The Witcher- ja Cyberpunk 2077 -kehittäjät eivät ole loottilaatikoiden ystäviä – pelaajien raivo on "hyväksi pelialalle" / Uutiset / www.pelaajalehti.com

The Witcher- ja Cyberpunk 2077 -kehittäjät eivät ole loottilaatikoiden ystäviä – pelaajien raivo on "hyväksi pelialalle"

20.02.2018 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
7
The Witcher- ja Cyberpunk 2077 -kehittäjät eivät ole loottilaatikoiden ystäviä – pelaajien raivo on "hyväksi pelialalle"

CD Projekt Red, studio The Witcher III:n ja tulevan Cyberpunk 2077:n takaa, ei ole loottilaatikoiden ystävä. Monetisaatiotapa puhuttaa pelialaa etenkin Electronic Artsin kohupeli Star Wars Battlefront II:n jäljiltä, ja nyt keskusteluun osallistuu maineikkaan puolalaisstudion perustajiin lukeutuva Marcin Iwinski.

Iwinski uskookin, että kehittäjien tulisi olla huomattavasti läpinäkyvämpiä maksumalliensa kanssa. Pelaajien tulisi hänen mielestään saada ostopäätöstä tehdessään tieto kaikista pelin yksityiskohdista, jotta he voisivat puntaroida, ovatko täysihintaiset pelit heidän rahojensa arvoisia.

- Jos pelaajat ostavat täysihintaisen pelin, heidän pitäisi saada lukuisia tunteja pelattavaa ja huomattava määrä sisältöä vastineeksi rahoilleen. Mikäli ostos tuntuu pelaajista epäreilulta, he reagoivat kovaäänisesti. Ja se on mielestäni vain hyväksi koko pelialalle, Iwinski myöntää PC Gamerin haastattelussa.

Iwinskin mielestä päätöstentekijöiden pitäisikin pohtia huolellisemmin, kokevatko pelaajat päätökset reiluiksi. CD Projekt Red on tehnyt omat näkemyksensä täysihintaisten pelien maksumalleista hyvin selväksi juurikin The Witcher III:lla ja tämän huomattavilla laajennuksilla.

- Jos ostat täysihintaisen pelin, sinun on saatava suuri palanen huolella hiottua pelattavaa, joka viihdyttää lukuisia tunteja. Aika voi vaihdella pelikohtaisesti, mutta meidän tapauksessa se tarkoitti noin 50-60 tuntista päätarinaa sekä satoja tunteja sivutehtäviä, mikäli halusit ottaa pelistä kaiken irti, Iwinski muistuttaa.

- Tämän lisäksi on maksullista sisältöä, jota me kutsumme laajennuksiksi, kuten vanhoina Baldur's Gate -aikoina. Julkaisimme kaksi suurta laajennusta, jotka antoivat merkittävän palan lisäpelattavaa uuden tarinan kera. Lopuksi on ladattavia lisäsisältöjä, joiden mielestämme pitäisi olla ilmaisia.

CD Projekt Red on ainakin toistaiseksi kääntänyt katseensa The Witcher -universumista Cyberpunk 2077:ään, jota odotellaan kuumeisesti. Studiolla tiedetään vastuun ja paineiden olevan kovat.

- Tiedämme selviytyvämme urakasta kunnialla. Ja me selvidymme.

Huhut vihjailevat, että Cyberpunk 2077 näyttäytyisi laajemmin kesäkuisilla E3-messuilla.

Lähde: PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Videopeliyhtiöt ja yhtiöt muutenkin menee mönkään yleensä siinä vaiheessa, kun omistus siirtyy yhtiön ulkopuolelle. Kun omistaja on joku ulkopoulinen taho (tai tahot), niin tätähän ei kiinnosta muu kuin rahan tekeminen ja intohimo itse hommaan yleensä uupuu täysin. Sitten mennään siihen, että voittoa on synnyttävä ja kasvua tapahduttava jatkuvasti ja sitten kun kasvunvaraa ei enää ole, pitää keksiä aina uusia tapoja nyhtää lisää rahaa asiakkailta.

EA taitaa esimerkiksi olla tässä tilanteessa: Pelkkä perinteinen pelimyynti ei enää kannattele paisunutta korporaatiota, vaan nyt tarvitaan kipeästi uusia tulonlähteitä osakkeenomistajien tyytyväisyyden ylläpitämiseksi. Tuolla päämäärällä ei ole valitettavasti enää mitään tekemistä hyvien videopelien kanssa, vaan tarkoitus on tehdä juuri riittävän hyviä pelejä, jotta sinne voidaan ujuttaa myös sopiva määrä rahaa tuottavaa huonoa joukkoon.

