Tältä klassinen Mega Man olisi näyttänyt modernina FPS-räiskintänä

9.04.2013 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
11

Vanha kunnon sininen pommittaja Mega Man tuntuu kärsivän jonkinmoisesta ikäkriisistä. Tänä vuonna 25. vuotista taivaltaan juhlistavan peli-ikonin nimeä kantavia pelejä, kuten Mega Man Legends 3, Mega Man Online ja Mega Man Universe, on viime vuosina peruttu rankalla kädellä.

Mainittujen pelien lisäksi sarjan luonut Capcom suunnitteli myös neljättä epäonnekasta, joskin varsin kiinnostavaa, Mega Man -peliä.

Pelisivusto Polygon on saanut käsiinsä materiaalia tästä The Maverick Hunter -nimellä kulkeneesta prototyyppipelistä. Erityisen kiinnostavan The Maverick Hunterista olisi tehnyt se, että kyseessä olisi ollut Mega Man -aiheinen FPS-räiskintä.

Polygonin esittelemän prototyypin takana oli Metroid Prime -sarjan entisistä kehittäjistä koostuva Armature Studios, joka on nyttemmin tehnyt lähinnä Metal Gear Solid HD Collectionin PS Vita -version. Länsimaisemman Mega Manin ulkoasusta oli vastuussa suunnittelija Adi Granov, joka päivitti Iron Manin legendaarisen sotisovan sarjakuvasta elokuvamuotoon.

Julkaistut videot ja kuvat osoittavat, että The Maverick Hunter olisi muistuttanut luonteeltaan hyvin paljon Metroid Prime -sarjan pelejä. Ne olisivat yhdistäneet Mega Man X -henkisen maailman ja konseptin kolmanteen ulottuvuuteen.

The Maverick Hunter ei koskaan päässyt täyteen tuotantoon ja se peruutettiin vuonna 2010, hieman ennen kuin japanilaista pelialaa kovaan ääneen ruotinut Mega Man -luoja Keiji Inafune lähti Capcomilta.

Videot, kuvat ja tarkemmat yksityiskohdat peruutetusta The Maverick Hunterista voi katsastaa Polygonin kattavasta artikkelista.

Lähde: Polygon

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän SinnGamer kuva
SinnGamer

Olisi kyllä videoiden perusteella kelvannut minulle. Jollain tavalla näytti jopa paremmalta kuin Metroid FPS pelit.

Käyttäjän Nior kuva
Nior

HItto vieköön, näyttipä makealta menolta. Mega Man täytttää kyllä muistot.

Käyttäjän AKT4 kuva
AKT4

Hyvältähän tuo näytti. En tiedä haluaisinko tosin nähdä Megamania 3d FPS:nä, mutta toisaalta eipä tainnut moni innostua Metroidistakaan 3d:nä, kun se julkistettiin aikoinaan.

Olisihan tuo jännää nähdä kokonaisena pelinä.

Käyttäjän Temathael kuva
Temathael

Yh. Näytti aika hirveältä, mutta tekijätiimin luulisi osaavan asiansa. Nuo pätkät lähinnä kuitenkin aiheuttivat inhoreaktioita. Aivan kamalat ympäristöt ja pelattavuus näytti todella tylsältä. Ehkä tuosta olisi kuitenkin huomattavalla hiomisella saanut jotain kivaakin aikaan.

Käyttäjän Flash kuva
Flash

Pontentiaali olis kyl ollu :(

Käyttäjän Tahvo619 kuva
Tahvo619

Vaikutti aika turhalta putki räiskinnältä....kyllä huomais miksi he kuoppasivat tuon pelin. Muutenkin eikö Megamanis ole laser aseet ? Tai itse olen saannut sen käsityksen :P

Käyttäjän redshift kuva
redshift
Lainaus

Muutenkin eikö Megamanis ole laser aseet ? Tai itse olen saannut sen käsityksen

Ilmeisesti helvetin hyvin perillä koko pelisarjasta? Mutta joo, pidetään ne Mega Manit 2 deenä, muuten kusee hommat samalla tavalla kuin Castlevania sarjan kohdalla. Tosin onhan Metroid Prime niin maan perkeleen loistava peli.

Käyttäjän Ville Arvekari kuva
Ville Arvekari

Metroid Prime toimi, koska Metroidin viehätys oli kaksiulotteisenakin enemmän pelialueen tutkimisessa kuin toiminnassa.

Mega Manissa kyse on nimenomaan tarkoista hypyistä ja ammuskelusta (jopa samanaikaisesti!), jossa pelaajan on pystyttävä ohjaamaan hahmoaan millin tarkkuudella selviytyäkseen värikkäistä vihollisista ja ansoista tarpeen vaatiessa jopa vahingoittumana.

Moisen siirtäminen uskollisena kolmeen ulottuvuuteen vaatisi poikkeuksellisen taitavaa ja innovatiivista kehitystiimiä. Luulenpa, ettei sarjaa ole juuri tämän takia tohdittu päivittää kolmanteen ulottuvutteen.

Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo oli vain 6 kuukautta kehityksessä ollut konsepti/prototyyppiversio, eli läheskään viimeistellystä ulkoasusta tai pelimekaniikasta ei videoissa ole kyse. Olisi ollut ihan kiintoistaa nähdä, mihin suuntaan tämä olisi mennyt.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Joistain asioista täytyy vaan olla kiitollinen, vaikka se olisi pelin peruutus. Peli näytti kamalalta, erityisesti päähenkilö. Pelattavuus näytti tylsältä ja jokaseenkin varman päälle vedetyltä FPS:ltä ilman Mega Maninlle ominaista persoonallisuutta. Noin tylsä hahmo jota sanoo vain "got it", yhdistettynä synkkiin tuomiopäivän varjon asettelemiin maisemiin, kliseisiin robottivihollisiin ja skriptattuihin tapahtumiin, eivät kyllä millään tavalla luoneet mielenkiintoa peliä kohtaan. En yhtään ihmettele miksi pelin kehitys sai niskalaukauksen, Capcom olisi saanut miljoonien tappiot, studio olisi suljettu ja peli olisi saanut vuoden huonoimman pelin tittelin, Call of Dutyn saadessa taas vuoden FPS-palkinnon.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Joo ei ei ei ei ei tällaisia...Tuossa ei ole mitään sitä mitä rakastan Mega Manissa. Onneksi kuopattiin. Megaman disapproves.