EA sulki Star Wars -studion, koska yksinpelit eivät kiinnosta pelaajia – "silta on katkaistava, jos sillä ei voi tehdä paljon rahaa"

29.11.2017 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
32
EA sulki Star Wars -studion, koska yksinpelit eivät kiinnosta pelaajia - "silta on katkaistava, jos sillä ei voi tehdä paljon rahaa"

Pelijulkaisija EA ei enää usko perinteisten yksinpelien vetovoimaan, tuore raportti vahvistaa.

Pelijätti ilmoitti viime kuussa sulkevansa Dead Space- ja Dante's Inferno -yksinpeleistä parhaiten tunnetun Visceral Games -studionsa. Samalla sen työstämä tarinavetoinen ja suoraviivaisempi Star Wars -seikkailupeli siirrettiin projektissa avustaneen EA Vancouver -studion harteille, joka muovaa projektista laajemman kokonaisuuden.

EA:n talouspäällikkö Blake Jorgensen kertoi hiljattain sijoittajille järjestetyssä tilaisuudessa Visceral Gamesin sulkemisen olevan seurausta siitä, etteivät pelaajat pidä suoraviivaisemmista tarinavetoisista seikkailuista yhtä paljon kuin ennen vanhaan. Tämän takia studion ylläpito ei ollut taloudellisesti kannattavaa.

- Arvioidessamme pelin kannattavuutta, näytti enenevissä määrin siltä, että pelistä oli muovautumassa lineaarisempi kokemus, joista pelaajat eivät nykyisin pidä yhtä paljon kuin viisi tai kymmenen vuotta sitten, Jorgensen kertoi.

Visceralin Star Wars -yksinpeli pyrki Jorgensenin mukaan tekemään suuria ja vallankumouksellisia asioita, mutta projektin ottamaa suuntaa ja studion ylläpitoa ei pidetty taloudellisesti kannattavana. Ilmeisesti Visceralilla oli myös ongelmia kehitystyössä, sillä studion henkilöstömäärä oli pienentynyt viimeisten vuosien aikana. Tämän takia studio alkujaankin tarvitsi kehitystukea EA Vancouverilta ja EA Motivelta.

Jorgensen totesi EA:n pyrkivän puuttumaan ongelmiin mahdollisimman varhaisesssa vaiheessa kehitystä, mutta Visceralin Star Wars -yksinpelin annettiin edetä hieman tavanomaista pidemmälle. Lopulta pelijätin oli "katkaistava silta tajutessaan, ettei tehdyillä asioilla voi tehdä paljon rahaa."

Visceralin kehittämästä pelistä tiedettiin loppujen lopuksi varsin vähän yksityiskohtia. Siitä nähtiin E3 2016 -pelimessuilla 15 sekunnin verran pelikuvaa, jonka voi katsastaa ohesta. Uuden studion ja suunnan myötä pelin ei odoteta valmistuvan vielä reiluun toviin.

Lähde: DualShockers, VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Se, mitä nämä yrittävät sanoa, on että "yksinpelit eivät tuo rahaa niin paljon kuin moninpelit" eikä suinkaan ettei yksinpelit kiinnostaisi.

Yksinpeleissähän on tosiaan se "vika" etteivät ne vanhene samaan malliin kuin moninpelit. Ne voi siis huoletta jättää ostoslistalla vähän alemmas kuin se tietyn hetken hypetetyin moninpeli, jota tuntuu olevan niin kova kiire heti pelaamaan. Yksinpelin kanssa ei tarvitse huolehtia että onko tarpeeksi pelikavereita vaikka vuosi julkaisusta.

Tämä on sinänsä ikävä yksinpelien kannalta kun mitään samanlaista tarvetta ei ole ostaa heti julkaisussa kalliimmalla hinnalla.

Toisaalta ei se moninpeleissäkään tunnu pelkkä ajantasalla oleminen riittävän kun noita sontalaatikoita niihin on pakko työntää. Tai sitten on kyse vain siitä perinteisestä, eli kaiken mahdollisen irtoavan massin imemisestä. Yksinpeliin on hankalampi lyödä samanlaista settiä vaikka niihinkin sitä toki yritetään.

Käyttäjän Hanska kuva
Hanska

Jahas! Laittas Witcher 3:n tulille. Siihen oli tullu joku taistelumekaniikat uusiksi laittava modikin, joka tekee pelistä vaikeamman. Haistappa EA paska!

Käyttäjän Cilee kuva
Cilee

Vittu mitä paskaa. Tämä pidä niinku yhtään paikkansa. Siis yksinpelattava STAR WARS peli ei muka menestyis? Ihan täyttä kuraa.

Käyttäjän LIONHEAD kuva
LIONHEAD

Ei voi kuin hattua nostaa! Mieluummin moninpeli painotteisia pelejä.

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90

Eipä tule yhtään moninpeliä mieleen, joka olisi tarjonnut yhtä hienoja ja unohtumattomia kokemuksia kuin vaikkapa Half-Life, Last of Us, Uncharted, Zelda, Metal Gear Solid, Super Mario, Final Fantasy, vanhat Gran Turismot yms.

Jos EA ei luota että Vicseralin tekemä Star Wars peli ei myy tai menesty, niin yhtiön johdolla ei taida olla paljoakaan kokemusta pelialasta ns. ruohonjuuritasolla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Toivottavasti joku muu kehittäjä saa Star Wars lisenssin vielä joskus. Yksinpeli Star Wars on juuri se mitä haluan.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Ei voi laittaa lootboxia yksinpeleihin joilla voi lypsää ihmiset kuiviin

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90

En ole mikään asiantuntija, mutta kun vähän asioita tutkailin, kävi selväksi että pelien markkinointibudjetti yleensä vastaa pelin kehittämiseen käytettyä rahamäärää, joissain tapauksissa mm. CoD MW2 markkinointiin meni 4-kertaa enemmän rahaa kuin itse pelin tekemiseen. Onko todella niin että jotain uutta CoD peliä pitää markkinoida sadoilla miljoonilla? Luulisi noiden suurien AAA-nimikkeiden löytävän ostajansa huomattavasti vähemmälläkin markkinoinilla.

Käyttäjän Chadu kuva
Chadu

Harmi, toi olisi ollut kyl kiinnostava. Toivottavasti siitä adressista seuraa jotain.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Taitaa olla ennemminkin niin että yksinpelaajat ostavat huomattavasti vähemmän loottibokseja. Moninpeliä myöskin pelataan aktiivisemmin ja pitempään, joka meinaa reilusti enemmän boksien ostajia.