yhteyttä asiakaspalveluun ja toivoin enemmän Doom-tuotteita valikoimaan, joko niitä tuli lisää muuten vain tai sitten toiveesta otettiin toimeksi. Ei varmaan olisi paha idis Pelaajan myydä shopissaan Doom-tuotteita? Offtopicina mainittakoon että olen hyvin tyytyväinen Pelaaja Shoppiin, vaikka vain kerran olen tilannut. Tulee tsekkailtua aika usein valikoimaa. Meinasin tilata Dishonoredin, mutta totesin että tässä kuussa on liikaa pelattavaa.

Menin itse varaamaan tulevan Doomini ensi viikolle, noutoa odotellen menee aika mukavasti.

Brutal Doom on tullut itselleni hyvinkin tutuksi ja ilon aiheeksi on noussut myös Doom 64 jonka aikanaan omistin Nintendo 64:lla mutta nyt voin tuonkin kokea samalla enginellä kuin Brutalinkin uudestaan, ainoa Doom jota itse en ole tainnut koskaan läpäistä on Final Doom, jopa SNES Doom tuli aikanaan tutuksi kaikesta kankeudestaan huolimatta.
Alkuperäisen pelikotelon mukana (PC:llä) sain ID julisteen nimmareineen päivineen, yhä tallella ja tulee pysymäänkin hamaan tulevaan saakka, huvittaa jopa tuo SNES version mukana tullut ohjekirjanen jossa oli peliin tehty ihan taustatarinakin ja vihollisetkin esiteltiin koomisin tekstein, Doom 3 löytyy PC:lle ja RoE lisäri erikseen ja piti se BFG edition ostaa myös

Aih että, taidampa laukaista Doomin Aliens moodin nyt ja antaa mahtavien soundien täyttää asunto, pian pääsee kokemaan uudenlaista Doomia.

PC + hiiri + näppäimistö:
https://www.youtube.com/watch?v=ueRjbYdcXbs
https://www.youtube.com/watch?v=ZfnhMX5kZ6E

Hienoa nähdä myös Vulkan tuki jo tässä vaiheessa. Rajapinta on vielä hyvin tuore, mutta tärkeää että saadaan käyttöön jo aikaisessa vaiheessa.

Olen työstänyt kattavaa playlistiä Doomin multiplayeriä varten, genret vaihtelevat klassisesta Metallista, Thrashiin, Doom Metalliin, Industrial/EBM-musiikkiin, goa-tranceen ja niin edelleen. Sanoisin että setti on pitkälti valmis, luulen että kaipaa pientä lisäystä ja ei-toimivien biisien karsimista. Mutta postaan tuon Spotify-listan joka tapauksessa tänne. Huomioituna on myös kappaleita jotka toimivat inspiraatioina alkuperäisten Doomien Soundtrackeille. Mutta huomattakoon myös, ettei esim. Metallica tai Slayer ole yliedustettuna, vaan vaihtelua riittää nimenomaan laidasta laitaan. Yksi esimerkki listalta (Itselläni tuo automaattisesti mieleen Doomin musiikit) https://www.youtube.com/watch?v=Urv-BXGTIig

Sopivasti kiskoin tuossa Wolfensteinin läpi ennen Doomia (New Orderin) odotukseni singleä kohtaan kasvoivat etenkin kun doomin tulee olla liki päinvastainen kokemus (v***t mitään sniikata kun killataan) :D
Eniten odotan kuulevani äänimaailmaa, originaaleissa kun koko asunto tärähti kun demonilaumat heräsivät kentissä, etenkin Baron Of Hellien ääni on jäänyt takaraivoon vahvasti

Itsekin tuli ennakkotilattua tämä, 35 egee + Doom 3 BFG edition kaupanpäälle. Ei huonompi diili ollenkaan. Enää vain toivotaan että peli on mieleen. Mitä nyt jonkin verran katsonut kuvamateriaalia niin kampanja vaikuttaa ainakin hyvältä, demonia kuolee niin kuin kuuluukin. Multiplayer ei hirveästi vakuuttanut betan perusteella mutta eiköhän tuotakin tule jonkin verran mätettyä.

