Uunituoreen Fallout 4:n eri alustat äärimmäisen tasaisessa grafiikkakisassa / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Uunituoreen Fallout 4:n eri alustat äärimmäisen tasaisessa grafiikkakisassa

10.11.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
41
Uunituoreen Fallout 4:n eri alustat äärimmäisen tasaisessa grafiikkakisassa

Kuten pitkälti joka ikinen suurehko julkaisu tätä nykyä, myös uunituore Fallout 4 on joutunut grafiikkasyyniin.

Saksalaisen Candylandin kasaaman videovertailun pohjalta voi tehdä yllättäviä johtopäätöksiä: pelin pc- ja konsoliversiot eivät vaikuta eroavan toisistaan kovinkaan hurjasti. Aluskasvillisuuden määrän ja yksityiskohtien piirtoetäisyyden kaltaiset suorituskeskeiset erot vastaavat odotuksia suurin piirtein, mutta ero tekstuurien laadussa ja hahmojen pikkutarkkuudessa on tuskin silmin havaittava. 

Pc:n ultra-asetuksilla PlayStation 4 ja Xbox One jäävät myös hieman jälkeen varjojen terävyydessä ja valaistuksen yksityiskohtaisuudessa. Sahalaitaa on kuitenkin havaittavissa tasapuolisesti kaikilla alustoilla. Mielenkiintoista kyllä, Xbox Onen väripaletti näyttää olevan muita alustoja hieman lämpimämpi, mikä saa autiomaan näyttämään huomattavasti eläväisemmältä. 

Eroja voi tutkailla alla olevalta videolta. Pc-hankintaa vielä harkitseville Candyland on myös kuvannut eri asetuksia keskenään vertailevan version, jonka voi myös katsastaa alta.

Fallout 4 ilmestyi tänään PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle.

Lähde: GamesRadar

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Katsoin jo Digital Foundryn vertailut tästä ja se isoin erohan on siellä ruudunpäivityksessä, jota konsolot eivät pysty pitämään edes siellä 30:ssä. Alkaa paljastumaan ainakin yksi syistä miksi peli ei näytä yhtään hienommalta, konsolit ei yksinkertaisesti pysty (ei varmaan ainut syy). Kehtaankin väittää, että pelkästään pc:llä tämä olisi voinut olla hienompikin. Halpa i3-prossu ja GTX 750 Ti pyöritti tätä konsoli asetuksilla huomattavasti paremmin, kuin konsolit. Aika jäätävää.

Mitä tuohon väripalettiin tulee, niin jos lämpöä haluaa, niin sitä voi säätää TV:stä, monitorista, näytönohjaimen hallintapaneelista ja vaikka mistä. Xone on myös tässä poikkeus, joten oletan, että siltä sen nimenomaan ei kuulu näyttää. Huomasin tuon saman Digital Foundryn videoita katsoessani. Eivät kyllä sanoneet siitä mitään.

Käyttäjän chelsea kuva
chelsea
Lainaus käyttäjältä snaketus

Katsoin jo Digital Foundryn vertailut tästä ja se isoin erohan on siellä ruudunpäivityksessä, jota konsolot eivät pysty pitämään edes siellä 30:ssä. Alkaa paljastumaan ainakin yksi syistä miksi peli ei näytä yhtään hienommalta, konsolit ei yksinkertaisesti pysty (ei varmaan ainut syy). Kehtaankin väittää, että pelkästään pc:llä tämä olisi voinut olla hienompikin. Halpa i3-prossu ja GTX 750 Ti pyöritti tätä konsoli asetuksilla huomattavasti paremmin, kuin konsolit. Aika jäätävää.

Suurin syy miksi peli ei ole mikään näkökarkki on ikivanha graffaengine.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna

Wow, many pixels, such quality.
Mutta entä ruudunpäivitys? Sillä on pelaamisen kannalta oikeasti jotain merkitystäkin.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus käyttäjältä snaketus

Kehtaankin väittää, että pelkästään pc:llä tämä olisi voinut olla hienompikin

Jep, mutta ainoastaan konsolijulkaisu mahdollistaa sen, että pc-versio on edes olemassa.

Käyttäjän Topi76 kuva
Topi76

Alan parhaimmat analyysit tekevä Digital Foundry ainakin haukkui konsoleita verrattaessa Xbox Onen ruudunpäivitystä. Molemmat konsolit droppailevat alle 30 fps, mutta Xbox Onella ongelmat ovat paljon pahemmat. Eipä Bethesdan pelit koskaan virheettömiä teknisesti olekaan, mutta miksi suotta hankkia itselleen enemmän virheitä jos konsoliversioista pitää valita.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-fallout-4-performance-analysis

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Katsoin nyt tuon videon kuitenkin, niin tällä videolla taas PS4 värilämpötila oli viileämpi, kuin pc:llä ja Xonella. Tiedä sitä sitten. Itseasiassa tämä video näytti paljon enemmän grafiisia eroja pc:n eduksi, kuin ne Digital Foundryn mitä katsoin. Olihan noissa erittäin selkeästi nähtävissä olevia eroja, varsinkin ulkomaisemissa.

