Fortnite houkutellut jo kaksi miljoonaa pelaaja Switchilla – PS4:n cross-play-rajoitus hiertää kuitenkin taas menoa / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Fortnite houkutellut jo kaksi miljoonaa pelaaja Switchilla – PS4:n cross-play-rajoitus hiertää kuitenkin taas menoa

13.06.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Massiivisen menestyksekäs Fortnite on kasvanut hetkessä hurjaksi vetonaulaksi jo myös Switchilla. Nintendo on kertonut, että noin vuorokaudessa ilmaiseksi ladattava peli on kerännyt alustalla reilut kaksi miljoonaa pelaajaa.

Aivan ongelmitta kaikkien pelaajien loikka Switchille ei ole kuitenkaan tapahtunut. Ne pelaajat, jotka ovat paukuttaneet Fortnitea jo aiemmin PlayStation 4:llä ovat nimittäin huomanneet, etteivät he voi käyttää yhtä ja samaa Epic Games -tunnusta molemmilla alustoilla. Ongelma näyttää muodostuvan siitä, ettei Sony salli PlayStation 4 -pelien kommunikoivan muiden alustojen kuin pc:n ja mobiililaitteiden pelien kanssa.

Rajoitus on siitä harmillinen, ettei esimerkiksi PlayStation 4 -versioon aiemmin hankittuja ja ansaittuja asioita voi nyt siirtää Switchille tai päinvastoin. Rajoitus on toki ollut jo olemassa myös PS4:n ja Xbox Onen välillä, mutta Switchin tapauksessa sen nihkeys korostuu siinä, että Nintendon laite tarjoaa konsolipelaajille uuden kannettavan vaihtoehdon räiskimiseen.

Ongelmitta Switchin pitäisi pystyä kommunikoimaan niin Xbox Onen, pc:n kuin mobiililaitteiden kanssa.

Lähde: Nintendo of Europe, Polygon

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah

Aikamoista herkkua on Fortine-yhteisölle jaeltu tuollaisten pelialustojen yli toimivien tunnusten kanssa. Ei taida käsittääkseni olla kovinkaan yleistä, että kertaalleen maksettua lisäsisältöä pystyy hyödyntämään usealla eri alustalla?

Esim. Street Fighter V:ssä PC- ja PS4-pelaajat pystyvät kyllä pelaamaan samoissa matseissa keskenään, mutta kaikki skinit, kausipassit yms. tilpehöörit (ja toki itse peli) on kyllä ostettava silti kummallekin alustalle erikseen. Kyllähän tuollainen allekirjoittaneellekin kelpaisi, vaikkei pelistä crossplayta löytyisikään. Olisihan se toki ihan kivaa, että jos ostaisin esim. Rainbow Six Siegen uudelle alustalle, niin saisin Ubi-tunnukseni kautta peliin suroaan kaikki usealla sadalla eurolla ostetut lisäsisällöt. Ehkä täydellisessä maailmassa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Oli syyt mitkä tahansa niin rasittavaa, ylimielistä shittiä Sonylta. Vaikka syyt ymmärtäisikin, niin se, miten tuo pelaajille näkyy, on pelkästään negatiivista. Ehkä olisi kannattanut harkita uudestaan. Tosin oliko se E3-showkin Sonylla (taas) ylimielinen markkinajohtajuuden takia? Miten ne toistaa samoja virheitä yhä uudestaan.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Eli siis mikä se ongelma nyt oikeasti on? Se, että PS4-linkitystä ei voi poistaa ja linkittää Switchiä?

VAI

Odotetaan, että saadaan jo PS4:llä pelattu progressi mukaan Switchille? Mistä lähtien mikään on pelimaailmassa moista tarjonnut? Ehkä erikoistapauksissa kuten Rockstar GTA V:nen kanssa, kun sallivat progressin siirron esim. 360:ltä pc:lle tai PS4:lle ja senkin vain kerran?

