Virkistystaajuudet uusiksi - 60 fps romukoppaan / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Virkistystaajuudet uusiksi - 60 fps romukoppaan

13.02.2012 // Kirjoittanut: Valtteri Hyttinen
7

Epic Gamesin perustaja Tim Sweeney piti äärimmäisen mielenkiintoisen esitelmän DICE-konferenssissa, jossa hän esitteli omiin ja muiden tutkimuksiin perustuneita näkemyksiä tietokonegrafiikan tulevaisuudesta.

Uusien tutkimusten mukaan ihmissilmä on noin 30 megapikselin  tasoinen ja silmiemme suurin erottelukyky noin 72 fps, jonka jälkeen emme erota nopeampaa ruudunpäivitystä. Jotta tietokoneet tai konsolit pystyisivät laskemaan ja esittämään grafiikkaa, joka yltäisi tälle tasolle, tarvitsisimme noin 50 kertaa tehokkaampia grafiikkapiirejä kuin mitä nykyisin on markkinoilla.

Suurin haaste reaaliaikaisessa grafiikkateknologiassa on nyt ja tulevaisuudessan valaistus - sen suhteen nykypelit ovat täysin lapsenkengissä.

Toimitus pohtii

30 megapikseliä vastaisi tavanomaisella 16:9 kuvasuhteella 7304 × 4112 kuvapisteen tarkkuutta jokaista 72 kuvaa kohti sekunnissa. Kaupallisen teräväpiirron tarkkuus Blu-ray-levyllä on vaivaiset 1920 × 1080 kuvapistettä ja ruutuja sekunnissa näytetään vain 24. Matka silmiemme rajoille on siis pitkä.

30 megapikselin kuvan siirtäminen vaatisi myös siirtonopeuksien tai pakkausmenetelmien hurjaa nousua. Jo yksi kohtalaisesti pakattu 30 megapikselin kuva vie karkeasti arvioiden yhdestä viiteen megatavua, joten siirtonopeuden tulisi yltää noin 100-300 megatavun sekuntivauhtiin.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Gamer paradise kuva
Gamer paradise

Joo ei mulla kyllä mitään valittamista ole nykyisessä :P

Käyttäjän appa-king kuva
appa-king

No tässähän sen huomaa että ei se katto tule heti vastaan, vielä on huimasti varaa kehittyä. Itseäni ei haittaa yhtään vaikka tekniikka kehittyy ja pelien graafinen taso paranee, kunhan vain kehitysajat eivät veny liian pitkiksi.

Käyttäjän Jonppe kuva
Jonppe

Ei nykyisessä mitään vikaa ole, joten miksi lähteä sitä muuttamaan. Paitsi jos jotkut keksivät halvan keinon tarpeeksi suuren virkistystaajuuden saavuttamiseksi, niin mikä ettei! Olen muuten aina luullut, että ihminen näkee vain 24 kuvaa sekunnissa. Höh.

Käyttäjän Nesveri kuva
Nesveri

"Olen muuten aina luullut, että ihminen näkee vain 24 kuvaa sekunnissa. Höh."
ಠ_ಠ

Jos vaan olisi rahaa/löytyisi oikeanlainen näyttö niin voisi kokeilla miten suurilla resoluutioilla pelini pyörisivät 72 tai 120 fps. Oman kokemuksen perusteella resoluutio on käytännössä suurin tekijä graafisen näyttävyyden takana. Esim. TF2 näyttää loistavalta FPS configinkin kanssa (natiivi) FullHD resoluutiolla, kun taas vaikka olisi kaikki nupit kaakossa, alhainen resoluutio pilaa näyttävyyden eikä yksityiskohdista enää saa selvää. Kaiken kukkuraksi suurempi resoluutio ei käytännössä vaikuta mitenkään kehitysaikaan. Sama pätee ruudunpäivitykseen ja näkökenttään, jotka tekevät pelaamisesta mukavampaa.

Käyttäjän Valtteri Hyttinen kuva
Valtteri Hyttinen

Resoluution noustessa tarpeeksi korkealle, ei reunanpehmenyksiäkään enää tarvittaisi. Tämä laskisi osaltaan tehovaatimuksia. Kun ppi, eli pikseleitä neliötuumalla on riittävän korkea, ei ihmissilmä enää erota niitä, eikä siten sahalaitojakaan.

Käyttäjän Nesveri kuva
Nesveri
Lainaus käyttäjältä Valtteri Hyttinen

Resoluution noustessa tarpeeksi korkealle, ei reunanpehmenyksiäkään enää tarvittaisi. Tämä laskisi osaltaan tehovaatimuksia. Kun ppi, eli pikseleitä neliötuumalla on riittävän korkea, ei ihmissilmä enää erota niitä, eikä siten sahalaitojakaan.

Niinpä. Mutta jos tuo 30MP on vain se alue, jonka näemme tarkasti niin käytännössä resoluution täytyisi olla vielä isompi PC:llä pelatessa isolla näytöllä ja FOV:llä.

ps. Näin pilkkua viilaten tuuma ppi:ssä on ihan normaali tuuma eikä neliötuuma, vaikka sen saa helposti laskettua siitä.

Käyttäjän Valtteri Hyttinen kuva
Valtteri Hyttinen

Pitää myös huomioida, että vaikka ihmissilmän erottelukyky olisikin tuo 30 megapikseliä, ei siitä voi vetää suoraa vertausta monitorin resolutioon. Väitteet ihmissilmän erottelukyvyn rajoista näyttöä katsoessa ovat tulleet tutuiksi esimerkiksi Applen iPhone 4:ssä käyttämän Retina Displayn myötä. Steve Jobs väitti ihmissilmän olevan kykenemätön erottelemaan yli 300 ppi:n pikselitiheydestä pikseleitä 12 tuuman päästä.

Jobs oli Raymond Soneiran mukaan lähellä totuutta, mutta hyvänäköinen ihminen kykenee vielä erottelemaan pikselit Retina Displaynkin ruudulta vinyylilevyn etäisyydeltä. Soneiran mukaan raja tulee vastaan vasta 477 ppin kohdalla.

Ppi nestekidemonitoreissa on yleensä 72 tai 96.