Mobiililaitteiden oma Super Mario päivittyy isosti uudella sisällöllä

24.09.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
6

Täyden vuoden ikää lähtentelevä Super Mario Run on saamassa ensi viikolla toistaiseksi suurimman päivityksensä. Syyskuun 29. päivä peliin on odotettavissa uusi pelattava maailma, uusi pelitila sekä uusi pelattava hahmokin.

Viimeisin tuore hahmo on Daisy, jonka voi avata päivitykseen kuuluvaa Remix 10 -tilaa pelaamalla. Remix 10 ottaa pelin vanhat tasot ja nappaa niistä kerralla aina kymmenen satunnaista osiota pelaajien selvitettäväksi. Tuore maailma on vuorostaan yhdeksän kokonaan uutta kenttää tarjoileva World Star, jonka voi avata päihittämällä pelin kuusi ensimmäistä maailmaa.

Pienempiin lisiin lukeutuu lisäksi virallinen tuki omalla musiikille, jota kuvastetaan pelissä pelihahmon pitämillä kuulokkeilla. Omaa Sienivaltakuntaa pääsee samalla koristelemaan uusilla esineillä.

Uuden päivityksen kunniaksi Super Mario Runin kokoversion hinta putoaa väliaikaisesti puoleen. Tarjous kestää päivityksen tulosta lokakuun 12. päivään asti.

Lähde: Polygon

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Voi olla, että femman tästä pystyy vielä maksamaan. On se kumma, että Switchille olisin ladannut tämän jo varmasti aikoja sitten. :D

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tulihan tuota testattua ja samalla saatua ehkä se viimeinenkin naula siihen arkkuun, että ei ole mobiilipelit minun juttuni. Ihan liian yksinkertaista näytön naputtelua, joka ei minulle ainakaan riitä. Liian kasuaalia ja ohjauksen yksinkertaisuudesta tulee jopa ikävällä tavalla mieleen ensimmäisen Nes-Marion ärsyttävin puoli: taaksepäin ei pääse.

Toisaalta en kyllä muutenkaan pääse sisään siihen, että pitää vielä muuallakin kuin kotona pelata yhtään mitään. Itsellä ainakin menee pelaamiseen tarpeeksi aikaa jo kotosalla, joten ne pienet hetket, joita jää esim. töissä, on ihan mukavakin tehdä muuta kuin pelata. Matkoilla taas en voi pelata, koska pyöräilen ja ajan autolla, joten näiden aikana on vähän haastavampi sekä vaarallisempi pelata.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä zappah

Tulihan tuota testattua ja samalla saatua ehkä se viimeinenkin naula siihen arkkuun, että ei ole mobiilipelit minun juttuni. Ihan liian yksinkertaista näytön naputtelua, joka ei minulle ainakaan riitä. Liian kasuaalia ja ohjauksen yksinkertaisuudesta tulee jopa ikävällä tavalla mieleen ensimmäisen Nes-Marion ärsyttävin puoli: taaksepäin ei pääse.

Toisaalta en kyllä muutenkaan pääse sisään siihen, että pitää vielä muuallakin kuin kotona pelata yhtään mitään. Itsellä ainakin menee pelaamiseen tarpeeksi aikaa jo kotosalla, joten ne pienet hetket, joita jää esim. töissä, on ihan mukavakin tehdä muuta kuin pelata. Matkoilla taas en voi pelata, koska pyöräilen ja ajan autolla, joten näiden aikana on vähän haastavampi sekä vaarallisempi pelata.

Aina vähän särähtää korvaan, kun mobiilipeleistä puhutaan ikään kuin yhtenä omana genrenään, vrt. vaikkapa räiskintäpelit tai strategiapelit. Todellisuudessahan se mobiilipelien kenttä on jo lähes yhtä laaja kuin muidenkin pelien ehkä jotain tiukinta toimintaa lukuunottamatta.

Ensinnäkin monta hyvää pc- ja konsolipeliä on jo käännetty onnistuneesti myös mobiilialustoille ja on myös mobiili edellä kehitettyjä laatupelejä nähty vaikka millä mitalla. Minulle kirkkaimpana tähtenä alalla loistaa The Room -puzzlepelisarja, joka myös hyödyntää kosketuskontrolleja erinomaisesti. Pääsääntö onkin, että ilmaiselta puolelta ei juuri kannata odottaa mitään simppeliä kliksuttelua monipuolisempaa, koska siellä tähtäimessä on vain pelaajan mahdollisimman nopea koukuttaminen ja siitä seuraavat mikromaksutulot. Minulle parhaita ovat aina olleet ne pelit, joista maksat kerran ja sitten koko peli on alusta loppuun avoinna (XCOM, FTL, The Room, Steins;Gate). Sama tosin pätee oikeastaan jokaisella alustalla...

