Dirt Rally 2.0 saa sittenkin VR-tuen Oculus Riftillä / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Dirt Rally 2.0 saa sittenkin VR-tuen Oculus Riftillä

11.02.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
12

Dirt Rally 2.0 -rallipeli saa tuen virtuaalitodellisuudelle, kehittäjä Codemasters on vahvistanut.

Tarkalleen ottaen Dirt Rally 2.0 toimii virtuaalitodellisuudessa Oculus Rift -VR-visiirin kanssa. Parin viikon päästä julkaistavan Dirt Rally 2.0:n pelaajat joutuvat kuitenkin odottamaan pitkälle julkaisun jälkeen, sillä VR-tuen on määrä saapua kesällä ilmestyvässä päivityksessä. Aikaisemmin studio oli vain luvannut tutkia VR-tuen mahdollisuutta, mikäli sillä olisi riittävästi tukea pelin fanien keskuudessa, mutta nyt studio on vahvistanut asian virallisesti Twitter-tilillään.

Dirt Rally 2.0 julkaistaan pc:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle 25. helmikuuta.

Lähde: Codemasters

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

jess..ja sitten vielä PSVR

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Täh? Miksi ihmeessä kehitystä oltiin viemässä taakse päin, koska ensimmäisessä oli vr-tuki tietääkseni kaikille yleisimmille vr-laitteille? Vai olinko minä muka ainoa, jos sitä pelasi Oculäärit päässä?

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies

Hienoa! Muuten peli olisikin jäänyt kokonaan väliin. Autopelien pelaamisessa VR-laseilla on se yksi ainoa huono puoli, että sen jälkeen niitä ei enää halua, eikä tule pelattua ilman VR-tukea.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Kaikki kaverit jotka ovat autopelejä testanneet vr-laseilla sanovat että laatta meinaa lentää. Itsellä ei vielä tästä kokemusta, mutta ehkä siihenkin tottuu, tai sitten henkilöstä kiinni.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Patemies

Autopelien pelaamisessa VR-laseilla on se yksi ainoa huono puoli, että sen jälkeen niitä ei enää halua, eikä tule pelattua ilman VR-tukea.

En itse ole autopelejä pelannut VR:n kera mutta onko parhaatkaan lasit niin hyvällä resoluutiolla, että tosiaan ei muka ole mitään mieltä pelata ilman laseja?

Esimerkiksi loistava Astro Bot on VR-pelien aatelia mutta ei se ulkoasussaan pärjää vastaaville normaaleille peleille millään.

Tietenkin immersio on ihan eri tasolla lasien kera suunnilleen pelissä kuin pelissä mutta vaikkapa RE7 oli sellaista suttua että ei itselleni ainakaan pelkkä immersio riitä jos kuva on mössöä. Omalla kohdallani onkin PSVR:n kokeilun jälkeen sellainen olo, että kun tulee tarkemmat versiot laseista niin hyvin varmasti lähtee ostoon.

Käyttäjän ajajehu kuva
ajajehu
Lainaus Izmou

Kaikki kaverit jotka ovat autopelejä testanneet vr-laseilla sanovat että laatta meinaa lentää. Itsellä ei vielä tästä kokemusta, mutta ehkä siihenkin tottuu, tai sitten henkilöstä kiinni.

Riippuu tosiaan paljon pelaajasta. Itselleni tulee monissakin VR-peleissä helposti paha olo, varsinkin kaikenlaisissa lentelypeleissä jos niissä pääsee tekemään sivuttain kieppejä. Mutta autopelit eivät aiheuta minulle minkäänlaista pahoinvointia, koska aivot ilmeisesti kuvittelevat olevansa auton sisällä. Kuvakulmahan tulee ehdottomasti pitää auton ohjaamon sisällä, eivätkä kaikki ajopelit anna sitä VR-laseilla edes vaihtaa.

Viime aikoina useampikin kaverini on kokeillut rallisimulaattoriani, johon kuuluu siis kunnollinen ajopenkki, tukeva force feedback -ratti ja Oculus Rift -lasit. Pelinä DiRT Rally. Vähän alle puolella kokeilleista tuli sellainen olo (kylmä hiki), että joutuivat lopettamaan. Muut sanoivat ettei tunnu missään, joskin Jämsän hiekkateiden hypyt ja auton ajaminen katon kautta pyörien ympäri tekivät kuulemma "höpöä" vatsanpohjassa (kuten itselläkin ihan alkuun, nykyään ei).

Lainaus zappah

En itse ole autopelejä pelannut VR:n kera mutta onko parhaatkaan lasit niin hyvällä resoluutiolla, että tosiaan ei muka ole mitään mieltä pelata ilman laseja?

Lyhyesti: on.

DiRT Rally on varsinkin sen luokan kokemus VR-laseilla ja kunnon ajopenkillä + ratilla, että oksat pois. Siinä jää parhaatkin kauhupelit toiseksi kun viiletät 150 km/h lasissa Kreikan vuoristoteitä alaspäin. :)

Olet silti siinä oikeassa, että resoluutio saisi olla parempi. Onneksi se on kuitenkin Oculus Riftillä DiRT Rally-, sekä Project CARS 1 & 2 -pelaamiseen riittävä. PC:eissa joutuu joitain tiettyjä vuorokaudenaikoja välttelemään (auringonheijastuksista johtuen), mutta muuten ei haittaa pelaamista.

