Final Fantasy Tactics -luojan ongelmallinen uutuuspeli lyötiin jäihin – joukkorahoituksesta huolimatta / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Final Fantasy Tactics -luojan ongelmallinen uutuuspeli lyötiin jäihin – joukkorahoituksesta huolimatta

8.02.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4

Kaksi vuotta sitten reilun 600 000 dollarin Kickstarter-rahoituksen saanut taktinen roolipeli Unsung Story on lyöty jäihin. Pelistä vastaava yhdysvaltalaispelitalo Playdek on ilmoittanut asiasta Kickstarterissa todeten päätyneensä ratkaisuun yhtiön tämän hetken taloudellisen tilanteen ja vajaan miehityksen takia.

– Meillä on tällä hetkellä yksi yhteen yksittäiseen projektiin kykenevä sisäinen tiimi. Yhtiön taloudellisen vakauden kannalta meidän on myös keskityttävä projekteihin, jotka on mahdollista saada Unsung Storya nopeammin ulos, Playdekin suunnalta todetaan.

Unsung Story on ollut huomattava projekti siksi, että sitä markkinointiin aikoinaan Final Fantasy Tactics- ja Vagrant Story -konkari Yasumi Matsunon uutena pelinä. Sen eteneminen on ollut kuitenkin jo pidemmän aikaa synkkää seurattavaa, sillä Playdek on erityisesti viimeisen vuoden aikana epäonnistunut pitämään pelaajia kunnolla ajantasalla pelin kehityksen etenemisestä. Yhtiö yllätti viime vuonna myös pelin tukijat paljastamalla, että peliin ollaan jo jonkin aikaa tungettu mukaan moninpeliominaisuuksia, jollaista siihen ei alunperin koskaan joukkorahoituksen aikana mainostettu.

Playdek on kertonut, että se saattaa vielä yrittää hankkia ulkopuolista apua Unsungin kehitykseen. Se ei kuitenkaan pysty vannomaan, että tämä tulisi onnistumaan.

Ensisijaisesti pc:lle työstettyä Unsung Storya lupailtiin alunperin valmiiksi viime vuodelle. Playdek ei ole tarjonnut ainakaan toistaiseksi Kickstarter-tukijoille mahdollisuutta saada rahoja projektista takaisin, mikä on luonnollisesti tulistuttanut monia.

Lähde: Unsung Story (Kickstarter)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän edqe kuva
edqe

"Playdek ei ole tarjonnut ainakaan toistaiseksi Kickstarter-tukijoille mahdollisuutta saada rahoja projektista takaisin, mikä on luonnollisesti tulistuttanut monia."
Pelaajat edelleen jostain syystä olettavat saavansa rahansa takaisin jos projekti epäonnistuu. Tätä näkee usein, enkä koskaan oikein ymmärtänyt tätä yhteisörahoitteisten pelien yhteydessä.

Tässäkin tapauksessa kehittäjät menettivät maineensa ja mahdollisesti myös yrityksensä. Ei hyvin käynyt heillekään.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

eise oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa ennenku tuotteesta on saatavilla mitään ^^

Käyttäjän edqe kuva
edqe

wlizer: Yhteisörahoitteisten pelien kanssa tilanne ei ole mielestäni tuo. Peliä ei ole edes mahdollisuutta saada, ellei yhteisö tue kehittäjiä etukäteen. Ilman yhteisörahoitteisia projekteja mielestäni viime vuosien "parhaat pelit" olisivat jääneet saamatta.

Ongelma on mielestäni, että yhteisörahotteisia projekteja tukevat henkilöt eivät tunnu olevan valmiita menettämään rahojaan. Projektit epäonnistuvat joskus ja lopputulos on useimmiten se, ettei minkäänlaista tuotetta saada julkaistua. Yrityksellä ja kehittäjilläkin on laskut maksettavina, vaikka se tuntuu usein monilta unohtuvankin.

Tässä on kehittäjilläkin paljon pelissä. Tämän projektin osalta huono kommunikointi jo yksinään vie luottamusta kehittäjiin. Maine koetuksella.

http://calleam.com/WTPF/?page_id=1445
http://thisiswhatgoodlookslike.com/2012/06/10/gartner-survey-shows-why-projects-fail/

Käyttäjän Miizozo kuva
Miizozo
Lainaus käyttäjältä edqe

Ongelma on mielestäni, että yhteisörahotteisia projekteja tukevat henkilöt eivät tunnu olevan valmiita menettämään rahojaan.

Tämä.

Käytännössä kickstartterit ovat sijoittajien etsintää ruohonjuuritasolla ja pelissä (pun intended) ovat aina ne normaalit sijoittajan riskit. Porukka ei vain tätä tunnu yleisesti käsittävän.