Steam Greenlightin korvaaja Steam Direct hinnoiteltiin virallisesti / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Steam Greenlightin korvaaja Steam Direct hinnoiteltiin virallisesti

3.06.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Steamin Greenlight-osion lähitulevaisuudessa korvaavasta uudesta Steam Direct -julkaisujärjestelmästä on saatu lisätietoja. Tuoreessa uutiskirjeessään Valve on kertonut lyöneensä lukkoon nyt palvelun hinnoittelun, joka vielä Directin julkistuksen aikoihin jätettiin tarkoituksella auki, jotta erityisesti peliyhtiöt ja kehittäjät pystyisivät ilmaisemaan oman kantansa asiasta.

Valven mukaan pelien julkaiseminen Steam Directin kautta on kustantamassa kullekin pelitalolle sata dollaria per julkaistava peli. Vertailukohteena mainittakoon, että Greenlightin käytöstä Valve on pyytänyt pelintekijöiltä sadan dollarin kertamaksua, minkä jälkeen tekijä on ollut vapaa julkaisemaan palvelussa ilman lisäveloitusta niin monta peliä kuin se vain saa hyväksytysti Greenlightista läpi.

Directin tapauksessa julkaisusta maksettu satanen ei jää välttämättä lopullisesti kuitenkaan Valven taskuun. Yhtiö maksaa sen pelintekijöille takaisin, kun julkaistun pelin myyntitulot rikkovat tuhannen dollarin rajan.

Sadan dollarin hinta on selvästi siitä halvemmasta päästää, mitä sille alunperin kaavailtiin. Kun Direct julkistettiin alunperin alkuvuodesta, oli Valven konsultoimista kehittäjistä osa ehdottanut jopa 5 000 dollarin julkaisumaksua. Korkeampaa hintaa on voitu perustella esimerkiksi sillä, että sen voimin Steam ei täyttyisi helposti aivan mistä tahansa tauhkasta. Samalla korkeampi hinta olisi tosin voinut lukita lupaavat mutta vähävaraiset indiekehittäjät palvelun ulkopuolelle.

Valven mukaan se itse oli kallistumassa jo tovin aikaan 500 dollarin maksuihin, mutta kertoo lopulta vetäneensä hinnan mahdollisimman alas Steam-yhteisön haastamana. Tasapainottaakseen mahdollista pelien tulvaa yhtiö onkin luvannut työstää Steamin algoritmipuolta paremmaksi, jotta käyttäjät voisivat helpommin suodattaa palvelusta esiin nimenomaan heitä kiinnostavia pelejä.

Steam Directin luvattiin alunperin korvaavan Greenlightin keväällä, joten olettavasti sen virallinen julkaisu on jo lähistöllä. Greenlightista poiketen kuka tahansa taho voi Directin myötä julkaista pelinsä Steamissa, kunhan he pystyvät maksamaan julkaisumaksun ja toimittamaan Valvelle tämän vaatimat asiakirjat. Greenlightissa pelin pääseminen Steamiin on vaatinut aina ensin, että kauppapaikan yhteisö antoi pelille hyväksyntänsä epämääräisen äänestyksen muodossa.

Lähde: Steam, Ars Technica

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Pöyristyttävää, että roskapelien julkaiseminen tulee entistäkin helpommaksi. Steamista on näköjään tulossa sosiaalinen media, jonka käyttäjät eivät tyydy enää pelikuvien ja -videoiden julkaisuun. Nyt jaetaan kommentteja ja tykkäyksiä käyttäjien omatekoisista peleistä, joilla nämä ilmaisevat itseään.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Poliisitapaus

Pöyristyttävää, että roskapelien julkaiseminen tulee entistäkin helpommaksi.

Greenlight on mahdollistanut ja helpottanut monien erinomaisten pelien julkaisun Steamissä; Frozen Endzone, SUPERHOT, Broforce, Stardew Valley, UnReal World, jne. Mielestäni on hienoa, että pelinkehittäjillä on yhä enemmän mahdollisuuksia julkaista pelejään. Ei niitä tarvitse ostaa / tukea jos ei halua.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus
Lainaus käyttäjältä edqe

Greenlight on mahdollistanut ja helpottanut monien erinomaisten pelien julkaisun Steamissä; Frozen Endzone, SUPERHOT, Broforce, Stardew Valley, UnReal World, jne. Mielestäni on hienoa, että pelinkehittäjillä on yhä enemmän mahdollisuuksia julkaista pelejään. Ei niitä tarvitse ostaa / tukea jos ei halua.

