Varoitus! Peli sisältää mikromaksuja – Devil May Cry 5 nopeuttaa pelaajien kehitystä rahaa vastaan / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Varoitus! Peli sisältää mikromaksuja – Devil May Cry 5 nopeuttaa pelaajien kehitystä rahaa vastaan

24.09.2018 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
25

Capcomin kehitteillä olevassa Devil May Cry 5:ssä on paljastunut olevan mikromaksuja, joilla pelaajat voivat nopeuttaa oman hahmonsa kehitystä.

Tokyo Game Show -messuilla pelattavana ollut toimintapeli antaa pelaajille mahdollisuuden päivittää hahmojen kykyjä oikealla rahalla. Muutoin kehitys tapahtuu normaalisti vihollisilta saaduilla palloilla.

– Antamalla mahdollisuuden ostaa red orbeja haluamme antaa pelaajille vaihtoehdon. Jos he haluavat säästää aikaa ja saada kaiken välittömästi, niin he pystyvät tekemään sen, ohjaaja Hideaki Itsuno perustelee päätöstä.

Kykyjen hinnat vaihtelevat sekä pelinsisäisen että oikean valuutan osalta näiden käyttövaikeuden ja oletettavasti tehokkuuden mukaan, Itsuno paljastaa. Ideana on antaa pelaajille tarpeeksi aikaa oppia pelimekaniikka ennen kuin kaikkein monipuolisimmat kyvyt tulevat ostettavaksi.

Tietysti oikealla rahalla kyvyt voi ostaa itselleen välittömästi.

Pelistä paljastui viikonlopun aikana myös moninpeli, joskaan tätä ei ole vielä virallisesti julkistettu. PlayStation Storen listauksessa mainitaan moninpelin tukevan kahdesta kolmeen pelaajaa. Huhujen perusteella kyseessä saattaisi olla joko jonkinlainen yhteistyötila tai Horde-pelimuoto.

– Mitä haluamme kertoa on se, että olemme suunnitelleet pelin erityisesti parasta mahdollista yksinpelikokemusta silmällä pitäen, joten se on aina ollut fokuksemme. Vaan mitä onlineen ja moninpeliin ja sellaiseen tulee, niin teidän täytyy vain odottaa, Itsuno vihjailee mystisesti.

Devil May Cry 5 julkaistaan pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 8. maaliskuuta.

Lähde: GameSpot, Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Saan hyvin paljon muistikuvia shadow of warista ja toivon että tässä pelissä ei tule kohtaa missä sinun täytyy grindata ihan hulluna taikka heittää lisää rahaa kehittäjää kohti. En varmasti osta tätä julkaisussa ja odotan että saan tämän alesta taikka ostan käytettynä koska en aio tukea tämän tyyppisiä käärmeitä.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Minä pelaajana haluaisin vaihtoehdon pelata yksinpeliä ilman mikromaksuja, kaiken huipuksi tässä ei ole kyseessä kosmeettiset esineet vaan hahmojen kyvyt. Ei tällaista täysihintaiseen yksinpeliin, kiitos.

Käyttäjän ripulisaasta kuva
ripulisaasta

Nimenomaan näin ei pitäisi mikromaksuja toteuttaa.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ennenvanhaan huijauskoodit oli ilmaisia eikä vaikuttanut pelisuunnitteluun. Ehkä arcadepelien joiden tarkoitus oli tyhjentää taskut kolikoista, muistuttaa aika paljon sitä.

Lainaus

olemme suunnitelleet pelin erityisesti parasta mahdollista yksinpelikokemusta silmällä pitäen

No, siihen ei ainakaan kuulu mikromaksut jotka nopeuttaa hahmonkehitystä, joka on tehty turhauttavan hitaaksi, että mikromaksut olisi houkutteleva vaihtoehto.

Luulin, että Capcom olisi jo oppinut ja toivottavasti RE2 remakesta ei paljastu mitään tämän suuntaista.

Ei jatkoon. Sad.

Käyttäjän zerodaunholy kuva
zerodaunholy

haha.. ha.

Käyttäjän Mavors kuva
Mavors
Lainaus Angel of Death

Minä pelaajana haluaisin vaihtoehdon pelata yksinpeliä ilman mikromaksuja, kaiken huipuksi tässä ei ole kyseessä kosmeettiset esineet vaan hahmojen kyvyt. Ei tällaista täysihintaiseen yksinpeliin, kiitos.

Jotkut, esimerkiksi peliarvostelijat, sen sijaan toivovat välillä tällaista vaihtoehtoa. Ei se ole keltään pois, jos haluaa pelata pelin tarinan takia eikä levuttaa hahmoaan grindimielessä keräillen jotain kokemuspisteitä ja vastaavia.

