Kingdom Hearts III:n kova odotus näkyy, nousi sarjansa nopeimmin myydyimmäksi peliksi / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Kingdom Hearts III:n kova odotus näkyy, nousi sarjansa nopeimmin myydyimmäksi peliksi

5.02.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Tammikuun lopulla julkaistun Kingdom Hearts III:n myyntimenestyksestä on saatu julkisuuteen ensimmäiset yksityiskohdat. Square Enix on vahvistanut, että toimituksiltaan ja digitaalisilta myynneiltään peliä liikkuu maailmalla tällä hetkellä yhteensä viisi miljoonaa kappaletta, mikä tekee siitä sarjansa nopeimmin kaupaksi käyneen osan.

Uutta numeroitua Kingdom Hearts -sarjan osaa saatiin odottaa reilut kymmenen vuotta, ja sen tapahtumiin suoraan johtanut Kingdom Hearts: Dream Drop Distance debytoi sekin 3DS:llä jo vuonna 2012. Virallisen julkituksena Kingdom Hearts III sai jo vuonna 2013.

Sarjalle poikkeuksellisesti uusin pääosa julkaistiin heti kättelyssä kahdelle eri alustalle. Pelaaminen on ollut mahdollista niin Xbox Onella kuin PlayStation 4:lle, joista jälkimmäiselle Square Enix onnistui koostamaan viimeisinä vuosina myös ison osan sarjan kaikista peleistä.

Lähde: Kingdom Hearts (Twitter), Square Enix

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

En ihmettele. Juuri tämän pelin takia minäkin ostin (muuten vähälle käytölle jääneen) Playstation 4:n jo kolme vuotta sitten.

Kunpa elvyttäisivät vielä Kingdom Hearts TCG:n, jonka kortteja omistan Suomessa todennäköisesti eniten.

Käyttäjän Bonzei kuva
Bonzei

Myyntejä varmasti auttanut, että peliä on julkaisussa jo saanut 49 eurolla ja vähän halvemmallakin. Ehkä tuosta olisi vielä kympin voinut tiputtaa, niin oltaisiin oltu hinta/laatu suhteeltaan lähempänä tuotteen "sweet spottia", mutta saapahan tuon myytyä eteen päin, niin jää ehkä se kymppi hintaa jos ei pelejä keräile hyllyyn pölyttymään.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Mielenkiintoista olisi tietää paljonko peli on Xboxin puolella myynyt, jotta voisi mahdollisesti todeta senkin asian auttaneen että KH3 oli sarjan ensimmäinen peli joka kahdelle konsolille julkaistiin samanaikaisesti...ja paljonko on niitä pelaajia jotka vasta kolmannen osan myötä löysivät pelisarjan ja moniko jopa osti KH3:n vaikka eivät aiempia osia ole pelanneet.

No jokatapauksessa tuskinpa siitä ainakaan haittaa on ollut että peli julkaistiin myös Boxille, tosin ihmettelen vieläkin tuota Squaren asennetta/logiikkaa tuoda sarjan aiemmat pelit Boxille vasta jos KH3 myy Boxilla tarpeeksi hyvin....siis peli jonka juonen ymmärtämiseksi pitäisi sarjan aiemmat osat ehdottomasti olla hallussa....luulisi että sielläkin olisi ymmärrystä että sarjan aiempien osien julkaiseminen Boxille vaikka n.puoli vuotta ennen KH3 julkaisua olisi varmasti auttanut paitsi kokoelman myymisessä, niin myös avittanut KH3 myyntejä Boxin puolella.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Balnazzard

-- ihmettelen vieläkin tuota Squaren asennetta/logiikkaa tuoda sarjan aiemmat pelit Boxille vasta jos KH3 myy Boxilla tarpeeksi hyvin....siis peli jonka juonen ymmärtämiseksi pitäisi sarjan aiemmat osat ehdottomasti olla hallussa....luulisi että sielläkin olisi ymmärrystä että sarjan aiempien osien julkaiseminen Boxille vaikka n.puoli vuotta ennen KH3 julkaisua olisi varmasti auttanut paitsi kokoelman myymisessä, niin myös avittanut KH3 myyntejä Boxin puolella.

Päätöksen on varmaan tehnyt sama henkilö, joka on käsikirjoittanut pelien juonen. Täysin ymmärrettävää sen jälkeen.

Pitää ensin mennä ajassa eteenpäin pelaamaan ne boksille myöhemmin kolmosen hyvien myyntien vuoksi julkaistut aiemmat osat ja sitten palata nykyhetkeen ostamaan sekä pelaamaan kolmonen, jotta mahdollistaa aiempien osien tulevan julkaisun, että on mahdollista pelata ne tulevaisuudessa ajassa matkustaen. Totta kai. Täysin loogista. Toinen vaihtoehto on tehdä itsestään kopio, joka pelaa ne toiset pelit toisella aikajanalla, jonka voi myöhemmin yhdistää itseensä ja näin saada itsekin kokemuksen noista pelatuista peleistä. Menee linjassa pelien loren/juonen kanssa.

