EA kommentoi Star Wars Battlefront II:n kritisoituja sankarikustannuksia – "tarkoituksena on tarjota ylpeyden ja saavutuksen tunnetta" (päivitetty)

14.11.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
43

Päivitys 14.11. kello 0:50: EA on ilmoittanut leikkaavansa Battlefront II:ssa ostettavien sankarihahmojen hintaa 75 prosentilla. Luke ja Vader kustantavat jatkossa siis esimerkiksi 15 000 krediittiä kumpainenkin.

- Kokeiluversion perusteella tämä määrä tekee sankarien ansaitsemista saavutuksen, joka on kaikkien pelaajien ulottuvissa, EA kertoo Battlefront II -sivuillaan.

Muutoksen pitäisi tulla voimaan peliin jo tämän päivän aikana. EA lupaa myös jatkaa palautteen kuuntelemista jatkossakin.

Päivitys 16.11 kello 0:55: Peliblogi Kotaku on tutkimuksissaan nostanut esiin epäilyn tappoukauksista kertoneen EA-työntekijän autenttisuudesta. Henkilö on sittemmin piilottanut Twitter-tiilinsä.

Alkuperäinen uutinen: Electronic Arts on vastannut pelaajien huoliin koskien Star Wars Battlefront II:n sankarihahmojen hintoja.

Battlefront II on ollut jo ennakkoon EA Access- ja Origin Access -käyttäjien kokeiltavissa, minkä perusteella pelin hinnoittelukäytänteistä on ehditty tekemään jo ensimmäisiä arvioita. Yksi tällainen nousikin vauhdilla julkisuuteen sen kerrottua, että ennakkoversion perusteella pelaajat joutuisivat pelaamaan pelin yleistä Galactic Assault tilaa noin 40 tunnin edestä, ennen kuin he voivat ilman oikean rahan käyttöä avata pelattavakseen Darth Vaderin tai Luke Skywalkerin kaltaisen kalliimman ikonisen hahmon.

Nykyisellään Luken ja Vaderin kaltaiset hahmot kustantavat pelissä 60 000 krediittiä, kun arvion tehnyt TheHotterPotato kertoi ansainneensa keskimäärin kymmenen minuutin moninpelimatsista 275 krediittiä. Myöhemmin TheHotterPotato laski lisäksi, että kaikista pelistä löytyvistä haasteista voi pelissä ansaita tällä hetkellä yhteensä hieman reilut 32 000 krediittiä. Osan niistä tekeminen vaatii vieläpä tiettyjen lukittujen hahmojen käyttöä sekä tietysti myös oman aikainvestointinsa.

Hahmojen lisäksi krediittejä käytetään pelissä myös loottilaatikoiden ostoon.

Electronic Artsin vastauksen mukaan se on pyrkinyt luomaan mukaansatempaavan etenemismallin peliin ja että varsinkin sankarien avaamisen suhteen se on halunnut luoda pelaajissa ylpeyden ja saavuttamisen tunnetta. Yhtiön mukaan tämänhetkiset hinnat on valikoitu perustuen pelin avoimesta betasta saatuun dataan. Se on kuitenkin myös luvannut jatkavansa peliin liittyvän datan seuraamista ja säätävänsä siihen perustuen niin hintoja kuin krediittien ansaitsemista. 

Vastaus ei ole selvästi tyydyttänyt monia, sillä EA:n kommentti näyttää pudonneen Reddit-sivustolla sen kaikkien aikojen eniten negatiivisia ääniä keränneeksi julkaisuksi. EA:n ratkaisu kun on helppo nähdä keinona johdatella pelaajia käyttämään aina vain enemmän oikeaa rahaa peliin.

Nihkeämpänä ilmiönä EA:n työntekijä on lisäksi kertonut Twitterissä, että tämä on saanut tappo- ja muita henkilökohtaisia uhkauksia pelaajilta. Eikä tämä ole edes omien sanojensa mukaan ollut mukana Battlefrontin kehityksessä.

Lähde: Polygon

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Vaikka kuulostaa melko älyttömältä vaatimukselta tuo grindaus mitä vaaditaan siihen, että saa hahmoja avattua niin onhan nuo tappouhkaukset myös melkoinen pohjanoteeraus pelaajilta. Kaipa se viha pitää vaan kohdistaa johonkin tiettyyn kohteeseen.

Näiden isojen pelien tekeminen on ennenkaikkea bisnestä, niiden on tarkoitus tuottaa mahdollisimman paljon voittoa julkaisijoille joten tottakai he haluavat maksimoida voitot, sitähän tämä kapitalismi on. Itse en yksinkertaisesti osta rahalla mitään peleissä ansaittavia juttuja ja niin kauan se on ok minulle kun nettipelit eivät ala muuttua pay to win-kokemuksiksi. En tosin pelaa niitä muutenkaan niin paljoa joten ei sillä hirveästi ole minulle väliä.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

No, ainakin EA saa julkisuutta pelilleen näillä loottilaatikkotempauksillaan. Onko se lopulta kuitenkin paljon arvokkaampaa, kuin (vähäinen?) julkisuuskuvan rapautuminen? Tilastot kuitenkin puhuvat sen puolesta, että mikromaksuilla tehdään isot rahat pelaajien narinoista huolimatta.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus OsKu

niin kauan se on ok minulle kun nettipelit eivät ala muuttua pay to win-kokemuksiksi. En tosin pelaa niitä muutenkaan niin paljoa joten ei sillä hirveästi ole minulle väliä.

