Hölmö vuoto vihjaa: Shadow of the Tomb Raider saattaa olla Lara Croftin seuraava seikkailu

1.11.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
11

Lara Croftin seuraava seikkailu saattaa kantaa nimeä Shadow of the Tomb Raider. Potentiaalinen nimi tuli julkisuuteen nyt alkuviikosta hieman erikoisella tavalla, sillä Reddit-käyttäjä Tripleh280 kertoo nähneensä sen vilaukselta montrealialaisessa metrossa erään matkustajista työstettyä läppärillään peliä mahdollisesti käsittelevää presentaatiota.

Tapaus ei ole olisi noin muuten uutisoinnin arvoinen, mutta myös peliblogi Kotaku kertoo kuulleensa lähteeltään vastaavasta nimestä. Kotakun mukaan uuden pelin keskeinen kehittäjä olisi tällä kertaa vieläpä myös viimeisimmistä Deus Ex -peleistä ja uudesta Thiefista tuttu Eidos Montreal, mikä voisi selittää, miksi nimi on bongattu nimenomaan Montrealissa.

Muistaa toki sopii, että siinä missä edellinen Tomb Raider -seikkailu Rise of the Tomb Raider oli ensisijaisesti Kaliforniassa sijaitsevan Crystal Dynamicsin käsialaa, tuki Eidos Montreal myös tuolloinkin jo kyseisen pelin kehitystä. Kotakun kuulemista huhuista huolimatta Crystal Dynamics voi siis vielä hyvinkin olla edelleen vahvasti mukana Lara Croftin elämässä. Vasta aiemmin loppukesästä studio nimenomaan hankki Tomb Raider -sarjalle peräti uuden ohjaajan Dead Space -konkari Ian Milhamista.

Mikäli Shadow of the Tomb Raider -niminen peli olisi parhaillaan tosiaan kehitteillä, ei kyseessä olisi ensimmäinen kerta, kun julkistamattomasta pelistä on lipsahtanut tietoja julkisella paikalla. Assassin's Creed IV:stä vuoti aikoinaan ilmoille tietoja vastaavalla tavalla, tosin metron sijasta bongaus tehtiin tuolloin lentokoneessa.

Lähde: Kotaku, Reddit

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän PukkiHD kuva
PukkiHD

Mahtavaa! Tomb Raider -pelit on lähellä sydäntäni ja jatko-osat kiinnostaa edelleen yhtä paljon kuin ennenkin. Shadow Of The Tomb Raider ei kuulosta kovinkaan tyhmältä nimeltä, joten miksipä tämä ei voisi olla seuraava Tomb Raider.

Käyttäjän Shunichiro kuva
Shunichiro

En kyllä pitäisi luotettavana uutislähteenä random Reddit-käyttäjää. Tiedän, että se on monien vaikea hyväksyä, mutta ei kaikki, minkä Redditistä lukee, ole totta (en tällä pottuile Pelaaja-lehdelle, vaan tässä tapauksessa Kotakulle, jota monet niin ikään pitävät vähintäänkin Mooseksen saamina kivitauluina),

Mutta jos pitäisi paikkansa, niin voi helvetti, sanon minä vulgaaristi ihan suoraan. Eidos Montrealin tekninen ja taiteellinen osaaminen ei yksinkertaisesti riitä Tomb Raiderin kaltaiseen pelisarjaan. Juu juu, tiedän, että Eidos Montreal teki viimeeksi Deus Ex: Mankind Dividedin, mutta siinäpä se juuri onkin. Pelistäkin varmaan tulisi Unchartedin kaltainen, helppo ja putkimainen cover based -shooter. Toivottavasti "uutinen" on pelkkää kukkua ja Reddit/Kotaku saisivat kunnolla itseriittoisille nenilleen. Sillä välin jatkan Tomb Raider 2013:n ja Rise of the Tomb Raiderin pelaamista ties kuinka monennetta kertaa läpi.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Death of the Tomb Raider sitten kolmas ja viimeiseksi Tomb of the Tomb Raider, jossa Lara koluu oman hautansa läpi!

No, vakavasti puhuen tuo 'Rise of' oli selkeästi laimeampi kokemus kuin sen edeltäjän jäljiltä odotin. Paljon olisi pientä korjattavaa, joka sujuvoittaisi kokemusta.

Hyppely on turhan tuskaista verrattuna vaikkapa Uncharted 4:än ja välikuvien sekä muiden kontrollin pelaajalta ottavien kohtauksien soisi olevan skipattavissa paremmin. Erityisesti score attackeissa tuo rasittaa kun vähän väliä on skriptattuja kohtia, joissa tapahtuu "jänniä" asioita ja samalla pitäisi jotain high scorea tavoitella.

Ammuskelu ei myöskään ollut niin nautinnollista kuin muistelin, ei edes jousipyssyllä vaikka se edelleen se paras ase olikin. Pakotetut taistelukohtaukset ne vasta rasittavia olivatkin. Hiippailee koko hiton kentän läpi ja välikuvissa Lara näyttää naamansa kuin huvikseen vihollisille ja sitten juostaan ympäri huonetta räiskien ja heitellen ties mitä pommeja. Kivaa kehittäjät että päätitte minun haluavan taistella tällä tavalla eikä esim. hiippaillen ja vasta sitten räimien jos paljastuu.