Käyttäjän Bonzei kuva
Bonzei

Zappah tuon aika hyvin ilmaisikin. Ei tuossa ratkaisussa ole mitään järkeä, mutta toisaalta eipä pelin juonesta mitään järkevää menetä vaikka pelkän kolmosen pelaisi. Tarinan kirjoittaja ei oikein hommaansa hallitse, vaan rönsyilee sinne tänne saadakseen vaikutelman jotenkin syvällisestä ja monisyisestä tarinasta. Kolmosesta huomaa miten epätoivoisesti koitetaan solmia juonikuvioita edes jotenkin kunnialla kiinni, kun peli on enemmän ylipitkän elokuvan toljottamista.

Käyttäjän gangsteri kuva
gangsteri

Henkilökohtaisesti olen kyllä jonkin verran pettynyt Kingdom hearts 3:een. En tiedä johtuiko se hypestä vai vanhoista muistoista, mutta mielestäni peli ei oikein lähtenyt käyntiin, kun vasta aivan loppua kohden. Maailmoissa käymisessä ei ollut sinänsä mitään juonellista järkeä, vaan niissä nyt vaan käytiin auttamassa muita, mutta sekin oli loppupeleissä turhaa. Disneyn eri planeettoja olisi voinut olla enemmän ja ne olisi voinut olla täyteläisempiä. Nyt yhden planeetan menet läpi noin 15-30min jos et yhtään tutki vaan menet putkijuoksua eteenpäin. Lisäksi olen erittäin pettynyt että pelistä oli unohdettu final fantasy lähes kokonaan. Missään ei näykynyt yhtäkään final fantasy:sta tuttua hahmoa vaan ainoastaan kupot ja tähtikuviot oli final fantasy referecejä. Taisteluissa on aivan liikaa kaiken maailman erikoishyökkäyksiä ja huvipuistolaitteita, jotka teki pelistä naurettavan helpon jopa vaikeimmalla vaikeusasteella. Kaiken kaikkeaan pelistä jäi vähän liika yrittämisen maku ja pelin oli rönsyillyt liikaa erinäköisiä turhia minipelejä ja hässäköitä millä ei ollut loppupeleissä mitään käyttöä. Kuten esim. pikkukokin kokkailut oli turhia minipelejä ja koko ruoka osuutta ei tullut oikeastaan käytettyä ollenkaan, koska sille ei ollut mitään tarvetta. Ainoastaan tuli kokkailtua kaikki vain 100% mielessä. Myöskin taisteluissa "reversal" tekniikka on totaalisen hyödytön. Ei kenelläkään ole aikaa taistelun tohinassa pysähtyä paikalleen, että voi blokata ja kun sen teet, on lähes täysi mahdottomuus ajoittaa se napin painaminen sekunnilleen oikein, että se oikeasti jotain blokkaisi. Hyvähän peli on edelleen mutta jotenkin tässä ei kaikki palaset nyt loksahtaneet kohdalleen vaan yritettiin liikaa ja se näkyy lopputuloksessa.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus zappah

Päätöksen on varmaan tehnyt sama henkilö, joka on käsikirjoittanut pelien juonen. Täysin ymmärrettävää sen jälkeen.

Pitää ensin mennä ajassa eteenpäin pelaamaan ne boksille myöhemmin kolmosen hyvien myyntien vuoksi julkaistut aiemmat osat ja sitten palata nykyhetkeen ostamaan sekä pelaamaan kolmonen, jotta mahdollistaa aiempien osien tulevan julkaisun, että on mahdollista pelata ne tulevaisuudessa ajassa matkustaen. Totta kai. Täysin loogista. Toinen vaihtoehto on tehdä itsestään kopio, joka pelaa ne toiset pelit toisella aikajanalla, jonka voi myöhemmin yhdistää itseensä ja näin saada itsekin kokemuksen noista pelatuista peleistä. Menee linjassa pelien loren/juonen kanssa.

Repesin. Summaa kyllä hyvin näiden japanilaisten pelisarjojen juonenkäänteet.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna
Lainaus gangsteri

Disneyn eri planeettoja olisi voinut olla enemmän ja ne olisi voinut olla täyteläisempiä. Nyt yhden planeetan menet läpi noin 15-30min jos et yhtään tutki vaan menet putkijuoksua eteenpäin.

En ole peliä vielä läpi pelannut, mutta 20 tunnin perusteella voin kyllä todeta, että maailmat ovat lähtökohtaisesti huomattavasti isompia, pidempiä ja sisältörikkaampia mitä aiemmissa osissa ollaan nähty.

