Rockstar Gamesin emoyhtiö on haltioissaan pelien sisäisistä ostoksista – "tämä on vasta alkua"

8.11.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
12

Rockstarin ja 2K Gamesin emoyhtiö Take-Two on toden teolla innostunut mikromaksuista ja muista pelien sisäisistä ostoksista. Tämänviikkoisessa sijottajapuhelussaan yhtiön toimitusjohtaja Strauss Zelnick totesi, kuinka "kuluttajien toistuva rahankäyttö" on ollut Take-Twolle transformatiivinen asia ja että sen tavoitteena on saada se osaksi vielä kaikkia tulevia pelejään.

– Se ei ole aina välttämättä sidoksissa verkkopalvelun tai virtuaalivaluutan muotoon, mutta tarjolla on aina jonkinlainen mahdollisuus jatkuvaan sitoutumiseen peliemme kanssa julkaisun jälkeen, Zelnick toteaa.

Zelnick kertoo Take-Twon oppineen, että kunhan pelaajille tarjoaa vankaksi kehitetyn ja aina vain kasvavassa mittakaavassa pelattavaa tarjoavan maailman, palaavat he pelin pariin ja luovat näin ollen myös siteen siihen. Tässä yhtiö näkee rahantekomahdollisuuden, jonka on Zelnickin mukaan vasta alkutekijöissä ja näin ollen siis myös täynnä kasvuvaraa.

Zelnickin puheet ovat luonnollisesti nostaneet monilla niskakarvoja pystyyn. Varsinkin 2K Gamesin urheilupeli NBA 2K18 vastaanotti tänä vuonna jo kovasti kritiikkiä mikromaksuistaan, vaikka Zelnick on luvannut kuunnella pelaajapalautetta asiasta. Monissa peleissä myytävät satunnaiset loottilaatikot ovat olleet myös näin syksyllä paljon keskustelua herättänyt puheenaihe.

Pelien sisäiset ostokset ovat selvästi kuitenkin tuottava bisnesmalli, eikä vain Take-Twolle. Pelkästään tällä viikolla myös Ubisoft on jo ehtinyt kertoa, kuinka sen nykyisen tilikauden toisella neljänneksellä "pelaajien toistuvat investoinnit" toivat sille digitaalisilla markkinoilla enemmän rahaa kuin pelkkä latauspelien myynti. Yhtiöillä on siis selvä syy puskea kohti tulevaisuutta pelien sisäisiä ostoksia hyödyntäen.

Lähde: Gamasutra (1), (2)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Niin se maailma vain menee menojaan ja kyydistä jää vastarannan kiisket. Saa nähdä mihin tämä vielä johtaa. Romahtaako korttitalo vai alkaako pelijulkaisijat vain tahkoamaan vuosi vuodelta isompaa tiliä? Koskahan Nintendo on mikromaksuperseilyssä täysillä mukana?

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itsellä mennyt pelaaminen oikeastaan juuri toiseen suuntaan: mitä lyhyempi ja ytimekkäämpi peli, niin sitä virkistävämmälle ja jopa paremmalle se tuntuu. Pelit, joissa taas tehdään kymmeniä tunteja samaa asiaa, eivät innosta edes aloittaa.

Vähän siis ikävä jos useampi peli nyt lähtee tälle GTA Online, loottilaatikko sekä "jatkuva sitominen" linjalle.

Minua ei ainakaan kiinnosta mitään yhtä peliä hakata kymmeniä tunteja ja sen vuoksi ei esim. MMO-pelit ole ikinä kiinnostaneet. Nykyisin alkaa monissa peleissä olemaan niitä MMO-pelien ärsyttäviä piirteitä.

Itsellä myös on tullut jo ajat sitten kyllästyminen open worldeihin ja sitä nauttii ihan eri tavalla putkimaisista peleistä. Putkikin oli joskus kirosana ja open world se autuus. Näin ne asiat muuttuu.

Nyt kun open worldeihinkin pääsin, niin paras ratkaisu olisi jokin Dishonoredin tyylinen homma: auki oleva isompi kenttä, joka on kuitenkin sopivan tiivis. Tällöin kentistäkin tulee selvästi mielenkiintoisempia eikä jää niin helposti tyhjiä, tylsiä tai turhia kolkkia. Ilmeisesti uusi Mariokin on jotain tuon suuntaista: eli ei yhtä isoa maailmaa vaan useita pienempiä. Juuri näin.