Tässä pelissähän se just oli pay to win jos voit oikealla rahalla ostaa kovempia aseita ja tehdä hahmosta vaikka kuolematon vähäksi aikaan

Käyttäjän Monco Carser kuva
Monco Carser

Kuulostaa siltä, että ihmisillä vain ei ole kärsivällisyyttä. Jos pelistä nauttii ja sitä haluaa pelata, niin ne krediitit kyllä kertyvät aikanaan. En minä hanki Battlefronttia sankareiden takia vaan niiden perus hahmojen takia! Niillä minä haluan pelata ja sankari on vain bonus palkinto.

Oi droidit, tulemme valtaamaan galaksin!

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Olen ylpeä saavutuksestani olla ostamatta tätä peliä.

Käyttäjän BadassBämbi kuva
BadassBämbi
Lainaus Monco Carser

Kuulostaa siltä, että ihmisillä vain ei ole kärsivällisyyttä. Jos pelistä nauttii ja sitä haluaa pelata, niin ne krediitit kyllä kertyvät aikanaan. En minä hanki Battlefronttia sankareiden takia vaan niiden perus hahmojen takia! Niillä minä haluan pelata ja sankari on vain bonus palkinto.

Oi droidit, tulemme valtaamaan galaksin!

Jos Star Wars -pelistä maksaa ensin 70-80 euroa/dollaria, ja sen jälkeen pitäisi maksaa lisää tai grindata tätä kohtalaisen kasuaalia kolmannen persoonan räiskintää 40 tuntia jotta saisi Star Wars -pelissä pelattavaksi hahmoksi Luken tai Vaderin? :D Eiköhän tässä tasan tarkkaan yritetä vain nyhtää pelaajilta lisää rahaa. Mikromaksut voi hoitaa hyvin tai sitten ne voi hoitaa näin.

Käyttäjän Lenniluupää kuva
Lenniluupää

Ei haittaa vaikka maksas Vader tonnin. Pelasin ensimmäisessäkin oikeastaan vaan blastia, ja samoin tuun tässäkin pelaa.

Käyttäjän Cilee kuva
Cilee

Ja arvatkaa mitä? Samalla kun ne alensi sankareiden hintaa, ne myös alensi sitä määrä rahaa mitä saat palkkioksi pelin pelaamisesta. Eli ne ei vittu korjannu mitään.

Haistakoot EA paska. En tuu ikinä ostamaan tätä peliä, enkä mitään muutakaan peliä, joka sisältää mikromaksuja.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tätä voisi yrittää katsoa sen kautta, että onko nuo sankarihahmot lopulta edes järkeviä? Ajatelkaa että säilyisikö tasapaino jos joka matsissa heiluisi sankari tai pari? Tämän kautta ajateltuna on ehkä vain hyvä asia että ne on harvemmin siellä kentällä tavallisten hahmojen joukossa ja ne, jotka haluvat sitä "voiman tunnetta" voivat grindata tai kaivaa kuvetta.

Eli vaihtoehtona olisi siis se, että noita ei yksinkertaisesti olisi ollenkaan. Tosin en ymmärrä miksei EA saa näin yksinkertaista logiikka ilmaistua pelaajille. Ja tämäkin tosin on vain minun mutuiluani. Totta kai siellä on myös massikeräys tavoitteena taustalla mutta yritin vain pohtia, että onko noista lopulta vain hyötyä että ei ole jotain ylivoimaista hahmoja joka toisella käytössä?

Noita voisikin tuon kautta verrata muihin turhiin maksullisiin lisäreihin. Eikä nämä mitenkään myöskään selitä muita maksullisia boosteja, joita tuossa ilmeisesti sankareiden lisäksi on, joten siinäpä se minun mutuiluni taitaakin mennä viemäristä alas.

Gears of War Judgmentin moninpelissä oli erikoishahmo, joka selvästi tehokkaampi kuin mikään normaali pelihahmo. Tämä oli kuitenkin hyvin, hyvin harvinainen näky taisteluissa ja käytössä lähinnä kehittäjillä. En edes halua kuvitella millaista ärsytystä tuo olisi aiheuttanut säännöllisemmillä vierailuilla. Itse taisi nähdä (ja voittaa!) tuon yhden kerran ja siitäkin ilmoitettiin milloin se on mahdollista nähdä, jos tuuri käy.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

7tuntia tullut pelattua origin play firstiä ja tienannut siinä 35000credittiä eli ihan hyvinn sitä pätäkkää tulee omasta mielestä. Noh saanpahan nyt heti Vaderin ja Luken pelattavaksi mitättömällä vaivalla. Ei kyllä yllätä pelaajien tyhmyys, vaikka mitä parannuksia/muutoksia tehtäisiin niin aina alkaa joku läski vinkumaan tai tappouhkailemaan.