En väitä, etteikö Greenlightin kautta julkaistaisi laadukkaitakin pelejä. On vaan typerää, että Greenlight on tällä hetkellä ainoa keino itsenäisille julkaisijoille saada kontaktia Steamin ylläpitoon. Siksi ylläpidon pitäisikin olla itse oma-aloitteisempi eikä ulkoistaa laadunvalvontaa kakaroille.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus käyttäjältä edqe

Lainaus käyttäjältä PoliisitapausPöyristyttävää, että roskapelien julkaiseminen tulee entistäkin helpommaksi.
Greenlight on mahdollistanut ja helpottanut monien erinomaisten pelien julkaisun Steamissä; Frozen Endzone, SUPERHOT, Broforce, Stardew Valley, UnReal World, jne. Mielestäni on hienoa, että pelinkehittäjillä on yhä enemmän mahdollisuuksia julkaista pelejään. Ei niitä tarvitse ostaa / tukea jos ei halua.

Nämä paremmat pelit ovat vain hukkunu roskapelien tulvan alle josta niitä ei meinaa löytää

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus käyttäjältä Poliisitapaus

En väitä, etteikö Greenlightin kautta julkaistaisi laadukkaitakin pelejä. On vaan typerää, että Greenlight on tällä hetkellä ainoa keino itsenäisille julkaisijoille saada kontaktia Steamin ylläpitoon. Siksi ylläpidon pitäisikin olla itse oma-aloitteisempi eikä ulkoistaa laadunvalvontaa kakaroille.

Eli mitä sen ylläpidon pitäisi tehdä? Niiden pitäisi itse metsästää potentiaaliset indiet talliinsa? Paljon parempi, että pelaajat itse päättävät mistä pitävät ja mistä eivät. Systeemiä käytetään väärin, se on totta, mutta sieltä tulee myös paljon positiivisia yllätyksiä. Steam on julkaisualusta, ei mikään "eliittipelien" kerho. Kuka muutenkaan olisi se taho, joka päättää mikä on laatua ja mikä ei? Miten peleille laitetaan konkreettiset raamit milloin ne ylittävät tietyn laadun, että ne voitaisiin Steamiin hyväksyä? Itse voin myös sanoa, että en ole kertaakaan hukkunut roskapelien alle Steamia selatessani. Ei kertaakaan ole edes ehdottanut mitään esim. Digital Homiciden "laatupelejä", jotka tosin on jo Steamista poistettu.

Se on täysin totta, että pelejä julkaistaan Steamissa vain keräilykorttien takia, ja porukka ostaa niitä vain ja ainoastaan sen takia. Mikä on ihan järjetöntä. Eli kyllä siellä ongelmia on, mutta mikään sisäinen laadunvalvonta ei ole asiaan ratkaisu. Se vain rajaisi kaikki pienemmät tekijät pois ja niiden olisi lähes mahdotonta päästä Steamiin.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus
Lainaus käyttäjältä Boblick

Eli mitä sen ylläpidon pitäisi tehdä? Niiden pitäisi itse metsästää potentiaaliset indiet talliinsa? Paljon parempi, että pelaajat itse päättävät mistä pitävät ja mistä eivät. Systeemiä käytetään väärin, se on totta, mutta sieltä tulee myös paljon positiivisia yllätyksiä. Steam on julkaisualusta, ei mikään "eliittipelien" kerho. Kuka muutenkaan olisi se taho, joka päättää mikä on laatua ja mikä ei? Miten peleille laitetaan konkreettiset raamit milloin ne ylittävät tietyn laadun, että ne voitaisiin Steamiin hyväksyä? Itse voin myös sanoa, että en ole kertaakaan hukkunut roskapelien alle Steamia selatessani. Ei kertaakaan ole edes ehdottanut mitään esim. Digital Homiciden "laatupelejä", jotka tosin on jo Steamista poistettu.

Ottaisivat PlayStation Storesta ja Xbox-kaupasta mallia. En tiedä, miten niissä laadunvalvonta järjestetään, mutta ei indiepelejä ainakaan äänestämällä oteta sisään. Tähän asti konsolijulkaisujen laatu onkin pysynyt kohtuullisena, vaikka jokunen "Black Tiger" on saattanut lipsahtaa kauppaan.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

@Boblick kirjoitikin jo tuossa erinomaisen viestin ja kiteytti ajatukseni paremmin kuin itse olisin pystynyt.

