Lucasfilm kommentoi Star Wars Battlefront II:ta varjostavaa mikromaksudraamaa: "fanit ovat etusijalla"

21.11.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
10

Tähtien sota -brändistä osin vastaava Lucasfilm on kertonut oman lyhyen kantansa koskien Star Wars Battlefront II:n ympärillä pyörinyttä mikromaksukeskustelua. Lausunnossaan sanomalehti The Washington Postille yhtiö oli luonnollisesti hyvinkin varovainen sanomisissaan, mutta pyrki nousemaan siinä silti esiin fanien puolella olevana tahona.

Tähtien sodassa  on aina ollut kyse faneista ja he ovat etusijalla niin Battlefrontissa kuin muissa Tähtien sota -kokemuksissa. Tuemme tästä syystä EA:n päätöstä poistaa toistaiseksi pelin sisäiset maksut fanien huolia käsitelläkseen, Lucasfilmin edustaja kertoi.

The Washington Post kyseli Lucasfilmilta kommenttia asiasta sen jälkeen, kun toinen yhdysvaltalainen lehti The Wall Street Journal raportoi Disneyn olleen viime torstaina suoraan yhteydessä EA:han Battlefront II -kohusta. Lehden mukaan Disneyn kuluttajatuotteosaston puheenjohtaja Jimmy Pitaro oli puhelimen välityksellä ilmaissut yhtiön johtajien olevan huolissaan siitä, kuinka negatiivinen keskustelu Battlefront II:n ympärillä saattoi heijastua koko Disneylle liiketoiminnallisesti merkittävään Tähtien sota -sarjaan.

EA ei ole toistaiseksi kertonut, milloin se on mahdollisesti palauttamassa mikromaksuja Battlefront II:een ja että onko asian suhteen tulossa tarkalleen minkälaisia muutoksia peliin. Julkaisunsa Star Wars Battlefront II sai virallisesti viime perjantaina, jolloin EA teki jo päätöstä kytkeä mikromaksut pois päältä. Sitä ennen peliin oli mahdollista päästä käsiksi sekä pelin kalliimman Deluxe Editionin ostajana että EA Access- ja Origin Access -palvelun jäsenenä.

Osakkeeeomistajilleen EA on kertonut, ettei mikromaksujen väliaikaisella poistolla ole aineellista vaikutusta yhtiön tulosennusteisiin.

Lähde: The Washington Post, Game Informer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90

Kun ensimmäinen traileri tästä pelistä julkaistiin, ajattelin että nyt on korjattu ykkösosan puutteet ja kunnollinen yksinpeli kampanjakin on peliin saatu. Onneksi maltoin, enkä ennakkotilannut. Dice ei ilmeisesti edelleenkään osaa(halua) tehdä yksinpelejä kun kampanjan kesto on n.4h luokkaa.. Sitten vielä tämä mikromaksu episodi.

Suoraan sanottuna syö miestä, kun odotin tästä oikeasti eeppistä peliä. En ole sitten Jedi Academyn jälkeen nähnyt kunnollista Star Wars kampanjaa. Ymmärrän että on kallista ja aikaa vievää tehdä 10-15 tunnin mittainen kampanja, varsinkin hyvin paljon moninpeliin nojaavassa pelissä. Mutta sitten vielä menevät munaamaan täydellisesti myös tuon multiplayer puolen.

Perkele EA! Rahojani ette saa!

Käyttäjän Monco Carser kuva
Monco Carser

Itselle posti kantaa tätä peliä parhaillaan. Tärkeintä tämän pelin suhteen itselle oli MP, missä on onnistuttu hyvin. Lootti laatikoilla ole itselle merkitystä, jos pelistä nauttii niin sitten pelataan vain enemmän ja enemmän. Toivoin, että SPn suhteen olisi tehty rohkeampia päätöksiä, mutta se on silti hieno kokonaisuus.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Bleach90

Kun ensimmäinen traileri tästä pelistä julkaistiin, ajattelin että nyt on korjattu ykkösosan puutteet ja kunnollinen yksinpeli kampanjakin on peliin saatu. Onneksi maltoin, enkä ennakkotilannut. Dice ei ilmeisesti edelleenkään osaa(halua) tehdä yksinpelejä kun kampanjan kesto on n.4h luokkaa.. Sitten vielä tämä mikromaksu episodi.

Suoraan sanottuna syö miestä, kun odotin tästä oikeasti eeppistä peliä. En ole sitten Jedi Academyn jälkeen nähnyt kunnollista Star Wars kampanjaa. Ymmärrän että on kallista ja aikaa vievää tehdä 10-15 tunnin mittainen kampanja, varsinkin hyvin paljon moninpeliin nojaavassa pelissä. Mutta sitten vielä menevät munaamaan täydellisesti myös tuon multiplayer puolen.

Perkele EA! Rahojani ette saa!

