Fire Emblem: Three Houses aloittaa keväällä suuren Switch-valloituksensa / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Fire Emblem: Three Houses aloittaa keväällä suuren Switch-valloituksensa

12.06.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4

Nintendo Switch on saamassa ensi keväänä ensimmäisen oman Fire Emblem -pääsarjan osan. E3-messuilla Nintendo julkisti tiistaina Fire Emblem: Three Housesin, joka vaikuttaisi kasvattavan jossain määrin jälleen taktikointisarjan mittakaavaa.

Sijainniksi Three Housesiin on valikoitunut kokonaan uusi maailma Fódlan, jota ei tarvitse ihastella vain erilaisten karttanäkymien kautta. Taistelemisen ulkopuolella pelimaailmassa kun pääsee kulkemaan myös jalan. Hyödyksi tätä käytetään esimerkiksi hahmojen välisten suhteiden kehitykseen sekä informaation keräämiseen. Fire Emblem Echoesin kaltaisten luolastojen olemassaolosta ei sen sijaan ole ainakaan vielä varmuutta.

Taistelut ovat seuraavassa Fire Emblemissa edelleen vuoropohjaisia ja pyörivät vahvasti tiettyjen yksittäisten sotureiden ympärillä. Kyseisten sotureiden rinnalla taistelee nyt kuitenkin myös joukko rivisotilaita, joilla vihjataan olevan jonkin verran vaikutusta taistelujen kulkemiseen.

Väläyksiä tarinasta ja pelikuvasta on nähtävillä ensimmäisellä Fire Emblem: Three Houses -trailerilla.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Heppulinen kuva
Heppulinen

Kunhan ei tuu sensuuria......

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Tämä pelasti Nintendon E3:t ainakin minun silmissä. Näyttää todella hyvältä ja traileri jopa kertoi aika paljon siitä mitä peliltä on lupa odottaa. Siitä vähän vinkkiä muillekin esittelijöille: Enemmän oikeaa pelikuvaa ja vähemmän sitä cinemaattista roskaa. Eikö tämä käyty jo aika hyvin läpi muutama vuosi sitten, kun downgrade-kohut oli ylimmillään?

Lainaus Heppulinen

Kunhan ei tuu sensuuria......

Olen sitä koulukuntaa, että sensuroitu versio Fatesista kuulostaa monta kertaluokkaa paremmalta.

Niille jotka ei tiedä, Fatesin Japani-versiossa siis oli allyjen rapsutteluminipeli, joka leikattiin länsijulkaisusta pois. Kutsuit kaverin tai kaverittaren huoneeseesi ja sitten rapsuttelit tämän naamaa 3DS:n kosketusnäytöllä "kehittääksesi suhdettanne". Tuuuuuota nooin, ehkä elän ilman tätä ominaisuutta ja sitä paitsi systeemiä oikeasti kokeilleet tahot ovat ilmoittaneet sen olevan oikeasti aika pitkäveteistä ja myötähäpeällistä.

"Mutta daaaah, taiteilijan alkuperäinen visio vesittyy!" Just joo noilla minipeleillä varmaan mitään artistista meriittiä ole koskaan ollut. Nämä Japanin semipervoilut on minusta vähän kuin mikromaksut ja loottiboksit: Ne laitetaan peliin bisnessyistä suhteellisen pientä kohderyhmää varten, mutta niistä kärsii silti koko pelaajakunta. Ihan hyvä, että niitä leikellään länsimaita varten vähän kypsempään kuntoon, kun täällä halityynyt yms. fanservice-krääsä ei ole niin merkittävä osa viihdebisnestä kuin Japanissa.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob
Lainaus Haerski

Tämä pelasti Nintendon E3:t ainakin minun silmissä. Näyttää todella hyvältä ja traileri jopa kertoi aika paljon siitä mitä peliltä on lupa odottaa. Siitä vähän vinkkiä muillekin esittelijöille: Enemmän oikeaa pelikuvaa ja vähemmän sitä cinemaattista roskaa. Eikö tämä käyty jo aika hyvin läpi muutama vuosi sitten, kun downgrade-kohut oli ylimmillään?

[quote="Heppulinen"]Kunhan ei tuu sensuuria......[/quote]Olen sitä koulukuntaa, että sensuroitu versio Fatesista kuulostaa monta kertaluokkaa paremmalta.

Niille jotka ei tiedä, Fatesin Japani-versiossa siis oli allyjen rapsutteluminipeli, joka leikattiin länsijulkaisusta pois. Kutsuit kaverin tai kaverittaren huoneeseesi ja sitten rapsuttelit tämän naamaa 3DS:n kosketusnäytöllä "kehittääksesi suhdettanne". Tuuuuuota nooin, ehkä elän ilman tätä ominaisuutta ja sitä paitsi systeemiä oikeasti kokeilleet tahot ovat ilmoittaneet sen olevan oikeasti aika pitkäveteistä ja myötähäpeällistä.

"Mutta daaaah, taiteilijan alkuperäinen visio vesittyy!" Just joo noilla minipeleillä varmaan mitään artistista meriittiä ole koskaan ollut. Nämä Japanin semipervoilut on minusta vähän kuin mikromaksut ja loottiboksit: Ne laitetaan peliin bisnessyistä suhteellisen pientä kohderyhmää varten, mutta niistä kärsii silti koko pelaajakunta. Ihan hyvä, että niitä leikellään länsimaita varten vähän kypsempään kuntoon, kun täällä halityynyt yms. fanservice-krääsä ei ole niin merkittävä osa viihdebisnestä kuin Japanissa.

Noh, tuskin minipelin leikkaaminen peliin mitään lisääkään tuo, olettaen ettei minipeli ole jotenkin oleellinen osa hahmonkehitystä japskiversiossa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Bloob

Noh, tuskin minipelin leikkaaminen peliin mitään lisääkään tuo, olettaen ettei minipeli ole jotenkin oleellinen osa hahmonkehitystä japskiversiossa.

"Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away." Insinöörinä voi allekirjoittaa tuon lausahduksen

Fates noudattelee aika pitkälle Awakeningistä tuttuja pelimekaniikoita ja niistä poiketessaan itse asiassa vain korostaa suhteiden merkitystä. Suhteet ovatkin todennäköisesti se tärkein ja määräävin yksittäinen mekaniikka koko pelissä. Rapsuttelu ei siis ole mikään vapaaehtoinen pikku minipeli, vaan käytännön pakko optimaalista hamonkehitystä hakeville. Länsiversioon muutosta onkin tullut vain sen verran, että rapsuttelu ja myötähäpeällinen kinda sorta sexual-innuendo -dialogi (koska Nintendo ja pitää olla kuitenkin näennäisesti lapsiystävällinen) loistavat poissaolollaan ja sen sijaan hahmot käyvät lyhyen keskustelun.

Mekaniikka on pääasiassa perseestä juuri siksi, että se oli toteutukseltaan niin pehmoinen. Yritetään olla mahdollisimman vihjailevia, mutta kuitenkin pysyä Nintendo-pelin raameissa. Kohtauksille voi kyllä käydä halutessaan facepalmailemassa YouTubessa oikein tekstitysten kanssa ja todeta itse miten turha lisä se tähän peliin olisi ollut.