Lainaus käyttäjältä PussikissaHelvetistä

Multiplayer ei hirveästi vakuuttanut betan perusteella mutta eiköhän tuotakin tule jonkin verran mätettyä.

Ihan mielenkiinnosta, pelasitko padilla vai hiiri+näppäimistö?
Mitä olen videoita katsellut, niin peli näyttää/tuntuu täysin erilaiselta riippuen siitä millä ohjaimella pelaa.

https://open.spotify.com/user/11136591810/playlist/25pQDpDap2Xb1yFjazk3BS
Siinä olisi valmis soittolista, tyylilajeissa vaihdellaan, mutta ideana oli yhdistellä kaikkea mitä Doomeja/Quakeja aikoinaan pelannut olisi voinut kuunnella (muttei lista rajoitu menneiden vuosien tuotoksiin).
Ja jos käytätte spotifyitä ps4:llä, kuten tämän kanssa olisikin tavoite, niin suosittelen käyttämään kännykkää ja sen spotify connect ominaisuutta jolloin voitte käyttää puhelinta biisin/soittolistan vaihtoon ilman että joudutte tuskailemaan ps4:n spotifyin käyttöliittymän kanssa. Eli kaikki mitä tarvii on yhdistää puhelin wifiin ja ps4:llä käynnistää Spotifyi (ja laittaa soimaan). Tällöin puhelimen pitäisi ilmoittaa että laite joka toistaa olisi Ps4:si.

Mitäs mieltä olette hetki sitten julkaistusta doomista?

Yllätyin itse positiivisesti kuinka hyvä peli uusin doom loppu peleissä on. Toki johtunee siitä kun en ennen julkaisua odottanutkaan siltä yhtään mitään.

Lainaus käyttäjältä Gamer86+

Mitäs mieltä olette hetki sitten julkaistusta doomista?

Viisi yksinpelikenttää ja muutaman tunnin (plus betan 9h) moninpeliä pelanneena voin sanoa, että nyt taitaa olla kyseessä henkilökohtaisesti todella vahva GOTY 2016 -ehdokas. Peli on teknisesti (PS4) erinomaista tasoa, joskin jotkin satunnaiset tekstuurit saattavat olla aika viimeistelemättömiä. Sulava 60 fps:n framerate yhdistettynä ehkä sulavimpiin konsolikontrolleihin, joita olen itse kokeillut, ja nopeaan tempoon tekevät yhdessä aivan loistavan pelikokemuksen. Doom ja Doom 2:n vahvimpia osa-alueita ovat tunnelma ja erinomainen soundtrack, eikä Doom (2016) petä tälläkään saralla: BFG Division. Pitkille latausajoille annan vähän risuja.

Lainaus käyttäjältä Kornholic

Lainaus käyttäjältä Gamer86+Mitäs mieltä olette hetki sitten julkaistusta doomista?

Viisi yksinpelikenttää ja muutaman tunnin (plus betan 9h) moninpeliä pelanneena voin sanoa, että nyt taitaa olla kyseessä henkilökohtaisesti todella vahva GOTY 2016 -ehdokas. Peli on teknisesti (PS4) erinomaista tasoa, joskin jotkin satunnaiset tekstuurit saattavat olla aika viimeistelemättömiä. Sulava 60 fps:n framerate yhdistettynä ehkä sulavimpiin konsolikontrolleihin, joita olen itse kokeillut, ja nopeaan tempoon tekevät yhdessä aivan loistavan pelikokemuksen. Doom ja Doom 2:n vahvimpia osa-alueita ovat tunnelma ja erinomainen soundtrack, eikä Doom (2016) petä tälläkään saralla: BFG Division. Pitkille latausajoille annan vähän risuja.

Tismalleen samat sanat täältä. Aivan älyttömän sulava ja nätti peli, aseissa on munaa ja tapettavaa riittää. Yllätyin myös aika isosti miten epälineaarisia ja isoja kentät ovat, ja miten paljon salaisuuksia niihin on kätketty. Kaiken lisäksi osa salaisuuksista on oikeasti piilotettu melko vaikeisiin paikkoihin, ja kaltaiseni metsästäjä-keräilijä on aivan pähkinöinä kenttien nurkkia nuuskiessa. Ja jumaliste - tässähän pelissä on panostettu todella paljon loreen kaikkialta löytyvien codex entryjen ja tarinanpätkien muodossa, ja ainakin itse tykkäsin niitä lukea! Varsinkin helvetistä löytyvät historiapätkät ovat aika hupaisaa kuunneltavaa.