Tässä muuttuneessa toimintaympäristössä pelinkehittäjät ovat uusien haasteiden edessä, kun pelaajat vaativat jatkuvasti pitkäkestoisempia pelikokemuksia, joihin he voivat sitoutua entistä tiukemmin ja myös rahal...

Blaah, EA:ta ei enää kiinnosta tehdä hyviä pelejä. Pelit rakennetaan siitä näkökulmasta, että yksinpeli on turhaa, koska se vain vie ihmisten huomion mikromaksuilla kyllästetystä moninpelistä, joka ne todelliset tuotot tuo pöytään. Siksi SP:n hoitaa joku B-tiimin puolikas.

Toivottavasti Disney nyt katuu syvästi sitä kenelle myi Star Wars -pelilisenssinsä, koska EA ei ole saanut siitä vielä mitään mielenkiintoista aikaiseksi. Kaksi pelillisesti aika köyhää Battlefrontia. Visceralin Star Wars -seikkailupeli taas kuoli studion mukana ja muokataan uuteen uskoon muiden toimesta, eli ei ole tulossa ulos vielä vuosiin, eikä siinä varmasti sitten enää ole kyse mistään yksinpelistä.

Ainut toivo on siis toistaiseksi Respawnin harteilla, joilla on ehkä vähän kulisseissa työn alla oma SW "toiminta-seikkailunsa". Respawn pääsi Titanfall 2:n kanssa näyttämään myös yksinpelikyntensä, joten ehkä sieltä on jotain laatua tulossa.

Joka tapauksessa toistaiseksi olen erittäin pettynyt siihen, miten EA on händlännyt Star Wars -lisenssiään ja vaikuttaa vähän siltä, että niin ollaan ainakin jossain määrin myös Disneyllä ja Lucasfilmillä, joiden eduksi on kyllä laskettava se, että siellä oikeasti ymmärretään franchisen ja fanipalvelun arvo. Kun minä ajattelen Star Warsia, niin mieleen tulee väkisinkin elämää suuremmat seikkailut. Tällaista EA ei ole tuloskiimassaan vielä onnistunut 4 vuodessa meille tarjoamaan. Jonkun sietäisi hävetä.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Totta turiset. Star Wars on universumi ja itseäni ainakin kyllästyttää, että peleissä palataan jatkuvasti leffamaisemiin. Rogue one loppu taistelusta näki suoraaan että tämähän kääntyy suoraan battlefrontin mapiksi, boooooriiiing. Hauskaa aikansa mutta niin.. Henkilökohtaisesti haluan kokea nykypäivän pelitekniikalla SW seikkailun jossa on valinnanvapaus. Se EHKÄ vaatisi avointa maailmaa, joka maistuu myös hivenen puulta. SW universumissa on niin paljon potentiaalia kunnon roolipelillekkin ja isolle kokemukselle. Jotain kuitenkin oman tarinan luontiin ja vuorovaikutuksia omilla teoilla hyvässä tai pahassa.

Itseäni miellyttäisi kovastikkin lähteä pelamaan nuorella jedillä, jonka antaisin pikku hiljaa lipsua pimeälle puolelle kohotakseen universumin pelätyimmäksi uhkaksi, kliseistä mutta niin maukasta :D itselleni henkkohtaisesti Sith on SW:ssä se juttu ja en voi sanoa että olen päässyt kokemaan vielä kunnolla pimeän puolen voimaa.

Pelissä voisi olla myös maanläheisempiä vaihtoehtoja kuten vaikkapa salakuljettajan/palkkiometsästäjän tarinaa tms. Fantasiani kuulostaa isolta ja kalliilta, mutta jotain oikeesti eeppistä SW kaipaa jossa olisi kaikille tarjontaa.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

...pelaajat vaativat jatkuvasti pitkäkestoisempia pelikokemuksia...

Ennen pelinkestoa kasvatettiin lisäjaksoilla tai sivutehtävillä, joskus tosin nämä lisäjaksot olivat vanhojen jaksojen kierrätystä tai kömpelöitä ajojaksoja.

Nykyään pelin pituutta kasvatetaan sattumanvaraisella lootilla ja tuntikausien itseään toistavalla grindillä.

Eli loottiboksien määritelmä on se että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia...?

Hassu juttu että fanit eivät olleet etusijalla silloin kun näitä riistobokseja suunniteltiin, fanit alkoivat olla etusijalla vasta silloin kun Star Warsin brändi oli vaarassa hiukan himmentyä negatiivisen palautevyöryn myötä.

