Huhu: Kuoleman kokenut Lionhead Studios keräsi ostotarjouksia jonoksi asti, Microsoft ei tarttunut koukkuun

11.05.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2

Brittipelitalo Lionhead Studios päätyi hiljattain suljetuksi Microsoftin toimesta oltuaan toiminnassa reilut 20 vuotta. Mikäli tuoreita huhuja on kuitenkin uskominen, ei veteraanistudio vaipunut kadotukseen täysin unohdettuna pelialan vaikuttajana, vaan vielä ennen sen lopullista sulkeutumista sitä yritettiin ainakin tavallaan pelastaa liikemiesten toimesta.

Peliblogi Kotaku UK raportoi, että ennen Lionhead Studiosin virallista sulkeutumista useat potentiaaliset ostajat yrittivät saada Microsoftia myymään pelitaloa eteenpäin. Kotaku perustaa tietonsa nimeltä mainitsemattomiin lähteisiin, joiden mukaan potentiaalisten ostajien joukossa olisi ollut peräti suuriakin pelijulkaisubisneksessä toimivia vaikuttajia. Ilmeisesti parhaimmillaan studiosta ja sen erinäisistä osista tarjottiinkin jopa satojen miljoonien dollarien suuruisia kauppasummia, joihin Microsoft ei lopulta päätynyt kuitenkaan koskaan tarttumaan.

Yhden Kotakun lähteen mukaan Lionheadin kohtaloksi koitui sen luoma Fable-sarja. Microsoft ei ollut nimittäin kiinnostunut kauppaamaan kyseisen pelisarjan oikeuksia eteenpäin yhdessä Lionheadin kanssa. Lopulta kyseinen päätös karkottikin tiehensä pääosan kiinnostuneista ostajista ja näin ollen Lionheadin päivät olivat käytännössä luetut.

Lähde: Kotaku UK

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Mitkä ovat Microsoftin tavoitteet? Tappaa vai luoda innovaatio. No mut viisaammat kertoo miksei olisi voinut myydä?

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä realOG

Mitkä ovat Microsoftin tavoitteet? Tappaa vai luoda innovaatio. No mut viisaammat kertoo miksei olisi voinut myydä?

No MS kuitenkin halusi pitää Fablen oikeuksista kiinni, eli mitä ilmeisemmin olisivat vielä sen pelisarjan kanssa tutkailleet mahdollisuuksia jonkun uudeen tiimin kanssa. Toisaalta ihmettelen kyllä miksi sitten Fable Legends piti tappaa, kun peli näytti olevan myöhästelyitä lukuunottamatta kuitenkin suhkot hyvällä mallilla.

Paska juttu jokaisen osapuolen kannalta, ihmettelin aikoinaan myös Ensemble Studiosin sulkemista, vaikka kyseinen studio teki tasaisen varmaa laatutyötä, mukaan luettuna studion viimeiseksi jäänyt peli, Halo Wars. Silloin sentään studiolle annettiin aikaa viimeistellä peli loppuun, toisin kuin Fable Legendsin kohdalla.