Tunnettu suunnittelija: "Pelien tarinankerronta yhä surkeaa" / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Tunnettu suunnittelija: "Pelien tarinankerronta yhä surkeaa"

22.05.2014 // Kirjoittanut: Jarkko Fräntilä
25

David Cage on tunnettu peleistä Fahrenheit, Heavy Rain sekä Beyond: Two Souls. Ne olivat kaikki eräänlaisia elokuvallisia pelejä, ja ne ovat jakaneet pelaajat kahteen leiriin. Osa pelaajista pitää niiden tarinankerrontaa oivaltavana tapana kuljettaa juonta eteenpäin, kun taas toiset pitävät niitä tylsinä interaktiivisina elokuvina, joissa pelattavaa on liian vähän.

Pelien ja elokuvien suhteesta on väännetty peistä jo vuosikymmenten ajan. David Cage kertoi Play-lehdelle antamassaan haastattelussa, kuinka pelien kerronta on hänen mielestään vielä lapsenkengissä verrattuna elokuvien vastaavaan.

Cagen mukaan peleissä kerrotaan yksinkertaistettuja tarinoita, ja ne on yleensä suunnattu teini-ikäisille pelaajille. Cagen mukaan peleillä on tulevaisuudessa mahdollisuus muodostua vakavastiotettavaksi tarinankerrontamuodoksi.

Cage kuitenkin toteaa samaan hengenvetoon, että videopelit ovat mielenkiintoisin viihteen muoto, mitä ihminen on koskaan kehittänyt. Cagen mukaan videopelit voivat herätellä ihmisiä ajattelemaan tavoilla, mihin kirjat tai elokuvat eivät pysty.

Lähde: Nowgamer.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Mutta samalla Cagen pitäisi tajuta, että peleissä pelaajat eivät halua tuntea olevansa vain katsojan roolissa. Siinä olen samaa mieltä äijän kanssa, että peleillä on vielä paljon parannettavaa tarinankerronnassa, mutta ei kaikkia muita pelien tärkeitä elementtäjä voida uhrata pelkästään tarinankerronnan vuoksi.

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus

Sanokoot mitä sanoo, mutta kyllä esim black opsin salaliitto setti voittaa monet toiminta leffat mitä juoneen tulee ja kyllä esim last of us oli tarinaltaan, tunnelmaltaan ja hahmoiltaan parempi mitä the road.

Käyttäjän YritaEdes kuva
YritaEdes

Lasitaloja herra Cage, lasitaloja.

Käyttäjän Janne Pyykkönen kuva
Janne Pyykkönen

Nauroinpa makeasti.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Onneksi Beyond: Two Soulsin tarina olikin "aivan helvetin tasokasta tavaraa" joten herra Cagella on kyllä aika pätevä syy avata suutaan tässä asiassa.

[spoiler]Oikeasti Beyondin tarina oli aika hirveää mukaelokuvallista sontaa[/spoiler]

Käyttäjän dumbguyfin kuva
dumbguyfin

Aika typerä kommentti mieheltä, jonka edellinen peli oli lähinnä huonosti jaksotettu sotku. Kyllä minusta The last of us ja etenkin Mass Effect ovat näyttäneet, että pelit voivat tarjota paljon persoonallisemman kokemuksen kuin elokuvat.
Juurikin Mass Effectissä voit päättää, että kenen kanssa aloitat romanssin, kenet pelastat, jne. Samanlaiseen eivät elokuvat pysty. Valinnat ja "omana itsenä pelaaminen" ovat asioita jotka tekevät peleistä elokuvia yksilöllisemmän, tunteikkaamman ja rikkaamman kokemuksen. Mies on kyllä oikeassa siinä, että tällaisia pelejä on liian vähän.