Käyttäjän Lenniluupää kuva
Lenniluupää

Loistava moninpeli. Kampanjoilta näissä räiskinnöissä ei kannata hirveitä odotella, mutta olihan tuo mukava lisä. Pääsi vähän kaikella pelaamaan. Tota loottiboxi kohun mittakaavaa en ihan täysin ymmärrä. Alkuun pelasin useamman tunnin ilman yhtäkään korttia, kun en alkuun tajunnu laittaa niitä käyttöön. Eipä ollu ongelmia pärjätä. Turhaa rahastusta se kuitenki on, samoin kuin noi lisäkenttä paketit. Parhaat ja toimivimmat mapit yleensä on niitä perus pelin mukana tulleita, joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus Bloodborne

Itseäni miellyttäisi kovastikkin lähteä pelamaan nuorella jedillä, jonka antaisin pikku hiljaa lipsua pimeälle puolelle kohotakseen universumin pelätyimmäksi uhkaksi, kliseistä mutta niin maukasta :D itselleni henkkohtaisesti Sith on SW:ssä se juttu ja en voi sanoa että olen päässyt kokemaan vielä kunnolla pimeän puolen voimaa.

Pelissä voisi olla myös maanläheisempiä vaihtoehtoja kuten vaikkapa salakuljettajan/palkkiometsästäjän tarinaa tms. Fantasiani kuulostaa isolta ja kalliilta, mutta jotain oikeesti eeppistä SW kaipaa jossa olisi kaikille tarjontaa.

Kunnon pahikseksi keskittyvää peliä kaivattaisiin täälläkin. En tiedä kuka sellaisen kuitenkaan tekisi. Obisidian teki Tyrannyn, joka on lähimpänä kyseistä ideaa. Obsidian olisi kenties ainoa vaihtoehto, joka kunnollisen dark sideen keskittyvän pelin kykenisi toteuttamaan, mutta tuskin nähdään sellaista tapahtuvan.

Käyttäjän Joulupukki kuva
Joulupukki

En tiedä kuinka monta vuotta vielä Disneyn ja EA:n lisenssi sopimus kestää, mutta toivottavasti kun se päättyy, niin Cdprojekti tekis jonkun star wars pelin tai pelejä. Taitaa tosin olla kyseiselle yhtiölle liian kallis lisenssi. EA taisi maksaa siitä miljardin muistaakseni ja eikä cdpr;ällä ole niin paljoaa massia. Tosin ea tapauksessa kyseessä oli monivuotinen sopimus.

Activisionilla riittäisi rahaa lisensiin, mutta onko tekijöitä ja ylipäätänsä halua tehdä niitä. Activisionilla kuitenkin on niitä omia lypsylehmiä, kuten overwatch, wow, cod jne..

Disneyllä itellään ei ole enää mitään mielenkiintoa tehdä itse pelejä, joten lisenssointi on ainut mahis. Mikä on sikäli harmi, sillä hyvin oisivat voineet palkata jotain yrityksiä tekemään pelejä, niinku obsidianin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Joulupukki
Tosin jopa Activision on kunnostautunut pienempimuotoisten lisenssituotteiden julkaisussa. Esimerkiksi Deadpool, Legend of Korra ja Transformersit ovat olleet pienimuotoisia, mutta ilmeisesti erittäin laadukkaita ja pidettyjä lisenssipelejä. No, siellä toisessa ääripäässä on sitten joku Walking Dead: Survival Instinct, mutta kokonaisuutena väittäisin, että plussan puolella ollaan.

Star Wars tuskin olisi sellainen lisenssi, johon Activision suhtautuisi kevyesti, joten -- en voi uskoa sanovani tätä -- ehkä näkisin SW-lisenssin mieluummin jopa Bobby Kotickin limaisissa hyppysissä.

@Boblick
@Bloodborne
Biowarella voisi olla taas rahkeita vääntää uusi Knights of the Old Republic, mutta taitavat olla toistaiseksi niin pahasti kiinni Anthemissa (online multiplayer action role-playing video game = Destiny-like), että ainakaan ennen vuotta 2019 tuskin tapahtuu mitään tämän haaveen toteutumiseksi. Alkuperäisen KotORin ja Mass Effectin ohjaaja, Casey Hudson, ja käsikirjoittaja, Drew Karpyshyn, ovat joka tapauksessa nyt taas talossa, joten toivoisin tosissaan, että palaisivat edes vain hetkeksi roolipelijuurilleen.

Paitsi, jos Anthem on floppi, niin EA luultavasti atomisoi Pohjois-Korean avustuksella koko Biowaren ja Hudson ja Karpyshyn toimitetaan pikapostissa Kim Jong-Unin työleirille varoitukseksi muille siitä mitä EA:n tulosodotusten pettämisestä seuraa.

---

EDIT: Sivuhuomautus: Battlefront II on nyt Metacriticin mukaan jopa jokseenkin heikkona pidettyä edeltäjäänsä huonompi peli 69/100 keskiarvollaan. Ehkä tämän kerran annan itselleni luvan kokea pientä vahingoniloa tästä "arvostelumenestyksestä"

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna

Tottakai fanit ovat etusijalla, hehän sitä rahaa tuovat sisään. Lausunnon olisi voinut kääntää myös muotoon "rahat ovat etusijalla".