Tappomatsit saapuvat Overwatchiin

11.08.2017 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
14

Overwatch-räiskintäpeli saa tulevassa päivityksessä uusia pelimuotoja.

Uudet lisäykset ovat räiskintäpelien peruskauraa. Overwatch-pelaajat pääsevät nimittäin koettamaan taitojaan perinteisissä tappomatseissa. Deathmatch-pelitilat ovat saatavilla kahdeksan hengen kaikki vastaan kaikki -tilassa sekä 6 vs. 6 -joukkuetappomatseissa. Blizzardin mukaan pelin karttoja on sovitettu tukemaan uusia pelitiloja, jonka lisäksi Overwatch saa kokonaan uuden tappomatseja varten suunnitellun Château Guillard -kartan.

Tappomatsit sisältävä päivitys on saatavilla jo nyt Overwatchin testipalvelimilla. Päivityksen odotetaan ilmestyvän lähiaikoina myös julkaisuversioon.

Lähde: Blizzard

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Toivottavasti pelaajat eivät katoa pelin perinteisestä moodista vain näihin typeriin death matcheihin.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Toki jos sen noin pistää niin DM moodi pelkillä depsuilla pelaaville voi ollakin ihan jees. Yleensä pelaan itse joko tankkia (D. Va) tai hiileriä (Mercy) jos voittaa haluaa. Sitten jos nään molemmat (valitsen aina hahmoni viimeisenä) niin valitsen Widowmakerin tai jonkun muun lämää tekevän, riippuen vähän mapista. Vanha viisaus: DPS wins the fame, heals wins the game. Vaikka todella monesti saan Mercyllä play of the gamen.

Käyttäjän Kosmonautti kuva
Kosmonautti
Lainaus käyttäjältä snaketus

Vanha viisaus: DPS wins the fame, heals wins the game.

Aika huono ja hölmö viisaus, sillä useimmiten DPS-roolit ovat niitä tärkeimpiä ja vaikeampia rooleja. Ja tämä tulee henkilöltä, joka pelaa kaikissa peleissä enimmäkseen support/healer rooleja. Esimerkiksi juuri overwatchissa kuka tahansa osuu Mercyn auto-aimhealilla, mutta ihan kuka vaan ei osu kaikkia Soldier 76 headshotteja, vaikka se on tärkein taito kyseistä hahmoa pelatessa. Puhumattakaan jostain Hanzosta tai Genjistä.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä snaketus

Toivottavasti pelaajat eivät katoa pelin perinteisestä moodista vain näihin typeriin death matcheihin.

Ihan hyvä vaan, kun tulee death matcheja yms. Saa vihdoinkin noita dps pelaajia siirtymään muihin pelitiloihin. Jostain kumman syystä lähes jokainen pelaaja haluaa pelata vain dps hahmoja. Parempi ratkaisu toki olisi jonkinlainen roolitus jako, jossa pelaaja voisi valita millä haluaa pelata tank / dps / support (tai useamman vaihtoehdon). Ei tulisi näitä ainaisia ongelmia, kun ryhmässä on yksi support ja viisi depsiä. Tai tyyliin neljä Mercy mainia. Tämä on ainoa suuri ongelma, koska otteluiden lopputulos ratkeaa liian usein jo hahmojen valintaruudussa.

Edit. Sivumainintana haluisin kommentoida "räiskintäpeli" termiä. En ole ikinä pitänyt Overwatchia tippaakaan räiskintäpelinä. Pelissä on niin monta hahmoa ja mekaniikkaa, joka pitää sen poissa perinteisestä räiskinnästä. Itse pelaan suurimmaksi osaksi Winstonia, Mercyä, Luciota, Reinhardia, Zaryaa, Symmetraa ja nyt uusimpana Doomfistiä, joiden pelimekaniikka ja kyvyt ovat kaukana räiskinnästä. Näiden lisäksi mm. Mei ja Genji ovat kaukana peristeisestä räiskinnästä.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Kosmonautti

Aika huono ja hölmö viisaus, sillä useimmiten DPS-roolit ovat niitä tärkeimpiä ja vaikeampia rooleja. Ja tämä tulee henkilöltä, joka pelaa kaikissa peleissä enimmäkseen support/healer rooleja. Esimerkiksi juuri overwatchissa kuka tahansa osuu Mercyn auto-aimhealilla, mutta ihan kuka vaan ei osu kaikkia Soldier 76 headshotteja, vaikka se on tärkein taito kyseistä hahmoa pelatessa. Puhumattakaan jostain Hanzosta tai Genjistä.

