Lukijat ovat puhuneet: Puheet pc-pelaamisen kuolemasta suuresti liioiteltuja / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Lukijat ovat puhuneet: Puheet pc-pelaamisen kuolemasta suuresti liioiteltuja

1.02.2016 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
29
Lukijat ovat puhuneet: Puheet pc-pelaamisen kuolemasta suuresti liioiteltuja

Vielä jokusia vuosia sitten pc-pelaamisen veikkailtiin kuolevan, mutta toisin on käynyt. Pc toimii tätä nykyä yhä useamman pelaajan pelikoneena, minkä innoittamina kyselimme viime viikon lukijakyselyssä, kuinka moni vastaajista pelaa pc:llä. Vastaukset osoittavat, että pc tuntuisi elävän uutta kultakauttaan.

Pelaatko pc:llä?

- Pelaan vain pc:llä (24%)
- Pelaan ensisijaisesti pc:llä, mutta pelaan myös konsoleilla (38%)
- Pelaan ensisijaisesti konsoleilla, mutta pelaan myös pc:llä (23%)
- En pelaa pc:llä (15%)

Yhteensä reilut 62 prosenttia vastaajista pelaa joko pelkästään pc:llä tai mieltää pc:n ensisijaiseksi pelikoneekseen. Kokonaisuudessaan peräti 75 prosenttia pelaa edes joissain määrin pc:llä. Konsoleillakaan ei silti ole hätäpäivää, sillä vastaajista "vain" 24 prosenttia ei pelaa lainkaan konsoleilla.

Lukijakommentteja aiheesta:
 
- Yksinoikeuksien takia itse ostan kaikki Nintendon laitteet, mutta muuten PC on itselleni pelilaite numero yksi. Miksi tyytyä huonompaan grafiikkaan, tökkivään frame rateen ja huonompaan ohjaukseen, kun kyseessä on useammalle alustalle tuleva peli, kertoi Majur1.
 
- En oikein. Selitys on lähinnä siinä, että joku vipu aivoissa on siinä asennossa, että tietokone on vain töitä ja nettisurffailua varten, pohti erakko.
 
-PC:llä on nyt jo muutama vuosi menty, Xbox täysin pölyttynyt. Ainoa huono puoli on että pelejä on niin paljon kaikenlaisia ja muotoisia ettei tiedä edes mistä aloittaisi, paljasti Suora.
 
- PC:llä pelaaminen on osoittautunut kannattavammaksi, sillä tarvitsen kohtuu tehokasta tietokonetta sen verran paljon muuhunkin, että mieluummin maksan ylimääräistä kunnon PC:stä, kun ostan halvemman PC:n ja pelikonsolin. Toki minulla Wii U on, jolla pelaan Smashia, sekä 3DS, toteaa JNyknn.
 
 
Tämän viikon kysymyksessä kysymme, miltä pelivuosi 2016 vaikuttaa ennakkoon? Vastata voit kuluvan viikon ajan Pelaajalehti.comin etusivulla tai vaihtoehtoisesti suoraan täällä
 
Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Marcus_M_Fenix kuva
Marcus_M_Fenix

Yllättävä tulos kertakaikkiaan täytyy sanoa. Aika yllättävä myös äänien määrä joka normaalista lähes tuplaten. Herättää vähän kysymyksiä äänestyksen rehellisyydestä.

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock

Se olisi XCOM 2 tällä viikolla poijjaat, mitäs ne konsolijäbät pelaa?

IMAGE(http://i3.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/632/652/6ca.jpg)

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

PC:ssä on se hyvä puoli että se on kaikkialla, läppäritkin lasketaan, ei ihme että äänestysprosentti on noin paljon positiivisella.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Oskulock

Se olisi XCOM 2 tällä viikolla poijjaat, mitäs ne konsolijäbät pelaa?