Monien muiden VR-pelien jäädessä lähinnä teknologiademojen ja minipelien tasolle, VR-lasien tulevaisuus, ainakin pitkäaikaisemmassa käyttömielessä, on mielestäni juurikin simulaattorikäytössä (lento/avaruus/ajo). Ilman tätä käyttötarkoitusta olisin myynyt Riftini jo ajat sitten pois, mutta enpä myöskään enää suostuisi käynnistämään koko DiRT Rallyä ilman VR-laseja.

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies
Lainaus zappah

onko parhaatkaan lasit niin hyvällä resoluutiolla, että tosiaan ei muka ole mitään mieltä pelata ilman laseja?

Kyllä, kyllä ja vielä kerran kyllä!

Lainaus zappah

RE7 oli sellaista suttua että ei itselleni ainakaan pelkkä immersio riitä jos kuva on mössöä.

Kokeilitko varmasti PS4 Prolla? Tavallinen PS4 ei sovellu VR-käyttöön, kuva on niin rakeinen, että siitä ei ota erkkikään selvää.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus zappah

[En itse ole autopelejä pelannut VR:n kera mutta onko parhaatkaan lasit niin hyvällä resoluutiolla, että tosiaan ei muka ole mitään mieltä pelata ilman laseja?.

Resoluutioon tottuu aika äkkiä, kun taas ruudulta pelaamiseen on aika vaikea palata VR:ään totuttua. Tuntuu vaan yksinkertaisesti hölmöltä, että istuu huoneessa ohjaten ruudulla näkyvää 2D autoa sen sijaan, että istuisi autossa "sisällä".

Lainaus Patemies

Kokeilitko varmasti PS4 Prolla? Tavallinen PS4 ei sovellu VR-käyttöön, kuva on niin rakeinen, että siitä ei ota erkkikään selvää.

Mä pelasin RE7 läpi ihan perus PS4:llä, ja oli kyllä ikimuistoinen, sekä harvinaisen kuumottava pelikokemus.

Huomioitakoon, ettei resoluutio ole itselleni merkittävin asia maailmassa, mutta silmäni kyllä tottuu PSVR:n resoluutioon aika äkkiä, eikä se haittaa immersiota liiemmalti.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Sitä VR:ää odotellessa missä kuva ei ole paska. Oli Vive silloin kun se tuli suurinpiirtein. Olihan se muigee, autopeleissä varsinkin, mutta en vain pysty sellaisella puurolla nautinnollisesti pelaamaan.

Lainaus

Mutta autopelit eivät aiheuta minulle minkäänlaista pahoinvointia, koska aivot ilmeisesti kuvittelevat olevansa auton sisällä.

Tämä, varsinkin kun on vielä kädet ratissa ja jalat polkimilla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus zappah

Kokeilitko varmasti PS4 Prolla? Tavallinen PS4 ei sovellu VR-käyttöön, kuva on niin rakeinen, että siitä ei ota erkkikään selvää.

Ei minulla tällä hetkellä olekaan kuin ne tehokkaammat versiot noista, joten kyllä. Ensin pelasin pelin normaalisti ja sen jälkeen peli vain VR:ssä näyttää yksinkertaisesti mössöltä.

Samoin kaikki muutkin VR-pelit, siis ainakin PSVR:llä. Siksi kysyinkin, että onko jo olemassa lasit, joissa laatu on oikeasti sellainen, ettei ikinä haikaile paremman graafisen ulkoasun perään.

Lainaus Megaman

Resoluutioon tottuu aika äkkiä, kun taas ruudulta pelaamiseen on aika vaikea palata VR:ään totuttua. Tuntuu vaan yksinkertaisesti hölmöltä, että istuu huoneessa ohjaten ruudulla näkyvää 2D autoa sen sijaan, että istuisi autossa "sisällä".

No jaa. Tuskin tämä mikään yleinen totuus voi olla kun ainakin itse olen poikkeus. En ole VR-versioita peleistä kaivannut Astro Botin ja RE7:n pelailun jälkeenkään. Forza Horizon 3 on edelleen nautittava ilman laseja ja kaiken huipuksi pelaan ulkokuvakulmasta, mikä lienee jonkinlainen pyhäinhäväistys autopelifanaatikoille. RE7:n VR-elämys jäi lähinnä testiksi kun ei vain jaksanut katsella sitä mössöä. Olisi ihan eri asia jos asiat olisi tarkkoja ja esim. tavaroita voisi kunnolla tutkia ja lukea kunnolla tekstejä pelimaailman asioista.

Sitä tarkoitin, kun kysyin, että onko jo tarpeeksi hyvällä resoluutiolla varustettuja laseja, joilla siirtyminen perinteisestä VR-maailmaan on pelkkä 3D-lisäys eikä nykyinen 3D-lisäys grafiikan kustannuksella.

Lainaus Megaman

Huomioitakoon, ettei resoluutio ole itselleni merkittävin asia maailmassa, mutta silmäni kyllä tottuu PSVR:n resoluutioon aika äkkiä, eikä se haittaa immersiota liiemmalti.

Itsellä syy ei ole mikään tottuminen tai immersio vaan puhtaasti se, että valitsen VR-immersion sijaan paremman grafiikan sen "siellä olemisen tunteen" sijasta. Niin kauan kunnes saan molemmat.