Viikon kysymys: Milloin on sopivinta paljastaa lisäsisältöä yksin pelattavaan peliin? / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Viikon kysymys: Milloin on sopivinta paljastaa lisäsisältöä yksin pelattavaan peliin?

10.09.2018 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
17
Spider-Man: The City That Never Sleeps

Pelaajalehti.com juhlistaa jälleen maanantaita uudella viikon kysymyksellä.

Tällä viikolla päätimme kysyä, milloin lukijoiden mielestä olisi sopivinta paljastaa lisäsisältöä tulevaan yksinpeliin. Idea kysymykseen syntyi keskustelusta, jota käytiin jo hieman muun muassa Spider-Man-pelin lisäsisällön teaserin yhteydessä.

Kysymys ja vastausvaihtoehdot kuuluvat siis seuraavanlaisesti:

Milloin on mielestäsi sopivinta paljastaa lisäsisältöä yksin pelattavaan peliin?

  • Reilusti pelin julkaisun jälkeen
  • Hieman pelin julkaisun jälkeen
  • Pelin julkaisun yhteydessä
  • Hieman ennen pelin julkaisua
  • Reilusti ennen pelin julkaisua
  • Ei koskaan. Lisäsisältö on turhaa tai yksinpelit tulisi julkaista kokonaisina

Vastaa kyselyyn täällä!

Voit seurata kyselyn tuloksia myös Pelaajalehti.comin etusivulta. Omaa vastaustaan ja siihen johtaneita painavia syitä voi perustella alla olevassa kommentointisarakkeessa. Parhaat, hauskimmat tai mieleenpainuvimmat kommentit saatetaan nostaa esille ensi viikon kyselykatsauksessa. Mikäli et ole rekisteröitynyt sivustolle kommentoidaksesi, asian voi helposti korjata täältä!

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna

Sinäänsä kummallinen tuo viimeinen vaihtoehto, koska eihän tuleva lisäsisältö itsessään tarkoita sitä, etteikö peli voisi olla kokonainen julkaisussa.

Käyttäjän Ville Arvekari kuva
Ville Arvekari
Lainaus Turbomuna

Sinäänsä kummallinen tuo viimeinen vaihtoehto, koska eihän tuleva lisäsisältö itsessään tarkoita sitä, etteikö peli voisi olla kokonainen julkaisussa.

Itse asiassa se heijastelee nimenomaan aiemmassa keskustelussa käytyjä mielipiteitä.

Käyttäjän Heksu kuva
Heksu

Nykyisin lisäsisältö on useimmiten ihan kelpoa kamaa, joten mielellään hieman ennen tai vihoviimeistään julkaisun yhteydessä. On mukava tietää ennen lopullista hankintapäätöstä miten hyvin tai laiskasti peliä tuetaan julkaisun jälkeen.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Jos DLC on valmiina ennen julkaisupäivää, se olisi järkevintä julkistaa kuukausi tai pari sen jälkeen. Siinä vaiheessa nopeimmat ostajat on ehtineet pelata pääpelin läpi, sulatella sitä ja keskustella keskenään. Pelistä tykänneille on ehtinyt tulla nälkä.

Jos DLC:stä aletaan puhumaan ennen julkaisua, se herättää kuvan osiin pilkotusta pelistä ja ahneesta julkaisijasta. Voisi olla hyvä tiedottaa että jotain lisäreitä on joskus tulossa, mutta jättää tarkemmat tiedot ja mainonta myöhemmälle.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Lisäsisällön suunnittelun pitäisi alkaa vasta pelin julkaisun jälkeen.
Jos se on ennakkoon suunniteltu niin se on oletusarvoisesti pelin pilkkomista.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Miten määritellään hieman julkaisunjälkeen jos tämä tarkoittaa viikko tai kaksi julkaisun jälkeen niin ei mutta jos tämä tarkoittaa jotain kuukautta niin kyllä.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Puutteelliset vastausvaihtoehdot. Vastaisin, että "Ei merkitystä, milloin lisäsisältö paljastetaan".

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Minuakin häiritsee tuo "kokonainen".

Monet pelit ovat olleet ihan "kokonaisia" vaikka laajatkin sivuosat jättäisi huomiotta. Otetaan (taas) Witcher 3 esimerkiksi: kaksi todella isoa laajennosta, mutta kumpaakaan ei pääpeli kaipaa vaan se on ihan itsenäinen ja kokonainen peli ilmankin.

Toinen ääripää: lyhyet rykäisyt, kuten Batman-peleissä on paljon ollut, ovat täysin yhdentekevää höttötäytettä, jossa on ehkä pari hyvää kohtaa. Voisi elää ilmankin.

Sitten taas ne tilanteet, kun peli on oikeasti osissa ja osa siitä tulee lisäosana. Se on ongelma ja iso sellainen. Yleensä näissä on joku loppuratkaisu tai tärkeä juonellinen osuus vasta lisäosassa. Tämä on ainoa näiden esimerkkieni tilanne, jossa mielestäni peli ei ole kokonainen.

Otetaan autovertaus loppuun: auto olisi kokonainen peli ja lisävarusteet taas olisivat DLC-kamaa, joista osa on valmistajasta riippuen oletuksena mukana. Mikäli autosta puuttuukin vaikkapa rengas ja sitä myydään erikseen, on se vasta tällöin vajaa eikä kokonainen.

Toki kritisoijat näkevät asian kai nyt niin, että auto on ensin kasattu ja sitten revitty ennen myyntiä pari osaa erilliseen myyntiin. Minusta se ei ole noin selvää vaan enemmän on kyse siitä, kuinka merkittäviä ne osat ovat ja kuuluisiko niiden olla tuotteessa heti mukana.

Kyselyyn vastasin "hieman julkaisun jälkeen" mutta totta kai haluan pelini kokonaisina. En vain tarkoita selvästikään samaa asiaa kokonaisella mitä kyselyn vastausvaihtoehto tarkoittaa. Hommaa muuten sotkee vielä sekin, että episodipelit taas haluan kokonaisina paketteina, eli Life is Strange 2:stakin odottelen fyysistä pakettia. Päivänselvä asia, että tuollainen peli on kokonainen vasta jokaisen jakson ilmestyttyä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Hieman julkaisun jälkeen on ok julkistaa suunnitelmat lisäsisällön suhteen, mutta lisäreitä ei tarvita vielä pariin kuukauteen.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Esim. Juuri Spider-Manin kohdalla ei tule kovin hyvää ajatusta mieleen kun jo ollaan lisäosia esittelemässä ennenkuin peli on edes julkaistu. Herättää kysymyksen, että miksi ei ole jo osa peliä tai miksei jopa tule sitten ilmaisena lisärinä pian julkaisun jälkeen? Mutta että maksullisena, en arvosta tuollaista toimintaa vaikka ymmärränkin, että bisnestä tehdään. Tuo kausikorttitoiminta on vaan jo täysin ryöstäytynyt käsistä aikapäiviä sitten.