Tuntuva poikkeama Souls-kaavasta – Sekiro: Shadows Die Twice hylkää roolipelielementit kokonaan / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Tuntuva poikkeama Souls-kaavasta – Sekiro: Shadows Die Twice hylkää roolipelielementit kokonaan

14.06.2018 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
12

From Software julkisti E3-messuilla seuraavaksi pelikseen Sekiro: Shadows Die Twicen, joka on nyt paljastunut puhtaaksi toimintaseikkailuksi.

Studion aiemmista Souls-sarjan peleistä poiketen Sekirossa ei ole minkäänlaisia roolipelillisiä elementtejä, kuten hahmonkehitystä, hahmoluokkia tai kerättäviä aseita tai haarniskoja. Myös moninpeli on jätetty kokonaan pois.

Yasuhiro Kitao kuvaileekin peliä toimintaseikkailuksi, jossa pelaajat voivat löytää uusia varusteita päähenkilön toisena kätenä toimivaan tekokäteen ja siten päästä uusille aluelle. Erilaisista varusteita paljastettiin muun muassa kilpiä tuhoava kirves, vastustajat lamaannuttavat ilotulitteet sekä soihtu. Mukana kulkevalla heittokoukulla voi puolestaan hyödyntää vertikaalisuutta ja loikkia talojen katolle sekä vetää vihollisia luokseen taisteluissa.

Taistelut poikkeavat kuitenkin huomattavasti Souls-sarjan peleistä, sillä elinvoimamittareiden sijaan taisteluissa pyritään horjuttamaan vastustaja onnistuneilla torjunnoilla ennen viimeistä sivallusta. Taistelujen lisäksi peli nojaa myös vahvasti hiiviskelymekaniikkaan, jonka avulla yksittäisiä sotureita voi eliminoida pois päiviltä tai välttää kokonaan.

Shadows Die Twice -lisänimen vihjailema kuolemamekaniikka antaa pelaajien puolestaan herätä välittömästi uusiksi kuolinpaikalleen. Tapettuaan kerran pelaajan vastustajat palaavat takaisin omiin touhuihinsa, joten uudelleensyntymistä voi hyödyntää vaivihkaa tappamalla pahaa odottamattomat vastustajat. Kitao kuitenkin sanoo, että uudelleenherätysten määrää on jollain tavoin rajoitettu taisteluissa.

Pelimaailmana toimiva aavistuksen realistisempi Japani on pyritty luomaan laajaksi ja toisiinsa liitoksissa olevaksi maailmaksi. Fantasiaelementeistä ei ole kuitenkaan luovuttu aivan täysin, vaan pelissä nähdään muun muassa jättiläismäisiä käärmeitä ja muita jättejä.

Sekiro: Shadows Die Twice julkaistaan pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle alkuvuodesta 2019.

Lähde: PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros

Kuulostaa hyvältä.🖒

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus

Sekirossa ei ole minkäänlaisia roolipelillisiä elementtejä, kuten hahmonkehitystä, hahmoluokkia tai kerättäviä aseita tai haarniskoja. Myös moninpeli on jätetty kokonaan pois.

Nyt ei kiinosta peli kyllä enää yhtään :(

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Ehdottomasti uudistusta ja yleensäkin uusien asioiden kokeilemista tässä vaiheessa. Rohkea ja omapäinen teko muutenkin From Softwarelta lähteä rikkomaan reilusti vanhoja turvallisempia souls-kaavoja. Olen hillitön souls-fani, mutta ei mitään voi loputtomiin jatkaa. Odotukset korkealla kyllä ja luotto myös.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Protagonisti vaikuttaa ihan hyvälle, mutta olisin toivonut edes jonkinlaista mahdollisuutta muokata hahmon ulkonäköä. Esimerkiksi mahdollisuus valita muutamista valmiiksi luoduista kasvoista, sukupuolesta ja hiustyylistä.

Sama pätee asusteisiin. Ne ovat olleet aina niin hienosti ja huolella suunniteltu, että niiden jääminen pois tuntuu ikävältä.

Muuten odotan kyllä peliä innolla.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Itseäni ei haittaa yhtään. Olen jo niin tympääntynyt siihen tuttuun Soulsborne-kaavaan, että hyvä vain jos yritetään jotain uutta.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

http://blog.bagoum.com/article/06-13-18-sekiro

Is there RPG-like progression for the main character?

Miyazaki: Yes. While this is more action-adventure than RPG, we do have progression mechanisms for the main character. Details will come later!

Mielenkiintoinen haastis. Maailma kuulostaa todella siistille.

Käyttäjän InFlames kuva
InFlames

Harmi, no ehkä alelaarista sitten tarttuu mukaan.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus InFlames

Harmi, no ehkä alelaarista sitten tarttuu mukaan.

Paljon tietoa vielä luonnollisesti pimitetään, joten kannattaako nyt tässä vaiheessa jotain alelaaripäätöksiä suotta tehdä? Lähempänä julkaisuahan asiat ratkeaa.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ei kaiken tarvi olla souls-like -kuraa, edes From Softwarelta. Toivottavasti tätä pystyy pelaamaan tavallisetkin ihmiset. Jos ei, niin onneksi on tulossa myös Ghost of Tsushima, jossa onneksi ei ole edes mitään yliluonnollista. Nioh 2:sen voi unohtaa, kun on varmaan yhtä turhauttava kokemus, kun ensimmäinenkin.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus snaketus

Ei kaiken tarvi olla souls-like -kuraa, edes From Softwarelta. Toivottavasti tätä pystyy pelaamaan tavallisetkin ihmiset. Jos ei, niin onneksi on tulossa myös Ghost of Tsushima, jossa onneksi ei ole edes mitään yliluonnollista. Nioh 2:sen voi unohtaa, kun on varmaan yhtä turhauttava kokemus, kun ensimmäinenkin.

Kovimmat samuraifanit makaavat varmaan vieläkin slaagin saaneena, kun kolme samuraipeliä tulossa. Hyvä juttu, että tuo Tsushima taas panostaa enemmän realismiin ja ilmeisesti historialliseen tarkkuuteen. On kaikille vähän jotain ja erilaista. Itse olen taas enemmän yliluonnollisen ystävä, mutta erittäin paljon kiinnostaa tuokin.

Vaikeuteen Miyazaki sanoo näin:

Miyazaki: The idea is to make a game that is more difficult than previous entries, but that will allow you to use creativity in addition to action to overcome those challenges. On one hand, we don't want to disappoint the players looking for a hardcore game, but we also want as many people as possible to be able to experience the pleasure of overcoming a challenge. In order to achieve both those goals, we've implemented many systems that we will continue to adjust. At the least, we don't want to make that is excessively difficult or excessively simple.