Alien: Isolation / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Alien: Isolation

Alien: Isolation on tuleva (7 lokakuuta) first person kauhu peli joka on Creative Assemblyn tuotos. Peli sijoittuu vuoteen 2137, 15 vuotta Alien ykkösen jälkeen. Hahmona toimii Ellen Ripleyn tytär Amanda Ripley, joka lähtee tutkimaan äitinsä katoamista ja tutkii Nostromon mustaa laatikkoa. Kaikki varmasti arvaavat että ketä siellä Sevastopolin laitoksessa on odottamassa.. Thats right.. Xenomorph.

Miten nyt itse olen ymmärtänyt gameplayta niin Xenomorph saalistaa kokoajan pelaajaa ja pelikerrat ei pitäisi ikinä olla samanlaisia. Stealthina eteenpäin ja kun lähtee matsaamaan tai juoksemaan Xenoa karkuun niin nirri lähtee hyvinkin äkkiä. Pelissä on erillaisia puzzleja (jonkin sortin hakkerointi homma) ja ennen kun joku ehtii kysyä että onko Xenomorph ainoa vihollinen niin ei.. Paikasta löytyy androideja ja sinun kaltaisia selviytyjiä jotka voi käyttäytyä vihamielisesti, koska ovat niin peloissaan/menettänyt järjen.

Vielä lisää tuosta Xenomorphin käyttäytymisestä niin se etsii kokoajan saalistaan ja huomaa kyllä jos olet availlut kaappeja tai ilmastointi luukkuja. Xeno koittaa oppia sinun harhautuksista ja koittaa pysyä sinun edelläsi (ainakin näin kuulin jonkun Creative Assemblyn jäsenistä sanovan)

Itse odotan tosi paljon vaikka vähän on vielä sellainen pelko että saadaankohan me koskaan hyvää Alien peliä (..Aliens: Colonial Marines..) muuutta ei nyt sanota vielä mitään vaan odotetaan että saadaan Xbox One ja Alien: Isolation kotiin ja päästään kokeilemaan :) (toivoen sydämmen pysäyttäviä kohtia :D)

Alien: Isolation

Itsekkin tätä peliä odotan kyllä mielenkiinnolla, pohdin vain sitä että kuinka suuri se pelialue tulee olemaan ja kuinka pidetään poissa se inha fiilis että Alien olisi automaattisesti aina siellä missä sinäkin, vaikkei sen pitäisi olla kaiketi mahdollista ?

Jos pelin Xenomorph toimii kuten luvataan niin luvassa on taattua jännistystä koko rahan edestä.

Ja onhan hyviäkin Alien pelejä ollut, ensinmäinen AvP Jaguar konsolilla oli rautaa, sitten PC:llä AvP mutta pelkästään Alieniin keskittyvää ei kovin montaa ole, pelkään pahoin että tämäkin tuote lytätään siksi koska monet kriitikoista eivät ehkä pääse peliä läpi ihan hetkessä ja turhautuvat siihen.
Onneksi itse en kuuntele kriitikoita kirjaimellisesti vaan teen omat johtopäätökseni.

Juurikin näin ja jotain sellaista kuulin että voit löytää niitä selviytyjiä ja toisella pelikerralla ne voi olla kuolleita kun Alien ehti tappaa ne ensin :D Kuulostaa oudolta mutta helvetin hienoa jos näin on!

Kohtahan se selviää kun peli ilmestyy jo melkoisen pian, arvostan sitäkin että peliin on haettu ykköselokuvan tunnelmaa käyttämällä vanhanaikaista teknologiaa joka oli elokuvan ilmestymisen aikaan varmaan huikeaa scifiä.

Alkuasetelmasta tulee jostakin syystä mieleen Dead Space pelisarja mutta ilman räiskintää ja itselle kyllä maittaa, eri asia on mahtaako omat taidot riittää läpäisyyn hah.

Yepp kyllä tuo retrotulevaisuus on herkullisen näköinen :)

Onpas aihe tippunut piiloon ja yhtään viestiä itse pelistä sen julkaisun/pelaamisen jälkeen ei ole edes kirjoiteltu. Outoa, kun kuitenkin viestien perusteella kiinnostusta on ilmeisesti ollut. No, korjaan seikan kertomalla omia tuntemuksiani nyt kun olen pelin loppupuolella, eli hieman yli puolen välin.

