Kelpaisiko ilmainen piraattipeli? Nappaa Assassin's Creed IV: Black Flag maksutta / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Kelpaisiko ilmainen piraattipeli? Nappaa Assassin's Creed IV: Black Flag maksutta

12.12.2017 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
7

Ubisoft jatkaa ilmaista pelitarjontaansa lähestyvän joulun kunniaksi.

Tällä kertaa pelaajat voivat hankkia omakseen Assassin's Creed IV: Black Flagin pc:lle. Neljän vuoden takainen kiitosta kerännyt merirosvoteemainen seikkailu on ladattavissa maksutta Ubisoftin omasta Uplay-palvelusta. Assassin's Creed IV: Black Flag on tarjolla ilmaiseksi Uplayssa 18. joulukuuta saakka,

Uplay-jäsenet voivat lunastaa Assassin's Creed IV: Black Flagin itselleen pelin kampanjasivustolla.

Lähde: Ubisoft

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Rogue voisi kelvatakin koska se on jäänyt sarjan peleistä ainoaksi, jota ei tullut hommattua. Tosin syynä oli kyllästyminen koko meininkiin, niin en sitten tiedä tekisikö sillä mitään.

Originsin jälkeen muutenkin lienee aika vaikea palata huonompien sarjan pelien pariin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Tämän takia jaksoin peräti käynnistellä Uplayn. AC:t ykkösestä kolmoseen seisoo tililläni pelaamattomana, joten tätä jatkumoa kunnioittaakseni hain myös tämän nelosen seisomaan tililleni pelaamattomana.

Odottelen täällä jo kieli pitkällä, että saan myös Unityn ja Syndicaten jostain, jotta voin olla asianmukaisesti pelaamatta niitäkin.

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies

Black Flag on pelattu jo moneen kertaan ja oli pelisarjan viimeisiä hyviä osia. Rogue oli myös hyvä.

Origins lässähti niin pahasti varsinkin tarinan osalta, että kiinnostus koko pelisarjaan kuoli sen mukana. Hädin tuskin jaksoi pakottamalla grindata tarinan loppuun, eikä ole mitään mielenkiintoa kiipeillä taas tuhanteen torniin ja kerätä kymmentätuhatta krääsää perus Ubisoft-tapaan. Lisäksi hahmoanimaatiot näyttävät aivan hirveiltä. Kyllä tämä oli nyt tässä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Patemies

Black Flag on pelattu jo moneen kertaan ja oli pelisarjan viimeisiä hyviä osia. Rogue oli myös hyvä.

Origins lässähti niin pahasti varsinkin tarinan osalta, että kiinnostus koko pelisarjaan kuoli sen mukana. Hädin tuskin jaksoi pakottamalla grindata tarinan loppuun, eikä ole mitään mielenkiintoa kiipeillä taas tuhanteen torniin ja kerätä kymmentätuhatta krääsää perus Ubisoft-tapaan. Lisäksi hahmoanimaatiot näyttävät aivan hirveiltä. Kyllä tämä oli nyt tässä.

Originsin tarinasta en osaa vielä sanoa mutta Memphisiin mennessä ei ole ainakaan mitään lässähdystä tapahtunut.

Itse pelaaminen taas on parasta koko sarjassa. Taitaa olla sarjan eka peli, jonka jatkamiseen on aina kova hinku. Seikkailun ja tutkimisen tunne on vahva sekä mikä tärkeintä: pelaaminen on hauskaa eikä suorittamista.

Torneissa kiipeilyäkään ei ole yhtä paljon kuin Patemiehen kehumassa Black Flagissa - tai ainakin tuntuu ettei sitä niin paljoa tarvitse kiipeillä. Veikkaan myös että Roguessa sitä lienee enemmän tai ainakin suunnilleen saman verran suhteessa maailman kokoon.

Keräiltävistä krääsistä kritisoimista en ymmärrä. Mitä Originsissa muka keräillään? Pelissähän on enemmän rpg-tyylistä kaman nappailua ja niistä esineiden valmistamista ja parantelua kuin mitä AC-pelien (myös Black Flag & Rogue) krääsän keräilyä.

Nekin "kerättävät" mitä pelissä on, ovat vapaaehtoisia ja itse ainakin pidän esimerkiksi papyrusten arvoitusten ratkaisemisesta. Black Flagissa oli ne hieman samantyyliset aarrekartat ja nekin miellytti kun sai edes vähän itse miettiä eikä seurata jotain nuolta ja kissankokoista tekstiä.

Hahmoanimaatioissakaan en AC-mittakaavalla mitään erikoista huomaa suuntaan enkä toiseen.

Minusta Origins on edelleen se selvästi paras AC-peli enkä ymmärrä tuota kritiikkiä kun samalla kehutaan pelejä, joissa ne kritiikin kohteet on enemmän esillä ja Originsissa niitä ei välttämättä edes enää ole.

Yleisen väsymisen AC-peleihin kyllä ymmärrän ja onhan Originskin yhä "sitä samaa". Itse olin väsynyt jo ennen Black Flagia, joka sitten antoi tarpeeksi piristystä seilailun kautta ja nyt Origins vielä piristi hommaa entisestään menemällä jopa Witcher 3:n suuntamille.