Hyvänä esimerkkinä esim Vampyr; Ei kiinnostanut tippaakaan grindata samoja alueita läpi jotta saisin leveliä korkeammalle. Onneksi pelissä on huijaustekniikka jolla saa heittämällä itselleen maksimilevelin. Toinen ratkaisu on sitten vinguttaa Visaa enkä minä sitä lähde tuomitsemaan. Jokainen tekee miten itse haluaa. Pelien tekeminen on kuitenkin kallista ja tämä on keino päästä taas vähän helpommin omilleen.

Battlefieldeissäkin on ne oikotiepaketit, joiden avulla saat juurikin ne varusteet jotka tahdot, ilman että pelaat 20 tuntia aseilla ja varusteilla, joilla et todellakaan halua.

PS: Ei, en ole itsekään maksamassa kyseisistä oikotieratkaisuista.

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP

On ihan okei että pelaajat voivat halutessaan helpottaa pelissä etenemistään, mutta miksi siitä pitää maksaa mitään kun aiemmin huijauskoodit (joihin rinnastettavia mikromaksut ovat) ovat olleet ilmaisia? Peleissä on eri vaikeusasteitakin, pitääkö kohta niistäkin maksaa?

Jos tämä olisi oikeasti pelaajan valinta, ei siitä tarvitsisi maksaa, vaan oikaista voisi ihan ilmaiseksi halutessaan. Siinäkään tapauksessa vaihtoehtoa ei kannataisi esitellä joka käänteessä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus Mavors

Jotkut, esimerkiksi peliarvostelijat, sen sijaan toivovat välillä tällaista vaihtoehtoa. Ei se ole keltään pois, jos haluaa pelata pelin tarinan takia eikä levuttaa hahmoaan grindimielessä keräillen jotain kokemuspisteitä ja vastaavia.

Sitten annetaan ne ilmaiset huijauskoodit kuten aina ennenkin, jos se siis oikeasti on pelaajan valinta. Tällä ei ole mitään tekemistä antamisella pelaajille vaihtoehtoja kanssa, vaan suunnitella peli mahdollisimman turhauttavaksi ja lisätä nappi minkä kautta voi ostaa turhauttavan ominaisuuden pois pelistä, jonka on jo kertaalleen ostanut.

Ne vaihtoehdot saa sinne peliin monella tavalla, joka EI maksa pelaajalle ylimääräistä rahaa. Myöskin jos sillä ei vain yksinkertaisesti ole tarkoitus lypsää heikkoluontoisilta pelaajilta jokaista penniä peli olisi alunperinkin suunniteltu niin, että se ei tuhlaa pelaajan aikaa ja tämä on juuri se minkä takia ne ketkä ei missään tapauksessa aio ostaa kykyjä pelissä oikealla rahalla jättää pelin ostamatta. On tiedossa, että peli on suunniteltu sen mikromaksun houkuttelevuuden ympärille. Se johtaa siihen aikaa vievään grindaukseen, josta sitten ne pelikriitikotkin kärsii. Kumpa vielä antaisivat moisen vaikuttaa siihen arvosanaankin, koska se oikeasti nakertaa pelin nautittavuutta pahasti, siis kaikilta muilta paitsi niiltä jotka avaa sen lompakon yhä uudestaan ja uudestaan.

Lainaus Mavors

Pelien tekeminen on kuitenkin kallista ja tämä on keino päästä taas vähän helpommin omilleen.

Toki, mutta kuitenkin firmoilla kuten EA on varaa antaa kymmenien miljoonien motivaatiobonuksia pomoilleen, että jäisi suunnittelemaan näitä ihmisten hyväksikäyttöjuonia juuri heidän firmaansa. Eli en niele sekuntiakaan, että pelejä ei pystyttäisi tekemään ilman mikromaksuja. Hevonpaskaa! Tämä on täyttä ahneutta.

Lainaus ELTP

On ihan okei että pelaajat voivat halutessaan helpottaa pelissä etenemistään, mutta miksi siitä pitää maksaa mitään kun aiemmin huijauskoodit (joihin rinnastettavia mikromaksut ovat) ovat olleet ilmaisia? Peleissä on eri vaikeusasteitakin, pitääkö kohta niistäkin maksaa?

Jos tämä olisi oikeasti pelaajan valinta, ei siitä tarvitsisi maksaa, vaan oikaista voisi ihan ilmaiseksi halutessaan. Siinäkään tapauksessa vaihtoehtoa ei kannataisi esitellä joka käänteessä.