Lainaus käyttäjältä Poliisitapaus

Ottaisivat PlayStation Storesta ja Xbox-kaupasta mallia.

Mielestäni erittäin huono idea. PC on avoin alusta ja mielestäni Valven, IndieDB:n, yms. antama mahdollisuus julkaista peli vähin kustannuksin sopii siihen erinomaisesti. Aikaisemmin jo pelkästään patchin julkaiseminen konsoleille maksoi hyvin paljon. Tähän päälle vielä dev-kit, niin sulkee ulos jo hyvin monet potentiaaliset kehittäjät, ennen kuin pääsevät edes alkuun. En osaa sanoa onko pelien julkaiseminen edelleen yhtä kallista nykyisellä sukupolvella.

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, millä perusteilla konsoleiden kauppoihin indie-pelejä valitaan. Vaikka ongelmia nykyisessä Steamin systeemissä onkin, niin mielestäni se toimii jo nyt varsin hyvin.

Käyttäjän Joulupukki kuva
Joulupukki

Hyvä summa. Esimerkiksi digital homicide maksoi green lightissä 100 euroa 20 pelistä ja sai greenlightattua kaikki pelit, vaikka tiedetään, että ne on paskoja. Nyky systeemillä hän olisi joutunut maksamaan 2000 euroa niistä. Aika iso ero.

Iso maksu olisi heikentänyt indie pelien tasoa, jos budjetit pyörii siinä 2k-10k paikkeilla, niin siinä joku 5k olisi aika iso lommo. Hyvät ääniefektit maksaa kutakuinkin 5 euroa per kappale, eli 5 tonnin pääsymaksulla saisi 1000 elokuvaluokan ääni efektiä. Eli hyvien pelien taso olisi laskenut roimasti.

Lainaus käyttäjältä Boblick

Lainaus käyttäjältä PoliisitapausEn väitä, etteikö Greenlightin kautta julkaistaisi laadukkaitakin pelejä. On vaan typerää, että Greenlight on tällä hetkellä ainoa keino itsenäisille julkaisijoille saada kontaktia Steamin ylläpitoon. Siksi ylläpidon pitäisikin olla itse oma-aloitteisempi eikä ulkoistaa laadunvalvontaa kakaroille.Eli mitä sen ylläpidon pitäisi tehdä? Niiden pitäisi itse metsästää potentiaaliset indiet talliinsa? Paljon parempi, että pelaajat itse päättävät mistä pitävät ja mistä eivät. Systeemiä käytetään väärin, se on totta, mutta sieltä tulee myös paljon positiivisia yllätyksiä. Steam on julkaisualusta, ei mikään "eliittipelien" kerho. Kuka muutenkaan olisi se taho, joka päättää mikä on laatua ja mikä ei? Miten peleille laitetaan konkreettiset raamit milloin ne ylittävät tietyn laadun, että ne voitaisiin Steamiin hyväksyä? Itse voin myös sanoa, että en ole kertaakaan hukkunut roskapelien alle Steamia selatessani. Ei kertaakaan ole edes ehdottanut mitään esim. Digital Homiciden "laatupelejä", jotka tosin on jo Steamista poistettu.

Se on täysin totta, että pelejä julkaistaan Steamissa vain keräilykorttien takia, ja porukka ostaa niitä vain ja ainoastaan sen takia. Mikä on ihan järjetöntä. Eli kyllä siellä ongelmia on, mutta mikään sisäinen laadunvalvonta ei ole asiaan ratkaisu. Se vain rajaisi kaikki pienemmät tekijät pois ja niiden olisi lähes mahdotonta päästä Steamiin.

Tämä, kun ei selaile niitä asset flippejä, niin ei se steami niitä ehdottelekkaan.

Ja se on kuitenkin niin, että toisen roska on toisen helmi. Jotkut tykkää pelata bloody boobsien tyylisiä pelejä, niin ei muilla siihen pitäisi olla valittamisen aihetta. Sama juttu elokuvissakin, jotkut tykkää splatteri leffoista, mutta suurin osa inhoaa. Ei niitä silti pidä sensuroida. Lompakko on paras keino äänestää, sekä kyllä hyvät pelit sieltä esiin tulee, kun porukka alkaa puhumaan niistä hyvistä peleistä aina. Jos ei, niin ei kyseiselle pelille ole kysyntää ja se silloin ansaitseekin näivettyä.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

https://www.youtube.com/watch?v=USymjizyzR8