Musiikeille on pakko antaa erityismaininta täältäkin, kyllä kelpaa mättää turpaan Saatanan luomuksia näin mahtavan soundtrackin tahtiin. Jotenkin pidän myös päähahmon suunnittelua aivan täydellisenä, mitään Doomguy ei kyllä puhu mutta elekieli kertoo kaiken aivan täydellisesti. Päähahmoamme vituttaa ja paljon, kaikki mahdollinen UAC:n kama paskaksi ja glory killeissä demoneilta revitään raajat irti ja hakataan niillä uhri hengiltä. Kaikki muu paitsi Demonien silmitön lahtaaminen ja kaiken laittaminen päreiksi on aivan turhaa ja se myös välittyy pelaajalle.

Moninpeliä en ole juurikaan kokeillut mutta tuskin siitä pitkäaikaista hupia irtoaa, joten odotukset ei ole kovinkaan korkeat (kuten eivät kyllä olleet kampanjastakaan - tiedä vaikka yllättyisin!) Kenttäeditori on kuulemma perkuleen kova mutta en jaksa siihen paneutua vaan mielummin nautin muiden tekemistä kartoista.

Lainaus käyttäjältä Luffy

Tismalleen samat sanat täältä. Aivan älyttömän sulava ja nätti peli, aseissa on munaa ja tapettavaa riittää. Yllätyin myös aika isosti miten epälineaarisia ja isoja kentät ovat, ja miten paljon salaisuuksia niihin on kätketty. Kaiken lisäksi osa salaisuuksista on oikeasti piilotettu melko vaikeisiin paikkoihin, ja kaltaiseni metsästäjä-keräilijä on aivan pähkinöinä kenttien nurkkia nuuskiessa. Ja jumaliste - tässähän pelissä on panostettu todella paljon loreen kaikkialta löytyvien codex entryjen ja tarinanpätkien muodossa, ja ainakin itse tykkäsin niitä lukea! Varsinkin helvetistä löytyvät historiapätkät ovat aika hupaisaa kuunneltavaa.

Hyvä, että sanoit kenttäsuunnittelusta, koska se jäi unohtumaan, vaikka se pitäisi mainita melkeinpä ensimmäisenä Doom (2016) hyvistä puolista puhuttaessa. Mainitsemasi codex entryt ovat myös yllättävän mielenkiintoista luettavaa.

Itse myhäilen tyytyväisenä Doomin parissa, tuntuu niin ihanan tutulta mutta silti mahtavasti uudistettuna, ja itse pelailen ko. peliä Onella, nätti ja sulava ja voi sitä riemua kun pelissä näkee tutun näköisiä hahmoja (Baron of Hell yms) ja itseäni huvitti suuresti helvetistä löytyvä Lore ja ne klassikkopätkätkin sopivat jollakin ihmeen tavalla kokonaisuuteen hienosti.
Kyllä tämä peli ylitti odotukseni Singleplayerin osalta täysillä vaikka vasta viisi tasoa olen läpäissyt, tapani mukaan nuohoan jokaisen kartan kunnolla.

Super Shotgun, muuta ei tarvita

Piti muuten mainita, että kannattaa vaihtaa kontrollityyppi defaultista tacticaliksi. Tämä ohjaustyyppi vaihtaa hyppäyksen X:stä L1:een, kranaatti vaihtuu L1:stä R3:een ja melee vaihtuu R3:sta X:ään.

Tacticalilla pystyy hyppiä ja ampua helposti samaan aikaan. Koska hyppäys tapahtuu L1:stä eikä X:stä, ilmalennon aikana on helppo tähdätä samalla, mikä ei ole mahdollista hyppynapin ollessa X:ssä

Doom taitaa olla pakkohankinta sarjan ystävälle. Ostan kyllä pelkästään yksinpelin takia. Kellään tietoa yksinpelin pituudesta tunteina?

