Vellit pois housuista! Kauhupeli Soma saa "turvatilan" Xbox-debyyttinsä kanssa

18.11.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Xbox One -pelaajat pääsevät jännittämään Soma-kauhupelin parissa 1. joulukuuta alkaen, kehittäjä Frictional Games on uskaltanut viimein kertoa.

Samalla peliin on paljastettu tuore tila, joka voi hyvinkin rohkaista joitain uusia pelaajia tutustumaan syvemmin sen tarinaan. Niin sanottu turvatila poistaa pelistä nimittäin mahdollisuuden joutua hirviöiden makupalaksi.

Turvatila on valmiiksi osa Soman Xbox-versiota. Pc:lle ja PlayStation 4:lle se tuodaan ilmaisella päivityksellä. Kyseisillä alustoilla peli on ollut saatavilla syksystä 2015 asti.

Pelaaja-lehden arvostelun Somasta voi lukaista tästä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Turzka kuva
Turzka

No höh, mutta kai se nostaa myyntiä kun tarina menee kauhun edelle.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn
Lainaus Turzka

No höh

???????

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kauhutunnelmassa ja hirviöissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta tila ilman halpoja jumpscareja olisi tervetullut.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

www.youtube.com, siellä se turvatila jo on.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Pelasin tämän läpi jo julkaisussa, mutta ei tuo muistaakseni mikään kauhu-peli ollut. Lähinnä sellainen kävele-ja-nauti-maisemista-peli.

Käyttäjän cubehead kuva
cubehead
Lainaus laurihon

Pelasin tämän läpi jo julkaisussa, mutta ei tuo muistaakseni mikään kauhu-peli ollut. Lähinnä sellainen kävele-ja-nauti-maisemista-peli.

Oli se jotenkin kauhupeli, joka sisälsi tarinan joka pisti pelaajia miettinään syvällisiä asioita.
Ei SOMA ollut niin pelottava miten sitä mainostetaa. Ehkä joillekkin voi olla ahdistava kapeine käytävineen ja möröillä joita ei saa katsoa kohti.

Oma teoriani on miksi niin monet pelaajat ovat suoraan sanottuna vellihousuja, kuten yksi Dead Spacen kehittäjistä on huomannu kun eivät pelit myy, on YouTube. Porukka on tottunu katsomaan huutavia jätkiä ja neitejä jotka pelaa kauhu- ja "kauhupelejä" toivossa saada näkyvyyttä. Vuosien jälkee näitä katsoessa siinä selvästi mielet muuttuu ja alkaa omaksua videoitten rooleja.
Tai sitten vaan uudet kauhupelit ovat pelottavampia kun niissä pitää itse ohjata, kuin taas leffoissa ei voi kuin istua ja katsoa.

Käyttäjän zerodaunholy kuva
zerodaunholy

mä olen sitä mieltä että leffat voi olla paljonkin kuumottavampia kuin pelaaminen. pelaaminen ei ole oikein ikinä pelottanut, resident evil 7 sai sen kyllä aikaan ja hyvin sen tekikin. musta on tullut nykyään niin nörtti etten tästä syystä enää kauhuleffoja katselekkaan, vaikka nuorempana olin suurkuluttaja.

Käyttäjän Portable kuva
Portable

Soma on kyllä sellainen "pahanolon peli" että meikäläinen oli lopun tultua aivan maansa myynyt. En voi kuin lämpimästi suositella tätä kokemusta, jos laatukauhu maistuu.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Voin kyllä ihan mielelläni olla vellihousu, koska tässä pelissä kaikki mörkökohtaamiset oli todella puuduttavia ja soti jotenkin koko pelin tyyliä vastaan. Mutta tietenkinhän niitä pitää ns. kauhupelissä olla, jotta YouTubettajille riittää "sisältöä" let's play -videoihinsa.

Myönnetään, että peli on yhä edelleen kesken. Maailma ja tarina olivat erittäin mielenkiintoiset, mutta vanha Frictional-kaava vaati veronsa ja joku päivä peli sammui, eikä koskaan enää käynnistynyt uudestaan. Soma ei ollut hyvä KAUHUpeli, vaan kauhu ja Sci-fi olivat siinä pikemminkin keskenään huomiosta kilpailevia elementtejä.