Käyttäjän Reddpayn kuva
Reddpayn
Lainaus käyttäjältä dumbguyfin

Aika typerä kommentti mieheltä, jonka edellinen peli oli lähinnä huonosti jaksotettu sotku. Kyllä minusta The last of us ja etenkin Mass Effect ovat näyttäneet, että pelit voivat tarjota paljon persoonallisemman kokemuksen kuin elokuvat.
Juurikin Mass Effectissä voit päättää, että kenen kanssa aloitat romanssin, kenet pelastat, jne. Samanlaiseen eivät elokuvat pysty. Valinnat ja "omana itsenä pelaaminen" ovat asioita jotka tekevät peleistä elokuvia yksilöllisemmän, tunteikkaamman ja rikkaamman kokemuksen. Mies on kyllä oikeassa siinä, että tällaisia pelejä on liian vähän.

Jep, olen samaa mieltä.
Peleissä immersio on mielestäni suurempi kuin elokuvissa, koska itse teet ne asiat. Tämän takia ne jäävät myös tarinallisestikin useammin mieleen parempina kokemuksina kuin esim.elokuvat.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä Reddpayn

Lainaus käyttäjältä dumbguyfin Aika typerä kommentti mieheltä, jonka edellinen peli oli lähinnä huonosti jaksotettu sotku. Kyllä minusta The last of us ja etenkin Mass Effect ovat näyttäneet, että pelit voivat tarjota paljon persoonallisemman kokemuksen kuin elokuvat.
Juurikin Mass Effectissä voit päättää, että kenen kanssa aloitat romanssin, kenet pelastat, jne. Samanlaiseen eivät elokuvat pysty. Valinnat ja "omana itsenä pelaaminen" ovat asioita jotka tekevät peleistä elokuvia yksilöllisemmän, tunteikkaamman ja rikkaamman kokemuksen. Mies on kyllä oikeassa siinä, että tällaisia pelejä on liian vähän.

Jep, olen samaa mieltä.
Peleissä immersio on mielestäni suurempi kuin elokuvissa, koska itse teet ne asiat. Tämän takia ne jäävät myös tarinallisestikin useammin mieleen parempina kokemuksina kuin esim.elokuvat.

No tämäkin tosin riippuu täysin siitä leffan/pelin juonen, hahmojen tarinankuljetuksen tasosta....jos pelin tarinankerronta, hahmot ja juoni tylsistyttävät, niin nopeasti sekin painuu unholaan, siinä missä tarinallisesti huono elokuvakin.

Ja jos nyt miettii niitä parhaimpia leffoja, niin yhtä lailla niihin olen pystynyt eläytymään täysillä. Ehkä suurin ero elokuvien ja pelien välillä vielä on se, että peleissä on kuitenkin (ainakin omalla kohdallani) melko harvoin osunut hahmoja joiden kohtaloista ja ongelmista todella jaksaisi välittää, saatika sitten niitä pelejä, jotka onnistuvat herättämään suurempia tunteita.

Käyttäjän Temathael kuva
Temathael

Aika asiaahan mies puhuu, vaikken nyt välttämättä pidä hänenkään pelejään kovin loistavina. Suurin osa pelitarinoista on aikamoista huttua, etenkin nämä "mukatarinalliset" pelit, kuten Mass Effectit. Hyviä pelejä, mutta onhan tuo käsikirjoituksen taso aika hirveää. Etenkin dialogi on ajoittain todella surkeata.

Planescape: Torment on edelleen ylivoimaisesti parhaiten kirjoitettu peli, mutta onhan näitä onneksi muutama muukin ihan hyvin kirjoitettu peli ilmestynyt viime vuosikymmenellä.

Käyttäjän Blastyk kuva
Blastyk

Vaikka Cagen omat pelit ovatkin tarinallisesti aivan onnettomia, niin tottahan se on, että esimerkiksi TLoU:n "kaikkien aikojen paras pelijuoni" olisi leffamittarilla keskitasoa. Mutta ihan ymmärrettävää tuo on, kun pelien tekemisessä pitää keskittyä muuhunkin kuin vain tarinaan.