Julkaisija: PlayerUnknown’s Battlegrounds johti LawBreakers-räiskinnän floppaukseen

3.01.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
10

Verkkoräiskintäpeli LawBreakers on jäänyt pettymykseksi pelin julkaisijana toimineelle Nexonille. Korealaisyhtiö on myöntänyt odottaneensa peliltä paljon ja näin ollen sen nykyisen tilikauden kolmannen kvartaalin menestys jäi Pohjois-Amerikassa toivottua heikommaksi.

Epäonnesta Nexon ei kuitenkaan syytä varsinaisesti itse peliä tai esimerkiksi sen markkinointia. Ensisijaiseksi syyksi se nostaa nimittäin julkaisun ajankohdan, joka osui samoille tienoille PlayerUnknown's Battlegroundsin ilmaantumisen kanssa. Nexonilla nähdäänkin, että Battlegroundsin myötä markkinat ovat olleet kovia ensimmäisen persoonan räiskintäpeleille ja erityisesti juuri LawBreakersille.

Pc:lle ja PlayStation 4:lle saatavilla oleva LawBreakers on ollut ulkona elokuun alusta alkaen kustantaen oletuksena noin 30 euroa. Se ei varsinaisesti saanut huonoja arvosteluja, mutta siitä huolimatta pelin pelaajamäärät ovat olleet kehnolla tolalla. Steam-dataa keräävän Steam Database -sivuston mukaan pelillä on viime päivinä ollut parhaimmillaan pc:llä vain vajaat sata yhtäaikaista pelaajaa.

Kehittäjä Boss Key Productions on yrittänyt viime aikoina puhaltaa peliin eloa niin alennuksin, ilmaisviikonlopuin kuin erikoistapahtumin. Ilmaista sisältöäkin siihen on saatu, eikä päivittelyn pitäisi loppua vielä siihen.

Lähde: Nexon, Steam Database

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän hell_patrol kuva
hell_patrol

Itse tuli Lawbreakersista pulitettua noin 50 € jos oikein muistan ja siitä syystä että saa fyysisenä hyllyyn. Nyt vasta sitten hiljattain pääsin kokeilemaan peliä ja en päässyt pelaamaan, kun pelaajia ei vaan löydy. Uskomatonta että pelaajia ei löydy alle puolivuotta sitten julkaistuun peliin. Tuntuu todellakin siltä että tästä pelistä on maksanut aivan turhaan, ellei jollain poppakonsteilla pelaajakantaa saada suuremmaksi.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Taitaa surin vastus tälle olla Overwatch kun peli on niin erillainen verrattuna Battlegroundsiin

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Overwatchin näen minäkin tälle isompana vastuksena mutta toki kaikki hittimoninpelit syövät pelaajia muilta moninpeleiltä.

Tässä on muuten mainiosti esillä yksi syistä miksi en kauheasti suosi puhtaita moninpelejä. Battlefield 1:n ostin pelikavereiden kautta ja jokusen kymmentä tuntia pelailinkin. Pelistä löytyvän yksinpelin ansiosta ei teos myöskään muutu aivan turhaksi vuosien jälkeen.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic

Aika paksua. Olin kiinnostunut Lawbreakersista, mutta betaa pelattuani huomasin kuinka kädenlämpöinen tekele se on. Ainut vaihtoehto saada lisää pelaajia on vaihtaa free-to-play -malliin, mikä on epätoivoinen viimeinen yritys.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Surullisinta tässä on se, että LawBreakers on 100-0 parempi peli millä tahansa mittarilla punnittuna. Molempia pelanneena pystyn tällaisen väitteen tekemään.

Huvittavinta on kuitenkin se, että Overwatch on se mihin tätä verrataan. Peleillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin herot. Pelit pelaa aivan eri tavalla, joista mielestäni LawBreakers oli parempi peli. Sitä tarvitsi oikeasti osata pelata. Toki Overwatchiakin joillakin heroilla täytyy oikeasti osata pelata.

Vähän kuin se yksi toinenkin peli kuoli, koska ihmiset luuli sitä Overwatch klooniksi mitä se ei kuitenkaan ollut. En nyt muista sen pelin nimeä.

Käyttäjän Collector kuva
Collector

Oli kyllä niin kertakäyttö peli, niin kuin coditkin. Huono peli floppasi...yllätys.