Peli tuli ostettua puoliksi heräteostoksena, sillä CDON.com tarjosi pelejä ~20 euron hintaan kun niitä osti kaksi kappaletta. Toiseksi peliksi otin Trials: Fusionin, jonka hinta oli ~15. Eikä sen hinta kuitenkaan noussut sinne 20 euroon vaan pelkästään Isolationin hinta laski sieltä 40 euron tuntumasta siihen luvattuun 20 euroon. Mainio hinta kahdesta pelistä, joiden parissa viettää useita kymmeniä tunteja.

Pelin tunnelmahan on täysi kymppi heti alusta lähtien, sillä tässäkin keskustelussa jo mainittu retrotulevaisuus on jotain todella hienoa. Siihen päälle synkkä ja pahaenteinen avaruusasema valon ja varjon leikkeineen, niin tunnelma on katossa, olkoonkin että aseman katto on yleensä käden ulottuvissa.

Rytmitys on myös saatu todella hyvin kohdalleen vuorottelemalla hektisempää piilottelua ja vähän vapaamman oloista, melkein turvallista tutkimista ja hiippailua. Välillä tosin syö omaa immersiota olion oleminen aina siellä missä sinäkin ja vaikka kulkisit hissilla tai muulla vehkeellä toiselle puolelle asemaa, on hyypiö sielläkin jo löntystelemässä. En muista leffoissa mörmön omanneen teleporttia.

Toki ymmärrän kauhupelin takia tehdyn ratkaisun olevan tietyllä tapaa tarpeellinen pitääkseen pelko yllä jatkuvasti mutta teleporttaus on niin selvä että itselläni se ainakin sylkäisee minut ulos immersion sylistä samalla hetkellä. Sekin välillä ärsytti että körmy löntysteli usein juuri siinä huoneessa missä itse oli vaikkei ollut antanut pienintäkään syytä etsiä sieltä. Tämänkin voisin antaa anteeksi sen kautta että olennolla lie hyvät aistit ja mahdollinen hajuaisti olisi oikeinkin hyvä selitys tälle. Se ei kuitenkaan paljoa auta kun mörkö on samantien tulossa uuden huoneen ritilöistä ulos kun sinne päinkin vähän astuu.

Haukun tässä nyt peliä aika paljon mutta en silti sano ettei tämä olisi parasta selviytymiskauhua ikinä. Pienellä säädöllä tämä olisi vain voinut olla uskottavampi ja niin paljon parempikin.

Ihmisten ja androidien kanssa "hengailu" taas on mukavaa vastapainoa alienin pakoiluun ja tarinakin on oikein mainiota alien-settiä, sen mitä tähän mennessä on tullut juonesta paljastuttua. Vaikuttaisi aika tutulta touhulta leffat nähneelle mutta tätä en osaa nähdä kuin positiivisena asiana.

Välillä myös kyrsii tallennuspaikkojen sijoittelu. Pieni säätö näihinkin olisi ollut paikallaan, sillä välillä niitä tuntuu olevan joka nurkalla ja usein kun niitä eniten tarvitsisi, ei niitä ole kuin "siellä nurkan ja pitkän käytävän takana, missä elukka luuhaa jatkuvasti" ja ei ole mitään tietoa missä on seuraava. Itselläni lähti myös tämän seikan vuoksi immersioa pois, sillä kuoleman pelon sijasta pelkäsin etenemisen menettämisen puolesta. Homma menikin hyvin pelimäiseksi, sillä tuli käytyä nuohoamassa pari huonetta ja tallentamassa lähimmässä asemassa, sen jälkeen taas pari huonetta ja tallennus. Ei varmaan oikeasti tulisi noin toimittua kyseisessä tilanteessa. Syynä toki tähän on myös oma pakottava tarve tutkia melkein jokainen nurkka. Mietinkin että peli olisi varmasti parhaimmillaan kun menisi vain sinne mihin peli käskee ja jättäisi kaiken muun tutkimatta. En vain voi tyylilleni mitään ja en enää jaksa menoani muuttaa pelin puolessa välissä.

Mainio tekele tähän asti enkä usko homman ainakaan huonommaksi menevän, erityisesti kun menossa on vaihe joka muutti aiemman asetelman aika erilaiseksi.