Totta että hyvänä depsinä on helpompi nousta esim rankeissa, kuin hyvänä healerina. Usein tasavertaiset matsit hävitään / voitetaan hyvien / huonojen dps pelaajien takia. Itse olen pelannut yli 100h Luciolla ja rankeissa on todella hankala nousta. Vaihtamalla depsiin voi peliin vaikuttaa niin paljon enemmän (tai jopa tankkiin). Eniten viimeaikoina on ärsyttänyt, kun itse pelaan Luciolla ja vähintään neljä muuta pelaajaa haluaa pelata depsinä. Tuli hävittyä pelkästään tämän takia 13/15 viimeisistä matseista ja rankit tippui yhden vuorokauden aikana n. 400 pistettä. Itse yritän ohjata kannustavasti voice chatissa tiimiä, mutta usein tämä on yhtä tyhjän kanssa. Peli kaipaa kyllä todella paljon säätämistä, jotta oikeat pelaajat pääsevät oikeisiin rooleihin.

Kuitenkin healer keskusteluun ja taitoon. Overwatchissa esim hyvänä Ana healerina voi taidolla vaikuttaa todella merkittävästi lopputulokseen. Osumatarkkuus on pääpaino, joten taitavat Ana healerit voivat halutessaan voittaa suoraan matseja. Myös Mercyllä on paljon muutakin annettavaa kuin vaan healu nappi. Miten sijoittautua, kommikoida, käyttää tarpeen tullen myös asetta ja antaa tukea Bastionille & Pharalle. Huonon ja hyvän Mercyn ero on valtava.

Ainoa support, jolla voi vaikuttaa IMo eniten lopputulokseen on Zen. Tällä voi healata, merkata targetit ja vaatii taitoa tarkkuudessa. Nyt Doomfistin julkaisun jälkeen on mieli tehnyt pelata enemmän depsiä, kun one shottaamalla supportteja & depsejä voi pelin lopputulokseen vaikuttaa massiivisesti. Nyt takana reilu 25h Doomilla ja kerrankin huikean hyvä hahmo, jota vastaan suurin osa pelaajista ei osaa pelata.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä Kosmonautti

Aika huono ja hölmö viisaus

Pah. Sillä voi kääntää pelin voitokkaaksi hyvinkin nopeasti (jos osaa), varsinkin jos vastustajan depsit on idiootteja, niinkun ne yleensä on. Eikä vain tässä pelissä. Tietenkään hyväkään hiileri ei yksin voita pelejä, mutta ei kyllä hyvät depsutkaan. Loppujen lopuksi yksi ja sama mulle, mutta näin erittäin pitkä online pelihistoria takana yleensä hiileriä tai tankkia tehokkaasti itse pelaamalla voittaa, pelkkä depsu tiimi ei mene mihinkään jos vastustajalla nämä kaksi osaa asiansa.

Käyttäjän kokkobill kuva
kokkobill

Aika kauan meni, että saivat deatmatchin tähän.. Täytyy sanoa, että tää peli on niin yliarvostettu.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72
Lainaus käyttäjältä kokkobill

Aika kauan meni, että saivat deatmatchin tähän.. Täytyy sanoa, että tää peli on niin yliarvostettu.

Niinhän niistä blizzardin peleistä aina sanotaan...

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus käyttäjältä kokkobill

Aika kauan meni, että saivat deatmatchin tähän.. Täytyy sanoa, että tää peli on niin yliarvostettu.

Täytyy sanoa, että tuntuu vuosi sitten jääneen julkaisusta uupumaan yksi sun toinen ominaisuus.Mutta yliarvostettu ja yliarvostettu, ehkä ihan hieman, vähän.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä mur72

[quote='käyttäjältä kokkobill']Aika kauan meni, että saivat deatmatchin tähän.. Täytyy sanoa, että tää peli on niin yliarvostettu.[/quote]
Niinhän niistä blizzardin peleistä aina sanotaan...

Juuri näin.