Täällä kommenteissa mainittu Overwatch, taas jaksaa koukuttaa edelleen ja ranket-pelimuotoa tulee säännöllisesti pelattua. Onneksi uusi "kausi" taas alkoi niin ei tarvitse quigplay:ta pelata, joka ei vaadi yhtään taitoa, niin kun ei tämäkään peli.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Snaketuksen kommenteissa taas huvittavaa on se, että väittää jotain peliä paremmaksi kun kyse on hänen itsensäkin mielestä eri genren peleistä. Sen lisäksi sellaiset pikkuseikat kuin mielipiteet ja mieltymykset vaikuttavat myös suuresti siihen, mikä on kenenkin mielestä hyvää ja mikä ei.

Yhtä järkevä argumentti on minun sanoa että Lawbreakers on paskempi peli koska se ei kiinnosta edes testin verran mutta Overwatchia tekisi mieli testata joka kerta kun siitä jotain uutista näkee.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus snaketus

Surullisinta tässä on se, että LawBreakers on 100-0 parempi peli millä tahansa mittarilla punnittuna. Molempia pelanneena pystyn tällaisen väitteen tekemään.

Huvittavinta on kuitenkin se, että Overwatch on se mihin tätä verrataan. Peleillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin herot. Pelit pelaa aivan eri tavalla, joista mielestäni LawBreakers oli parempi peli. Sitä tarvitsi oikeasti osata pelata. Toki Overwatchiakin joillakin heroilla täytyy oikeasti osata pelata.

Vähän kuin se yksi toinenkin peli kuoli, koska ihmiset luuli sitä Overwatch klooniksi mitä se ei kuitenkaan ollut. En nyt muista sen pelin nimeä.

Battlebornista varmaan puhut?

Overwatch profiloituu julkisuudessa juuri sellaisena värikkäänä hero-räiskintänä, joten pelilliset erot eivät juurikaan paina, jos pelit näyttäytyvät ensisilmäyksellä melkein täsmälleen samanlaisina.

Lawbreakersin tapauksessa pelin ilmettä katsoessa olen itse asiassa aika varma, että visuaalisia yhtäläisyyksiä Overwatchiin on haettu tietoisesti, koska joku on varmaan suuressa viisaudessaan ajatellut, että kun Overwatch kerran myy, niin sitä kopioimalla meidänkin peli myy. Verratkaa vaikka huvikseen pelien logojen fontteja... Niinpä.

No, Lawbreakers ei myynyt for obvious reasons, kun pelin markkinointi tuo mieleen Overwatchin; ei Lawbreakersia.

Että haistakaa nyt kukkanen CliffyB ja Mr. Korea Man ja pyyhkikää krokotiilin kyyneleet. Yrititte ratsastaa muiden maineella ja se puri nyt perseelle. Ottakaa isku vastaan, markkinointitiimille kenkää ja sitten pää sauhuten uusia omia ideoita keksimään seuraavaa peliä varten.

EDIT: Itse asiassa nyt olen 100% varma, että "inspiraatiota" on haettu Overwatchista:

Joitain kulmia on fontista vähän pyöristetty tai viistetty, mutta idea on yksi yhteen. Katsokaa erityisesti R- ja E-kirjaimia ja sitä miten jotkut kirjaimet "törmäävät" seuraavaan.
IMAGE(https://i.ytimg.com/vi/aG2otHrXM_Q/maxresdefault.jpg)

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Haerski, kehittäjän mukaan Lawbreakers oli ollut pitkään jo kehityksessä ennen kuin Overwatchia oli edes julkistettu. Tiedä sitten uskooko, se on ihan up yours.

Tää oli mun mielestä ihan yhtä tusina geneerinen Quake/UT klooni mitä puskee ku sieniä sateella. Ei ihme että floppas.

Tuo hahmodesign on kans aika karua, näyttää jonku 15v jantterin piirtämiltä voimafantasioilta, jotka se löytää 30 vuotiaana mummonsa vintiltä, repeää ja kelaa että "ei saatana olin nolo jätkä teininä" polttaa ne ja menee pelaan PUBGia ja Nintendo Switchiä.

Ja muutenki, mitä Overwatchikaan on muutaku Team Fortress 2 waifuilla?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus kribmeister

Haerski, kehittäjän mukaan Lawbreakers oli ollut pitkään jo kehityksessä ennen kuin Overwatchia oli edes julkistettu. Tiedä sitten uskooko, se on ihan up yours.

En puhunut pelistä itsestään, vaan sen ilmeestä ja erityisesti "julkisivusta" johon mm. tuo logo sisältyy. Nämä eivät ole sellaisia asioita, jotka lyödään lukkoon day 1 kehitysprosessissa, vaan ne muokkautuvat monesti vielä julkistuksen jälkeenkin.