Ensimmäinenkin vielä kesken kun ei vain innostanut. Ostin silloin sekä Bioshock Infiniten että XCOMin pc:lle kun pitkästä aikaa ajattelin silläkin pelailla. Infinitestä pelasin tarinan läpi ja X360:llä myöhemmin 100% läpi (achievementsit ja lisärit), kun se jaettiin kuukausittaisissa jäsenpeleissä. Näin meikäläisellä. Ei se XCOM kuule kaikkia kiinnosta, siinä missä ei RPG iske joka jamppaan. Itse asiassa ei tule mieleen mitään peliä, joka kiinnostaisi ja sen saisi vain pc:lle.

Ja mitä pelaamiseen tulee: kaapissa pino pelejä, joita ei ole edes avattu. Laaja maku on ongelma. Itse asiassa tulee nykyään jopa huojennuttua kun/jos huomaa, että PS tai Xbox jäsenpeleissä ei ole mitään itseä kiinnostavaa. Saa backlogia joskus kiinnikin.

Käyttäjän Wille84 kuva
Wille84

Silti suhteessa konsoli/mobiili-bisnekseen on kyseessä vielä todella "niche" markkinat. Valtaosan koko PC-pelaamisen liikevaihdosta (revenue) vuodelta 2015 (32mrd) tuo maksulliset/F2P pelit, Itse ns."hardcore" pelaajat ovat osuudeltaan noin 7-8mrd, kun konsoli/mobiili-markkinoilla luku on n.25mrd per alusta. Eli se, että PC-"pelaajat" olisivat jotenkin suurin joukko, on pötypuhetta/toiveajattelua.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Wille84

Silti suhteessa konsoli/mobiili-bisnekseen on kyseessä vielä todella "niche" markkinat. Valtaosan koko PC-pelaamisen liikevaihdosta (revenue) vuodelta 2015 (32mrd) tuo maksulliset/F2P pelit, Itse ns."hardcore" pelaajat ovat osuudeltaan noin 7-8mrd, kun konsoli/mobiili-markkinoilla luku on n.25mrd per alusta. Eli se, että PC-"pelaajat" olisivat jotenkin suurin joukko, on pötypuhetta/toiveajattelua.

Tuossa edellisessä uutisessa koskien The Witness peliä linkkasin Ubisoftin ja EA:n tuloksia kuluneen vuoden aikana. FY15 / FY16 Q1-Q4. Ubisoftin edellisestä vuosineljänneksestä tuotot jakautui vastaavasti: PS4 27%, PC 23%, X1 11%, PS3 11%, X360 11%. EA:lla luvut olivat hyvin samanlaisia. PC:n tuotto on siellä n. 20% luokkaa kaikesta bisneksestä (17-23% riippuu mitä vuosineljännestä katsoo). Vertailuna PS4 ja Xbox One yhteenlaskettu tuotto FY16 Q1 ja Q2 oli yhteensä 41% eli vain 20,5% per konsoli. Kyseessä on ihan rehellisten AAA-pelien tekijät, eli tuo antaa jotain osviittaa. Kun otetaan huomioon konsoleiden myyntimäärät, niin Xbox One jää tuotoissa noin tuplasti PC:n taakse. Ainoastaan PS4 pystyy parempiin tuottoihin mitä PC. Erikseen on sitten yritykset jotka panostavat MOBA ja F2P peleihin enemmän.

Eli analyytikkojen arviot eivät aina täsmää virallisiin osavuosikatsauksiin. Pienemillä pelistudioilla ei samanlaista erittelyä näy ja on vaikea saada tarkkaa dataa tuotoista, koska PC:llä tuotto jakautuu täysin eri tavalla mitä konsoleilla. Pelien myynti ei ole yhtä kuin tuotto. PC markkinoilla myös tuottokäyrä jakautuu pitkälle monen vuoden välille, kun taas konsolipelien myynti painottuu hyvin suurelta osin julkaisun lähettyville. Yksi peli saattaa hyvinkin tuottaa vielä useita vuosia todella hyvin PC:llä, kun vastaavasti saman aikavälin konsolimyynti on jo pysähtynyt. Ajattelin tuoda tämän esille, kun kunnollisia tarkkoja tutkimuksia ei tahdo löytyä mistään. On vain joitain arvioita, mutta ei tarkkaa dataa. Nuo isojen yritysten osavuosikatsaukset ovat käytännössä ainoa luotettava lähde datan keräykselle, kun ne ei valehte tippaakaan. Niitä vain pitäisi tutkia hieman isollammalla haarukalla ja katsoa alustojen pitkän aikavälin kehitystä.

