Eve Online -kehittäjä luopuu VR-kehityksestä ja sulkee kaksi studiotaan

1.11.2017 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
4

CCP Games on ilmoittanut luopuvansa VR-kehityksestä kokonaan, minkä johdosta yhtiö on joutunut luopumaan myös kahdesta studiostaan ja noin sadasta työntekijästä.

EVE Onlinesta parhaiten tunnettu studio ilmoitti uudelleenjärjestelyn olevan seurausta yhtiön vähentyneistä sijoituksista virtuaalitodellisuuteen ja lisääntyneestä kasvusta pc- ja mobiilipeleihin. Päätöksen seurauksena studion viidestä studiosta kaksi suljetaan.

Luopumispäätöksen takana on studion toimitusjohtaja Veigar Péturssonin mukaan VR-teollisuuden nykyinen markkinatilanne, joka ei oikeuta teknologiaan lisäinvestointeja. Péturssonin mukaan yhtiö jättääkin uusien VR-pelien kehityksen siihen saakka, kunnes tilanne paranee.

Suljettuihin studioihin lukeutuu Atlantassa sijaitseva toimisto, joka vastasi muun muassa lakkautetun World of Darkness -MMO:n sekä VR-pelien, Eve: Valkyrien ja Sparcin, kehityksestä. Jatkossa yllämainittujen pelien tuesta vastaa yhtiön London Studio.

CCP:n Newcastlen studio sen sijaan myydään pois kokonaan, ja Shanghaissa sijaitseva toimisto pienenee ja järjestäytyy uudelleen tukeakseen Kiinan markkinoita.

Muutoksista ja irtisanomisista huolimatta EVE Onlinen kehitystyö jatkuu ennallaan. Samoin pc:lle saapuva Project Nova -räiskintä sekä hiljattain julkistettu mobiilipeli Project Aurora jatkuvat kehityksen osalta normaalisti.

Vuonna 2016 julkaistua Eve: Valkyrieta on pidetty yhtenä VR-pelien lippulaivatuotantona, jota esiteltiin näyttävästi Oculus Riftin julkaisun aikana. Nykyään peli on saatavilla myös HTC Vivelle ja PlayStation VR:lle sekä viime syyskuusta alkaen pc:lle ja PlayStation 4:lle ilman VR-laitteita.

Lähde: Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Lopun alkua. Kukapa olisi arvannut? Minä! VR:lle on käymässä juuri niin kuin silloin pari vuotta ennustin. Missä mun isopalkkainen analystin työ kuppaa?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@snaketus
Erittäin hienoa analysointityötä. Kukapa olisi uskonut, että 100 työntekijää ja 2 studiota on ehkä nykyisessä markkinatilanteessa vielä vähän liian suuri panostus vr-kehitykseen varsinkin, kun lopputulokset oli vähän mitä oli.

Sillähän ei luonnollisesti ole mitään tekemistä asian kanssa, että EVE Valkyrie oli pelkkää välttävän tason vr-huttua, joka vain sattui olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Valkyrie oli näyttävästi esillä, koska se tuupattiin pihalle sopivasti Oculuksen kuluttajamallien vanavedessä, mutta eipä tuo todellisuudessa koskaan mitään hurraahuutoja nostattanut.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

No siinä meillä analyytikot ^. Yksi studio sulkee ovensa ja koko skene on mennyttä. Hehe

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Samalla julkistettiin satsi uusia PSVR pelejä, mutta sehän ei sitten ole merkki mistään. Ihmisillä on taipumusta keskittyä negatiiviseen.