Hyvä peli 'Rise of' silti on mutta ehkä odotukset tai muistikuvat ensimmäisestä laimensivat peliä, ihan kuten selvästi sujuvampi Uncharted 4.

Kyllä minä tuon seuraavankin osan ostan mutta jos on yhtään enemmän ja/tai kiinnostavampaa peliä työn alla tai samoihin aikoihin tullut/tulossa, niin jää odottamaan parempaa ostohetkeä.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus käyttäjältä zappah

Death of the Tomb Raider sitten kolmas ja viimeiseksi Tomb of the Tomb Raider, jossa Lara koluu oman hautansa läpi!

No, vakavasti puhuen tuo 'Rise of' oli selkeästi laimeampi kokemus kuin sen edeltäjän jäljiltä odotin. Paljon olisi pientä korjattavaa, joka sujuvoittaisi kokemusta.

Hyppely on turhan tuskaista verrattuna vaikkapa Uncharted 4:än ja välikuvien sekä muiden kontrollin pelaajalta ottavien kohtauksien soisi olevan skipattavissa paremmin. Erityisesti score attackeissa tuo rasittaa kun vähän väliä on skriptattuja kohtia, joissa tapahtuu "jänniä" asioita ja samalla pitäisi jotain high scorea tavoitella.

Ammuskelu ei myöskään ollut niin nautinnollista kuin muistelin, ei edes jousipyssyllä vaikka se edelleen se paras ase olikin. Pakotetut taistelukohtaukset ne vasta rasittavia olivatkin. Hiippailee koko hiton kentän läpi ja välikuvissa Lara näyttää naamansa kuin huvikseen vihollisille ja sitten juostaan ympäri huonetta räiskien ja heitellen ties mitä pommeja. Kivaa kehittäjät että päätitte minun haluavan taistella tällä tavalla eikä esim. hiippaillen ja vasta sitten räimien jos paljastuu.

Hyvä peli 'Rise of' silti on mutta ehkä odotukset tai muistikuvat ensimmäisestä laimensivat peliä, ihan kuten selvästi sujuvampi Uncharted 4.

Kyllä minä tuon seuraavankin osan ostan mutta jos on yhtään enemmän ja/tai kiinnostavampaa peliä työn alla tai samoihin aikoihin tullut/tulossa, niin jää odottamaan parempaa ostohetkeä.

Vähän samat fiilikset tuosta Rise of:sta kuin sinullakin. Tosin itseäni ärsytti myös juoni. Tuntuu, että samaa kaavaa toistetaan sen ekan Reboot Raiderin vanavedessä. Tykkäsin Reboot Raiderista kovasti, mutta halausin itsekin enemmän pelillistä uudistusta, kuin vain lisää samaa uudella juonella. Saman kuvion mielestäni toisti Uncharted 3:n, enkä ole vieläkään saanut aikaseksi pelattua sitä läpi, että voisi aloittaan Uncharted 4:n. Samaa kaavaa ei vain oikein jaksa, ja vielä kun Rise of:n juonikin vaikuttaa taas niin väsyneeltä, ainakin omaan makuuni, niin sekään ei pidä mielenkiintoa yllä. Tosin mainittakoon vielä, että en pelannut Rise of:a läpi. Ehkäpä sieltä juonen puolesta vielä jotain yllättävää voisi paljastua, mutta sen perusteella, miten orjallisesti ekan pelin juonikuvioita apinoitiin, en oikein pidättäisi asian suhteen hengitystä.

Itse taidan jättää seuraavan osan ostamatta, ellei se nyt sitten pistä jotain todella uutta kehiin. En vain jaksa uskoa siihen, koska riskien otto on nykyisin niin minimaalista kalliiden pelien kohdalla.

Käyttäjän Ville Arvekari kuva
Ville Arvekari
Lainaus käyttäjältä Shunichiro

En kyllä pitäisi luotettavana uutislähteenä random Reddit-käyttäjää. Tiedän, että se on monien vaikea hyväksyä, mutta ei kaikki, minkä Redditistä lukee, ole totta (en tällä pottuile Pelaaja-lehdelle, vaan tässä tapauksessa Kotakulle, jota monet niin ikään pitävät vähintäänkin Mooseksen saamina kivitauluina),

Mutta jos pitäisi paikkansa, niin voi helvetti, sanon minä vulgaaristi ihan suoraan. Eidos Montrealin tekninen ja taiteellinen osaaminen ei yksinkertaisesti riitä Tomb Raiderin kaltaiseen pelisarjaan. Juu juu, tiedän, että Eidos Montreal teki viimeeksi Deus Ex: Mankind Dividedin, mutta siinäpä se juuri onkin. Pelistäkin varmaan tulisi Unchartedin kaltainen, helppo ja putkimainen cover based -shooter. Toivottavasti "uutinen" on pelkkää kukkua ja Reddit/Kotaku saisivat kunnolla itseriittoisille nenilleen. Sillä välin jatkan Tomb Raider 2013:n ja Rise of the Tomb Raiderin pelaamista ties kuinka monennetta kertaa läpi.