Juuri näin. Huijata pitää saada ilmaiseksi, jos se on siis pelaajan valinta. Tuosta jälkimmäisestä tuli ekana mieleen Mario 3D Worldin tanooki suit Wii U:lla, joka parin kuoleman jälkeen kertoo, että "etkö osaa, voit nyt käyttää kuolemattomuutta". Okei, eli peli antaa huijata ilmaiseksi, mutta ei sitä pitäisi tyrkyttää naamalle parin epäonnistumisen jälkeen. Oli joku muukin peli kielenpäällä missä ärsyynnyin moisesta, oliko se 2012 SSX. En muista. Muistaakseni myös GTA V tarjoaa tehtävän skippausta jos ei meinaa onnistua. Parempi kuin huijausten myynti, mutta ei tuo in your face tapakaan ole hyvä.

Käyttäjän Makedounia kuva
Makedounia

Crapcom kyseessä niin ei yllätä yhtään.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Mavors

Jotkut, esimerkiksi peliarvostelijat, sen sijaan toivovat välillä tällaista vaihtoehtoa. Ei se ole keltään pois, jos haluaa pelata pelin tarinan takia eikä levuttaa hahmoaan grindimielessä keräillen jotain kokemuspisteitä ja vastaavia.

Hyvänä esimerkkinä esim Vampyr; Ei kiinnostanut tippaakaan grindata samoja alueita läpi jotta saisin leveliä korkeammalle. Onneksi pelissä on huijaustekniikka jolla saa heittämällä itselleen maksimilevelin. Toinen ratkaisu on sitten vinguttaa Visaa enkä minä sitä lähde tuomitsemaan. Jokainen tekee miten itse haluaa. Pelien tekeminen on kuitenkin kallista ja tämä on keino päästä taas vähän helpommin omilleen.

Battlefieldeissäkin on ne oikotiepaketit, joiden avulla saat juurikin ne varusteet jotka tahdot, ilman että pelaat 20 tuntia aseilla ja varusteilla, joilla et todellakaan halua.

PS: Ei, en ole itsekään maksamassa kyseisistä oikotieratkaisuista.

Olisi hirveän kiva uskoa, että pelifirmat toimisivat näin jalomielisesti ja haluaisivat vain "tarjota vaihtoehdon", mutta kyllä kokemus osoittaa, että mystisesti se grindaus aina vaan lisääntyy samassa suhteessa mikromaksujen tullessa mukaan kuvioihin.

Mikromaksut tahtovat väistämättä vaikuttaa pelisuunnitteluun. Tavalliseen yksinpeliin mikromaksut harvemmin soveltuvat siltäänsä, joten parhaimmillaankin ne houkuttelevat kehittäjän lisäämään peliin jonkun EVVK ei-pakollisen moninpelimoodin (Mass Effect 3). Pahimmillaan varsinaiseen yksinpeliin lisätään grindausosio, josta selviää luonnollisesti helpommalla maksamalla vähän oikeaa rahaa (Shadow of War). Toinen klassikko on lisätä peliin "sosiaalisia elementtejä", joiden kautta mikromaksuja yritetään perustella.

Mikromaksujen ongelma on siis se, että ne väistämättä vaikuttavat peleihin, joita myös me niitä maksamattomat asiakkaat joudumme pelaamaan. Ei tarvitse esim. ihmetellä miksi Sonyn viimeaikaiset pelit (God of War, Spider-Man) kerää sellaista glooriaa ja tuntuu niin tuoreelta ja raikkaalta: Pitkästä aikaa ei mikromaksuja tai muitakaan epämääräisiä monetisaatiojuonia, eikä sen puoleen päälle liimattuja moninpelejä tai sosiaalipaskoja. Puhtaita yksinpelejä, jotka on suunniteltu se yksinpelikiva edellä, eikä koko ajan tarvitse miettiä millä nyt saataisiin vielä yksi ylimääräinen vitonen nyhdettyä pelaajan taskusta.

-----

EDIT: Ja tosiaan ennen ne etenemistä helpottavat huijauskoodit olivat ihan perusosa peliä kuin peliä, mutta nykyään tuntuu, että yksinpelitkin alkaa olla sellaisia always-online -hirvityksiä ja achievementit/trophyt eräille niin pyhä asia, että melko varmaan näemme vielä sen päivän, kun yksinpelinkin mukana joutuu asentamaan PunkBusterin.

EDIT2: Etenemistä helpottavin mikromaksujen absurdius paljastuu nimenomaan pc-pelaamisessa: Jos kyseessä on yksinpeli vailla mitään kilpailullisuutta, niin pelin modaamisen pitäisi olla täysin vapaata, jolloin mikromaksuilla hankittavat etenemishelpotukset ovat täysin turhia. Ketään ei pitäisi kiinnostaa mitä pelaaja sen oman pelinsä sisällä tekee edetäkseen.

Jos kyseessä on moninpeli, niin silloin etenemistä helpottavat mikromaksut ovat epärehellisiä ja syntyy se paljon puhuttu pay2win-tilanne, jota ei minusta saisi syntyä silloin kun pelistä on jo kertaalleen maksanut jotain.