Jos jälkimmäinen, niin itku on täysin turhaa ja mieslasten pitäisi nyt kasvaa aikuisiksi. Jos ensimmäinen, niin vika on enemmänkin Epicissä ja niiden implementaatiossa eri alustojen pelitilien linkittämisessä, jos niitä tosiaan saa vain yhden kerralla ja jo linkitettyä ei edes voi poistaa. Sony ei salli cross-playta ymmärrättevistä syistä, ei tarjoasi tuossa asemassa kukaan muukaan.

Eli se mitä tästä nyt ymmärrän, niin vika on Nintendo mieslapsissa tai Epicissä. Riippuen kumpi näistä se varsinainen "ongelma" on. Jälkimmäinen on "ongelma", ensimmäinen on ongelma.

Lisätääs vielä, kun tässä nihkeestä puhutaan. Muistaakos kukaan kuinka nihkee Nintendo oli silloin he olivat pelimaailman kukkulan kuningas? Eivät antaneet kolmannen osapuolen kehittäjien ja julkaisijoiden edes tehdä pelejä muille jos halusivat julkaista Nintendolla. Siinä on sitä markkinajohtajan nihkeyttä kerrakseen. Microsoft oli muistaakseni myös aika nihkeä monen asian suhteen, kun Xbox 360 jyräs edellisen sukupolven alussa.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob
Lainaus snaketus

Eli siis mikä se ongelma nyt oikeasti on? Se, että PS4-linkitystä ei voi poistaa ja linkittää Switchiä?

VAI

Odotetaan, että saadaan jo PS4:llä pelattu progressi mukaan Switchille? Mistä lähtien mikään on pelimaailmassa moista tarjonnut? Ehkä erikoistapauksissa kuten Rockstar GTA V:nen kanssa, kun sallivat progressin siirron esim. 360:ltä pc:lle tai PS4:lle ja senkin vain kerran?

Ilmeisesti kuitenkin mahdollista saada progressio mukaan PCn, XBoxin ja Nintendon välillä. Vain Sony lukitsee Epic-tunnuksen kun sen on kertaalleen PSNään liittänyt.

Käyttäjän Topsu1 kuva
Topsu1
Lainaus snaketus

Eli siis mikä se ongelma nyt oikeasti on? Se, että PS4-linkitystä ei voi poistaa ja linkittää Switchiä?

VAI

Odotetaan, että saadaan jo PS4:llä pelattu progressi mukaan Switchille? Mistä lähtien mikään on pelimaailmassa moista tarjonnut? Ehkä erikoistapauksissa kuten Rockstar GTA V:nen kanssa, kun sallivat progressin siirron esim. 360:ltä pc:lle tai PS4:lle ja senkin vain kerran?

Jos jälkimmäinen, niin itku on täysin turhaa ja mieslasten pitäisi nyt kasvaa aikuisiksi. Jos ensimmäinen, niin vika on enemmänkin Epicissä ja niiden implementaatiossa eri alustojen pelitilien linkittämisessä, jos niitä tosiaan saa vain yhden kerralla ja jo linkitettyä ei edes voi poistaa. Sony ei salli cross-playta ymmärrättevistä syistä, ei tarjoasi tuossa asemassa kukaan muukaan.

Eli se mitä tästä nyt ymmärrän, niin vika on Nintendo mieslapsissa tai Epicissä. Riippuen kumpi näistä se varsinainen "ongelma" on. Jälkimmäinen on "ongelma", ensimmäinen on ongelma.

Lisätääs vielä, kun tässä nihkeestä puhutaan. Muistaakos kukaan kuinka nihkee Nintendo oli silloin he olivat pelimaailman kukkulan kuningas? Eivät antaneet kolmannen osapuolen kehittäjien ja julkaisijoiden edes tehdä pelejä muille jos halusivat julkaista Nintendolla. Siinä on sitä markkinajohtajan nihkeyttä kerrakseen. Microsoft oli muistaakseni myös aika nihkeä monen asian suhteen, kun Xbox 360 jyräs edellisen sukupolven alussa.

Ehkä johtuu molemmista, koska molemmat ovat sen vanhoja yrityksiä siksi ovat sen verran jäykkiä. Epic games teki jo 90-luvulla Unreal pelejä ja 2000-luvulla hyvin suosittun nettiräiskintä pelin Unreal Tournamentin.