Lainaus käyttäjältä JussiJii+

Doom taitaa olla pakkohankinta sarjan ystävälle. Ostan kyllä pelkästään yksinpelin takia. Kellään tietoa yksinpelin pituudesta tunteina?

Riippuen pelityylistäsi niin sanotaanko jotain väliltä 10-15 tuntia.

Itse kellottanut jo 16 tuntia enkä edes läpäissyt vielä, palannut aiempiin kenttiin suorittamaan challengeja ja aseiden upgreidausta :P
On hyvä vinkki tuo ohjaustyylin vaihto, pitääkin kokeilla.
Sain vasta tokan bossin tuhottua ja meno maistuu hyvältä, onko kukaan huomannut kuinka peevelin vaikeita ne Classic kentät on uusien vihollisten kera ?
Itselle kohtaloksi käy jo Pinkyt jos niitä on useampi kuin yksi

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Sain vasta tokan bossin tuhottua ja meno maistuu hyvältä, onko kukaan huomannut kuinka peevelin vaikeita ne Classic kentät on uusien vihollisten kera ?

Itse huomasin sen etenkin Doom 2:n Underhalls-kentässä, jonka läpäisee normaalisti n. minuutissa, mutta tässä uudessa Doomissa viholliset ottavat paljon enemmän damagea.

Hommasin muuten platinum-trophyn Doomista. Viimeiseksi trophyksi ennen platinumia jäi suoritettavaksi tuo A Toe into Madness -trophy, jonka vaatimuksena on läpäistä pelin ensimmäinen tehtävä Ultra-Nightmare -vaikeustasolla, mikä osoittautui yllättävän haasteelliseksi. Tässä omaa pelivideota tuosta trophystä, jos jotain kiinnostaa. Kyseisellä videolla oleva suoritus on järjestykseltään ehkä 15. yritys.

Lainaus käyttäjältä Kornholic

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+
Sain vasta tokan bossin tuhottua ja meno maistuu hyvältä, onko kukaan huomannut kuinka peevelin vaikeita ne Classic kentät on uusien vihollisten kera ?

Itse huomasin sen etenkin Doom 2:n Underhalls-kentässä, jonka läpäisee normaalisti n. minuutissa, mutta tässä uudessa Doomissa viholliset ottavat paljon enemmän damagea.

Hommasin muuten platinum-trophyn Doomista. Viimeiseksi trophyksi ennen platinumia jäi suoritettavaksi tuo A Toe into Madness -trophy, jonka vaatimuksena on läpäistä pelin ensimmäinen tehtävä Ultra-Nightmare -vaikeustasolla, mikä osoittautui yllättävän haasteelliseksi. Tässä omaa pelivideota tuosta trophystä, jos jotain kiinnostaa. Kyseisellä videolla oleva suoritus on järjestykseltään ehkä 15. yritys.

Toi näyttää vaan niin järkyttävän hyvältä.

Oli ilo huomata lukevansa että Doom maistui myös Pelaajan toimituksella, peli todellakin tekee sen minkä Doomilta on lupa odottaa, helvetillistä menoa metallisen musiikin säestämänä.
Kysyisin siitä Snapmap jutusta kun olen pari kertaa meinannut, tarkoittaako se mitään kun peli varoittelee yksinpelin savesta jotakin jos käynnistän snapmapin ?
en tohtisi menettää checkpointeja yms sen takia.

PS. kukaan vielä tehnyt kenttiään jakoon ?

Eiköhän pistetä nostoa tälle langalle hetki sitten tulleen Vulkan-päivityksen kunniaksi. Mites on Pelaajan PC-Doomguyilla performance muutttunut vulkanin myötä? Kuten itse mainitsin jo uutisessa Vulkanista, itsellä framerate nousi erittäin paljon ja uusi sulavampi fps kannustikin itseäni aloittamaan uuden läpipeluun Nightmarella.

