Terävämpää kuvaa ja langatonta virtuaalitodellisuutta - HTC paljasti Vive-uudistuksia

9.01.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
4

Laitevalmistaja HTC on paljastanut uuden version Vive-virtuaalitodellisuusvisiiristään.

CES 2018 -teknologiatapahtumassa paljastettu Vive Pro on innokkaille virtuaalitodellisuusharrastajille ja yrityskäyttäjille suunnattu versio Vivestä. Uuden ulkoisen olemuksen ohella Pro-mallin keskeisin uudistus löytyy näyttöpaneeleista. Vive Pron OLED-näytöt tarjoavat yhteensä 2880 x 1600 -resoluution, mikä on 78 % parannus nykyiseen Vive-malliin verrattuna. Terävämmän resoluution ohella Vive Pro on varustettu vastamelukuulokkeilla sekä kahdella etukameralla.

Vive Pron ohella HTC paljasti CES 2018:ssa myös langattoman Vive-adapterin. Intelin WiGig-teknologiaa hyödyntävä adapteri mahdollistaa entistä liikkuvamman virtuaalitodellisuuskokemuksen poistamalla johdot tietokoneen ja visiirin väliltä.

HTC ei toistaiseksi ole paljastanut Vive Pron hinnoittelua tai julkaisuaikataulua. HTC Vive Wireless Adapter tuodaan markkinoille vuoden loppupuoliskolla.

Lähde: HTC

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Langattomuus luonnollisesti kiinnostaa. Tuntuisi äkkiseltään, että joku viive siinä täytyy olla, mutta luotetaan nyt kuitenkin HTC:n insinööreihin, että joku ässä heillä on hihassa, kun tällaista mennään julkistamaan. Intelin Wigig -tekkiä tuolla näyttäisi olevan taustalla, mutta siitäkään ei ole minulle mitään tietoa onko ihan pätevää.

Todellinen tarkkuuden lisäys laseissa on muuten vain 34%, kun katsotaan sitä paljonko pikseleitä mahtuu näyttöjen leveys- ja korkeusakseleille.

Ja väri on ihan järkyttävän ruma. Tuo on taas sitä luokkaa, ettei sitä tietokonepöytänsä nurkalla vapaaehtoisesti katsele, mutta tietysti langattomana tuon saisi kätevästi piiloon johonkin laatikkoon käytön loputtua.

Käyttäjän ajajehu kuva
ajajehu

Loistavaa! En olisi uskonut nykyisenkin Viven vielä saavan langattoman adapterin, joten aina vain paranee!

Viiveitä ei VR kyllä kärsi. Yhtään. Joten toimimaan tuo on saatava, muuten pahoinvointi on taattu.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Eri mallit eri hinnoilla sekä ominaisuuksilla on ihan ok juttu noin yleisesti.

Konsoleiden kohdalla tökkii se, että niiden juttu on ollut aina se, että jos omistat konsolin X, niin kaikilla muillakin sen omistavilla on sama kokemus. Eipä enää ja kun päivityksiäkin on samaan malliin kuin pc:llä, niin alkaa olemaan kovin vähissä ne perinteiset konsolipelaamisen erot pc-pelaamiseen.

Muistan kun pc:llä oli aikoinaan sitä vertailua, että kenen koneella mikäkin pyöri ja kuinka hyvin. En itse sitä jaksanut, joten se oli yksi syy konsolipelailulle. Nykyään niitä syitä tosiaan on vähemmän eikä pc:lläkään taida enää olla erityisesti vertailua, että kenellä pyörii parhaiten tms.

Mikäli onkin, niin ehkä ja toivottavasti se yhä on siellä yläasteikäisten keskuudessa, kuten itsellä tuossa mainitsemassani ajankohdassa.

Teknologisesti tai muuten kuin pätemistarkoituksessa vertailu on tietenkin eri asia ja minuakin ajoittain kiinnostaa miten pelit eroaa laitteiden välillä. Eroja on nykyään aika vähän verrattuna joihinkin aikakausiin mutta esim. Doom kiinnosti Switchillä vain nimenomaan sen verran, että miten se on saatu toimimaan. Mitään tarvetta ei ole sitä kyseiselle laitteelle ostaa.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Suurin ongelma Viven kanssa (hintaa ja omaa elämäntilannetta lukuunottamatta) oli se että se johtoineen oli niin kömpelön puoleinen luontaiseen Virtual Reality-kokemuksen saavuttamiseksi, mutta nyt se on korjattu. Hyvä juttu!