Kuten Panu uutisessa kirjoittaa, Kotaku ei ole huomionut omassa raportoinnissaan, että Eidos Montreal oli mukana jo Rise of the Tomb Raiderin kehitystä, joten uutisoimme asiasta myös huomauttaaksemme lukijoita tästä Kotakun epähuomiosta.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Jos pelin asetelma on linjassa nimen kanssa niin voi toimiakin, jos ei niin yksinkertaisesti huono nimi. Mikäli nyt edes pitää paikkaansa. Toivoisin nimenomaan astetta raaempaa ja synkempää stooria kuin Rise of The Tomb Raider kuten se 2013 reboot oli. Siinä Lara yritettiin sentään edes raiskata ja uitiin verialtaassa naama myöten... how cool is that?

Käyttäjän SinnGamer kuva
SinnGamer

Miten musta tuntuu että Rise of the Tomb Raider oli vähän turhan helppo. Kuitenkin vaikein taso oli käytössä ja ainoat kuolemat tapahtui kun Lara ei ottanutkaan kielekkeestä kiinni kuten oli suunniteltu.

Käyttäjän Hanska kuva
Hanska

Nämä uudet Tomb Raiderit ovat olleet ihan hyviä pelejä, mutta jotenkin itellä on ikävä niitä vanhoja, joissa pelaajaa ei pidetty kädestä kiinni. Ehkä eniten näissä uusissa ärsyttää ne valkoisella liidulla merkatut kielekkeen reunat reunat jotka huutaa: " Hei tästä voit ottaa kinni sitten kun hyppäät ". Vanhoissa Tombeissa osa hauskuutta oli kun hoksasi, että hetkinen, voin hypätä tästä tuohon kielekkeeseen kiinni ilman, että peli näyttää jollain korostusvärillä mitkä paikat on kiipeilyä varten.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Hanska

Vanhoissa Tombeissa osa hauskuutta oli kun hoksasi, että hetkinen, voin hypätä tästä tuohon kielekkeeseen kiinni ilman, että peli näyttää jollain korostusvärillä mitkä paikat on kiipeilyä varten.

No siis vanhoissa pystyi ottamaan ihan jokaisesta reunasta kiinni, johon vain sattui yltämään. Ja kyllä tässä uudessakin on hyvin paljon paikkoja, joista se korostus puuttuu mutta silti voi ottaa kiinni.

Ja jos vähän alkaa miettimään asiaa, niin esim. kiipeilyseinät ovat ihan samalla tapaa korostettu kuin vanhoissakin eikä nuo kielekkeetkään niin hirveästi eroa vanhasta sitä korostusta lukuun ottamatta. Peli tarvitsee ne korostukset oikeastaan sen takia kun se pakottaa niin monessa kohtaa juoksemaan jotain räjähdystä tai romahdusta karkuun ja siinä on parempi nähdä nopeasti mihin mennä. Sama taisi olla noissa vanhoissa hoidettu lähinnä niin, että vaihtoehtoja ei ollut, eli mentiin putkessa tai muuten vain koko ajan suoraan tai vastaavaa.

Käyttäjän Hanska kuva
Hanska
Lainaus käyttäjältä zappah

No siis vanhoissa pystyi ottamaan ihan jokaisesta reunasta kiinni, johon vain sattui yltämään. Ja kyllä tässä uudessakin on hyvin paljon paikkoja, joista se korostus puuttuu mutta silti voi ottaa kiinni.

Ja jos vähän alkaa miettimään asiaa, niin esim. kiipeilyseinät ovat ihan samalla tapaa korostettu kuin vanhoissakin eikä nuo kielekkeetkään niin hirveästi eroa vanhasta sitä korostusta lukuun ottamatta. Peli tarvitsee ne korostukset oikeastaan sen takia kun se pakottaa niin monessa kohtaa juoksemaan jotain räjähdystä tai romahdusta karkuun ja siinä on parempi nähdä nopeasti mihin mennä. Sama taisi olla noissa vanhoissa hoidettu lähinnä niin, että vaihtoehtoja ei ollut, eli mentiin putkessa tai muuten vain koko ajan suoraan tai vastaavaa.

Onhan tuossa pointtinsa, mutta jotenkin silti sellainen fiilis, että näistä uusista peleistä puuttuu sitä jotakin, mikä oli vanhoissa vahvasti läsnä. Se seikkailun ja itse oivaltamisen tunne. Vanhoja maan alle kätkeytyneitä mysteerejä (midaksen käsi, hautautuneita pyramideja jne), joiden ratkaisemiseksi piti läpäistä muistaakseni haastaviakin puzzleja. Parasta Rise of Tomb Raiderissa olivat nämä muutamat kätketyt haudat, joiden toivoisin seuraavassa pelissä olevan enemmän pääroolissa. Ehkä ne ovat juurikin nuo skriptatut juokse karkuun helikopteria ja räjähdyksiä, joista en näissä uusissa pidä. Voi kyllä olla, että vähän nostalgialasit päässä tätä juttua tarkastelen.