Pidetään vaan peukkuja, että nämä pelimaailman viimeiset itsenäiset jättiläiset myös säilyy itsenäisenä: CD Project RED ja Valve noin niinkuin esimerkiksi.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

juuri näin tykkään että jotkut pelintekijät on pelaajien puolella.EA pelifirmojen syöpä.Ei kaikki ole ahneita mulkkuja =)
Jotkut pelifirmat tekee tunnin mittasen pelin ,Ja voi pyytää siitä 60e. Esim zone of the enders teki niin ps2
Nintendo 8 bit aikaan pelit oli tosi kalliita, Maksoi melkein 500 markkaa.

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP

CD Projekt Red on tässä niin asian ytimessä kuin olla ja voi. Niin sanottujen euron-parin DLC:iden tulisi olla ilmaisia ja pitää peli tuoreena kun taas isot DLC:t eli laajennukset olisivat sitten erikseen.

Witcher III näytti tässä hyvin mallia, eli ei ole pelkkää puhetta tämä studio. Arvostan suuresti!

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus ELTP

Witcher III näytti tässä hyvin mallia, eli ei ole pelkkää puhetta tämä studio. Arvostan suuresti!

Jep, ja myös pc-versio myi hienosti ja ihan ilman minkäänlaista DRM:ää vaikka tapahtui se graafinen downgradekin!

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Oikein. Olen itse jo tottunut maksamaan DLC:stä mutta toden totta olen aina ottanut mieluummin vastaan isommat laajennukset tai erilliset lisäosapelit, kuten Death of the Outsider tai Lost Legacy.

En myöskään osta tai maksa ihan mitä tahansa ihan mistä tahansa DLC:stä mutta jos hinta ja laatu on kohdillaan niin ei minusta ole paha niistäkään maksaa. Tosin ne pienet lisät, mitä Witcher 3:ssa oli ilmaisina, eivät olisi paljoa voineet edes maksaa että niistä olisi maksanut. Itse en äkkiseltään muista että yksikään niistä olisi ollut mitenkään merkittävä tai pakollinen. Sen kautta aika helpolla saivat hyvän maineen kun antoivat ilmaiseksi vain jotain turhaa. Ihmiset silti hurraa kun saivat jotain. Tosin niinhän sitä jonotetaan ämpäreitäkin eli tärkeintä on ilmaisuus eikä se, mitä jaetaan.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Itsekkin olen tällaisten perinteisten, isojen lisäreiden ystävä, tuo jo kohta 10 vuotta nähty DLC-politiikka ja nyt nämä loottilaatikko/mikro-maksu ansaintamallit ovat niin persiistä kuin vain olla ja voi....

Isoista, laadukkaista lisäreistä maksan kyllä mielellään enemmänkin hintaa, sen sijaan pienempien DLC-pakettien laatu voi vaihdella todella paljon ja siksi noita onkin korkeintaan tullut ostettua alennuksista tai mikäli vain mahdollista niin GOTY-versioiden mukana.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

mua ei sinänsä haittaa loottilaatikoiden käyttö jos niitä osataan käyttää harkiten. esim cod ww2:ssa loottilaatikoita saa runsaasti tai tarpeeksi runsaasti pelaamalla. minusta loottilaatikot on ihan kiva palkinto motivoida pelaamista. muissa cod peleissä loottilaatikot oli toteutettu huonosti sillä ne antoivat liian vähän gearia tai liian merkityksetöntä ja huonoa. ww2:ssa sisältö on painotettu melko hyvin. eli tarpeelliset aseet olen saanut lähes täysin ilman loottilaatikoita ostamatta. lisäksi aseita voi ostaa pelin sisäisella valuutalla ja unlockata muiden keinoin.

pelissä jossa tavaraa ei saa muutenkuin ostamalla niin idea on minusta tyhmä. samoin kuin esim fornitessä jossa yksi gear maksaa 20 euroa on aivan naurettavan törkeä hinta.. myöskin tason nostaminen rahalla on ihnottava ja epäreilu keino joka syö minulta peli-iloa.

joten lopputulemana.. loottilaatikoita voi olla pelissä jos niitä osaa käyttää maltillisesti.. pelin kokonaishinta ei saisi koskaa ylittää esim 100 euroa.. sen jälkeen pitäisi todellakin olla kaikki sisältö saatavilla yms. eikä peli saa koskaan rakentua pelkästään oikealla rahalla ostettavien saavutusten päälle. semmoisesta pelistä menee maku.