Kohta jytisee! Kulttisarja Taiko no Tatsujin tuodaan viimein Eurooppaan / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Kohta jytisee! Kulttisarja Taiko no Tatsujin tuodaan viimein Eurooppaan

28.07.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Bandai Namcon rytmipelisarja Taiko no Tatsujin on tekemässä ensimmäistä kertaa virallisesti tuloaan Eurooppaan omana pelinään. Myös Taiko Drum Masterina tunnettu sarja nähdään täällä puolella maailmaa vielä sekä PlayStation 4:llä että Switchilla marraskuun 2. päivän koittaessa.

PlayStation 4 -versio pelistä kantaa nimeä Taiko no Tatsujin: Drum Session, kun Switch-versio on ristitty Taiko no Tatsujin: Drum ‘n’ Funiksi. Molemmat tarjoavat yli 70 biisillä varustettua rummutettavaa, joskin hieman erilaisilla ominaisuuksilla. Switchilla oma erikoisuutensa on mahdollisuus käyttää Joy-Con-ohjaimia rumpukapuloina ja pelata maksimissaan neljän pelaajan voimi Party-tilassa. PS4-versio on vuorostaan kilpailullisempi esimerkiksi omalla Ranked-verkkotilallaan.

Osa pelien musiikkitarjonnasta koostuu muun muassa Dragon Ball Z:sta, Neon Genesis Evangelionista, Frozenista ja Super Mario Odysseysta tutuista kappaleista.

Harmittavana yksityiskohtana ainakin PlayStation 4 -versio julkaistaan Euroopassa vain digitaalisena. Voi siis olla, ettei Namco ole aikeissa tuoda tänne myöskään pelin omia fyysisiä rumpuohjaimia, vaan pelaaminen täytyy hoitaa perusohjaimen nappuloiden voimin.

Taiko no Tatsujin -sarjan historia yltää aina vuoteen 2001, ja se on erityisesti niittänyt mainetta kolikkopelinä. Pelin erikoisuutena ovat olleet jykevää tekoa olevat fyysiset rummut, joiden paukuttaminen tahdissa käy iloisen pelaamisen ohella hyvin vaikkapa treenaamisesta ja stressin purkamisesta.

Lähde: Bandai Namco, PlayStation Blog

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Innostuin, mutta sitten ei tulekkaan rumpua mukana. Puolet hauskuudesta menee siten pois. Olen siis pelannut tätä japanissa pelihallissa ja Yakuza 5:ssa.

Pitäis varmaan hankkia rumpu erikseen vaikkapa amazonista. Olis ihan PS4 yhteensopivana.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Marraskuun toinen, ei lokakuun.

Mahtava juttu! Ostan Switchille välittömästi, omistanhan jo kolme sarjan peliä 3DS:lle.

Digitaalisuus "harmittava yksityiskohta"? Päin vastoin, pitäisi olla mielissään siitä, että maapalloa saastuttavaa muovintuottoa vähennetään.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.
Lainaus Hayarigami

Digitaalisuus "harmittava yksityiskohta"? Päin vastoin, pitäisi olla mielissään siitä, että maapalloa saastuttavaa muovintuottoa vähennetään.

Menee vähän off-topiciksi, mutta tähän täytyy sanoa, että vaikka muovi on kirottu keksintö, lähtisin vähentämään sitä ensin kulutus-/kertakäyttötavaroista kuin näistä "taide-esineistä". Eipä toisaalta ole yhtään peli-cd-koteloakaan minulla ehjänä, on se sellainen haista p**** -materiaali.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Erik H.

-- lähtisin vähentämään sitä ensin kulutus-/kertakäyttötavaroista kuin näistä "taide-esineistä".

Samaa mieltä. Sitä oikeasti turhaa käyttöä voisi ensin vähentää niin monesta paikasta ja tuskinpa meressä mitään pelikoteloita älyttömästi kelluu vaan nimenomaan päivittäiskulutustuotteita.

Eikä muovi edes ole itsessään huono materiaali. Sitä vain käytetään liikaa turhaan. Muovilla, varsinkin ekologisemmilla vaihtoehdoilla (jotain kasviperäistä jne.) on paikkansa monessa.

Tästä voi äkkiseltään lukea vähän lisää onko se sittenkään niin paha juttu.

Lainaus Erik H.

