Hyvästit höyrykoneille? Valve poisti Steam Machines -sivut Steamista / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Hyvästit höyrykoneille? Valve poisti Steam Machines -sivut Steamista

3.04.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
19

Pelijätti Valve on poistanut viittaukset Steam Machines -tietokoneisiin Steam-jakelualustaltaan.

Steamin laitteisto-osiossa oli aikaisemmin oma sivu SteamOS-käyttöjärjestelmää hyödyntäville tietokonepaketeille, mutta nyt kyseinen sivu ja lähes kaikki viittaukset Steam Machinesiin on poistettu Steamista. Ainoat Steam Machine -viittaukset koko alustalla ovat kolmen laitevalmistajan kauppasivuilla, jotka kuitenkin ohjaavat tutustumaan tarkemmin valmistajien omiin verkkosivuihin.

Vuonna 2013 julkistettu Steam Machines -ohjelma ei ottanut missään vaiheessa tuulta alleen. Televisioon kytkettäviksi laitteiksi suunnitellut konepaketit lanseerattiin Linux-pohjaisen SteamOS-käyttöjärjestelmän kanssa, mutta laitteiden kovat hinnat ja merkittävien SteamOS-pelien puute eivät houkutelleet kuluttajia Steam Machinesien äärelle.

Lähde: VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Ihan mielenkiintonen kokeilu silti oli. Synty näistä valven olohuone kikkailuista silti steam link ja steam controller joista kummallekkin löytyy usein käyttöä. Menee vieläkin aivot ihmetyksestä solmuun ku pelaa telkkarista pädillä jotain 90-luvun PC peliä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Njuu, nämä lie olivat liian kalliita perustallaajille ja vähänkin osaavammat rakentelee halvemmalla jotain itse tai pärjää jo olemassaolevilla. Lisäksi kaikista laiskimmat valitsee vain jonkin konsolin.

Käyttäjän Jamatsu kuva
Jamatsu

Jep. Vaikka nämä varsinaiset tietokonepaketit eivät lähteneetkään myymään, oli kyseessä kuitenkin erittäin positiivinen asia koko PC-pelaamisen kannalta: Linux-pelejä on nykyisellään Steamissä aivan älyttömät määrät (vaikka monien AAA-pelien saapuminen yhä viipyykin) ja in-home streaming mahdollistaa, että vaikka pelaisitkin Windows-only -pelejä, ei taloudessa tarvita kuin yksi Windows-kone ja muut koneet voivat sitten streamata siltä pelejä Linuxin päälle (ja hyvin heikkotehoisillekin mini-PC:ille yms.).

Steam Link ja Steam Controller olivat myös hyvää seurausta tästä kokeilusta.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Oli kyllä melko höyrypäinen idea koko Steam Machine :D

https://www.youtube.com/watch?v=cUxEiCgpTWw

Siis joo varmaan tuossa oli monta hyvää ideaa, mutta kyllä noiden kohdeyleisö oli varsin pieni ja tähän kun vielä lisätään melko suolainen hinta ja konsolit vaihtoehtoisena pelialustana, niin onko mikään ihme, että laitteet eivät oikein menneet kaupaksi....

Toivottavasti Valve ja Gabe Newell nyt tosissaan keskittyisivät jatkossa vain ja ainoastaan sinne softa-puoleen (vaikka heillä oma lehmä on ojassa HTC Vive:n kanssa) ja nimenomaan jälleen pelien kehittämiseen...

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister
Lainaus Balnazzard

Oli kyllä melko höyrypäinen idea koko Steam Machine :D

https://www.youtube.com/watch?v=cUxEiCgpTWw

Siis joo varmaan tuossa oli monta hyvää ideaa, mutta kyllä noiden kohdeyleisö oli varsin pieni ja tähän kun vielä lisätään melko suolainen hinta ja konsolit vaihtoehtoisena pelialustana, niin onko mikään ihme, että laitteet eivät oikein menneet kaupaksi....

Toivottavasti Valve ja Gabe Newell nyt tosissaan keskittyisivät jatkossa vain ja ainoastaan sinne softa-puoleen (vaikka heillä oma lehmä on ojassa HTC Vive:n kanssa) ja nimenomaan jälleen pelien kehittämiseen...

Veikkaan myös että pelkkä Linuxin mainitseminen käyttiksen yhteydessä säikäytti aika monen kasuaalitallaajaan karkuun.

Käyttäjän ajajehu kuva
ajajehu
Lainaus kribmeister

Veikkaan myös että pelkkä Linuxin mainitseminen käyttiksen yhteydessä säikäytti aika monen kasuaalitallaajaan karkuun.