Kannattaa myös huomioida, että varsinaiset pelien myynnit esimerkiksi EA:lla muodostavat yllättävän pienen osuuden kokonaisuudesta. Pelkästään digitaalinen myynti oli viime vuonna 77%, josta PC kaappasi ison osan. Eli ihmiset käyttävät pelien lisäsisältöön ja erilaisiin DLC-paketteihin / season passeihin aivan tajuttoman paljon rahaa.

Käyttäjän Wille84 kuva
Wille84

THAC (Top Hats and Champagne) pisti asiasta ihan mielenkiintoisen videon pihalle.

Käyttäjän Core kuva
Core
Lainaus käyttäjältä Oskulock

Se olisi XCOM 2 tällä viikolla poijjaat, mitäs ne konsolijäbät pelaa?

Mun pitäs henk. koht. melkeen keksimällä keksiä pelejä jotka kiinnostaa vähemmän kuin XCOMit. En ole siis koskaan pelannut, mutta mikään näkemässäni ei houkuta kokeilemaan edes ilmaiseksi, kun maailma on täynnä muutakin itseäni kiinnostavaa pelattavaa.

PC on itselleni mainio erityisesti MMORPGien ja muiden massiivinettipelien takia (kuten mainittua MMORPGit, APB, Planetside 2, yms) ja ohan se myös F2P-pelien pääasiallinen koti, joista nyt mainittakoon vaikka SMITE ja tällä hetkellä testissä Blade and Soul (joka on samalla myös MMORPG), mutta jos ei lasketa rautakustannuksia (Xbox One + N3DS vs. about tonnin peli-PC jokunen vuosi takaperin eli ihan OK edelleenkin) niin kyllä mä pistän moninkertaisesti enempi rahaa ja ihan vapaaehtoisesti konsolipuolelle kuin PC-pelaamiseen. Osasyynä juuri se että MMORPGit ja F2P-pelit on halpoja mulle, kun ei oo tarvetta pistää rahaa cash shoppeihin.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Wille84

THAC (Top Hats and Champagne) pisti asiasta ihan mielenkiintoisen videon pihalle.

Voitko silti antaa vastausta, joka kumoaisi kahden suuren pelitalon tuottoja. Tämä data on kaikkien katsottavissa osavuosikatsauksista. Teit aiemmin väitteen, jossa prosenttiosuudet tuotoista on aivan eri luokkaa kuin esimerkiksi Ubisoftilla ja EA:lla. Molemmat yritykset ovat siitä hyvä verrokkeja, kun kumpikaan ei ole hurahtanut tuohon F2P ja moba bisnekseen, vaan on keskittynyt omien Origin ja Uplay tarjontaan (joka vieläpä haittaa pelien myyntiä). Siltikin nuo PC-tuotot ovat kyseisillä firmoilla todella kovia. Xbox One ja edellisen sukupolven konsolit jäävät kauas taakse (noin tuplasti heikommat tuotot per alusta).

Vielä erikoisemmaksi asian tekee, kun EA on panostanut varsinkin urheilupeleihin konsoleilla (PC on jätetty täysin ulkopuolelle). PC:llä yksinoikeuksia on todella vähän. The Old Republic on niitä harvoja poikkeuksia, joka vasta muuttui F2P, kun tuotot olivat todella heikkoja. Ei taida vieläkään olla mitenkään erityisen tuottoisaa bisnestä suhteutettuna kyseiseen peliin sijoitettuihin rahamäärään.

Käyttäjän Kukko kuva
Kukko

Itse siirryin aikanaan PC:ltä konsoleihin helppouden takia. Konsoli maksaa vähemmän kuin näytönohjain. Nekin rahat laitan mieluummin parin kämpän "päivittämiseen" kuin PC:n osiin, joiden arvo tippuu heti ensimmäisen käynnistämisen jälkeen.