Entinen Valve-käsikirjoittaja julkaisi novellin netissä – ja se kuulostaa ihan Half-Life 2: Episode 3:lta

25.08.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Valvelta reilu vuosi sitten lähtenyt käsikirjoittaja Marc Laidlaw on julkaissut nyt näin perjantaina mielenkiintoisen tekstin omassa henkilökohtaisessa blogissaan. Kyseessä novelli nimeltään Epistle 3, jossa hahmot, kuten Gertie Fremont ja Alex Vaunt, käyvät taistelua ilkeää Disparate-ryhmittymää vastaan.

Mutta mitäpä jos novelliin tekisi muutamia muutoksia? Mitäpä jos esimerkiksi kaikkien siinä esiintyvien hahmojen sukupuolet kääntäisi ympäri ja Gertie Fremont olisikin Gordon Freeman, Alex Vaunt nimeltään Alyx Vance ja Disparatea kutsuttaisiinkin Combineksi? Näin tarina kuulostaa kovasti jatko-osalta Half-Life 2: Episode 2:lle – toisin sanoen siis Half-Life 2: Episode 3:lta.

Laidlaw on kuvaillut Twitter-tilillään Epistle 3:a fanifiktioksi, jonka hän on tehnyt vuosia vanhan "unen" perusteella. Hän ei ole puhunut suuremmin Half-Lifesta tai Valvesta novellinsa yhteydessä, eikä näin ollen ole siis antanut juuri kummempaa taustoitusta siinä kerrotulle tarinalle. Tiedossa ei esimerkiksi ole, miten pitkälle päässyt versio uudesta Half-Life-seikailusta Epistle 3:kaan olisi siis ollut.

Epistle 3:n löytää kokonaisuudessaan Laidlaw'n kotisivuilta. Mikäli sivut ovat vielä kirjoitushetken jälkeenkin alhaalla, löytää siitä version myös esimerkiksi Archive.orgista.

Laidlaw vaikutti Valvella aina vuodesta 1997 asti ja oli näin ollen mukana käsikirjoittamassa niin ensimmäistä kuin toistakin Half-Lifea. Hänen jälkeensä Valven käsikirjoittajat Chet Faliszek, Erik Wolpaw ja Jay Pinkerton ovat hekin myös jättäneet yhtiön.

Lähde: Marc Laidlaw (Twitter),  Rock Paper Shotgun, Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Jos peli joskus ilmestyy, niin sen on syytä olla vähintään näin hapoissa.

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob

Juu u, rip EP3, ei oo syytä enään elää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Mikäli joku tuon lukee tai on lukenut, niin kerropas vaikka foorumeille että onko ok jatko tarinalle. Voisi harkita sitten itsekin lukemista kun se pelillinen jatko tuskin ikinä on tulossa.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

No eipä mitenkään erityisen käsikirjoitus ollut ja kuten tuo kyseinen käsikirjoittaja jo aiemmin totesi, olisi Episode 3:nkin jäänyt cliffhangeriin...eli lopullista päätöstä Half-Lifelle ei olisi saatu, vaikka episode 3 oltaisiin joskus julkaistukkin.

Kaiken kaikkiaan tuo nyt julkaistu kässäri vaikuttaa hyvin keskeneräiseltä luonnokselta peliin jota ei koskaan julkaistu. En usko että tuollaisenaan olisi kuitenkaan koskaan päätynyt peliin ihan jo siitäkin syystä että aineksia siinä ei ole kuin ehkä 3 tunnin mittaiseen rykäisyyn.

No jos jotain hyvää tästä haluaa hakea niin tuollaisenaan koko Half-Life saagan loppu (Half-Life 3:sta ei kuitenkaan ikinä oltaisi julkaistu vaikka Episode 3 olisikin ) olisi henk.koht ollut vieläkin suurempi pettymys kuin nykyinen cliffhanger limbo...

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Kyllähän tuolta on rivien välistä luettavissa, että ei ole tulossa, stop asking. Tavallaan ymmärrän syytkin: Ainakin tämän kässärin mukainen fysiikan lakeja rikkova episodi tuskin olisi onnistunut sen aikaisella Sourcella tyydyttävästi. Ehkä yrittivät aikansa, mutta meni liian työlääksi ja hankalaksi, joten peli pistettiin hyllylle odottamaan ja sinne se sitten jäikin.

Ihan kiva kuitenkin saada joku (joskin epäsuora) lausunto pelisarjan kohtalosta.

Lainaus käyttäjältä Balnazzard

[--] Kaiken kaikkiaan tuo nyt julkaistu kässäri vaikuttaa hyvin keskeneräiseltä luonnokselta peliin jota ei koskaan julkaistu. En usko että tuollaisenaan olisi kuitenkaan koskaan päätynyt peliin ihan jo siitäkin syystä että aineksia siinä ei ole kuin ehkä 3 tunnin mittaiseen rykäisyyn. [--]

No jos jokaiseen väliin käsikirjoittaa päässään räiskintäputkia, niin kyllä tuosta ihan helposti muutaman tunnin puristaisi oikeaa asiaa. Ei Half-Lifen kässärit ole koskaan varmaan paljon tuon kummoisempia olleet. Eihän näissä peleissä ole tarinaa ollut juuri kuin viitteeksi ja loppu on sitten ollut kenttäsuunnittelun ja jatkuvasti uusia koukkuja tarjoavan gameplayn juhlaa.

Tuntuu, että aika on kullannut Half-Lifen monien muistoissa. Nämähän etenivät täysin kenttäsuunnittelun ehdoilla ja jokaisen toimintaputken välissä annettu tarinapätkä vain sysäsi Freemanin kohti uutta mielenkiintoista ympäristöä, jossa lahdata seuraavat 1000 Combinen kloonisotilasta jollain uudella päheällä tavalla. Muuten tarina on täysin viitteellistä perustason dystopia-huttua, joka ei anna vastauksia juuri mihinkään esittämiinsä kysymyksiin.