Liekö Originsin isoin valtti kuitenkin se, että koko ajan tuntee selvää kehitystä? Hahmo paranee, aseet paranee, isompia vihuja saa kaadettua yhä helpommin, alueita saa auki jne.

Ehkä aiempien pelien suurin ongelma onkin ollut se, että tungetaan liikaa asioita kerralla kurkusta alas. Yritä siinä keskittyä johonkin yhteen asiaan kun kartalla näkyy kymmeniä symboleita pelkässä minimapissa. Originsin kartta on iso mutta ainakin Memphisiin asti se on mukavan hillitysti täytetty.

Käyttäjän Jamatsu kuva
Jamatsu

Originsissa varsinkin tarinan loppu lässähtää Ubille tyypilliselle tapaan: laimea, eikä edes creditsejä tule. Myös siihen johtava pelin loppupuoli on melko antiklimaattinen. Lisäksi grafiikat ovat jopa PC:llä antiikkiset, erityisesti ihmishahmojen kasvot. Hellbladen ja Uncharted 4:n jälkeen tällainen ei enää menettele uudelta AAA-peliltä.

Gameplayn osalta puolestaan muutokset ovat vieneet peliä entistä huonompaan suuntaan: jatkuvaa grindausta (tai vaihtoehtoisesti mikromaksuja) levelin nostamiseksi, jotta tarinassa pääsee eteenpäin. Kartta täynnä turhaa sälää ja sivutehtävät toistensa kopioita. Kartan tutkiminen ei nappaa pätkääkään - tarina nopeasti läpi ja uninstall. Tämän pelin pariin en halua enää koskaan palata. Koko kartan koon paljastuessa ensimmäistä kertaa mielen valtasi kauhu: nyt on menty liian pitkälle. Onneksi tarinan läpäisy ei sentään vaadi kaikilla alueilla käymistä.

Koulu-arvosanaksi Origins saisi minulta 5/10. Vähemmällä grindauksella 6/10. Lineaarisempi toteutus olisi eduksi myös AC-peleille mutta sitähän ei tule tapahtumaan koska Ubisoft. Pari kaveriani on ollut ensimmäisestä tai toisesta osasta lähtien sarjan faneja henkeen ja vereen. He ovat pelanneet lähes jokaisen pelin useaan kertaan läpi, ensimmäiset osat jopa kymmeniä kertoja. Tämä oli ensimmäinen peli, jonka he jättivät kesken, läpäisemättä edes päätarinaa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Miten creditsit loppua parantaisivat? Huonohan se voi olla mutta open worldeissa on aika perus jos ei tule lopputekstejä. Tai ehkä et ole tehnyt kaikkea siihen "oikeuttavaa"? Näen tähän ehkä vastauksen jonkun kymmenen tunnin päästä kun saan kaiken tehtyä :D

Grafiikoista voisi väitellä loputtomiin mutta sanonpa vain sen, että itselle riittää ja itse pelaaminen on hauskaa, joka onkin se tärkein juttu. Sekään ei ole mikään oletusarvo AC-sarjan peleissä kun suurin osa siitä ikävän usein on suorittamista.

Ymmärrän leveleiden nostosta valituksen jos ei halua tehdä kuin tarinatehtävät mutta itse viihdyn pelin parissa paremmin kuin jopa ehkä Witcher 3:ssa. Tulee siis käytyä joka alueen kysymysmerkit läpi ennen tarinan jatkumista ja olen pääosan ajasta ollut ylileveleillä. Vasta nyt ensimmäisen areenan alueella on alkanut tulla välillä haastetta vastaan (joka tosin menikin aika pian ohi kun nousi levelit). Tosin edelleen sanoisin että jos pelissä on levelit, niin homma menee aika lailla aina grindaukseksi. Tässä sitä ei edes minusta paljoa ole mutta koko totuutta en toki voi sanoa kun olen itse "grindannut" (eli siis pelannut kaiken).

Mikromaksut on menneet täysin ohi. Missä ne on? Aiemmin niitä on ollut valikot täynnä ja nyt kun ne on piilossa, niin joku niistä valittaa? What? Kyllä ne on aiemmin olleet alkuvalikosta lähtien esillä PALJON enemmän kuin tässä. Okei, siellä ilmeisesti se yksi kauppias myy jotain, jota voi ostaa myös oikealla rahalla. Laatikoita, joissa on ilmeisesti varusteita? Itsellä on nyt sellaiset vajaa 100 000 massia siellä pelissä ihan pelaamalla tullut eikä sitä ole tarvinnut edes käyttää ikinä. Mihin niitä mikromaksuostoksia siis tarvitsee? Aseita, varusteita ja muuta tulee joka tuutista koko ajan pelaamisen ohessa.

Vai eikö tarinatehtävät sitten anna tarpeeksi ja/tai hyviä varusteita? En ole tarkemmin katsonut mitä mistäkin olen saanut kun koko ajan pitää myydä kamaa pois kun sitä on niin helvetisti. Pari kertaa olen tainnut päivittää asetta mutta sekin on turhaa kun kohta saa kuitenkin paremmin seuraavasta arkusta/tehtävästä.