Ja voi pojat että Nightmare on haastava. Ensimmäisen pelikerran pelasin Ultra-Violencella, jossa kuolin hyvin harvoin ja varsinkin pelin loppupuoli tuntui hieman helpommanpuoleiselta kun hahmollani oli lähes kaikki päivitykset armoriin ja aseisiin. Myös jotkin runet tuntuivat tuhottoman ylivoimaisilta, esimerkiksi se ammoksia antava rune antaa mahdollisuuden että viholliset pudottavat BFG-ammuksia, jolloin jos ampui bfgllä isoon laumaan vihollisia oli hyvinkin mahdollista että joku vihollinen pudotti sitä BFG-ammoa. Nyt kun pelaa Nightmarella niin tuntuu että viholliset tekevät ainakin tuplasti damaa UV;n verrattuna, ja varsinkin kun max HP on pelin alussa 100 verrattuna loppupelin 200n, on meno todella armotonta ja tarkkavaisuutta vaativaa. Mutta samalla se ainakin omasta mielestä parantaa pelin gameplayta ja tunnelmaa, kun tärkein asia on pysyä koko ajan liikeessä ja koko arsenaalin käyttäminen on pakollista selvitymiseen Suosittelen vahvasti DOOMin pelaamista korkeilla vaikeusasteilla.

Kyllähän tuo Doom perkale vie vaan maistui pirun hyvältä näin orkkis Doomien ystävänä, todella uskollinen noille vanhoille osille. Jossain tuota mp:tä oli parjattu, mutta voi pojat se maistuu herkulliselta, toki asia voisi olla eri jos olisin Overwatchia pelannut, mutta kyllä kunnon old school areena mättö maistuu aina. Mapit pääpiirteittäin hyviä, tosin aseet vois olla pikkasen paremmin tasapainotettu, terveisin super shotgun.

MP-betan lyhyen testin jälkeen laski kiinnostus peliä kohtaan mutta nämä teidän ylistykset kyllä nostivat pelin takaisin "hanki joskus"-listalle. Yksinpelin takia vähintään. En edelleenkään usko moninpeliä jaksavani.

Itse pidän kanssa tuosta moninpelistä, joka on rehtiä sotaa jossa jokainen on samalla viivalla ilman perkkejä, tiimipelaamista, erikoishahmo luokkia yms. nyky hömpötyksiä.
Onhan siinä noita "hackeja" mutta ei ne ole itseä haitannut, aika huomaamattomassa roolissa.
Itse pidän hulluna näistä aivot Afrikkaan areena mätöistä, mutta niiden ongelma itselle on aina se spawni tuhnuase, jolla ei pärjää maasta poimituille luikuille.
Tässä saa heti ne mieliaseet käteen, niin ei tule turhia kuolemia jotka johtuu huonosta ajoituksesta.
En kyllä ymmärrä miksei ihmiset lämmenny tälle, kai sitä sitten itsellä on niin paska moninpelimaku, meinaan ei tuo Overwatchkaan voisi vähempää kiinnostaa. Tätä taas pelaa mieluusti.

@Zappah.

Muistaakseni olet Wolfensteiniä täällä hehkuttanut, itsekkin pidin kovasti ja tästä Doomista vielä paljon paljon enemmän. On suorastaan synti jättää tämän yksinpeli vähemmälle huomiolle, et tule varmasti pettymään jos ostaa päräytät.

Tuossa vielä oma multiplayer ns. taidonnäyte, hektistä menoa.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Itse pidän kanssa tuosta moninpelistä, joka on rehtiä sotaa jossa jokainen on samalla viivalla ilman perkkejä, tiimipelaamista, erikoishahmo luokkia yms. nyky hömpötyksiä. -- Tässä saa heti ne mieliaseet käteen --

Tuo viimeinen lause on minusta ristiriidassa tuon pidemmän lauseen kanssa. Itsekin olen huomannut, että ne pelit, joissa lähdetään samalta viivalta - nimenomaan samoilla aseilla - ja poimitaan erikoiskamaa kentältä, ovat ne eniten iskevät teokset.