Lainaus käyttäjältä Kornholic

Lainaus käyttäjältä snaketusKehtaankin väittää, että pelkästään pc:llä tämä olisi voinut olla hienompikin

Jep, mutta ainoastaan konsolijulkaisu mahdollistaa sen, että pc-versio on edes olemassa.

Ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että VOISI olla. Se ei poista sitä faktaa, että konsolit hidastaa grafiikoiden kehitystä vaikka kuinka konsolimyynnit maksaisivat pelinkehityksen. Odotan innolla alustakohtaisia myyntiraportteja tästä. Witcher 3 oli aika hyvä esimerkki, että yhtä arvokasta rahaa on pc-pelaajienkin raha ja tämä pelistä jossa ei ole edes minkäänlaista DRM:ää jonka laiton lataaminen ja pelaaminen on helpompaa, kun lapselle selkäsaunan antaminen. Vittu että oli taas ärsyttävä kommentti.

Käyttäjän Dremora90 kuva
Dremora90

Isoin ero on ehkä siinä, että PC:llä voi helposti itsekin säätää valaistusta ja kontrastia, sekä muita graafisia ominaisuuksia, kuten myös pehmentää varjoja.

Käyttäjän Dremora90 kuva
Dremora90
Lainaus käyttäjältä Kornholic

[quote='käyttäjältä snaketus']Kehtaankin väittää, että pelkästään pc:llä tämä olisi voinut olla hienompikin[/quote]

Jep, mutta ainoastaan konsolijulkaisu mahdollistaa sen, että pc-versio on edes olemassa.

Bethesda on kehittänyt pelit (varsinkin Elder Scrolls ja FallOut) aina PC edellä, joidenka myyntikin on ollut kovinta. Joten argumenttisi on invaliidi.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Kornholic

Jep, mutta ainoastaan konsolijulkaisu mahdollistaa sen, että pc-versio on edes olemassa.

Vanha sukupolvi palasi taas huutelemaan kulahtaneita totuuksiaan.

Vastahan tässä oli uutinen, että mm. Ubisoftin softabisneksessä pc on jo myyntien suhteen aivan PS4:n kannassa kiinni vain parin prosentin erolla. Jos nuo tilastot ovat mikään indikaatio, niin PS4 ja pc kannattelevat tällä hetkellä Xbox Onea, jolle myydään pelejä alle puolet siitä, mitä kahdelle "isommalle" alustalle. Sen lisäksi muistetaan, että kyseessä on Bethesda, vanha ja arvostettu pc-pelitalo, joten mahdollisesti tämän kohdalla prosentit saattavat jopa heilahtaa pc:n hyväksi.

Eli jos nyt oletetaan, ettei joku Fallout 4:n kaltainen tekele pärjäisi pelkästään pc:llä, niin ei se silloin pärjäisi sen paremmin yksin PS4:lläkään, Xbox Onesta puhumattakaan. Eiköhän fakta kuitenkin ole, että kyllähän ne pelit myyvät riittävästi kaikilla alustoilla, mutta jos voitot voidaan tuplata tai triplata sillä, että peli tehdään monelle alustalle, niin hulluhan se olisi, joka markkinataloudessa jättäisi mahdollisuuden käyttämättä.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus käyttäjältä Dremora90

Bethesda on kehittänyt pelit (varsinkin Elder Scrolls ja FallOut) aina PC edellä, joidenka myyntikin on ollut kovinta. Joten argumenttisi on invaliidi.

Mikäli nyt tarkoitit, että pc-versioiden myynti on ollut kovinta, niin esimerkiksi Skyrimin myynneistä nopealla googletuksella yli 80 % oli konsoliversioita.

Lainaus käyttäjältä snaketus

Vittu että oli taas ärsyttävä kommentti.

Kyllä muakin ärsyttää itsestäänselvyyksien sanominen. Totta vitussa Fallout 4 näyttäisi paremmalta, jos se olisi tehty pelkästään pc:lle. Täysin turha kommentti. Ai mitä, eikö konsolit olekaan yhtä tehokkaita kuin tehokkaat pc:t? Ei helvetti!

Mutta totuus on se, että ilman konsoliversioiden tuloja näin isoja projekteja tuskin tehtäisiin. Joidenkin lähteiden mukaan Metal Gear Solid V: The Phantom Painin pitäisi myydä yhteensä n. 5-6 miljoonaa kappaletta päästäkseen pelkästään omilleen. Sitten kun yrityksen pitäisi tehdä vielä voittoakin. PC-versioiden myynnit harvoin yltävät 6 miljoonaan. Olkaa iloisia siitä, että konsolit ovat "jarruttamassa" pelinkehitystä.