Escape from Monkey Island palasi kadotuksesta taas ihmisten ilmoille / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Escape from Monkey Island palasi kadotuksesta taas ihmisten ilmoille

19.06.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Monkey Island -seikkailupelisarjan neljäs osa Escape from Monkey Island on jälleen virallisesti saatavilla. Peli ilmestyi näin tiistaina GOG-kauppapaikalle, jossa sitä myydään Windows-koneille kahdeksalla eurolla.

Escape from Monkey Island julkaistiin alkujaan pc:lle vuonna 2000, mistä se jatkoi vuotta myöhemmin tietään myös PlayStation 2:lle. Peli on ensimmäinen 3D-grafiikan varaan tehty sarjan osa ja hyödynsi näin vastaavaa pelimoottoriteknologiaa kuin Grim Fandango hieman sitä aiemmin.

GOG-julkaisun ansiosta kaikki Monkey Island -sarjan pääseikkailut ovat ilmaantuneet nyt myyntiin digitaalisina versioina. Aiemmin maaliskuussa myös The Curse of Monkey Island. palautettiin pitkästä aikaan saataville. Kahdesta ensimmäisestä Monkey Islandista tehtiin vuorostaan aikoinaan peräti remasteroinnit. Sarjan viides osa Tales of Monkey Island on ollut vastaavasti Telltale Gamesin käsialaa ja se on edelleen saatavilla digitaalisena.

Lähde: GOG

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

Jaa, pitäisiköhän tämäkin vihdoin pelata. Oli aikanaan niin kova pettymys, että kesken jäi.

Käyttäjän Pslyy kuva
Pslyy

Omistan pelin fyysisenä. Kontrollit tässä pelissä ovat jotain hyvin erilaista.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Meidän huushollissa isosysse oli pelannut jo kolme aiempaa peliä läpi, joten se muistaakseni sai tämän joululahjaksi just vuonna 2000... ja sitten sillä paloi käpy Monkey Kombatin kohdalla. Pelin eteneminen katkes ku seinään, eikä uteluni/pyyntöni jatkosta kannustaneet sysseä jatkamaan.

Ite en vielä osannut enkkua siinä vaiheessa juuri lainkaan. Mutta ei se mitään, eipä kielimuuri ollut pysäyttänyt minua PS1-rintamallakaan (joskin monet tasohyppelyt kuten Crashit ja Spyrot eivät enkun osaamista juuri vaadikaan). Ja kerta halusin tulenpalavasti nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu, päätin perehtyä Monkey Kombatin saloihin.

Lähestulkoon kielitaidottomalla naperolla ei ollut paljon vaihtoehtoja - jouduin systemaattisesti rustaamaan ylös äänikomennot eri liikkeille ja sitten testaamaan niiden toimivuudet toisia liikkeitä vastaan. Ilmeisesti koko systeemi on satunnainen jokaisella pelikerralla, joten sinällään tuo ei ollut mitenkään erityistä... MUTTA, apinoiden prinssi pystyy tarvittaessa perehdyttämään sinut koko homman alkeisiin. Valittevasti minä en kuitenkaan hyötynyt koko tutoriaalista (kerta pelasin yksin, sysseä ei kiinnostanut toimia tulkkina koko ajan), joten KAIKKI tieto piti kerryttää yrityksen ja erehdyksen kautta.

Ja niinhän siinä vaan kävi, että lopulta minä päädyin vetämään pelin ihan loppuun saakka. Näkipähän siskokin, miten tarina päättyi, eikä se joutunut enää sähläämään Monkey Kombatin kanssa.

Vasta aikuisena päädyin pelaamaan Monkey Islandit 1-4 peräkanaa läpi. Ja tämän pelin kohdalla taisin syyllistyä eniten ratkaisujen lunttaukseen, kerta en jaksanut jumittaa pulmiin kovin pitkäksi aikaa ja ratkaisujen saaminen netistä oli vaan niin turkasen helppoa sekä houkuttelevaa. Se saamarin päättymätön suo aikapoimuineen oli kaikista turhauttavin osuus. Yritin ratkaista sitä ite jopa kohtuullisen pitkään, ennen kuin nostin kädet ilmaan ja totesin että "Nyt mulle riitti! Missä se hiton ratkaisu on?!"