Lainaus

Maailmoissa käymisessä ei ollut sinänsä mitään juonellista järkeä, vaan niissä nyt vaan käytiin auttamassa muita, mutta sekin oli loppupeleissä turhaa.

Harvoin siinä oli järkeä niissä aiemmissakaan osissa. En tarkoita tällä, etteikö kritiikkisi olisi validi, mutta itse ehkä olen vain hyväksynyt näitä pelejä pelatessa sen, että noihin Disneyn maailmoihin päädytään usein haahuilemaan ilman mitään suurempaa päämäärää.

Lainaus

Taisteluissa on aivan liikaa kaiken maailman turhia erikoishyökkäyksiä ja huvipuistolaitteita, jotka teki pelistä naurettavan helpon jopa vaikeimmalla vaikeusasteella. Kaiken kaikkeaan pelistä jäi vähän liika yrittämisen maku ja pelin oli rönsyillyt liikaa erinäköisiä turhia minipelejä ja hässäköitä millä ei ollut loppupeleissä mitään käyttöä. Kuten esim. pikkukokin kokkailut oli turhia minipelejä ja koko ruoka osuutta ei tullut oikeastaan käytettyä ollenkaan, koska sille ei ollut mitään tarvetta. Ainoastaan tuli kokkailtua kaikki vain 100% mielessä. Myöskin taisteluissa "reversal" tekniikka on totaalisen hyödytön. Ei kenelläkään ole aikaa taistelun tohinassa pysähtyä paikalleen, että voi blokata ja kun sen teet, on lähes täysi mahdottomuus ajoittaa se napin painaminen sekunnilleen oikein, että se oikeasti jotain blokkaisi. Hyvähän peli on edelleen mutta jotenkin tässä ei kaikki palaset nyt loksahtaneet kohdalleen vaan yritettiin liikaa ja se näkyy lopputuloksessa.

Tämän voin joissain määrin allekirjoittaa. Näyttäviä erikoisiskuja pääsee käyttämään lähes jatkuvasti, jonka vuoksi nekin alkavat nopeasti kärsimään inflaatiosta. Lisäksi tämä elementti on tehnyt pelistä varsin helpon, vaikka Proudilla pelaisikin. Blockaus ei tosin itselle tuota minkäänlaista ongelmaa, mutta tämä riippunee hiukan pelityylistä.

Mutta kuten sanottu, pelitunteja alla vasta 20h ja monta maailmaa käymättä. Vielä maistuu erittäin hyvin, mutta toki voi olla että omakin mielipide tässä vähitellen muuttuu.

Käyttäjän gangsteri kuva
gangsteri

Voi olla että on aika kulannut muistot noista aiempien osien maailmoista ja niiden laajuudesta ja määrästä. Aikaisemmissa osissa oli sentään tarkoituksena käydä sulkemassa niitä lukkoja joka maailmassa nyt niissä vain käydään ilman sen suurempaa syytä kun kasvattamassa voimia. Jotenkin vaan tuntui että peli junnaa paikallaan ennen kun viimeisetkin maat oli koluttu, jonka jälkeen peli vasta lähti käyntiin juuri ennen kuin se loppui.

Taisteluissa en ainakaan itse vaan saa sitä reversalia toimimaan. Aina on joko liian aikaisessa tai myöhässä. Tosin en sitä alun jälkeen oikein edes yrittänyt. Taistelut kun on niin helppoja muutenkin näiden erikoisiskujen takia, edesmitään itemejä ei oikeastaan tarvitse käyttää. Lopun viimeiset pomo taistelutkaan ei tuottanut kuolemia tai suurempia ongelmia. No vaikeusaste on toki itse säädettävissä no exp skillillä ja erikoisiskujen käyttämättömyydellä yms. Odotin kuitenkin että edes pomot olisi proud tasolla vaatinut taktikointia ja uudelleen yritystä.

Itsellä meni semmoiset 50h koluta peli läpi proud tasolla eli en sitä sano etteikö sisältöä ja tekemistä olisi. Voi olla että omat odotukset taisi vaan olla liian korkealla, peliä kuitenkin työstettiin niin kauan. Tuntui että peli loppui kesken.

Täytyy kuitenkin sanoa ettei mene ihan pelkäksi valittamiseksi, että KH3 on kuitenkin kaiken kaikkiaan sarjan paras osa. Todella viihdyttävä ja koukuttava peli ja sitä jaksaa helposti koluta sen 60+ tuntia eikä kyllästy. Nautin sen pelaamisesta läpi, ja edelleen sen jälkeen. Pelisarja on aina ollut mukavan positiviinen ja valoisa.

Mutta tämä on tosiaan vain minun henkilökohtainen mielipide :)