Itse taas en ole pitänyt AC-pelien käsistä pitelystä ja johdattelusta. Peli on ollut aiemmin kuin open worldien putki: salamurhauksissakin on pahimmillaan ollut pusikkoJONO, joka on ollut ainoa järkeä reitti kohteen luo. Niin naurettavaa. Nyt saa MGS V:n tavoin itse tulla mistä suunnasta haluaa ja valita muutenkin vapaammin tavan hoidella kohde. Näin se open world PITÄÄ tehdä.

Toki tarina voi kärsiä tuosta vapaudesta mutta itselle se AC-tauhka on muutenkin ollut jotenkin turhan vakavasti itsensä ottavaa sekä yhdentekevää, että mieluusti otan hauskan pelin turhahkolla tarinalla kuin open worldin, joka pakottaa tiettyyn putkeen etenemisen suhteen. Aiemmin tosiaan tässä pelisarjassa on aika pitkälti tehty asiat kuten kehittäjät ovat ajatelleet. Mitä "openia" siinä on?

Toki kuten esim. Resident Evileissä on pelisarjalla erilaisia faneja. Osa tykkään nelosesta alkaneesta tyylistä ja osa vannoo alkuperäisen menon nimeen. Ei tämä Originskaan siis varmasti kaikille toimi. Minulle Witcher 3:n, hiippailun ja valinnan vapauden ystävänä tämä toimii todella loistavasti! Tässä on jopa aineksia länkkäreistä, kuten Red Dead Redemptionista kun ratsastaa aroilla etsien ja tutkien paikkoja.

Itse karsisin vielä Originsistakin turhaa pelaajan sitomista esim. keskusteluihin mutta kai sitten sille tiettyyn putkeen pakotuksellekin faninsa löytyy. Tarinan huonoudenkin tietenkin ymmärrän kritiikkinä mutta itselle on myös aina riittänyt jompikumpi: jos tarina/pelaaminen on hauskaa ja tyydyttävää, niin sen toisen ei ole pakko olla täydellistä. Ihanne toki olisi että molemmat toimii mutta jos pitäisi valita vain toinen, niin peleissä valitsen pelaamisen hauskuuden ja viihdyttävyyden. Tässä sitä on.

Käyttäjän Jamatsu kuva
Jamatsu
Lainaus zappah

Miten creditsit loppua parantaisivat?

Asia voi tuntua merkityksettömältä, etenkin jos et itse välitä yhtä paljon videopelien kertomista tarinoista. Omasta mielestäni tarinan tulee "kiihtyä" ns. kolmannessa näytöksessä, saavuttaen huippunsa aivan lopussa. Lopputekstien rullatessa ruudulla olo on tyhjä ja samaan aikaan tyytyväinen juuri koettuun tarinaan. Kyllä jokainen tätä sivustoa lukeva tietää mistä puhun.

Vertaapa uudempien Assassin's Creedien (Unity, Syndicate, Origins) tarinaa tätä taustaa vasten esimerkiksi AC: Revelationsiin. Mitä tapahtui? Olo näiden ensin mainittujen jälkeen on ainoastaan, että "jaa se oli sitten siinä". Laimea lopetus laimealle tarinalle. Lopputekstien puuttuminen ja takaisin avoimeen maailmaan heittäminen ei ole itsessään ongelma, mutta se alleviivaa sitä. Kaikenlainen onnistumisen tunne loppuun suoritetusta tarinasta jää puuttumaan - edessäsi on vain iso kartta täynnä turhaa krääsää ja journal täynnä tyhjänpäiväisiä "sivutehtäviä". Sanomattakin selvää, ettei tässä kohtaa kannata edes mainita The Witcher 3:n tai Mass Effect 2:n kaltaisia pelejä. Totta puhuen minulla on vaikeuksia keksiä toista peliä, joka saavuttaisi tarinan loppupuolella samanlaisen kliimaksin kuin ME2.

Leveleillä varustetun pelin ei myöskään tarvitse sisältää grindausta vain siitä syystä, että pelaajat maksaisivat mikromaksuja. AC: Originsissa mikromaksut tulevat jatkuvasti valikoissa eteen itselleni. Tarinatehtävien levelit voidaan säätää niin, että niiden suorittaminen riittää, eikä seuraava vaadi yhtäkkiä 10 levelin nostoa. Mutta näin ei haluta tehdä koska mikromaksut. Ja liian alhaisella levelillä vihollisia ei saa käytännössä hengiltä. Edellä mainituissa TW3:ssa tai ME2:ssa saatoit mennä suoraan eteenpäin. Avoin maailma ja grindaus ovat kirosanoja omaa aikaansa arvostaville, mutta toki on myös pelejä joissa ei ole mitään muuta (esim. Blizzardin kaikki pelit). Joku tykkää sellaisestakin.

Omasta mielestäni myös gameplay on AC: Originsissa tuttuun Ubisoft-tapaan puuduttavaa ja saman kaavan toistoa, mutta toiset tykkäävät.