Toki itsellä tässä on mukana sitä, että haluan että pelit oikeasti etenevät ja sen etenemisen huomaa tuolla tavalla helpommin: "ai, nyt meni jo kolmas kenttä/maailma läpi".

Käyttäjän Pohjalaanen kuva
Pohjalaanen

Mitäs tästä nyt olisi mieltä?

Kunhan seuraava Red Dead Redemption ja GTA on ihan normaaleja yksinpeleissä, kuin aikaisemmin, niin antaa mennä vain. Samapa tuo nyt on, onko jonkun stetsoni väritetty vai ei. Tai jos heppa on seepra. Kunhan nyt ei vaikuta oikeasti siihen pelaamiseen, jonka on jo maksanut, kun kaupasta hakee muovit...

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Tämä on seuraus kun mikään ei riitä ja turha edes puolustella sillä että pelien tekeminen olisi muka liian kallista ja muuten ei saisi rahoja takaisin

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

Onneks löytyy vanhat Nintendot, pleikkarit ja Segat. Niillä pelaa ilmaseks kuhan vaan ostaa pelin.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Sehän on aivan selvä että pelkästään kosmetiikkaan ei loottilootat jää ja meille 60-70 euron pelien pelaajille tehdään kokemuksesta mahdollisimman tuskallinen grindi johon loottilootilla tarjotaan helpotusta, sillä veikkaan ettei pelkästään kosmeettiikalla hirveitä voittoja pitkällä tähtäimellä tule.

Toivottavasti edes jotkut jättäytyvät tästä loottilootahelvetistä takavasemmalle että jää edes jotain pelattavaa meille jotka eivät halua pelata venäläistä rulettia rahoillaan.

Alkaa olla ikävä dlc aikakautta day one dlc-sisällöistä huolimatta, sillä dlc:stä ainakin tietää mitä rahoillaan saa. Varmaan vielä jossain vaiheessa jokin korpraation valopää keksii pistää dlc-sisällönkin loottiboxien armoille, story dlc rare chance hinta 1-5000 euroa tuurista riippuen.

Käyttäjän Thuresen kuva
Thuresen

Ikinä en ole mikromaksuja ja delsuja maksellut, enkä maksa. Odotan mieluummin alelaariin GOTYa kun alan makselemaan pilkottua peliä ja koska en pelaa jonnelinen tyylisiä nettipelejä ei mikromaksujakaan tule vastaan. Edelleen useimmista, kuten FO4, mulla on ihan vaan peruspeli olemassa ja hyvin olen pärjännyt.

Käyttäjän tiger80 kuva
tiger80

Toistaiseksi en ole euroakaan pistänyt yhdessäkään pelissä mikromaksuihin. Johtunee varmaan siitä, että en pelaa mitään peliä onlinessa, vaan ainoastaan yksinpelejä. Jos yksinpeleihin alkaa tulla käytännössä pakollisia mikromaksuja/tuskallista grindaamista, sellaiset pelit jätän ostamatta. Ennakkotilata en aio enää ainoatakaan peliä, odotan arvosteluita ensin.

Käyttäjän Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung kuva
Rindfleischetik...

Tämän perusteella päädyin perumaan Red Dead Redemption 2:n ennakkovaraukseni. Todennäköisesti perinteisen yksinpelin sijaan siinäkin tullaan panostamaan lähinnä moninpeliin ja mikromaksuihin. Tällaiset pelit jätän suosiolla hyllyyn. Moninpelit eivät edelleenkään kiinnosta enkä aio sijoittaa latiakaan DLC:hen enkä muuhunkaan erikseen ostettavaan sisältöön.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itselläkin ikävä sitä perinteistä(?) DLC-mallia, jossa kuitenkin tietää mistä maksaa. Voi jättää ostamatta jos huomaa että sisältö on turhaa mutta loottisonnassa on kaikki arvasta kiinni. Ehkä maksaa vähemmän mutta jos tuuri ei osu niin äkkiä summat nousee kun yrittää saada oikean arvan ostettua.

Mitä RDR2:en tulee: GTA V oli yksinpelinä varsin hyvä kokemus, joten ei ne loottisontiaiset sinänsä haittaa jos RDR2 noudattaa muuten samaa linjaa. Olkoon se RDR Online sitten sitä turhaa loottailua. Harmi vain sen kannalta että ykkösen moninpelin puolella tuli roikuttua yllättävän paljon. En tosin tiedä miksi, ehkä se villi länsi vetää jopa niin paljon puoleensa. Saa nähdä vetääkö vielä "RDR Onlinen" suhteen.