Enpä tiedä tuostakaan... 83 % älypuhelimien käyttäjistä koko maailmassa käyttää Linux-jakelua (Androidia) päivittäin. Sekä Android-tabletteja ja muita IoT-laitteitaan. SteamOS on samanlainen valmis paketti hieman eri käyttötarkoitukseen.

SteamOS:n brändäys oli Androidin tapaan toimiva - "Linux" on kuitenkin pelkkä käyttöjärjestelmän ydin (vaikkakin Minixin ohella maailman ylivoimaisesti käytetyin kernel), jota ei voi sinänsä markkinoida itse loppukäyttäjälle.

Steam Machinen kohtaloksi koitui omasta mielestäni hinta. Toisaalta myös Valven olisi pitänyt saada enemmän AAA-kehittäjiä kelkkaan. Pelit luodaan nykyään hyvin pitkälti samoilla pelimoottoreilla (Unity, Unreal Engine, CryEngine), mikä tekee porttaamisesta enimmäkseen suoraviivaista. Jopa EA:n moninpelipalvelimet pyörittävät Frostbite-pelejä Linuxin päällä, eli näistä vain muutamien pelitalojen käyttämistä moottoreistakin on yleensä jo olemassa Linux-porttaukset.

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Kyllä, mutta en ainakaan ole androidin tai EAn markkinointien yhteydessä yleisesti kuullut linuxia name droppailtavan niin ahkerasti mitä steamOSn/steam machinejen promotuksessa. Ihan mutuilua tosin itseltäni oli että steamOSn Linuxiin yhdistäminen olisi vaikuttanut asiaan, kiitos tarkennuksesta jos näin ei ole.

Käyttäjän ajajehu kuva
ajajehu
Lainaus kribmeister

kiitos tarkennuksesta jos näin ei ole.

Kyllähän se noin voi ollakin, en mene vannomaan. Samoja koneita tosin myös myytiin Windowsilla, joten mielestäni ongelmat liittyivät juuri hinnoitteluun ja saatavuuteen. Se pieni PC-pelaajaryhmä, jotka näistä koneista olisivat voineet innostua, kasaavat ökykalliit tehokoneensa usein itse ja vertailevat komponenttien hintoja ahkeraan.

Saatavuuskin oli vähän niin ja näin. Ehkä useampi olisi ostanut Steam Machineiden keskihintaisia paketteja "Steam-konsoleiksi", jos niitä olisi oikeasti ollut paikallisissa verkkokaupoissa/kivijalkaliikkeissä. Todennäköisesti olisin itsekin sellaisen napannut mukaan kokeiluun.

Käyttäjän Joulupukki kuva
Joulupukki

Edelleen tulee mieleen ne steam masiinat jotka mainosti olevansa niin tehokkaita, että riittää vaativimpiinkin käyttövaatimuksiin ja peleihin. Sitten katsoo näytönohjaimen nimeä ja siellä lukee: "Intel hd graphics"

Että joo, ei tule ikävä näitä kusetus laitteita. Äryttää, kun tavallisia kuluttajia kusetetaan kateettomilla hehkutuksilla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus ajajehu

Enpä tiedä tuostakaan... [url="https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/os"]83 % älypuhelimien käyttäjistä koko maailmassa käyttää Linux-jakelua (Androidia) päivittäin.[/url] Sekä Android-tabletteja ja muita IoT-laitteitaan. SteamOS on samanlainen valmis paketti hieman eri käyttötarkoitukseen.

SteamOS:n brändäys oli Androidin tapaan toimiva - "Linux" on kuitenkin pelkkä käyttöjärjestelmän ydin (vaikkakin Minixin ohella maailman ylivoimaisesti käytetyin kernel), jota ei voi sinänsä markkinoida itse loppukäyttäjälle.

Steam Machinen kohtaloksi koitui omasta mielestäni hinta.

Veikkaan että suuri osa ihmisistä ei edes tajua Androidin ja Linuxin yhteyttä, joten siinä menee se teoria.

Muistan myös että Linux mainittiin usein Steam-laitteiden ohessa, joten sen suhteen se tosiaan on voinut olla yksi syy miksei ole myynyt/kiinnostanut.

Toki myös sekin, ettei niitä tosiaan ollut missään perusmarketeissa hyllyissä vaan piti erikseen asiasta tehden tilata. Kuitenkin ideana oli olla helppo laite ja silti jo sen hankinta oli sellainen, että piti tietää ylipäänsä laitteen olevan olemassa... Hinnasta hankala sanoa kun ne olisi pitänyt ensin olla paremmin saatavilla ylipäätänsä että olisi tiennyt jääkö siitä kiinni.