Pitäis joskus pelata tuota vitosta. Silläkin uhalla, että päädyn repimään hiukset päästäni ja taas lunttaamaan ratkaisut kaikista vaikeimpiin puzzleihin.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus mecha_no_maniac

Pitäis joskus pelata tuota vitosta. Silläkin uhalla, että päädyn repimään hiukset päästäni ja taas lunttaamaan ratkaisut kaikista vaikeimpiin puzzleihin.

Suosittelen lämpimästi lempiläpäisyohjettani uhs-hints.comia, se tarjoilee vinkkejä tipoittain ennen lopullisen ratkaisun paljastamista ja pyrkii siten inspiroimaan luonnollista ajatuksenjuoksua. Ei tule vahinkospoilereita ja omaa päätä pääsee käyttämään.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus Refloni

Suosittelen lämpimästi lempiläpäisyohjettani uhs-hints.comia, se tarjoilee vinkkejä tipoittain ennen lopullisen ratkaisun paljastamista ja pyrkii siten inspiroimaan luonnollista ajatuksenjuoksua. Ei tule vahinkospoilereita ja omaa päätä pääsee käyttämään.

Ihan hyvä saitti, saisi vaan enemmän olla pelejä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Monkey Islandit on ehkä suosikkiseikkailupelejä myös minulle, mutta jotenkin 3D:n mukaantulo on aina ollut pientä nihkeyttä aiheuttava tekijä.

Pitää harkita, jos tämän joskus nappaisi jostain alesta ja pelaisi vaan raivolla läpi vaikkapa mainittuja läpipeluuohjeita käyttäen.

Lainaus mecha_no_maniac

Vasta aikuisena päädyin pelaamaan Monkey Islandit 1-4 peräkanaa läpi. Ja tämän pelin kohdalla taisin syyllistyä eniten ratkaisujen lunttaukseen, kerta en jaksanut jumittaa pulmiin kovin pitkäksi aikaa ja ratkaisujen saaminen netistä oli vaan niin turkasen helppoa sekä houkuttelevaa. Se saamarin päättymätön suo aikapoimuineen oli kaikista turhauttavin osuus. Yritin ratkaista sitä ite jopa kohtuullisen pitkään, ennen kuin nostin kädet ilmaan ja totesin että [i]"Nyt mulle riitti! Missä se hiton ratkaisu on?!"[/i]

Seikkailupelit on yksi klassinen esimerkki siitä miten sitä osattiin olla ahneita menneisyydessäkin. Kaikki muistaa varmaan ammoisista ohjevihkosista löytyneet vinkkipalvelunumerot. Välillä pulmista tehtiin tarkoituksella epäloogisuudessaan lähes mahdottomia, että ihmiset saatiin soittamaan vinkkipuhelimeen erittäin huokeaan minuuttihintaan.

Sieltä sitten kerrottiin, että ilmiselvästihän sinun piti yhdistää tämä kumiankka metallitankoon ja näihin pihteihin noukkiaksesi avain junakiskoilta (perustuu ihan oikeaan puzzleen nimeltä mainitsemattomasta pelistä). Tosin tämä "hiero kaikkia inventoryn tavaroita yhteen kunnes joku combinaatio löytyy" oli ihan perustoimenpide heti kun ilmaantui pieniäkään jumiutumisen oireita, joten ne oli pulmina loppujen lopuksi sieltä reilummasta päästä.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus Haerski

Seikkailupelit on yksi klassinen esimerkki siitä miten sitä osattiin olla ahneita menneisyydessäkin. Kaikki muistaa varmaan ammoisista ohjevihkosista löytyneet vinkkipalvelunumerot. Välillä pulmista tehtiin tarkoituksella epäloogisuudessaan lähes mahdottomia, että ihmiset saatiin soittamaan vinkkipuhelimeen erittäin huokeaan minuuttihintaan.

Vanha kunnon Pelit lehti (silloin kun se oli vielä hyvä) aina välillä laittoi lehteen point n click pelien läpäisyohjeita. Sieltä tuli välillä vakoiltua jos jäi pahasti jumiin, kun ei ollut nettiä pelastamassa.

Nostoja