Nvidia paljasti uuden sukupolven näytönohjainarkkitehtuurin / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Nvidia paljasti uuden sukupolven näytönohjainarkkitehtuurin

16.08.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
19

Nvidia on paljastanut seuraavan sukupolven näytönohjainarkkitehtuurinsa.

Näytönohjainvalmistaja paljasti tällä viikolla SIGGRAPH-konferenssissa uuden Turing-arkkitehtuurinsa. Ammattilaisille suunnatussa tapahtumassa paljastettiin yksityiskohtia pääasiassa ammattikäyttöön tarkoitetuista Quadro-korteista, mutta uuden arkkitehtuurin teknisistä ominaisuuksista saatiin vihiä myös pelikäytössä.

Turing-arkkitehtuuri hyödyntää Volta GV100 -piirissä käytettyjä Tensor-ytimiä, jotka on suunniteltu erityisesti syväoppimiseen. Tensor-ydinten ohella näytönohjaimissa on säteenjäljitykseen erikoistuneita RT-ytimiä. RT-ytimet lainaavat nimeään myös GeForce-sarjan korteille, sillä uuden piirisarjan tulevan lippulaivamalli on nimeltään RTX 2080. Turing hyödyntää GDDR6-muistipiirejä, jota toimivat 14-16 GT/s -siirtonopeudella.

GeForce RTX 2080.n on määrä ilmestyä markkinoille elokuun lopussa.

Lähde: PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

Skip. GTX 1080 riittää ihan hyvin muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus Augustus

Skip. GTX 1080 riittää ihan hyvin muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

Minäkään en viitsi päivittää tuosta gtx 1080:stä vielä hyvin on toiminut kaikki pelit korkeimmilla grafiikka asetuksilla niin ei ole mitään tarvetta. Tämä on loistava uutinen niille jotka haluavat päivittää tai rakentaa koneen koska näytönohjaintenhinnat on nyt kivasti laskussa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Samoin, tehovaatimukset yleensä nousevat enemmän uuden konsolisukupolven saapuessa, joten viivästytän tehopäivitystä (tai kokonaan uuden PC:n hankkimista) niiden julkaisun jälkeen.

Käyttäjän Hanska kuva
Hanska

Juu eipä ole kiire päivitellä. 1070 menee vielä pitkään. Sitten varmaan pitää seuraavan kerran, kun pelit alkaa oikeasti hyödyntää tuota Ray tracingiä. Siihen ei 10 sarjan gtx:t kykene. Oli aika huikean näkönen se realiaikainen Star wars demo, jossa tuo Ray tracing oli käytössä. Siinä oli vissiin 3 Titan V:tä käytössä :P

Edit: tässä vielä tää pätkä. https://www.youtube.com/watch?v=J3ue35ago3Y

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus Angel of Death

Samoin, tehovaatimukset yleensä nousevat enemmän uuden konsolisukupolven saapuessa, joten viivästytän tehopäivitystä (tai kokonaan uuden PC:n hankkimista) niiden julkaisun jälkeen.

Sama. Katson ensin mitä seuraavissa konsoleissa on ja plan accordingly. 1080Ti riittäkööt siihen asti. Eipä tässä juuri mitään ole tullut edes pelattua.

Tuskinpa real time ray tracingia edes peleissä nähdään ennen sitä. Eli hyvin todennäköisesti skippaan tämån näytönohjain sukupolven Nvidialta, ellen nyt lotossa voita tai jotain muuta äkkirikastumista tapahdu.

Olisihan lisäsuorituskyky 4K:na tervetullut, en vaan koe tällä hetkellä tarpeelliseksi. Sen vähän mitä on tullut pelattua on kallistunut enemmänkin tuonne 1440p 120+ fps puolelle. Ruudunpäivitys kun on pirusti tärkeämpää kuin resoluutio, noin niinkun pelaamisen kannalta.

Lainaus Hanska

Siinä oli vissiin 3 Titan V:tä käytössä :P

Neljä Titan V:tä. Sama demo pyöri myös yhdellä Quadro RTX 8000:lla, jossa on siis tämä uusi RT Core. Eli tuon demon pyörittämisen hinta tuli alas 12 tuhannesta dollarista 10 tuhanteen dollariin. Edistystä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Angel of Death

Samoin, tehovaatimukset yleensä nousevat enemmän uuden konsolisukupolven saapuessa, joten viivästytän tehopäivitystä (tai kokonaan uuden PC:n hankkimista) niiden julkaisun jälkeen.

Kertoo valitettavasti omalta osaltaa PC-pelien surkeasta tilasta. Meillä on onneksi valtavasti pienempiä kehittäjiä, jotka kehittävät laadukkaita PC-pelejä, mutta valitettavasti ison budjetin pelit tunnutaan poikkeuksetta kehitettävän konsoleiden ehdoilla. CIG (Star Citizen) lienee harvoja kehittäjiä, joka kehittää ison budjetin peliä PC:n ehdoilla (vaikka joskus konsoliversion saisikin).

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus edqe

mutta valitettavasti ison budjetin pelit tunnutaan poikkeuksetta kehitettävän konsoleiden ehdoilla. CIG (Star Citizen) lienee harvoja kehittäjiä, joka kehittää ison budjetin peliä PC:n ehdoilla (vaikka joskus konsoliversion saisikin).

Ikävä tosiasia ollut jo vuosia.

Käyttäjän GForeman kuva
GForeman

Itse olen juuri päivittämässä uutta näytönohjainta ja mun ystävä sanoi, että kannattaa siis odottaa tätä nvidian uuden malliston saapumista.

Kun hänen mukaan silloin 1080ti on jo vanha malli, kun olen kuitenkin panostamassa sen 900-1000€ näytönohjaimeen.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Oman käyttötarpeen mukaanhan se kortti kannattaa ostaa eikä pelkästään sen, mikä on uusin. Toki, jos pauhua tarvitsee mahdollisimman paljon niin uusimpien mallien kovinhan se sitten pitää olla.

Minulla menee tämä 1080Gtx myös vielä. Hyvin voi skipata nämäkin kortit. Viimestään Cyberpunkin tullessa voi olla, että tulee uusittua settiä kunnolla. Nyt ei mitään kiirettä.

Käyttäjän make72 kuva
make72

Vois odotella mahdollista 2080 ti:tä.Erehdyin 900 sarjassa ostaa 980:sen jonka korvasin heti 980ti:llä kun se tuli.1000 sarjassa en tehny samaa virhettä vaan odotin suoraan 1080ti:tä.