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Höpöhöpö. Mobiilipelit ovat pelaamatta paskaa. Ei paljon pitkän linjan pelaajaa lämmitä joku näytön täppäily. Muutenkin samoilla linjoilla Zappahin kanssa, että jos lähden kotoa en tarvitse videopelejä mukaan.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Haerski

Aina vähän särähtää korvaan, kun mobiilipeleistä puhutaan ikään kuin yhtenä omana genrenään, vrt. vaikkapa räiskintäpelit tai strategiapelit. Todellisuudessahan se mobiilipelien kenttä on jo lähes yhtä laaja kuin muidenkin pelien ehkä jotain tiukinta toimintaa lukuunottamatta.

Joo, siellä toki on samat genre-erot kuin muuallakin mutta mitenpä sitä täppäilyä muutat ohjauksena mihinkään? Näin ne on helppo niputtaa sen osalta yhteen.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Ensinnäkin monta hyvää pc- ja konsolipeliä on jo käännetty onnistuneesti myös mobiilialustoille ja on myös mobiili edellä kehitettyjä laatupelejä nähty vaikka millä mitalla. Minulle kirkkaimpana tähtenä alalla loistaa The Room -puzzlepelisarja, joka myös hyödyntää kosketuskontrolleja erinomaisesti.

Kyllä siellä varmasti hyvinkin toimivia pelejä on mutta itse en silti saa niistä parhaistakaan sitä samaa mitä mobiilipelien ulkopuolelta. Pieni näyttö ja kosketusohjaus, ei vain iske. Tablettia minulla ei ole ollenkaan ja oikeastaan jos ihan tarkkoja ollaan niin puhun kännypeleistä, joihin tuo Mario Runkin menee. Sehän on vieläpä typerästi pystyasentoon tehty peli. Ei kun ai niin, se oli se että on helppo yhdellä sormella pelata.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Pääsääntö onkin, että ilmaiselta puolelta ei juuri kannata odottaa mitään simppeliä kliksuttelua monipuolisempaa, koska siellä tähtäimessä on vain pelaajan mahdollisimman nopea koukuttaminen ja siitä seuraavat mikromaksutulot. Minulle parhaita ovat aina olleet ne pelit, joista maksat kerran ja sitten koko peli on alusta loppuun avoinna (XCOM, FTL, The Room, Steins;Gate). Sama tosin pätee oikeastaan jokaisella alustalla...

Mario Runhan on maksullinen. Vai muuttuuko se pelaaminen jotenkin perusteellisesti jos siitä maksaa tai kun ei maksa? Tuskin. Lisäksi nuokin listaamasi pelit taitaa suurelta osin - ellei kaikki - olla vähintään pc:llä saatavilla, joten miksi tyytyisin huonompaan ohjaukseen? Noista ehkä vain The Room taitaa sopia paremmin kosketusohjaukselle.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä snaketus

Höpöhöpö. Mobiilipelit ovat pelaamatta paskaa. Ei paljon pitkän linjan pelaajaa lämmitä joku näytön täppäily. Muutenkin samoilla linjoilla Zappahin kanssa, että jos lähden kotoa en tarvitse videopelejä mukaan.

Kiitos tästä tärkeästä kannanotosta.

@Zappah

Joo, toki, jos kosketuskontrollit jotenkin hankaa vastaan, niin voin ymmärtää kannan. Vähän tuosta vaan sai sen kuvan, että vika olisi ollut mobiilipeleissä, jotka olisit yleistänyt ylisimppeleiksi näytön hiplailuiksi. Ja itse tosiaan iPadin omistajana olen tottunut ymmärtämään mobiilipelaamisen täppäripelaamisena. Kännykällä ei tule itsekään harrastettua mitään interaktiivista viihdettä.

Ja teknisesti ottaenhan Super Mario Run on ilmaispeli, jossa vaan tulee aika pian ihan kirjaimellinen maksumuuri vastaan. Kuitenkin siinä kosiskellaan nimenomaan sitä mahdollisimman matalan kynnyksen kasuaalipelaajaa ostamaan koko tekele tarjoamalla pieni alkupala ilmaiseksi.

Viimeisenä tietysti päästään mielipide-eroihin, koska kyllä itse nautin kaikista mainitsemistani peleistä enemmän iPadin ruudulta... No XCOM:in kanssa tilanne on ehkä 50/50. Kuitenkin vaikkapa pikainen FTL runi menee paljon kivemmin jossain sohvan pohjalla maaten tai vaikka sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Steins;Gate taas visual novellina on minusta enemmän kuin kotonaan täppärin ruudulla. The Room taisikin olla jo selvä tapaus. Mutta näistä luonnollisesti voidaan olla yksimielisesti eri mieltä.