Gears of War pilattiin mielestäni sillä, että Judgmentissa sai valita vajaasta kymmenestä aseesta omat yhdistelmät alussa. Ei minusta sopinut siihen kolmen aseen alkukattaukseen yhtään ja toi liikaa vaihtelua hyvää perusytimeen. Toki pelistäkin ja erityisesti pelaajasta kiinni mutta minä näen tosiaan tuossa kommentissasi pienen ristiriidan. Tosin itse taas pidän nimenomaan tiimipelaamisesta ja en pysty näkemään miten se ei olisi samalla viivalla olemista. Tasoerojahan on aina, joten eikö se ole ihan se ja sama, onko se älytön huippupelaaja yksin vai osana tiimiä? Minusta on.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Muistaakseni olet Wolfensteiniä täällä hehkuttanut, itsekkin pidin kovasti ja tästä Doomista vielä paljon paljon enemmän. On suorastaan synti jättää tämän yksinpeli vähemmälle huomiolle, et tule varmasti pettymään jos ostaa päräytät.

Melko varmasti tuleekin ostettua ja nimenomaan tuon yksinpelin vuoksi. Harvoja moninpelejä tulee pelattua muutenkin ja pääosin nekin coop-menoa.

@Zappah

Niin siis tarkoitin tuolla ristiriidalla sitä että jos valitset vaikka singon ja tulee vastaan kaveri jolla on sama ase, niin kummallakaan ei ole mitään kiinnikkeitä siinä millä saisi tietyissä tilanteissa edun tulitaisteluun.
En ole Gearseja tai Haloja oikein pelannut, mutta esim. Quakeissa ja Unreal Tournamenteissa se aloitusase on aina ihan tuhnu ja voit huonolla tuurilla kuolla lukemattomia kertoja putkeen ennen kuin onnistut nappaamaan maasta aseen jolla voi oikeasti pärjätä. Siksi pidän tuosta simppelistä aseiden valinnasta, jossa ei ole mitään ase kohtaisia variaatioita.
Niin ja onhan tiimipelaaminenkin mielestäni kivaa tietyissä peleissä, mutta välillä on kiva pelata pelejä joissa ei tarvi muista välittää.

Edit. tarkennus toka vikaan lauseeseen

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Niin siis tarkoitin tuolla ristiriidalla sitä että jos valitset vaikka singon ja tulee vastaan kaveri jolla on sama ase, niin kummallakaan ei ole mitään kiinnikkeitä siinä millä saisi tietyissä tilanteissa edun tulitaisteluun.

En ole Gearseja tai Haloja oikein pelannut, mutta esim. Quakeissa ja Unreal Tournamenteissa se aloitusase on aina ihan tuhnu ja voit huonolla tuurilla kuolla lukemattomia kertoja putkeen ennen kuin onnistut nappaamaan maasta aseen jolla voi oikeasti pärjätä.

Siksi pidän tuosta simppelistä aseiden valinnasta, jossa ei ole mitään variaatiota.

Niin ja onhan tiimipelaaminenkin mielestäni kivaa tietyissä peleissä, mutta välillä on kiva pelata pelejä joissa ei tarvi muista välittää.

Ymmärrän kyllä pointtisi mutta itsellä tuo on ikään kuin nimenomaan se haittapuoli: vastassa on aina sellainen tyyppi, jolle ei omalla valinnalla voi mitään. Jos on vain pari valintaa, niin on isompi mahdollisuus, että pystyy antamaan takaisinkin ja on enemmän kiinni taidosta kuin siitä, kummalla on parempi ase tilanteeseen.

Gearseissa ja Haloissa toki nuo poimittavat aseet on tehokkaampia mutta ihan hyvin oikein pelaamalla voi myös aloitusaseilla pistää noille vastaan. Ja edelleen eniten kiinni pelaajasta. Itsekin joillain snipuilla en saa mitään aikaiseksi ja suuri osa muista pelaajista tuntuu pistävän jatkuvaa headshotia.

Viimeinen lauseesi menee ilmeisesti minulta ohi, sillä nimenomaanhan tuossa on variaatiota kun alussa voi valita aseensa useista vaihtoehdoista. Se, mistä itse pidän, on se, että lähdetään kahdella aseella liikkeelle. Gearsissa on kolmas ase, jonka voi toisen tilalle vaihtaa.