Destiny 2:sta paljastui epäilyksiä herättänyt kokemuspistejärjestelmä, Bungie kytki sen välittömästi pois päältä

26.11.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Bungie on päätynyt muuttamaan Destiny 2:n kokemuspistejärjestelmää pelaajien ryhdyttyä esittämään kysymyksiä sen logiikasta,

Reddit-käyttäjä EnergiserX alkoi tutkia asiaa hiljattain muutamien pelaajien hämmästykseen perustuen, ja huomasi, että mitä nopeammin pelissä tienaa kokemusta, sitä vähemmän vaikutusta sillä tuntuu olevan. Efekti on huomattavissa varsinkin Public Event -koitoksissa, joista voi ansaita kerralla ison summan kokemusta.

Parhaimmillaan EnergiserX kertoo menettäneensä kokeiluissaan reilut 90 prosenttia saamastaan kokemuksesta. Tapaus on ollut hämmentävä, sillä koitoksia suorittamalla Destiny 2 ilmoittaa kyllä pelaajlle numeerisesti, miten paljon tämän olisi pitänyt kerätä kokemuspisteitä. Kun kokemuksen karttumista seuraa kuitenkin ruudulla näkyvällä kokemuspalkilla, voivat pelaajat huomata, että se alkaa edetä hitaammin, mitä enemmän kokemusta on lyhyessä ajassa saanut kerättyä. 

Bungie on sittemmin virallisesti vahvistanut, että Destiny 2 tosiaan skaalaa saadun kokemuksen ylös- ja alaspäin sen ansaitsemistahdin mukaan. Pelitalo on samalla myös kertonut kytkeneensä järjestelmän nyt pois päältä, koska sekään ei ole ilmeisesti ollut tyytyväinen skaalauksen toimintaan.

Skaalauksen olemassaolosta on ollut helppo häiriintyä, sillä tasokaton 20 saavuttamisen jälkeen pelaajia palkitaan kokemuspisteiden keruusta loottilaatikoiden tyyppisillä Bright Engrameilla. Koska kyseisiä Engrameja myydään myös oikealla rahalla, on pelaajien selkien takana toiminut käytäntö voitu nyt nähdä luihuna keinona houkutella heitä mikromaksujen pariin.

Bungie on kertonut pitävänsä silmällä kokemukseen liittyvää dataa jatkossa ja päivittävänsä sen toimintaa tarpeen mukaan.

EnergiserX:n analyysin voi sen erilaisia kaavioita myöten lukaista tästä.

Lähde: Bungie

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88
Lainaus

Bungie on sittemmin virallisesti vahvistanut, että Destiny 2 tosiaan skaalaa saadun kokemuksen ylös- ja alaspäin sen ansaitsemistahdin mukaan. Pelitalo on samalla myös kertonut kytkeneensä järjestelmän nyt pois päältä, koska sekään ei ole ilmeisesti ollut tyytyväinen skaalauksen toimintaan.

Vahvistanut, mutta ei mitään järkevää selitystä että miksi tämmöinen ominaisuus on lisätty peliin. Taisivat pojat nyt jäädä pahasti kiikkiin rysän päältä. "sekään ei ilmeisesti ollut tyytyväinen", kiinni jäivät ja löivät hätäjarrut päälle.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Jep, edellisen kommentin kanssa samaa mieltä, jäivät housut kintuissa kiinni. On aika helppo tulla johtopäätökseen että Activision ei halua pelaajien ansaita paljon kokemusta ja anstaita ilmaisia loot boxeja, joten prosessia pitää hidastaa että ne maksulliset houkuttelisivat taas vähän enemmän. Hyi Activision, hyi!

Selkeästi eivät myöskään halua EA:n kaltaista sontamyrskyä joten laittoivat sen pois päältä, tämä kuitenkin todistaa millaisia paskiaisia videopelijulkaisijat ovat kun rahan ahneus tulee kuluttajan edun ja etiikan tielle.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Tässä halutaan tasottaa videopeleihin paljon aikaa kuluttavan ja satunnaispelaajan välistä kuilua. Vastaavat systeemit on varmasti käytössä muissakin suosituissa verkkopeleissä. Kaikkia ei ole vielä huomattu.

Tarkoitus että satunnaispelaajat viettäis enemmån aikaa pelin parissa ja saisivat mielihyvää voitettuaan peliin paljon aikaa kuluttaneen kokeneen pelaajan pelin sisäisten epäreilujen piilotettujen mekaniikkojen turvin.

Edit. Tuli ehkä kirjoitettu liian negatiiviseen sävyyn uskon useimpien verkkopelien olevan reiluja ja oikeudenmukaisia jos ei puhuta pay to win peleistä

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Taas todiste siitä miten mikromaksut mädättää kaiken. Pelejä ei enää voi tehdä vain siitä näkökulmasta, että tehdään hemmetin hyvä peli. Nyt pitää ottaa aina huomioon nämä saastaiset mikromaksuekonomiat ja siitä seuraa juuri tällaisia älyttömyyksiä. En edes lähde arvailemaan mitähän "ongelmaa" tälläkin mekaniikalla on muka lähdetty ratkomaan. Pelit tasapainotetaan nykyään mikromaksujen ympärille, eikä sen aidon oikean pelaamisen ympärille.

Joka tapauksessa paska haisee tänne kylmään pohjolaan asti ja pikainen korjaus luultavasti tuli vain siitä syystä, että jos pelaajien olisi annettu ruotia ja tonkia systeemiä tarkemmin, olisi äkkiä ollut Battlefront II:n tasoinen paskamyrsy käsillä. Nyt se heivattiin pikavauhtia jonnekin bittiavaruuteen, jotta säästytään kiusallisilta jatkokysymyksiltä ja lisäselvityksiltä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Onneksi pysyin kaukana tästäkin paskakikkareesta. Nollatoleranssi mikromaksuille.