Eipä toisaalta ole yhtään peli-cd-koteloakaan minulla ehjänä, on se sellainen haista p**** -materiaali.

Jaa, itselläni löytyy vajaa (tai ehkä jo yli?) 500 fyysistä peliä eri alustoille ja alle 10 koteloa on tainnut mennä rikki. Huonoimpia olivat ykkös-pleikkarin kotelot ja niistäkin suurin osa on ehjiä.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

@ zappah
Ei hassumpi artikkeli, vain osittain ristiriitainen, että muovin kierrätys olisi suorastaan helppoa. Enkä ole nähnyt siitä mitenkään kauniita uusioesineitä valmistetun.
Tekniikan Maailmassa mainittiin polylaktidi, ehkä kohta saadaan siitä pelikoteloita, jos eivät ruotsalaiset bambuineen ehätä ensin.
Minulla hajonneet kotelot ovat lähes kaikki siis niitä neliön muotoisia cd-koteloita. Uudenmalliset ovat kestäneet, mutta muovia on rumakin muovi. Rise of tTR -kotelo minulla on metallia, siinä levy taas ei pysy.
Puhuit ympäri - tehkööt esineet sitten mistä hyvänsä, kunhan maatuu parissa tuhannessa vuodessa tai polttohävitysvaiheessaan on tuottanut enemmän iloa tai energiaa kuin kuluttanut. Töissäkin olen muovin ympäröimänä, vaan kyllä kiinnostaa, miten asiat tehtiin ennen toista maailmansotaa...

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

tuskinpa meressä mitään pelikoteloita älyttömästi kelluu

Eikä muovi edes ole itsessään huono materiaali.

Pelien fyysisyydessä on kyse paljon muustakin kuin materiaalista itsessään. Meressä kellumista ajatellessa tulet huomioineeksi vain pelien elinkaaren loppupään unohtaen täysin alkupään. Aimo annos saasteita tulee jo pelikoteloiden ja niiden kääreiden yms. valmistamisesta, pelien rahtaamisesta ja kuluttajien yksityisautoista, joilla pelit noudetaan kaupoista (etenkin silloin kun kauppareissun tarkoituksena on ainoastaan pelin osto). Lisää voi lukea tästä artikkelista.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Hayarigami

Pelien fyysisyydessä on kyse paljon muustakin kuin materiaalista itsessään. Meressä kellumista ajatellessa tulet huomioineeksi vain pelien elinkaaren loppupään unohtaen täysin alkupään. Aimo annos saasteita tulee jo pelikoteloiden ja niiden kääreiden yms. valmistamisesta, pelien rahtaamisesta ja kuluttajien yksityisautoista, joilla pelit noudetaan kaupoista (etenkin silloin kun kauppareissun tarkoituksena on ainoastaan pelin osto). Lisää voi lukea [url="https://www.polygon.com/2015/7/9/8921205/digital-or-physical-the-case-for-the-environmental-impact-of-our"]tästä[/url] artikkelista.

Loppupää oli lähinnä sen vuoksi mielessä, että siitä puhutaan ja se myös näkyy eniten.

Mikään asiantuntija en tässä toki ole mutta epäilen että muovin loppupään kellumista meressä (ja muualla luonnossa) olisi nimenomaan syytä ensimmäisenä ehkäistävä.

Toki vähentäminen itsessään on hyvä asia, johon tuskin kukaan voi väittää vastaan, mutta otin enemmän kantaa myös yleisesti muovin, enkä vain pelien muovin suhteen.

Muovi ei siis tosiaan ole yksistään huono asia ja siitä toivottavasti on vielä moneksi muuksikin kuin luonnon saastuttajaksi. Saastutuskin lopulta on enemmän ihmisen kuin materiaalin vika, sillä kuten artikkelista voi lukea, voi muovin käyttäminen ollakin se ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Ja hienon oloisia vaihtoehtoja on olemassa, jotka toivottavasti tulevat yleistymään.

Mitä muoviin, materiaan ja fyysisyyteen peleissä sitten tulee: niin kauan kuin hinnat on mitä on, eli fyysistä saa halvemmalla ja oikeasti omistettavaksi (eikä tuotetta joskus vain poisteta) on pelien parissa käpälöitävillä versioilla paikkansa.

Epäilen muutenkin että tässä nimenomaisessa tapauksessa porukka oli enemmän harmistunut sen ohjaimen puutteesta kuin fyysisen pelin.